فرهنگ اصیل افغانستانی یعنی چی؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۷    ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ کد خبر: 48216 منبع: پرینت

مدت زیادی است که بعضی مقالات و نوشته ها جهت نجات عده از جوانان از منجلاب بد بختی بنویسم. یکی از جمله مواردی که اکثرن به آن اهمیت قایل هستم و بخاطر نگهداری آن تأکید میکنم، همانا فرهنگ اصیل اسلامی و افغانستانی می باشد. اما دیدم که بعضی از جوانان پس از خواندن و مطالعه ای نوشته های بنده راجع به فرهنگ اصیل افغانستانی سوالاتی کردند و یا به عباره ای دیگر فرهنگ اصیل افغانستانی را مورد انتقاد قرار داده و تقریبا منکر آن گردیده اند. من با خواندن جملات و نظریات آنها مجبور شدم تا اینکه راجع به فرهنگ اصیل افغانستانی معلوماتی چند برایتان دهم. پیش از اینکه داخل موضوع شوم لازم است که تعریفی از فرهنگ نمایم:

در فرهنگ فارسی عمید آمده است که فرهنگ به معنی علم، دانش، معرفت، قوم، ملت...؛ در فرهنگ دهخدا نیز به معنی دانش و تعلیم و تربیه آمده و در فرهنگ معین آمده است که فرهنگ برعلاوه ای علم و دانش معنی خرد و عقل را نیز میدهد. تقربین تمام واژه نامه های فارسی معنی لغوی فرهنگ را چنین گفته اند. اما معنی اصطلاحی فرهنگ چیز دیگری میباشد. چنانکه جامعه شناسان تعریف میکنند، فرهنگ عبارت است از ارزشهای مادی و معنوی یک جامعه میباشد. در سایت "گی ییک مرکزی" ترکی آمده است که فرهنگ عبارت است از ویژگی های مادی و معنوی یک جامعه میباشد که در طول تاریخ بوجود آمده و از یک نسل به نسل دیگر انتقال پیدا کرده است. این سایت در ادامه مینیویسد، فرهنگ عبارت است از هویت یک جامعه و همچنان طرز زندگی و تفکر یک جامعه و اجتماع میباشد.

از معلومات بالا چنین به نظر میرسد که اصطلاح فرهنگ بیانگر هویت، طرز زندگی، فکر، ارتباطات خانوادگی، رسم و رواج، سمبول... یک جامعه، ملت، کشور... میباشد و فرهنگ هر جامعه مختلف میباشد. بناءً میتوان گفت که فرهنگ عبارت است ارزشهایی میباشد که از طرف تمام ویا اکثر اقشار جامعه قبول گردیده و شکل یک سمبول و نشانی آن جامعه و ملت را به خود گرفته باشد. زمانیکه انسانها شخص و جامعه ای با چنین ویژگی را دید، درحال بداند که این شخص مربوط فلان ملت و کشور است ویا نام این جامعه فلان است... وغیره.

زمانیکه از فرهنگ اصیل افغانستانی حرف میزنیم باید بگوییم هر آن چیزیکه بیانگر هویت افغانستان باشد، فرهنگ ما میباشد و باید از آن مراقبت نمود. بطور مثال: لباس مردانه و زنانه ی کنونی- بدون برقه یعنی چادری که بعد ها وارد فرهنگ ما گردیده است- ، ارتباطات خانوادگی، احترام به بزرگان و شفقت به خوردسالان، عقیده ای اسلامی، شکل احوالپرسی، مهمان نوازی، فداکاری، همدلی، همدردی، ازدواجها از طریق خواستگاری، موسیقی ناب و نواخته شده با دمبوره، غژک و امثال آن، زبانهای موجود در کشور، شکل ازدواج و عروسی، ختتنه سوری، انواع و اقسام غذاها، محرمیت نام زن و همچنان جدا بودن محافل و منازل زنان و مردان در خانه، جامعه و اجتماع...وغیره. همه از جمله فرهنگ اصیل افغانستانی به شمار میروند. این بدان معنا است که هرگاه شخصی با چنین ویژگی ها ببینیم ویا همچو یک ویژگی را در جامعه ببینیم درحال میدانیم که این شخص یک افغانستانی است و یا این جامعه افغانستان و یا گوشه ای از آن است.

متأسفانه که بعضی از جوانان ویا کهن سالان بعضی کارکردها و تطبیقات خراب و ناپسند جامعه ای ما را در نظر گرفته تقریبا منکر تمام فرهنگ اصیل افغانستانی میشوند. بطور مثال: عده ای از جوانان به شوهر دادن دختران در سنین کوچک ویا بدون رضایت آنها، بد دادن دختر، بی نظافتی، عقب ماندگی، مساله ای لواطت... وغیره را مثال نشان داده بالای فرهنگ افغانستانی انگشت انتقاد را بالا میکنند؛ درحالیکه بد دادن دختر، بی نظافتی و کثافت، لواطت... از جمله عملهای نا مشروع و نا پسند جامعه ای ما میباشد که ندرتن بوقوع میپیوندد. دختران نه تنها در افغانستان بلکه در بعضی کشورهای پیشرفته ای جهان نیز بعضن در سن کوچک در عقد نکاح در آورده میشوند اما کسی از آن حرف میزند. بطور مثال: چندی پیش یکتن از ممثلین سریال ترکی "کمین وادی گرگها" با دختر 20 ساله عروسی نمود؛ درحالیکه خودش 41 سال عمر داشت؛ مساله ای لواطت یکی از جمله منفورترین عمل جامعه ای میباشد که تقریبن همه اقشار جامعه از آن نفرت دارند- اینکه ندرت کسانی دست به این عمل میزنند این به معنی فرهنگ بودن نیست و نمیشود- درحالیکه در بعضی ممالک پیشرفته و اروپایی نه تنها لواطت صورت میگیرد حتا بعضی از کشورها اجازه ای ازدواج همجنسگرایا را نیز داده اند و یا در حال تصویب قانون آن میباشند، اما همچو جوانان این موضوع را در نظر نگرفته درحال برچسب را به پیشانی افغانستانی ها زده و ما را بد نام میسازند.

بدون شک که در جامعه ای ما بعضی خرافات و اعمال نا معقول و نا مشروع وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که ما از خود فرهنگ نداریم ویا فرهنگ ما مملو از خرافات و اشتباهات است! ما زمانی به یک موضوع نام فرهنگ را میدهیم که آن موضوع ویا کار یا از طرف تمام اقشار و ای اکثر باشندگان جامعه مورد پسند قرار گرفته باشد؛ درغیر آن همچو یک عمل به جز از یک عادت و عملکرد خراب چیز دیگری نمی باشد.

یکی از جمله ویژگی های فرهنگ همانا تغیر پذیری آن میباشد. بناءً خواه نخواه بعضی ارزشهای ما به مرور زمان و نظر به شرایط تغیر میخورد، اما در مقابل ما باید تا حد توان بعضی موارد را حفظ و از آن نگهبانی کنیم. زیرا اگر تمام ارزشهای مدی و معنوی ما تغیر کند، آنگاه نمیتوان از ملت افغانستان ویا فرهنگ افغانستانی نامی برد. بطور مثال: شکل و نوع تعمیر و خانه ها، انواع و اقسام وسایط، غذاها، عرف خراب بد دادن و بدون رضایت به عقد نکاح در آوردن دختران تغیر کند ویا از بین رود کدام باکی ندارد؛ اما اگر زبان، شکل روابط خانوادگی، محافل عروسی، ختنه- طبعن که طرفدار مصارف بیجای آن نیستم اما شخصی توانایی آنرا داشته باشد چندان باکی ندارد- مهمان نوازی، شکل و نوعیت لباسها، موسیقی ناب ما، شکل محرمیت زنان... وغیره تغیر کنند، آنگاه ما افغانستانی ها محکوم به نابودی میشویم.

امید که ما جوانان امروز که آینده سازان فراد و امید وطن هستیم، ویژگی ها و فرهنگ اصیل افغانستانی خود را در نظر گرفته در صدد داشتن یک کشور زیبا شده و با ممالک دیگر شانه به شانه حرکت کنیم.

سید مبین هاشمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به ګفته دلاک بزرګ ما محترم سید مخدوم رهین فرهنګ اصیل افغانستان همان موسیقی اصیل افغانی است. این دلاک بږرګ در مورد موسیقی محلی افغانستان ایراد فرمود که اګر موسیقی محلی افغانستان وجود نمیداشت ما هویت خود را نشان داده نمیتوانیستیم. البته راست ګفته است چون خودش دلاک است هویت خود را وابسته به موسیقی و دلاکی کرده و از آن جدایی کرده نمیتواند. خداوند این شخص...را در همین کارهای دلاکی خود غرق کند و خداوند از سر مسلمانان ای ګمراه را ګم کند که در یتیم خانه های کابل نیز موسیقی و دلاکی را رایج کرده است و درین اواخر به سرکردګی صدها دلاک رو قاصه ها وارد امریکا شد و دلاکی خویش را به نمایش ګذاشت.
میر حسین از بامیان

>>>   به این کار میگویند تفرقه افکنی و جنایت در حق اقوام کشور. اگر ما مسلمانیم و ادعای مسلمانی داریم. در اسلام نیرنگ ، فریب ، دروغ و تهمت حرام است. هر انسانی که به چنین اعمال مبادرد ورزد یقیقناً مورد لعنت خدا واقع خواهد شد. اتحاد و وحدت هم با دروغ ، فریب، حقه بازی و لگدمال کردن هویت و زبان دیگر اقوام بوجود نمی آید. مؤسس فارسی ستیزی و شروع آن درکشور
محمود طرزی و نظريه "واجب" بودن آموزش تنها زبان پشتو و تعمیم آن. اگر گفتیم حاکمان فاشیست هستند گفتند کو سند؟ این هم سند. اگر گفتیم زبان پشتون همان افغانی یا اوغونی است. ما را دشنام دادند و تهمت زدند. این هم سندی دیگر بر اسناد گذشته اضافه شد. این کارها تفرقه قومی است. نه کارما ما که تفرقه اندازان را رسوا میکنیم.
اگر گفتیم این اسرار بر دری بودند زبان فارسی دری از پینجاه سال قبل شروع شده . قبلا همه فارسی می گفتند. بجای منطق به ما دشنام دادند. تهمت زدند. در حالی که پرچم اسلام هم دست شان بود و خود را مسلمان هم میدانستند. این هم سندی بر اسناد گذشته اضافه شد. از خدا می خواهیم این هموطنان مارا هدایت کند.
اگر گفتیم افغان نام یک قوم است که بزور بر دیگر اقوام کشور تعمیم داده شده . به ما هزار تهمت را زدند. این هم سند که آقای محمود طرزی میگوید زبان افغانی به اصطلاح حالا پشتو.
هموطنان با سواد پشتون زبان یا افغان زبان اگر مسلمانید دیگر دست از تهمت و دشنام بردارید. دیگر فریب حاکامان فاشیستی که باعث و بانی تفرقه قومی در کشور بودند هستند نخورید. بدانید اتحاد با فریب و نیرنگ به وجود نمی آید .

>>>   اقای سید مبین هاشمی: موسیقی به هرشکل که باشد ناب باشد کلاسیک باشد ویاهم موسیقی مزخرف غربی همه شان ازنظر دین مبین اسلام وشریعت غرای محمدی حرام مطلق است اگر کسی درمورد حرام بودن موسیقی شک کند گناه بزرگ رامرتکب میشود
سجاوندی ازهالند

>>>   ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺗﻠﺦ: ﻣﺎ ﺍﻓﻐﺎﻧﻬﺎ ﺑﯽ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻣﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺳﺘﻴﻢ

>>>   ما در عصر گلوبالیزیشن کلتور قرار داریم. یعنی دست آورد های مادی و معنوی جهانی میشوند. ما اگر بخواهیم و یا نخواهیم تحت تاثیر قرار میگیریم. ما در عصر دیجیتال وسایل اطلاعات جمعی قرار داریم. از آخرین اخبار جهان در عرصه های مختلف حیات سیاسی،اقتصادی،اجتماعی و کلتوری در آن واحد باخبر میشویم. مارزه مسلحانه در مقابل تمدن جهانی در افغانستان به ضرر جامعه جهانی نه،بلکه به ضرر خود مردم افغانستان است.
یعنی از کاروان تمدن عقب میمانند.

>>>   تشکر از رهنمایی نیک تان جملات قابل قدری نبشته و ذکر کرده اید اما به نظر بنده برای جوانان لازم است تا از فرهنگ های خوب و مثبت دیگران هم معلومات لازم را داشته باشند و تنها به فرهنگ خود مغرور نه باشند

>>>   به نظر بنده ارزش های فرهنگی در هر منطقه و در بین اقوام مختلف افغانستان همیشه مختلف بوده است. ازین لحاظ درین راستا از یک فرهنگ واحد برای تمام مردم افغانستان سخن گفته نمیتوانیم ،بلکه باید از فرهنگ ملیت های افغانستان صحبت کنیم.
نادر

>>>   نویسنده محترم
اخلاق عبارت است از ارزشهای اجتماعی که عام قبول و عام پسند است، ولی اخلاق بین شهر و ده، بین شهر ها در یک کشور و اخلاق بین کشور ها تفاوتهای کم و بعضا زیادی را میتوان دریافت
با پشرفت سرسام آور ساینس و تکنالوجی وارتباطات جهانی، خواهی نخواهی تغیرات در این ارزش ها ایجاد میگردد، پس ارزشهای جامعه را ثابت انگاشتن و همیشه تلاش در جهت دگم و جامد باقی ماندن آن، دیگر نه بازاری دارد و نه هم خریداری، پس اگر هر دید و طرز تفکر که آرزوی نابود شدن را ندارد باید انسانی ببیند، انسانی باندیشد و انسانی عمل کند، زیرا امروز قاچاقبران عمده، باند های مافیای زمین و مواد مخدر، تجاوز گران به ناموس مردم و مفسدین اداری همه از قماش کسانی اند که قلقل شان شب و روز طنین انداز است و حتی طالبان قبیلوی و بدوی ادعای اسلام ناب محمدی را دارند و سر های انسانهای مظلوم را با سر دادن نعره الله اکبر چون گوسفند میبرند
زما بر صوفی و ملا سلامی
که پیغام خدا دادند ما را
دل از تحلیل شان در حیرت افگند
خداو جبریل و مصطفی را
حمید

>>>   آقای هاشمی نکات را که به حیث فرهنگ اصیل افغانی تعریف نموده اید بجز از ازدواج های کودکان وشکل ازدواجها که اکثراً در افغانستان اجباری میباشند دیگر گفته های شما در تمام فرهنگ ها برای همه قابل قبول میباشند. ناگفته نماند که شما نام از ازدواجهای زیر سن و اجباری نبرده اید اما از نهادینه شدن یک چنین فرهنگ در جامعه بکلی آگاه استید و از آن هیچگاهٔ انتقاد نکرده اید.
آقای هاشمی شما یقیناً میدانید که فرهنگ نیز همیشه در حال تحول و پیشرفت میباشد واگرراکت بماند جلو پیشرفت و تکامل جامعه را میگیرد؟
وحید

>>>   سید مبین!!
در قدم نخست به اولین جمله ات توجه نما: (مدت زیادی است که بعضی مقالات و نوشته ها جهت نجات عده از جوانان از منجلاب بد بختی بنویسم.) ؛ درین باره باید خودت معلومات بدهی، عاقلان را اشاره بس است!
دوم، باز هم نګفتی که فرهنګ اصیل افغانی چه است؛ برخلاف آنچه در آغاز هدف نوشته ات بیان نمودی، کمترین اشاره به مزایا خصوصیات فرهنګ افغانی ندارد. به جز چند موردی که ذکر نمودی و آنهم با بیرون انداختن آنها از فرهنګ اصیل افغانی...
بعد از این همه قصه های به اصطلاح لیلی و مجنونت، نهایتا سوالی که بازهم مطرح میشود این است: فرهنګ اصیل افغانی چیست؟؟
مولوی کاشف

>>>   سلام و تشکر هاشمی صاحب. مفید بود و واقعیت. زنده باشید.

>>>   تشکر از معلومات تان

>>>   فرهنگ اصيل افغاني يعني كشوريكه جز لاف هاي دروغ هيچ دست آورد در طول تاريخ نه براي خود داشته نه براي بشريت جز بدبختي وسياه روزي جنگ خشونت خون ريزي عقب ماندگي هيچ دست آورد ندارند
فرهنگ مجموعه دست آورد هاي مادي ومعنوي يك ملت را گويند به اين اساس فرهنگ ما يعني مواد مخدر تروريزم دزدي
اختطاف ظلم شقاوت وبد بختي اينكه ميگويند تاريخ پنج هزار ساله ازينمدت كدام وقت را حكومت مستقل وخادم وطن ومردم داشته اند؟
خراسان وآريانا يعني حكومت ايراني ها برافغاني ها كه دران سالها افغانستان فعلي تحت اثر حكومات ساساني و هخامنشي ها بوده مدت را زير اثر هندوشاهان گذرانده سالهاي زير اثر اعراب تازي بوده اند مغولها هم زور شانرا به اين ملت بي فرهمگ نشانداده بعد نوبت ازبك ها رسيده به رهبري تيمور لنگ كه برين ها تاخته اند ومطيع خود ساخته اند رومي ها نيز اين سرزمين را اگد مال نموده اند در قرن 18 انگايس ها هرطوري كه خواسته اند با اين مردم بازي كرده اند روسها هم توانستند در بين اين مردم براي خود خادمان پيدا كنند كثيف ترين كشورجهان پاكستاني هاي بي ايمان هم هرچه خواستند بنام طالب بنام ملنگ و صدور ويزه جنت ودوزخ مردم اين سرزمين را در جهان تحقير نمودند كه هنوز هم ادامه دارد اينست فرهنگ عالي ما كه نتيجه آن اينست كه افغان هارا حتي در يونان داخل تشناب هم اجازه نداند كه زندگي كند كسي براي شان پدر سوخته ميگويد كسي ميگويد در امريكا يكنوع سگ را افگان ميگويند اينها همه افتخارات است كه در جهان نصيب كشور ديگري نشده مائيم كه باردوش جهان استيم مائيم كه براي بشريت هيچ نوع خدمت نكرده ايم مائيم كه تاريخ دروغين ما سراسر سياه است

>>>   نویسنده عزیز
آیا سربریدن توسط افغانهای سلیمان کوهی نیز جز فرهنگ افغانستانی یا اسلامی میشود؟؟

>>>   افسوس كه غربيها نميكذارندكه جوانان ما از فرهنك اصيل اسلامي وقرآنى خودباخبر شوند فرهنك ما تنها همجو اعمال شنيع راكه بمانسبت دادند بديدهء تنفر نمينكرندبلكه آنرا كفر خطاب كرده درمقابل آن به مبارزه قيام ميكنند و شما شاهد امثال متنوع آن در افغانستان استيد،و بايد كفت درميان افغانهاهم كسان استند اصالت فرهنكى ما را خدشه مكنند و آنرا بالعكس جلوه ميدهند البته با دسائس و فريب مردم بيكانه خداوند دشمنان اسلام و افغانستان را خار كند و زبون بكرداند
مبارز _شهربلند

>>>   خیلی هم زیبابود به امید موفقیت های هرچه بیشترتان
سید کبیر هاشمی.دبی

>>>   برادر عزیزم سید هاشمی گب ها شما در مورد فرهنگ کاملا در ست است همه موافق هستند اما در مورد خرافات گب زدی چرا نگفتی یک از بدترین خرافات در افغانستان دست بوسیدن... است و یا...اب دهن اش را به عنوان شفای مریض ها ایا این ها هم جز فرهنک است و یا خرافات.
موفق باشی (علی زاده )

>>>   بلی...،چرس کشیدن ، انتحار کردن، زن ستیزی، بیسوادی، فقر، بی عدالتی، تبعیض و رشوه خواری از فرهنگ ناب...افغانی ما نمایندگی می کند و در طی حد اقل چند صد سال ما اصلا درکی از کلتور و فرهنگ نداشته ایم ولی در عوض لاف زدن های ما از رئیس جمهور گرفته تا فرد عادی ما بیخ و بنیه ما به نابودی کشانده..

>>>   تشکر از کسانی که واقعا برای آبادی این میهن عزیز خون دل می خورند

>>>   فرهنگ اصیل افغانی یعنی سربریدن ها ، مکتب سوزاندن ها، عملیاتهای انتحاری و انفجاری، ضد پشرفت و تمدن بودن، تجاوز به ناموس مردم، ازدواجهای اجباری و خورد سن، فساد اداری، زرع مواد مخدر و نتجتا تباهی بشریت، پوشیدن چهل متر کالا سمبول قهرمانی و داشتن فرهنگ عقب ماندهء قبیلوی قرون وسطائی است
خلاصه باید گفت
اگر این مکتب است و این ملا
حال طفلان خراب می بینم
حکیم

>>>   آ غای میر حسین از بامیان، تو دلاکی را کسب بدی توجیه کرده ای. میدانی که دلاکی یک وظیفه مقدس است. اگر تو فرهنگ میداشتی به یک کسب توهین نمیکردی. من سلمان یا دلاک هستم . نه خیانت میکنم. نه جنا یت میکنم نه میگویم که من مسلمان خوبتر از دیگران هستم ، دخترانم را به نام نیک شوهر داده ام . چور نکرده ام، قصر هم آباد نکرده ام. احترام همه را دارم. پدر م خدا(ج) مغفرتش کند هم دلاک بود. آیا در من چه بد بختی در رابطه به مسلک من قابل توجه هست که آنرا تعغیر باید بدهم؟ آیا دلاکی از نظر اسلام حرام است؟ لطفاً دوبار ه برایم بنویس و من را آگاه بساز ! تو من را با این شیوه نوشتارت توهین کردی. تو با فر هنگ هستی یا من؟
لالای دلاک

>>>   من صحبت های مولوی کاشف را تآئید میکنم. ایشان مختصر و پر مفهوم نوشته اند و انتقاد عالمانه کرده اند.
محترم کسیکه میفرماید:"فرهنگ اصیل یعنی کشوریکه جز لاف و در وغ دست آورد در طول تاریخ ... " من با شما کا ملاً موافق هستم.
میر حسین از بامیان یک کسب را توهین کرده و این نشانه با فرهنگ بودن نیست. کساتیکه میگویند پشتون و یا تاجک، یکی خوب دیگری بد است نشنلیست هستند . کوشش شود از این شیوه جلو گیری شود در غیر آن خدای نخواسته
تا درجه فاشیزم ارتقاع میکنند.
مجاهد... کابلی

>>>   ...نخست فرهنگ اصیل انسانی را یاد بگیرید۰ برو از بقیه مردم دنیا بشنو که راجع به فرهنگ اصیل اوغانی...چه میگویند۰

>>>   آقای سجاوندی از هالند
از دو حالت خالی نیست یا اینکه در خانه تان در هالند آرام نشسته و از پول...نان میخورید یا در کدام جایی کار میکنید که در آنجا ختما زنان بدون حجاب رفت و آمد دارند و موسیقی هم به وفرت در همه جا شنیده میشود شما که مسلمان تر از مولانای بلخ و شیخ سعدی ، شیخ حاقظ شیرازی و جامی و دیګر بزرګان کشور ما هستید ، آنها از موسثقی خوش شان می آمد و شما آنرا حرام میدانید چرا به افغانستان قدم رنجه نمی فرمایید تا ګفتار و عمل تان همرنګ شود . در دین مقدس اسلام برای کسانی که حرف و عمل شان فرق دارد ( با عرض معذرت ) کلمه منافق اتلاق میشود نشود که خدای ناخواسته شما هم درین ردیف حساب شوید . خداوند متعال همه ما و شما را به راه راست هدایت فرماید
پاینده هریوا

>>>   ملتی که 99 فیصد مردم آن بیسواد نگهداشته شده باشند چه فرهنگی اصیلی میداشته باشند؟، فرهنگ اصیل افغانی بدون تردید همان مرغ جنگی و سنگ جنگی و گدی پران بازی و قمارو ...و سربریدن و انتحار کردن است که با غیرت افغانی که همانا تعصب قومی و زبانی میباشد عجین گردیده است . من منکر فرهنگ اصیل افغانی هستم و آنها را برای مردم افغانستان باعث رکود و تذلل و پستی و عقب مانی میدانم...با این طرز تفکر هرگز نمیتوانیم برای خود هویت بسازیم.
باد و بروت

>>>   هاشمی صاحب خیلی زیبا بود و خدا کند تمام افغان ها فرهنګ خود را حفظ کنند البته جرایم ، بیسوادی و بی عقلی را باید از فرهنګ تجرید کرد که یک تعداد دوستا که در فوق نظر داده اند ازین موضوع آګاهی ندارند متاسفانه زنده باد افغانها و افغانستان
سید اکرام ازکابل

>>>   هرکس می گوید مابی فرهنگ هستیم او از خانواده خود گفته. چرا که درک و اطلاع ازفرهنگ خود ندارد. و به نوعی خود باختگی رسیده
فرهنگ اسلامی جامعترین فرهنگ است و فرهنگ وطنی تا حد زیادی باآن تطابق دارد
انتحار و سر بریدن و حیوان جنگی فرهنگ وارداتی خارجی است . چرا باید ما هزاران کتاب علمی صدها سال پیش درطب و نجوم و حقوق و هنر داشته باشیم در دورانی که اروپا غرق در توحش بود و حال انها بیایند کتب ابوریحان و ابن سینا و هروی و مولانا و صدها دانشور بلخ و غزنه و هرات را به ما تفسیر کنند و ما بگوییم ما بی فرهنگیم. ما نباید منحصر در فرهنگ خود بمانیم بلکه باید مبادله فرهنگی با جهان کنیم و علم و نظم و تخنیک و عوامل نیک را از انها بیاموزیم و عوامل منفیشان را نادیده بگیریم و فرهنگ اصیل خود را هم حفظ نماییم.
کانون فرهنگی نهاد نواندیشان بلخ

>>>   نظریات اقایان هریک میرحسین ازبامیان و سجاوندی ازهالند مورد تائید اکثریت مطلق مردم افغانستان قراردارد ولی متاسفانه که کشور مادر ده سال گذشته به تدریج به سوی انحرافات و فساد اخلاقی عمدآ سوق داده میشود و اگر جلو همچو مسایل گرفته نشود در اینده کشور ما به ترکیه ثانی از لحاظ فساد اخلاقی نه ازلحاظ پیشرفت و ترقی مبدل خواهد شد و...
منورحسین ازدنمارک

>>>   ما ادبیات جهانی داریم که دیگران برای ما معرفی می کنند و ما ابن سینا و مولوی را نمی شناسیم و غرب حکمت و عرفان انها را به ما یاد می دهد ما ادبیات فولکلور موسیقایی قوی داریم. اشتراک زبانی و رسوم ما با ایرانیان درجشن و شادی و عزا بسیار نزدیک است. هنر مینیاتور هرات را داریم حقوق اسلامی مدون از صدهاسال پیش داریم که معاملات و خانواده. میراث و مالکیت و اخلاق..را تدوین نموده. هزاران دانشمند در خرابه های بلخ باستان داشتیم و دهها هزار در غزنین. اما شما به همین فرانسه بنگرید تا چند صد سال پیش حتی سیستم فاضلاب نداشت و توالت در قصرشان موجود نبود و از سطل استفاده می کردند و زنان حق مالکیت نداشت. نهاد نواندیشان بلخ

>>>   فرهنگی که بنام فرهنگ افغانی است, آن چندان فرهنگ نیست که به آن افتخار کرد, کثیف ترین اعمال در این ملک تحت نام فرهنگ افغانی هر روز به کرات تکرار می شود, باور کنید وقتی اعلان تلویزن خلیفه بیات را میشناوم که تبلیغات تلیفون بی سیم خود را می کند و می گوید من افتخار می کنم که افغان هستم و از افغان بی سیم استفاده می کنم, با خودم می خندم, که افغان بودن یعنی چه؟! به چه چیز افغان بودن باید افتخار کرد, کلمه ای که در تمام دنیا بدنام است به این چطور می شود افتخار کرد, یک تعداد مردم نادان و از خود بیخر و خوشباور این حرف ها را می زنند, کسی که بفهمد و درد و رنج این کشور را احساس کند هرگز نمی گوید که من افتخار می کنم که افغان هستم...کدام کار افغان پسندیده است! به اسلام و انسانیت باید افتخار کرد نه به یک چیز دروغی و بدنام...

>>>   از کسانیکه اینجا کامنت مینویسند میخواهم اول خودشان را به اصطلاح ملا بسازند که فرهنگ اصیل افغانی را از فرهنگ اصیل اسلامی فرق کنند؟ و آنوقت دست به قلم برده افکارشان را تبارز بدهند. متاسفانه بسیاری فرهنگ منحط و شرم آور افغانی را با فرهنگ آسمانی اسلام خلط میکنند و موضوع را به نفع شخصی خود بهره برداری میکنند. کاش یک کار افغانی ما با دستورات اسلام شباهت میداشت که متاسفانه شباهت چه که تضاد مطلق با فرامین الهی و آسمانی و قرآن مجید دارد. خداوند به همه هدایت نصیب بفرماید.
باخبر

>>>   موش بودن و خود را شیر معرفی کردن، زن ستیزی، عقبگرائی، لاف و پتاق زدن،دزدی و خیانت٬ زور گویی و جنگ و جدل هم شد فرهنگ؟ مهمان نوازی، صداقت راستی، جوانمردی، رحم و شفقت به ضعیفان، عدالت، وجدان سالم، احترام به حقوق یکدیگر، فرهنگ های انسانی هستند که در هر جای دنیا مورد احترام هستند بهتر است آنها را یاد بگیرید۰
آهنگر

>>>   هیچ مردمی بدون فرهنگ نیست - بد یا خوب. در مورد کشور مان، باید گفت که فرهنگ های گوناگونی وجود دارد؛ اقوام ساکن در اینجا (تاجیک، پشتون، هزاره، ازبک و دیگران) هر یک فرهنگ های خاص خویش را دارند. در فرهنگ هر یک از آنها میتوان شاهد زیبایی ها و بعضا زشتی ها بود (لزومی ندارد مثالی بیاورم؛ همه مان میدانیم.) بر علاوه، مشترکات فرهنگی بین اقوام نیز وجود دارد که معمولا در برخوردهای عمومی در شهرها دیده میشود. متاسفانه چیزی مشخصی ینام فرهنگ افغانستانی، بدلیل سالها تشنج، عرض وجود نکرده است. ساکنان این سرزمین هنوز در هم نیامیخته اند تا بتوانند فرهنگ کلی و جمعی بسازند. به آرزوی آن روز. زاهدی

>>>   آن که در بالا از عصر گلوبالیزیشن نوشته همه مسائل را دقیقاً و به درستی خلاصه کرده اند۰ پی حرف های احساساتی... نروید۰

>>>   خیلی از مفاخر ما... در افغانستان به دنیا آمده اند. تا وقتی شیفته فرهنگ غربی باشیم، فرهنگ خودی را قبول نداریم.
مجتبی از مشهد مقدس

>>>   ...افغانستان با آن فرهنگش كه جز اعمال شنيع, كشتن انسانها, دروغ, چپاول و ... حاصلي نداشته است
امير


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است