برگزاری دور دوم انتخابات یا تشکیل حکومتی موقت
اکنون گمانه زنی ها بر این است که با توجه به کم علاقگی هر دو نامزد برای شروع مبارزات انتخاباتی، احتمالا یک حکومت موقت با حضور و اشتراک شماری از اشخاص که وابستگی به دو نامزد نداشته باشند، ایجاد خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۴۶    ۱۳۸۸/۸/۴ کد خبر: 4481 منبع: پرینت

در حالیکه دومین روز از مبارزات انتخاباتی سپری شد، هیچ نشانه ای از آغاز کمپاین انتخاباتی از سوی هر دو نامزد به نظر نمی رسد، گویی اصلا دور دومی برای انتخابات وجود ندارد و یا نامزدان تصور می کنند که برگزاری دور دوم به دلیل مشکلات تخنیکی و لوژستیکی ناممکن است.

این در حالی است که روز یکشنبه ستاد انتخاباتی حامد کرزی از آمادگیش برای آغاز مبارزات انتخاباتی دور دوم خبر داد اما جانب دیگر یعنی ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله گفته است که مشارکت آنها در انتخابات مشروط به تغییر و تبدیل در سطح رهبری کمیسیون انتخابات است، زیرا این کمیسیون در دور اول بی طرفی خود را حفظ نکرده و به نفع یک نامزد عمل کرده بود.

روزنامه هشت صبح ادامه داد که با این وجود مساله عدم بی طرفی اعضای ارشد کمیسیون انتخابات یک مساله جدید نیست و ستاد انتخاباتی داکتر عبدالله در دور نخست نیز این کمیسیون را متهم به جانبداری از یک نامزد خاص که بدون شک آن نامزد حامد کرزی می باشد، کرده بود.

با این وجود و با توجه به برکناری حدود دویست تن از کارمندان این کمیسیون به اتهام دست داشتن در تقلب که سازمان ملل متحد چند روز قبل آن را اعلام کرد، این مساله آشکار می شود که کمیسیون انتخابات آن طوری که خود ادعا می کند، بی طرف و غیر جانبدار نیست.

جالب است که مقام های کمیسیون قبل از اعلام بررسی های کمیسیون شکایات یکسره تقلب را رد می کردند و می گفتند که تقلب به آن سطحی صورت نگرفته است که نتایج انتخابات را زیر تاثیر قرار دهد.

به هر حال، آیا تغییر و تبدیل در سطح رهبری کمیسیون انتخابات با توجه به فرصت کمی که در اختیار است، ممکن به نظر می رسد؟

سخنگوی کمیسیون انتخابات می گوید که هیچ کس به شمول رییس جمهور صلاحیت ندارد تا کارمندان ارشد کمیسیون را در این وضعیت، برکنار کند.

روشن است که ستاد انتخاباتی کرزی و شخص ایشان، هیچ علاقه ای به برکناری اعضای ارشد کمیسیون ندارند،حال دلیل این موضوع چیست خود جناب کرزی بهتر میداند.

این روزنامه افزود که از جانب دیگر حلقه حامد کرزی فکر می کند که اگر داکتر عبدالله از شرکت در دور دوم انتخابات به دلیل عدم برآورده شدن شروطش سرباز زند، در نهایت دور دوم انتخابات را با یک نمایش مضحک میان حامد کرزی و داکتر رمضان بشردوست که در رده سوم قرار دارد، برگزار خواهند کرد.

در نهایت به نظر می رسد که با عدم برآورده شدن خواستهای داکتر عبدالله و فرارسیدن زمستان، انتخابات اساسا در دور دوم حداقل در سال جاری برگزار نخواهد شد و افغانستان وارد یک بحران جدی تر و عمیق تر فقدان وجود و حضور رییس جمهوری و حکومت مشروع گردد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اکنون گمانه زنی ها بر این است که با توجه به کم علاقگی هر دو نامزد برای شروع مبارزات انتخاباتی و پیش شرطهایی که داکتر عبدالله مبنی بر اشتراکش در دور دوم انتخابات گذاشته است، احتمالا یک حکومت موقت با حضور و اشتراک شماری از اشخاص غیرسیاسی و غیر حزبی که وابستگی به هر دو نامزد موجود نداشته باشند، ایجاد خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   دو روز ميشود محمودكرزي با اسماعيل خان براي كمپاين كرزي وارد هرات شدند و مبارزات انتخاباتي بشدت جريان دارد
كرزي برنده است و ضرورت به دولت ايتلافي نيست اين را عبدالله ميداند
پرويزبشرمل

>>>   من نمیفهمم که قسمی که روزنامه هشت صبح میگوید که این ادعا های ستاد انتخاباتی عبدالله در دور اول هم بود و بحضی هم به همین عقیده استند یعنی چه اگر آن ادعا ها غلط بود که درست اما در صورتیکه انها درست بود و کرزی با تیمش در دزدی گیر آمد پس با ید به پیشنهاد های تیم داکتر عبدالله زیاتر توجه صورت گیرد تا ما شاهد یک انتخابات شفاف و آزاد باشیم نه شاهد تقلب چون اینبار تقلب یعنی بحران که به هیچ قیمت حل نمیشود از سایت افغان پیپر هم میخواهم نظراتم را نشر کند

>>>   سلام!
اگر یک حکومت موقت شود کار نیک است.
حمید

>>>   یگانه راه حل بیرون رفت ازمعضل کنونی فقط وفقط تدویردوردوم انتخابات آنهم در16عقرب سال روان میباشدوبس دیگری بهیچ وجه عملی وقانونی نمی باشدوخلاف قانون اساسی بشمارمیرود.

>>>   بهترین راه انتخابات انست که مانند سابق یک باز (پرنده باز) را رها کنند و ان باز به سر هرکس که نشست وی ریس دولت باشد پشت مصارف گزاف انبخابات نگردید چه فرق میکند به سر هرکس که بیشیند او یک آدم است و امید که او بتواند انسان باشد

>>>   سلام ، خواهران و برادران هموطن من ، شمارا بخدا قسم بیدار شوید . اینها همه درامه سازی امریکاییان و انگلیسان است . رییس جمهور همان خواهد بود که آنان بخواهند . انتخابات دور اول یا دوم مضحکه یی بیش در تاریخ نخواهد بود .
الف.امید

>>>   هرچه باد باداباد.ازین بدتر نمیشود. حق مارا خوردند .مارا بیچاره ساختند.
اختلاس و فساد برحق ماروا داشتند.
هنوز ما از احساسات کاربگیریم؟ از عبدالله و کرزی هرکس بهتر است.
آن درسال های 1371 مارا بیچاره ساخت وکرزی باتیمش حالا بر نعش ما رقص میکند .هردو را نمیخواهیم.یک لویه جرگه تا یک رهبر دلسوز تعیین گردد. به پیش !!

>>>   ای شاباش!!

>>>   كمپاين هاي تبليغاتي معمولابخاطر شناخت ويا شناخت بهتر كانديدان صورت ميگيرد، ولي اين دو كانديد محترم سالهاست كه توپ بازي دردست آنهاست كه لزومي به كمپاين بيشتر ندارد.ولي بهتراست هردوي شان يكجا با رسانه ها براي مردم آگاهي بدهند تا در انتخابات شركت كنند تا از تبليغات دشمنان دمكراسي كاسته شده و مايوسيت مردم از به نتيجه نرسيدن دور اول انتخابات به قوت شان تبديل شده و مصمم شوند تا اين بار با قاطعيت بيشتر وارد معركه انتخابات شوند.
ناظر

>>>   اكر كرزى شرايط داكتر عبدالله را نبزيرد اين به ان معنى است كه كمر تقلب دوباره بسته است.وبا جنك ودندان به قدرت جسبيده است.دران صورت ديكران هم حق دارند تا از هر وسيله استفاده كنند.جون قانون وجود ندارد.

>>>   به نظرما یک حکومت موقت ازمردمان دلسوز برای شش ماه یا یک سال تاسییس شود وبعدا انتخابات صورت گیرد ومخالفین هم دعوت شود مشکلا ت باید ازراه زبان حل شود نه ازراه تفنگ بس است افغانها 30سال است که دراتش روس وامریکا کباب میشود .
Abdul hadi


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است