کرزی رای را برای خود دزدیده است
گالبرات گفت مسئله مهم این بود که انتخاباتی قانونمند در افغانستان برگزار گردد نه اینکه بر تمامی تقلب ها سرپوش گذاشته شود و دوباره شخصی برگزیده شود که تخلفات بسیاری را انجام داده است،تنها میتوان گفت که کرزی رای را برای خود دزدیده است 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۷    ۱۳۸۸/۸/۱۸ کد خبر: 4849 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، پیتر گالبرایت، معاون پیشین فرستاده ویژه آمریكا در افغانستان در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی ضمن انتقاد از انتخاب رئیس جمهور افغانستان به تشریح انتخابات چندی پیش پرداخت و از روند انتخابات افغانستان انتقاد كرد.

وی بیان کرده است که پیش از این، تقلب در دور دوم انتخابات را فاجعه ای برای افغانستان پیش بینی كرده بودم و همچنین چشم پوشی از این دور از انتخابات نمی تواند پایان این فاجعه باشد، تاكنون نیز دولتی ناكارآمد به ریاست جمهوری حامد كرزی در افغانستان فعالیت می كرد و از این به بعد نیز همین شخص در حالی به فعالیت خود ادامه می دهد كه بسیاری معتقدند در انتخابات تخلف شده است.

وی گفت که تصور نمیکند كرزی در دور جدید فعالیت خود هم با تخلفات و هم با طالبان مبارزه كند، این دو موضوع ارتباطی با هم ندارند. در واقع باید گفت كه مشكل موجود مهمتر از اینهاست، مشکل مهم وجود كرزی در دولت کنونی است چراکه از نظر وی کرزی به نوعی رای را برای خود دزدیده است.

گالبرایت اظهار داشت که باید گفت نتیجه به دست آمده آن چیزی نیست كه نیروهای جهانی خواستار آن بودند، تمامی كشورهای داخل شده در جنگ افغانستان می خواستند با طالبان و شبكه تروریستی القاعده مبارزه شود تا ثبات و امنیت در این كشور برقرار شود، كرزی در این زمینه حتی یک دالر هم هزینه نكرد و همین به ما نشان می دهد كه فرستادن نیروهای نظامی بیشتر به افغانستان بی معنی است.

وی همچنین افزود که قصد دفاع از نامزد خاصی را ندارد اما مسئله مهم این بود که انتخاباتی قانونمند در افغانستان برگزار گردد نه اینکه بر تمامی تقلب ها سرپوش گذاشته شود و دوباره شخصی برگزیده شود که تخلفات بسیار و مشخصی را انجام داده است.

وی در ادامه میگوید که تشكیل یک كمیسیون انتخاباتی مستقل نه كمیسیونی كه حامی كرزی باشد در زمینه برگزاری انتخابات ضروری بود.

خبرنگار این روزنامه اتریشی از گالبرایت پرسیده است که دولت آتی افغانستان را چگونه می بینید؟
وی در پاسخ بیان کرده است که در شرق و در جنوب، طالبان اختیار بسیاری از مناطق از جمله قندهار را در دست گرفته اند و در مناطق افغانستان هم اكنون عده ای هستند كه انتخاب كرزی را قانونی نمی دانند كه مسلما از این پس مخالفت ها بیشتر نیز خواهد شد.

وی از نظر داکتر عبدالله پیرامون تغییر در قانون اساسی حمایت کرد و گفت قانون اساسی فعلی قدرت‌ها و قومیت های موجود در افغانستان را تحت نظر رئیس جمهور قرار می دهد و فكر می كنم كه در دولت آینده افغانستان باید از شخص دیگری مثلا یک نخست وزیر استفاده شود تا به نیازهای قومی و منطقه ای توجه بیشتری شود.

وی در پایان توضیح داد که تحقق دولت فدرالی در افغانستان امكان ندارد چراكه در این صورت بسیاری به این فكر می افتند كه كشور را تجزیه كنند و ما تنها خواستار اتحاد كشور هستیم.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   کرزی را خود امریکا برگزید . و این که از او و حکومت فاسدش شکایت میکنند بازی سیاسی یی بیش نیست.

>>>   ما این چینین زندگی تحقیر آمیز را نمی خواهیم!!!
اگر دولت به قسم که در خلال این 8 سال کذشته عمل کند که البته جز از تعصبات قومی و نجادی دیگر چیزی نبوده است قدرت دیگر اقوام توسط این دولت بیمعنی به مرور زمان صلب گردید و تمام پوستها را به یک قوم مشخص ساخت... آیا دیگر اقوام جز افغانستان نیستند؟! آیا در بین دیگر اقوام کسی نیست که لیاقت داشته باشد؟! اگر دولت به این شکل ادامه بدهد فکر نمی کنم که به نفع این دولت ضیعف که متشکل از یک قوم می باشد تمام شود.... البته دیگر اقوام باید مبارزه کنند تا که افغانستان را تجزیه نماید در غیر از آن زندگی درکشور خود بدون صلاحیت یک زندگی تحقیر آمیز می باشد و بمعنی میباشد....
د. گل آغا خارج افغانستان

>>>   گالبریت باید از کاندیدی نام میرد که در جنگهای داخلی دخیل نمیبود و بهتر بود که از اشرف غنی حمایت میکرد. همه میدانند که حکومت کرزی فاسد بود و داکتر عبدالله مورد اعتماد مردم نبود پس کی باید ریس دولت میشود.

>>>   آقای گالبریت کاملاً بجا فرمودید اما فعلاً ما یک حکومت سلطنتی داریم نه جمهوری پس در نظام شاهی هر چیزی برای پادشاه جواز دارد که انجام دهد چون در رژیم شاهی اگر برای مردم زمینه کار تحصیل خوب مساعد شود و مردم صاحب یک لمقه نان شوند پس پادشاه از این عراس دارد مبادا یک روزی مردم بدانند که من حکومت را بزور گرفته ام نه با انتخابات و مردم مجبور شوند از گلویم گرفته به زمین ام بیندازند.
م-خ-

>>>   سلام بر شما
دوست عزیز که اسمش را ذکر نکرده اسم از جنگ های داخلی میبرد و مینویسد که گویا اقای .عبدالله .در جنگ های داخلی سهیم بود جای شک نیست. ولی یک چیز را بدانید که تا وقتیکه در ( ا ) تالب ها سر قدرت بودن شما جناب عالی کجا بودی که از دست عرب و پاکستانی نجات میدادی کشور خود را اینها بودن که دفاع از تمامیت ارضی کشوری تو دفاع کرد و دیگران از هوتل داری و مفت خوری سوسیال امدن در قدرت و انها بودن که گذشت کردن که از برکت شان ریش جمهور دار و یک قانون اساسی دار شدین و تقلب کرزی بهدی بوده که از 49 .در 23 درصد میرسید وشما بودین که به خاطر بقای تان سرپوش گذاشتین خجالت هم نمی کشین حتی از............... و بسیار جیز های دیگر تان دزدی های شان در بانک ها سویس روشن بر ملا است
متشکرم

>>>   سلام شرم است به هم چو دولت. در هالی که اکثریت تقلب را هم کرده باز هم ریس جمهور است لعنت به این کار که شده مردم متیقن است که در 5 سال اینده هم وضیت بد بدتر میشه شاهید باشید

>>>   اقايکه با سلام برشما آغاز و با متشکرم ختم نموده ايد خودت هم کاش نام اترا مينوشتی
عبدالله در جنگ های داخلی سهيم نه بلکه يکی از عاملين بود . و او پاکستانی ها و طالبان را از وطن اخراج نکرده بلکه آمدن آنها را زمينه سازی کرده بود . عامل جنگ های داخلی جميعت و شورای نظار بود چون ميخواست يک ولسوالی حاکم بر تمام افغانستان شود که اين خواست آنها جز در زير لحاف با چشم های بسته و در خيال ديگر امکان نداشت و به جنگ های داخلی منجر شد و جنگ های داخلی راه را برای مداخله پاکستان و رويکار آمدن طالبان هموار ساخت .
اگر نام اترا مينوشتی من هم مينوشتم
نوت : طالب به ت نوشته نميشود و به حدی به ه نوشته نميشود
متشکرم

>>>   کرزی و برادرانش (قاچاقچیان قرن) + گلبدین (... ) + ملاعمر +پاکستان ( قبایل .... آزاد) = عامل اصلی تباهی کشور عزیز مان افغانستان .... در هر وقت نمازی که ادا میکنید لطفا برای هدایت اینها از خداوند پاک استدعا نماهید.
اس هرات

>>>   آقای گالبرات به خودت چی غرض است که در مسایل افغانستان و حکومتش مداخله میکنی فکر کنم کدام گپی سخت از آقای کرزی شنیدی یا کدام وزیر یا نفر خاصت را در کابینه جدید آقای کرزی جا نداده که ایقدر قهر بودی.
دستت خلاص همه مردم بیطرف افغانستان به آقای کرزی رای داده بودند و صرف وی را میخواستیم که رئیس جمهور آینده افغانستان شود که شد.

>>>   بجواب آقای اس هرات!
بگمانم که خداوند دعای مردم بی غیرت را قبول نمی کند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است