آشنایی با آنفولانزای نوع جدید و راههای پیشگیری
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۵    ۱۳۸۸/۸/۱۲ کد خبر: 4672 منبع: پرینت

انفلوانزای نوع جدید چیست؟
مرض انفلوانزای جدید به یک مرض تنفسی اطلاق می شود که بر اثرآنفلوآنزای جدید یا H1N1 ایجاد می گردد. ویروس اچ یک ان یک در حقیقت یک ویروس جدید است که از ترکیب چهار نوع ویروس انفلوانزا یعنی نوع خوکی امریکایی و نوع خوکی اسیایی و اروپایی و نوع پرندگان و بلاخره نوع انسانی به وجود امده است. پس نام انفلوانزای خوکی یک نام به مسمی است. سازمان صحی جهان این ویروس را به نام انفلوانزای جدید می شناسد و از رسانه ها و مردم عزیز خویش میخواهم که ان را به این نام (انفلوانزای جدید) بشناسند. جای تاسف است که در یکی از تلویزیون ها از طرف گوینده محترم انفلوانزای گاوی یاد گردید.


نشانه ها و علائم اين مرض کدام اند؟
علائم آنفلوآنزای نوع جدید یا H1N1 Influenza 09 در مردم شبيه به علائم آنفلوآنزای معمولی است و شامل تب، سرفه، گلو درد، درد در بدن، سردرد، احساس سرما و ماندگی است. برخی از افراد ممکن است به اسهال و استفراغ هم مبتلا شوند. در حالات پیشرفه باعث سینه و بغل و عدم کفایت دستگاه تنفسی می گردد که احتمالا علت مرگ بیماران نیز همین علت نشان داده شده است. علاوه بر این مرض میتواند که امراض مزمن از قبل موجود را تشدید نماید و علت مرگ و میر در افراد بزرگسال را همین فاکتور تشکیل می دهد.


طرق انتقال مرض به چه نوع است؟
آنفلوآنزای نوع جدید H1N1 Influenza از جمله امراض ساری بوده و به همان طريق آنفلوآنزای فصلی شيوع می يابد. ويرس های انفلوآنزا به طور عمده از شخص مريض به شخص سالم از راه سرفه و عطسه انتقال می يابد. برخی از اوقات افراد ممکن است با دست زدن به يک چيز آلوده به ويرس آنفلوآنزا و بعد زدن آن دست آلوده به دهان و بينی به آن مبتلا شوند. فرد مبتلا به ويرس مرض آنفلوآنزای اچ 1 اِن ممکن است یک روز قبل از ابتلا و تا هفت روز پس از ابتلای به مرض آن را به ديگران انتقال دهد. اطفال و مخصوصاً اطفال خوردسال ممکن است برای مدت طولانی تری ويرس را به ديگری سرايت دهند. اگر دستان خود را به طور مرتب بشوئيد باعث می شود احتمال آلوده شدن دست در اثر تماس با سطح چيزهای معمولی های آلوده کمتر شود.


حیات ویروس در خارج از بدن چطور است؟
ويرس ممکن است در سطوح سخت برای 1 تا 2 روز دوام يابد به خصوص در هوای سرد و وقتی که رطوبت کم باشد، زنده بماند ولی در سطوح قابل نفوذ چون کاغذ از 8 تا 12 ساعت زنده خواهد ماند.
داشتن صحّت و نظافت می تواند احتمال ابتلای به آنفلوآنزا و يا دادن آن به ديگری را کم می نمايد. باید یاد اوری نمود که ویروس در حرارت 72 درجه سانتی گراد از بین می رود و در حرارت 30 سانتی گرید فعالیت خیلی ضعیف خواهد داشت.


در برابر مرض انفلوانزای جدید چه باید کرد؟
1.ایجاد وحشت و اضطراب نکنید، مرگ و میر خیلی پائین در حدود 1% است. ان هم در صورتی که شرایط پیشگیری درنظر گرفته نشده باشد و حال مریض خیلی خراب شده باشد و یا اینکه خیلی ناوقت تشخیص شده باشد. در کشور همسایه ایران هر هفته 3000 تا 4000 نفر مصاب می شوند.
2.شما باید بینی و دهان خود را هنگام سرفه کردن و عطسه کردن با يک دستمال کاغذی بپوشانيد. استفاده کردن دستمال های تکه ای احتمال انتقال و دوران ویرس را به خود و دیگران زیاد می سازد. اگر دستمال کاغذی ویا تکه ای موجود نیست خوب است که در آستین و یا روی بازوی خویش سرفه و یا عطسه نمائید.
3.روی این دلیل به محض استفاده از دستمال کاغذی آن را در ظرف زباله بياندازيد. کوشش شود که به دستمال های استفاده شده کسی دسترسی نداشته باشد و از بین برده شوند.
4.در هنگام مصافحه لطف نموده و ازدست دادن و مخصوصا رو بوسی و تماس نزدیک اجتناب نموده و از یکدیگر حد اقل یک متر فاصله داشته باشید.
5.گرچه استفاده از ماسک های جراحی و معمول بصورت حتمی نمی تواند که انتقال ویروس را ممانعت نماید و صرف ماسک های 095 در این قبال کمک کرده می تواند ولی باز هم منحیث یک اقدام پیشگیرنده از این وسیله استفاده شود.
6.دست های خویش را بطور منظم با اب پاک و صابون بشوئيد مخصوصاً پس از اينکه عطسه يا سرفه می کنيد. (حد اقل روزانه چندین بار به مدت 25-30 ثانیه )
7.اگر آنفلوآنزا داريد بايد از رفتن به مجامع عمومی و تماس نزديک با ديگران و مخصوصاً اطفال پرهيز کنيد.
8.اگر شما ناجور هستيد و تب و سرفه يا علائم ريزش داشتيد، بايد با داکتر مشوره نمائيد.
9.اداره ملی مبارزه با انفلوانزا در افغانستان امادگی داشته و فعال بوده و امکانات برای گرفتن نمونه و تشخیص و تداوی و کمک فراهم می باشد .
10.اگر مريض شديد، دوا های ضد وايرس می توانند مريضی شما را ملايم تر نمايند و کاری کنند که شما زودتر احساس بهبودی نمائيد. اين دوا ها باعث می شوند از پيچيدگی های مرض آنفلوآنزا هم جلوگيری شود. تداوی با دواهای ضد ويرس در صورتی مؤثر تر می باشند که عمدتا در دو روز اول ظهور علائم آن مورد استفاده قرار گیرد. وزارت صحت عامه برای تداوی 40000 مریض امکانات تداوی را در اختیار دارد.
11.مصرف ادویه پیشگیری جواز ندارد ، چرا که باعث ایجاد مقاومت دوایی می گردد که در ان صورت یک فاجعه را باید انتظار بکشیم. زیرا در مقابل ویروس ادویه دیگری وجود نخواهد داشت تا ان را تداوی نماید. پس در مصرف دوا احتیاط لازم به خرج داده شود.

پیشگیری در مقابل مرض چطور صورت می گیرد؟
بهترین نوع جهت پیشگیری از مرض عبارت از مراعات نمودن یک سلسله سلوک احتیاطی می باشد. تعلیمات صحی برای مردم و روشن ساختن اذهان مردم به ارتباط مرض خیلی مهم تلقی می شود.

1.شستن دست ها بصورت مرتب و منظم با اب و صابون، و گرفتن دستمال کاغذی هنگام سرفه و عطسه ، در نظر گرفتن اخلاق طبی مصافحه، تجرید مریض و قرنطینه اشخاص مشکوک می تواند که خیلی زیاد کمک نماید.
2.از رفتن به اجتماعات و یا بر گذاری اجتماعات اجتناب به عمل اید. چرا که این عمل در انتقال مرض و انتشار ان تاثیر تقویتی دارد.
3.واکسین مقابل مرض به وجود امده و مورد استفاده قرار دارد. اما باید متذکر شویم که تأثیر و عوارض جانبی هر واکسن تحقیقات متداوم را ایجاب می نماید. براساس اطلاعات غیر موثق در حدود یک میلیون واکسن به افغانستان وعده داده شده است.

داکتر خواجه میر اسلام سعید
سرپرست دیپارتمنت آموزش انیستیتوت ملی صحت عام


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تشکر از معلومات قشنگ تان ولی در بعصی نقاط افغانستان آب را به بسیار مشکل خریداری مکنند پس چطور همرای همان آب روز چند بار تمام اعضای فامیل شستشوی دستان خویش را انجام دهند.
عقاب از شهر نو

>>>   تشکر عالی بود

>>>   آیا استفاده ماسک از این مرض جلوگیری میکند؟/

>>>   تشكر افغان پپر این متن خیلی خوب است و در صورت تداوم این مرض ایجاب میکند مه اخبار بیشتر متوجه این مرض باشد
هراتی

>>>   خیلی جالب بود

>>>   نقاب صافه (ململی)نظر به نقاب کاغذی اقتصادی تر تمام میشود.زیرا انرا چندین بار میتوان بعد استفاده 3 الی 4 ساعت
میتوان شسته و وتو کرده باز هم استفاده میتوان کرد.
یک لیتر اب را گرفته در ان یک قاشق نمک انداخته ودر گیلاس انداخته انرا غلعله کنید.از سیر پیاز صرف نظر نکنید.
برای اطفال تان روزانه یک دانه ویتامین سی بدهید.
صحتمند و ارام باشید.
گلمم جم

>>>   خیلی جالب ،عالی عام فهم وکم هزینه بود.
وظیفه اخلاقی ،دین ملی ووطنی دست اندرکاران تمام وسایل اطلاعات جمعی میباشدکه غرض روشن شدن اذهان عامه درجهت جلوگیری ازمصاب شدن وشیوع این مرض واگیرازهیچ گونه سعی وتلاش دریغ نورزند.تشکر

>>>   تشکر از شما وظیفه تمام هموطنان است که کوشش کنیم تا ای مرضی ازبین ویا نابود شود
حیدر از قرغه کابل

>>>   هموطنان عزیز:
یک تن از هموطنان ما و شما از ولایت هرات به نام لطیفه 40 ساله نسبت عدم اگاهی و اطلاع کافی از انفلوانزای نوع جدید به پاکستان منتقل و در شفاخانه شخصی در شهر پشاور جان را به حق تسلیم نمود. در اثر این واقعه دوکتور معالج پاکستانی نیز مصاب گردیده که فعلا وضع وی خوب ودر قرنطین به سر می برد. انها تمام شفاخانه را ذریعه میتود ( دود زدن) یا فومیگیشن عاری از انتان نموده اند و بار ملامتی را بالای ما و شما می اندازند که افات از افغانستان امده و ما واقعه نداشتیم. در حالیکه ما ابراز تاسف به حال مردم خویش خصوصا این خانم می نمائیم در حقیقت به این مسئله معتقد هستیم که مرض خصوصا در حالت پاندیمی مرز ها را نمی شناسد. هیچکس نباید به هیچگونه از کسی و یا کشوری شکایت نماید. وظیفه ملی و انسانی هر کدام ما این است که در جهت مهار این واقعه خصوصا از طریق اگاهی دادن مردم و عملی کردن اقدامات تلاش خود ها را بکنیم. روی این دلیل بود که اینجانب چنین یک رساله ای را نوشتم و منحیث که وجیبه ایمانی و وجدانی از همین طریق به اطلاع هموطنا رساندم. از سایت متذکر از پخش و نشر ان تشکر مینمایم.
داکتر اسلام سعید

>>>   تشکر براردر عزیر!
عام فهم و در برگیرنده تمام موضوعاتی است که می تواند نیازمندی های لازم را جهت اقدامات وقایوی وتداوی آنهم درشرایطی که تلاش برای بلند بردن سطح آگاهی مردم عزیز مایک مسولیت حتمی همه ما است
داکتر احد از وزارت صحت عامه-کابل

>>>   تشکر داکتر صاحب خیلی عالی بود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است