اینجا پارلمان است یا میدان خروس جنگی؟!
عامل این حرکات بیسوادی نمایندگان و همان زد و بندهای پیش از انتخابات است. وقتی نمایندگان مجلس با رشوت و واسطه گری به پارلمان راه پیدا کنند، نباید توقع داشت که به مراحل دیپلماتیک آشنایی داشته باشند. اینگونه افراد سالیان سال فقط و فقط زبان زور را شناخته اند و مانند طالبان با زبان گفتگو آشنایی ندارند 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۰۲    ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ کد خبر: 46790 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، ظاهرا این نمایندگان پارلمان نمی خواهند یاد بگیرند که با زبان خوش یا همان لسان دموکراسی هم می توانند حرفهایشان را مطرح کنند و لازم نیست برای تفهیم یک موضوع مانند .... به جان هم بیفتند.

این واقعا مایه شرمندگی برای کشور ماست که هر روز نمایندگان مجلس آن بر سر مسایل جزئی به ضرب و شتم هم بپردازند و طوری وانمود کنند که حتما باید بر سر ما زور باشد تا چیزی را قبول نماییم.

متاسفانه امروز سه شنبه بیست و ششم ماه جدی درگیری شدیدی میان برخی از اعضای مجلس نمایندگان روی موضوع استیضاح وزرا، رخ داد.

امروز نیز محمد نعمی لالی حمیدزی نماینده مردم قندهار پس از جنجال لفظی با احمد فرهاد مجیدی نماینده مردم هرات به او حمله و آقای فرهاد عظیمی منشی پارلمان نیز از مجیدی حمایت کرده است. بر اثر این زد و خورد سر و صورت فرهاد مجیدی و چند وکیل دیگر در نتیجه خشونت های فیزیکی به شدت آسیب دید و خون آلود شد.

این درگیری پس از آن شدت گرفته که گفتگو ها در مورد استیضاح وزرا به نتیجه نرسید و ادامه درگیری در کمیته روسای مجلس صورت باعث شد تا نیروهای امنیتی وارد صحن مجلس شوند و موضوع را خاتمه دهند.

این بار اول نیست که لالی حمیدزی وحشیانه بر نمایندگان تاجیک حمله می کند و تاکنون چندین بار این عمل را تکرار کرده است . آخرین بار به یک وکیل معیوب حمله کرد و وی را زخمی نمود. حمید زی که گفته می شود از چهره های معروف سگ جنگی در قندهار می باشد، پیش از این مدعی شده بود: افغانستان از پشتون ها است و دیگران مهاجر.

ظواهر نشان می دهد که این وکیل صاحبان به جای گفتگو و تعامل بیشتر به جنگ و جدل فیزیکی علاقه مند هستند و دوست دارند صحن علنی مجلس مانند رینگ بوکس باشد تا هرکس که زبان سبز را نمی فهمد با مشت سرخ به او بفهماند. اینگونه رفتارها نشان می دهد که این عالیجنابان اصلا نمی دانند که صحن علنی مجلس برای همین است که هرکس بتوانند نظر خود را بیان کند. اگر قرار باشد هر وکیلی که منافع شخصی خود را در خطر دید به جان دیگر وکیلان بیفتد، آن وقت فرق میدان خروس جنگی با پارلمان چیست؟

این واقعا باعث شرمندگی است که اوضاع دولت و پارلمان افغانستان اینگونه است. این همه قانون تصویب نشده و مشکلات خاص و مهم وجود دارد که ضرورت دارد مجلس به آن رسیدگی نماید، آن وقت نمایندگان مردم به جای بررسی این موارد وقت پارلمان را اینگونه هدر می دهند و حتی تهدید به برهم زدن نظم هم می کنند. آیا این واقعا در شان یک نماینده مجلس می باشد.

بسیاری از مردم بر این باورند که عامل این حرکات بیسوادی نمایندگان و همان زد و بندهای پیش از انتخابات است. وقتی نمایندگان مجلس با رشوت و واسطه گری به پارلمان راه پیدا کنند، نباید توقع داشت که به مراحل دیپلماتیک آشنایی داشته باشند. اینگونه افراد سالیان سال فقط و فقط زبان زور را شناخته اند و مانند طالبان با زبان گفتگو آشنایی ندارند.

مشکل دیگر این است که برخی وکیل صاحبان اصلا در تصمیم گیری هایشان خدا را مد نظر ندارند بلکه به فکر منافع شخصی و قومی خود می باشند. در واقع نه برای رضای خدا و شادی دل مردم تلاش می کنند، بلکه بر اثر زور پول و رشوت فعالیت می نمایند.

وقتی نمایندگان فاقد درک ارزش های مادی ومعنوی کشور ومردم خود هستند و بیشتر از طریق شبکه های استخباراتی منطقه تمویل می گردند، باید هم به فکر منافع کشور نباشند و اغراض و منافع کسانی را دنبال کنند که آنها را ساپورت مالی می کنند.

مطمئنا احترام به آزادی (بیان و قلم و اندیشه) راه بحث و جدال و تبادل نظر را باز و توجه به ایده و نظرات همدیگر، نه تنها در مجلس و حتی اگر بتوانیم این نوع رفتار را در جامعه فراگیر و نهادینه کنیم، عاقبت مردم را به آگاهی و تفاهم و ثبات و پیشرفت می رساند و حتی جلوی خشونت و جنگهای قومی و مذهبی و قبیله ای و نژادی را گرفته و لیاقت و لایق بودن و تعهد و مسوولیت پذیری جای تحجر و تزویر ریا و... را می گیرد یعنی جامعه را به مدنیت و پیشرفت می رساند.

این است راه و رسم صلح، آرامش، امنیت، مدنیت، پیشرفت و در غیر این صورت طالبان و یا مدلی دیگر از طالبان با نامی دیگر کشور ما را به تباهی خواهد کشاند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   باید اشخاصی را که در این زد و خورد فیزیکی دخیل بوده اند و کسانیرا که پشت پرده در تحریک این واقعه تاسفبار دست داشته اند باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند و از مجلس اخراج شوند. اما اگر برخورد سلیقه ایی مانند انچه که در سفارت افغانستان در واشنگتن یکسال قبل روی داد، در مقابل این رویداد ننگین نشان داده شود، نتیجه نخواهد داد. پارسال در سفارت ما در واشنگتن دو نفر را که در زد و خورد فیزیکی دخیل بودند، وزارت خارجه از کار منفک کرد اما شخص سفیر را که پشت این قضیه بود و میریت ضعیف و تیم بازی خود سفیر دلیل اصلی این آبروریزی بود غرض نداد. این چی حال است؟؟ کرزی باید از خواب بیدار شود قبل از ایکه خودش در ارگ لتو کوب نشود.

>>>   ازافراد بیسواد و بی منطق جز قلدوری انتظاری دیگری نیست مردم چه انتظار از اینگونه آدمهای...می توانند داشته باشند!

>>>   ایطور به نظر میرسد که در پارلمان افغانستان هرچی ادم...بوده جمع شده فقط جای بچه لوی سارنوال هارون جان...و اکلیل حکیمی سفیر نام نهاد و...و سروش یوسفزی...که در سفارت افغانستان در واشنگتن...گرفته بودند خالی است.
بشیر کارکر- تایمنی

>>>   قضاوت کنيد که نماينده هرات از...دفاع ميکرد بيدون دليل لازم است که اينطور اشخاص لت بخورد.

>>>   پارلمان که نیست... است
فقیرخان ازکابل

>>>   از يك... انتظار جز اين كار بيهوده ايست ضمنآ عرض شود كه لالي قندهاري نه بلكه اروزگاني ميباشد.

>>>   لالی احمد زی خودش... و ... جنگ است اگر زور... نرسید خودش جنگ میکند مثل ای روز.
محصل دلاور

>>>   همرای این... لالی زی است نمی دارنم...؟ زی است هر چه است بلا زده نماینده های تاجک را که یک دیوانه را هوشیار کرده نمی توان،مانند زی بسیار است اما نمی دانم چرا مهرخاموشی زده اند. واقعآ این شخص بسیار بداخلاق و ... شخص مجلس است گر چه در مجلس انسانهای... کم دیده میشود اما باز هم این کار مانند، عملی است که در کوچه و بازار انجام میشود. اگر سایرین کمی هم غیرت داشته باشند، این بار شخص زی را درست بفهمانند، که در مجلس مثل خودش افراد زیاد است.
بریالی امین ازمشهد

>>>   خودتان وكيل ها ست خانه ملت جنك ميكند را خداوند است تمام وكيل ها جمع شده دست به دست زده افغانستان را أباد كنيم.

>>>   اﻳﻦ ﻻﻟﻲ اﺯ ﻟﺒﺎﺱ ﭘﻮﺷﻴﺪﻧﺶ ﻣﻌﻠﻮﻡ اﺳﺖ. ﻛﻪ اﻭ ﻳﻚ اﻧﺴﺎﻥ ﻧﻲ ﺑﻠﻜﻪ ﻳﻚ ... اﺳﺖ ﻭ ... ﺣﻤﻠﻪ اﻭﺭ ﺷﻮﻧﺪﻩ ﺑﺎﻻﻱ اﺩﻣﻴﺎﻥ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻲ ﺯﻭﺩﺗﺮ اﻳﻦ ... ﺭا ﺑﺠﺎﻳﺶ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﺸﺎﻧﺪ ﺯﻳﺮا ﺷﻮﺭاﻱ ﺟﺎﻱ ... ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻻﻟﻲ ﻫﺎ ﻧﻴﺴﺖ... ﺑﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﻳﻨﺪﻛﻲ اﺵ ﭼﻨﻴﻦ... ﻧﻤﺎﻳﺪ.
ﺣﻤﻴﺪ ﺑﺮﻧﺎ

>>>   افغانستان از پشتون ها است زنده اباد لالی احمدزی

>>>   لالي را بايد مثل ملالي جويا رخصت كنند و بفرستند خانه.

>>>   اين لالي...است....فرهنگ خود را نمايش داد

>>>   اگر....نشود کسی شماره لت نمی کند
م چاریکاری

>>>   تاجیکان بیتاج سر تان بوی قورمه می ته
رمضان مزار شریف

>>>   افغانستان نه از تاجیک است نه از پشتون افغانستان از اوزبیک های قهر مان است لالی جان خود دربه در نکو بچیم برو ما یک ولایت برت میتیم....
محصل از امریکا

>>>   لالی یک...است و جنک کردن جزء عادت او است.
حمید از سمنگان

>>>   این .... نمیشوند۰ به چهره او نگاه کنید۰ هیچگاهی او را ندیدم در داخل پارلمان به خونسردی و منطق صحبت کند۰ و حالا مثل ... به مخالفین سیاسی خویش حمله میکند۰ از فرهنگ و مدنیت چیزی نمیدانند۰ گفته بجائی فارسی است که گوید مشت نمونه خروار۰ یقین دارم هستند یک عده زیاد ایشان که افتخار هم میکنند که دیدی چگونه حریف خود را زد۰ واقعاً قابل شرم و مرگ است ولی اینها نمیدانند۰
ف۰کابلی

>>>   چه لالی حمیدزی باشد و چه اکلیل احمد حکیمی(سفیر صاحب بیکفایت در واشنگتن) اینها کلگی شان بخاطر قومیت شان چوکی های مهم را غصب کرده. بیاد همه هست که در سفارت واشنگتن هم چند ماه پیش درگیری فیزیکی شده بود و سفیر هم دخیل در رسوایی بود. افغانها که حکیمی را دیده اند میگویند که... و از مجالس افغانها میگریزد تا بیسوادیش معلوم نشود.

>>>   چون...بوده ...اگر جنگ نکند دل تنگ میشود.

>>>   حيف حيف
همه از نبود و ضعيفى يك حكومت بى بايه و خود خواه كه مملكت را هر روز قدم به قدم در حالت نابودى سوق داده رايستند و افتخار به اغاى كرزى با همجو حكومت ساخت بافت تان
تشكر

>>>   زنده باد لالی حمیدزی، اگر همین قسم شخص قاطع نباشد این وطن آباد نمیشود. اگر لالی...را خوش دارد هستند مقامات بلند رتبه که ... را خوش دارند.
بابه

>>>   زنده لا لۍ

>>>   برادر محترم!
در بعضی موارد شخص خودم هر شب اخبار را تحقیب میکنم و همیشه میتوانم که بګویم احمد چګونه است و محمود در چه وضیعت است. میایم سر اصل موضوع لالی شخصی است که، ما و شما از واقیعت تیر نیشم او از پارلمان دفاع کرد و در حالتی بود که انتحاری داخل پارلمان شده بود و لالی از تمام نماینده های مردم دفاع کرد و مانع ورود انتحاری در داخل پارلمان ګردید. زیاده روی نمیکنم و در زد و خورد دو وکیل ، لالی حق به جانب است، اینکه چرا حق به جانب است، زیاده روی نمیکنم ...بنااْ لالی تا حدی حق به جانب است.
روحید از کابل

>>>   گویند زمانی که منطق از کار افتاد چنگ و دندان به میدان می آید. اگر در این وطن هر کسی به این فکر می بود که اگر نظرم معقول و منطقی است عملی شود و اگر نیست باید آنچه صواب است تطبیق گردد هیچ مشکلی بوجود نمی آمد.
کجا دست اندر کاران امور در این وطن باساس شایستگی و عدالت روی کار آمده اند که عملکرد های شایسته از آنها توقع برود. عقده های بی مفهوم و قبیله یی است که همه آنها را مسیر داده است جاییکه نتوانستند خواست شان تطبیق گردد به گذشته جنگلی خود مراجعه می کنند. ای کاش همین یک واقعه می بود که لالی خان آن را ببار آورده است.
تو خود نتیجه گیری کن اگر همین ها خارج از پارلمان می بودند و سلاح هم در اختیار شان می بود چه میشد؟ چیزی که بار ها شده و جهالت ها باعث از دست رفتن جانهای بیگناهان مظلومی که برای بدست آوردن روزی حلال برای اولاد شان از خانه برامده بودند گردیده است. این آقایی که حد اقل با مردم با چیز فهم نشسته و جهان را دیده است اینطور است، آنی که هنوز بنام طالب است و به جز از چند مفکوره یی که مغرضین و دشمنان اسلام بنام مسلمانی به خورد آنها داده است چگونه خواهد بود؟
حقگو از کابل

>>>   ...فرهاد مجیدی را من از بچه گی میشناسم....به سابقه اش زیاد کار ندایم
ولی این وزیرای که...کرده اند میخواهند که استحضاء شوند فرهاد مجیدی و امثال این وکلا....مانع میشوند.
مصطفی دوکاندار جکان

>>>   سلام.
وکلای که تعمیر پارلمان را خانه ملت میدانند درحقیقت به میدان.... مبدل شده هر روز یک درگیری ، هر روز جنجال جای شرم است.

>>>   چرا در مورد توهین شدن آقای لالی از طرف همین نماینده گان تاجک که اصلا شرافت مردانگی ندارند ، نمی گوید !
حمید زی لالی یک مرد است محل تولد او معلوم است پدر واجداد او معلوم است و این که چه جوری ادم است هم به مردم معلوم است. ولی نماینده گان مانند فرهاد مجیدی و فرهاد جان اعظیمی چه خبر که چه هستند ؟ چه میکنند؟ از کجا امده اند و برای کی ها کار میکنند؟
خوب بعضی ها عادت دارند مفت و جفت به مقام ها کار اضافی میکنند اگر...زنده میبود شاید...

>>>   افغانستان از پشتون ها است و دیگران هم مهاجر
Ajmal.from KBL

>>>   همانطوریکه به همگان معلوم است این قوم...که معلوم نیست از کدام کشور... به افغانستان آمدند ادعای این را دارند که وارسین اصلی این کشور میباشند به امید اینکه ملیت های غیرپشتون با یک مشت واحد این...را به سزای عمل شان برسانند وتاباشد که کشور مان از.... نجات پیدانماید این یک فرض است به تمام ملیت ها....تا مبارزه علیه این...آغاز نمایند و کشور و ملت را از چنگال این....جاطلب جانی مافیایی نجات بدهند به پیش به طرف نابودی...

>>>   بسیار کار خوب کرد

>>>   اين همان...هست كه زماني ملالي جويا خطاب كرده بود اين پارلمان نيست....است

>>>   هر چند این نزاع ها در کلیه پارلمانهای دنیا کم و بیش هست ولی با توجه به فرهنگ جنگ و کشتن در کشور ما شاید گفت که راکت پراگن های دیروز مشت زن های امروز شده اند و امیدوارم که نسل بعدی بتواند خود را از این منجلاب برهاند با آن که این آرزوی شاید خلاف خلقت ژنتیکی افغانها باشد... نمی دانم باید منتظر بود و دید که صدق چنین نظریه ای تاچه حد پذیرفتنی است...
مصلح

>>>   به عموم برادران و وطنداران خود بدون کدام غرض شخصی میخواهم لالی حمید زی را که تحت نام وکیل مردم قندهار به پارلمان ملت افغانستان راه رفته و بنده او را به تمام معنی شناخت دارم هویت اصلی اش را افشاء نمایم. لالی حمید زی باشنده اصلی منطقه گلستان پاکستان و از قوم... رهبر ...پاکستان است. این شخص در اوایل حکومت کرزی در منطقه سرحدی سپین بولدک با عبدالرازق رییس ارکان لوای سرحدی قبلی و قوماندان امنیه کنونی قندهار در همان منطقه سرحدی در یکی از پوسته ها بد و باش داشت که بعداً به ... از طریق امریکایی ها تحت بازداشت قرار گرفت و بعد از رهایی در انتخابات درحالی خود را در ولایت قندهار کاندید کرد که هیچ فرد از ولایت قندهار به موصوف رای نداده تمامی رای های که به اوشان داده شده توسط همین حزب ... پاکستان به صندوق وی پر و به شکل ... وارد پارلمان افغانستان گردیده است. رییس صاحبچ جمهور نیز از این موضوع باخبر است. و اینکه رییس جمهور... است در این هم یک راز است بخاطریکه آرای رییس جمهور هم ... توسط مردم قبایل منطقه چمن و مسؤلین حزب ...پاکستان در دفتر آن حزب توسط 4 نفر کارمندان آن دفتر که بنده در آنوقت در چمن بد و باش میکردم سوگند به خدا یاد میکنم در حضور داشت خودم صندوق های ... پر و بعدا توسط موتر پرادو به داخل افغانستان برده شده است.
خلاصه لالی حمید زی پاکستانی و از منطقه قبایلی میباشد افسوس به حال این ملت که ...، ...در پارلمان ملت افغانستان بالای سرنوشت افغانها بازی میکند. وکلای محترم لالی حمید زی عضو و نماینده خاص آی ایس آی پاکستان است در ارتباط به گفته ها و تبصره بنده هیچ تردید وجود ندارد هوشیار باشید.
وطندار کارمند اسبق دولت

>>>   باز هم یک پشتون با غیرت دیگر. ماشاالله همه با غیرتند. جناب حکمتیار ، جنای مولوی صاحب حقانی، جناب ملا صاحب عمر با کمک و پشتیبانی بردران عرب، پاکستانی، بنگلدیشی...از خاک انصار در داخل اوغانستان سنگر های مبارزه را در پکتیا، قندهار، هلمند و تمامی مناطق پشتون نشین با غیرت افغانی شان گرم نگهداشته اند و به هیچ قیمتی از جنگ دست بردار نخواهند شد. جناب کرزی و اطرافیانش که داعی دموکراسی اند با پشتیبانی قوای انگلیس، امریکا،....با همان غیرت افغان شان تا هنوز از موضع شان عقب نشینی نکرده مشترکانه در نابودی تروریستان در مناطق پشتون نشین این و انطرف مرز عمل مینمایند. تیم سوم این باغیرتان که همانا داکتر صاحب احدی اتمر، محترمان وردک اول و ثانی، زاخیلوال.... و حالا جوان تازه نفس لالی در مقابل دیگر اقوام اوغانستان از روزیکه در مسند قدرت تکیه زده اند عقب نشینی نکرده در سنگر گرم مبارزات قومی کریدتهایی را حاصل تموده اند. عده دیگری ازین با غیرتان شما شاهدید که با عملیاتهای انتحاری شان در مکتب ، مسجد، عروسی، فاتحه خوانی با از بین بردن سران اقوام دیگر جانهای شیرین خود را از دست دادند. این شهکاری های قوم پشتون را به یقین قومیتهای دیگر ندارند ندارند. اما انچه لالی انجام داده جوش و خروش غیرت افغانی در پارلمان بوده که اگر تلخه شان به شور امد توسط تفنگچه طرف مقابل را از پا در خواهد اورد که در اینده ها شاهدش خواهیم بود.

>>>   حاولا اين موضوع را شما دانشمندانيكه در بيرون وطن فرياد دوستي وطن را بلند مي نمايد بأيد بدانيد كه تعصبات قومي نبوده. اين يك عمل نورمال در پرلمان هاي دنيا است. مثلا در رؤسيه أكر اين و خود اروپا شما ببينيد زد خوردهاي خيلي خشونت أميز صورت ميگرد از اينكه أفغاني ها با يك فرهنك ... قرار دارد همه چيز را به به تعصبات قومي و يا زياني توجه مي دارند كه درست نيست من از تمام أعضاي محترم بارلمان. صميم انه تقاضا دارم تا كوشش نمايند كه ديكر در مقابل وزرا از مدارا. كار نكرفته حقيقت را بيان كنند و در غير أن تاريخ و مردم شما را قضاؤت خواهد نمود
خالد كابلي

>>>   سلام به تمام کارمندان این شبکه و همه خواننده گان محترم!
قابل یادآوری است که در سرزمین که ما زندگی میکنیم پر از لجاجت و خشونت است که همه و همه از آن سوی مرزها توسط فرزندان ناخلف و خود فروخته قبیله گمشده اسرائیلی قدم به قدم درحال اجرا شدن است. پس راه حل در کجاه است؟ چطور می توان این مشکل را رفع کرد؟ از کدام طریق و به چه شیوه موفق شد؟؟؟ این سوالها و هزاران سوال دیگر است که در فکر هر انسان روشن ضمیر دور میخورد.
اما قابل یادآوریست که نمایندگان ملت در مجلس هم انسانهای خوب اند و هم مانند فرزند عبدالرحمن خانی که همین لالی حمید زی که چهره... از دیدن نیست و حتی ... از دنیا تغیرکرده است برخوردها و حرفهای غیر مسئولانه می زند که قلب هرانسان وطندوست را جریحه دار می سازد.
و بنده بعنوان یک دانشجو اظهار میدارم که جای لالی حمیدزی در یک مجلس نیست و باید برود در دشتهای قندهار مصروف ... خود شود و نه نماینده بودن و حرف از نماینده بودن یک استان... برخورد اخیر بیانگر این است که حلقات بزرگ حکومتی در این قضیه دست مستقیم دارند حتی کرزی ؟ و تیم... و حزب ... باید جلو چنین حرکات را گرفت و از وقوع درگیری درآینده خود داری کرد. مرگ بر...زنده باد نماینده های واقعی ملت
خراسانفر مسکو

>>>   اقای لالی در همان فکر قدیم ...وارد تالار میشوند اگر خود در مجس باشند روح و روان شان در معرکه جنگ... او که با همان...انس گرفته دیگر نمیتواند مجاز خویش را تبدیل نماید مطرح نمودن مسئله ای تاجک و پشتون از سوی یک عضو پارلمان حال هر که باشد و در گذشته هر عملی را انجام میداده ننگ و شرم است اگر او اشتباه کرده دیگر همقطارانش چرا او را متوجه اشتباهات خود نمیسازند
اگر یک همچو موضئوع را دیگران مطرح نمایند از در و دیوار صدا بر می اید و اتهام های عجیب و غریب برانها وارد میشود که بر بالای نان بگذاری...لالی صاحب هم قبول نمی نماید ولی انها هر چه بگویند از الف تا یا هم بر او مهر تائید میگذارند و در خفا تشویقش مینمایند دیگر به ما چه ماند که پارلمان را میدان در گیری و و بد معاشی و با صطلاح لچه کی قرار دهند
ما که تماشاگر صحنه بودیم به حیث یک هم وطن این حادثه برای ما خیلی خجالت اور و جای بسیار افسوس و دردناک بود نمیدانم خارجی ها چه برداشت وانتباهی خواهند داشت
از پای لچ های میدان ووردک

>>>   ... من راست سخن بسیار خوش میشوم که حداقل حمید لالی مانند دیگران با نیرنگ و فریب سیاست نمی کند اشکارا می گوید که چه می خواهد. از این آدم من شخصا متشکیرم ولی گیله ما از خود ماست که نه گوشهایم باز میشوند و نه چشمایم و نه مغزهایمان کار می کند. حمدزی لالی همان چیزی را میگوید که سورخلقی ها، حزب اوغان ملت، حزب اسلامی حکمتیار، طالبان به گفته ی روستار ترکی " دی اوغان اصلی بچیان " سالها در کانونهای فرهنگی و سیاسی شان زمزمه کرده اند. این سیاست حمدزی لالی با لالی شرو نشده و با لالی هم ختم نخواهد شد. این سیاست و راه کار این اندیشه عمر حداقل 150 ساله دارد و در کتاب مقدس اوغانها به فرموده لالی پشتونها سقاوی دوم به عنوان و یا صفت مانفیست درج شده و قدم بقدم در حال عملی است. سران اقوام غیر اوغان هر کدامشان یک رقم در روده فاشیسم اوغانی روده شان گره شده است دسته ی از رهبران اقوام از یک پشت اوغان اند و دسته ی هم عربهای اند که عادت ملای را دارند که دو دختر را قوشتین انداخت و گفت هر کی باخت.... و دسته ی هم در ثروت وقدرت شریک شده اند از حد دارای خود دورتر چشمشان کار نمی کند. میان اقوام غیر اوغان دشمنی ها و دلخوری های متاسفانه به میان آمده و هر کدام در پی انتقام از قوم تاجیک اند. سران ازبک ها مسیقما سر از گریبان پان ترکیزم بیرون نموده و برای خود در پی هویت سازی ترکی اند و سخت کوشش دارند تا قوم هزاره را هم مانند قوم تاجیک در سمر قند و بخرا شناسنامه ترکی بدهند. اینها فکر می کنند تاجیک های اوغانستان همه شریک در پان ایرانیسم اند. سران قوم هزاره هم در پی انتقام از قوم تاجیک اند که گویا
درحکومت استاد ربانی برایشان حقشان داده نشد و در چنگ های گروهی تاجیک ها بر افشار حمله کردند. از این دشمنی و نفاق میان اقوام غیر اوغان لالی حمدزی و هم فکران لالی آگاه اند و میدان را شغالی یافته اند تا تنور گرم است نان اوغانی می پزند وتا "سال گرم است بز کوچی مست است" و پشتون سازی ادامه خواهد داشت. اگر هشیارانه عمل نکنیم و این دشمنی های بیجا و بی مورد را که اب بر اسیای دشمن ریختن است خاتمه ندهیم و دست یگدیگر را نفشاریم معلوم است که بر سری کی چه خواهد آمد؟

>>>   قبیله سالاران ادعای پادشاهی و تداوم قدرت خود را برای همیشه خواسته و وارثین بل استحقاق حکمروایی مانند دوران احمد شاه درانی و سلسله محمد زایی ها و آل یحی خود را دانسته هیچگاه نمیخواهند که انتخابات شفاف بوجود بیاید و نمخواهند که قدرت از دست شان برود ولی درخواب غفلت فرورفته اند. این قرن 21 است دولت های استبدادی و میراثی خواهید یا نخواهید حتما قدرت انحصاری خود را از دست میدهند اگر درانتخابات تقلب صورت نمیگرفت باز هم باخته بودید. تا چه وقت تقلب کنید دیگر آل یحیا و نادر غدار زنده شدنی نیست که استبداد سلطنتی تانرا برای همیشه مورثی بسازد. دیگر آن دوران امیر عبد الرحمان خان را فراموش کنید که روزانه پنج چهارک چشم های مردم... دیگر آن قتل عام های طالبان را فراموش کنید که سرزمین ما را به زمین سوخته مبدل کرد. البته درین شکی نیست که بزور اجنبی ها و یا به نیرنگ,تزویر و تقلب بر اریکه قدرت تکیه زنید اما محال است که قلب مردم را تسخیر کنید. دوران ظلم و استبداد فاشیستی تان رو بزوال بوده تب و تلاش لالی ها دیگر جاییرا نگرفته در پارلمان خود را به جهانیان بیفرهنگ و... نشان میدهید. پارلمان یک قوه مقننه است نه جای لچکی و... جنگی. از منطق ,قانون,قانون گزاری و طرح های مفید به نفع کشور حرف زده شود نه از لت و کوب اعضای خانه ملت. فرهنگ قبیلوی و زور گویی خود را به رخ مردم نکشید. بالای بر چه نشستن ممکن است؟ اما با بر چه حکومت کردن نا ممکن است. لالیه : شما از قانونگزاری خوب از منطق عالی فرهنگی از غم و درد مردم,از نابسامانی هاییکه درین کشور موجود است چیزی برای گفتن داشته باشید تا همه مردم از منطق, طرح علمی, قانون گزاری عالی ومنطق اقناعی عالی شما دفاع کنند. و بگویند که آفرین لالی خان از حق ما دفاع کردی. در سطح جهان ما را سربلند ساختی اما بر عکس در سطح جهان بی منطقی خود را ثابت و موکلین خود را خجالت دادید. لت وکوب شیوع مردانگی و جوانمردی نبوده از مصءونیت پارلمانی و قدرت خانه ملت سوء استفاده است. کوشش کنید برخوردتان عالمانه,منطقی,قانون گزار خوب باشید. مشکل به لت وکوب حل نمیشود اگر حل میشد رهبران بسیار جنگیدند. اگر زور مشکل را حل میکرد دوره های گزشته نه چندان دور را بیاد بیاورید که زور و جنگ راه حل نبود...باعرض حرمت دوستانه.
عبید الله کابل.

>>>   نعیم لالی حمید زی مانند...پاکستان است. هر بار بالای هر کس در هر جا حمله مینماید و... در روز حمله تروریستها در مقابل پارلمان نیز...در روی سرک موضع گرفته بود و منتظر حمله بود.

>>>   باید تحقیق شود و مقصر اصلی از مجلس اخراج شود تا عبرت باشد برای دیگران مجلس باید نظم داشته داشته باشد

>>>   سلام بیننده گان سایت کاغذ افغان!
هر شهروند کشور که صحنه های به اصطلاح مجلس نماینده گان را می بیند روز بروز مایوس تر میگردد از یک سو رییس جمهور برای ما خداوند(ج)اعطاءفرموده که یگان روز میشود مانند کسانیکه در روی تخت سماوار(.....) را زده باشد یک حرفش ازین کله دنیا و یک حرفش ... و خنده دار از آن کله دنیا و گویا اطباع این کشور را قسمی پیدا کرده که فقط بگویند ما یک رییس جمهور خوب داریم و قلندری است!!!
و از طرف دیگر آدم مایوس میگردد که این به اصطلاح نماینده گان که از میدانهای... جنگی به خانه ملت روی آورده اند هم چیزی جور نشده و نمیشود هر روز که میبینی یک فلم تازه ازین جنابان به دنیا صادر میشود یک...بخود ...پیچ میکند و بداخل خانه ملت می آید و دیگرش در کوچکترین مورد مانند میدان... جنگی گاهی قدیفه خود را به زمین میزند و گاهی مانند ورزش کاران کشتی کج بوکس و لگد بالا میکند که این خصایل مردمان...قندهاری را در یک خانه که چشم همه اطباع کشور به آن دوخته شده تمثیل میکند...
از طرف دیگر یک کسی را به سمت رییس مجلس نماینده گان خلاف لایحه داخلی مجلس به کارت سبز و کارت سرخ تعین نمودند که هم...ارگ ریاست جمهوری میباشد و هم از روزیکه به این سمت مقرر شده یک روز این میدان زور آزمایی را کنترول نتوانسته و قسمی که روز گذشته در جریان جدال استیضاح یازده وزیر نتوانست مجلس را کنترول کند بالآخره به ضعف و ناتوانی خود اعتراف نمود و از قانونی صاحب خواست (قانونی صاحب شما یک راه حل به این مشکل پیدا کنید) او در جوابش صرف گفت درین حالت باید اولا"فلان مصوبه را بررسی کنیم و دیگر روشنی نیانداخت...حالا هر چی روز میگذرد بوی ...این دولت بالا شده میرود. و خداوند(ج)به حال این ملت رحم کند.
لوگرنژاد

>>>   اینها با این ... جنگی ها عادت کرده اند.... جنگی های کابل را از یاد برده اید؟
نادر

>>>   اين پارلمان را ملالي جويا خوب نام با مسمي نهاده بود خدا خيرش دهد هر جاي كه باشد. يك زن با غيرت و با همت افغان بود ولي با تاسف كه توسط چند تن از بد ماشان همين پارلمان به مرگ تهديد شد و ترك وطن نمود. وقتي...همه درين پارلمان باشند همين اش و همين كاسه خواهد بود. عوض اينكه به فكر منافع علياي كشور باشند مصروف چي زد وبندها هستند. البته با حفظ احترام به چند تن از وكلاي كه وظن دوست هستند.

>>>   واقعاً که یک عمل غیر انسانی است هر کس که در چنین مکان عالی دولتی ظرفیت سخن گفتن و سخن شنیدن را نداشته باشد مرتکب اعمال ضد انسانی و اسلامی میگردد که منجانب مردم کشور قابل تائید نخواهد بود اما در سوی دیگر ما باید هوشیار باشیم و برای این اعمال نام یک ملیت بالای ملیت دیگر ندهیم زیرا که در میان ملتها روابط حسه دینی و اجتماعی بر قرار است و اینها به منظور حصول منافع شخصی خود مرتکب گناه میگردند.
م. مجددی

>>>   ترسم نرسی به کعبه ای وکیل جان
این رهی که تو میروی به شبرغان است
مارشال تیتو

>>>   براي حميد لالي كه ميگويد من پختون استم اين كارها عيب نيست زيرا او از جمله ... قندهار است اين كارها خير است متوجه اش باشند كه واسكت از پاكستان برايش تحفه روان نكنند تا آنرا به پارلمان ببرد

>>>   نویسنده محترم از اینکه جنگهای راکیت و تفنگ به جنگهای بکس و سیلی و دشنامها در داخل مجلس تبدیل گردیده جای بسا شکرگذاری است اگر به مجلس ولسی جرگه دور شانزدهم نظر انداخته شود اکثریت اعضای آن به زور، زر، و روابط تنظیمی و سلیقه شخصی آقای معنوی که آنهم از تاثیرات تنظیمی سر چشمه میگرد داخل مجلس گردیده اند که میتوان گفت اکثریت موجود اعضای فعلی مجلس نماینده گان واقعی ملت نبوده بلکه هر کس در سدد به دست آوردن قلب بادارهای خوداند که در بیرون نظارکننده آنها اند و به اشاره آنها عمل مینمایند اگر فکر میکنیدکه نعیم لالی فرهنگ پارلمانی را نمی فهمد یعنی برخورد... کوچه و بازار را دارد باید باوری باشید که جانب مقابل هم چندان متاع نیست زیرا اتهام معامله گریها بالای آنها خیلی زیاد است ولی یک چیز باید یادآوری نمود که حق لت و کوب کردن را هیچکس ندارد ولی باید گفت که اگر لالی چنین کاری را کرده باشد باید گفت که از خامی سیاسی وی منشه میگیرد

>>>   فرمايد: «أَلا إِنَّ الْكِتَابَ وَالسُّلْطَانَ سَيَفْتَرِقَانِ، فَلا تُفَارِقُوا الْكِتَابَ، ‌أَلاَّ إِنَّهُ سَيُوَلِّي عَلَيكُم أُمَراءُ يَرضون لِأَنْفسِهِم مَا لا يَرضونَ لَكُمْ، فَإِنْ أَطَعْتُمُوهُم أَذَلُّوكُم وَإِنْ عَصَيْتُمُوهُم قَتَلُوكُم قَالُوا: مَاذا نَفعَلُ يَا رَسول الله قَالَ: كُونُوا كَأَصْحابِ عِيسي ، نُشِرُوا بِالمناشِير وَحُمِلُوا عَلَى الخَشَبَ، فَوَالَّذِي نَفسُ مُحَمَّدٍ بِيَده ِلَمُوتَة فِي طَاعَةِ اللهِ خَيرٌ مِنْ حَياةٍ فِي مَعْصِيَةِ الله» «اي مسلمانان، آگاه باشيد كه بزودي قرآن و حكومت (دين و سياست) از همديگر جدا مي شوند، ولي شما دستورات قرآن را رها نكنيد و آگاه باشيد كه بزودي بر سر شما كساني حكومت مي‌كنند كه سلطه و قدرت را فقط براي خودشان دوست مي‌دارند و آن را براي شما دوست نمي‌دارند، پس اگر شما از دستورات ساختگي آنها پيرو و اطاعت كنيد، شما را بذلت مي‌كشانند، (زيرا كسانيكه از دولتهاي ظالم و ستمگر فرمانبري و اطاعت مي‌نمايند در ميان توده مردم مسلمان بعنوان مزدور و خود فروخته شناخته مي‌شوند آبرو و حيثيت اجتماعي خودشان را از دست مي‌دهند) و اگر نافرماني كنيد شما را قتل عام مي‌كنند، صحابه فرمودند: يا رسول الله در آن هنگام ما چه كار كنيم، پيامبر اسلامص فرمود: شما همچون پيروان حضرت عيسي  باشيد، كه با اره تكه تكه و دار زده شدند، سوگند به ذاتي كه جان محمد در دست اوست، مرگ در راه خداوند از زندگي كه نافرماني خداوند در آن باشد بهتر است».
و نيز از حضرت علي  روايت است كه پيامبر اسلام ص فرموده است: «سَيَكُونُ بَعْدِي أُمَرَاءُ فَمَنْ دَخَلَ عَلَيهِم وَصَدَّقَهُمْ بِكَذِبِهِمْ وَأَعَانَهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ فَلَيْسَ مِنِّي وَلَسْتُ مِنْهُ، وَليسَ بِوَاردٍ علىّ الْحَوْضِ، وَمَنْ لَمْ يَدخُل عَلَِيهِم وَلَمْ يُعِنْهُمْ عَلَى ظُلْمِهِمْ وَلَمْ يُصَدِّقْهُمْ بِكِذْبِهِمْ فَهُوَ مِنِّي وَأَنَا مِنْهُ وَ هُوَ الْوَاردُ علىّ الْحَوْضِ» (مسند احمد، ترمذي)
«بزودي بعد از من مسئولاني (ظالم و ستمگر) حكومت مي‌كنند هر كس نزد آنها برود و دروغهاي آنها را تائيد كند و آنها را بر ظلم و ستمشان ياري نمايد، آن شخص از امت من نيست و من از دوستان او نيستم و روز قيامت بر حوض كوثر بر من وارد نمي شود.
و هر كس كه نزد آنها نرود و آنها را بر ظلمشان ياري ننمايد و دروغهاي آنها را تائيد نكند او از امت من است و من از دوستان او هستم و روز قيامت برحوض كوثر بر من وارد مي‌شود».
بهرحال، حكّام ظالم و ستمگر نظام حياتبخش، اسلام را رها كرده از نظام و قوانين استعمارگران شرق و غرب پيروي مي‌كردند و فقط نام اسلام را سر لوحه برنامه ها، و سخنرانيها و رسانه‌هاي گروهي خود قرار مي‌دادند و بس، تا ملتهاي ستمديده و ناآگاه خود را با... گول بزنند و بسكوت وادار نمایند....

>>>   چون پارلمان خانه ملت است باید درین مکان قوه مقننه قانونگزاری خوب به نفع ملت تصویب شود. از نظر فرهنگی برخورد و روابط بین اعضا دوستانه باشد با زور گویی و بد ماشی نمیتوان تحمیل اراده نمود. این جای میدان پهلوانی و یا میدان...نیست. جهانیان ما را تماشاه مینمایند...
عبید.

>>>   شرم است به خدا. اول اینکه یک شخص...و...پاکستانی الاصل بنام لالی ( همه میدانند پاکستانی بودنش را) به مجلس راه می یابد. دوم این شخص...با برخورد خیلی بی شرمانه در داخل مجلس خشونت می آفریند و نماینده مردم راه زخمی میکند، متاسف هستم
انار گل کوچی از لوگر

>>>   متاسفانه که این وکیلان محترم تا حالا به آن سطح نرسیدند که همدیګر خود را درک کنند و به مشکل مردم رسیدګی کنند واقعآ از کارهای این وکیل صاحبا فهمیده می شود که اینها بی سواد هستند اګر حداقل سواد می داشتند این کار را نمی کردند
asadi

>>>   باید در پارلمان از اشخاص نخبه انتخاب شوند باید قانون اساسی برای اشخاص بیسواد و زورمند اجازه کاندیدی را ندهد پارلمان نباید به... شباهت داشه باشد ابروی ما را اینگونه اشخاص بردند کسانیکه پیشه... دارند بهتر است همان پیشه را ادامه بدهند و نباید وارد پارلمان شوند. امیدوارم مردم عزیز ما در انتخابات بعدی غور نمایند و در انتخاب خود دقیق باشند و بواسطه یک بوجی گندم و یا پول نقد رای خود را به صندوقها نریزند بلکه به شخصیت و لیاقت کاندید کننده توجه کنند

>>>   حتمی بخوانی تا بدانی !
به نظر من... است نه خروس بازی؛ اگر خروس بازی باشد باز ازان کلنگی هاست یرو جان شما ملت مسلمان می بینید که اینا بعضی شان اصلا دانه نمی خورند برای این و آن ...؟؟
دلم به بعضی که یلایی آنجا رفتن میسوزد چون نه خروس باز اند نه خروس و نه ماکیان !!!
حالی شما برادران عزیز چرا دعوا می کنید؟ می بخشید راستی قوه مقننـــــــه ما و شما با جنگ و جنگه ره گی سرو کار داره ازی خاطر به قول بعضی ها نزاع لفظی کدین! خدا ملت مسلمان را عزت بدهد و آن عزت از دست داده را اعاده نماید.
( SBA ) از مشهد

>>>   این...نمیشوند۰ به چهره او نگاه کنید۰ هیچگاهی او را ندیدم در داخل پارلمان به خونسردی و منطق صحبت کند۰ و حالا مثل... به مخالفین سیاسی خویش حمله میکند۰ از فرهنگ و مدنیت چیزی نمیدانند۰گفته بجائی فارسی است که گوید مشت نمونه خروار۰ یقین دارم هستند یکعده زیاد ایشان که افتخار هم میکنند که دیدی چگونه حریف خود را زد۰ واقعاً قابل شرم و مرگ است ولی اینها نمیدانند۰
ف۰کابلی

>>>   لالی احمد زی باید جای رفیقش اکلیل احمد حکیمی سفیر...افغانستان در واشنگتن را بگیرد و حکیمی برود جند وقتی هم در پارلمان پهلوانی کنه. این دو شخض علاوه بر قومیت اشتراکات زیاد دیگه هم دارند. هر دویشان... به خارجی ها میباشند.
ادیب مسکین یار

>>>   به نظر شخصی بنده متاسفانه این ملت هیچ وقت نمیخواهد... شود برای اینکه همین زنده باد و مرده بادها، قوم گرایی ها... ازبک، تاجیک، هزاره و پشتون گفتن ها درد این ملت را دوا نمیکند و روز به روز به به عوض اینکه از همدیگر حمایت کنیم متاسفانه شروع میکنم به زنده لالی حمید زی گفتن ها... و یا یک... دیگر امسال وطن فروش و دزد مثل او ... به نظر شما کدام یک از این وکلای محترم پارلمان کدام دست آورد مهمی داشته... فقط و فقط دنبال استیضاح وزرا به خاطر گرفتن کریدت و رشوت و بس.... باور کنید این ملت درد دارد... این ملت مریض است... این ملت گرسنه است... باید مشکلات اولویت بندی شود... آیا آقای لالی احمدزی و دیگر وکیل پشتون تا هنوز به افشار و چهار راهی قمبر... به خیمه های مهاجرین که در این سرمای زمستان هر آن ممکن است عزیزان شان را از دست بدهند... پس با گفتن اینکه افغانستان از پشتون هاست دردها دوا نمیشود... ملت بیدار شوید... کلان ها همیشه از آب گل آلود ماهی گرفته با مصروف کردن و من و شما.

>>>   این لالی خود را شیر پارلمان مینامند. جلو شیر پارلمان نباید استاد شیر خو حرف دلشه میگرد قانونیت و انسانیت کاری نمیتوان کرد نیست...

>>>   سلام دوستان عزیز: این وطن تنها وابستگی به اقوام پشتون ندارد بلکه وابستگی به تمام اقوام افغانستان دارد، اگرمیخواهید وطنتان آباد شود از تبعیض نژاد دست بردار شوید وطن خود را آبادبسازید. اینکه آقای لالی از زور و بازوی خود کار میگیرد انهم شان یک وکیل نیست و یا هم آقای فرهاد پشتی بانی کند. پارلمان جای روشن فکران است، جای تحلیل گران است، جای خدمت به مردم است، نه جای جنگ و جدل.
سلامت باشید
مصباح الرحمن "توحیدی "از تخار

>>>   کاش تنها حمید زی میبود مگر یادتان رفت که نماینده زن بدخشان چگونه... بر آرین یون حمله کرد آنهم در جلسه عام مجلس و در مقابل کمره های فیلمبرداری مگر به نظر نویسنده مقاله کنونی آیا آن زن هم در بدخشان.... کرده بود؟؟
مرد آریایی

>>>   ظاهر قدير و لالي كه غير از... و...نه مكتب خوانده اند و نه با مردم دانا و دانشمند نشست و برخواست كرده اند همه مردم افغانستان اين دو شخص... را ميشناسند كه افراد بيسواد... و بسيار... هستند بخاطر اين دو نفر ما هيچوقت جلسات پارلمان را نميبينيم هر گاه پارلمان را در پرده تلويزيون نشان ميدهند همه مردم افغانستان ريموت را گرفته و چينل ديگر را ميگيرند و ميگويند...به همچو پارلمان كه ظاهر قدير معاون باشد و لالي وكيل فرهاد مجيدي يك شخص دانشمند صاحب اصل و نصب است كدام... و... و بيسواد نيست اگر اجازه دهد فردا همه مردم افغانستان در دهن دروازه پارلمان يكجا ميشويم اين خو لالي است يا ظاهر قدير كه پدرشان ديگر در خانه ملت آمده نتواند ما مردم افغانستان از... اين دو نفر بكلي خسته شديم عزت و آبروي كشور ما را به خاك يكسان كردند زور خود را ديده اند و زور مردم را نديده اند اگر جناب فرهاد مجيدي اجازه دهند ما به هزاران جوان كابل زمين ديگر اجازه نخواهيم داد تا اين دو شخص ديگر پايشان را در پارلمان بگزارند به جناب فرها مجيدي ميگوييم كه ملت با شماست از هيچ بيسواد ... و زورگو نترسيد نه تنها مردم هرات بلكه همه مردم خوب افغانستان با شما هستند اگر ديگر كدام حرف غلطي ميزنند با بكس در دهن... بزنيد از ظاهر قدير يا لالي واري انسان هاي... نترسيد. ظاهر قدير و لالي بيسواد هم زورشان را به يك انسان آرام دانشمند و محترم يافته اند ما در پارلمان همين قسم وكيل ها هم داريم كه ظاهر قدير و لالي را به دو پيسه هم نمبخرند و از ترس شان به طرف آنها ديده نميتوانند ما مييديديم كه يكي از افراد قدرتنمند را ميزدند كه ديگر به كابل آمده ميتوانستند؟؟؟ در پارلمان وكلايي داريم كه مانند لالي به ده ها هزار نفر دارند مگر آرام هستند اين... هميشه زور گويي ميكنند اگر يكبار ديگر اين ولگردها به كسي ديگر حمله كنند ما مردم افغانستان آرام ننشسته دروازه پارلمان را بسته خواهيم كرد تا اين دو نفر در پارلمان باشد ابدا خلاص نخواهد شد
فيضان از كابل

>>>   پارلمان باید منحل گردد چرا که این وکیل ها هر وقت که کم پول میشوند گپ از استیضای وزیران میزنند. اگر واقعآ مقصدشان استیضای وزیران میبود همان وزیران که دوباره و سه باره معرفی شدند هرگر باید وزیر نمیشدند. همین وکیل های... هستند که پول را در جیب میاندازند و کورکورانه رای میدهند

>>>   هاها خیلی جالب است: راستی پارلمان بود یا که محل..

>>>   هر جا اینها باشند خشونت و درگیری خواهد بود. چون از منطق و تعامل انسانی چیزی نمی دانند و جندین سال است که با منطق زور بر گرده ملت ما سوار بوده و این کار عادت آنان شده است. آنان توقع دارن که دیگران همیشه در خدمت آنان باشند و در برابر سخن شان نباید کسی چیزی بگوید که مطابق میل شان نباشد و الا سر و کله زور و خشونت و فحش و ناسزاگویی پیدا خواهد شد و همه را سر جای شان خواهن نشاند!

>>>   باعرض سلام من تعجب ميكنم كه رسانه ها نيز امثال لالي را در برنامه هاي سياسي خويش دعوت كرده او را بنمايش ميگذارند در حالیکه از اول سخن گفتن این شخص انسان احساس میکند که این شخص برای جنگ امده
ن ن ن

>>>   تحلیلگرمحترم بهتر بود شما به قومیت اشاره نمیکردید بلکه استناد به قانون اساسی می نمودید همین شعارهای... برضد شریعت و قانون اساسی و اخلاق انسانی باعث اختلافات و جنگ هلای سه دهه شد. مردم کمی... وکلای متعصب را انتخاب نکنند بلکه وکلای ملتزم به قانون اساسی و دانشور انتخاب شوند.
افغانستان از همه وطنداران موجود در آن است و این صراحت درقانون اساسی دارد .و دیگران همه افغانها را شهروند افغان مسیشناسند نه تاجیک و ازبک و پشتون و هزاره. وقتی دیپورت می شوی نمی گویند تو هزاره ای یا پشتون. وقتی حقوق شهروندیت نادیده گرفته می شود از ملیت می پرسند نه ازقومیت
نهاد نواندیشان بلخ

>>>   زنده باد لالی حمیدزی انجا که دب نباشد انجا ادب نباشد فرهاد مجیدی چند وقت قبل بسیار بشکل افراطی ...دفاع کرد که باید نمی کرد اب گرم جزای قروت
سورگل

>>>   ...ما طرفدار افراط گرایی و قوم پرستی نیستیم. خیلی هم افتخاز نکنید یه... و ادم کشان پاکستانی یا کسانی را که پاکستان در دامن خود نگهداشته است.
یک روزی از پاکستان... جزای اعمالش را خواهد پرداخت.
افتخار وطن

>>>   زنده باد لالی

>>>   ضعف ضعيف رهيرى مجلس هم تاثير خود را دارد ريس ناكار امد جون ابراهيمى مسبب همه برخوردها است

>>>   او برادرا افغانستان جور نمی شه بهتر است ما بفکر تجزیه باشیم و برادران پشتون ما به آرزوی دیرین پشتونستان بزرگ که حکمتیار صاحب و پشتونهای پاکستان دنبالش است برسند و هم تاجیکها و هزاره ها و اوزبکها زندگی مطابق میل خودشان داشته باشند، این وحدت ملی که ما شعار می دهیم واقعا این قدر ارزش دارد که همواره در جنگ و کشتار باشیم؟ که هم از دین بمانیم و هم از دنیا؟ همان بهتر که واحد کوچکتر و هم فرهنگ تشکیل شود.
رضا از ایران

>>>   یکی از شخصیتهای تاریخ کشور ما، ملالی جویا، برای این پارلمان تعریف بجا و مناسبی داده است. اکنون همه میدانند که این شخصیت بزر گ سیاسی نظر بجا داده بود. ملالی جویا! نامت در ارتباط فعالیتهای سیاسی ات و متانت و نترس بودنت و تحلیل خردمندانه ات از اوضاع کشور ثبت تاریخ کشور است. ما بتو افتخار میکنیم.

>>>   جلوگیری از همچو برخوردها در پارلمان و در دستگاه دولت نیاز بیک جبهه وسیع متحد ملی بوده تا بجای افراد... و افراطی افراد شایسته و لایق جایگاه خود را در سطح کشور پیدا کنند.

>>>   من هنگامی که نام وکلای پارلمان را می شنوم بی اراده خجالت می کشم و با وجودی که انسانی با سواد هستم و قبل از انتخابات افغانستان دوست داشتم وکیل ولسی جرگه باشم، اما اکنون ترجیح می دهم گادی وانی، بایسکل سازی و سبزی فروشی بکنم اما وکیل پارلمان نباشم.

>>>   افغانستان ازبشتونها تنها نیست... فهمیدی لالی احمد زی.

>>>   طراح اصلی این اختلاف ها در ارگ ریاست جمهوری میباشد.

>>>   دوستان عزیز پارلمان خانه ملت است و این خانه احترام خاصی دارد باید احترام ان را نگهداشت نگهداشتن آن در این است که نمایندگان حقوق تمام اقوام افغانستان را در نظر بگیرند و گبی بزنند که به نفع ملت و مردم افغانستان باشد نه منافع شخصی شان
( عمار اکبری)

>>>   در واقع پارلمان جای منطق نه بوده چون دشنام وجدال در وافع ضعف منطق است. اینجا جای جستجوی منفعتهاست

>>>   آیا کدام با سوادی در مجلس ما وجود دارد...
بحرالدین حلیمی از بدخشان.

>>>   دو چیز در مورد هذا لازم است گفته شود:
1- سالهاست از جانب کرزی و کرزیها و "جامعه بین المللی و دموکرات" به رخ مردم کشیده میشود که کمال کرده اند و جنگسالاران را در پارلمان پهلوی هم نشانده اند که بجای "دریدن" یکدیگر با هم "بحث" کنند!!! ولی حالا معلوم میشود که هنوز برامدن خارجیها فقط در حرف است که انها در "خانه ملت؟؟ یکدیگر را مانند... میخایند"
2= اینها همه تبلیغات بود که گویا سرشت انها را توسط "پهلوی هم نشاندن "تغیر داده اند!!! در حالیکه میگویند " نرود میخ اهنین بر سنگ" و یا...
3= در شرایطی که بجای قانونی ابراهیمی بیچاره را رئیس پارلمان بسازند چه توقعی از پارلمان برده میشود. ابراهیمی در یکی از جلسات اخیر با بیچارگی از قانونی خواست او را در اداره جلسه "کمک" کند. البته این موضوع معنی نمیدهد که قانونی "مرغ سفید" است ولی بهرحال...
4= پارلمان موجود را شبیه ساختن به مرغ جنگی توهین به خروس جنگی است زیرا خروس جنگی از خود "قوانینی" دارد که به هر حال بسیار بخوبی از ان پیروی میشود
5= پارلمان استیضاح را به افتضاح و استهزاء تبدیل کرد

>>>   دوستان عزیکه در این صفحه نظریات خود را ذکر کردند، بیشک که نظرهای بجا و دقیق است،
ولی یک موضوع را در نظر داشته باشید، در هر پارلمان یک مملکت حالت های میبینیم که بالای وکلای داخلی خود شکر میکشیم. اګر نظریات یک نظر میبود هرګز ګپ به اینجا نمیرسید، ولی در بین صحن پارلمان کم از کم 300 نماینده از ولایات مختلف وجود داره که بدبختانه نظر هر کدام باید در کرثی شانده شود که نمیشود. بناْ همنیجاست که نظریات یک دیګر خود را نپذیرفته دست به یخن های همدیګر است و بلاخره فضای پارلمان به یک فضای تاریک و بارانی تبدیل میشود که برای هموطنان ما قابل رنج و تشویش است. یک مملکتیکه سال های سال ګشنګی، بیچارګی و سختی را پشت سر مانده دیګر تحمل همچو وضیعت را ندارند، بناْ ما کسانی هستیم که رای دادیم تا نماینده های ما از طرف ما و از زبان ما سخن بګوید نه اینکه آبرو و عزت ما را زیر سوال بیارند. شخص خودم از نګاه سن و سال بسیار کوچک هستم ولی اینرا درک میکنم که فضای پارلمانییکه ما مشاهده میکنیم،یک فضای غیر قابل باور است که آیا به همین منوال ادامه داره یا تفیری در راه است؟؟؟
روحید از کابل....

>>>   در پهلوی ای همه ناهنجاری هایی را که ملت افغانستان از دست فاشیزم قبیله متحمل شده فراموش نکنید که زمینه ساز این فاجعه ،مردمان به اصطلاح بیش از حد مدرات و یا روشنفکر قومیتهای دیگر که شما عالیجنابان هم جز انهایید میباشند.
نمیخواهم انچه درین اواخر در سطح مطبوعات شایع گردیه اسنادی به گفته های خود بگیرم، اما واقعیت تلخی که شنیدنش برای فاشیزم قبیله سنگین خواهد بود این است که: 90 فیصد قوم پشتون مانند یهود در فکر اوردن قبایل، پاسپورت دادن و بعد زیر نام کوچی ... در مناطق غیر پشتون مسکن گزین ساختن شان میباشد. اینکه چرا چنین میخواهند شاید لازم به تبصره نباشد. ده فیصد قوم متذکره این افغانستان امروزی را برای تمامی ساکنین این سرزمین بدون در نظرداشت مسأله قومی میخواهد . که یک رقم نا چیز بوده بدینمنظور جلو فاشیزم قومی را گرفته نمیتوانند.
قومیتهای دیگر 95 فیصد شان افغانستان را خانه همه اسکان این سرزمین خوانده هیچگاهی در فکر ترجیح دادن یک ازبکستانی، ایرانی، تاجکستانی ...نبوده و ثبوتی هم وجود ندارد که رمه رمه ایرانی ویا ...را تذکره داده مانند احمق های (پ)نقطه نقط در مناطق پشتون زمین در تلاش گرفتن زمین برایشان باشند که بفضل خدا اهالی ان دیار هم مانند پایلچان قبایل لازم به همچو کار را ندارند. 5 فیصد مابقی اگر چنان فکر احمقانه را مانند 90% پشتون در سر پرورانده باشند کاری از دست شان پوره نخواهد بود.
زمینه ساز فاجعه قومیتهای دیگر بدینمظورند که زیر نام دموکراسی بدون شناخت حساسیتها بدور از اصول و پرنسیپ دموکراسی
خود قاضی شده ، خود حکم صادر نموده و اتحاد قومیتهای دیگر را خدشه دار تر میسازد. همین است که گاهی از جهالت زیاد و گاهی از به اصطلاح فهم و هوشیاری زیاد ضربه های کاری را در مجموع ملت افغانستان میخورد.
شما جنابانیکه الان علیه طالب، و فاشیزم قبیله متحد هستید
چرا از حماقت 90 فیصد قوم پشتون که هر لات ومنات را بخاطر عطش فاشیزم قومی رهبر میگویند، شما از هوشیاری تان به پاس حفاظت ابرو و عزت مردم افغانستان در راستای اتحاد قومیتهای خود تان قلم رنجه نکرده ، وحدت نیم بند تانرا حفظ نکرده از لادسپیکر ای اس ای، طالب، فاشیزم قبیله صدا سر داده بزرگان قومی تانرا که اشد ظرورت برایشان دارید به داو و دشنام گرفته ، زمینه فعالیت دشمنان قسم خورده را سریعتر میسازید.
در حالیکه ماشالله خود را دلسوز قوم و قومیتهای تان نشان میدهید ام چنان اسیب پذیرید که اگر بهر امتحان نامی از شخصیت مدبر و سیاسی کشور محترم قانونی ویا استاد خردمند حاج محقق و یا فرزند با غیرت سترجنرال عبد الرشید دوستم ویا مجاهد نستوه محترم استاد عطامحمد نور ... بگیرم ، ابتدا بر من حمله کرده بعد یکی ازینها را دفاع و متباقی را هر چرندیاتی که قلم تان استفراغ کرد کاغذ را سیاه کرده و یا هم به همه شان نفرین میگویید. بلی همین است که دشمن دجال از حرفهای ناسنجیده شما لذت برده انانیکه سرنوشت شان با شما گره خورده در صدد فاصله گرفتن از شما شده و میدان سیاست به بزکشی دشمنان ما فراختر گردیده ، مانند همیش توسط رذایل خود پلان های خود را بالای تان عمی میسازد.
بیایید برای خدا و به خاطر ملت زخم دیده افغانستان خصومتهای گذشته را کنار گذشته دست وحدت و برادری را به همدگر پیش کنید تا دشمنان خاک و وطن تا فردای قیامت عوض خوشی از فراق تان از وصال تان حسرت ببرد.

>>>   این قوم بایدبه اسرایئل بروندچون یکی ازاقوام یهودهستند، سندتاریخی شان معلوم است تازمانیکه این قوم یهوددرکشورمان باشدروی آرامی را نخواهددیدیم

>>>   کاش مه هم اونجه میبودم هر دویشان ره خوب میزدم!
بیطرف

>>>   خجالت آوراست ولی چه باید کرد

>>>   باخط درشت مينويسم كه خدا اين بارلمان بيسواد ها را نابود كند

>>>   شرم بر آنهایکه میگویند «زنده باد لالی حمیدزی» و از چنین بیفرهنگی آنهم در داخل خانه ملت دفاع میکنند۰ یک گروه آنقدر بی فرهنگ و عقبگرا هستند که واقعاً همزیستی انسان مانند با ایشان مشکل است۰ جای تعجب نیست که گروه قرون اوسطائی و جاهلی مثل طالبان در پیش آنها محبوبیت پیدا میکنند و میتوانند مدتی بر سرنوشت شان حاکم شوند۰ به آن میگویند سزای قروت آب گرم۰
آهنگر

>>>   برادران و هموطنان عزیز
لطفاً مسایل قومی لسانی و مذهبی را دامن نزنید. هر کسی که هر کاری میکند در قدم اول نمایندگی از شخصیت و کرکتر خوداش میکند نه از یک قوم و نه هم از کدام منطقه تمام ملیت های افغانستان از خود در طول تاریخ قهرمانی و شهامت نشان داده است. ما نمیتوانیم بخاطر عمل... یک تاجک پشتون اوزبک هزاره و یا کدام قوم و قبیله دیگر مربوط به افغانستان تمــــــــــــــــــام قوم و قبیل آنرا دشنام و ناسزا بدهیم اینکه در گذشته کدام قوم چه کرده و کدام قوم چه نکرده اینها را بگذاریم به گذشته امروز نوبت من و تو هست که ما چه کرده میتوانیم آیا عقب گذشته را گرفته در گذشته زندگی کنیم و یا وقت آن رسیده است که همه بدون کدام تبعیض و اختلاف قومی نژادی مذهبی و لسانی در کنار هم دست بدست هم داده نگذاریم که دیگر کسی ما را به این نامها از هم جدا سازند و خود به مقاصد شوم شان برسند من و ترا بدست همدیگر مثلی سالهای چندی قبل از امروز بکشد و خود راج و مستی کند. بیاید تا در راهی آبادی و شگوفای کشورخود فرد فرد ما از دل و جان صادقانه بکوشیم اگر امروز با هم متحد و یک پارچه شویم و در مقابل بی عدالتی و ظلم مبارزه کنیم پس فردا پشیمان نخواهیم بود. مــــــــــــــــــــا همه افغان هســـتیم آن اگر قوم و ملت کوچک باشیم و یا بزرگ روی دشمنـــــــان و کسانیـــــــــــکه به تبعیض و جـــــدای مــــا دامن میـــــزنند ســـــــیاه و نبود بــــاد
سیـــــــــد مصطفی کابلی

>>>   من از کار وکیل صاحبا ناراحت شدم ولی بیشتر ناراحتی ام از هموطنان عزیزم است که نظر داده اند هر چی نظرات عزیزان را خواندم بیشتر نا امید شدم فکر می کردم در این عصر و زمان که علم و تکنولوژی این قدر پیشرفت کرده حتما عزیزان هموطن دیگه از لاک قوم گرایی و منطقه گرایی و این قبیل عقبگرایی ها خارج شده اند در واقع افغانستان خانه مشترک همه ای افغانهاست اگر کسی بنام قوم منطقه و زبان تشویق یا مذمت شوند معلوم است که هنوز همان مفکوره تحجر و نژادپرستی در میان جامعه ای به اصطلاح روشن فکر ما وجود دارد پشتون تاجک هزاره ازبک و....=ملت افغانستان از کوبیدن یکدیگر چه بدست خواهد امد خوب فکر کنید
عزیزالله نجفی مهاجر درایران

>>>   افغانستان خانه همه اقوام افغانستان است همه افوام افغانستان مطابق قانون اساسی کشور حق مساوی دارند بعضی جاهلان ادعا دارند که افغانستان صرف از یک فوم است این ار جاهلات شان سرچشمه میگردد و بس از فهم و دانش شان بدبختی ما مردم که نود درصد مردم ما بی سواد هستن و دشمنان مردم افغانستان از همین فرصت ها استفاده نموده یک را بجان دیگر انداخته است صرف نظر ازهم این موضوعات ما شکر مسلمان هستم خداوند (ج) خودش فرموده در کلام یاک خود مسلمان برادر یک دیگراند و به ما حرام است تعیض را در بین مسلمانان ایجاد نمایم خداوند ما را لعنت خواهد نموده

>>>   ما شناخت کامل با نعیم لالی داریم یک انسان....

>>>   ايف از ماش كه ميگرد شما

>>>   سلام به همه عزیزان . بسیار میشرمم که این حالت را میبینم این چاپ انداز ها شرم ندارند. این ها بیشتر شان در عمر معاش 5000 افغانی را درخواب میدیدند تصادف حالا به رای ملت صاحب معاش چند هزار دالری شدند... هستند... خود نمیفهمند. در تمام کشورهای دنیا این گروه... را مردم تماشا میکنند. اینها شرم ندارند. و اگر کسی خروس جنگی و به آب و تاب برابر داشته باشد در مجلش شوری افغانستان حاضر کند که مورخ20/12/1391 یوم یکشنبه دور دوم خروس جنگی سال 1391 شروع میشود علاقمندان مطلع باشند. احترام به همه ملت عزیز و کارمندان محترم شبکه afghanpaper.
کمال الدین ازکابل

>>>   نظر نوشتن ما هم مانند ديگران نيست نظرات بايد كوتاه و پر محتوا نه اينكه از اصل خبر و گزارش هم بيشتر!!
امير

>>>   افغانستان مال اوباما صاحب است شماها بیخودی درد سر می دهید به خودتان
فیاض

>>>   واقعن متاسفم دردوران حجر زندگی مکنید...

>>>   سلام به همه هموطنان عزیزم که در داخل و خارج کشور عزیز قرار دارید موفق و سربلند باشید. در تالار ولسی جرگه افغانستان چه میگذرد. از وکلای ملت همه موکلین شان سوال میکنند که شمارا منحیث افراد مهیم با دانش و مورد قبول ده ها هزار موکلین خویش بودید که شما را رای دادند اعتماد کردند و به نمایندگی خویش شما را در خانه ملت فرستادند. از شما توقع یخن جنگی داشتند شما را به همین جنگ و آبروریزی در خانه ملت فرستادند شما را همه مردم افغانستان در روی کره زمین میبینند. دیگر کشور های جهان نیز شما را تماشا میکنند. حیف حیف حیف که از شما بعضی ها 20هزار رای کمتر و بیشتر از ملت مظلوم دارید. شما را مادرانی رای دادند که یک طفل دربطن داشت یکی در آغوش داشت پای برهنه بود شکم گرسنه بود هوا نیز نابرابر بود یا گرم زیاد و یا سرد زیاد بود امنیت جان شان هرلحظه در خطر بود که isiبا واسکت خویش چه وقت داخل محل تجمع مادران و پدران رای دهنده میشوند. بهرصورت خلاصه میکنم خدای بزرگ همه رای دهنده گانرا ازشر واسکتی ها در روزهای رای دهی در امان خود حفظ کرد. و لاکن ما موکلین شما وکلای محترم ازشما توقع این را نداشتیم . که جهان خروس جنگی شما را تماشا کنند. خیر است شما هیچ به ما موکلین همکاری در مشکلات فردی اجتماعی و کشوری نکنید اگر شما جهر و بحث هم که دارید بخاطر معاشات و دیگر مشکلات خود با مسولین مربوط در میان بگذارید و مشکل خود را حل کنید به ما 4یا 6هزار افغانی هنوز زیاد است و بشماست که چند صد هزار افغانی باید معاش داشته باشید ولاکن آبروی خانه ملت را بردید بس است در همان روز جنجال وکیل صاحب ها تقریبآ 20 نفر در یک مهما نخانه به امید اینکه در تصویب بودیجه 1392 گپی خوبی بشنویم یا در استهضاح وزرا چه میگذرد نشته بودیم تماشا میکردیم از جمله تعدادمان بسیار خندیدیم و تعدادی از این حالت نابسامان خانه ملت ناامید شدیم حتا از سوز دل گریان کردیم متاسفانه به ما بسیار درد آور گذشت خدایا رحم کند از خانه ملت این امید را نداشتیم. احترام به همه ملت عزیز ازطرف ما 20 نفر اولاد های شما و سلام برسد به همه کارکنان محترم شبکه afghanpaper.
نعیم ازکابل زیبا.

>>>   درود بر ملالی جویاچه تشبیه جالب از این پارلمان داشت (ت...)واقعا که حق همان است که گفته چه کم دارد

>>>   چه بی شرمی است چند انسان از کوه پایین جای ادم ا ها را گرفته
محمدی ازمشهد

>>>   سلام به همه دوستان عزیز وافغانستانی های اصیل این کشور.بعضی ازمزدوران پنجابی ها ازلالا لالی احمدزی طرفداری کردند.لالی احمدزی صرف لنگی سیاه خودرا یکطرف گذاشته است ریش خودراتراشیده است لالی احمد زی همان آدم کش وقاتل سرسخت ملت مظلوم افغانستان است.که به قومانده isiهزاران نفر مظلوم راسربریده ازپنجابی های بی هویت به عوض خون فرزندان این کشور ملیون هاکلدار گرفته است.اصلآ این بی هویت راهرکسیکه توصیف کرده است خودش مثل لالی هویت نداردوبعضی هااضافه کرده بود که افغانستان از افغانها است دیگر ها مهاجر هستندبلی ازخائینین بزرگهای خویش پرسان کنید که اول این کشور بنام چه بود وکدام بی هویت ازجنگل های وزیرستان پائین شد نام این کشورراتغیر داد.خیراست که ازجنگل های که باحیوان زندگی میکردید پائین شدیدازحیوانیت فارغ شدید درجمله انسانها حساب شدید حالا گپ خودرا فهمیده بگو
لالی اگر ازاین کشور میشدبخاطر چه 4200پنجابی را درجنگ شمالی ودرجنگ تخار وبامیان دعوت کردبه دنده پنج پنجابی ها قدم به قدم پیش میرفتید وملت مظوم مارا شهید میساختیدسوال میکنم ازتوبی هویت لالی پرست 1300پنجابی درشمالی به شمول ده هاجنرال شان مردارشد 700پنجابی درعرض راه کندز وچوغه مردارشدودرجنگ اطراف شهر تخار 1600پنجابی مردار شد درجنگ بامیان 330 نفر پنجابی مردارشددرجنگ مزاروفاریاب 235 نفر مردار شدتوکه ازافغانستان بودیداین یزنه های خودرا بخاطرچه ازپنجاب آوردید.وزیرداخله پاکستانرا بخاطر چه درخط های مقدم جبهه برایش چاپلوسی میکردید.این ها همه نمایندگی ازاین میکند که توولالی تو این خاک را به پنجابی ها 86سال قبل درزمان نادرغدار سند دادیدکه حالا زندگی میکنیدبهر صورت گپ ها زیاد است .سلام واحترام به همه ملت عزیزم .
احترام به همه کارمندان محترم شبکهafghanpaper.نصیراحمدازکابل زیبا.

>>>   ملالی جویا دقیقاً خودش همان بود که دیگران را میخواند وگرنه چنین توهین عمومی به تمام نمایندگان مردم نمیکرد۰این لالی هم نمایندگی از آنهائی میکند که به انتخاب آنها به پارلمان کشور راه یافته۰واقعاً از اینها زیادتر توقع نمیرود۰
آهنگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است