گرانی، مهاجرین افغانستانی را از ایران فراری داد
مهمترین علت این مهاجرت نابهنگام، افزایش هزینه های زندگی در ایران در اثر تحریم ها و افت محسوس ارزش ریال در برابر دالر در یک سال گذشته می باشد. این دلایل سبب شده تا قیمت همه اجناس مصرفی و غیر مصرفی در ایران سه برابر شود و انصافا مهاجرین با حقوق های اندک خود قادر به ادامه زندگی در ایران نیستند 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۲    ۱۳۹۱/۱۲/۱۹ کد خبر: 49031 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpapaer)، همزمان با سخت تر شدن شرایط زندگی برای مهاجرین افغانستانی مقیم ایران، بسیاری از این مهاجرین به جای بازگشت به کشور راه مهاجرت به ترکیه را در پیش گرفته اند.

گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آنکارا نشان می دهد که در ماه های گذشته بیش از 20 هزار مهاجر افغانستانی ساکن در ایران وارد ترکیه شده اند. در حال حاضر بسیاری از این آوارگان مهاجر در مساجد و پناهگاه هایی که خیریه ها برای آنان سازمان داده اند؛ ساکن شده اند.

مهمترین علت این مهاجرت نابهنگام، افزایش هزینه های زندگی در ایران در اثر تحریم ها و افت محسوس ارزش ریال در برابر دالر در یک سال گذشته می باشد. این دلایل سبب شده تا قیمت همه اجناس مصرفی و غیر مصرفی در ایران سه برابر شود و انصافا مهاجرین با حقوق های اندک خود قادر به ادامه زندگی در ایران نیستند.

بیش از یکسال است که دولت ایران به هر شهروند خود ماهیانه قریب به پانصدهزار ریال یارانه می دهد و در عوض هزینه حامل های انرژی مثل آب و برق و گاز را بصورت غیر دولتی حساب می کند که در مجموع به نفع قشر مستضعف جامعه است. پس از این گرانی شدید دولت در آستانه عید نوروز نیز مبلغ قریب یک میلیون ریال به عنوان عیدانه به حساب شهروندان خود واریز نمود.

از آنجایی که مهاجرین افغانستان از این یارانه و عیدانه محروم هستند و خبری هم از افزایش حقوق آنچنانی نیست، تامین معاش زندگی برایشان بسیار سخت شده است و تصمیم گرفتند باری دیگر راه مهاجرت در پیش گیرند.

واقع مطلب این است که این مهاجرین روی بازگشت به کشور را ندارند زیرا می دانند که در بهترین شهرهای وطن نیز خبری از آب و برق و گاز مناسب نیست، تحصیل و تربیت فرزندان، کار و درآمد، امنیت مالی و جانی و ... که جای خود دارد.

لذا از وطن رانده و از ایران مانده، به ناچار رو به سوی ترکیه می گذارند. سالهای پیش مهاجرین پس از سی سال اقامت در ایران از ترس بی هویتی، تمام زندگی خود را حراج کرده و از فروش اموال خود، هزینه سفر خود به اروپا را تامین می کردند.

ولی با این افت ارزش ریال در برابر دالر، دیگر پول مهاجرین کفاف سفر اروپا را نمی کند و این سرمایه فقط آنها را تا ترکیه می رساند. که حال روز این مهاجرین را از زبان یکی از مسوولین خیّر آنکارا برای شما بازگو می کنیم: خیرین ترکیه تلاش می کنند به این مهاجرین افغانستانی سرپناه ، غذا ، لباس و دیگر مایحتاج اولیه زندگی را تامین کنند. "چه کار دیگری از دستمان بر می آید، اگر این کار را نکنیم در این سرمای زمستان این افراد مجبورند در خیابان ها بمانند."

بر اساس اعلام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل تا ژوئن 2012 تعداد مهاجران افغانستانی ثبت نام کرده در دفتر این نهاد بین المللی در ترکیه 7 هزار نفر بودند که از این تاریخ به بعد 13 هزار نفر دیگر به این رقم افزوده شده است.

دولت ترکیه به این مهاجرین، پناهندگی نمی دهد اما ظاهرا مقامات ترکیه ای موافقت کرده اند تا زمانی که این افغانستانی های مهاجر از کشورهای ثالث مجوز اقامت دریافت کنند، در این کشور بمانند. تانر کیلیچ مدیر یک سازمان غیر دولتی حامی مهاجران می گوید به طور متوسط افغانستانی های مهاجر مجبورند حدود 4 سال برای اخذ مجوز اقامت از کشورهای ثالث در ترکیه بمانند.

شاید این دربدری و آواره شدن برای برخی از هموطنان ما تکراری و عادت شده ولی این وضعیت یعنی یک سونامی خاموش. بسیاری از مهاجرین و همچنین فرزندان آنان که در ایران به دنیا آمده اند با فرهنگ کشور میزبان انس گرفته اند و از فرهنگ مصرفی آنان تاثیر پذیرفته اند ولی اکنون سطح امکانات موجود در اختیار آنها با این افزایش قیمتها بسیار کاهش می یابد و برخی از مهاجرین که نمی خواهند دین خود فدای دنیا کنند و به یک کشور غیر مسلمان پناهنده شوند، اندوخته و پس‌انداز اندکی را که دارند در فرایند زمانی نه چندان طولانی از دست خواهند داد.

جالب است بدانید که طی دو سال گذشته حدود نیمی از مهاجرین افغانستانی ساکن در ایران ، این کشور را به سمت کشورهای اروپایی ترک کردند که بر اساس بر آورد های سازمان ملل هم اکنون حدود 820 هزار مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می کنند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   درود بر دست اندرکاران شبکه اطلاع رساني افغانستان! که آزاد مي انديشند و آزاد مي نويسند.

>>>   بالاخره يک سايتي مانند شبکه اطلاع رساني افغانستان پيدا شد که گوشه اي از مشکلات مهاجرين افغان مقيم ايران را به تصوير بکشد. دستتان درد نکند.

>>>   ازدردمندی سایت تشکر ولی این کافی نیست در عین حال خدا میبیند نا امید نباشید
نجفی از ایران

>>>   زندگی برای مهاجران در ایران واقعأ سخت شده. ما از دولت افغانستان و سازمان ملل میخواهیم به فریاد ما برسند. یکی از مهاجرین افغان

>>>   ضمن سلام و تشکر از سایت افغان پیپیر، این سایت را اگر هر روز نگاه نکنم، آرام و قرار ندارم، اگر چه بعضی موقعی نظرهای این جانب، منعکس نمی شود. باز درود بر شما. درباره مهاجرین باید عرض کنم، که خدا بزرگ است. دست و پاتان را گم نکیند، خداوند که همه موجودات را، در لابهلای سنگها و صخره ها روزی داده اند، شما را هم بی نصیب نمی گذارند...اگر به رزاقیت خدا ایمان داشته باشیم. این مبالیغ که در حسابها واریز شده، ار طرف بشر است، اما قدرت لایزال او همیشه حامی مستضفین است. پناهنده شدن در کشور اروپا و غیره اشکال ندارد، هیچ کسی را سراغ ندارم که دلیل محکم بیاورد، حرمت مهاجرت به اروپا و آمریکاء و غیره را بیان کند، تمامی کره زمین از آن خدا است،فقط از عواقب بی دینی آن می ترسند.مگر در کابل جوانان گروه و گرو مسیحی نمی شوند. این بی دینی نیست. به نظر اینجانب مهاجرت در اروپا و آمریکا هیچ مشکل ندارد.
نسیم

>>>   با سلام و تشکر فراوان از شما .خواهشمند است در رابطه با این موضوع اطلاع رسانی گسترده ای در شبکه های داخلی و خارجی صورت گیرد.
فتحی

>>>   اگر درین سایت بخش ویدیو نیز اضافه شود خوبتر خواهد بود. هموطنان ما حالا اکثراً موبایل دارند و میتوانند از مشکلات ،پروبلم ها ی مردم و حوادث کشور توسط ویدیو دیگر هموطنان را در جریان قرار دهند. و حتی میتوانند مصاحبه ها انجام دهند و آن-لاین در محضر دید هموطنان قرار دهند.

>>>   از شبکه اطلاع رسانی افغانستان که یک نهاد ازاداندیشان است میخواهم که همیشه از مشکلات مهاجرین ایران بنویسند و مردم دنیا را اگاه بسازند که در ایران بالای مهاجرین چی میگذرد چون مشکلات مهاجرین تازه شروع شده هیچ ارگانی یا مقامی نیست که از این مهاجرین بپرسد که شما چی مشکل دارید که با این همه فشار برنمی گردید افغانستان.
دور از وطن

>>>   من از بیگانگان هرگز ننالم...

>>>   با تشکر از سایت محترم اطلاع رسانی افغانستان که در خصوص ما مهاجرین مقیم ایران و مشکلات اقتصادی ائیکه دامنگیر ما شده اند به بینندگان از اوضاع بس ناجوانمردانه فشار و تنگنای اقتصادی در ایران بر اثر تحریم های کشورهای کافر غربی آکهی رسانی می کنید. بنده بعنوان یک نفر از مهاجرین افغانستانی که سی و چهار سال است... در زیر سایه نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی نسبتاً ارامی داشتم در اثر این ناملایمات به کجا بروم فرزندان من که دراینجا بدنیا آمده و بزرگ شده اند باز به کدام کشور دیگر آواره و دربه در شوند، بنده از مسولین مملکت خودم عاجزانه درخوست دارم بجای دعواهای زبانی و دیگر مسایل هیچ و پوچ اقلاً به فکر بازگشت آبرومندانه مهاجرین خود باشند و مملکت ویران خود را ویرانتر نسازند فردای قیامت جواب خدا را چه میدهند. اگر به خدا اعتقاد داشته باشند!!!!!!!
بریالی از تهران

>>>   دوستان واقعاً خسته نباشید، با بیانی شیوا گوشه ای از مشکلات مهاجرین را بیان کردید؛ به امید بازگشت همه مهاجرین به افغانستانی آباد و آزاد...
توکلی از ایران

>>>   بهترین دوران است که مهاجرین فقیر و مظلوم و آواره از فرصت استفاده کرده و به زادگاه و کشورشان افغانستان برگردند و برای آینده خود و خانواده برنامه ریزی کنند...

>>>   افغانها بار دوش جهان

>>>   وقتکه کشور تبدیل شده است به... و از هر طرف خوردن و بردن. معلوم است که مردم می ترسند

>>>   امیدورام اخباری بیشتر از مهاجرین در ترکیه بگذارید...

>>>   ســـــــــــــــــلام، ممنون از شبکه ی اطلاع رسانی... بنده بیش از 12 ساله در ایران زندگی می کنم و کل پس انداز من در اول سال 1391 یک منزل را رهن کردم به ملبغ 20،000،000 میلیون تومان ایران به ارز دلار در اول سال تقربا معادل 19،000 هزار دالار یعنی همه دارو و ندار من همین بود، اما متاسفانه امروز بیش از 5000 هزار دالار نمی شود... اگر بخوام افغانستان بیام با این پول چکار کنم خــــــــــــــــــــــــدایا>>>؟؟؟؟؟؟
افغانستانی مقیم ایران شیراز

>>>   ... در این راستا نباید هویت فرهنگی و دینی افغانها از بین برود و خطر جانی نباشد. البته ظرفیت های بسیاری برای افراد مهاجری که صاحب زمین و کشت و کار زراعی در وطن می باشد وجود دارد بهتر که این افراد به وطن بازگردند.
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   متاًسفانه ایجاد فتنه و جنگ و جدالهای دروغین و کاذب ضد اشغالگری ولی در معنی واقعی آن ضد گسترش دموکراسی توسط متحجرین کشور ما را بعدا از آزادی حاکمیت... طالبان بصورت ناامن و تاریک و بدون آینده روشن نگهداشته است و به همین دلیل احساس عدم امنیت فردی و آزادی و حقوق سیاسی جوانان را به مهاجرت مجبور می سازد و البته این شرایط محصول مداخلات... همسایه های دیگر و آب به آسیاب فتنهً طالبان و ترور و انتحاری القاعده و غیره ریختن است و نتیجتاً کشورهای مسلمان و بخصوص کشور افغانستان را بیش از همه بی ثبات و عقب مانده نگه می دارد.

>>>   مسأله مهاجرین از دیر باز به عنوان یک چالش برای دولت افغانستان مطرح بوده است. سوالی که در اینجا مطرح است این است که: دولت افغانستان در این مدت ده سال با توجه به کمهای بین المللی چه چاره ای اندشیده اند؟ پاسخ دادن به این سوال واقعا سخت است ولی به نظر من متأسفانه دولت افغانستان هر چه کمک بوده، حیف و میل کرده و اصلا در بند این نیست که چقدر مهاجر بدبخت افغانی در دریای استرالیا غرق می شوند؟ چه تعدادی در جاهای دیگر نفله می شوند؟
از جمله مهاجرین که در ایران بوده به علت عدم مدیریت مقامات افغانستان نزدیک چهار دهه است که در ایران دچار مشکل بوده است. البته از ایران هم نباید گلایه داشته باشیم کشوری نزدیک 80 میلیون جمعیت و درحال حاضر فشار و تحریم که روی این مردم آمده است. واقعا برای خود ایرانی ها سخت است چه رسد به افغانی ها ی مهاجر در این کشور. نکته جالب این است که برای جلب توجه مردم و منافع شخصی مُد شده است که هر یکی از مقامات پارلمانی ها و...افغانستان هر کدام که در ایران می یایند به صورت تمنا و خواهش نسبت به تمدید کارت مهاجرین و تملق می کنند که آن هم به جای نمی رسند.
من خودم در این مدت اخیر شاهد بودم که سختگری های زیادی - علاوه گرانی ها- از سوی پلیس در دست گرفته شده است. از آنها مدرک سوال می کنند.
دولت افغانستان کجاست؟؟کجاست؟ نه سر خم کنند و کرنش انجام دهند تا دو وسه ماه کارت.. تمدید شوند.. باید به صورت اساسی فکر کنند. از لحاظ معیشتی واقعا برای مهاجرین افغانستان در ایران سر سام آور است:
ازیک طرف مزد کار گری کم است
ازسوی دیگر همه چیز آزاد می باشد
ازطرف سوم تمام اجناس و کالا سه برابر شده است
از طرف چهارم هزینه تمدید کارت و عوارض شهردرای و ... مهاجرین را واقعا از پا در آورده است. این معضل را به دولت ایران هم نباید بیندازیم فقط دولت افغانستان فکر کنند؟؟؟
مهاجر سرگردان

>>>   با عرض سلام.
معلوم نیست که ما افغانی ها تا کی قرار اسث از این کشور به ان کشور مهاجرت کنیم.

>>>   تثکر از اینکه از حال ما محاجرین در ایران مینوسید. بسیار مشکلات و طبعیز را از ایرانی ها دیدم.
برادر مهاجر ثما حسین علی.

>>>   سلام و تشكر از همه كساني كه زحمت كشيدن ازينكه نكاهتان به مهاجراي افغان مقم ايران خيلي تشكر درسته خيلي وعضيت سخت شده اين وعضيت خدا به همه ي ما رحم كنه
علي حسيني از ايران

>>>   سلام و تشکری می کنم ازدست اندرکاران سایت اطلاع رسانی افغانستان واقعآ مشکلات افغانها در ایران زیاد است

>>>   از افغان پیپر کمال تشکر داریم این گفتگوها هم به کشور میزبان و هم به مهاجرین اثری خوبی دارد چون هر رفتار خوب و بد عواقب خودش را دارد به امید بهروزی و سعادت برای همه انسانها

>>>   از جای کنده از پای مانده چارای نیست بسازیم بسوزیم

>>>   این مردم بیچاره چی کار کنند؟ راه دیگه ای برایشان نمانده! نه دولت افغانستان فکری به حال این مهاجرین می کنند و نه نهادهای حقوق بشر برای آنها کاری انجام می دهد، دولت ایران هم که دیگر از دست آنها خسته شدند و طرح یارانه ها و افزایش قیمت کالا را هم برای همین گذاشتند که عرصه را برای مهاجرین تنگ تر کنند که زودتر ایران را ترک کنند!!! وقتی دولت افغانستان به مردم خود اهمیت ندهد و آنهایی هم که قدرت به دست شان افتاده مثل یک... به جان مملک افتادند و دارایی آن را به تاراج می برند و به اصراف و تجمل گرایی روی آوردند و به کشور و مردم خود رحم نمی کنند و دل نمی سوزانند از بیگانه ها چی انتظار داریم؟؟؟ به قول محمود دولت آبادی: اینکه دیگران ما را آدم حساب نکنند یک چیز است اما اینکه ما خودمان را آدم حساب نکنیم یک چیز دیگر است!
م جوادی، ایران شیراز!

>>>   باید قبول کینم که زندگی برای مهاجران افغانستانی سخت است چون بزرگتر ندارد. بزرگترش به دنبال پول و چپاول خود است.
نسیم جان

>>>   احمدی نژاد در ابتدای به قدرت رسیدن گفته بود کاری کنم که افغانی ها کابل را در خواب ببیند، و موفق شد!

>>>   البته از این قافل نمانبم که ایران ادعا دارد بزرگ ترین تعداد مهاجرین افغانستانی را دارد یعنی تعداد مهاجرین افغانستانی را در حدود 3 میلیون نفر تخمین زده است. ولی باز هم نمیدانم کدام آمار درست است

>>>   در این چند دهه اخیر زندگی در ایران، هموطنان عزیز قبل از یارانه ها دولت ایران بر مهاجرین افغانی هم سخت میگرفت....... به شکل ممکن بر مهاجرین افغانی فشار وارد میکنه. هموطنان عزیز این مشکل مشکله خودمان است و باید خودمان حل کنیم. کسانی که افغانستان را نابود کرده است دولت کنونی افغانستان با همدستی باکستان میباشد.
محمد از ایران

>>>   زندگی کنونی مهاجران افغانستان و نسل آینده، در سراسر دنیا از جانب خیلی ها در خارج و داخل به آن ها تحمیل شده است، خدا از باعث و بانی این همه درد و رنج نگذرد...امیداورم افغانستان آباد را ببینم
آشتی

>>>   خدمت برادران و خواهران مهاجر در ايران به عرض برسانم زمان مقاومت سه ولايت پروان كاپيسا پنجشير دره صوف در ما سره دشمنان وطن بودن حتي نان خشك وجود نداشت مردم قهرمان اين مرزبوم به هيچ دين و مذهب ديگر رو نياوردن به جز راه خداوندًجً كامياب سربلند. شما مهجرين وطن داريد دولت است قانون است بخاطر گاز برق و غيره از راه خدا منصرف نشويد برگرديد بوطن

>>>   کشور ایران خانه دوم افغان ها شده است اما مشکلات خانه دوم از خانه اول زیاد است
مهاجر

>>>   الهی کاری کن که دیگر از این بشتر زیر قدمهای برخی ها که دیگر حتی ما را انسان به حساب نمی آورند لگد مال نشیم. به امید آن روز.
از قم.AMQ

>>>   درایران مهجرین بدترین روزهای خود را سپری میکنند مخصوصا مهاجرین استان فارس خیلی زیرفشار هستند... !! بخدا ما نه امریکایی هستیم نه اسراییلی ما همانهایی هستیم که یک وقت ما را قهرمان میخواندید چه شد که اینهمه جفا در حق ما روا میدارید.
یک مهاجر

>>>   ما افغانها به نان گدايي عادت كرده ايم. ايران بس نبود كه حالا از تركيه هم نان گدايي مي كنيم؟ ما و فرزندان كاكايم در شهر كابل و در خانه هاي مكرويان بزرگ شده ايم. سه سال پيش خانواده كاكايم از ايران به افغانستان و به زادگاه اصلي مان ولايت سرپل رفتند و ساكن شدند. به خدا و به شرافت و انسانيت مان قسم كه به آنها خيلي بيشتر از ماها كه در ايران مانديم خوش مي گذرد زيرا شيخ اجل مي فرمايد: خاك ديوار خويش ليسيدن به زان كه طفيل خوان هر كس بودن. از شما افغانها ي مقيم ايران هم خواهش مي كنم به لحاظ خدا و به قول ايرانيها اين همه واي ننه من غريبم در نيارين. بارها آرزو مي كنم اي كاش انسان نبودم اگر بودم اي كاش اهل افغانستان نبودم. آيا مي دانيد چرا؟
زن افغانستان

>>>   قبلا هم فشار بالای مهاجرین بود اما نه در این حد.از زمانیکه مزدوران یهود و نصارا میخواهند قباله افغانستان را برای امریکا بنویسند فشار بالای مهاجرین افغان در ایران 100 برابر شده دولت محترم ایران فکر میکند که این مهاجرین رفتند در این قباله شوم امضا کردند. نه بخدا ما مخالف هر گونه دوستی با یهود و نصارا هستیم... امید بهروزی افغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است