شاهان همه رفتند، تاج ها به جا ماندند
اگر تاریخ معاصر افغانستان را نخوانده اید. اگر نمی دانید طی این دو سه قرن چه کسانی بر کشور ما حکومت کرده اند. اگر میخواهید بدانید هر پادشاه بر سر افغانستان چه آورده است. اگر اطلاعی از معاهده های ننگینی که باعث وضعیت کنونی کشور ما شده، ندارید و ... حتما این متن را بخوانید 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۰    ۱۳۹۲/۲/۹ کد خبر: 51091 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، اگر به تاریخ معاصر این محدوده جغرافیایی، نظری انداخته شود دیده خواهد شد طرفهای قرارداد این اجتماع بی دفاع نه تنها به مفاد قرارداد عمل نکرده اند بلکه هر جنایتی که امکان داشت، مرتکب شدند، حتی جنایاتی که در تاریخ بشریت سابقه نداشت، اینها مبتکران اعمال وحشیانه ای شدند که به نام خود ثبت تاریخ کردند.

اگر مردم مستضعف این دیار تاریخ هزار برگ داشته باشند حداقل نهصد و نود و نه ورق آن، با خون نوشته می باشد. یکی به نام ملیت به قتل رسیده و دیگری به نام زبان، یکی به نام طایفه نابود شده و دیگری به نام مخالف، یکی برده شد و دیگری آواره، یکی از نامش استفاده شده و دیگری از حماقتش و بلاخره همه این مردم بخت برگشته به نوعی محکوم به جزا شده اند، بدون آنکه جرمی مرتکب شده باشند.

بطور خلاصه اگر به حاکمان گذشته بنگریم و حداقل از احمدشاه درانی شروع کنیم، می بینیم که جز بنیان گذاری یک حکومت قبیله ای و چند جنگ، چیز دیگری در کارنامه خود ندارند.

بعد از او تیمورشاه که با قتل تعداد زیادی از مردم حکومت را شروع کرد و بخاطر همان کشتارش در قندهار، پایتخت را به کابل انتقال داد، نیز هیچ کار مثبت در عملنامه خویش ندارد، زمان شاه چنان تشنه قدرت بود که تنها به وسعت دایره حکومتش فکر می کرد، سرانجام در همین راه چشمانش را از دست داد و توسط برادرانش کور شد.

نوبت به دوست محمدخان رسید، مردم امیدوار بودند که شاید دیگر فاجعه پایان یافته باشد اما نه..! شاه شجاع با حلقه غلامی انگلیس، فاجعه را همچنان دوام بخشید و ملت ما را درگیر جنگهای طولانی ساخت.

دو برادر، یکی به خاطر قدرت، کشور را فروخت و دیگری به خاطر قدرت، مردم را قربانی کرد، تا اینکه شیرعلی خان به قدرت رسید و او با اندیشه ضدخارجی و با پلان های نابغه شرق، سیدجمال الدین افغانستانی، توانست کارهایی انجام دهد اما بعد از او یعقوب خان که شخصی علیل و روانی بود، با امضای معاهده ننگین گندمگ خیانت بزرگی را مرتکب شد،عبدالرحمن خان با قصاوت و بی رحمی که داشت انسانیت را از بین برد، این شخص، مرتکب نسل کشی شد که باید در سطح جهانی به عنوان یک چهره منفور ثبت تاریخ شود.

وی حتی کرامت انسانی را زیر پا کرده و ارزش یک انسان را با چند کیلو جو برابر ساخت، در دوره او، هزاره ها با قیمت ناچیز در بازار خرید و فروش، شدند و همچنان خیانت نابخشودنی دیگری که او مرتکب شد امضا معاهده دیورند بود که تا امروز مردم افغانستان از این بابت، بدبختی می کشند.

بعد از او حبیب الله قدرت را به دست گرفت که جز اطاعت اوامر انگلیس و خوش گذرانی، کار دیگری نکرد؛ تنها کار او به توپ بستن یک تعداد فرزندان راستین این مرز و بوم بود که تاریخ هیچ وقت او را به خاطر این کارش نمی بخشد.

شاه امان الله تلاش کرد تا نقطه عطف شود اما ندانست که راه صدساله یک شبه پیموده نمی شود. بعد از او نادرشاه نیز چندان توفیقی برای مردم نداشت.

ظاهرشاه درحالی که از نظر زمانی مدت زیادی حکومت کرد اما کار بخصوصی برای این مردم فقیر انجام ندادند که این خود جفایی نابخشودنی است.

داودخان با کودتای سفید قدرت را گرفت و با کودتای سرخ، تسلیم کرد و اما کمونیست ها با شعار خلق، آزادی، دموکراسی، حقوق کارگر و کشاورز و ... به فعالیت آغاز کردند اما در عمل، خلق را کشتند، دموکراسی را تحت نام دیکتاتوری پرولتاریا با اختناق، فشار و کشتار به نمایش گذاشتند، با کلنگ بر فرق کارگر کوبیدند و با داس ریشه دهاقین را برکشیدند.

سرانجام با ساقط ساختن حکومت داوودخان؛ آنان رژیمی خودکامه، تک حزبی و استبدادی را که در وحشت و قساوت از گذشته ها پیشی گرفته بود، اساس گذاشتند و از همان روزهای نخست حکومتشان، دست به دستگیری و اعدام شخصیت های ملکی و نظامی، اعم از جنرالان اردو، استادان و محصلان دانشگاه ها، مأمورین دولت، زنان، کارگران، دهقانان و علمای دین، زدند و حتی بر اطفال و نوجوانان مکاتب نیز رحم نکردند.

تمام مصیبت های یاد شده، با تجاوز ارتش سرخ شوروی به خاک افغانستان باعث شد، نفرت و انزجار مردم از ایشان و حامیان بین المللی بیشتر شده و در نتیجه دست به سلاح برده و از خود و میهن اسلامی خویش دفاع کنند.

کمونیست ها که با شعار انقلاب برگشت ناپذیر ثور، هر مخالفتی را نیست و نابود می کردند اما پس از شکست ارتش سرخ در مقابله با مجاهدین و مردم افغانستان، جهت حفظ بقای ننگینشان به هرحیله و ترفندی دست زدند و از مصالحه ملی تا اشتراک در حکومت، پیش رفتند و جز روسیاهی و ناکامی، دستاوردی نداشتند...

اما مجاهدین. همان کسانی که شاید پدر و برادر هر یک از من و شما در رکاب آنها جنگیده اند و شاید هم به درجه والا شهادت رسیدند. اما سپس بر سر قدرت و ریاست لکه سیاهی بر تاریخ درخشان جهاد گذاشتند که خاطره تلخ آن فراموش نشدنی است.

دوران سیاه رژیم طالبان همان دست پرورده ها آمریکا که در پاکستان به حمایت مالی آل سعود رشد و پرورش یافتند، را هیچ کس فراموش نخواهد کرد که با جان و مال و فرهنگ این مردم چه کردند؟! از قتل عام مردم بیگناه گرفته تا تخریب بت های بامیان.

سپس آمریکا به بهانه تروریزم به کشور ما لشکر کشی کرد. هزاران مردم بی دفاع و بی گناه ما را کشت و در سایه سار حکومت جناب حامد کرزی به غارت گری معادن افغانستان پرداخت. طی دوازده سال هر آنچه که می خواست انجام داد و در این اواخر نیز طی پیمانی بنام سند همکاری استراتژیک کشور ما را برای ده سال دیگر مستعمره خود نمود.

باشد تا آیندگان ما بیایند و این تاریخ افغانستان را ادامه دهند که آمریکا بر سر افغانستان چه آورد؟ کرزی و یارانش چه خدماتی کردند و چه جفاها مرتکب شدند؟

اما نکته بسیار قابل توجه این است که هرکس هر کار کرد، رفت. از آنها فقط یک نام خوب یا بد ماند. یعنی دیر یا زود ما و دولتمردان فعلی ما از این دیار فانی به دیار باقی خواهیم رفت، همانگونه که پادشاهان فوق رفتند و اکنون پاسخگوی اقداماتی هستند که از روی هوا و هوس یا از روی دلسوزی برای اسلام و ملت خود انجام دادند.

که البته خدا کند یاد مرگ و اعتقاد به آخرت را، ما و مقامات فعلی افغانستان از یاد نبرده باشیم.

این هم عکس آن پادشاهان که به تاریخ پیوسته اند:


احمد شاه ابدالی

 


شاه شجاع

 


دوست محمد خان

 


شیر علی خان

 


عبدالرحمن خان

 


امان الله خان

 


محمد نادر شاه

 


محمد ظاهر شاه


 

محمد داوود خان


نور محمد تره کی

 


حفیظ الله امین

 


ببرک کارمل

 


داکتر نجیب الله

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شاهان همه رفتند و تاج های شان هم رفت. دیگر در کشور تاج هم نیست! فقط آلودگی، گرد و خاک و بوی بد و فقر و جهل و بیسوادی مانده. کاش همین شاهانی را که در بالا عکسش را گذاشته اید حداقل فقر، جهل و فساد را در این کشور کاهش میدادند. آنها رویه ای در پیش گرفتند، که سرانجام این دیار کهن و باستانی و پرشکوه چنین شد. جای سلطان محمود غزنوی و سلطان مسعود و تیموریان هرات و ... اینها ماندند که چه بلایی بر سر این کشور کهن وارد کردند!!

>>>   اگر عکس های از... ملا عمر که یک دوره تاریک و فراموش ناشدنی برای مردم افغانستان خصوصآ شهر کابل بوده که بیش از 100000 هموطنان شریف و بیگناه کشته اواره و دربدر شدند میبود تا مردم قضاوت میکرد خوب میشد
شغنانی کابل

>>>   عکس اول چه قدر... است کارشان هم وحشیانه بود

>>>   از تاریخ انعقاد معاهده هرات به اینسو ( یعنی از 1857 تاکنون) که انگلیسها بخشی از خراسان بزرگ را از سرزمین مادری جدا کردند و نام "افغانستان" را اختراع کردند و بالای آن گذاشتند حکام پشتون حکومت کرده اند.این حکام باید جوابگوی ملت باشند. در این 150 سال که حکومت دست قوم شما بوده چه کار مفیدی کردید؟ کجاست آن فابریکه هایی که اعمار کردید؟ کجاست آن سرکهایی که ساختید؟ کجاست آن مکاتب و آن شفاخانه ها و آن بندهای آبی که اعمار کردید؟ آیا تولید مملکت زیر حکومت شما جز تریاک و هروئین است؟چقدر گندم تولید می کنید؟ چند کتاب در سال نشر می کنید؟ شما جز خونریزی و وطن فروشی چه کردید؟ آیا آبرویی برای افغانستان باقی گذاشتید؟ آیا مردم دنیا افغانی را جز به انتحاری و قاچاقچی مواد مخدر می شناسد؟ یا حکومت بر این مردم بیچاره را رها کنید یا خودتان با همفکرانتان یک حکومت دیگر تشکیل بدهید. مردم ما حکومت خود را با حکومتهای همسایه مقایسه می کنند. آنها چهار اسپه در حال پیشرفتند و هر هفته یک دوای جدید یا یک اختراع جدید یا یک فابریکه یا یک شاهراه و تونل و راه آهن جدید میسازند و ما چهار نعل "وامی ترقیم"!!
مهاجر

>>>   زمستان می آید ومیرود رو سیاهی به ذغال میماند.این مردم یچاره و دردمند هستند که همیشه لگدمال میشوند. هر شاه و رئیس جمهور که بیاید و اسلام را اجرا نکند عاقبتش همین است نه اسلام طالبانی اسلام محمدی ...به امید آنروز ..اندکی صبر سحر نزدیک است.....

>>>   تاریخ درس است.تاریخ عبرت است.تاریخ فقط گذشته نیست همان آینده است که دوباره تکرار خواهدشد.من به نسل حاضر هموطنانم امیددارم که از تاریخ عبرت گیرند واین بار قلم تاریخ آنچنان بنویسد که شایسته این سرزمین بلند باشد.
سعید از ایران

>>>   تمام این تصوریر را که در فوق مشاهده نمودید همه شان قبیله ګرایانی اند که مدت تقریبا سه قرن پیش از امروز به کشور بومی ها یعنی آریانای کبیر در دامنه سلسله کوه های سلیمان جاه ګزین شدند و تقریبا مدت دو نیم قرن قبل از امروز اولین بادشاه شان بنام احمدشاه ابدالی به اریکه قدرت دست یافت و تا امروز که بواسطه اجنبیان که نوکری و غلامی کشورهای مختلف را قبول کرده در ادوار مختلف تاریخ ننګین این سرزمین بومی را رقم زده اند. فقط وقت خود را با خوش ګذرانی ها و استبدادګری با دیګر ملیتهای اصیل این سرزمین سپری کردند به این ترتیب بقای خود را با حمایت و پشتیبانی بادارانشان در بدل امضای معاهده های ننګین ګندمک، دیورند، و حال معاهده استراتیژیک با امریکا همچنان تا الحال بقا و قدرت خود را حفظ نمودند.

>>>   همانگونه که نام کشور ما برگرفته از غم و اندوه است پادشاهان ما هم برای تحقق همین هدف یعنی ایجاد غم و اندوه برای مردم پایه گذاری شده اند
ای کاش این کشور به نحو مطلوب به ارامش می رسید یا اینکه درون زمین فرو می رفت تا برای همیشه از تاریخ محو میشد
حیدری-سرپل

>>>   بلی واقعیت اگر چه تلخ است ولی متاسفانه همین است و حتی بدتر از آنچه شما نگاشته اید و بدبختانه این سلسله همچنان ادامه دارد.

>>>   عکس بچه سقاو(دزد دند شمالی) کجاس چرا نام و نشان این جوانمرد وعیارخر آسان ذکرنشده و همچنان دوره سیاه و ملک الطوایفی ازمرحوم فقید که خوشبختانه ازشرش مردم بیغم شد ربانی خان چرا ذکرنشده
ثانیا چرا قبل ازاحمد شاه درانی به جریانات توجه نشده آیا قبل ازو تمام روز نعمات میبارید و سرور وشادمانی جشن ګرفته میشد.
قضاوت مل قضاوت پوه ازکابل

>>>   لعنت خدا بر همه این پادشاهان دزد بی ایمان .

>>>   حبيب الله كلكاني تاج نداشت كه از سه ماه امين نام برديد اما از نه ماه كلكاني ذكر نكرديد او در جشن استقلال گفت :‌ بعدازين پول دولت رابه مكتب ومعلم ضايع نميكنم همه را چاي وبوره خريداري ميكنم وبه ملا صاحب ها ميدهم

>>>   خداوند تمام این پادشاهان را غریق رحمت کند اما کسانیکه در گذشته و حال بنام جهاد مردم بیگناه ما را شهید کرده است مرده و زنده اشرا ردر قهر و غضب خود گرفثار کند
وسلام کابلی بیچاه,

>>>   در خواب بودم مرا خردمندی گفت
کز خواب کسی را گل شادی نشگفت
کاری چی کنی که با اجل باشد جفت
برخیز که در زیر خاک میباید خفت
عمر در خواب و خور گذشتاندیم و همیش آب را نادیده موزه را از پای کشیدیم اما با وجود این همه مشکلات و بدبختی ها هنوز بیدار نشدیم و عقل مان را در بکس فولادی قفل کرده ایم نمیدانم این منزل به کجا میرسد.
الهی آنچنان کن که انجام کار
تو خشنود باشی و ما رستگار

>>>   یکی شان هم آدم نبودن ونیستند وهر گز در افغانستان انسانی متولد نمی شود که روز ی به قدرت برسد وعادل باشد وبرای وطن کار کند پس به گور همه شان ...

>>>   خداوند بر زبان وقلم جنابعالی توفیق بدهد که حرف دل همه هموطنان عزیز ومظلوم وآواره وبیچاره مارا زدی ، راستی چرا تاریخ نویسان محترم ما که وظیفه بسیار خطیری در مقابل خود وخدای خویش ومردم بیچاره این مرزو بوم دارند در دروس تاریخ مدرسه و دانشگاه کشور غمبار ما این ماجرای پادشاهان(فاسدان)را نمی گنجانند والله اگر اینکار نشود خود خیانت دیگری است که از خیانت آن پادشاهان اگر بیشتر نباشد کمتر نیست به امید آنروز که این حرکت مردمی را فرد فرد کشورما احساس و به منصه ظهور برسانند .موفق باشید .
تمیم ارشاد ( آواره)

>>>   دنیا همه هیچ غم دنیا همه هیچ بر هیچ دگر هیچ مپیچ
اسلام از کابل

>>>   بلی آقای نویسنده!
اما سیاه ترین ان دو دوره است
1- دوره دزدان چارکلاه بچه سقاو که در مقابل دوره روشن امان الله بود
2_ دوره سیاه پکول بر ضد دوره روشن 7 ثور
اقای نویسنده هر پدیده را در زمان ومکان مشخض بررسی کن. یعنی همان شلغم وهمان دیگ.
با احترام
شاهد تاریخ

>>>   از ظلم و استبداد شاهان قبلی یاد کردی ولی نگفتی که عبدالعلی مزاری چی کرده ، شفیع دیوانه چی کرده قنبر لنگ چی کرده

>>>   عکس ربانی کجاست؟ باز برادران جمعیتی ما خفه می شوند چرا متضاد بر خورد می کنید.
جمعیتی

>>>   جالب است که نوشته های فوق ازحسن تعصب نوشته شده اما داد ازانصاف میزنند اګرواقعا مانند یک مسلمان قضاوت میکنید پس چرایادی ازدوره قبل احمد شاه درانی نکرده اید چرا عکس بچه سقاو دربین عکس ها نیست چرا یادی ازدوره پاتک سالاری ربانی خان ذ کرنشده

>>>   سلام دوستان
چرا نامش را آريانا نميگويد چيقدر زيبازت آرياناي عزيز دل نشين مبارك باد به هـمه. آريانا
چي يك نام سنگين هـيچ كشوري اين نام زيبا را ندارد وقته كه شما رواج بدهـيد هـيچ كسي مانه شوده نميتاند خداوند گفته تو حركت كن كه من بركت كنم
احمد از باميان پيروز باشيد

>>>   بلی برادران حق گو؟؟؟!!!اگر از واقیت تلخ تیر نشویم با امدن سه تا رهبران که اینطور انها را مسما میتوان کرد:میخ کوب پوست سر و دزدی و غارت کن و بمباردمان مردم غیر مسلح و ادره قوایی نظامی امریکا که بچی اندازه و در کجا بمب بی اندازد از طرف دیگر...سلطین و اشخاص که دولت افغانستان را ایجاد کردن از تبعیض نژادی حتا بوی نمیبردند نه اینکه همه رهبران فعلی که اغوشته نفرت بدبینی به همدیگر هستند.

>>>   یه قول نویسنده محترم این مقاله اصلادرتاریخ افغانستان رهبری خوب نبوده است . به نظر نویسنده محترم تاریخ را افراد میسازند یا جوامع ؟تاانقلاب اکتبرفرانسه و ا انقلاب صنعتی اروپا تحولات اجتماعی - سیاسی نظامی زورمندان بوده یا اراده توده ای ؟ اگرملاحظه فرمایند ازتاخت و تار باختریان و چنگیز یا لشکرکشی اسلام یا تهاجم مکررانگلیس و روس و امریکا آیا جامعه افغانی کدام نقشی داشته ؟ همه و همه تهاجم بیرونی جهت غارت اقتصادملی و منابع طبیعی این مردم بوده است حتی افغانها هم اگردستش رسد مانند احمدشاه بابا بتهای زیوری و قیمتی هند را به غارت بردند یعنی هدف همه لشکریان غارت بوده تاکنون هم غارت است . آنجه اززمانهای گذشته تاکنون کمبودما علم وآگاهی اجتماعی بوده که مارا همه غافلگیر و اسیر یا چپاول کردند . اگرحرف به سر رهبرکشوراست همیشه رهبردرامرگروه امتیاز طلب خودش بوده همچو گروههای امتیازطلب اکثرا به حمایت مادی و مالی کدام کشور غارتگر اقدام کرده و به امرآن اجراات کرده است . ملت بی خبر یا عافلگیر تلاشهای استقلال طلبی و جانبازیهای وطنی خودرادرپشت پرده دریک معامله گروه امتیازطلب باخته است .حالا از تاریخ پند میگیریم گه:اگربگویند که پشتون حاکم است یاتاجیک و یا ملت ازبیک و ترکمن بدرد نمیخورد تفرقه و جنگ اندازی دشمن است تا مارا یک یکی اسیر خودسازد و میراث پدرراازدست ماگرفته خودمارابه هلاکت مواجهه سازد . درحالیکه عوام پشتون هم گردلقمه نان آواره تاجیک وسایرین هم پی لقمه نان سرگردان نه حاکم است نه ظالم فقط چند رهبرنمای اجیراست که بااستفاده ازین فریب هم خودش یکدیگررا غارت میکنند هم ملتهاراتباه میکنند هم بادارراراضی نگهمیدارد . بایدبدانیم اگرمن حق کسی را میخورم فرداحق مرا کسی دیگری میخورد نه من باقی نه او باقی پس بیایید ازین ببعد به فریب و حیله خارجیها گوش نداده منافع ملی را درنظر بگیریم هم برادری حفظ هم وطن محفوظ هم جان آینده به سلامت بماند هم میراث پدرنوش جان خودماگردد .این امکان دراتحاد همه ملتها حتمی امکانپذیراست آخرین و اولین راه ما همین است .
اوزبیک فاریابی

>>>   عبدا لرحمن قاتل شش ولایت را داد به خاطر کشتن هزاره ها
هم هزاره هارا کشتن وهم شش ولایت از دست داد
ان وقت میگوید امیر عبدالرحمن خان قاتلان ملت قاتلان مردم
مظلوم نوکری انکلیس بود خط دیو رند از ان دوران است
شاهان رفتن بد نامی در جا ماندن جهنم جای دارد انشلا
جواب بدهد جای نجات پرستی نست در اتش جهنم
بسوزد بامری الاهی بامری الاهی بامریالاهی یک مهاجر

>>>   دیگراش به هر صورت خو لعنت خدا بر کومنستها و باند بدنام خلق و پرچم که سبب تباهی و بدختی و آغاز خونریزی در کشور ما گردید. خدا این وطنفروشان را نابود و ذلیل سازد. تا دیروز میگفتند که امریکا امپریالیزم است! حالا مانند کاسه لیسک ها در امریکا به فعالیتهای غیر قانونی مانند قاچاق آدم، کار سیاه و صدها پروژه های فساد اخلاقی را خود و خانواده هایشان به راه انداخته است.
صادق زرغونشری

>>>   نادر غدار که با سلاح انگلیسی و تحت پرچم هندبرتانوی با پنجابیها به کشور لشکر کشید(مانند بچه های طالبش) بمجرد رسیدن به ارگ کابل اولین چپاول لشکریانش - قیچی نمودن فرشهای ارگ و تقسیمات بین خود بود. و بعد با جنایت زمین سوخته چور شمال کابل را آغاز نمود.
کابلی

>>>   کجاست نادر شاه افشار ترکمن؟؟؟؟
چرا تصویر او نیست افغان پیپیر؟؟؟؟ این یک خیانت بزرگ به تاریخ ترکان افغانستان است.
محصل ترکتبار از روسیه

>>>   safawiهموطنان آزاد ی خواه سرزمین من،
این بار اول نیست که به ظاهر برادران؟! قوم پرست و متعصب خود خواه من دست به چنین جنایت تاریخی و شرمبار می زنند، هرگاه به چند دهه قبل تاریخ دقیق نظر اندازیم، در میابیم که سیاست خصمانه و تنفرانگیز موجود ادامه همان تفکر آتشسوزی فاشیزم دهه های گزشته است که تفنکشان سیاه دل مادر زاد اینبار به شیوه دیگر و زمان دیگر با استفاده از کاربردهای نهایت دقیق و حساب شده و در موجودیت معامله گران بی عزت و میراثخوران ذلیلی که از خون پربهای هزارها انسان پاک این سرزمین تمویل می شوند صورت گرفته است. خجالت و شرمساری دیگری بر این هویت فروشان تاریخ که خود را تیکه داران من و تو قلم داد و یا جاه زده اند افزون گردید.

هموطن عزیز، نباید تاریخ تلخ گذشته را فراموش کرد، جریان جنایت حسابشده زمانیکه کوچه ها، پس کوچه ها ،قریه ها، قصبات، شهرها و مناطق عظیمی ازشرق، شمال و غرب کشور را برایش نام های جعلی هم مانند نام «افغانستان » گذاشتند و نامش را «افغان سازی» نهادند شروع می شود.

پروسۀ اول که تغیطر نام های یک تعداد مناطق و هکذا جایگزین کردن کلمات افغانی (پشتو ) به جای کلمات فارسی درنظام اداری را در بر می گرفت با روش خفاشانه، جبر و توهین عملی گردید و درد و مصیبتش هنوز ناله می کشد وهیچ مرجع عدالت خواهی هم وجود نداشت که به آن رسیدگی میشد، و مقاومتی لازم هم که می توانیست صد راه این وحشیگری ایستادگی نماید وجود نداشت و فاشیزم مؤفق کردید آنچه که میخواست کاملا عملی و تطبیق ساخت.

حالا پروسه دوم آغاز گردیده است که نامش را "پاکسازی کلمات بیگانه" نامیده اند. و شورای مزدوران دولت فاسد فرمان زمینۀ تعرض و جنایتگری دیگر را نیز صادر نمود.

این سرزمین مقدس بدست جنایتکاران تاریخ افتیده است و هر روز از روزدیگر خون گریه می کند ودر بی سرنوشتی فرورفته است، در حالیکه یک زخمش هنوز مرحم نمی گردد، ولی صیادان جلاد قسمت دیگر وجودش را زخمین مینمایند.

بلی هموطن، فراموش نکنید که تاریخ پراز درد و رنج چند قرن اخیر وخصوصآ چند دهه خونبار گزشته بیانگر آنست، زمانیکه سردمداران قبیله به هدف شوم خویش نائل میشوند فورآ دُهل برادری وهموطنی را شرینتر از هر وقت دیگربیان و می کوبند ، اما تا زمانیکه هنوز به هدف اصلی و نامیمون خویش نرسیده اند، سر و صداهای خطر «وحدت ملی؟!» و «تجزیه » را به راه می ندازند و از این طریق اهداف غیرانسانی و غیر هموطنی خویش را تعقیب و به کرسی می نشاند، که همۀ مان شاهد این وضع هستیم.

هموطنان عزیز، اگر به فکر این بوده باشیم که این ختم کار است که گویا من و تو دیگر نفس آرام خواهیم داشت و هویت ملی و فرهنگی مان دیگر از تهاجم کوردلان تاریخ حفظ و در امان خواهد ماند و فاشیزم متعصب دیگر دندان نمی گزد و دیگربرایش کفایه است، اما نخیر! هموطن عزیز نباید اشتباه تاریخی دیگری را مرتکب شد، همان که گفته اند "آزموده را باز آزموده کردن خطاست".

و صادقانه برای تان یاد آور میشوم که این گروه متهجر کمر واقعی و ناجوانمردانه نگبت آمیز برای از بین بردن تاریخ و هویت پرافتخار من و شما بسته اند. تازمانیکه هستی و موجودیت باشندگان اصلی این سرزمین را نیست و نابود نکنند آرام نخواهند نشست. این گروه قبیله پرست و عظمت خواه قبلهاست که تصمیم خود را گرفته اند، این من و شما هستیم که هنوز با کلمات فریبنده چون «برادری ... » بر ظاهرخیلی دلچسب دلگیر شده ایم ولی عملآما نخواستیم و یا نمیخواهیم بدانیم که عمق فاجعه چقدر زیانبار خواهد بود. اگر افاده و مفهوم «برادری» و «وحدت ملی » همین است که هست، نفرین بر این وحدت ملی توهین آمیز و به زبان رسائ مادری ام اعلان میدارم که من از این برادری بیزارم. و سکوت اختیار کردن در زمینه جوابگوی وجدانی و مسؤلیت سنگین تاریخی برنسل آینده را در قبال خواهد داشت.

>>>   جبهه بندی های احساساتی براساس ناسیونالیستی و یا نژادی و زبانی و قومی البته که مردم را بهم نزدیک می کند و شاید برای پروسهً کوتاهی کاربرد داشته باشد ولی هرگز دلیل قوی و پایدار برای صلح و ثبات و همزیستی اقوام نبوده و منافع مشترک ملتها را تاًمین و تضمین نکرده و نخواهد کرد. آنچنانکه در اروپا رایج و تجربه شده است تنها آرمان مشترک ملتها یعنی دموکراسی از مرزهای نژاد و زبان و رنگ و دین و مذهب عبور کرده و ملتها را همانند غرب و کشورهای آزاد بهم وصل می کنند. زیرا دموکراسی تنها ضامن آزادی و حقوق بشر و عامل صلح و دوستی و پیشرفت ملل جهان است و بقیه مرزبندی ها کاذب و موقتی و مغرضانه و میرا می باشند.به بیان ساده تحجر و دیکتاتوری و استبداد و ظلم و ستم عامل انفصال ملل و کشورها، ولی آزادی و دموکراسی عامل وصال و صلح و دوستی و ترقی کشورهای جهان می باشد

>>>   این افراد یاد شده فرزندان افغانند و شرزندان ....که از آغاز استقلال کشور تا کنون روزگار سیاه را از سیاه واشنگتن بدتر کرده اند و همین اینها بودند که سبب عقب ماندگی و هزاران فلاکت زدگی میان کل ملت افغانستان شدند!
آواره

>>>   احمدشاه بابا امپراطور بی نظیر بود که یک دولت و دولت داری را در مناطقیکه انسان های وحشی مانند نظردهنده سوم زندگی میکردند بنیان گذاری کرد

>>>   بلی همین گونه که شما اشاره کردید همه اش واقیعت دارد
هیچ کس درین وطن خدمت نکرد همه در فکر دزد و چپاول این وطن هستند..
ذبیح الله "کهمردی"

>>>   نویسنده عزیز، تشکر از اینگه ما را در مورد تاریخ آگاهی دادی؛ اما با شیوه بسیار هم انسانها متعصب. اول اینکه پشتونها هستند و در خمیر و ضمیرشان خیانت به وطن و استبداد به دیگر اقوام درج نیست. استعمار در مقطع خاصی آنها را پیدا کرد. شرایط مناسب منطقوی و بیسوادی آنها باعث شد. تا استعمار از آنها بهره ببرد. که این از دیدگاه هر انسان روشنفکر بدور نیست. شما فکر کنید با همچو شیوه ارزابی آب به آسیاب استمار می اندازید. "تفرقه بیانداز و حکومت کن" خود انگلیسها این شیوه شان را تصدیق میکنند. شما اگر عینک بدبینی علیه پشتون ها بدور افگنید، یقین دارم رزیابی تان در مورد تاریخ طور دیگری خواهد بود. اگر دقیق شویم در دوران حاکمیت حزب دموکراتیک استعمار از وجود تاجکها و دیگر اقوام نیز استفاده اعظمی نمودند. و CIA تا امروز در دفتر ریاست جمهوری به پاس خدمات افرادشان میلیون ها میپردازد. حزب دمو کراتیک خلق علیه استعمار و CIA مبارزه میکرد

>>>   چرا عكس مرحوم رباني نيست كه باعث تمام بدبختي افغانستان شد باعث شد كه طالبان بوجود بي آيد باعث شد امريكا ظالم وطن عزيز ما را ويران كند
عادل از دلارام

>>>   من در مورد ارزیابی متعصبانه دوستان برنامه تذکراتی داده ام.
شما شاهد آن هستید که استعمار از و جود تاجکها و دیگر اقوام در دوره حکومت حزب دموکراتیک خلق نیز استفاده کرد. در جریان اشاره به شاهان از حبیب الله کلکانی، پسر رسقاء "بچه سقو" هیچ نام نبرده اید. در دوران حاکمیت داکتر نجیب شو رویها رفتند. دولت تقاضای مصالحه را داشت این استعمار بود که نگداشت وطن آرام شود، در غیر آن چگونه دست به دارایی های ما پیدا میکرد... این جهاد علیه کی بود؟ شما کمونیزم میگویید. شیوه مبارزه علیه استعمار و باسواد سازی، نهضت زن کار وغیره هدف بود نه از بین بردن مذهب... همین ...ها بودند. که همواره علیه نهضت ها جبهه گیری میکردند و پلی بودند بین استعمار و کشور ما. ما با از بین رفتن حزب دموکراتیک خلق ده ها هزار روشنفکر را از دست دادیم که امروز جهان غرب به وجودشان افتخار میکنند.
...ستیز کابلی

>>>   چی تاریخ عجیبی داریم که اولین شاه آن (احمد شاه ابدالی) یک مفعول تمام عیار و درین صفحه هم عکس او منحیث اولین پادشاه تاریخ افغانستان گذاشته شده. پس نواده های او حق دارند که چنین جنایاتی که انجام میشود را ادامه دهند...

>>>   یگانه دولت که در افغانستان مستقل و آراد و بدون وابستگی خارجی حکمرانی کرده همانا دوره مرحوم حبیب الله کلکانی است که متاسفانه توسط عمال انگلیس ناجوانمردانه به شهادت رسید و اینکه موصوف را دزد و چپاولگر خطاب کنیم جفای تاریخی را مرتکب شدیم زیرا از اوچیزی باقی نمانده تا بدان استناد شود کسانیکه به همکاری انگلیس او را به شهادت رساندن جز خیانت کاری دیگری نکرده اند.
قلعچه ای

>>>   نویسنده های عزیز،
بهتر است هرگاه تذکراتی در مورد تاریخ برای دوستان دارید، به یکی از تاریخ نگاران مراجعه کنید. من یقین دارم تاریخ نگار دید علمی دارد و علم عاری از تعصب است.
اگرما نظر به تحلیل خود موضوع تاریخی را تحریر میکنیم، احساس و عواطف ما در آن دخیل میشود و ما ناخود آگاه خطای را مرتکب میشویم. تاریخ نگار اوضاع کشور را در مراحل مختلف تحلیل و ارزیابی میکند. آنگاه متوجه خواهید شد که بگفته یکی از دوستان در خمیر و ضمیر پشتون های ما خیانت همنوا نیست و خصلت یک قوم هم هیچگاه خیانت و وطنفروشی و امثال آن نیست. همچو تحریرها کمی بی مسوولیت است و بخصوص قشر جوان را گمراه میکند البته مکرر میگویم این حرکت نویسنده عزیز ما نا خود آگاه است. و برای ما بخصوص جوانان ما که حق تربیت سالم را بالای دارند، مضر است و هیچ نفعی را ببار نمیاورد.
غیور جویان

>>>   دنیا را ز دنیایی دنیا باید دید
فلک را ز چرخ دنیا باید دید

>>>   بچه خاص نادر افشار که نادر حتی لقب در دران را در جمله غلام بچهگان خود به او داده بود۰بجز چور و چپاول هند و کشت و کشتار چیزی دیگری نکرد۰از او و اولاده او چه توقع داشتید۰۰۰

>>>   کجا است قضاوت عادلانه

>>>   چرا عکس رهبران جهادی را نشر نکرده اید...

>>>   در همه عکس ها واضح و مبرهن است که کدام قوم این بلا ها را به سر ما آورده است. قوم بد بخت و زبان نفهم
امیدوارم به نشر بسپارید.......
با احترام دلسوخته.........

>>>   زنده نام احمد ابدالی در تاریخ همیشه جاوید افغانستان.

>>>   سلام بر همه شما ها!!!!
تاريخ از زبان مردمان اصيل افغانستان لذت بخش است.
ني از زبان مردمان كه اصلا از اين خاك نبودن ونيستن.

>>>   مجاهدین رفتن طالبان بجا ماندن ؟!!!!!

>>>   ملخک هر چه جستی اخر بدستی! این کاروان ملت افغان ادامه خواهد بافت زیرا ثابت شد که اخرین بادارتان یعنی امریکا نیز در گریز است. ولی باز هم سینه پشتونها بزرگ و نامرد نیستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است