برخورد ابزارگرایانه با چالش های نسل جوان
با تمام چالش ها، مشکلات و بدبینی نسبت به این نسل، اگر تفکر حاکم بر نظام سیاسی و ساختار قدرت، جوانان را جدی نگیرد این بار نسل جوان بازنده نخواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۳    ۱۳۹۱/۱۰/۹ کد خبر: 46062 منبع: پرینت

گزارش اخیر از پناهجویان افغانستان به کشورهای اروپایی می رساند که در تازه ترین رویداد ده ها تن از پناهجویان در آب های یونان غرق شده اند. وزارت امور خارجه می گوید تاکنون 21 جسد کشف شده است.
از سوی دیگر صدها پناهجوی افغانستانی هم اکنون در یونان در وضعیت دشواری بسر می برند.
برخی از آنان می گویند که نه تنها هیچ نهاد دولتی مربوط به افغانستان و یونان یا حتی سازمان ملل متحد رسیدگی نمی کنند بلکه خشونت های گوناگون را بر ایشان روا می دارند. فقر، بیکاری و ناامنی در افغانستان از دلایل عمده مهاجرت غیرقانونی جوانان به اروپا است.

آقای حشمت رادفر روزنامه نگار در گفتگو با آماج ، پیرامون وضعیت جوانان در افغانستان اظهار داشت: جوان افغانستانی حداقل امکانات رفاهی را هزاران کیلومتر آنطرف تر جستجو می کند. مساله مهاجرت در چهار دهه اخیر با زندگی مردم عجین شده و تازگی ندارد. گونه های مختلف مصیبت و ناامیدی نسل جوان یگانه عامل مهاجرت غیرقانونی به غرب بشمار می رود.

حشمت رادفر، با استناد بر امتیازات حقوقی و رفاهی جوانان در دیگر کشورها، افزود: قشر تحصیل کرده و جوان در صورت مرتبط نبودن با رهبران احزاب یا سردمداران سیاست امیدی به اشتغال ندارند و انباشته ای از امیال و آرزوها، نیازهای فروکوفته، اراده و دانش خود را مدفون می سازند. با چالش های چند بعدی این نسل برخورد سطحی و ابزارگرایانه داشته ایم.

در کنار بی توجهی و بی برنامگی دولت نسبت به جوانان، رسالت و نقش جوانان چرا مطرح نشده است؟
بنابر سخنان وی، چندماه قبل 7 تن از جوانان اداره سرمایه گذاری خصوصی بدلیل فساد، پارتی بازی و تبعیض نژادی از سمت های خود کناره گیری کردند. اما با تنزل جایگاه خود در نظام بروکراتیک افغانستان مجبور به عقب نشینی از مواضع خود شدند.

جوانان افغانستانی برای تثبیت جایگاه خود و تمایز دیدگاه با ساختار فساد اندود نسل های پیشین، نهادهای حمایتی ندارند. در کل ساختار تفکر اجتماعی پدر سالاری و نگاه ایدیولوژیک چهار دهه ای به قشر جوان برای ساخت کلاشینکف، دلیل عدم خودآگاهی نسل جوان برای متأثر نبودن از اجتماع است.

دلیل عدم حمایت سایرجوانان ضد فساد از آن 7 تن افراد مستعفی اداره سرمایه گذاری خصوصی چه بوده است؟
روزنامه نگار پاسخ داد: سردمداران متنفذ افغانستان شبکه های خود را در لایه های مختلف اجتماعی دارند و حتی نقش جوانان را شبیه سازی می کنند. شورای جوانان و امثالهم در مسیر مسخ نمودن حرکات خودجوش جوانان شکل گرفته است.

حشمت رادفر، در همین راستا مدعی شد: نسل در حال شکل گیری در نگاه خود به مناسبات اجتماعی، قدرت، تعصبات قومی و مذهبی نسبت به نسل های سوخته پیشین متفاوت است اما به نهادینگی مورد انتظار نرسیده است. بنابراین نمی توان با وجود سه دهه جنگ انتظار تحول یازده ساله را داشته باشیم.

با وجود شکل گیری جریانات کلان سیاسی همچون مصالحه، انتقال مسوولیت های امنیتی و سیاسی، بدون توجه و میدان دادن به جوانان، در کجا ایستاده ایم و این سکوت مرگبار به چه معناست؟
وی در خاتمه، با تمام چالش ها، مشکلات و بدبینی نسبت به این نسل، اگر تفکر حاکم بر نظام سیاسی و ساختار قدرت، جوانان را جدی نگیرد این بار نسل جوان بازنده نخواهد بود!
تشکیلات خرد و کوچک سیاسی و مدنی جوانان همزمان با روند تحولات دنیا بسمت قشر جوان امیدوارکننده است. بدون تردید به حاشیه کشاندن نسل جوان در یازده سال گذشته با دانش اندوختگی در سطوح مختلف و درطیف گسترده بیانگر سنگ تمام گذاشتن فعالان سیاسی در اشکال مختلف است و طبعا داعیه داران تبعیض، تعصبات قومی مذهبی و دموکراسی سنتی بازنده تحولات جهان خواهند بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام خدمت تمام دوستان که درین سایت مصروف فعالیت و خدمت برای رساندن موضوعات درست و دقیق شبانه روز برای مردم هستند با سپاس فروان از اقای رادفر که به حمایت از نسل خودش در هر مجلس و رسانه بدون کمترین احساس خسته گی به فعالیت ونوشته های خود ادامه میده باید باور بمیان بیاید که بدون نسل جوان اگاه و روشن نمیتوانند به منزل مقصود رسید به تاید گفتهای رادفر صاحب این نسل بازنده نخواهد بود.

>>>   بیچاره رادفر است یا دادفر!
چیزی به گفتن نداره و اصطلاحات دزدی را به مانند فعل و انفعالات به مورد و بی مورد به کار میبرد، کاندیداتوری اش هم به جایی نرسید، نفهمیده بود که کاندید شورای ولایتی است یا کاندید ولسی جرگه.
قحط الرجالی هم در سخنان ایشان ثابت میشود.
سپیده
از بدخشان

>>>   من هم از کسانی بودم که همان برنامه آماج تلویزیون یک را با علاقمندی دیدم و شنیدم. دو نفر دیگر هم در آن بحث حضور داشت، اما سخنان رادفر (که البته من شناخت زیادی ازش ندارم) بر خلاف ادعای بانو سپیده هم جذابیت داشت و هم پیام...
دیگر اینکه از لحن سخن بانو سپیده که بدون تردید نام اصلیش نیست حسادت و کژاندیشی موج میزند و تبادل نظر بیشتر با ایشان نتیجه یی جز اتلاف وقت در پی ندارد. البته ممکن است در صحبت های رادفر کاستی ها و اشتباهات زیادی وجود داشته باشد اما سپیده آقا کمی با بیچاره گی بیشتر نظرش را بیان داشته که دلم به خود او سوخت نه آقای رادفر. زیرا ایشان درد رسیده به نظر میرسند!
سمیر سمنگانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است