صدیق برمک، نمی توانم وطنم را ترک کنم!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۰    ۱۳۹۱/۱۱/۳ کد خبر: 47079 منبع: پرینت

صدیق برمک، کارگردان سینما که به شهر ایکاترینبورگ روسیه سفر نموده است در گفتگو با یکی از روزنامه های این کشور گفته است که باوجود خطرات که زندگی در افغانستان با آن توام می باشد، قصد ندارد وطن خود را ترک کند.

به گزارش فارسی رو، این کارگردان مشهور افغانستانی که برای اشتراک در هیات داوران فیستیوال سینما کینوپروبا به شهر ایکاترینبورگ سفر نموده است می گوید: زندگی او حتی در کابل نسبتا آرام است و با ترس همراه می باشد. او گفت: وقتیکه در موتر هستی و بصورت اتوماتیک به موتری نگاه میکنی که در پیشروی تو در حرکت است فکر می کنی آیا تایر موتر طوری به نظر نمی رسد که گویا در آن بمب جاسازی شده ....

آقای برمک باوجود نگرانی به خاطر رفاه خانواده خود، زندگی خود را در خارج از افغانستان نمی تواند تصور کند. وی میگوید: این سرزمین به من نیرو می بخشد، او به زادگاه خود با وجود تمام وحشت های زندگی امروزی، بسیار مهربان است. آیا چیزی وجود خواهد داشت به من، مانند آن الهام ببخشد؟.

صدیق با گرمی سالهای تحصیل در پوهنتون دولتی سراسری سینمای روسیه و سالهای بعد، وقتیکه بعد از بازگشت به افغانستان حمایت احمدشاه مسعود را کسب نمود و مرکز فیلم های مستند را برای مجاهدین ایجاد نمود، به خاطر می آرود. او به خبرنگار نی زاویسیمایا گازیته می گوید: من خود فیلمبرداری میکردم، شاگردان من، مجاهدین فیلمبرداری میکردند. در بین انها تعداد زیادی مردم باستعداد وجود داشتند!.

وی از علاقمندی احمد شاه مسعود به سینما می گوید: او نه تنها یک شخص نظامی بود، او خیلی روشنفکر نیز بود. روزنامه روسیه نوشته است که صدیق برمک حالا به خاطر آینده وطن خود با ختم ماموریت نیروهای خارجی ناراحت است و هراس دارد که بعد از خروج نیروهای خارجی در سال 2014 شاید طالبان دوباره بر سر قدرت بیا یند و در افغانستان جنگ داخلی شعله ور شود.

طوریکه این روزنامه روسی نوشته است ، باوجود همه دشواری ها و مشکلات، صدیق برمک بازهم به آینده بهتر امیدوار است. او حالا تدریس میکند و همچنان در جستجوی همکار برای فیلمبرداری فیلم سینمایی جدید خود می باشد. بگفته صدیق داستان فیلم جدید او که در حال حاضر وی بالای آن کار میکند به افغانستان، تاجیکستان و روسیه ارتباط دارد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   احساس وطندوستي اقاي برمك قابل قدر است و شخص خوب نيز ميباشد و كار و فعاليت او در بخش كلتوري افغانستان بسيار برازنده بوده و ميباشد ولي ميترسم كه نام گرفتن و تمجيد او از قاتلين ملت محبوبيت اش را كم نسازد اميد وار هستم كه اينطور نشود
راستگو از رخه پنجشير

>>>   وطن دوست است این ادم.خدانگهدارش!

>>>   هر که دور ماند از اصل خویش- روزگاری باز جوید وصل خویش. خادیست دیروزی و جهادی امروز خوش امدی به مامن و ماوایت
عزیزی

>>>   برمک کاملا دروغ گفته است کسی اگر منافع در افغانستان نداشته باشد هرگز به افغانستان فکر نمی کند حتی برای آرزوی های آینده بچه هایش

>>>   ما سینماگران حافظ منافع او فرهنگ و هویت وطن می خواهیم نه مقلد شرق و غرب. صنعت سینما باید وارد شود لکن محتوا و مضامین و جانرها باید خلاقانه و مبتکرانه باشد تا ما صاحب سبک جدیدی از سینما شویم. برای مثال سینمای مقاومت ما مقابل ارتش سرخ از مقاومت ابلهانه جنگ جهانی اول و دوم بسیار زیباتر و با محتواتر باشد. سینمای اجتماعی و فرهنگی ما از ادبیات عرفانی و غنی گذشته و تنوع فرهنگی داخلی می تواند موزیم غنی شود.
نهادنونادیشان بلخ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است