تدریس دروس در دانشگاه ها به زبان انگلیسی
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۷    ۱۳۹۱/۷/۵ کد خبر: 41897 منبع: پرینت

وزیر تحصیلات عالی می گوید :بر بنیاد فرمان رییس جمهور کرزی پس از این درسهای دانشکده طبی کابل و دانشکده انجنیری به زبان انگلیسی تدریس خواهد شد.

وی به بالا رفتن کیفیت آموزش و پرورش در دانشگاههای کشور تاکید ورزیده و می گوید: دانشجویان افغانستانی پس از این باید با معیارهای جهانی آموزش فرا گیرند.

بگفته وزیر تحصیلات عالی در آغاز آموزش به زبان انگلیسی از پنج دپارتمنت طبی این دانشگاه آغاز می شود.

آقای عبید الله عبید می گوید: این تصمیم بر بنیاد فرمان رییس جمهور گرفته شده است و این وزارت تلاش دارد تا دانشجویان با آموزش مضمون ها به زبان انگلیسی بتوانند برای آموزش عالی در کشورها ی دیگر آماده شوند.

در همین حال شماری از این دانشجویان در حالی که این تصمیم را بجا می دانند اما می گویند که این تصمیم برای دانشجویانی که به زبان انگلیسی آشنایی ندارند چالش هایی را به میان خواهد آورد.

آقای عبید الله برای بالا بردن معیار این دانشگاه نیز تاکید می ورزد هرچند که تصمیم درباره اینکه این دانشگاهها به زبان انگلیسی تدریس شود نگرانیهایی را برا ی دانشجویان به همراه داشته است اما وزیر تحصیلات عالی می گوید که برای سهولت دانشجویان مراکز آموزش انگلیسی در دانشگاههای طب، اینجنیری و تعلیم و تربیت ایجاد خواهد شد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   جناب کرزی به جهت دشمنی بازبان فارسی این تصمیم را گرفته.او میبیند که همه دانشجویان در همه کورسها از کتابهای دانشگاهی به زبان فارسی استفاده می کنند ولی یک کتاب معیاری به زبان پشتو برای دانشگاه موجود نیست.با خودش گفته حالا که پشتو نشد خو فارسی هم نشه.
جلال

>>>   آموزش دروس زبان انگلیسی در دانشگاه های افغانستان بسیار زود است. چرا که افغانستان باید آموزش زبان انگلیس را در ابتدا از بایه شروع کند تا آنها با زبان انگلیسی آشنایی لازم را بیدا کنند. شروع زبان انگلیسی از مقاطع دانشگاه، دانشجویان را با بحران و سر درگمی مواجه می کنند. آنها به جایی اینکه چیزی یاد بگیرند به دنبال یادگیری زبان انگلیسی می روند در نتیجه مهارتی از رشته مورد نظر بیدا نمی کنند.
اسلم

>>>   زبان فارسی چه کمبودی داشته که به عوض آن تدریس به زبان انگلیسی شود کشور ایران که امروز جهان از دانش و فن انها عاجز مانده در کدام دانشگاه یا دانشکده آن میتود درسی به زبان خارجی است؟ اینها همه به اساس تعصبات قومی بالای ما تحمیل میشود تیم فاشستیکه در کشور ما حکمفرماست هر آنچه که از دستشان بیاید دریغ نمیکنند خداوند در قهر و غضب خود گرفتار کند اینهاره!
احمدی ازکابل

>>>   بلی این هم یک دشمنی اشکارا از طرف حامد کرزی با زبان فارسی
خداوند بزرگ این ها را هدایت کنند .
پبمان کابل

>>>   در هیچ گوشهء از دنیا لسان اصلی ورسمی کشور تحت شعاع لسان انگلیسی قرار نگرفته ونمیگیرد.درست است که دانستن زبا انگلیسی ضروری است ولی در پهلوی زبان مادری کشور انگلیسی تدریس شود. نه اینکه لسان مادری مارا از دانشگاها نفی کنید. لسان فارسی غنی از کتب معتبر جهانی در ساحه طبابت ودیگر شاخه های علوم است .پس چرا از دانشگاها آموزش به این زبان تاریخی وباستانی را منع قرار میدید وبجای آن لسان خارجی را مروج میسازید؟ باید هردوزبان مروج باشد. زبا مادری ما به باد فراموشی سپرده نشود واز تحصیلا دانشگاهی محروم نشود.مسئولیت تاریخی دارد..؟ بااحترام داکتر عبید الله نجرابی.

>>>   برادر جلال عزیز نظرتان برایم جالب بود بالخصوص جمله اخیر اما تدریس درمسایل ساینسی فکر میکنم کارخوب و نیک است . چون میتوانیم از نعمتهای بیشتر علمی استفاده نماییم.
باتشکر از آقای کرزی دراین مورد

>>>   من فكر مي كنم اين تصميمي خوبي است اگر دانشگاه ها آهسته آهسته به طرف جهاني شدن حركت نكند ديگر كدام اروگان حركت خواهد كرد؟ ما امروز به كشور هاي خارجي سفر مي كنيم ويا براي درس خواندن مي رويم يقينا به مشكل مواجه مي شويم.
بعد از اين متعلمين محترم ما پيش ازين كه به دانشگاه قدم بگذارند با يد زبان انگلسي وزبانهاي رايج كشور را بلد باشند اين براي شان شانس خوبي است كه در آينده به مشكل برنخورند در قسمت دانشجويان فعلي با سخت گيري نسبت به زبان انگليسي صورت نگيرد بخاطريكه هنوز اين حكم پياده نشده بود.
خ خ از وهان هوبي

>>>   ما استقبال مي كنيم

>>>   عجب فکر های احمقانه !
اخر ما از خود ربان و فرهنگ نداریم جناب وزیر احمق ؟ما کی باید به فرهنک و زبان خویش فکر نمایم جناب ویزر به نام تحصیلات عالی ؟

>>>   طب فارسي أن جنجال زياد دارد خواندن أن جه به زبان انلليسي

>>>   تصمیم کرزی خان به اساس دلسوزی به ملت و محصلین نیست بلکه به اساس دشمنی ذاتی است که به زبان دری دارند.

وطندار از کابل

>>>   با گفته ای بالا همنظرم. فارسی ستیزی اس....خالص و ساده.

تاواخی

>>>   اینه نگفتم که وطن از دست رفت و فروخت کرزی و شما مردم باور نکردید.
محصل دلاور از روسیه

>>>   با این که از کرزی زیاد خوشم نمی آید ولی این تصمیم اش خیلی درست است و امیدوارم این کار ایشان شروعی باشد برای رسمی کردن کامل این زبان در دانشگاهها و مدارس زیرا که در بلند مدت تاثییر چشم گیری در پیشرفت کشور خواهد داشت.

>>>   دانشکده طب بلی ولی انجنیری خیر .برخی ازقدرتهای علمی جهان هویت فرهنگی که زبانشان می باشد درتحصیلات عالی ازدست نداده واکادمی علوم ملزم به وضع اصطلاحات جدید عصری مطابق زبان معیار می باشد .نها دنواندیشان بلخ

>>>   دوستان عزیز وگرامی
آنانیکه درمورد تدریس زبان انگلیسی نظرات مخالف دادند وآنرامنفی دانستند وبه کرزی تهمت بستند ازخود وجهان بی خبراند .
چراکه امروزهمه به زبان بین المللی نیازبیشتر دارند واین زبان انگلیسی است که درتمام مراکزعلمی وبین المللی دردنیاتدریس میشود، به عقیده من این یک گام موثربرای پیشرفت کشوراست .
کسانیکه اینگونه مسایل را منفی فکرمیکنند برداشت درست ازواقعیت ها ندارند.
امید هراتی

>>>   در کشوری که بزرگترین دانشمند پزشکی جهان ابن سینا متولد شد که کتاب قانون آن در علم پزشکی مهمترین کتاب پزشکی جهان هست که 400 سال در اروپا تدریس می شد
باید به زبان انگلیسی طب بخوانند!!............این پشتون ها آخر افغانستان را تجزیه می کنند...شک نکنید....

>>>   به نظر من تصمیم درستی اتخاذ شده
اینطوری منابع بیشتر و به روز شده بیشتری در دسترس خواهد بود که میشه ازشون استفاده کرد
در ایران هم یکی از امتیازهای برتری از لحاظ علمی دانستن زبان تخصصی انگلیسی است

حال هر چه اسمش را بگذاریم دشمنی یا دوستی با زبان فارسی

باعث پیشرفت در زمینه علوم مختلف خواهد شد

آشنا
پارسی زبان
ایران

>>>   برادران کرزی صاحب به زبان خود چیزی نمی فهمند و از بی سوادی کشور را به گند کشیده اند و زبان مادری شان را خوب بلد نمی باشند آن وقت به زبان انگلیسی چه گونه می توانند بفهمند خدا می داند
تو کار زمین را نکو ساختی که پنجه در آسمان انداختی

>>>   12 سال به زبان فارسی درس بخوان بعدش هم برو مستقیم در دانشکده طب او هم به زبان انگلیسی ... بخدا محال است.
خواند ن طب و انجنیری حتی به زبان فارسی (زبان مادری) مشکل است چی رسد به انگلیسی. این مشوره غلطه کی داده به کرزی آخخخخخخخی. خیلی عجیب است.
فایق از هرات.

>>>   نام خدا که افغانستان رئیس جمهوری چون کرزی دارد و دوصد حیف که چین و جاپان کرزی ندارند! اگر کرزی صاحب رئیس جمهور چین و جاپان بود تا اکنون همه کتابها به خط چینایی( چینی ) و جاپانی سوختانده شده بود تا این دو کشور عقب مانده پیشرفته شوند !!
کابلی

>>>   محصلان عزیز با سلام
من با نظر جناب رئیس جمهور و وزیر صاحب تا حدی موافقم که آموزش هم به زبان مادری باشد و هم زبان انگلیسی چون زبان بین اللمللی و علمی روز انگلیسی است و اگر خوب دقت کنید اکثر کتب علمی فارسی هم ترجمه شده کتابهای انگلیسی است این طرح را منفی و به ضرر کشور خود جلوه ندهیم بیاییم مشورت دهیم به همه پالسی سازان کشور مظلوم خود البته اگر قابل بدانند که هیچ طرحی را بدون مشوره به اجرا نگذارند اول نیاز سنجی کنند و بعد اگر صلاح دانستد به قسمی ایجاد نیاز کنندبا تبلیغات درست و دور از ابهام تا در مقابل طرح بدون آگاهی مخالفت صورت نگیرد . به امید پیشرفتهای علمی در همه عرصه ها
محصل دوره دکترا از هرات

>>>   اقای وزیر خودت و چند فی صد از استادان این دانشکده ها به زبان انگلیسی اشنا هستید و شما در کدام کورس انگلیسی می خواند هنوز 50% از شاگردان املا و انشآ بشتو و دری را نمی داند خوابها امان الله خان.... می چرخذ


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است