پارلمان حضور نیروهای خارجی را قانونمند کند
نمایندگان پارلمان بدانند در صورتی که آنان به فکر تصویب قوانینی برای ایجاد آرامش در کشور نباشند، مردم در مورد انتخاب نمایندگان خود تجدید نظر خواهند کرد. 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۰    ۱۳۸۸/۸/۴ کد خبر: 4490 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper) ، با گذشت حدود هشت سال از حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان، هنوز هیچ لایحه ای مبنی بر قانونمند شدن حضور این نیروها در پارلمان کشور به تصویب نرسیده است.

شایان ذکر است ، مسئولین خبری پیرامون این موضوع چندین مرتبه دولت را به چالش کشانده اند ، که چرا در مورد قانونمند کردن حضور نیروهای نظامی خارجی طرح مخصوصی به اجرا گذاشته نمی شود . اما سوال این است که چرا پارلمان کشور که متشکل از نمایندگان مردم می باشند ، هیچ طرح و لایحه ای را تاکنون در این زمینه به تصویب نرسانده است .


جناب رئیس جمهور چنین مرتبه با حضور نا بسامان نیروهای نظامی خارجی در افغانستان برخورد جدی نموده است اما اگر پارلمان کشور قانونی را در این زمینه طی این هشت سال به تصویب رسانده بود، دولت نیز می توانست با استناد به این قانون برخورد جدی تری نماید.

کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که در یک طرح منسجم باید موارد زیر گنجانده شود. اولا این که هدف از حضور نیروهای خارجی در افغانستان مشخص گردد تا ضمن این شفاف سازی ، مشخص گردد این نیروها در راستای این اهداف فعالیت می کنند یا خیر؟

ثانیا : هر اقدام و عملیاتی با هماهنگی کامل پولیس و اردوی ملی افغانستان صورت گیرد زیرا گذشته نشان داده است ، که عملکرد خودسرانه و بدون هماهنگی نیروهای خارجی در اجرای طرحها و برنامه هایشان، باعث اختلاف این نیروها و اردوی ملی گردیده است . که در مجموع نارضایتی مردم در ولایات مختلف را نیز به دنبال داشته است.


ثالثا : محل اسکان و تردد نیروهای نظامی خارجی دور از مردم انتخاب گردد. زیرا حضور مداوم این نیروهای نظامی با پوشش خاص، سبب احساس نا آرامی در بین مردم و در نهایت عامل نارضایتی آنها از نیروهای خارجی می گردد.


نکته مهم تر اینکه ، این نیروهای خارجی متعهد به عمل به این قانون باشند. بر همگان معلوم است که طالبان نیز برای خود قانون داشتند ، و به صورت جدی همه نیروهای خود را متعهد به اجرای آن قانون خودشان کرده بودند اما اکنون کشورهای بین المللی کمک کننده به بازسازی افغانستان که برای خود قوانینی دارند ، چرا به آن عمل نمی کنند. این سوالی است که جواب آن هنوز مبهم باقی مانده است و یک شفاف سازی جامع می تواند بسیاری از مشکلات کنونی را حل نماید.


مخاطب نکته پایان این گزارش نمایندگان پارلمان کشور می باشند که این نمایندگان مردم باید بدانند در صورتی که آنان به فکر تصویب قوانینی برای ایجاد آرامش و ثبات در کشور نباشند، مطمئنا این مردم در دور بعدی انتخابات پارلمان در مورد انتخاب نمایندگان خود تجدید نظر خواهند کرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام !
به عقیده من درین راستا از طرف پارلمان کوشش های زیادی هم صورت گرفته است مثلاً طرح دفاع مستقلانه نیرو های داخلی از شهر کابل و بیرون راندن نیروهای خارجی به حومه شهر . ولی نکته قابل توجه اینست که نیرو های خارجی برای اشغال وطن ما آمده اند و یا برای دفع و طرد آنانیکه امنیت را اخلال مینمایند ؟
یک بار این موضوع روشن شود بعداً اقدامات در جهت ترتیب ، تنظیم ، هم آهنگی و کنترول نیرو های خارجی بحث شده و لوایح ومقررات را وضع نمایند . چه این نیرو ها اغلباً برای به چالش کشیدن وضعیت سعی دارند تا به وجود آوردن نظم و امنیت . شاهد مدعای من هم همین هلیکوپتر های میباشد که به سمت شمال نیرو از طرف شب پیاده مینمایند ومن یکی از شاهدان عینی آن میباشم زیرا در کندز و سمنگان که من رفته بودم تمام مردم به این باور بودند که از طرف شب چرخ بال ها نیرو های مسلح را در اطرا ف و اکناف آن شهر ها دیسانت نموده بود تا آنکه جناب کرزی هم به آن اشارات مبهم نموده وآنرا تائید کرد . پس اول از نیروهای بین المللی بخواهید تا موضوع خود را واضح و روشن نمایند آنگاه پارلمان تصامیم بعدی را در قبال اهداف ایشان طرح نمایند . مطبوعات درین زمینه تجاهل عارف مینمایند . نمیدانم که شما هم نماینده گان آنها میباشید و یا اینکه به دوام همین وضعیت مبهم خوش هستید ؟
بیاید که همه مسائیل را از ریشه حل و فصل نمایم نه کلیشه ای و مصلحت آمیز .
اندر از مزار شریف

>>>   متاسفانه بقول معروف : فعلأ افغانستان ...... سراي است ، همين حالا هزاران افراد خارجي به نام هاي مختلف بدون ويزه وارد و خارج ار افغانستان ميشوند. چرا ما نتوانتم اقتدار ملي خود را حفظ كنيم؟ پاسخ به اين سوال برميگردد به كنفرانس بن در مورد افغانستان. درين كنفرانس شخصيت ها و احزابي اشتراك داشتند كه صرف يك سرمايه ذهني داشتند : چطور شود كه ببازار آزاد قدرت و ثروت ملي افغانستان شريك و بمرام هاي شان برسند؟ اشتراك كنندگان كنفرانس بن يعني آنهائيكه بنمايندگي از ملت و مردم افغانستان دستار نمايندگي برسر نهادند از قماش افراد فوق الذكر بودند كه اندكترين مايه و مفكوره ملي در كله نداشتند و جامعه جهاني نيز كوكورانه آهارا نماينده يك كشور 40 مليوني بشمار آوردند. اگر اين بازيگران منافع شخصي و قدرت ، از متن ملت برخاسته بودند و با آگاهي و پيش بيني اوضاع و شرايط حال و آينده كشور ، منطقه و جهان وارد عمل شده و اطلاعي از عملكرد بين المللي نيروهاي خارجي در ساير كشور ها ميداشتند ، حال وضع چنين نميبود.
ايجاب ميكرد در همان كنفرانس به اين كشور ها كه حالا نيروهايشان را در افغانستان سرازير كرده و بميل دل شان آنرا كم وزياد ميكنند ، شرايط لازم مطابق به اقتضادي حيثيت يك كشور آزاد پيش ميكردند زيرا اين ها مسبب تمام بدبختي هاي 30 سال در افغانستان بودند و در آنزمان براي تامين منافع خود به همكاري همه افغانها احتياج داشتند و مجبور بودند شرايط را قبول نمايند.
اين نمايندگان كورذهن بايد به جهانيان تفهيم ميكردند كه در هرگونه شكل گير اوضاع در افغانستان كشور هاي همسايه ، منطقه و كشور هاي غربي بنحوي نقش داشته اند بنأ ما در صورتي به اين كنفرانس مي پيونديم كه شروط معقول و عادلانه ما پذيرفته شود مثلأ ميتوانستند به اين كشور ها پيشنهاد ها ي شانرا در عرصه هاي ذيل ابراز ميكردند:
- تعداد نيرو ها ي نظامي
- تصميم گيري در مورد افزايش و كاهش نيروها با مجوز دولت افغانستان
- اينكه الي شكل گيري اردو و پليس و نهاد هاي امنيتي افغانستان آزادي عمل اين نيروها محدود به تفاهم و رضايت جانب افغانستان خواهد بود
- اينكه چه تعداد نيروهاي امنيتي سه گانه افغانستان بايد ايجاد و تجهيز شوند
- برخورد با افغانها در ولايات با مشوره ارگان هاي دولتي افغان صورت گيرد
- افغان ها اجازه نميدهند اين نيرو ها زندان هاي مزبوط را در داخل افغانستان ايجاد و يا بدستگيري و محدوديت آزادي افغانها مبادرت ورزند.
- احترام بهمه قوانين داخلي ، رسوم و عنعنات ملي افغان ها
- با در نظر داشت شرايط و اوضاعي كه در آينده شكل خواهد گرفت ، در مشورت و تفاهم و خواست مردم و دولت افغانستان در مورد تعين يك ميعاد و يا جدول زماني خروج توافق گردد.
- براي اطمينان از مداخلات احتمالي كشور هاي همسايه و منطقه بايد در تفاهم نامه بن تصريح ميگرديد كه حضور اين نيروها به هيچ وجه متوجه اهداف و منافع ملي كشور هاي همسايه افغانستان و منطقه نخواهد بود مگر اينكه منافع ملي افغانستان ، منطقه و اين كشور ها بنحوي توسط ساير كشور هاي همسايه و منطقه به چالش مواجه گرد و .............................
يقينأ حال با حفظ حيثيت و سربلندي خود به اين مصايب نميرسيديم بنأ افغان ها بايد بدانند و منحيث يك هدف ملي خود اين مسئله را در آينده تعقيب كنند كه چرا اين اشتراك كنندگان كنفرانس بن در حاليكه صلاحيت دفاع از ارش ها و منافع ملي را در خود نميديدند ، حق تمثيل اراده ملت افغان را بخود دادند.
محجوب

>>>   وجود نيروهای ايتلاف در کشور ما بعد از توافقنامهء تحميلی بن که بالای نماينده ګان خود خواسته کشور های زيدخل در آن وقت به شکلی از اشکال تحميل و قبول ګرديد. که بدون مرحوم حاجی قدير که به شکل اعتراض آميز جلسه وقت را ترک ومقاطعه نمود و علناً اعتراض وايتراف نمود که : در جلسه مذکور منافع ملی کشور زير سوال قرار می ګيرد من نمی توانم اين رسالت ملی وتاريخی افغانها را خرچه دار و زير سوال قرار دهم اين فيصله های بن را فقط آنانی تائيد مینمايند که در آينده بايد جوابګو مردم وتاريخ افغانستان نيز باشند. حال آن اشتراک کننده ګان کنفرانس بن در پارلمان دولت افغاتستان کسی منحيث ريس پارلمان کسی عضوه اين کميسون وکسی از آن کميسون اند . ونيز برايشان معاشهای دالری به خاطری شاهکاری تاريخی که نموده اند ماهوار تاديه می ګردد ، اينها مسوليت تاريخی خويش را يک مراتبه به وجه احسن اداء نموده هستند و در دهن های همه اينها آب موجود است ، اينها ديګر ګپ زده نمی توانند در مقابل ملت ومردم خود. پس راه حل در اينست که باتوجه تاريخچه مختصر هريکی از اينها که در فوق قدری به آن اشاره شد ملت افغان رای داده شده خود را از اينها ګرفته و به انهای تعويض دارند که آنها بتواند اول اين لکه تاريخی را از صفحه تاريخی بن که تحرير شده پاک کرده وبعداً به دستهای باز هر تصميمی را که می ګيرند مانع وممانعت ازطرفهای مطرحه وجود نداشته باشد . به اميد آمدن همچو يک صفحه تاريخی ديکر در ګشور نه در بن .
عمران ازالمان

>>>   سلام بهمه!
آمریکا چند جریب زمین را در بلند ترین قله مناسب پنجشیر خریاری کرده وبنامهای مختلف میخواهد راکتهای بالستیک نوع جدید خودرا آنجا جابجا کند.این کار را کاملا آرام آرام انجام میدهد.تا اخبار زیادتر درز نکند.
برادران آرام نباشید افشا کنید
شالزی از آلمان

>>>   سلام بهمه!
آمریکا چند جریب زمین را در بلند ترین قله مناسب پنجشیر خریاری کرده وبنامهای مختلف میخواهد راکتهای بالستیک نوع جدید خودرا آنجا جابجا کند.این کار را کاملا آرام آرام انجام میدهد.تا اخبار زیادتر درز نکند.
برادران آرام نباشید افشا کنید
شالزی از آلمان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است