مهمترین عامل پیشرفت نکردن افغانستان چیست؟
موضوع هفته: 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۰    ۱۳۹۱/۷/۱۰ کد خبر: 42091 منبع: پرینت

بیست و نهمین موضوع هفته شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در سال 1391 خورشیدی را اختصاص می دهیم به این سوال که به نظر شما مهمترین عامل عدم پیشرفت افغانستان در دهه اخیر چیست؟

یازده سال از سقوط رژیم طالبان می گذرد، اما انصاف مطلب این است که با سرازیر شدن بیش از نود میلیارد دالر به افغانستان و حضور نیروهای 50 کشور، هنوز پیشرفت چشمگیری در هیچ عرصه ای حاصل نشده، هرچند پیشرفتهایی در برخی جاها دیده می شود که بسیار ناچیز است.

عدم مدیریت صحیح، وابستگی و نداشتن استقلال، فساد گسترده مالی، قوم گرایی، تعدد احزاب و زد و بندهای سیاسی، دخالتهای برخی کشورها در امور داخلی، رقابت بر سر منافع افغانستان و ... برخی از مواردی است که از آنها به عنوان موانع پیشرفت کشور یاد شده است.

اما به راستی مهمترین عامل پیشرفت نکردن افغانستان در دهه اخیر چیست؟ چه مطلبی باعث شده تا کشور ما پیشرفت نکند؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>> مهمترین عامل عقب ماندگی ما ، داشتن معادن سرشار در کشور ما است.
زیرا غربی ها به انها چشم دوخته سعی می کنند ما را عقب مانده نگهدارند تا منابع و معادن ما را غارت کنند
فریدون از هرات

>>>   پیدایش گروه بنام... و شهادت داکتر صاحب نجیب الله عامل اصلی عقب مانده گی مان است
وسلام
هنر همراز از بدخشان

>>>   اولین عامل که درافعانستان پشرفت نکند فساد اداری و قوم گرای است
واحد

>>>   جهل بيسوادي دخالت كشورهاي جهان بلخصوص پاكستان مزدوري رهبران دروغين مردم به كشور هاي ديگر مانند گروه طالب كه مردم خودرا به خاطر پاكستان ميكشد مكتب وشفاخانه خودرا بخاطر خوشي پاكستان ميسوزاند.

>>>   فساد گسترده اداری ، نظام مافیایی، اداره کشور در دست یک تعداد افراد بی سواد، خاین، قابل ملت، جنگسالار وغیره...

>>>   مهمترین عامل عدم پیشرفت افغانستان،جهالت مردم است.
بلخابی

>>>   عواملی منجمله نداشتن حب وطن دوستی تیم رهبری دولت در عمل اگر شعار میدهند بان صدا قت وپابندی ندارند .همیشه بار ناکامی خود متوجه دیگران میدارند ضعف وناتوانی خود را هیپچ یک نمیپذیرند.اکثریت فقط به منفعت خود گروه واطرافیان خود میاندیشند.همه میدانیم دشمنان خاک وملت ما درکمین مااند.ازهر نکته منفی ما استفاده میبرند مجموعه نکات فوق مسبب تضعیف اعتماد ملت بر حکومت میشود در جمله عوامل عدم پیشرفت ما نکاتیکه بان اشاره شد در سرخط قرار دارد...... بااحترام ایوبی.

>>>   بازی داد مردم از جانب سیاستمداران که از نام اسلام استفاده مینمایند به عنوان مثال سیاف خیلا...... عامل عمده عدم پیشرفت یک جامعه محسوب میشود وقتی میتوان از پیشرفت سخن گفت که مردم کشور آسوده باشد نه عقلیت مردم

>>>   در طول تاریخ .افغانستان پیشرفت نداشته بود . دوم دست همسایه ها باید کوتا شود و دولت قوم گرایی را کنار بگذارد و افراد شایسته را بدون تبعیض به مسند قدرت قرار دهد. نسرین

>>>   مهمترین عامل وعدم پشرفت کشور به سکتورهای ذیل تقسیم بندی میشود:
1. امنیت
2. بیکاری
3.تقرر اشخاص فاقد دانش در ادارات دولتی به اساس واسطه .
4.فاصله گرفتن مردم از دولت .
از دید مه این عوامل اساسی و چالش های بزگ پیشرفت نکردن کشور هست.
سید مهران (مهران)

>>>   استعمار امریکا که نمیخواهد کشور ها به پای خود ایستاده شده
وتولیدات ملی خودرا داشته باشند-عدم موجودیت یک دولت ملی که به ترقی وطن علاقه مندباشد-حاکمیت دوگروه وابسته به
بیگانه ها که عبارتند از نماینده های کشور خارجی در نقش تکنوکرات ها ومافیای تیم رئیس جمهور در دولت.
کوهی

>>>   بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولان.
صفی از ایران

>>>   مهمترین عامل پیشرفت نکردن افغانستان داشتن رهبران وزمامداران فاسد وجاهل در كشور عزيز افغانستان مى باشد

>>>   يگانه عامل عقبماني ما حاكميت امريكا و همتيانش بركشورماست . چون امريكا و ساير كشورهاي خارج هرگونه مصارف درامورنظامي شان در امر حصول منافع خودشان (غارت ثروت ملي ، غصب معادن ، سركوب مردم و تبديل آن به آله دست در اشغال ساير كشورها) اين همه منافع ازراه عقبماني و بيسواد سازي عموم مردم ميسر است و اين كاررا طي 11 سال انجام دادند درآينده نيز پلان بدين منوال روان است . نظر خان اوزبيك

>>>   مهمترين عامل عدم اعتراضات وانتقادهاي مردمي ومجلسين درنقض مكرر قانون اساسي وفسادها ازسوي دولت وخارجيان عدم استقلال وقدرت قوه عدليه وقضامي باشد .نهاد نوانديشان بلخ

>>>   یکی از مهمترین دلایل عدم پیشرفت کشور قوم گرایی هست.
دوم دلیل نداشتن سیاست مدارانی که به فکر کشور باشند.
ایران.اراک

>>>   مهمترین عامل عمده عدم پیشرفت انسانهای چپلوس که نخست دوستان و بعد مردم را بنامها و انگیزهای مختلف بازی میدهند خداوند اینها را به غضب خداوند گرفتار کنند.

>>>   نداشتن اتحاد کامل به یک دیگر و عدم توجه به تحصیل و بلند بردن سطح سواد در کشور که این دو عامل تیغه بسیار خوبی به ممالک دیگر است .
نشر تحقیقات در امریکا
کوهستانی از امریکا

>>>   مهمترین عامل عدم پیشرفت افغانستان ، عبارتند از :
1- قوم گرایی افراطی
2- مذهب گرایی افراطی
3- اختلاف شیعه و سنی و طالبان و غیر طالبان
4- راه نداشتن به دریاهای آزاد
5- عدم توسعه آموزش عالی
6- نداشتن خطوط راه آهن و آزادراههای مناسب
7- عدم مسئولیت پذیری و پاسخگویی مردم و مسئولان
8- فاصله گرفتن از ریشه اصلی و فرهنگ بنیادین و سنت های حسنه و پسندیده
9- نداشتن رجال و بزرگمردان فکری و سیاسی و اقتصادی که بتوانند راه پیشرفت و توسعه را باز کنند و سنت های سیئه و نکوهیده و زشت را ریشه کن کنند .
من معتقدم با اتحاد افغانستان و نیز تاجیکستان با ایران این دو کشور می توانند به همراه ایران به کشوری بزرگ ، پیشرفته و تاثیرگزار در مناسبات تمام جهان تبدیل شوند و دور نیست که پس از دستیابی به بمب اتم و کلاهک های هسته ای و موشک های قاره پیما بتوانند حق وتو نیز پیدا کنند .
هر کسی کو دور ماند از اصل خویش
باز جوید روزگار وصل خویش

>>>   1-قانون اساسی
2-جهل
3-نیروی متخصص
4-ترس
1-قانون اساسی هر کشور آینه امنیت واقتدار آن است
2-جهل و نادانی مردمانی که حاضر نیستند سنت های بی جای خود را کنار بگذارن(حتی رئیس جمهور)
3-همان تحصیل کرده ها هم دنبال مزدوری به یک شرکت خارجی هستند،چنانچه که خود ترس از ایجاد شغل دارند
4-ترس مردم از خروج امریکا و نا امیدی به دولت مردان

>>>   نبود امنیت
احمد باوری از ایران

>>>   کوتاتر بگویم خود افغان ها.
محب الله عزیزی.از هرات

>>>   عدم تطبیق قانون شریعت دلیل همه مشکلات است و بس .

>>>   فقدان یا سوء مدیریت
عرفان

>>>   عامل اصلی خودی ما هستیم . به حلوا حلوا گفتن دهن شرین نمی شود . خداوند سرنوشت هیچ قومی را تا که خود آنرا تغیر ندهد ، تغییر نمی دهد.
خدا آن ملتی را سروری داد که دهقانش بهر خود کشت.
به آن ملت سروکاری ندارد که دهقان اش به غیر کاشت .
واسلام

>>>   نفت بی زبان را از زیر زمین استخراج کردن و با آن واردات و تجارت و چپاول کردن که شاهکار و کشور داری نیست مهم این هست که مانند کشور آلمان و فرانسه و سنگاپور بدون منابع نفت و گاز بتوان اقتصاد کشور را بر اساس توسعهً تولیدات داخلی و رقابت با دیگر صنایع خارجی تولیدارت را رونق داده و کشور را اداره کرد. دیکتاتورهای شاه و شیخ با سوء استفاده از منابع نفتی برای خود افتخار و اقتدار کاذب درست کردند در صورتی که هیچ کدام بر اصول و حقوق انسانی و آزادی و رشد شکوفایی مردم داخل کشور تکیه نداشتند وبه همین دلیل شکست خوردند
این بناهای تاریخی سجل و شجره نامه و افتخار گذشته و حال مردم کشور ماست و ما بایستی از دل و جان از آن حفاظت کنیم و صنعت توریستی را توسعه دهیم و تاریخ کشور خود را به جهانیان بنشاسانیم و بدینوسیله به درآمد و رفاه مردم کشور خود بیافزایم.

>>>   علت اصلی دخالت بیگانه ها وسطح پائین دانش ... مردم میباشد.
حاجی سلیم شاه از کابل

>>>   تنها و تنها فساد گسترده اداری است ، تا زمانیکه فساد پیشه ها در قدرت باشند ، ده سال دیگر چه با بیست سال دیگر هم افغانستان ترقی نخواهد کرد

>>>   امروزدنياسرحد ندارد متاسفانه مسئولين ما درفكرچهارخانه قوم خود است ازاين هاكرده اقليت هم دردنيا هيچ قوم نيست ولى بازهم بخاطرحكومت كردن ديگيرافزارندارند ازهمين روش استفاده ميكنند تعصبات قومى ازنظراسلام هم حرام است بخاطراينكه مادشمن يك فرد بخاطروابستگيش بريك قوم خاص باشيم درحقيقت دشمن فرد نيستيم دشمن خدااستيم كه اورامربوط به يك قوم افريده ، دوم اگرعقيده به اسلام حتى با خدا كسى نداشته باشد دردنياى مدنيت هم برتعصب جاى نيست بنا" به حكومتى ضرورت داريم كه صرف هركس را ازانسانيت وى بشناسد انسانى برخورد كند ٢ - عامل عمده عقب مانى فساد ادارى وبى عتمادى مردم بدولت است هيچ حرف دولت قابل اعتبارنيست مثل طفل هيچ گفتارش عملى نشده مردم هرحكومت راازاين حكومت سرتاپا آلوده با فساد بهترميدانند اين فرصد هاى طلايى همه ازدست رايگان رفت اولاد اولاد اينها محكمه شود هيچ جنگنده برابراينها براين كشور ظلم نخواهد كرده باشد كه اكنون صورت گرفته ودوام ميكند .... جوزجانى (برادران ماباشنده جوزجان استم خدانخواسته وكيل جوزجانى فكرنكنيد اوازخاندان بدزدى مشهوراست امروزهم ازجمله چپاولگران بنام دولتى بدزدى دوام ميدهندهر ليدرقوت داشت او مخلص ان بوده درچپاول ودزدى دوام ميدهد درنزدهرفرد جوزجان پنهان نيست )

>>>   عدم تحصیل،عدم اتحاد ،قدرت طلبی،عدم تطبیق یکسان قانون،وصد ها دلیل بلمثل دیگر
کاکه از کابل

>>>   فقط کشورها خارجی نمی خاهند افغانستان پیشرف کند
قاسم.خوشحال.

>>>   ابتدا سوء مدیریت دولتمردان بعد بیسوادی عامه مردم در کشور خصوصا در سی سال اخیر ؛ قوم گرایی که بیشتر آن را دولتمردان و تحصیل کرده می زند و تا زمانیکه یک ملت نشویم همین مسله ادامه خواهد یافت. نداشتن اراده ملی در پروژه اقتصادی و فرهنگی و خصوصا فساد اداری و سیتسم کهنه اداری افغانستان . عدم مسئولیت پذیری از سوی دولتمردان و آنهایی که دست اندرکار هستند و عدم توجه به مردم و احترام به آنها که دولت باید ایجاد امنیت و ایجاد شغل نمایند . امیدوارم روزی کشور پیشرفته و یک ملت داشته باشیم.

>>>   مهم ترین عامل عدم پیشرفت افغانستان این است که همیشه قوم پشتون حاکم بوده و این قوم کم استعداد است.
دیلایل کم استعدادی:
1) این همه سال که این ها بر افغانستان حاکم بوده اند، چه دست آوردی داشته است؟؟؟
2) این همه سال که دانشگاه ها و مراکز تحصیلی در اختیار این ها بوده، نسبت به جمعیت شان چه مقدار با سواد و افراد نخبه (نه دارای مدرک، مدرک تحصیلی مهم نیست) دارند؟؟؟
3) پذیرفتن مزدوری بیگانگان نشانه جهل و کم خردی است؛ می بینید که این ها از چه کشورهایی دستور می گیرند و افغانستان را ویران می کنند.
4) کشتار فجیع و وحشیانه افراد بی گناه اعم از اطفال، زن، مرد، پیر و جوان. آیا کسی که از استعداد خوبی برخوردار باشد، دارای عقل سلیم باشد، این کارها را می کند؟؟؟ اصلا عذاب وجدان هم نمی گیرند، تازه! هنگام سربریدن بعضی از این بی گناهان الله اکبر هم سر می دهند!!!!! آیا این نشانه کم استعدادی و کم خردی نیست؟؟؟ در کدام دین و کتاب الهی کشتن افراد بی گناه و لو این که کافر باشد، تجویز شده است. متاسفانه شک و تردیدی هم به دل این ها نمی افتد. کسی که استعداد و شعور داشته باشد، یک کمی نسبت این گونه رفتارهای خود شک و تردید نمی کند؟؟؟
5) افغانی هایی که در کشورهای همسایه مهاجر شده اند، از سایر اقوام در کارهای ظریف و کارهایی که فکر و پلان می خواهند ، مشغولند، اما این ها اکثر شان در کارهای چاه کنی، کاریز کاری، کارگری ساده و کشاورزی مشغولند.
6) در سالهای اخیر 800 نفر از قندهار در کنکور سراسری مردود شدند که نمایندگان پارلمان می خواستند با بذل 20 نمره به این ها قبول بدهند.
7) بروید از نزدیک در محل های تحصیل و دانشگاه ها از استاد گرفته تا شاگردهای این ها را ببینید که چه قدر شایستگی و استعداد دارند؟؟؟
8) افراد با استعداد طبق شرایط روز زندگی می کند، با رشد و پیشرفت و ایجاد توسعه، سبک زندگی خود را عوض می کنند و خود را با شرایط روز وفق می دهند و از امکانات روز بیشترین و بهترین بهره ها را می برند، اما اکثر این ها را ببینید که باهمان لباس ژولیده و چرکین و با همان.... در حالی که بهترین جاهای افغانستان در اختیار این ها قرار دارد.
برای نمونه زنبور عسل را مثال می زنم: زنبور عسل از آغاز خلقتش تا روز قیامت سبک زندگی اش عوض همانی است خدا در نهاد این ها قرار داده است، عوض نشده و نمی شود؛ چون بیشتر از این شعور ندارند، اما انسان های با استعداد دوره به دوره سبک زندگی اش مطابق پیشرفت و امکانات روز عوض می شود.
9) و......
محمد پتنگ از پنجشیر

>>>   بی اتفاقی مردم با هم.بی سوادی.زورگویی.ظیف بودن دولت در مقابل زورمندان

>>>   مهمترین عامل عدم پیشرفت افغانستان در دهه اخیر وجود ریس جمهور پشتون است چون او از طالبان که وبستگی قومی با انها دارد حمایت میکند.hussuin

>>>   به نظر من مشکل در خود ماست. یک ضرب المثل است که می گویند. چگونه باشید, همان قسم اداره می شوید. مردم ما در جهل است. بناء توسط جاهل ها و قوماندان ها اداره می شوند. البته این تثبیت من است. خوب نمی گویم که 100% من درست حرف می زنم.

تشکر ..

هموطن از استانبول

>>>   در میان نظریات تمام عزیزان یک نکته که میتوان آن را متفق علیه بگویم که تقریبا تمام آنها آنرا یک عامل و بعضی ها عامل اصلی دانستند موضوع قوم گرایی است. در واقعیت مشکل عمده افغانستان همین است. زیرا یکی برای دیگر خود مشکل ایجاد می نمایند و تمام مردم افغانستان برای رفع مشکل های ایجاد شده برای خود دست و پنجه نرم می کنند پس برای پیشرفت و ترقی وقت نمی یابند. هر خدمت و یا منفعتی که از کسی متصور باشد قوم و دسته خود را به آن لایق می بینند ولو اینکه شایستگی آنرا نداشته باشد. از همین جاست که هیچ چیزی بجای خودش قرار نمیگیرد و استفاده جویی و فساد به اوج خود میرسد که نتیجه اش اینست که نه آبرویی برای افغان ها باقی مانده و نه کدام پیشرفت و ترقی. بلکه روز بروز به عقب رفتن است. ولی تا هنوز هم یک تعداد خود را بازی میدهند و دل خوش می کنند که ما سابقه تاریخی داریم و افغان ها چنین استند و چنان. ولی افسوس که نمی دانند که به نظر دنیا چگونه استند.
صادق از کابل

>>>   اختلافات قومی . تبعیض . خط دیورند .

>>>   صادق جان من هم باتو موافقم.
مهاجرازایران

>>>   تمام عوامل عقب ماندگی مردم افغانستان بیگاری است که چند تا خائین در راس مردم قرار گرقته به مردم کار پیدا نمیکنند . گفتند که ادم بیکار با غر شود با بیمار که مردم افغانستان از بیکاری هم کاره شدند که خوب بد ره فرق کرده نمیتوانند هر چیز که امد انجام میدهند .
در حالکه مردم ما اگثرا رزاعت و مالدار پیشه بودن که زراعت و مالداری ضعیف شده .
تمام کشور های جهان که امروز یک عائید بزرگ شان معادن است که در افغانستان هیچ استفاده نشده . و همچنان از اب های افغانستان استفاده صورت نمیگیرد . کدام فابریکه بزرگتری سر کار نشده که مردم به کار مصروف شوند وغیره
از نظر من بک تبیعه افغانستانی تمام بد بختی از بیکاری است .
سهراب

>>>   اولین وآخرین چیز یکه افغانها را نمیگذارد کشورشان پیشرفت کند آن فقط وفقط پاین بودن سطح علم ودانش به شکل اکثر در بین مردم وبه خصوص در قشر ایکه در دوران این جنگ 32 ساله بسر بردن . واینها اند که اکنون هم رهبری قشر اکثرت ملت ما را هم به دست دارند از یک فامیل دورترین قریه وقصبه ما گرفته تا ریاست دولت . که ملت ما تا به حال نتوانسته از این مرض مزمن و فلاکت بار به شکل از اشکال یک نسخه نجات به دست اورد. هر گاه نسل جوان که خود را مملو ومشبوع به علم ودانش سازند چی در علوم عصری وهم در علوم دینی در انصورت از این فلاکت و رنج نجات خواهیم یافت .
سلطان از المان

>>>   پشتون ها نور اقا

>>>   داشتن قوم پشتون باعث پیشرفت نکردن شده تمام
فیض از انقره

>>>   مهم ترین عامل عدم امنیت , فساد اداری , بی کفایتی ,مسئولین دولت, جهالت مردم , وابستگی به کشور غیر , کار نکردن به خود کشور ,
(اکبری محمد ابراهیم)

>>>   عدم ظرفیت و صداقت در مدیریت و رهبری سیاسی روند فعلی. بیگ بابه از کابل مملکت.

>>>   عدم موجودیت سیستم کارا در اورګانهای دولتی .

>>>   حقیقت این است که قوم گرایی مارا تباه کرده است. قوم گرایی و تبعیض شدید قومی.
قوم گرایی شدید وتبعیض بی رحمانه قومی
قوم گرایی شدید وتبعیض بی رحمانه قومی
قوم گرایی شدید وتبعیض بی رحمانه قومی
قوم گرایی شدید وتبعیض بی رحمانه قومی
قوم گرایی شدید وتبعیض بی رحمانه قومی
قوم گرایی شدید وتبعیض بی رحمانه قومی

ریشه ای تمام بدبختیهای افغانستان تبعیض قومی ونژادی رهبران قبیلوی و قوم پرست ماست.

>>>   عامل اصلی عقب ماندگی افغانستان
1. قوم گیرایی
2. کشورهای همسایه که به نام های متفاویت از افغانها استفاده میکند
3. عدم دست رسی لازم مردم به علم و دانش
رضا - ترکیه

>>>   سلام.
مهمترین عامل پیشرفت نکردن افغانستان موجودیت جنگ سالاران چپاوالگران قا چاقبران ودارو دسته ... وشورای نظار هستند. که مانند مار استین عمل می کنند.و برای بقای خود مانع پیشرفت میشوند.
اگر ارامی شود همه شان محا کمه وبه دار اویخته میشوند.
وهاب غوربندی

>>>   بیدون شک موجودیت کرزی و یاران فاسد و بیکاره اش ٫ مزین به قبای قلابی .....

>>>   زیشه عقب ماندگی افغانستان حکوکت دوصدوپنجاه ساله پشتونهاست اززمان احمدشاه ابدالی تازمان ظاهر کل که بجز ازقوم پشتون هیچ اقوام دیگر را قبول نداشت وخودشان هم درطی همین مدت طولانی حکومت هیج دست اورد نداشته اگر داشته بفرماید این گوی واین میدان .تاریخ افغانستان قبل ازپشتونها هم معلوم است ودر زمان حکومت اینها هم معلوم است

>>>   لکمدیگه چی شود در این 11 سال هر کشوری دیگری از جنگ برامده و نو دموکراسی شده فکر نکنم همقدر که افغانستان کرده است تاکنون بتوند بکند. ده میشم شکر بکشین یوم البدتر ایت. یک مقدار بی اعتمادی بالای دولت. فساد و ناامنی است. ورنه بهترین دوره است برادر ها از واقیعت نگذرین.
ولی- مزار شریف

>>>   واقعیت این است که
پشتونها میخواهند که اگر طالبان است و یا حکومتی ها که افتخار کشیدن خارجی هارا باید قوم پشتون داشته باشد انها به این عقیده اند که کشیدن شوروی هارا سایر قوم غیر پشتون دارد باید از امریکای و ناتو را ما داشته باشیم از رئیس جمهور گرفته تا اخر ین بی سواد ان به این عقیده اند زلمی خلیلزاد ان انگیزه را پاشید و سایر افغان ملت ها انرا ابیاری کردند تامروز ادامه دارد

>>>   شاید مهترین عامل درعدم پیشرفت افغانستان قوم پشتون است. شکل و قیامه این قوم با پیشرفت هماهنگی ندارد. از باب نمونه یک مدت زمام امور را به اقوام دیگر سپرده شود می بینید که این افغانستان در کوتا مدت پیشرفت می کند.

>>>   مهمترین عوامل پیش رفت نگردن افغانستان راست نبودن امریکا و ناتو به تعهدش در قبال افغانستان است.

همایون

>>>   سلام : - عامل اصلی عدم پیشرفت تحت تاثیر قرار داشتن دولت فعلی به بیگانگان وتطبیق برنامه های که از طرف کشور های خارجی و نهاد های بین المللی بدون در نظر داشت شرایط اجتماعی وشناخت از ان تنظیم گردیده است . اگر این کمک ها را که کشور ها نموده بودندبدون در نظر داشت منافع خود وشریک دزد اصلی خود ( UN)از طریق دولت و نهاد های دولتی در پروژه های زیر بنائی و اشتغالزا بمصرف میرساندند حتمأ شرایط بهتر میداشتیم وظرفیت کارمندان هم خو د بخود ارتقا پیدا مینمود وسلام ..م..م از هرات

>>>   درك غلط مردم أفغانستان از اسلام علت أصلي عدم موفقيت مردم أفغانستان است!
هادي از چهل ستون كابل

>>>   يك چيز است وآنهم (جهالت وبيسوادي) زيرا جاهل مانند انسانيست كه درشب ودرتاريكي راه ميرود نه خوب خودرا ميداند نه بد خودرا نه پستي را ميداند نه بلندي را نه دوست را نه دشمن را تازمانيكه ازجهالت خارج نشويم تعليم حاصل نكنيم وباسواد نشويم نهبه ترقي ميرسيم ونه به صلح.
چند نفر يكجا شده شوروي را درين خاك آوردند چند نفر پاكستان را وچند نفر انگليس را وچند نفر امريكا وغرب را اگر ما عقل ودانش داشته باشيم خو همه عضو اين فاميل افغانستان هستيم چرا ديگران را براي كشتن فاميل خود دعوت ميكنيم چرا به هزارا تانك وتوپ شان را براي بربادي اين وطن مي آوريم اگر علم داشته باشيم واگر مسلمان واقعي باشيم خو همه برادر هستيم كتاب ما يكيست خداي ما پيامبر ما وطن ما خوب وبد ما چرا باهم مانند انسان گپ نميزنيم كه مشكل حل گردد هركس درپشت خود با صد ها تانك وتوپ وطياره باديگري حمله ميكنيم آيا حيوان ازما شرف ندارد خداوند براي ما عقل داد خرد داد زبان داد كتاب داد پيامبر فرستاد تارهنمايي كند پس چرا يك برادر برادر ديگر را ميكشد آيا همه افغان ومسلمان نيستيم آيا تاهنوز غير از افغان ها كسي را ديديه ايد كه خانه خودرا بسوزاند برادر مادر پدر وفرزندان خودرا سرببرد ببينيد كه از هيچ چيز خداداد استفاده نميكنيم نه از عقل نه از زبان نه از كتاب نه از فرامين پيامبر بزرگوارش پس ما چگونه مسلمان هستيم آيا با اين اعمال خود ميخواهيم به بهشت برويم .
پس عامل همه بدبختي جهالت وبيسوادي ما است يانه يكي به نفع شوروي يكي به نفع پاكستان ويكي به نفع امريكا يك ديگر خودرا ميكشيم وطن خودرا ويران ميكنيم اطفال خودرا يتيم ميسازيم آيا همه از جهالت وبيسوادي ما نيست چرا مانند انسان ننشسته وگپ نميزنيم چرا بجاي زبان از شمشير كار ميگيريم چرا بجاي قلم از كلاشينكوف كار ميگيريم ما از حيوانات بد تر هستيم زيرا آنها عقل ندارند زبان ندارند وخدا آنهارا ماننئ ما اشرف المخلوقات پيدانكرده اگر 5 دقيقه دعوا وجنگ ميكنند بعدا آشتي ميشوند وتفريح ميكنند اما درين مملكت 40 سال است كه جوي خون جاريست پس آيا ما انسان مسلمان و يك آدم جور وعادي هستيم نه بلكه همه مريض هستيم همه تكليف روحي داريم بهتر است از همه اول رهبران اين سرزمين تداوي شوند درس اسلام واقعي برايشان داده شود كه جنگ كار حيوان است نه انسان همه به اين ملت ومردم فكر كنيم منافع خود را درنظر بگيريد نه از شوروي وانگليس وپاكستان وامريكاو.... پس بدانيد كه عامل همه بدبختي ها جهل بيسوادي وناداني است كه دامن ملت افغان را گرفته وچهل سال شد كه تر وخشك را ميسوزاند.
افغان مسلمان صحت مند

>>>   عامل اصلی عقب ماندگی افغانستان پشتون های بیسواد است
نسیم

>>>   حضور اشخاش مفسد و ... در پست های بلند دولتی ، عدم علاقه این مفسدین به خاک ، وطن و مردم . دالچسپی این مفسیدین به منافع شخصی شان . ارتباط این مفسدین با.... خارجی جهت تامین منافع ان کشور ها
احمد جان از کابل

>>>   عدم رعایت قانون ، که در پرتو قانون امنیت به و جود می آمد و در نتیجه هم انکشاف اقتصادی می داشتیم و هم سرمایه گذاران زیادی در این کشور حاضر به سرمایه گذاری بودن .

>>>   بدنبالش نگرد...
ما که نان خوردن نداشته باشیم باید تلاش کنیم تا بدست بیاریم آباد سازی وطن نیز بدین منوال و به این مقیاس سنجیده بشه مشکل حله فقط میمونه یک عده که به اسلام توهین می کنند مانند...که نامش را شجاع گذاشته از کارته نو این وطن مأمن خدا پرستان است... برو امریکا و اروپا این جا جایگاه تو نیست این وطن برای تو هم نیست و هیچ گاه به میل کام تو هم نخواهد بود... فهمیدی

>>>   مهمترین عامل عدم پیشرفت حکومت فاسد است و بس

>>>   مهم ترين عدم پيشرفت افغان ها بي ايتفاقي ملت ميباشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است