صبغت الله مجددی فوت کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۹۱/۶/۲۱ کد خبر: 41268 منبع: پرینت

طبق یک خبر تایید نشده ، حضرت صبغت الله مجددی ساعت 11 شب گذشته بر اثر سکته قلبی در بیمارستانی در ناروی فوت کرد.

پروفسور حضرت صبغت الله مجددی در سال ۱۳۰۵هجری شمسی در یک خانواده ی روحانی اهل سنت افغانستان معروف به حضرات مجددی در کابل چشم به جهان گشود.
حضرت صبغت الله مجددی بعد از اکمال دوره ثانوی در مکتب حبیبیه و کسب مبادی علوم اسلامی به صورت تعلیمات خصوصی، وارد دانشگاه الازهر مصر در قاهره شد و تحصیلات عالی خود را در رشته حقوق و فقه اسلامی تا سطح فوق لسانس با کسب درجه « شرف» به پایان رساند.
مجددی بعد از برگشت به افغانستان در سال ۱۳۳۳ هجری شمسی (مطابق ۱۳۵۲ میلادی) در دانشگاه کابل و در مؤسسات عالی تربیه ی معلم و دارالعلوم عربی کابل و نیز در لیسه های عالی در پایتخت کشور مشغول تدریس شد. مجددی به صراحت علیه فضای غیر عادلانه ای که در زمان حکومت سردار محمد داوود خان و معامله ی او با مخالفین سیاسی در مملکت حکم فرما بود موضعگیری می کرد.
به همین دلیل، در سال ۱۳۳۸ هجری شمسی (۱۹۵۹ میلادی)، دولت داوود خان حضرت صبغت الله مجددی را به اتهام فعالیت بر ضد سفر خروشچف رهبر وقت شوروی سابق به کابل بازداشت نموده ومحکوم به زندان کرد. آقای مجددی بدون کدام محاکمه مدت بیشتر از چهار سال و نیم را در زندان سپری کرد. مجددی بعد از آزادی از زندان، توسط ظاهرشاه، به مصر وعربستان سعودی برای یک سال تبعید گردید و بعد از بازگشت به وطن از تدریس منع شد.
آقای صبغت الله مجددی در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی(مطابق ۱۹۷۲ میلادی) اقدام به تأسیس سازمان مذهبی به نام «جمعیت العلمای محمدی» کرد. در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی(مطابق ۱۹۷۳ میلادی) زمانی که مجددی در یک کنفرانس اسلامی چندین ملیتی در طرابلس پایتخت لیبیا شرکت داشت، کودتای نظامی داوودخان که عمدتاً از طرف کمونیست ها رهبری می شد در افغانستان به وقوع پیوست. مجددی از بازگشت به افغانستان خود داری کرد و به عربستان سعودی رفت. وی یک سال در عربستان بود و از آن جا به کشور دانمارک رفت. مجددی در کوپنهاگن، پایتخت دانمارک، به تأسیس مرکز فرهنگی اسلامی اسکانداناوی پرداخته و بانی اعمار هفت مسجد در مناطق مختلف کشور دانمارک و یک مرکز دیگر اسلامی در اسولو پایتخت ناروی (= ناروژ) شد.
آقای مجددی بعد از کودتای خونین کمونیستی هفتم ثور ۱۳۵۷ هجری شمسی(مطابق ۱۹۸۷ میلادی) که به واسطه ی عناصر طرفدار شوروی سابق به وقوع پیوست،به پاکستان رفت و زمینه ی تأسیس یک جبهه ی مقاومت را فراهم کرد. مجددی از پاکستان به عربستان سعودی سفر کرد و در مکه ی مکرمه مجلس مهم شخصیت های مذهبی و سیاسی افغانستان را برای تأسیس جبهه ی ملی نجات افغانستان برگزار نمود و به پاکستان بازگشت.
پروفسور مجددی با درنظرداشت رسالت دینی و ملی از جمله ی نخستین شخصیت هایی افغانی بود که مردم افغانستان را به جهاد مقدس بر ضد حاکمیت کمونیست هادعوت کرد. در عکس العمل این دعوت، رژیم دست نشانده تره کی تمامی اعضای مرد خانواده ی مجددی را به شمول برادر، پسران و نوه ها، کاکا و خسربره ها و اقارب نزدیک شان، زندانی و شهید کرد. بیش از یک صد نفر ازاعضای خانواده ی مجددی توسط رژیم کمونیستی به شهادت رسیدند.
پروفسور مجددی ، در شورای عمومی مشورتی ای که از طرف احزاب مجاهدین در راولپندی پاکستان دایر گردیده بود، به تاریخ ۳ حوت ۱۳۶۸ هجری شمسی(مطابق ۲۳ فبروری ۱۹۸۹) به حیث رئیس جمهور دولت عبوری اسلامی افغانستان انتخاب شد. مجددی در این مقام برای سه سال باقی ماند تا زمانی که رهبران اتحاد هفتگانه ی مجاهدین مستقر در پاکستان بار دیگر به اساس موافقتنامه ی چهارم ثور سال۱۳۷۱هجری شمسی(مطابق ۲۴ اپریل ۱۹۹۲) برای مدت دو ماه او را به عنوان رئیس ممثل دولت اسلامی مجاهدین، انتخاب کردند.
آقای مجددی در زمستان سال۱۳۷۲، در ائتلافی بنام «شورای هماهنگی انقلاب اسلامی افغانستان» با عضویت حزب اسلامی حکمتیار،جنبش ملی اسلامی دوستم و حزب وحدت اسلامی جناح عبدالعلی مزاری، که برای براندازی دولت آقای ربانی، تشکیل شده بود شرکت کرد و به ریاست این شورا بر گزیده شد.
بعد از سقوط طالبان و تشکیل دولت جدید در بن، آقای مجددی، در زمستان سال ۱۳۸۲، به ریاست لویه جرگه ی قانون اساسی برگزیده شد و در بعدا رئیس مجلس سنا در پارلمان افغانستان گردید.
خودش از ریاست مجلس نا استعفا داد و به عنوان بزرگ قومی مطرح است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انسان شریف میانه رو و بدور از شر بود خدایش رحمت کند.
مهاجر.

>>>   آیا راست است سلیمان ګر شوی آخر نصیب مور می ګردی
خدا ببخشد زندګی ازین زیاد بدرد نمیخورد ،روحت شاد باشد

>>>   اناالله واناالیه راجعون خداوند او را مغفر ت نماید آدم نیک بخت بود که در هفته شهدا داعیه اجل را لبیک گفت

>>>   خدا ایمانش را همراه کند آدم بدی نبود اینه پاکستان به مقصدش رسید حضرت صاحب کورد.جایش بهشت برین باشد اگر الله موافق است.
ص ا از مسکو

>>>   خداوند صبغت الله مجددی شخصیت ملی و جهادی کشور یکی نخبه گان جهاد افغانستان و نهضت اسلامی بود بر علاوه در افغانستان بلکه در سایر کشور های اسلامی از نام و عزت خوبی برخوردار بود روح اش شاد باد، در گذشت صبغت الله مجددی ضایعه بزرگ برای مردم افغانستان بحساب میرود

>>>   جرا در ناروي

>>>   اگر وفات حضرت صاحب حقیقت داشته باشد افغانستان دوباره یک شخصیت مهم رااز دست داده که ضایعه بزرگ شمرده میشود وباید همه مردم به روح متوفی دعای مغفرت نمایند .

>>>   ای عمر زود گذر چی زود وقت خود را به پایان رساندی

>>>   خداوند متعال برای مجددی صاحب صحت کامل بدهد غنیمت است خداکند که این خبر غلط باشد

>>>   اگر این خبر درست باشد، امروز را جشن میگیرم. بلاخره این پشک هفتدَم و یکی از وطنفروشان کم شد.
نادر

>>>   اگر خبر فوت او واقعیت داشته باشد خداوند لایزال او را ببخشد وروحش را شاد داشته باشد .
عبذالله ریحان از المان .

>>>   انا الله و انا الیه راجعون!

>>>   کاش که زنده میبود و برای جناب کرزی چند خواب رنگه و چند خواب سیاه و سفید میدید تا توجیه برای عملکرد های رئیس جمهور میشد.
کاش زنده میبود و برای آمریکایی ها نیز خواب میدید تا در کشور برای دراز مدت باقی میماندند .
کاش که زنده میبود و برای محو طالبان نیز خواب میدید و ای کاش که زنده میبود خواب حقیقی محو پاکستان را نیز میدید.
حضرت صاحب انسان باجرأت بود که هرگز در سخن تردد نمیکرد و سخنش را با جرأت تمام بیان میکرد.
بیاد دارم که در پاکستان بود و در مصاحبه ای حقیقت مداخله پاکستان را بیان نمود که امر خروجش را دادند.
زمانیکه طیاره حامل وی توسط راکتیار مورد حمله قرار گرفت ، در میدان هوائی به خبرنگاران به بسیار وضاحت گفت که : امو .....این کار را کرده است منظورش حکمیتار و اشاره اش به طرف چهار آسیاب بود.
اگر زنده اش خداوند صحت نصیبش کند و اگر به دار فانی رفته خداوند از خطایاش گذشت و جنت برین را نصیبش کند.
اکرم- هالند

>>>   خداوند پاک روحش را شاد داشته باشد!

>>>   دورمجنون گذشت و نوبت ماست .... هرکه را پنج روزی نوبت است
خدابیامرزیشان
مصداق

>>>   خداکند که این خبر غلط باشد خداوند به محترم پروفیسور مجددی صاحب صحت کامل و عمر دوباره بدهد سایه شان را از سر مریدان شان کم نکند من مرید نیستم ولی احترام زیاد دارم راستی از جمله بزرگان کشورما میباشند .
فضلی

>>>   شخصیت محترم است ... خداوند مجددی صاحب را اگر مریض هستند شفای عاجل عنایت نماید و اگر فوت کرده است خداوند روح شان را غرق رحمت خویش بگرداند.
از هرات باستان

>>>   اګر کدام کاری نیک به وطن ومردم کرده باشد خدا ببخشش

>>>   إنا لله وإنا الیه راجعون حضرت صبغت الله مجددی یکی از اشخاص خدمت گذار در جامعه افغانی بود. جنت الفردوس جایش باد.

>>>   خوب شده اكه مردار شده يك خايين و غلام بكستان و عربستان انكلستانو خلاصه از مادياد بوده

>>>   حواوند او را بی غم ساخت روهش شاد .

>>>   آدم بدی نبود انسان شریف بدور از شر بود خدا رحمت کند,
عزت ,

>>>   سلام به همه دوستان
این خبر حقیقت ندارد ایشان در ترکیه بسر میبرند و جورو صحتمند میباشند

>>>   قابل تـــوجــه دست اندرکاران و مسوولان شبکه اطلاع رسانی افغانستان و خوانندګان محترم۰
خبر وفات حضرت صبغت الله مجددی صحت ندارد۰ من با منابع بیمارستانی در شهر اسلو تماسهای متعدد برقرار نموده ، جویا صحت و سقم این خبر ګردیدم۰ تمام منابع بیمارستانی اسلو این خبر را ( وفات مجددی در اسلو ) را جدآ تکذیب کردند۰ بعدآ با یکی از مسوولان سفارت افغانستان مقیم شهر اسلو تلیفونی صحبت نموده ، جویا احوال ګردیدم ۰ این مسوول بلند پایه هم خبر متذکره را قاطعانه رد نمود۰ موضوع مهم دیګر اینکه یکی از اقارب نزدیک مجددی صاحب در سفارت مقیم اسلو ایفای وظیفه مینماید۰ مذکور هیچنوع اطلاع ندارد۰ ګرچه با شخص او تماس ګرفته نتوانستم بدلیل اینکه مصروف آماده سازی کار ها بمنظور استقبال از سفر قریب الوقوع رئیس جمهور بود ، لاکن کسیکه با او صحبت نمودم ، اظهار داشت نه سفارت و نه شخص مجددی که در سفارت کار میکند ازین موضوع اطلاع ندارند و خبر ذکر شده کاملآ نادرست است۰ از دید مسلک خبر رسانی ، نشر چنین خبری آنهم بدون ارائیه سند محکم ، کار صواب بنظر نمی رسد۰ امید در مورد دقت جدی صورت ګیرد۰

>>>   خدا رحمت کند ایشان انسان منصف و دلسوز بودند اگر سایر رهبران جهادی مثل ایشان بودند شرایط تلخ جنگ داخلی را تجربه نمیکردیم و افغانستان امروز گدای چشم به جیب دیگران نبود

>>>   مجددی صاحب آدم خوب بود مگر یک خیانت کرد آنهم لقب خالدبن ولید ازجمله سپه سالاران اسلام بود که خدوندج به او صحابه گرامی لقب (سیف الله یعنی شمشیرخدا) را دادبود حضرت مجددی لقب اورا به شخص کمونست وشراب خور دوستم داد که درچندین جنایت دست داشته است.
بااحترام م.ع. از کابل

>>>   مجددی ها کسانی هستند که در شهادت امیر حبیب الله کلکانی دست داشتند از نطفه انگلیساها هستند

>>>   **** برادران و خواهران مجددي در شهر مانتريال كانادا و و اشنگتن امريكا زندگي ميكنند. تاره يكي ار برادر زاده هايش با يك پسر عربي سر و كار دارد!

>>>   ایا واقا اقای مجددی فوت کرده یعنی مکاتب را رخصتی میدهد؟

>>>   ازین بعد به کرزی کی استغاره خواهد نمود؟؟؟؟؟
رهبر شورای هماهنگی بی شر بود؟؟؟؟؟
ضمیر

>>>   قاتل کابلی ها - جوابگو باشد-
خداوند ج از گناهاش انشالله نمی کاهد.
کابلی

>>>   ایا واقا اقای مجددی فوت کرده یعنی مکاتب را رخصتی میدهد؟
وای کاش مکاتب را رخصتی بدهد نه؟

>>>   کسانیکه برای منافع ( پول و مقام و منصب ) در نابودی افغانستان دست داشتند و دست دارند همه اش را سر نگون کند.
یاور

>>>   تا آن جا که بنده اورا میشناختم آدم خوب بود اهل صلح آرامش خدایش رحمت کند.
یک مهاجرازایران

>>>   آدمی خوبی هم نبود. یکبار که بالایش حمله انتحاری شده بود؛ وی پاکستان را به لحن خشن مسئول این حادثه خواند، ولی فردای همان روز به رسانه ها ظاهر شده چنین گفت، "برادر ها! از پاکستان معذرت بخواهید آنها مسئول حادثه دیروز نبودند... من معذرت میخواهم!" وی که در سن محاسن سفیدی بسر میبرد از اخطار پاکستان چنان بیم زده شده بود که حتی از رسانه ها خواست تا از پاکستان مغذرت بخواهد... درین حالت پیری از مرگ ترس داشتی!!! بالآخره مرگ در ناروی تو را گیر کرد...
محمود صدیقی ترجمان پی آر تی سویدن در شبرغان

>>>   ا گرمجددی فوت کرده است امیدآور هستم به زود ترین فرصت افغانستان تغیرات مثبت را سر لوحه سیاست ها ی خود قرار دهد.

>>>   این همه شایعات است ، حضرت مجددی جیات هستند

>>>   ولا خیلی چیزا است که هنوزحل نشده ... جناب حضرت صاحب میبو د که خواب انهار ا میدید باز میرفت. گرچی خیلی دیر هم شده بود به رفتن حضرت صاحب.
فایق.

>>>   خیلی جای تعجب است ... کم از کم 20 سال دیگه باید که زنده میبودند...
تور

>>>   باید یاد آور شد که کسانیکه از خانواده مجددی شهید ویا زندانی شده اند از اعضای فامیل صبغت الله مجددی نبودند، آنان از حضرات قلعه جواد وسایر ولایات افغانستان بودند حالانکه صبغت الله مجددی مربوط حضرات شوربازار است.
صبغت الله مجددی با حضرات قلعه جواد که تقریبا همه زندانی وشهید شدند مخالفت خیلی شدید داشت ودر زندانی شدن آنان خیلی خرسند شد وتوانست به آرمان های خود برسد.
بدون شک اگر آنان اکنون زنده میبودند صبغت الله مجددی به این شهرت کنونی دسترسی پیدا نمیکرد

>>>   جوان مرگ شدند... مگه نه؟؟؟

>>>   جناب حضرت صاحب الحمد الله حیات دارند و فعلا در ترکیه تشریف دارند و به زودی انشا الله به افغانستان می ایند

>>>   خدا حضرت صاحب مجددی را مغفرت کند آدم نیک بود روشنفکر بود.
محب کابل

>>>   خداوند غرق رحمتش نماید روهش شاد ویادش گرامی بادآدمریش شفید بود یک آدم خیر خواه بود

>>>   حضرت مجدیدی یک رهبر میانه رو بود بهر صورت کمک اش به ملت وکشوررسیده اگر فوت شده باشد الله با ایشان معامله خوب کند نظر هموطنان را مطالعه کردم اکثرا تید کردن بعضی برادرهاکه تیدنکردن رای شانرا سفید حساب می میکنیم. شاداب مسافر

>>>   درسرزمین ستم آباد افغانستان شخصیتهای مثل مجددی با انبوهی ازتجربه وقلب پاک بسیارکمیاب بود.خدایش رحمت کناد! قلبا همیشه مورد احترام من بود. قدرت را با شرارت نمی خواست. واقعا یک شخصیت دوست داشتنی داشت.
حمید ازبلخ.

>>>   انا لله وإنا الیه راجعون. مردی شریف ومیانه رو بود با مردم ما(هزاره ها)میانه خوبی داشت خدا رحمت شان کند.غوری

>>>   خداوند بیامرزد آدم صادق وکمی متعصب بود اما مسعود در دوران حکومتش خیلی آزار داد ووی همیشه از مسعود گلایه میکرد!
سحرخیز

>>>   روح شاد جنت برین مکان شان باد

>>>   ادم خوبی بود اما خیلی زود قهر میشد همه را دشنام ناموسی میداد. ودرزمان ریاست جمهوریش مبلغ 10 ملیون دالر را امریکا به مردم افغانستان کمک کرد ولی مجددی صاحب گفت این مال شخصی خودم است از وارثینش خواهش میشود که جناب مجددی صاحب که خدایش بیامرزدمبلغ 10 ملیون دالر به ملت قرضدار است. لطفا برای وصول بدهکاریش با رمضان بشر دوست درتماس شوید تا پول را به مستحقین ان برساند اگر به دولت بدهید بر سر تقسیم ان بین کرزی وپنجشیریها جنگ وجدال رخ خواهد داد.
منصف

>>>   ازتمام دوستان تقاضادارم تا درمورد شخصیت صبغت الله مجددی که یک شصیت مجاهدکبیرومبارزبوده اگرایشان فوت کرده باشد نظربه حدیث پیامبرخداج (مرده های تان را به نیکی یاد کنید.)خدمات ونیکی های موصوف را درراه ترقی مسلمانان درافغانستان نموده ازاویاد آوری کنید .
ثاقب ازبغلان

>>>   خداوند ببخشش، به امید که در مراسم جنازه اش در شهر کابل راه بندان نشود تا باعث نفرین مردم نگردد

>>>   به خاطر برخی از موضع گیری های منصفانه اش این شخصیت شایسته تجلیل است و به همین دلیل اکثر ملت مظلوم افغانستان از وجود او خوشحال و از فقدان او غمگین هستند. اللهم احشره مع من یتولاه و یحبه.
شهرستانی.

>>>   يكي از بزرگان ومقاومتگران عليه تجاوز ارتش سرخ دركشور بود زنده گي خودرا فداي خدمت به وطن واسلام نمود ويكي ازدانشمندان بزرگ جهان اسلام بود روحش شاد باد خداوند ايشان را باشهداي بدر واحد حشر كند وجنت فردوس جايش باد خيلي يك افغان دلسوز بود

>>>   خداوند مجددی صاحب را بخششد روخ شان شاد باشد

>>>   ادم خوب وریش سفید محترم بود اگر فوت شده خداوند مغفرتش کند واگر زنده است به سلامت باشد.مسعود از خیر خانه

>>>   گفته بوده که من را در هفته شهید خفک کنید که از مردی مه هم یک چیزی نصیب خانواده شود ولی وقتی خفکش کردند پس که امدند دیدند صحت یاب شده دیگر حالا به اعظای خانواده اش اجازه نیست که نزدش باشند
نور از کابل

>>>   آدم خوبی بود خداوند رحمتش کند.
اندرابی

>>>   حضرت مججدی ادم دلسوز بود کاشکی سیاف هم پشت کار خود برود
سورگل

>>>   خبر تایید نشده است.
معلوم نیست که واقعیت جیست.
رسانه های دولتی افغانستان تا کنون این خبر را تائید نکرده اند

عارف حسینی. کابل

>>>   حضرت صاحب حبغت الله مجددي يكي از جمله علماي كشور و از جمله روشن فكران بودند كه در صدد صلح و ترقي افغانستان هميش بودند و تلاش ميكردند .روحش شاد و خوشنود باد .
ما جان به فنا داده ايم تازنده شما باشيد . در مزار كه ما خوابيده ايم دست بر دعا باشيد .
انا لله وإنا الیه راجعون

>>>   >>> ادم خوب وریش سفید محترم بود اگر فوت شده خداوند مغفرتش کند واگر زنده است به سلامت باشد.مسعود از خیر خانه

>>>   ای دوست برجنازه دشمن چوبګذری
شادی مکن که برتوهمین ماجرارسد
خداونداورامغفرت کندودرجات عالیه فردوس رانصیبش ګرداند. ازجمله شخصیت های قابل احترام وعزت بود، مجاهدبود ومجاهد کلمه ایست که خداونددرقرآن پاک آنرخیلی ها توصیف کرده است.
سلطان ازکابل جان

>>>   مرده رابه بدی یادنکنیدکه سودندارد بلاخره دشمن پاکستان خوبود سیاست افغانستان خیلی جنجالی است ماداءیم اشغال بودیم امروزهم توسط بیشتراز۶۰کشور مستعمره هستم۰به امیدیک انقلاب اسلامی علمی وقلمی مانند مصردرکشور "احمد مجاهد انصاری از لوگر

>>>   مرده رابه بدی یادنکنیدکه سودندارد بلاخره دشمن پاکستان خوبود سیاست افغانستان خیلی جنجالی است ماداءیم اشغال بودیم امروزهم توسط بیشتراز۶۰کشور مستعمره هستم۰به امیدیک انقلاب اسلامی علمی وقلمی مانند مصردرکشور "احمد مجاهد انصاری از لوگر

>>>   در تمام حیات سیاسی او به غیر از استعاره چیز دیگری ندیدیم! به هر حال خدا رحمتش کند!

قندوزی

>>>   بیچاره تنها دربرابر مصارف شفاخانه ناروی هم اگر جواب بده مسکین به کجا خواهد رفت ؟ دیگه هایش خیره ................

>>>   بسیار متاسف هستم !
دیگر کسی نیست که خواب ببیندکه کرزی صاحب برای پست ریاست جمهوری مناسب ترین شخص است. اگریاد تان باشد جناب حضرت صاحب درانتخابات ریاست جمهوری و پیش ازاعلام نتایج چنین خوابی دیده بود که گویا به ایشان در خواب الهام شده که کرزی صاحب مناسب ترین شخص برای تصدی و احراز پست ریاست جمهوری درافغانستان است.
حالا ازاین به بعد کرزی خواب می بیند...
حفیظ مصدا

>>>   آقای دوستم ارزش بالا تراز لقب خالد بن ولید را که مجددی صاحب به آن اعطا نمود است دارد بخاطریکه جنرال دوستم برخواسته از بین میلیون ها انسان این سر زمین است اکنوان اقای دوستم شخصیت جهانی است

>>>   آدم خوب بود خدا رحمتش کند.
لوگری

>>>   شخص متبارز بود خدا وند متعال برای شان مغفرت کند و به تمام وارثین شان صبر جمیل خواهانم
محب الله درویش خوشحال خان

>>>   دوستان
سلام
اگر جناب مجددی صاحب وفات کرده است کرزی صاحب یک صاحب استخاره خود را از دست داد
نمیدانم جانشین وی کی خواهد بود
عبد البشیر -یمگانی

>>>   عادتا پشت مرده ها تبصره نمودن از شهامت افغانی و انسانی نیست ولی اجازه بدهید که از زنده ها کمی گیلایه نمایم انجنیر صاحب حکمتیار جنگ را علیه جکومت مرحوم مجددی صاحب شروع نموده و ان جکومت را غیر اسلامی خواندند باز در شورای هم اهنکی رهبری جناب حضرت دصاحب را پذیرفتند درین میان که چقدر افغانها و مردم کابل به شهادت رسیدند خون و خون بهای رانها به گردن که میشود و مخلصین حکمتیار صاحب درین مورد و در مورد ائیتلاف با دوستم چه جواب دارند لطفا علمی و مئودبانه ذهن ما را روشن نمیند شامل اجر و ثواب خواهند شد

>>>   ... بيچاره مردم ما خبر ندارند افسوس بحال مردم بيچاره ما
با احترام هموطن كوچك شما ( حسناعلى ) از شهر الرياض . والسلام

>>>   انالله وانا الیه راجعون
روح شاد و یادش گرامی باشد این مجاهد نستوه را که در راه دین مبین اسلام جان فشانی های زیاد را انجام دادند. بالاخره به خانه ابدی خویش مرخص شد.
تشکر
بدخشانی

>>>   مجددی صاحب ادم نیک بخت و خیرخواه بود اگر وفات ان واقیعت داشته باشد خداوند او را مغقرت و جنت فردوس نصیب اش کند
و اگر دروغ باشد خداوند او را صحت یاب کند
با احترام سروری

>>>   خداوند بزرگ جایش را جنت گرداند. آدم خوب و مسلمان ساده و صادقی بود. سخن های بسیار ساده و عوامی میگفت. بار دیگر از خداوند متعال برایش بهشت برین میخواهم.

>>>   انالله و انا الیه راجعون

>>>   از اینکه بر ضد پاکستان لعنتی بود . خدابیامرزد

>>>   به گفته نویسنده یکی از سران جنگ داخلی همراه گلبدین و اقای مزاری و ... بوده. پس انسان جالبی نبوده. چون اینها میتوانستند از راه گفتگو مسایلشان را حل کنند نه از راه جنگ داخلی که باعث اواره شدن چند میلیون انسان و بیوه شدن و یتیم شدن زنان و کودکان و بدبختی تمام ملت افغانستان.
احمد

>>>   انا لله وانا الیه راجعون
هرچه کرده حالا درو خواهد کرد

>>>   ادم خوب و ریش سفید محترم بود اگر فوت شده باشد خداوند مغفرتش کند و اگر زنده است به سلامت باشد...

>>>   خداوند هرکسیکه به این وطن خیانت میکند و در نهادش خیانت مکند شعو ر ی و یا غیر شعور ی عمداً یا قصداً بخاطر پرکردن جیب خود از پول و دارایئ عا مه و یا از خون ملت به غضب خود گرفتار ش بکند و راهی دوزخ بگرداندش و خداوند بالایش هیچ رحم نکند

>>>   صبغت الله مجددی آدم خوبی بود ولی شخصی سیاسی نبود باید در مسجد امامت میکرد نه در پی ریاست جمهوری که با عث...
کابلی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است