بررسی شخصیت و عملکردهای شهید احمد شاه مسعود
موضوع هفته: 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۱۸    ۱۳۹۱/۶/۱۸ کد خبر: 41149 منبع: پرینت

بیست و ششمین موضوع هفته شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) در سال 1391 خورشیدی مصادف شد با یازدهمین سالروز شهادت احمد شاه مسعود.

درباره شخصیت قهرمان ملی کشور حرف و شنودهای متفاوتی وجود دارد. قضاوتها درباره شخصیت و کارکرد های ایشان نیز غالبا یکطرفه، ناقص و آمیخته با حب و بغضند. واقعیت نشان می دهد که مسعود هم اشتباهات فاحش دارد و هم مواردی که می توان آن را مثبت خواند.

لذا این موضوع هفته را اختصاص می دهیم به نظرات شما عزیزان درباره شخصیت و کارکترهای خصوصی شهید احمد شاه مسعود. انتقادات شما درباره همرزمان و اطرافیان این رهبر جهادی و یاد و خاطراتی که شما از دوران جهاد از این مجاهد شهید به یاد دارید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   مسعود یک قهرمان ملی بود خداوند روح اش را شاد کنه با جمله شهدای افغانستان
خالد از کابل

>>>   من یک پشتون هستم اما حقیقت را باید پزیرفت مسعود یک قهرمان ملی بود...

>>>   شهيد از طرف غيرمسليم شهيد ګفته ميشود و از طرف عرب کشته شد پس شهيد نيست...
خاکی

>>>   دوستان عزيز من شخصا مربوط حزب اسلامي هستم
و براي حزب اسلامي سر خود را فدا هم ميكنم چون هدفش اسلام است
و به احمد شاه مسعود بسيار احترام دارم چون او شهيد شد
ولي از پيروانش گلايه دارم شما بايد راه مسعود شهيد را انتخاب كنيد نه اينكه در كوچه و بازار مردم را آزار بدهيد كه والا ما از روز شهادت مسعود تجليل ميكنيم
واقعا كار بد است
و نتيجه اش را هم در پل سوخته ديديد
تشكر
جاويد

>>>   من به صفت دموکرات (کمونیست) خصلت وطنپرستی احمد شاه مسعود قهرمان را تایید میکنم . چون مرد پابند اعتقاد اسلامی و استقلال طلب بود . افسوس رهبران نام نهاد جهادی شامل ارکان دولت کنونی وطن و اسلام را فروخته... و مزدوری غرب گردیدند . حهادی اصل هنوز هم جهادی است و در جبهات داخل خدمت است مگر وطنفروشان فریبکار جهادی مردم را به تشکیل حکومت تحت رهبری مستقیم امریکا دعوت میکند . در چوکی فساد ملیونها دالرا ز فروش خون جهادی بدست آوردند .این جهادی بدل مورد تایید نیست .
نظرخان اوزبیک

>>>   در باره این قهرمان مولی هیچ حرفی برای گفتن ندارم....
همین!!!

>>>   هاهاها كدام جهاد. كدام آزادي. هرجه افغانستان ميكشد از خاطر جنين آدما است.نميخواهيم ديكر....
از هرات

>>>   مسعود در راه خدا جهاد نکرد بلکه برای چوکی جنگید... همه وهمه فدای چوکی رئیس جمور ربانی ووزارت دفاع بود!مسعود جهاد مردم افغانستان را به خاطر چوکی بر باد داد و پشت پا به خون دو میلیون مجاهد راه خدا زد وثمره جهاد مقدس مردم را که آزاد کردن افغانستان از چنگ ابر قدرت شرق بود به پاکستان و ابر قدرت غرب تقدیم کرد! به نظرم این مستندات کافی باشد و نیازی دروغ نیست چون حقیقت هست!
چاووشی

>>>   فردي عالي و دوستداشتني بود و براي هميشه ميباشد

>>>   به استناد آیت قرآن کریم ذره ذره اعمال خوب و بد ما در روز آخرت محاسبه میشود.بناء هر چی کرده خوب یا بد حتما جزای آنرا خواهد دید.
تقی لاریجانی از تهران

>>>   با عرض سلام!
من خودم به عنوان یک شهروندی کشورم افغانستان هیچ وقت مسعود را به عنوان قهرمان ملی قبول ندارم !!! و از این کلمه که مردم به ایشان خطاب میکنند واقیعا جگرم داغون میشه.
من خودم تاجیک ام و از هرات باستان میباشم و ما هراتی ها خاطرات خوب از ایشان ندارم و با عنوان یک شهروند نه به عنوان یک تاجیک نظرم اینه که مسعود در نزد پنچشیریها قهرمان اند چون هر کاری که لازیم بود برای پنچشیری خود کرد.
احمد نثار خان از هرات.

>>>   یک شخص... پنجشیری بود
جاوید رها

>>>   سلام خوانینده گان پیپر
احمد شاه مسعود خدا رحمت کند اما لقب قهرمان ملی را به احمدشاه مسعود...
همه مردم افغانیستان در ساهه و منطقه که زنگی میکردند در مقابل شوروی سابیق جهاد کردند
ع حیدری استرالیا

>>>   قريب 22 سال تحقيق حميق كه از مسعود دارم شايد كتاب هاي نوشت مگر همه را جمع بندي كرده ميگويم:
مسعود... بخاطر قدرت خود را وسيله استفاده اشخاص و گروه هاي متعدد داخلي و خارجي، شرق و غرب ساخت و اين ها مسعود را بزرگ و بلند و بلند تر كردند، در آخرين عمرش باز به هيچ تبدل شد، اما بعد از فوت اش باز همان بازي جريان پيدا كرد و در آيندي نه چندان دور باز هيچ خواهد شد.
بار كج به منزل نمي رسد
حق بين

>>>   روحش شاد و یادش گرامی باد!
شهید مسعود مردی بود در مقاومتش سختتر از سنگ کوههای پنجشیر، اراده والایی داشت بلند تر از قله کوه های پنجشیر، حساب و نفس پاکی داشت مانند آب زلال دریای پنجشیر، صحبتش چنان شیرین بود مانند توت پنجشیر، هدفش روشن مانند آسمان صاف پنجشیر
بلی ! هموطنی که با خواندن دو جمله بالا احساست به شور آمده و میخواستی با توپ و هاوان فیر کنی...،تو وقتیکه با نام پنجشیر حساسیت داری و هر آنچه وآنکه ضمیمه با نام این دره زیبا و قهرمان پرور میشود نا خود آگاه به داو و دشنام میگیری من را نمیتوانی دعوت به عمل بالمثل نمایی.
منتظرم که عقل، فراست، ظرفیت اخلاق، استدلال منطقی هموطنان دگر اندیشم را بخوانش گرفته ، آینده وطنم را در آیینه نظراتشان ببینم.
ل.ر.شفیق

>>>   اگر عملکردهای مسعود را ازعملکردهای پیروان ایشان قضاوت کنیم در انصورت مسعود قهرمان ملی بلکه یک.... بود

>>>   ازنظرمن آمرصاحب شهید یک شحص مسلمان، مجاهد، وطنپرست بود اگر غلام و نوکر اجنبی ها میبود مثل حکمتیار،و ملاعمر که پاکستان تاالحال ازآنها حمایت میکند برایشان جای بودباش داده است و از آنها به منافع خود استفاده میکند وآنهارای بالای مردم افغانستان استعمال مینماید
آمرصاحب شهید نمیشد ودیگرخوبی که داشت بسیار دلسوز برای مردمش بود اگر ما از واقعیت ها چشم پوشی نکنیم ببینیم که بعد از شهادتش نه کدام بلند منزل و نکدام شرکت های تجارتی از اوباقی نمانده است با وجود اینکه امکانات فراوان دراختیار داشت .خداوند مغفرتش کند روحش شاد و یادش گرامی باد
با احترام احمد برومند ازکابل

>>>   من منحیث یک افغان گذشته از همه مسایل به شخصیت شیهد احمد شاه مسعود احترام دارم و دوستش دارم یک افغان واقعی بود ولی اینکه همرزمانش هر چه کردند و میکنند به خود میکنند در باره هر کدام شان تاریخ قضاوت خواهد کرد ولی ماند گپ مسعود شهید که یک پدیده یی بود که باز تکرار نخواهد شد حیف و صد ها افسوس که این وطن دیگر مسعود ندارد که در مقابل دشمنان این وطن مردانه وار برزمد .
باشنده شهر کابل

>>>   روحش شاد باد قهرمانی بود که واقعا وطن دوست بود و فریب دال خور ها را نخورد

>>>   به نظر من به این مبارز دفاعی می توان: قهرمان قومی لقب داد نه قهرمان ملی.... بلی قهرمان قومی درست است چون به قوم خود خدمت کرد....
یک مهاجر از سوریه.

>>>   مسعود عزیز چهره متفاوت و بارزی نسبت به دیگر شخصیت های جهادی بود او شخصیت استثنایی منحصر به فرد داشت که برای همه کسانیکه او را از نزدیک میشناختند مایه تعجب و حیرت بود. از خصایل نیک او انسان دوستی , معارف دوستی , حس استقلال طلبی و اعتماد به نفس بود . همیشه در ساحات تحت قلمروش قبل بر ایجاد مراکز نظامی مکتب و معارف را تاسیس مینمود حتی مکاتب نسوان را که خود نشاندهنده وسعت دید و معارف دوستی فرمانده مسعود بود . مهمتر از همه به مسایل مادیات هیچ ارزش قایل نبود به راستی چنین ویژگی ها بود که اورا به یک فرمانده محبوب و ایده آل در بین افغانها تبدیل کرده بود که در ساحات تحت قلمروش مردم آماده بودند برای موفقیت و کامیابی او حتی جان خود را فدا نمایند. روحش شاد و فردوس برین جایش باد
میرعبدالله برهانی تخار

>>>   اشتباهات مسعود بیشتر بود نسبت به خوبی ها یش...
یاد,,,

>>>   شهید احمد شاه مسعود مرد بزرگ در تاریخ افغانستان بود

>>>   شهيد مسعود هركمي و كاستي كه داشت ولي در دوران مقاومت همه اقوام را باهم يكي ساخته بود براي نجات مردم افغانستان ازچنگال خونين پاكستان و در راه آزادي وطنش شهيد شد. كوشش هاي زيادي كرد كه جهان را متوجه تروريزم كند ولي متعصفانه گوش شنوايي نبود حرفش را بشنود.
روحش شاد
ع م قندهاري
از دهلي هندوستان

>>>   ایشان دارای شخصیت قومی است. جهاد ایشان در مقابل تجاوز شوروی قابل ستایش است. اما شخصیت ایشان را نمی توان ملی تحلیل نمود. زیرا در دوره حاکمیت ایشان در کابل کار های صورت گرفت که نباید نمی شد . مشکل اساسی افغانستان نیز از همین جا ناشی می شود.که همه افغانستان را، از دیدگاه قوم و مذهب خود نگاه می کند. لذا افغانستان همیشه درگیر جنگ های قومی و گروهی بوده .
مشعل مزارشریف

>>>   بنام الله مهربان
درست که اقای مسعود یک قوماندان بود ومیتوانست درمواقع حا از خود ابتکارات جنگی نشان دهد ولیکن افسوس که این ابتکارات ان یا اگاهانه ویا نا اگاهانه به سو دشمنان اسلام واین سرزمین انجامید از ان جاییکه خداوند به پیامبرش دراولین الهام خود به انحضرت (ص) میفرماید اقرا یعنی بخوان به این معنی که مبارزه اسلان براساس علم ومنطق استوار هست نه فقط نیزه وشمشیر
واقای مصعود بنابر عدم درک حقیقی از اسلام وعلایق سخت که دروجود اش دربدست اوردن قدرت شراره مینمود راه خودرا از اسلام بکلی متمایز نموده بود و مبنای مبارزه خود را بر اساس تعصبات قومی بنا نهاد و همه را یکسر بر همین اساس دعوت و تشویق مینمود (که دیگر پشتونها دراین ملک جای پای ندارد) و بر ضد پشتونها دایم جلسات علنی و ایتلاف های ناروارا روی دست گرفت و با دشمنان خدا و دشمنان این سرزمین به منظور تصاحب قدرت اماده هرگونه سازش گردید نمونه بارز ان بروز جنگهای تمام اعیار و ایتلاف نامیمون جناب با جنبش وحدت ستم ملی پرچم بود که همه اینها را در زیر یک چتر بنام مبارزه مسلحانه علیه پشتونها چمع نمود که بعد از گرفتن قدرت از دولت کمونیست نجیب همه این نیروها را به منظور تصاحب قدرت بر ضد پشتونها بسیج نمود نمونه اول این مبارزات مسلحانه جنگهای خانمانسوز وحدت اتحاد و جنبش به رهبری اقای مصعود در افشار... چرا که پروتوکول بین وحدت و شورای نظار بدین منوال امضا شده بود که نیروهای وحدت میتوانند برای مردم خود سهولتهای زندگی را به هر طریق ممکنه فراهم سازد و بنابر ازدیاد نفوس ملیت هزاره باید سرزمین ها و خانه های جدید را به دست ارند البته به هرطریق ممکنه ناگفته نباید گذاشت که خود نیز مشمول این اجندای انها قرار گرفته بودم... میگفت که من از از مردم کابل دفاع مینمایم البته این سخن امرصاحب از طریق تلویزیون ها پخش شده بود مگرعملا دیدیم که...
امرصاحب خدماتبی که مردم پنجشیرنمود اگر واقعبینانه قضاوت نماییم که امروز مردم پنجشیر در هیج نقطه از کشور برای بقای خود جای پای ندارند دشمنی امر صاحب با اقوام هزاره ازبک پشتون همه مردم پنجشیر را به یک تنگنا قرار داد درست هست که امروز در کابل و پروان بنابر موجودیت نیروهای خارجی یکی کمی نفس راحتر میکشند مگر با رفتن این نیروها جطور خواهد شد و نیروهای خارجی دایم الوقت در این سرزمین نخواهند ماند تاراج بیت المال سازش با نیروهای خارجی و دادن جواز مشروعیت اشغال دایمی کشور ما به نیروهای خارجی و برحق دانستن نیروهای خارجی به کشتار مردمان ما اینها عمع عواملی ان که دورنمای هموطنان پنجشیری ما را در اینده تاریک جلوه میدهد و در شرایط امروز که مردم پنجشیر را اگر عمیق مطالعه نماییم میبینم عدع انگشت شمار مردم پنجشیر که بنابر دریافت و یا به تاراج بردن مال بیت المال که قبلا پروسه ان تکمیل گردیده بود که از فیض و برکت ان تاراج صاحب قصر های دلنشین مارکیت ها تعمیر های سر به فلک کشیده اسمان خراشها و یا عده محدودی که با گرفتن بیدون حساب پول های دالری از نیروهای خارجی متباقی همه درخط غربت قرار دارند و ... کابل همه پنجشیرها هستند واز فیض سواد علم پوهنتنون فرسنگها فاصله دارند واصلا بسوی تعلیم و پیشرفت درذهن و ضمیر انها مشاهده نمیگردد سران پنجشیر با درک همین موضوع و به منظور بقای شیرازه قدرت خود اصلا بالای مردم پنجشیر توجه ندارندکه البته این شیوه را سران موجوده پنجشیر از رهبر ایشان (مصعود) به میراث برده اند مردم را کور نگه دارند و ذهن و ضمیرایشان را قوم گرایی ملیت گرایی تعصبات قومی بد معاشی سرشاری را جایگزن علم و منطق مینمایند پس خدمات امر صاحب در اینعرصه به مردم پنجشیر قابل تحسین هست.
بااحترامات فایقه
خالد

>>>   پیشنهاد میکنم، که فقط مقالهء در همین سایت را تحت عنوان" مسعود کی بود و چه کرد؟" را بخوانید، بعد در باره جنبه های منفی و مثبت او قضاوت کنید.
نادر

>>>   البته زمانیکه شخصیت کسی مورد مطالعه قرار میگیرد باید بدور از هرگونه علایق جنبه های مثبت و منفی آن بررسی شود چیزی که متاسفانه در برخورد با مسعود خیلی اغراق آمیز بوده و ما تاجیکان و بخصوص پنجشیری ها مقام مسعود را تقریبا به خداوند نزدیک کرده ایم و خیلی حرفها وصفت های که به ایشان نسبت داده ایم ناروا و اغراق آمیز است. من علت جنگهای داخلی و خونریزی های عظیمی که بعد از پیروزی مجاهدین در کابل اتفاق افتاد به قهرمان مولی خود ساخته مان نسبت میدهیم، زیرا ایشان با انحصارگری... بیش از حد در حق سایر اقوام بخصوص پشتونها زمینه جنگهای داخلی را به فجیع ترین شکل آن بوجود آورد و متاسفانه... و ما هر چند از وقهرمان سازی کنیم ولی یقننا تاریخ او را نخواهد بخشید و سزای اعمال خود را اینک خواهد دید!!! پس باید واقع بین بود و اشتباهات گذشته خود را باید پذیرفت اگر به وحدت ملی و افغانستان واحد باورمند هستید؟
شعیب تخاری.

>>>   هیچ گونه انتقاد درباره شهید مسعود وجود ندارد .
از هرات

>>>   مسعود بزرگ یک اسطوره بود.و لقب قهرمان ملی واقعن شایسته اش میباشد. دوستانی که در باره آمر صاحب نظر منفی دارند بهتر است کمی بیشتر در باره شخصیت آمر صاحب مطالعه کنند. البته من به نطریات همه احترام میکزارم.
عبدالناصر اشکان از حیدر آباد هند

>>>   ما دیروز شاهد تجلیل روز مرگ مسعود بودیم. پنجشیری ها چاقو های خود را از شیشه های موتر به مردم نشان میدادند. در غرب کابل بجای عکس مزاری عکس مسعود را نصف میکردند که جنگ بین هزاره های بیدفاع و پنجشیری های مسلح در گرفت. دو نفر جوان هزاره با یک پولیس جای بجای کشته شدند. میگویند پنجشیری ها محاصره هستند و زود است که به پنجه قانون سپرده خواهند شد!...
محب الله از پغمان - کابل

>>>   درتاریخ افغانستان سه شخصیت تکرار نخواهد شد،
1- داود خان
2- داکتر نجیب
3- احمد شاه مسعود
خداوند هر سه شانرا بیامرزد.
وطندوست

>>>   خداوند رحمتش کند زبان فارسی را احیاکرد ورنه ما هزاره هاباید پشتوصحبت میکردیم هاهاها
مژده کاظمی
ازجبرییل

>>>   من عضو سابقه دار واز جمله فعالین حزب دیموکراتیک خلق هستم : مسعود را آیینه و تجلیگاه اندیشه های ملی وانسانی آزادی بخش مردم عدالت خواه کشورم میدانم . مسعود را دوبار ملاقات نمودم واقعآ فراتر از رهبران مابود و بلند از هر رهبر دنیا برای عدالت . آزادی . مساوات . برابری در میان کره خاکی می اندیشید . آزادی . عزت و عظمت مردم مارا بیشتر از هر وطندوست عزیز میداشت و خوبی ها و خوشی ها را برای همه شهروندان کشور و دنیا می خواست . من در ردیف چکوارا. فیدل . مسعود را سمبول عدالت . انصاف و پاسدار انسانیت میدانم وفراموش نکنم در لحظاتیکه تازه خبر شهادتش در رسانه ها خارجی درز نموده بود یکتن خبر نگار...که برای BBC درافریقا کار میکرد وقتیکه ابعاد تاثیرات کشته شدن مسعود را مرکز BBC سوال میکر این خانم خبر نگار در افریقا با فوران اشک ها پاسخ میگفت مرکز BBc سوال کرد که شما... شما چرا اشک می ریزید در پاسخ چنین گفت " مسعود رهبر تمام عدالت خوالهان و آزادی خواهان دنیا است مسعود نماد بزرگی از عدالت خواهی و آزادی بود مرگ او مرگ عدالت و آزادی است من برای مرگ عدالت که رهبر واقعی خود را از دست داد اشک میریزم...
شیر بهادر

>>>   من تعجب میکنم آیا هیچ کس در مورد فاجعه افشار چیزی نمیداند؟؟؟...

>>>   کمبو د بلو غ آدمی بو د شو د
اضرارجهان جمله به ما سود شود
امکان ضعیف است که دیگرمادر
پو ر دیگری زاید و مسعو د شود
بی گمان که مسعود مصداق همین شعری است که در بالا ذکر شد.

>>>   در باره نظر سوم باید گفت که...
شهید کسی است که نا حق کشته شود و شهید احمد شاه مسعود به مثل تو ... نبود بلکه به خاطر ما به شهادت رسید و جان خود را قربان نمود .
افغان

>>>   قهرمان ملی کسیت که باید از قلب مردم برخاسته باشد مسعود کسیت درست بیک منطقه فامیل خود کار کرد که تاحال ثمره آنرا ... اگر محک جهاد بودن را قرار دهیم ملیون ها افغان جهاد نموده... اگر لیاقت را در نظر بکیرم... در هنگامیکه مسعود زنده بود در وزارت داخله قره بیک ... همراه قانونی بالای چوکی وزارت داخل جنک فیزیکی شدند چند سر باز کشته خسارات زیاد به تعمیر وزارت آمد چندین سر باز غریب کشته شد که وزارت معارف ...
Qaree Naseer Az Panjsher

>>>   قهرمان مولی.
قهرمان مولی
قهرمان مولی.
Ajmal Az kabul

>>>   سلام و احترامات عمیق خود را خدمت همه وطنداران عزیز که در داخل و خارج کشور زندگی میکنند حضور مبارک تان تقدیم میدارم.اگر چی درباره شخصیت مسعود(رح) برادر هاهمه چیز های ضد و نقیض گفتند. به برادر ها کوتاه چیزی عرض دارم مسعود(رح) را چیزیکه خدای بزرگ برایش مهربانی کرده به گفته بعضی برادرها که شاید روی عقده های شخصی باشد یا سواد ندارندازشناخت شخصیت ها آگاهی ندارند به هر صورت برادران در اول پاره ششم قرآن مجید خدای بزرگ فرموده است و در ترجمه آیت مبارک چنین آمده است پیغمبر(ص) به امت خود آگاهی داده که شما یزرگان کفار و مشرکین را گپ های زشت و ناپسند نگوئید...اگر امت پیغمبر (ص) هستید به بزرگان هیچ کس توهین و تهمت از روی عقده های شخصی و گروهی خود چیزی نگوئید. و اگر امت آن حضرت(ص) نیستید. گپ واضح و کسیکه به شخصیت و شهادت مسعود(رح) توهین میکند من میدانم که کدام مردم و گروها هستند اگر رهبر و بزرگ خودرا دوست دارید مودبانه گپ ها و نظرات خویش را اریه فرمائید در غیر آن مسعود برزگ را خدای واحد خودش توصیف کرده و مشکلی در رهبری و شهادت اش انشاءالله وجود ندارد و همه میدانند که رهبر شما... چی کردنداگر لازم میدانید من درباره رهبران شما بسیار گپ ها روی اسناد دارم. به هر صورت برادر یکدیگر هستیم حوصله و برادری خود را حفظ کنید که دشمن نابکار در کمین است نابودتان میکند. و درباره خصوصیات مسعود(رح) که خدای واحد برایش عطا کرده است بسیار زیاد است به دوتای آن اشاره میکنم همه عطاهای خدای واحد است برایش داده بود. اول-در مرکز تعلیمی فرخار 102 نفر از ولایات مختلیف کشور درس میخواندیم در مجموع 200 نفر در همان آشپزخانه مربوطه ما اعاشه پخته میشد بعد از ادای نماز شام به آمر صاحب شهید احوال دادند که فلانی قوماندان با400 نفر در راه است میرسد برای ایشان اعاشه پخته کنیم آمرصاحب شهید گفت نه خیر بس است همان 200 نفر اعاشه وقتیکه 400 نفر رسید خودش آستین ها را بر زد کفگیر را بدست گرفت برنجی راکه به 200 نفرپخته شده بود برای 600 نفر توزیع کرد و هنوز هم در دیک خیلی برنج باقی بود. دوم- در زمان طالب ها از نساجی گلبهار جنگ از عهد بالا شدید شد قومانده عقب نیشنی داده شددرداخل دره پنجشیر شاید 15000نفربیشترمسلح و مردم کابل و شمالی در داخل در پیاده درحرکت هستیم حتا مرد و زن هااولادهای خود را هیلا میدادند درحال فرار بودندهرکسی درمشکلات جان خودبودو6000بیشتر مسلح در حالت فرار بودند آمرصاحب شهید از بالای دره پنجشیر در محل رسید همین 15000 مسلح و زن و مرد و اطفال در حالی بودند که خداوند بزرگ او حالت را خودش میدانست به همه گفت که چی گپ است گفتند و داد میزدند که طالب ها دستگیر ما میکند همه مانرا میکشد صدا کرد توکل بخدای بزرگ تشویش نکنید با دو نفر از حاضر باش های خود در موتر خود حرکت بطرف طالب ها را در پیش گرفت و زن و مرد و اطفال را اطمینان دادگفت بنشینید همه تان دم راستی کنید بعدآحرکت کنید6000هزار مسلح با9الی10 نفر ملکی داد میزند و فرار میکردند به کمک خدای بزرگ با دو نفر مسلح و نفر سوم خود آمر صاحب شهید 15000 هزار نفر را ازحالت بدی دفعتآ به امر خدای بزرگ حالت ناگواری را آرام میسازد و صدها جاهای دیگر همچنین شاهد هستیم این ها همه بخشش پروردگارش بود که به مسعود(رح)عطا فرموده بود.احترام به همه عزیزان داخل و خارج کشور.احترام به کارمندان شبکه افغان پیپر.
میرویس ازفاریاب فعلآ باشنده کابل.

>>>   مسعود نقشه های گلبدین را همیشه خونسی کرد  
جاغوری

>>>   پیروان و حامیان مسعود نشان دادند، که...
Ajmal Az KBL

>>>   میگن شا شجاع به خاطر الماس کوه نور و احمد شاه مسعود به خاطر زمرد پنجشیر جان های خود را از دست دادند.
ادامه اش را هموطنان خواهند نوشت!

>>>   هر که بود و هر چه کرد گذشت. آما یک شحص با غیرت،با ایمان ووطنپرست بود. در موجودیت او اشغال این کشور نا ممکن بود. اشغالگران او راهدف اولین حمله انتحاری قرار دارند تا راه را برای اشغال اماده سازند. فراموش نکنیم که 9 و 11 سپنامبر با هم مرتیط است.
بلال

>>>   خوب وبدش در کتاب افغانستان چنگتبا شو مشخص شده است بیشتر نیازی

>>>   مسعود ...ملي با بد نامي مرد و عده اي كور كو رانه و از روي تعصب از بت ساختند مسعود و گلبدين در اوج پيروزي شكست خوردند
دوست دار وطن

>>>   كدام قهرمان . قاتل دو ميلون كابلي يا كسي كي اورد
افغانستان را بالاي باكستان فروخت يا أرجنت KGB
افسوس. به حال ما
قهرمان از مسكو

>>>   یکی کمی از چنایات هوا خواهان مزاری نیز باید یاد شود چرا همیشه یکطرفه قضاوت میکنید

>>>   سلام.جنایات مرحوم مسعودو همدستانش انقدر زیاد است که در حافظه کمپیوتر هم گنجا نیده شده نمی تواند.
سعید پروانی

>>>   غرب کابل----- افشار افشار افشار افشار..........

>>>   برای قوم خود بد نبود.
ولی برای اقوام دیکر ؟؟؟؟؟
آنها ....کاری بیش نیست.
خود تان قضاوت کنید.
بهزاد ننکهار

>>>   سلام : برادر عزيز شما زحمات زياد را كشيده ايد اين همه داستان را درج صفحه اين
سايت اطلاع رساني نموده ايد شما از يك جهت اي شخص راوالا مقام و بالاي شانه
اي ملت مظلوم گذاشته ايد: ازطرف ديگر يگ خون خواركه از اول جواني تا به امروز
نوشيده وياروي زمين ريختانده . پس وظيفه شما قلم بدست ها. است كه براي مردم واضح
بنويسد. كه بله اينا وامسال اينا كساني است كه هچ موقع نگويد شهيد ويا قهر مان ملي
بايد بگويد جنايتكارهاي خون خوار وغارت گراي ميهن. از أن زمانيكه اينا تفنك را بدست گرفته تا اكنون اي وطن .
ويران وهمه اطفال هاي وطن يتم بزرك ميشود

>>>   سألتم دوستان.
قهرمان ملي به شخص صدق ميكند كه هميشه قيام ملي كرده بأشد نه قومي. طوريكه اشاره شده است در بالا اين لقب قهرمان ملي إز مسعود نماينده كًي نميكند بلكه مصلحتي است.
مقاومت اين مبارز در مقابل رؤسها قابل ستايش است بدون شك هر جند به كمك و دستور اي إس اي و سي اي ا بود. مكًر بعد إز خارج شدن روس اين قهرمان ملت جه بلا يي به جان ملت اورد اين را مردم فراموش كرده؟؟؟؟
مسعود هيج تلاشي براي اتحاد تمام مليتها ها در افغانستان نكرد بلكه هميشه قوم برست و خودخواه بود.
خداوند مغفرتش كند.
بيدار إز ملبورن

>>>   من بحیث یک بنجشیری میتوانم بګویم که !!!
مسعود مرد خوب بود اما بسیار انسان ها را کشت جنګ کرده همراه جنرال دوستم و یا همراه مجاهدین او یک ...ملی است نه یک قهرمان ملی.
جواد بروانی

>>>   ستيف كول نويسنده مشهور امريكاي در كتابش "جنگ اشباح" معلومات هاي مستند از دوران سالهاي هشتاد ميلادي تا روز هاي قبل از قتل مسعود يكا يك چگونه س ا ي "سيا" كومك هاي نقدي و تخنيكي به مسعود نموده بر شمرده. در ارتباط مسعود با طالبان در سال 2000 از چند موضوع تذكر داده,
اول فرستادن امرالله صالح ريس پيشين امنيت ملي به نزد نماينده طالبان به سويس، دوهم دوبار تماس تليفوني مسعود با خود ملا >>>   شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان است این راتاریخ قبول کرده است و مجاهدین شاهد آن بود است هر چند افراد حزب اسلامی را حسودی آید مگر تاریخ را تغیر داده نمی تواند. اگر افراد حزب اسلامی در جستجوی ایتلافهای فتنه انگیز باشد باز بهتر است از ایتلاف حکمتیار با تنی و دوستم و از فرماندهان راه زن خود همچون زرداد کمی حرف بزنند. اگر احمد شاه مسعود هر قراردادی صلح با روسها امضا کرده باشد حقش بوده در صدر اسلام همچنین پیمان های با کفار نوشته شده است و کدام عمل غیر اسلامی نیست. آنعده که از نام مسعود به نفع خود در دولت مشغول جمع آوری پول است گناه احمد شاه مسعود که نیست. او در بین ما دیگر نیست و نباید همه چیز ها به او نسبت داده شود.

یاسر وردگ

>>>   به طور خلاصه میگم اگر مسعود زنده میبود افغا نستان را از این حالت نجات میداد تا ای اندازه بدبخت نمی بودیم
هراتی

>>>   قهرمان ملی شهید راه آزادی و استقلال احمد شاه مسعود تنها مبارز نه بلکه معجزه الهی در روی زمین بود، او به یک افغانستان آزاد و با دیانت می اندیشید و تا آخرین رمق حیات بدین اسلامی مبارزه کرد.

>>>   مسعود از اهل بهشت بود و بخاطر اعلی کلمه الله و آزادی میهنش رزمید و در این راه جام شهادت نوشید. بهشت برین جایش باد.
ضیاالحق ناقد

>>>   نام قهرمان ملی تاریخ معاصر افغانستان را زیبایی بخشیده که باید هر فرد افغانستانی بنام قهرمان ملی شهید احمد شاه مسعود ببالد.

>>>   اینکه مسعود یک مجاهد واقعی و قهرمان بود شکی نیست ، چون همه کاروایی و افکارش بر جهانیان نیز واضح است . انسا ن ذاتا از اشتباه خالی نیست و اگر اشتباه نکرد پس از جنس بنی ادم نیست . بنا کسانیکه چشم پت در مقابل آن همه خوب هایش حرف میزند آنها... ای اس ای هستند و یا اجنت های دیگر کشورهای مغرض . و یا اینکه تعصب انها اینقدر زیاد است که انهار را از اسلام هم خارج کرده است.

>>>   سلام برای همه آزادی خواهان و صلحدوستان افغانستان
نظری من در باره مسعود این است. در جنگ های داخلی که امکانات زیادی در اختیارش بود از نظامی کمونیست ها و یک بمب را پیش روی خانه ما انداخته بودند به امری مسعود. که چندین طفل و زن ها کشته شدند. حالا چطور به کدام وجدان به او من... و یا قهرمانی ملی بگویم

>>>   مسعود...گاهي با روس ... و گاهي با فرانسه

>>>   هزارافسوس که مسعود پشتون نبود
نوری

>>>   مسعود شهيد افكار والا داشت خداوند مغفرتش كند. لطفا به دور از تعصبات قومي، سمتي و زباني نظرات خويشرا درج كنيد.
بادغيسي

>>>   آیا شما منتظر ... و یا منتظر فرشتها !:
تصور نکنید که در این کشور همیشه فرشته ها بیایند رهبری شما را بدست بگیرند ویا خداوند بشما پیغمبر جدیدی بفرستد همه امور غیبی را بداند انسانهای خوب و بد را توسط وحی اله کشف کند و مفسدین و مجرمین را به دنیا معرفی کند و هیچ لغزشی هم از وی سر نزند !!!
احمد شاه مسعود بعنوان یک شخصی که وطن خود را دوست داشت و به وطن خودعشق می ورزید، مجبور بود که از حریم این وطن دفاع کند و این دفاع لازمه آن این بود که با همه مجرمین، مزدوران بیگانه چه در لباس داخلی و چه در لباس خارجی مقابله کند.
همه کسانی که با مسعود در گیر بودند در کشورهای همسایه خانه و دفتر و دیوان داشتند و هنوز هم دارند!! و نیز به کشورهای همسایه وابستگی داشنتند و هنوز هم دارند:پس شما خود قضاوت کنید !!
احمدشاه مسعود که نمیتوانست بخاطر ایجاد آرامی افغانستان کشور پاکستان....اشغال و سرکوب کند ! بلکه مجبور بود با... اینها که تحت نام گلبدین، ملا عمر؛ مزاری و... که متعلق به اقوام ساکن در کشور بودند مبارزه کند و بس غیر از یک قبر؛ اگر خانه ای از احمد شاه مسعود باقیمانده در داخل و یا خارج افغانستان بفرمائید شما و همه رسانه های جهان همکاری کنید و نشان دهید ؟!!!
اگرغیرازین ازست شما خود بگو یید ؟!!!
بلال از هرات

>>>   درين شكي نيست كه مسعود يك قوماندان برجسته كشور بود و بايد از استعداد وي استفاده صور ميگرفت اما... واقعیت این است که احمد شاه مسعود یک قوماندان عادی یک منطقه خورد بود در دوران جهاد فقط یکبار با روسها جنگ نمود و بعد به مشوره شبکه های همفکر اش قرار داد جنگ بندی را نمود تمام قوت خود را برای توسعه طلبی متوجه ساخت ...
والسلام
امین

>>>   شما دو قوم... و... بر سر هم بکوبید تا فصل کوچی رسیده و یا طالبان برسند.

>>>   سلام به همه هموطنان داخلي وخارجي ! مسعود يك انديشه مسعود يك مكتب در اخير مسعود يك مسلمان با ايمان بود از جهاد و مقاومتش شما خو اگاه هستيند

>>>   مسعود عزیز یک مجاهد نستوه ، عسوه ی تاریخ ، سالار شهدا ، نمونه آزادی خواهی و یار نسل بشر و نسل آزادیخواه و نماد دین دوستی ، وطن پرستی و مجاهدت بود.
اگر مسعودی نبودی دیگر ازادی ، استقلال و وطن دوستی ی نبود و همه افغانهانستانی ها و حتی جهان در زیر یوغ استکبار سرخ و طالبان ... و وطن فروش پاکستانی تا زنده بودند می پوسیدند.
مسعود قهرمان ملی ،سالار شهدا و نمادی آزادی است!!!
من تا زنده ام دوستش دارم و مدیون زحماتش هستم ، این هویت من است!!!
سیلاب

>>>   به توجه کسانی که از روی... یک تعداد کلمات زشت و غیر انسانی را به شخصیت والای شهید احمد شاه مسعود بزرگ نوشته اند میرسانم که شماها... هستیند زیرا تاریخ گواه این امر است و همچنان تاریخ میرساند که ...
تقی از مزار شریف

>>>   مسعود قهرمان و ابر مرد تاریخ بود که نظیرش در جهان هرگز نبوده و هیچگاه تکرار نخواهد شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.

>>>   ... اول شعله ئی بود بعد در حزب جمعیت امد .

>>>   امر صاحب مسعود مرد میدان بود .
امر شهید کسی بود که خودش گفته بود که اگر به اندازه کلاهم در افغانستان جای داشته باشم مقاومت میکنم .
شما دیدید که رهبران جهادی دیگر بجز از قهرمان ملی در بیرون از کشور فرار کرده بودند .
سید کابلی

>>>   برداران عزیز! سلام برشما :
پسندیده نیست که.... ، متعصب و... در مورد شخصیت مسعود شهید بنویسد. بدون شک مسعود در دین داری ، استقلال طلبی ، عدالت خواهی ، اعتماد بنفس و رشادتهای انسانی خود مرد یگانه امروز و دیروز بود . آنانیکه از نعمت سواد و همنیشینی با مسعود شهید بر خورداراند به درستی میدانند که مسعود بجزاز کامیابی دین مقدس اسلام و استقلال شرافتمندانه افغانها چیزی دیگری رانمی خواست ، قسمتی اعظمی عمرش را درین راه سپری کرد اما این... بنام افغان امروز ناسزا های می گویند. من من حیث یک افغان برای خط خوانان... مشوره میدهم که خوب است بعد از مطالعه دقیق ، معیاری و آگاهانه در مورد همچو شخصیت ها قضاوت کرد ورنه خداوند عادل نمی بخشد.
بااحترام
صبور

>>>   هرقدر درباره شخصیت مسعود شهید بگویم باز هم کم است واقعا یک شخص مبازر شعاع و وطن دوست بود خداوند روحش را شاد داشته باشد و دشمنان اسلام را شرمنده و خاکسار
ملک ازهرات

>>>   مسعود یک شخصیت ملی بود و اندیشه وطنبرستی داشت و جان خود را درر اه ارمان ملی ازدست داد و اندوخته مادی مثل سایرین از او دیده نشده بنا انانیکه بد ګویی میکنند واضیح است که ... اند و حقیقت با دو انګشت بنهان شده نمیتواند خدا مغفرتش کند .
دوراندیش

>>>   احمد شاه مسعود.... او تنها به پنچشیریها خدمت کرد و متعصب به دیکر اقوام افغانستان بود

>>>   این موضوع را کوچک و بزرک تبعه افغانستان می فهمد که مسعود کی بود...مسعود در نزد پنجشیری ها یک قهرمان مولی است....
ولادمیر پوتین از روسیه

>>>   مسعود یک قهرمان ملی بود
علی از فنلند

>>>   درحقيقت من خودرا خيلي كوچكتر از آن ميبينم تا درمورد چنين يك شخصيت ملي و بين المللي افغانستان و جهان كه نه تنها شوروي بلكه غرب و پاكستان از شجاعت دليري و مردانگي اش به حيرت بودند. در شجاعت دلاوري و پايمردي نه تنها درافغانستان بلكه درجهان نظير و مانند نداشت و ندارد.
تاريخ افغانستان چنين يك فرمانده جوان شجاع دانشمند را بياد ندارد.
روز گاري را بياد دارم كه وقتي لشكر سرخ با كمونستان داخلي ميخواستند به پنجشير حمله كنند قبل از حمله تمام قواي داخلي و شوروي فكر ميكردند كه ديگر زنده برنخواهند گشت و همه وصيت نامه هاي خود را مينوشتند زيرا اويك فرمانده خيلي ماهر و زيرك بود فكر ميكردي او يك جنرال كار آزموده اي است كه سالها درجنگ بين دو ابرقدرت جنگ را رهبري كرده زيرا قويترين جنرالان شوروي وقت در برابرش شكست ميخوردند.
از نظر فكري كاملا يك مسلمان عقيده اي بود.
اينكه ياران مسعود بزرگ بعد از مرگ و پيش از مرگش چه جفا ها كردند همه ميدانيم اما شخصيت مسعود بينظير است و خواهد بود من مسعود را نه تنها قهرمان ملي افغانستان ميدانم بلكه قهرمان جهان اسلام نيز ميدانم.
به اين متيقن هستم كه اگر مسعود شهيد درين سرزمين تولد نميشد امروز افغانستاني وجود نميداشت امروز اگر ما كشوري داريم و به آن افتخار ميكنيم از بركت قهرمان ملي ما است. زيرا اگر مسعود نبود امروز افغانستان ايالت 5 پاكستان ميبود و اين را هر كسي كه خداوند برايش زره اي عقل داده باشد بايد قبول كند.
من خودم از مخالفان مسعود شهيد بودم مگر مقاومت و دفاع مسعود در برابر طالب و پاكستان مراواداشت تا حقيقت را بدانم و به روح اين بزرگوار هميشه دست به دعا باشم مسعود عزيز روحت شاد يادت گرامي باد.
ك-ت-ه

>>>   مسعو د عزیز قهرمان ملی بود، است و خواهد بود. روحش شاد.
دلاور سید خیلی

>>>   مسعود شخصی بود همیشه آرزو میکرد که یک روز یک دولت مستقل و آزاد عاری از پشتونها ، هزاره ها و دیگر اقوام ساکن کشور ...دایم در خیال این بود. خیالی که برهان الدین ربانی و امام علی رحمانوب (رئیس جمهور برحال کشور تاجکستان) داشت . او هم ایجاد و احیای دولت قدیم باختر یا /آریانا . او درین آماج خود در جنگ های تحمیلی داخلی ازبکها،هزاره ها و دیگران را بر علیه پشتونها توانست استعمال کند.اما... و السلام .
یک تن از متقعادین اردوی ملی

>>>   ... ای کاش بازمنده ګان ، همراهان و همپیمانان مسعود کارهای خارق العاده و چشم ګیر و مثبت انجام میدادند که میشد یک الګوی خوبی برای دیګران میبود.
ای کاش که طیاره های B52 ایشانرا را یاری نمیرساند ....اګر خوب بوده باشد روحش شاد.

>>>   هرکسی که قهرمان ملي باشد باید به همه مردم افغانستان به یک ببیند و احترام شانرا بکند ، چطور ګفته میتوانیم که مسعود قهرمان ملي بود که هیچ به ولایات قندهار ، پکتیا ، ننګرهار ، و سایر والایات پشتون نشین نرفته و با مردم از نزدیک نه دیده است ، شما اګر به پکتیا ، کندهار و سایر شهر های پشتون نشین و هزاره نشین و ازبک نشین بروید عکس های مسعود بزرګ را به چشم نمیبینید ، مسعود یک خدمتګار واقعی برای مردم پنچشیر بود که مثال وی در تاریخ نه ګذشته است ، اما به سطح کشور وی را یک به حیث رهبر ملی نام ګرفته نمبتوانیم.
غربی ها و روسها وی را برای این نا م اور ساخت تا بتوانند از طریق وی به اهداف خویش برسند ، جون مسعود رهبر اقلیت بود ... کشتن مسعود هم به دست غذبی ها صورت ګرفته است زیرا که شهادت مسعود شوری نظار و همراهان شانرا را زندګی بخشید اګر مسعود شهید نمیشد ، پیروانش به این مقام های بالا در دولت نمی رسیدند ، شهادت مسعود روح نو در اجسام پیروانش پیدا نمود

>>>   مسعود قهر مان همىشه در قلب ها زنده است ، دشمنان مسعود دشمنان افغانستان اند... براى اس اى و انتحارى هاى غلامش ، زنده باد رهروان مسعود.

>>>   وطنداران!
خوبیهای در وجود مسعود نهفته بوده که هیچ انسان شریف و بی تعصب ازان چشم پوشی کرده نمیتواند او میتوانست منحیث یک رهبر و یک شخصیت ملی تبارز نماید ولی افسوس که اطرافیان و مدعیان راه او از فرط چور چپاول ،خود خواهی و افغانستان را در وجود پنجشیر خلاصه نمودن همه افتخارات او را بر باد دادند.مانور های بلند پروازانه و مزاحمت دیروزی شان به اهالی شریف کابل و بالخصوص بر خورد شان با برادران زحمتکش و تحت ستم هزاره منفورترین عملیست که تاریخ آنرا نمیبخشد
کوهی

>>>   واقعآ مسعود قهرمان بود
دشمنان خارجی مسعود -معاصره اقتصادی چه - که حتی برای دشمنان داخی یا طرفدارانشان/ پول چاپ مینمودند و -سلاح و مهمات چه - که مشاورین و جنگجویان خارجیبرعلیه مسعود میفرستادند-اما مسعود با ایستاده گیش چه مستقیمآ با پاکستانیها و ....و چه ایستاده گی اش در مقابل هجوم سیل آسای هواداران خارجیها - ثابت ساخت - که آزاده بود و آزاده جهان را وداع نمود.
روحش شاد باد
ضیا

>>>   مسعودهر چه کرد بخودش کرد بخداوند ج جواب میدهد و تو که هستیکه درموردآن نظرمنفی میدهی او ۲۵ سال خواب راحت نکشید بخاطریکه تو برش توهین کنی خجالت بکش اگر واقعأ مسلمان هستی...و تو از یارانش میگوی نزد خداوند ج اعمال هریک جدا حساب میشود و من توکی پشت کمپیوتر نشتیم و۴۲ کشور اشغالما ن کرده و هیچ احترام به دین،قرآن،و محمد ص ندارند و همه روزه توهین میکند شخصأچه عکسلعمل نشان داده اید دلت میشود یک شب از فامیلت جداشوی من یک پشتون ویک افغان واقعی هستم بنام قوم از هیچ کس همایت نمیکنم چون مسلمانم و مسلما ن برادر مسلمان است طبق فرموده خداوند ج
عبدالجبار ابراهیم خیل از کندوز

>>>   با تشکر از سایت افغان پیپر! اصلاً ما چه درک از ابعاد مختلف زنده گی آن دلیر مرد و مرد مقاوم که شجاعت و مردانگی خویش را در برابر لشکر ظلم و وحشت طالبان به نمایش گذاشت داریم. قوی ترین نیرو ها در مقابل طالبان برای هفته ها هم نتوانستند که مقاومت کنند. اما او سالها جنگید و تنها جنگید. در آن زمان که ده ها هزار جنگجوی خارجی و ده ها کشور در حمایت طالبان بود و حدود 90 فیصد خاک افغانستان در کنترول طالب ها قرار داشت کی امید ایستادن در مقابل آن همه نیرو و قدرت را داشت؟؟؟ برای ما مسعود وقتی از اهمیت خاص برخوردار است که بعد از سقوط حکومت مرحوم داکتر نجیب الله در برابر دسایس داخلی و خارجی قرار گرفت و جبهه مقاومت را به بسیار شجاعت و دلیری در مقابل طالبان و القاعده بنیان گذاشت و یگانه مایه امید برای نجات افغانستان بود. البته که در این نبرد مسعود را دیگران نیز همراهی میکردند اما جایگاه استاد محقق و جنرال دوستم نیز خاص بود. اعمال افراد... و فرصت طلب که گویا خود را پیروان مسعود بزرگ میدانند و باعث آزار و اذیت مردم شریف افغانستان میگردند به خصوص واقعه اخیر پل سوخته کابل را به شدت تقبیح میکنم. مسعود پنجشیری نبود. تاجیک نبود فقط یک افغان بود و برای همه مردم افغانستان تعلق دارد... احترام به خون همه شهدای راه آزادی و حفاظت میهن ! و سلام به همه دوستان این صفحه!

>>>   مسعود یک شخصیت وطن پرست بود.
رحمانی از ماینتال

>>>   قهرمان مولی بود مسعود....

>>>   مسعود اگر با مزاری وارد صلح می شد،‌ می توانست که غیرپشتون ها را متحد بسازد و وطن را از تباهی خلاص کند،‌ مگر بسیار پنجشیرگرا بود که نتوانست ای مفکوره را تطبیق کند. ای کاش همراه هزاره ها اتحاد و صلح می کرد.
الهه از خیرخانه

>>>   از هموطنان و برادران که در مورد آمر صاحب شهید نظرخودرا مینویسند خواهش میکنم که قهرمان ملی را از عملکرد کسانیکه بنام همکاران و پیروان نزدیک به احمد شاه مسعود میدانند قضاوت نکنند بخاطریکه با شهید شدن آمرصاحب آرمان و اهداف شان با خود او یکجا دفن گردید ما تا فعلآ کسی را ندیدم که واقعآ آن آرزو و روش را که آمرصاحب داشت تعقیب کنند و یا ادامه بدهند از نام و مجاهدت شجاعت آن به منافع شخصی ،قدرت و اهداف سیاسی خود استفاده مینمایند.
با احترام برومند از کابل

>>>   اگر خودخواهی های مسعود نبود
افغانستان به این بدبختی نمیرسید
زرگی

>>>   بزرګ فقط شایسته خداوند است....

>>>   مسعود فرشته نجات برای مردم پنجشیر بود

>>>   یکی از بچه ها خود را اول پنجشیری خوده معرفی کرده باز در پایین اسم خوده خوده جواد پروانی گفته شرم است....
بیطرف

>>>   تاریخ مهین عزیز ما به قهرمان ها ضرورت دارد :
من شخصیت مسعود را به دو مرحله تقسیم میکنم ...
پیش از بقدرت امدن و بعد از ان.
هر انسان اشتباع میکند چون انسان است نه خدا.
احمداحمدزی

>>>   قهرمان ملی به کسی گفته میشود که او منجی وناجی ملت خود بوده باشد حالا برایم بگویید که مسعود درکدام نقطه تاریخ افغانستان منجی و نجات بخش ملت افغانستان بوده و اگر هم توانتسه درپنجشیر ازخود مقاومت نشان دهد پس او قهرمان پنچشیر است....
محمد از غزنی دانشجوی علوم سیاسی

>>>   ...لطفا نهاد های جامعه مدنی از چاه آهو دیدن نمایند...
احمد علی پشتون خواه

>>>   زنده باد شهید و قهر مان ملی احمد شاه مسعود!
این قهر مان باید برای هر افغان الگو و نمونه باشد
خداوند تمام افغانها را مثل مسعود قهر مان زور -سلاح - همت و شجاعت و جوان مردی نصیب کند ...
کابلی

>>>   به به یاسر خان شما صدر اسلام را با یک ... مقایسه میکنید؟؟

>>>   واقعآ قهرمان ملی بود زیرا
1. 96 جنرال 2. 6 معین 3. 2 وزیر 4. 136 نفر رئیس 5. 27 دیپلومات
واین همه از یک ولسوالی با قدامت کمتر از دوسال واقعآ نشانه از بزرگمردی مسعود واز فکر ملی اش دلالت دارد...
مایار

>>>   اگر افغانستان مسعود نميداشت امروز كشور ما ايالت پنجم پاكستان ميبود آيا ازين خدمتش هم چشم پوشي ميكنيد؟
صابر

>>>   ما تعصب هم نداریم به کسی بی احترا می هم نمی کنیم مسعود را 99 در صد مردم افغا نستا ن قهرما ن ملی قبو ل نه دارند قبول نمی کنند .
و طنیا ر

>>>   -کودتاه در پنجشیر در زمان داود خان و به آتش کشیدن مکاتب که به دستور مستقیم آی اس آی انجام گردید
-کودتاه علیه پلان ملل متحد در زمان داکتر نجیب الله
این دو کار و قهرمانی مسعود را من به یاد دارم شما کدامش را ؟ نام بگیرید.

>>>   مسعود شخصیتی بود که در راه اسلام و خدمت به آزادی افغانستان جان شیرین خود را از دست داد ونام خود را در تاریخ زرین افغانستان به لقب قهرمان ملی ثبت نمود..وی بندگی وغلامی دیگران را به هیچ قیمتی نمیپذیرفت....مسعود را ما تنها ماندیم...روحش شاد با....(نثارالله اندرابی)

>>>   چرااشخاصي مانندنجفي بزرگ و عالمي بلخي كه اغازگرقيام دردره صوف وبلخاب جوزجان وچهاركنت بلخ بودندتجليل نمي شود كه بادستان خالي جان وهستيشان رافداكردند البته اجرشان محفوظ هستند .من ازتمام هموطنان مي خواهم مسعود راقهرمان ملي ننامندوازياد ببرند وزمين هاختلاف بين اقوام افغانستان وبرادران ديني رادرست نكنند گذشته تاريك وكساني مانند مسعود وسياف ورباني ودوستم ومحقق وعاملان مزدور خارجي رافراموش وبه روشنفكران متعهد به ديم وقانون اساسي بپيوندند نهاد .نوانديشان بلخ

>>>   مسعود يك سد پولادين درمقابل تجاوز روس ويك كوه فولادين درمقابل تجاوز پاكستان بود روحش شاد باد

>>>   واقعآ قهرمان ملی بود زیرا
او تنها به پنچشیریها خدمت کرد و متعصب به دیکر اقوام افغانستان بود

>>>   نظر 3 از طرف بالا.. اقا یا خانم >حاکی
عرب بودن قاتل باعث نمی شود به کسی شهید گفته نشود..
اگر همان عرب بیاید و به شما زنا کند و شما با او جهاد کنید و کشته شوید پس شهید نیستید.... ؟؟؟/؟ کمی توجه کنید.. از عقل خود استفاده کنید....

>>>   جنگ داخلی رادر کابل را ربانی وایشان شروع کردند که چو کی را تحویل ندادند شرقی

>>>   مسعود یک مجاهد مؤفق و چریک بود روحش شاد باد و بس
م. مجددی

>>>   افسوس به باز ماندگان راه مسعود که مصروف در جمع آوری ثروت و تشنه قدرت هستند که به راه مسعود هرگز نرفته اند. مسعود تاجائیکه بنده خبر دارد صرف یک خانه دارد. اما اینها....
وطندوست از کابل

>>>   به اساس کدام نظر سنجی این لقب را برای این دادند؟؟؟ چند نفر قاچاقبران مواد مخدر ووطنفروشان بین خود این فیصله را کردند که قابل قبول هیچ فردصالح افغانستان نیست . اگر راست میگویند بیایند یک نظر سنجی عمومی راه اندازی کنند اگر این اقا 2% رای اورد ما قبولش داریم. بخاطریکه افغانستان بیشتر از 2% دزد ندارد که این اقا را بحیث قهرمان قبول کنند. مگر در رشته وطنفروشی وخیانت.
حق پرست

>>>   بلی تا دروازه های کابل طالبان را خوب کمک وهمکاری کرد وقتیکه دید در قانون طالبان دزدان محاکمه میشوند با خود فکر کرد که تمامی افراد من قابل محاکمه است . دوباره جنگ را شروع کرد ومردم را فدای خواسته های شوم خود گردانید.
کوهستانی

>>>   مسعود خوب بود ولی طرفداران بد دارد !!!!!
حق گو

>>>   از این رقم حکومت بی وجدان کرده کاشکی ایلت پنجم پاکستان میبود بد کار خو نبود.

>>>   بابت تجزیه افغانستان ارمان به گور برد. حالا شاگردانش سعی تجزیه را دارند. خالد

>>>   اين مرد روس ها را از پا در أورد وبه افغانها يك چهره ديگر نام داد

>>>   آمرصاحب مسعود یک قهرمان ملی وطن پرست شجاع بود مسعود تنها رهبربرادرهای تاجک نبود رهبر تمام ملیت های ساکن افغانستان بود. من پیشنهاد دارم به رئیس بانک مرکزی افغانستان عکس قهرمان ملی را به پول چاپ کند. هرچی درباره قهرمان ملی گفته شود بازهم کم است. بعضی برادرمخالفت میکند باید بکند چراکه ازآی اس آی معاش میگره. من اقوام ازوبیک ساکن افغانستان هستم من درطول عمرخود مسعودندیدم ومعاش شان نگرفتم. آیامیشود مهتاب بدست خودپنهان کرد؟ به تمام ملت مظلوم افغانستان مشخص است کارکردشهیدمسعود. اگر مسعود نمی بود ایالات پنجم پاکستان بودیم وبه زبان فارسی ،ازبیکی ،هزاره گی صحبت کرده نمی توانستیم .
رحمانی ازوبیک ازتهران

>>>   دیگیشه نمی دانم از ما کرده مرد بود
هادی احمد کابل

>>>   در تاریخ افغانستان تکرار نشده ونمیشود

>>>   صابر جان اگر مسعود و باند بد نام مسعود نمی‌ بود امروز وطن ما توسط يهود اشغال نمی‌ شد
هادي اقچه

>>>   مسعود یک افتخار بود مسعود یک فرهنگ بود و مسعود یکگ مکتب بود که هنوز ادامه دارد و دشمنان مسعود به همان خاطر است که هنوز با کلمه قهرمان ملی حساسیت دارند چون میدانند تا وقتی مکتب مسعود است آنها نمی توانند به اهداف شوم خود برسند و به همین خاطر یک تعداد دزد ها و کمونست ها و حزب اسلامی ها و طالب نما هال از نام او هراس دارند و کوشش میکنند با نوشتن چند دروغ شخصیت را که با غروب آفتاب هم فروب نمی کند از بین ببرند افسوس به آن افغان های که هنوز نوکری خارجی ها را میکنند بدون این که بفهمند مسعود به خاطر آزادی همین احمق ها زنده گی پر ارزش خود را از دست داد.روحش شاد باد.
عبدالملک از سروبی

>>>   زنده باد ملا محمد عمرمجاهدوانجنیر گلبدین حکمتیار قهرمانان واقعی ملت افغانستان !!! ونفرین خدا بر قهرمانان دروغین وکاغذی . جهادی

>>>   کسانکه از شهید مسعود انتقاد میکنید.
اگر مسعود شهید مبارزه نمیکرد دختران تان در اسلام اباد پیش پنچاپیها چکر میزد .
سید حامد

>>>   مصعود فرشته نجات برای 5 شیر بود نه برای افغانستان و افغانستان 5 شیر واری 367 ولسوالی دارد

>>>   >>>آنانیکه مسعود را قهرمان می دانند یا بوئی از عدالت در وجود شان نیست و یا اینکه نمی دانند که یک قهرمان باید در قدم اول مشخصات انسان پاک،صادق،عدالت پیشه ، با مروت و دانا را داشته باشد چیزی را که در وجود مسعود نمی توان دید .

>>>   بادرودبی پایان به روح پاک رهبربزرگوار"قهرمان ملی وطن "وبعدفقط دوکلمه میگویم امروززنده گی مردم افغانستان مدیون جهادوایثاراین خورشید درخشان تاریخ آریانازمین است وبس

>>>   صابر جان افغانستان امروز هم ایالت پنجم پاکستان است. مسعود واقعا یک شخص ملی بود اما از همسنگرانش(فهیم......) کرده دزد، وطنفروش دیگر پیدا نمی شوند.
خیر خواه این ملت از کابل

>>>   مسعود شعله یی بود از نوع کمونیست چینی همراه با داکتر عبدالرحمن فهیم دبل عبدالله قانونی داکترعبدالرحمن را بخاطری ترورکردند مبادا که خیانتهای باند شر وفساد را افشا نسازد. بیدل

>>>   به تمامی دوستان سایتی ما احترام تقدیم میدارم !
اگر فرق بین معامله وصلح را قایل شویم باز میدانیم که مسعود در کدام طرف قرار میگیرد ودر آن صورت باز میتوان برایش لقب قایل شد
1_ مسعود از همان آغاز جهاد وبدون یکمراتبه جنگ با روسها در پنچشیر تا آخیر به همرای روس ها معامله ومراوده سری داشته که مردم و ملت های موجوده کشور از این حقیقت چشم پوشی کرده نمیتواند
2_ بعدها به خاطری ارزوهای شخصی ومرامهای سری ایکه داشت با افراط واشخاصی ایکه بارها برایش دعوت صلح کرده بود حتی تا القآ ودادن چوکی وزارت دفاع ولی از طرف مسعود نهی شده بود یک ایتلاف شوم ترتیب داد وپروسه صلح ملل متحد را در کشور به ناکامی مواجه ساخت که جنگ تا حال هنوز ادامه دارد .
3_ وبعد ها با دشمن سرسخت خود آقای حکمتیار که از ابتدا جهاد تا آخرین لحظه های دوام اقتدار وقدرت خود در شهر کابل و در جبهات دیگر با او جنگهای بیشماری داشت به وجه بسیار حسن به کنار یکدیگر آمده ویکدیگر را در آغوش گرفتند .
واینکه در مقابل مزاری شهید ودر مفابل جنرال دوستم ودیکر رهبران جهادی وشهریان کابل چی بازی ها ویا سیاست های مرموز وسری ایکه داشت و انجام نداد ، او از صمیم فلب و شعورانه نمیخواست تا تمامی ملت افغانستان را تا آخر از بازی ایکه به پیش میبرد با خبر سازد وتمامی کاری خود را سری ومحفی تا مسکو وتا پاریس وتا واشنتن خود پیش میبرد وبه این کار خود او در مقابل کشور ومردم کشور یک جفا نابخشیدنی کرده . از خاطری که این کشور به تمامی ساکنین آن تعلق دارد که از شمال گرفته تا جنوب واز شرق گرفته تا غرب همه یک افغان اند باید همه مثل اکنون در چنین قضایای سرنوشت ساز وبزرگ ملی سهیم وشریک باشند نه انکه به یک فرد وابسته باشد تا منافع همه تامین بوده و مدنظر گرفته شود نه از یک قوم ویا یک محل .
با درنظرداشت چند سطر فوق لازم میدانم که بنویسم احمد شاه مسعود در پهلوی جهادش در خفا همیشه کوشیده که به رویا های شخصی اش طوری جلوه دهد که این ارمان ملی همه افغانهای کشور است و به آن باید نایل شد که این خود یک خطای بزرگ وقابل بخشش نمباشد .
از ارگ کابل

>>>   احمدشاه مسعود یک شخصیت جهادی مقاوم وطن دوست متدین، بود، از نژادپرستی تعصب نفرت داشت، زحمات زیاد او را خودم شخصا شاهد هستم، خواب کم داشت مصروفیت هایش خیلی زیاد بود. از اشتبهات او در دوران حکومت مجاهدین چشم پوشی نمی کنیم هیچ کس دراین جهان بدون اشتباه نیست، اما او را می توان قهرمان ملی خطاب کرد.

>>>   خداوند مغفرتش کند شخصیت بی نظیر در این عصر بود مهربان بود و قهرمان.
سمیرامارات

>>>   مسعود خار چشم همه وطن فروشان و غلامان تاريخ است و بود.
مسعود در ميان همه رهبران افغانستان از ابتدا الي اكنون يك بزرگمرد آزاده بود آزاد زندگي كرد و براي آزادي جان داد.
اگر در شجاعت مسعود شك داريد...
مسعود توسط ... و روغلام اسراييل انگليس و امريكا... ناجوانمردانه بشهادت رسيد.
هيچ نيرويي با مسعود توان جنگ رو در رو را نداشت دشمن مكار و نامرد ونامسلمانش با حيله و نيرنگ... مسعود را شهيد ساختند.
عبدالقادر هروي

>>>   اگر مسعود نميبود طالبان مانند آثار باستاني كشور زنان ودختران اين سرزمين را به باداران پاكستاني خود تحفه ميدادند.

>>>   ... پشت هیچ کس گپ زدن خوب نیست پشت مرده خو بسیار بد است اما مجبوریم که عدۀ از برادران ناآگاهانه خود و دیگران را در دام دشمن اسیر میکنند کمی روشنی بیاندازیم
مسعود مرد کلانی بود رهبر کل جمیعیت اسلامی با تآسف باید گفت بود ورهبر شورای نظار که همه قبول دارید بود
درکل تنظیم جمعیت و شورای نظار که شاگردان و همرزمان و همفکران مسعود و ربانی هستن چقدر مسلمانی میبینید
درکشور فرآن سوختانده میشود اینها چه عکس العمل نشان دادند
معامله و برخورد اینها با یک مسلمان مجاهد سنگردار علیه اشغالگران کافر چطوراست و بالعکس با قوایی کافر اشغالگر خارجی چطوراست
شاید بگوئید مسعود زنده نیست =کاش مسعود زنده میبود که او را هم ... میدیدید
مسعود کلًا از طرف.... ساپورت و اکمال میشد از گفتۀ داوود داوود شاگرد اولش .
ای قوت هایی کفری برای چه مسعود را علیه حزب اسلامی در اول و بعداً در برابر طالبان اکمال میکردند
برای روسها و امریکائیها و انگلیسی ها مسعود و حکمتیار چه فرقی داشتند .. و بعد همینطور با...
برادران و عزیزان مؤمنم بیدار باشید... مشت نمونۀ خروار
( تگابی )

>>>   سلام! شهید احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور شخصیت تکرار ناشدنی در تاریخ افغانستان خواهد بود. اینجانب خوشبختانه در ایام مقاومت افتخار همکاری و شناخت باوی را پیدا کردم .افسوسم میاید افغانستان چنین شخصیتی را ازدست داده است.افغان خوب بود. روزهای سختی را گزرانده بود و تمام عمر خود را به نیت خیر وقف افغانستان نموده و هدفش خاص رضاءخدا و تعالی کشورش بود.یاد بودش گرامی باد!

>>>   ...هیچ انسانی درین دنیا کامل نیست و خالی از اشتباه نیست. مسعود بزرگ هم مثل ما یک انسان بود اما به مراتب قوی تر- آگاه تر و دلسوز تر به وطن و مردمش نسبت به شمای که ناآگاهانه از روی عقده های شخصی قوم پرستی - زبان پرسی و حزبی هر.... را از دهن بیرون میپرانی و نه هدفت معلوم است و نه میدانی که مسولیتت درقبال این خاک چیست.
زنده باد افغانستان - زنده باد آرمان های مسعود و همفکرانش - شرمسارباد دشمنان و بدخواهان این وطن !!!
نجیب الله
از شهر هرات باستان

>>>   احمدشاه مسعودشهید گلگون کفن راه حق کسیکه زندگی آرام را رها نموده به زندگی پر خطر و پرخم و پیچ پیوست برای آزادی وطن ناموس اسلام مانند یک خدا پرست رسالتش را اداء نمود ما به شهدای راه حق افتخار میکنیم .وسلام
جمال از لندن

>>>   شخصیت احمدشاه مسعود قهرمان ملی کشور باعث افتخار بود او پابند به شریعت اسلامی بوده و در حالت دشتوار و طولانی با رسها جنگید و نتیجه باشکست روسها انجامید تا وقتیکه... پاکستان و آی اس ای از طرف پاکستان رهبری میشد از هیچ نوع ظلم دریغ نورزیدند حطا بری هر پاکستانی که دراین جنگ اشتراک میکرد یک اویلی و یک... بشمالی وعده داده بودن ازهیچ نوع... دریغ نکردن پس گفته میتوانیم ملاعمر که خود یک جنرالی پاکستانی است و گلبدین هم یک غلام اجنبی پاکستان مجاهیدین واقعی که تافعلآ هم ادامه دارد جنگ وکشتارغیر نظامیان .. ...افسوس باجال بازمانده گان احمدشاه مسعود که ...
مرزائی ازکابل

>>>   خارچشم سلطنت زطلب ها بود اومانند مزاری به فکرمردم قریب بود
نورزی

>>>   دوستان گرامی من در اصل از قوم پشتون هستم اما حقیقت را باید گفت که مسعود یک شخصیت عالی و واقعا قهرمان بوده که تا به حال در تاریخ افغانستان گذشته است، روح اش شاد و یادش گرامی باد.
عبدالله وردک از کابل

>>>   مسعود در دوران جنگ با شوروی برای وطن خوب جنگید. ولی بعد از آن فقط یک قوم گرای محض بود و فقط فقط ...

>>>   مسعود باروس ها پروتوکول نظامی و سیاسی داشت.زلمی

>>>   تمام بدبختی های را که در دو ده گذشته دیدیم از دست خود خواهی های مسعود بود...

>>>   این قهرمان پلاستیکی وپیروانش همیشه عیب خود را هنر خود میدانستند ومیدانند. م ح از ایران

>>>   شهید و قهرمان واقعی و جاویدانه داکتر نجیب الله است.مزاری

>>>   مرگ بر بقایای نجیب که جامعه متدین افغانستان آنها را استفراغ کرده است، همچنان بر چادری پوشان فراریکه نمک نشناس هستند

>>>   قتل عام افشار وزجه های یتیمان وبیوه زنان هیچگاهی ازجبین احمدشاه مسعودپاک نخواهدشد

>>>   ایشان دارای شخصیت قومی است. جهاد ایشان در مقابل تجاوز شوروی قابل ستایش است. اما شخصیت ایشان را نمی توان ملی تحلیل نمود. زیرا در دوره حاکمیت ایشان در کابل کار های صورت گرفت که نباید نمی شد . مشکل اساسی افغانستان نیز از همین جا ناشی می شود.که همه افغانستان را، از دیدگاه قوم و مذهب خود نگاه می کند. لذا افغانستان همیشه درگیر جنگ های قومی و گروهی بوده .

>>>   مسعود مرد با ایمان واهل علم ودانش بود خداوتد متعال او را مخفرت نماید واز برادران مسلمان وافغان خود خواهش برادرانه دارم در مقابل همه هموطنانتان نظر نیک داشته باشید .
عبدالله ریحان از المان .

>>>   مسعود یک جنایتکار بود

علی از جاغوری

>>>   احمد شاه مسعود شخصیت تکرار نشدنی در تاریخ افغانستان است.
اکرم- هالند

>>>   مسعود شهید مربوط به تمام افغانستان است وافتخار همه ما است بعضی ازطرفداران که درحقیقت دشمنان شان است چنان افراط میکند که شهید را مربوط به یک ولسوالی میدارد وبعضی ها دیده میشود که بعقب یک عمل ناجایز درحرکت است ولی عکس مسعود را به موتر می چسپاند تا ازنامشان سوء استفاده نما یند پس این وظیفه بنیاد مسعود شهید است تا درین دو موردمحتاط باشند وبگذارند اخلاص مندان مسعود روز به روز زیاد گردند بااحترام علی ازکابل

>>>   مسعود يك سد پولادين درمقابل تجاوز روس ويك كوه فولادين درمقابل تجاوز پاكستان بود روحش شاد باد

>>>   بنده از برادران حزب وحدت یا طرفدران مزاری که فاجعه برای هزاره ها آفرید سوال دارم که؟
چرا مزاری علیه سید های شیعه تبلیغ و برعکس بخاطر بقای حکومت سید صبغت الله مجددی و سید احمد گیلانی ....که خود را فرزندان حضرت عمر رض جا زده اند - تا آخرین رمق حیات بخاطر آوردن حکومت ظاهر شاهی بالاخره با رفتن به نزد طالبان که آنها یعنی طالبان نیز از جمله سربازان ظاهر شاه معرفی شده بودند - حتی جان خود را از دست داد؟؟؟
ولی در مقابل مسعود ایستاد و از تمامی کرسیهای حکومتی از رهبری در شورای جهادی که اعضای آن سیاف - ملا نبی محمدی - محسنی - اکبری بودند و از وزارت مالیه که امروز همان افراد مجددی برای دایکندی و بامیان حتی کمتر از بودیجه یک ولسوالی خوست را اختصاص میدهند صرف نظر نمود؟؟؟؟
آیا ظاهرشاه برای شما چقدر اهمیت قایل شده بود؟؟که مزاری در پی احیای مجدد حکمرواییش جانفشانی نمود و در راه او سر خود را از دست داد؟؟؟؟؟
برای ما خودهمه چیز از دوران ظاهر کل در مورد هزاره ها معلوم است.
ضمیر

>>>   سلام دوستان...یک مجاهدواقعی وشهیدواقعی راشمابایدتوحین نکنید .
قاسم.خوشحال.ازبادغیس

>>>   مسعود مرد بود

>>>   مسعود فقط غلام پاكستان وعرب نبود يك ازادى خواه ومرد متفكر بود هـميشه مردم ووطن خويش را دوست داشت كه تا اخرين روز هـاى زنده گي خويش از وطن خويش فرار نكرد يادش گرامى وروحش شاد باد وسلام نورى از لندن

>>>   اگرمسعود از تمام مردم بود چرا بدون چند نفر قمار باز ودزد با کس دیگرنشست وبرخاست نداشت . بلی دیگر تاریخ افغانستان شاهد همچو موجود مضرنخواهد بود. مضرشناس

>>>   اگردروصف قهرمان مسعود بگويم زبان زا گفتار .قلم از نووشتار عاجز خواند ماند هرهموطن ما بخوبي ميداند ودرك ميكند قهرماني ها ي احمد شاه مسعودرا به يقين اگر مابرزات خستگي ناپزير احمد شاه مسعود نيم بود شايد امروز صاحب اين سرزيمن هم نخواتهد مي بوديم

>>>   بنده به دیگر کارنامه های مثبت و منفی آن کاری ندارم فقط همین قدر میگم که باید هر افغان به همت بلند ، شجاعت بی نظیر، غیرت بی مانند، ونبوغ نظامی آن افتخار کرد.

>>>   سلام واحتامات قلبی خویش راحضور مسلمانان جهان وبخصوص افغانی های عزیز وبی دفاع داخل وخارج کشور"درباره شخصیت مسعود (رح)کسانیکه گپ های توهین آمیز میگویند اصلآ عقل وشعور واستعدادبسیار محدود دارندبسیار استعدادهای عالی باشد که درباره شخصیت مسعود بزرگ (رح) چیزی بداندوکسانیکه درباره شخصیت شهید مسعود (رح)گپ های توهین آمیز رامیگویندهیچ ملامت نیستند.دلیل آنراهم باید بگویم آنها کسانی هستند که درطول عمر شان درکشور های غیر اسلامی وبنام اسلامی درس برای ایشان داده شده ودرس داده میشوند علیه کسانیکه واقعآ ازافغانستان هستند ومردان مبارز کشور هستندمثل شهید بزرگ آمرصاحب (رح)وغیره شخصیت های عزیزکشوردرشمالی 15500 نفر فوج پاکستانی باصدها جنرالان ورزیده isiمیخواستندکه ازراه دره پنجشیر وارد شمال کشور شوندوبزعم ناپاک خودشان افغانستانرا تصفیه ویکی ازصوبه های خویش نام گذاری کنندمسعود شهید (رح)اطلاع دقیق حاصل کردعاجل جلسه قوماندانان را دایر کردبه امید وبه توکل خدای بزرگ گفته هر قوماندان عزیز را محل وظیفه اش را تعین کردتوکل بخدای بزرگ گفته گفت درعمق دشمن داخل شوید جنرالان پنجابی را مردار کنید مرد سنگروتوکل بخدای بزرگ داشت.درکابل ودرشمالی بیشتر از150000هزار پنجابی وداخلی درجنگ عملآوظیفه داشتند این امر خدای بزرگ وشهامت مسعود(رح)بود که تعداد کمی راموظف میسازدهمه شانرا مردار وشکست میدهد حالا 50کشور مجهز درمقابل تعداد کمی ازپنجابی ها وتروریست ها پنجه نرم میکنند هنوز درشکست هستندآیا بی خردان ازشخصیت این استوره می مانند چیزی میدانندنه خیر بگذاریدکه مزدوران اجنبی گفته های شانر خلاص کنندآفتاب به دوانگشت پت نمیشود سلام به همه وکارمندان محترم شبکه afghanpaperشاه محمودازکابل

>>>   مسعود نماد از حريت و آزادهگي ملت آزاده افغانستان ،ابرد مرد عرصه محركه ها ،سپهسالار جهاد و مقاومت كه قول خويش را با خون خويش امضا نمود لواي پر مجد و عظمت اسلام را تا آخرين رمق حياتش در قله هاي شامخ و آسمان بوس وطن بالا نمود و سر انجام با ريختن خوم پاك و مقدسش نهال برومند انقلاب كبير اسلامي افغانستان را آبياري كرد و به قطار شهداي جهان اسلام پيوست شهادتش مبارك و قبول به درگاه آفريد گار جهان باد، دشمنانش شرمنده و خجالت كه هنوز هم بعد از مرگ وي بر عليه اين شهيد گرانمايه اسلام توطعه ميكنند و سخنان زشت و ركيك استمال ميكنند البته اين نه خصلت يك انسان است و نه خصلت يك مسلمان كه بعد از مرگ مسلماني در مورد وي سخنان زشت و ركيك گفته شود. اين در حال است كه پيامبر گرامي اسلام ميفرمايند كه شما بعد از مرگ برادر مسلمان تان از خصلت ها و كردار خوب آن ياد نمايد نه از كردار بد.
روحش شاد، يادش گرامي، راهش متداوم و جايش بهشت برين ( آمين يارب العالمين)

>>>   مسعود انسانی جوانمرد و آزاده بود.

عبدالحکیم
هرات

>>>   شهید مسعود یک فرمانده بزرگ، چریک خارق العاده و یک مجاهد واقعی بود که هدفش افغانستان آزاد سربلند و مترقی بود.
روحش شاد و یاد این بزرگ مرد برای همیشه گرامی باد.
کابلی

>>>   یکی گفته در بالا " مسعود مرد بود" ما خو نگفتیم که زن است مرد است ...
نجیبالله از سالنگ

>>>   مسعود شخص مجاهد ولی... بود که جهادش ... قابل مقایسه نیست .
... و در آخر... جانش را گرفتند.

>>>   به اقای مسعود انسانی از هرات
گویند اواز دول از دور دلنشین است و شما هراتی ها نیز از دور شنیده اید که مسعود جهاد کرده است...
سیف الدین تخار

>>>   معسود قاطع و جسور بود هىچوقت به دشمن عذر و زارى نمى کرد...روهش شاد

>>>   دهه 70خورشیدی،جنگ داخلی مجاهدین وبعدطالبان است من چنین تعبیروترسیم ازاین دهه دارم ویک تشبیه میکنم:
1جمعیت اسلامی افغانستان.
2-حزب اسلامی افغانستان.
3-حزب اسلامی مولوی خالص.
4-اتحاداسلامی افغانستان.
5-جبهه ملی نجات افغانستان.
6-محاذملی افغانستان.
7-حرکت انقلاب اسلامی افغانستان.
8-حزب وحدت اسلامی افغانستان.
9-حرکت اسلامی افغانستان.
10-جنبش ملی افغانستان.
11-تحریک اسلامی طالبان.
قبل ازحضورنظامی طالبان برای اولین بار در تاریخ20/7/1373 در اسپین بولدک،گروه دهگانه یادشده درصحنه کابل ظاهرشده و به همدیگر یال و کوپال یا شاخ و شانه نشان می دادند! و کابل را میدان گاه جنگ تعیین نموده بودند، این جنگ بمثابه یک تیم فوتبال می ماند که در رقابت چگونه از میدان همدیگر را خارج کند. بزودی طالبان که از همه دیرتر ظاهر شدو زودتر از همه درخشید! باحذف تیمهای 11گانه یک یک ازمیدان رزمی جنگ،خود را به فینال کشانید. دروازه هندوکش یک دروازه بان ماهری داشت بنام احمدشاه مسعودکه از آن حراست می کرد و نمی خواست گل را دریافت کند. آخرین فینالیستها از جمع11گروهای یادشده: جمعیت اسلامی و تحریک اسلامی طالبان بودکه ظاهرا سرپرست هر دو گروه بنام ربانی بود: استادبرهان الدین ربانی و ملامحمدربانی که هر دو رئیس دولت اسلامی و امارت اسلامی افغانستان در کابل و تخار و مزار بود!
این مصاف رزمی که من تشبیه به بازی فوتبال کرده ام میان دو فینالیست که دیگران ازصحنه رقابت حذف شده بود،خارج از دقیقه 90 در موقع وقت اضافی در جریان بود و میدان بازی رزم داغ شده بود که ناگهانی دروازه بان ماهر هندوکش احمدشاه مسعود که درحالت تدافعی قرارداشت و بازی رزم در میدان و چمن او جریان داشت، دو فرد تماشاچی بعنوان خبرنگار در لحطه استراحت در خواجه بهاءالدین تروریستهای القاعده عرب او رادرتاریخ 18/6/1380 بعنوان ترفندکه از دفاع جانانه اش سوال و مصاحبه کند، ترور و از پاه دراورد ولی دروازه هندوکش بسته ماند و تماشاچیان بازی و داوران بین المللی اجازه ندادند دروازه هندوکش باز شود،زیرا دروازه بان گل نخورده بودکه حریف برنده میدان تیم حساب شود، بلکه دروازه بان بطور ناجوانمردانه از جانب حریف به ضربه غیرتوپ معمول از دروازه خارج شده بود!
مقاومت این دروازه بان در برابر سیل هجوم آفبک ها و ستاره های رزمی که هر لحظه بدل می شد، همه ازصحنه خارج شده ها، تماشاچیان و داوران را به تعجب وا داشته بو د بحدی که حتی رقابای سابق او که برای حذفش از صحنه مبارزه نموده و ستاره های خود را از دست داده بودند بکمک و تشویق این دروازه بان ماهرشتافتند!
همان شدکه داوران در نشست خود این دروازه بان را برنده اعلام نموده و جام طلایی که همان قهرمان ملی است از طرف همه،چه سر دسته تیمهای شکست خورده در رقابتها و داوران بین المللی به مسعود این دروازه بان هندوکش داده شد.
(عوضعلی اعتمادی)

>>>   ما هزاره ها خصومت شخصی با کسی نداریم ،چاپلوسی و دو روی هم بلد نیستیم که پیش روی کسی از او تمجید و پشت سرش بدو بیراه بگیم، ما هم از پیروزی مجاهدین بسیار مسرور و خوشحال بودیم اما به محض به قدرت رسیدن،مسعود همه منش و روش اسلام را که همان برادری و براری هست ،حق و حقوق دیگران را نادیده گرفت، همه اقوام افغانستان در جهاد افغانستان سهم داشتن و حقشان بود که در قدرت سهم بگیرند اما مسعود قبل از به قدرت رسیدن به یاری وحدت و دوستم قدرت را به بهانه اینکه ما اقوام محروم هستیم گرفت وبعد انحصارگرای مطلق کرد و به هیچ وجه مایل نبود هر چند سهمی کوچکی از قدرت را به دیگران بدهد!‏ با فتنه انگیزی بین پشتون و هزاره ، از طرفی هم ربانی بر علیه دوستم فتوا صادر میکرد که دوستم کمونیست هست در حالیکه چندی قبل خودش به دوستم درجه ستر جنرال داده بود و طرفدارش بود، مسعود خواست... چند روزی بر چوکی قدرت حکم رانی کند و واقعیت ها را نادیده گرفت!‏ حکمتیار و حزب اسلامی را که از بزرگترین حزب پشتونها بود دور نگه داشته بود، سرانجام همه این خودخواهی را همگان با چشم سر دیدند و مردم ما نتیجه شان را هم باگوشت و پوست شان لمس کردند، بیشترین ضربه را هم ما مردم هزاره دیدیم واین ستم ملی را... بر ما روا داشت، قتل عام افشار و غرب کابل سند بر مدعای ماست!
دریا دل

>>>   معسود یک افغان بود و از سر زمین خود دفاع میکرد و مهم تر از همه ضد جرکستان بود و از شرع جهاد تا اکنون کدام خانه شخصی نداشت و ندارد اعمال اطرافیان شان مربوط خود شان است و عرب ها که در این حادثه دست داشتن مسلمان نبودند چرا مسلمان واقعی کسی را به قتل نمی رساند برای ما افغان ها شرم است که هموطن ما توسط بیگانهگان به قتل میرسد و ما در قسمت شهادت شان نظر میدهیم این مربوط اعمال شان بوده خود پروردگار عالم میداند وکارش....

>>>   مسعود خو شهید شد ولی این مسعودی ها روزگار مردم را تلخ کرده اند. در این باره چیزی بکنید.

>>>   سلام به ملت عزیز که در داخل و خارج کشور هستند. درباره فرمانده بزرگ ملت افغانستان احمد شاه مسعود شهید (رح) خلاصه حق مسلم خود و مسولیت دینی و وطنی خود میدانم که چیزی بگویم. مسعودشهید(رح) از دست خارجی های نابکار و فاقد ایمان درخانه اش و در کشورش به شهادت رسید آرزوی هر مسلمان همین مقام بلند میباشد و مسعود(رح)نیز همین مقام والا از آرزوهای همیشگی آن ابرمرد تاریخ بود روحش شاد باد یادش گرامی و جنت الفردوس را خدای بزرگ به لطف خویش برایش عطا فرماید برای بازماندگان مسعود بزرگ شهادت آن ابر مرد تاریخ را تبریک عرض نموده و صبر جمیل برای شان خدای بزرگ عطا فرماید.درباره شهامت و غیرت بی نظیر مسعود بزرگ که همه لطف خدای بزر گ برای یک بنده اش میباشد خدای واحد ولاشریک خودعالم غیب است ازقهرمانی های ابر مردتاریخ ذره ذره میداند دشمنان دین و انسانیت هرچی که میگویند بگویند آفتاب به دو انگشت پت نمیشود. وجب وجب خاک کشورش شاهد نبرد های پرافتخار و موفقیت های بی نظیر آن مرد تاریخ در برابر دشمنان اسلام و نوکرانشان بوده است . اینقدر فداکاری های از طاقت بشر بالا تر در برابر اجنبی ها و دشمنان داخلی نشان داده است که زبان از ذکر آن و دست از تحریر آن عاجز است در وجب وجب خاک کشور طیارات روسها با قوای پیاده نظام شا ن در برابر مسعود بزرگ جنگیدند به آنهم در برابر آن قهرمان بزرگ شکست میخوردند در این اواخر پنجابی ها با نوکران داخلی خویش با طیارات شان با قوای پیاده نظام شان در برابر 2 صد یا3 صدکم و بیش از مقاومت گرای عزیز 50 هزار 60 هزار و100هزار طالب داخلی و پنجابی ها آمادگی جنگ را میگرفتند به فضل خدای بزرگ هنوز شکست میخوردنداین ها همه لطف خدای بزرگ بود که برای فرمانده عزیز مجاهدین مسعود (رح)عطا فرموده بود این کار ساده نیست که از داخل کشور صدها هزار نفر با50یا60 هزار پنجابی با یک احساسات بسیار قوی در برابر یک آدم که دشمنان داخلی هم نیز دست بکار بودند استادگی در برابر این همه توطعه ها گپ عادی نیست دشمنان دین و انسانیت روی عقده های شخصی خویش هر چیزیکه میگویند بگویند جائی را نخواهد گرفت .من خودم شاهد این شجاعت ها هستم که این یکی آنرا بیان میکنم . در بیشتر جنگ ها مثال 2000 نفر موظف دریک موقعیت هستیم .جنگ است نبرد با دشمن است شکست و پیروزی است .اگر همین 2000 نفر دشمن بالایش غالب شده درحالت عقب نشینی باشند در همین حالت ابر مرد تاریخ مثال پیدا شود پرسونل اینقدر روحیه میگیرد که فقط بگوئید صدها هزار نفر با امکانات مدرن در پهلوی شان استاد شده باشد و دشمن هم بداند که فرمانده اصلی نبرد پیداشده است خود بخود شکست و عقب نشینی را اختیار میکنند.ذلت و خواری باد با دشمنان قسم خورده مسعود (رح) پایدار باد مکتب اسلام و پیروان مسعود(رح)احترام به همه افغانی های عزیز داخل و خارج کشور احترامات عمیق به کارمندان موفق شبکه afghanpaper انورالحق از کابل زیبا.

>>>   مسعود در زمان جهاد و مقاونت علیه روس واقعا یک مجاهد بود اما بعد از سقوط روس از افعانستان به یک انسان قوم پرست تبدیل شده بود که بخاطر مفاد قومی خود را وسیله تمام دشمنان افغانستان و اسلام (روس و امریکا) قراد داد . او سر سختانه در مقابل تمام اقوام افغانستان به خصوص اقوام پشتون جنگید. تمام... قوم پرستی که در افغانستان است که ما با او سخت دچار هستیم که ما را امروز سخت میرنجاند تحفه این جناب است که به ما به میراث گذاشت .

>>>   سلام
انچه واقعت است که است؛ هیچ خوردی نمیتواند کاری بزرگی کند.
خورد بودن دیگه در خون شان است؛ولی من از خورد بودشان رنج میبرم اگر دیروز ...ادم باشید زود میاموزید؛که زنده گی ادامی بهتر است.
... و بیشتر از همه خودتان میتوانید در نشان دادنی چهره خود به خود کمک کنید
کوشش کنید چهره بد تان فرامو ش گردد...
جاوید کابل

>>>   درحقيقت مسعود حامي و پشتيبان مردم افغانستان بود اگر مسعود نميبود و مقاومت صورت نميگرفت طالبان فاشيست به كمك پاكستان و كشور هاي عربي مانند سعودي و خليجي و تمام مزدوران و غلامان جهان زير نام القاعده و همه دشمنان اسلام و مردم افغانستان.
ديگر اقوام افغانستان را مانند هزاره ها ازبك ها تاجك ها همه را قتل عام ميكردند و تا جايي كه زورشان رسيد اين كار را هم كردند در باميان در شمالي در مزار شريف درهر ولايت قتل هاي عام را براه انداخته بودند اگر مسعود مقاومت نميكرد امروز شايد نسل ديگر اقوام نصف ميبود پنجابي هاي سياه بالاي ما حكومت ميكردند وافغانستان جزء خاك پاكستان ميبود
مسعود عزيز روحت شاد

>>>   عامل اصلی بد بختی افغانستان مسعود است. دولت مقتدر را سقوط دادند در حالیکه هیچ بدیلی نداشتند. یکی از اشتباهات افغانستان جنگ در مقابل روس هابود شک نکنید. غیاث الدین از تخار

>>>   من یک تاجیک ام ، اما از مسعود نفرت دارم، مسعود باعث جنگ های داخلی بعد از سقوط داکتر نجیب شد و افغانستان را به ویرانه تبدیل کرد. بنابر موجودیت مسعود در چوکات دولت ربانی می بایست مشکلات سیاسی را با مجاهدین نه از راه جنگ بلکه از راه گفتگو حل می کرد. بعضی هستند که مسعود را در جنگ های کابل بی گناه می داند و همه کوزه و کاسه را سر دوستم ، مزاری و حکمتیار می انداز این دور از منطق است که در ان گیر دار فقط دیگران گناه داشته و مسعود و ربانی مبرا بوده. ربانی و مسعود می خواست قدرت را انحصاری سازد. اگر وی واقعن وطن دوست بود و به فکر وطن بود چرا گذاشت جنگ های کابل اتفاق بیفتد آیا مسعود عواقب جنگ با جناح های مخالف اش را نمی دانیست ؟ آیا مسعود نمی دانست که در جنگ های مسلحانه با مخالفین اش نه تنها انان را از بین برده نخواهد توانست بلکه شهر به ویرانه مبدل خواهد شد؟ بگذاریم گناه کار و تبهکار دیگران بود آیا مسعود توانایی ان را نداشت که با کلام و منطق انان را پاسخ گوید؟ بگذاریم مزاری و حکمتیار و دوستم جنگ های کابل را آغاز کرد اما زمانی که مسعود بر انان غالب شد چرا در افشار همه ی هزاره ها قتل عام کرد. آیا بهای مخالفت های سیاسی احزاب را باید زنان ، کودکان و شهروندان عادی این سرزمین بپردازند؟ پس کجای این شحض به قهرمان ملی ماند؟ بس کنید این قهرمان و رهبرتراشی های قومی را بیایید کمی از دایره قومی عبور کرده و به فکر مملکت باشیم. دیگران به کجا رسیده و ما فقط به قهرمان سازی های کاذب و دروغین مصروف ایم. سر تا پای تاریخ این ممکلت مملو از قهرمان های افسانوی است اما هیچ نشانه ی از کار این قهرمان در رشد ، و پیشرف کشور دیده نمی شود. به جز شعار. . . .

>>>   مسعود از شخصیتهای کلان میدان مبارزات مسلحانه بود؛ ولی در عرصه سیات و حکومت کاستیهای بسیار فروانی داشت؛ به همین خاطر من مسعود در حد خودش که یک ناسیولیست تاجیک و از اسلاف عبدالله و ... است قبول دارم، نه به حیث کسی که لقب «قهرمان ملی» به او داده شود؛ دلیل بسیار روشن من اینه که قهرمان ملی باید به همه ملت توجه داشته باشه، شهید مسعود تنها به دنبال اعتلای قوم تاجیک بود.
دوستان، قومگرایی در افغانستان ریشه همه بدبختیهای ما است، تا خوده از این خانه عنکبوتی رها نسازیم، هیچگاه افغانستان آباد و آرام نخواهیم داشت.
س. م. از ایران

>>>   مسعود قهرمان ملی افغانستان عزیز ما است
یاد ها و شجاع کاری هایش بیاد ما است ولی صد افسوس به دشمنانش که حال افسوسی زنده بودن مسعود را میخورند
ک ا ی

>>>   هر کس که بر علیه مجاهد صحبت می کند او در حقیقت دشمن ملت، کشور و سلامت و آزادی این کشور است

>>>   سلام دوستان عزیز وقتی در افغانستان از سال روز مسعود تجلیل می شود میگوید او قهرمان ملی کشور است به نظر من قهرمان ملی باید کسی باشد که همه ملت افغانستان او را بشناسد وبه او احترام داشته باشد اما وقتی شما در ولایت افغانستان برود از مردم سوال کنید از صد نفر شاید بشرازشش نفر او را نشناسد
مالک
بغلان

>>>   ظاهرشاه رابرسرمادرمیهن پدرملت ساختند ومسعودراکه البته کارمثبتی هم داشت اماقهرمان برسرخواهران ومادران خود درغرب کابل بود قهرمان وطن .براستی ایاکسی ازنقطه شروع انقلاب پاک مردم در دلوپنجاه وهفت ازدره صوف به واسطه فقط یک خانه عالم سید اگاهی دارد که اونه اکمال خارجی داشت ونه ارتباط بابیگانه .چراتاریخ افراد اصیل رافراموش کرده ومزدوران راچاودانه می سازد .دراخر به اعتقاد مابیایید این جهادیان خانه جنگی گذشته رافراموش کنیم وبه اتحاد واتفاق وبراساس قانون ا ساسی وشرع عمل کنیم .نهاد نواندیشان

>>>   جناب احمد برومند >> چندی پبش یکی از دوستان عکسی را گذاشت که مسعود همراه حقانی ریس گروه جنگوی بود او هم نوکر غرب و شرق و پاکستان بود، علت اینکه کشته شد این بود که تاریخ مصرفش تمام شده بود. درست است شاید کدام بلند منزل نداشته باشد ولی شما وقتی نگاه کنی ببینی که برادر ایشان بمدت تقریبا اگر اشتباه نکنم15 سال سفیر افغانستان در انگلیس بود و انجا را به یک تجارت خانه (ال مسعود) تبدیل کرده بود، کافی است.
جناب میرعبدالله برهانی >> کجا ایشان انسان دوست بود شما وقتی به غرب کابل نگاه میکنی و یا به افشار مینگری که دو نمونه بسیار کوچک از جنایتهای او بود بیشتر انسان دوستی او را نشان میدهد. راست میگه به مادیات زیاد اهمیت نمیداد چون دستش پر بود و از همه جا کمک برایش میرسید و در ثانی از معادنی که در شرق افغانستان وجود داشت نیز به خوبی استفاده میکرد. بله ایشان یک پنجشیری دوست واقعی بود.
خانم مژده از جبرییل>> تازیکان در اصل خودشان عرب هستند و رگ وریشه طولانی در افغانستان ندارند. بعد از اینکه عبدالرحمان جابر توانست 62 درصد از هزاره ها را از بین ببرد و عده کثیری از هزاره ها هم بخاطر زنده ماندن مجبور شدند که سنی شوند و بنام تازیک یا تاجیک به زندگی خود ادامه دهد. تازیکان شدند دایه دار زبان فارسی و گرنه مولانا و ابن سینا و ثنایی و ابوریحان و بقیه.... همه هزاره است.

>>>   افغانان
مقاومت را از مسعود بیاموزید
من به خود میشرمم که در مورد این شخصیت اشخاصیکه به وطن احترامی ندارد نظر میدهند .
اگر به مجا و جها عقیده داری این یک سمبول مقاومت و جهاد بود

>>>   مسعود شهید نماد ازادی و مدافع یک دولت دیموکرات و مردمی بود . او برای آزادی وطن جانش را فدا نمود .
غیاثی از هند

>>>   شهید احمد شاه مسعود قهرمان ملی کشور مرد استوار و مقاوم بی بدیل در تاریخ معاصر افغنستان محسوب می شود. آفتاب سیاره ای است که با دو انگشت کتمان نمی شود. فداکاری های مسعود بزرگ در دل تاریخ کشور ما ثبت است و ثبت باقی می ماند. خدا رحمتش کند
مردم عزیز افغانستان و ملل صلح دوست جهان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است