خصوصی سازی، ضربه به مردم افغانستان!
وزارت مالیه از 7 سال قبل تا کنون، شمار زیادی از تصدی های دولتی را که گویای بر خلاف اقتصاد بازار فعالیت دارند و یا فعالیت آن ها غیر موثر هست منحل اعلام کرده است و بسیاری از جایداد های آنان را نیز بفروش رسانده است 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۳    ۱۳۹۱/۱۱/۴ کد خبر: 47121 منبع: پرینت

سازمان عفو بین الملل اعلام کرد در نتیجه سردی هوا دست کم 17 تن شامل 11 کودک از خانواده های بیجا شده در کمپ های کابل و هرات جان خود را از دست دادند.
این نهاد بین المللی تلف شدن این افراد را نشانه ناکامی دولت افغانستان در حفاظت از بیجا شدگان داخلی دانسته است.
عفو بین المللی همچنین خواستار بهبود روند کمک رسانی به این خانواده ها شده است.
این نهاد می افزاید، بیجا شدگان داخلی دولت افغانستان و نهاد های مدد رسان را، در امر مددرسانی نا منظم و نا کافی مورد انتقاد قرار می دهد.

این در حالی است که وزارت مالیه می گوید: طرح خصوصی سازی تصدی های دولتی بویژه تصدی های نفتی توسط این وزارت تکمیل شده است و برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده شده است.
مسوولان در این وزارت می گویند: این طرح برای آنان بسیار مهم است که شمار زیادی از تصدی های دولتی نمی توانند مصارف عادی خود را بدست آورند.
همزمان با این مسوولان تصدی های نفتی می گویند: در دو سال گذشته به وزارت مالیه بیش از 230 میلیون افغانی عواید خالص پرداخته اند.

وزارت مالیه از 7 سال قبل تا کنون، شمار زیادی از تصدی های دولتی را که گویای بر خلاف اقتصاد بازار فعالیت دارند و یا فعالیت آن ها غیر موثر هست منحل اعلام کرده است و بسیاری از جایداد های آنان را نیز بفروش رسانده است.

بر بنیاد گزارش ها وزارت مالیه از جایگاه اجاره یا فروش تصدی های اعلام شده، حدود 800 میلیون افغانی را جمع آوری کرده است.

این آمار نشان می دهد که از میان 64 تصدی دولتی، 39 تصدی فعال یا نیمه فعال هستند و از این میان بر اساس مسوده شورای وزیران 26 تصدی منحل شده است و 12 تصدی جایداد هایشان تصویب شده است و کار روی جایداد های 14 تصدی دیگر ادامه دارد.

بار دیگر مسوولان در وزارت مالیه می گویند: طرح خصوصی سازی تصدی های دولتی تکمیل شده است.
اما مسوولان در تصدی های مواد نفتی و گاز مایع، طرح خصوصی سازی تصدی های دولتی بویژه تصدی های مواد نفتی را مخالف خواست های مردم افغانستان عنوان می کنند و می گویند: در دوسال گذشته برخی از حلقه های مافیایی تلاش دارند تا به بهانه خصوصی سازی این تصدی جایداد های آن را غصب نمایند.

آنان می گویند: این تصدی یک میلیارد و 550 میلیون دالر جایداد دارند و تمام اهداف این حلقه ها این است که این جایداد ها را بفروش رسانده و مردم افغانستان را همچنان در فقر نگهدارد.
این در حالی است که حکومت بار دیگر با سرمایه گذاری 50 میلیون دالری روی تصدی خانه سازی، تلاش دارد تا بار دیگر این تصدی را فعال سازد و همچنین تصدی دیگری را در بخش امنیتی ایجاد کرده است.

بر اساس آمار ها در سال 1390، حکومت افغانستان تنها در اثر فعالیت تصدی های باقی مانده دولتی 6 میلیارد افغانی عواید بدست آورده است.

همزمان با این شماری از نمایندگان مجلس نیز، مخالف خصوصی سازی برخی از تصدی هایی که در حال حاضر بسود مردم است می باشند.
آنان می گویند: خصوصی سازی مواد نفتی یک ضربه محکم برای مردم افغانستان است و آنان امیدوارند حساسیت این موضوع توسط حکومت افغانستان در نظر گرفته شود و آنان تاکید می کنند مجلس افغانستان در این مورد بی تفاوت نخواهد بود.

گفتنی است که از روز سه شنبه 3 دلو، قیمت یک کیلو گاز مایع در کابل 55 افغانی تعیین شد، بگفته مقام ها در ریاست مواد نفتی، این نرخ در مراکز دولتی و شخصی قابل تطبیق است و این ریاست به روند عملی شدن آن نظارت جدی خواهد کرد.

فرید الله شیر زی، رییس عمومی مواد نفتی وزرات تجارت و صنایع گفت: در نشستی که میان مسوولان این ریاست و وراد کنندگان گاز مایع برگزار شد، تصمیم گرفته شد تا قیمت هر کیلو گاز مایع از روز سه شنبه 55 افغانی تعیین شود و این نرخ هم در مغازه های شخصی و دولتی قابل اجرا است.

وی تاکید کرد، در صورتی که فروشندگان نرخ نامه جدید را رعایت نکنند با آن ها به صورت جدی برخورد خواهد شد.
بگفته وی، وارد کنندگان گاز مایع تعهد نموده اند که هر کیلو گاز مایع را بطور عمده 47 افغانی بفروشند.

با این حال شماری از شهروندان کابل این تعیین نرخ ها را در کاهش قیمت گار موثر ندانسته اند و می گویند: دولت باید از احتکار و گران فروشی توسط فروشندگان عمده جلوگیری کند.
آنان تاکید می کنند، حکومت تنها به بستن چند دوکان پرچون فروشی اکتفا می کند که این امر در کاهش قیمت گاز موثر نخواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تصدی ها و ارگانهای خدمات عمومی با نظارت شدید باید دولتی باشند تا بر عموم مردم فشار ناشی از سود طلبی و رانت های بخش خصوصی وارد نشود.
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   چپاول گران تحت نام خصوصی سازی جایداد های دولتی را غصب مینمایند دیگر کدام هدف وجود ندارد مانند سمنت غوری... الا داد

>>>   تحت نام خصوصی سازی فابریکه سمنت غوری(درداخل پلخمری) را کرزی صاحب غیر فعال سجل نموده تسلیم شد بیش از7 سال میشود که دوامدار تولید دارد سمنت را به بازار معادل سمنت پاکستان بفروش میرساند .
همگی مسولین گنگ ،کر، کور، خاموش اند صرف شهید کاظمی میخواست این فابریکه را به دولت واپس بگرداند که ترور شد..... الااد ازبغلان

>>>   اگر این وزیر مالیه است واین مردم //به دولت اینده تصدی دولتی نمی بینم. سیلو هم بخاطریکه توسط شوروی ساخته شده باید بفروش برسد .

>>>   بخصوص سازی در کشور ما اساس یک جنایت خیلی عظیم تاریخی میباشد که اضرار ان بدتر ووخیم تر از حمله روس ها والقاعده دردراز مدت محسوس شدنی است نتایج خیلی بد آن مانندایجاد طبقات با سطح زندگی خیلی متفاوت همین حالا بشدت محسوس است ما میبینیم که یک طبقه چتل ومردار بتندی شکل دایم آقا وبادار را بالای تمام ملت جفا کشیده و مظلوم ما میگیرد پول در کیسه آنها چوکی های پارلمان بطور میراثی مال خاندانی انها شده وزارت ها وولایت ها وتمام مناسب مال فامیلی یک گروپ خودبادار میشودحقوق ملت توسط همین گروپ ظالم وخود ۰دین ووطن فروخته همیشه ضایع میشود در حالیکه ملت بشدت در پنجه فقر سردی گرسنگی وبیچارگی در ذوب شدن است گروپ مفتخوار وغدار به خانه های زخیره پول خود می افزاید تاباداری وسرداری خود را باللای فرد فرد ملت افغان حاکم وجاری دارد پس دولت بایدد برای افغانستان آرام وبا عدالت اجتماعی باندیشند باید تمام معدنیات تمام دستگاهای پردرآمد مخابراتی سیستم برق وهمه امکنات پردرامدمانندانهارا که مال تمام ملت میباشد از طریق دولت سرپرستی شده وبرای رفاه ملت بمصرف رسانده شود اگراین ااقدام در کوتاه مدت سبب تعمیربلند منزل ها نمی شود اما سبب آرامی وبرابری نسبی میشود ومانع بوجود آمدن طبقات ظالم وبی پروا ممیگردد م ر ت

>>>   خصوصی سازی که نیست . غارت به اصطلاح قانون دولت داران استِ که با نیرینگ ها و کلاه گزاری ها املاک دولت را بخودی ها( در واقع بخود) انتقال میدهند .افسوس در این است که این نابکار های بی اینکه متوجه باشند .این ملت خدایی دارد روزی بر ان ها رحم می اورد تا سر عقل بیایند و از این ها یکی یکی حساب بکشند.
درست است که غرب عمده ترین بخشها را خصوصی ساخت . اما این جامعه که غرب نیست.در غرب حد اقل حساب کتاب هست . کسیکه ریس جمهور میشود برادر وپدرش شناخته نمیشود چه رسد به اینکه انها جز قدرت شوند. اما در افغانستان با روان نکبت بار به میراث مانده این ملت هر فرد خانواده قدرت خود قدرت است. خانواده های اقایون در قدرت همه پایه های قدرت اند. امکان دارد برادر اقای کرزی اقای فهیم اقای خلیلی ودیگران دست بر کار بگذراد و از سوی ادمیزاده افغانی نه گفته شود. من نه این اخلاق را در روح روان کارمندان میبینم ونه هم جرت شان را در خور این عمل . وگذشت بر ان اقای زاخیل وال . این تحصیل کرده غرب مگر کور کر است که غرب معیار های خوبی وجود دارد که تا بحال این معیار در افغانستان عملا شناخته نیست. ونیک میداند که خصوصی همزمان به اینکه اموال ملت به غارت میبرد در شرایط افغانستان سرمایه دران حریص در سود ورزی بی رقیب خبیث تر میکند. مگر ملت افغانستان شاهد این امر نشده است . شرکت عده ای دلال با تجاران پاکستانی زیر نام افغانی به تجارت پاکستان در افغانستان دست باز نداده است. و از این قبیل نشانه ها و غیر که این افراد هیچ بند باز شرافت ملی رنج ملی و انسان وطن نیستند .اخر این حرف ها اخلاق بلند انسانی واسلامی میخواهد که بسیار ما از ان هم بی بهره وهم نا اگاهیم.
این وزیر (زاخیل وال )اگر نمیداند که وجودش در کرسی وزرات انچنانی نه اینکه خطا بلکه بر ملت جنایتی است و اگر میداند اگاهانه به این لیلام های رایگان زمینه میسازد خیانت است که باید ملتفت باشد که حساب دادنیست .اقای ریس جمهور اگر به او بنابه زد وبند ها مرحمت کرد و از افشا وبه محاکمه کشیدنش دست بردارشد وچاکران گوش بفرمان حکم سکوت داد. ضعیف ترین ادمی که حد اقل وجدانش زنده باشد در فردا اگر به مقام دولت کشور تکیه کند او به دادگاه ملت خواهد اورد .

>>>   سرمایه دستآورد و محصول خلاقیت انسان و کار و رقابت است. آزادی و انتخاب آگاهانه و تجربهً انسانها موجب تقویت علم و شعور و فرهنگ انسان و جامعه است و دموکراسی تنها ضامن آن می باشد و این روند رشد مدنیت را ترویج داده و جامعه را مجبور به تغییر و انطباق با شرایط جدید و مدرن کرده و نیازهای اجتماعی را تاًمین و اقتصادی پویا را می سازد. به همین دلیل در هر شرایطی درک و شعور و برنامه ریزی ( آزادی و شکوفایی استعدادها و خلاقیت و رقابت و انگیزه های تولید و خود کفایی و بالندگی) انسان پایه اصلی و زیربنا بوده و در برآورد ساختن نیازهای مادی دخیل می باشد و لذا بر تفکرات و اندیشه های طبقاتی ارجعیت داشته و مرزهای بین عقبماندگی و رشد و بالندگی را ترسیم نموده و جامعه را به تغییر و عدالت سوق داده و به جلو می راند. به بیانی ساده زیربنای اعتقادی انسان ( آزادی خواهی و عدالت طلبی و دانش و شعور و درایت و خلاقیت انسان، رقابت....) زیر بناهای اجتماعی بوده و اقتصاد پویا را ساخته و منافع ملی را تاًمین می کند

>>>   خصوصی سازی در شرایط موجود رانت و فساد یعنی حمایت کامل از بیعدالتی و تسلط متشبثین افزودن تضاد و شکاف طبقاتی .
کشور ماقابل مقایسه با انطباق خصوصی سازی با کشورهای در حال توسعه و مترقی نیست تا مدل خصوصی سازی اجرا شود بلکه باید از ابتدا سیاست اقتصادی ترکیبی اجرا شود.
ناهد نونادیشان بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است