آيا نوروز خلاف شرع و بدعت است؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۳۰    ۱۳۹۱/۱۲/۱۷ کد خبر: 48992 منبع: پرینت

در نظام أقرينش، روز ها و سال ها و ماه ها مي گذرد و لحظه ها هم سپري مي شود، كردش اين وضعيت در نظام كون و هستي در اختيار إنسان ها نيست.
نام گذاري انها به روز و ماه و سال و لحظه ها از دست أورد هاي إنسان است. هيج لحظه و سال و ماهي و نيز مكاني ، به خودي خود مقدس و يا نا مقدس نيست.

اگر زماني و أوقاتي و مكاني داراي خيرات و بركات مادي و يا معنوي مي شود و يا ميمون و نا ميمون مي گردد به خاطر أعمالي است كه انسان ها از خود ، در ان بجا مي گذارند.
مثلا اكر در روز هاي جمعه كه روز هاي بزرك و مقدسي است بخاطر عبادت و روي أورد ن انسانها به معنويات ، أن روز ها مقدس گرديده است ، هر روز خون إنسان هاي بيگناه ريخته و زناني بيوه و فرزندان يتيم گردند، أن روز براي أن مردم مقدس است؟
و اگر مسجد كه پايكاه عبادت و أمر بمعروف و نهي از منكر است جايكاه غيبت ، تهمت ، ستم ، نفاق ، بي عدالتي و ابرو ريزي گردد، أن مسجد براي مسلمانان مقدس است؟
اگر بلي! پس چرا خدا حكم تخريب مسجد ضرار را در قران داده است و فرمان تعمير مسجد تقوي را براي إنسان ها صادر نموده است؟

آيا اگر خانه خدا به جاي اينكه مركز وحدت مسلمانان و خانه مبارك است، خداي نحواسته مركز توطئه و شرارت وبي ديني گردد باز هم مقدس است؟، پس چرا در زمان صدر إسلام كه اين خانه ، بت خانه بود مقدس نبود؟
بعد از شكستن بت ها تبديل به خانه خدا و بيت الله گرديد ، قبل از ان ، ان خانه بتخانه بود و براي مسلمانان احترامي نداشت. روز ها و زمان ها و مكان ها و لحظه ها و تمام أوقات و أزمنه در صورتي مقدس است كه در خدمت انسانها قرار داشته بأشند و در انها عبادت خدا صورت گيرد. كناه و معصيت خدا نشود و سبب و عامل خير و بركت و حيات و عدالت و حب الله و حب الناس گردند.

روز ها و مكان ها يا بأيد مقدمه خير بأشند و يا خود أسباب خير و خوبي با شند در غير أن زمان ها عبث و زمين ها شوره زار خواهند بود.
كساني امروز طبق شريعت خود ساخته خود مي گويند كه اين كار ها حرام است در نو روز و ... آيا نوروز و والنتاين و روز هشت مارج و روز زن و روز كودك و ... چگونه هستند؟
اين روز ها ذاتا بد هستند؟ اگر چنين است كه زمان ها و زمين ها بد و خوب ندارد ، بنا بر اين اگر در اين روز ها نا فرماني خدا مي شود و بر ضرر إنسان ها كاري انجام مي گيرد بدون شك برگزاري هر بر نامه اي و لو تحت عنوان خدمت به خدا و مردم هم باشد نا روا است و از طرف هر مقامي با شد بد است و اگر در اين زمان ها و زمين ها كاري بر خلاف خواست خدا و خلاف أمور بندگان خدا صورت نمي گيرد چرا اين روز ها نحس ، نا ميمون و نا مبارك باشد؟

مگر معروفي كه ما در قران مامور به أجراي أن و منكري كه ما در قران أمر به ترك أن شديم چه است؟ نه اينكه معروف خوبي ها ، شايستكي ها و منكر زشتي ها و نا پاكي ها است.
آيا اگر آدم به بهانه ها و أسباب مختلف دست بپو شيدن لباس نو و أقدام به خودن غذاي متفاوت نمايد گناه است؟
آيا اگر إنسان به بهانه اي كودك و خانمش و يا شو هرش را شاد و مسرور گرداند كناه هست؟
آيا اگر كسي به بهانه اي أقدام به گردش و و رفتن بدامن طبيعت كرد و ديدن صحنه هاي دلكش طبيعت را ديد خطا كرده است؟
آيا اگر به بهانه هاي مختلف ادم دوش گرفت و استحمام كرد جرم است و بر خلاف حكم خدا است؟
آيا اگر كسي به بهانه نوروز براي خانمش لباس خريد و به بهانه نو روز چشني گرفت گناه كار است؟
آيا اگر كسي گفت روز تان مبارك ، نو روزتان ، روز جمعه و ... تان مبارك معصيت كرده؟
آيا اگر در دنيا كساني كار خوب و معروفي انجام دادند جون از ما نيستند كار شان خوب نيست و اكر كار بدي را ترك كردند، ترك أن كار بد نيست؟

بيايید به آموزه هاي دين نگاه كنيد. قرآن : و لا يجرمنكم شنآن قوم أن لا تعدلوا اعدلوا هو اقرب لتقوي. دشمني قو مي سبب نشود تا شما را از مسير عدالت خارج سازد.
أساسا كار خوب أن نيست كه فقط ما انجام مي د هيم بلكه كار هاي خوب أن ها است كه فطرت إنسان ها هم أن ها را تأيید مي كند.
قران : فطرة الله التي فطر الناس عليها . پاكي ها و شايستكي ها از فطرت است و دين هم كه سر أمد همه خوبي ها است و جوشيده از فطرت بشر است و جزء ذات إنسان ها مي با شد.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر خیلی خوب گفتی

>>>   سلام علیکم ورحمته الله :دوستان نهایت ګرامی ،تجلیل از نورز من حیث یک پدیده فرهنګی بومی یک کشور به نظرم کدام ګناه ندارد . اما انچه خلاف شریعت اسلامی ، نه شریعت طالبی است ،این است که بعضی از دوستان ما به ان جنبه دینی میدهند ،واز ان با توغ بالا کردن و جنده بازی تجلییل میکنند . در اینجا است که از دایره عقیده خالص و توحید دور میشوند . اګر نوروز اغاز سال شمسی است و از فرهنګ ګهن خراسان زمین است پس این توغ بازی از کجا شده ؟ در فرهنک قدیم توغ و جنده وجود نداشته .اګر به بعضی اقوام دیګر بنګرم مثل مردم کردستان و فارس انها هم تجلییل میکنند

>>>   خیلی زیبا و جامع بود و به نظر هر انسان آگاهی هم هر لحظه ایکه باعث خیر و برکت ویا شادی انسانها شود قابل قدر است ولی آیا هر روزیکه هر چند هم خوب باشد را میتوان در رده اعیادی که خداوند در قرآن از آنها یاد کرده قرار داد و یا در عمل از اعیاد امر شده الهی هم بالاتر شمرد؟ نوروز در فرهنگ ما افغانها جای داشته و خواهد داشت و هیچ کس نمیتواند با هر بهانه ای این روز را کم رنگ و یا از بین ببرد ولی طوریکه در کشور همسایه از آن به عنوان عید یاد میکنند و مدت طولانی به تجلیل از آن می پردازند در صورتیکه کس از آمدن و رفتن عید رمضان و عید قربان با خبر نمیشود هم کار بد و مسلما بدعت است.

>>>   اين را همه ميدانند كه در روز نوروز مردم به جاهاي سرسبز و دامنه ها ميروند البته اكثر مردم به ديدن لاله مزار ......ميروند، مشكل در هوا خوري و كشت و كذار ما نيست مشكل در اين است يعني زمانيكه ما به ميله ها ميرويم در انجا جي ميكنيم همه ميدانند جوانان با رقصاندن بجه ها و دختر ها و نوشيدن اكلول به دود كردن سكرت و جرس .... ميبدازند كه اين افعال ما باعث نا رضايتي الله ميكردد ........ البته الله كفته است كه اكر شخصي با كروهي شباهت ميخواهد كند از ان كروه به شمار ميرود و قسميكه همه ميدانيم كه تجليل از نوروز از زمانه هاي قديم براي ما به ميراث مانده است بايد بدانيم كه نياكان ما مسلمان نبودن و اتش برست بودن و تجليل از نوروز يك نوع عبادت انها بود و اكر ما از نوروز تجليل ميكنيم بس از جمله انها هستيم انها در روز نوروز لباس هاي منظمتر ميبوشيدند مستي و بازي ميكردند اكر ما هم همين كارها را انجام ميدهيم بلي كناه كرده ايم .... بالاي ما مسلمانها لازم است تا در روز نوروز اعمال خود را مشابه اعمال هر روز ديكر سال داشته باشيم يعني نارمل ...
تشكر الله حافظ

>>>   آقای مصباح !
تشکر از نوشته خوب شما
بجواب همه آیا های شما باید عرض کرد که اگر همه این رسوم یادگار آئین دیگری و غیر اسلامی باشد باید که لباس نو پوشیدن را ، خوردن غذای لذیذ را، میله رفتن را و یا .... را یا بروز دیگر اجرا نمائید و یا به نیت نوروز ننمائید
صرف بخاطر رضای لایزال و از اینکه این کار ها اساس زردشتی دارد
بااحترام
یک هراتی دیگر

>>>   نوروز یک مراسم ملی وعنعنوی دیرین کشوراست که فقط دشمنان فرهنگ مردمی باآن مخاف اند
حمیدازمزارشریف
شهر مهدعلم وتمدن باستان

>>>   نوروز آیین زردشتیان بوده اماباامدن اسلام رسوم نیک آن تقویت وتایید شده اندمانند شادی های حلال وصله ارحام ونوپوشیدن وخانه تکانی ونظافت وزیارت شاه اولیاواهل قبور که دراسلام بسیارتاکید شده وهم منافع اجتماعی وروحی وروانی برای جامعه دارد لکن قسمت خرافات آن مانندافسانه های اساطیری جمشید وسیزده به دربرای نحوست و..که نه پایه علمی دارد وهم مخالف عقل ودین است حرام است البته نباید نوروز جای اعیادبزرگ مارابگیرد همچنانکه درایران اتفاق افتاده واعیادمذهبی بسیارسبک گرفته امانوروز اهمیت بیشتری یافته .
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   به نظر بنده این سیاست کشورهای غربی و بویژه عربستان و وهابیون جاهل است که به هر نهوی می خواهند خوشی و آرامش را از مردم ما ثلب کرده و باعث پریشانی و سر در گریبان ماندن مردم ما می شوند

>>>   کسیکه ادعا میکند که نوروز خلاف شرع و بدعت است، یا طالب است یا نادان.
جشن نوروز جشن دوباره زنده شدن طبیعت است. طبیعت را خداوند به ما اعطا فرمده. چرا انسانها ازین تهفه و نعمت خداوندی به نوعی استقبال نکند و از خدای خود ممنون نباشد؟
نادر

>>>   نوروز از جمله آن اعمالي است که در هيچ يک از شرائع آسماني مشروعيت نداشته و تجليل و برگزاري آن به حيث يک جشن و عيد در هيچ يک ازکتابهاي آسماني نيامده و دليلي بر روا بودن آن بحيث يک عادت و يا عبادت وجود ندارد ٬بلکه به شهادت تاريخ از بدعتهاي مجوس و زردشت است که از زمانهاي دراز بدينسو به حيث يک عمل مالامال از خرافه ومملو از فساد و ناروائيها در ميان مردم ايران زمين انتشار يافته و بعدها به مناطق همجوار آن بويژه در ميان مردمان تاجک و فارسي زبان انتقال يافته و به صورت جشن ملّي تجليل و بزگزار مي گردد که نظامهاي فاسد و حکومتهاي وقت در تقويه وانتشار آن نقش خود را داشته اند. خلاصه اينکه نوروز گذشته از آنکه ارتباطي به اسلام نداشته ٬ بلکه موافقه و پيروي و تقليد و همگوني با کافران بوده وتجليل و برگزاري آن از طرف مسلمانان از ناروائيهاي رواج يافته و از حوادث و بدعتهاي دخيل و بيگانه در ميان مسلمانان است و براي حرمت و ناروا بودن آن اگر هيچ دليل ديگري ارائه نداريم همين دليل حرام بودن تقليد و پيروي و ماننند سازي خود به کافران کافي است.
بروايت ) « مَن تَشَّبَهَ بِقَومٍ فَهُوَ مِنهُم » : رسول الله صلي الله عليه و سلّم فرموده اند
احمد ٬ ابوداود و طبراني).
ترجمه: هر کس از قومي تقليد و پيروي مي کند از جمله همان قوم و در زمرۀ آنها است. اين حديث حرام بودن مطلق تقليد و همانندي با کافران را افاده مي کند و هکذا رسول الله صلي الله عليه و سلّم فرمودۀ
خَالِفُوا المُشرِکِينَ ترجمه: با مشرکان مخالفت نمايي نيز وجود مخالفت با آنانرا مي رساند و اين نصوص بصورت عام اين مطلب راافاده مي کند که در پيروي و موافقۀ اهل کتاب و سائر مشرکان و کافران در آن کارهاي که از دين ما نيست فساد بزرگي نهفته بوده ٬ بلکه در مخالفت آنها مصلحت اسلام و امّت اسلامي مکنون و مضمر است.
دلائل فوق بصورت عامتر عدم جواز همانندي و موافقت به همه اعمال کافران را افاده مي کند ٬ امّا بصورت خاصتر راجع به تجليل و برگزاري اعياد کافران دلائلي از کتاب و سنّت و آثار سلف وجود دارد که حرمت و عدم مشروعيت آنرا براي مسلمانان ثابت ميسازد.
مولوی قربان هروی

>>>   روز نوروز یک عنعنه باستانی آریاییهاست که از قدیم الایام تا حال یک فرهنگ پسندیده ملی و جشن جمشیدی است البته قبل از ظهور اسلام تا حال ادامه دارد کدام ممانعت شرعی و صریح ندارد با دین کدام مشکلی ندارد صرف منحیث یک عنعنه سابقه خصوصا آریایی ها آن را با شکوه تجلیل میکنند. در قرآن پاک این روز را منع هم نکرده و بصورت صریح و واضح کدام آیت و حدیث مبنی بر ممانعت این روز هم وجود ندارد که این روز را منع نموده باشند. زمانیکه دین اسلام به این سرزمینها آمد و مردم مشرف به اسلام شدند این روز در آن وقت منع نگردیده بود.از نظر اسلام نه تایید است و نه واضح رد و یا منع گردیده است اگر تجلیل این روز بد میبود در همان روزهای اول ظهور اسلام در آیت شریف یا حدیث شریف منع یا نهی میگردید و وقتیکه دین اسلام به این سرزمین رسید هم میله نوروزی وجود داشت و ممنوع قرار نگرفت پس در آخر باید گفت که بعضی از تنگ نظران که دین اسلام را وسیله قرار میدهند و به جشن نوروزی که مربوط مردمان اصیل آریایی ها میشود روی حسادت ها دلایل بسیار ضعیف آورده این روز را منع مینمایند عمدتا طالبان پاکستانی مخالف تجلیل ازین روزاند و ملاهای تحصیل کرده مدارس پاکستانی که از تاریخ باستانی و قدامت سرزمین آریایی ها خبری ندارند. بااحترام
عبیدالله از نجراب

>>>   آقای مصباح: روزها هیچ وقت بد نیستند و کسی بدگفته نمیتواند ولی مهم ابنست که در این روزها شما چی احمالی از خود نشان میدهید اکثرا" در این روزها بعنوان زیارت به مزار سخی و دیگر جایها میروند ولی در آنجا ساز و سرود رقص, سگ جنگی, مرغ جنگی و هزاران کارهای نا مشرع دیگر را انجام میدهند که اینکارها خلاف دین اسلام و انسانیت است...
هراتی

>>>   روزها و لحظه ها همه با اعمال نیک میمون و با سعادت است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است