مسعود که بود و چه کرد؟
شکی نیست که مسعود از نظر خصایل فردی یک فرمانده زیرک و استراتژیست ماهری بود و از لحاظ کرکتر شخصی کمتر کسی را مانند او در تاریخ افغانستان سراغ داریم که متاسفانه تمامی صفات پاک و انسانی و اسلامی مسعود با جنایات نیروهایش در دوران درگیری های داخلی زیر سوال رفت 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۹    ۱۳۹۱/۶/۱۷ کد خبر: 41101 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، یازده سال از شهادت یکی از رهبران مجاهدین یعنی شهید احمد شاه مسعود که به قهرمان ملی ملقب شد، گذشت.

متأسفانه در تاریخ کشور ما محور زدایی، قهرمان زدایی و الگو زدایی همیشه رواج بوده است. سرود ملی میرود و می آید. بیرق را هر کس تغییر می دهد. تاریخ کشور را می نویسند و باز می نویسند و قبول نمی کنند. لذا هیچگاه تفسیر دقیقی فارغ از حب و بغض درباره کسانی که برای این ملت رزمیدند، وجود ندارد. در حالیکه صرفنظر از اختلافات سمتی و تنظیمی شان، نباید از کارنامه های نیک شان چشم پوشی نمود.

قضاوتها درباره شخصیت و کارکرد های شهید مسعود نیز غالبا یکطرفه، ناقص و آمیخته با حب و بغضند. واقعیت نشان می دهد که مسعود هم اشتباهات فاحش دارد و هم مواردی که می توان آن را مثبت خواند.

گذشته کودکی و دوران تحصیل و مبارزات افتخار آفرین و مقاومت شجاعانه اش قابل تحسین است تا آنجا که برخی مسعود را سنبل مقاومت کل مردم افغانستان می دانند و بی شک که چنین بوده است.

در سال 1375 خورشیدی که مسعود به اروپا دعوت شد خطر القائده و طالبان را گوشزد کرد اما جامعه جهانی جدی نگرفت. شاید به این دلیل که جامعه جهانی تصویر روشنی از افراط گرایی القائده و طالبان نداشتند.

وی در آغاز فعالیت در سازمان اخوان؛ به زیر چتر پاکستان خزید و به تحریک و تشویق یک کشور بیگانه علیه رژیم داوود به قیام بر خاست. البته می توان گفت که رژیم داوود یک رژیم مستبد و دیکتاتور بود اما قیام علیه آن رژیم به دستور پاکستان یک نقطه ی سیاه در زندگی مسعود به شمار می رود.

شرکت در کودتای ضد نجیب الله و از میان بردن ارتش ملی افغانستان، نقطه سیاه دیگری در زندگی مسعود است.

ناتوانی در حفظ اتحاد شمال و کوشش برای حذف دیگران و گرفتن قبضه قدرت که منجر به فاجعه شد یکی دیگر از ضعف های مسعود است هرچند اضافه خواهی ها و تند روی های تنظیم های دیگر و نقش پاکستان و مهره ی فعال آن یعنی گلبدین در جنگ های کابل را نباید دست کم گرفت.

در این میان آنچه چهره مسعود را در اذهان برخی از اقوام کشور مخدوش ساخته است ، دخالت وی در جنگ های داخلی به عنوان یک طرف درگیر بوده است. پناه دادن به گلبدین که شاید انگیزه اخوانی گری داشت و البته بعضی ها آن را به صفات جوانمردی مسعود می گذارند، یکی دیگر از نقطه های ضعف مسعود بود.

جنایاتی که در دوران تصدی مسعود بر وزارت دفاع کشور و طرف درگیر در جنگ های داخلی از طرف نیروهای وی ( مانند بقیه طرف های درگیر ) نقل قول می شود ، پشت هر انسانی را بلرزه در می آورد.

شیر پنجشیر که در زمان 4 ساله دولت مجاهدین به ریاست جمهوری برهان الدین ربانی مسولیت وزارت دفاع را برعهده داشت ، مرتکب اشتباهات بی توجهی به دیگر اقوام کشور شد که باعث بروز مخالفت ها در درون هسته های جهادی گردید و بالاخره طالبان به تسلط خود بر پایتخت به درگیری های داخلی در کابل پایان دادند.

مذاکره ی مسعود با طالبان در لوگر که گفت حاضر است قانون اسلامی طالبان (که واقعا افراطی بود) را بپذیرد، نشان داد که او هنوز یک بنیاد گرا باقی مانده و حاضر بود برای شرکت در قدرت از حقوق انسانی مردم افغانستان بگذرد و با مزدوران پاکستان کنار بیاید.

با این همه، مسعود پس از شکست به وسیله طالبان به بازبینی گذشته خود رسید . او مانند برخی از سازشکاران به طالبان تسلیم نشد و سر سختانه نیروی مقاومت ضد طالب را سازمان داد و رهبری کرد. مسعود در این برهه زندگی خود علیه پاکستان و دسایس استخبارات نظامی آن ایستادگی کرد و نقشه های شوم اسلام آباد را افشا نمود.

از سوی دیگر نشانه های در وجود مسعود دیده شد که نشان می داد او به اشتباهات گذشته خود پی برده است. از آن جمله صرف نظر کردن از ایده قبضه انحصاری قدرت. او زمانی که جرگه هرات دایر می شد ؛ با تاکید مکرر به استاد ربانی گفت که تو در آن جرگه باید استعفا دهی تا راه برای ایجاد یک دولت اشتراکی(تفاهم ملی) باز گردد ولی مرحوم ربانی به وعده خود وفا نکرد.

در آخرین سال حیات مسعود ظاهرا درک کرده بود که خلاء صحنه سیاسی افغانستان را باید با روشنفکران پر کرد. او در این راه اولین نمایش ها را انجام داد ولی دیگر دیر شده بود و در اولین حمله انتحاری در تاریخ 18 سنبله 1380 خورشیدی در ولسوالی خواجه بهاء الدین ولایت تخار که توسط دو مرد عرب انجام شد ،دار فانی را وداع گفت.

پس از آن لوی جرگه اضطراری که در پایان دولت موقت تشکیل شد به احمدشاه مسعود لقب قهرمان ملی داد و سالروز کشته شدن مسعود تعطیل عمومی در کشور اعلام شده و بنام روز شهید مسمی گردید.

شکی نیست که مسعود از نظر خصایل فردی یک فرمانده زیرک و استراتژیست ماهری بود و از لحاظ کرکتر شخصی کمتر کسی را مانند او در تاریخ افغانستان سراغ داریم که متاسفانه تمامی صفات پاک و انسانی و اسلامی مسعود با جنایات نیروهایش در دوران درگیری های داخلی زیر سوال رفت.

طرف دیگر قضیه کسانی هستند که پس از مسعود، یاران وشاگردان وفاداری برای وی نشدند و تا توانستند از کنار نام مسعود سوء استفاده نمودند. زراندوزی، زورگویی، غصب اموال بیت المال و مردم، تجاوز و ده ها مورد منفی دیگر، از جمله پیامدهایی است که پس از رفتن مسعود، همراهان، دوستان و شاگردانش بیادگار در اذهان عامه بجا گذاشته اند.

بگذریم، چرا که از قدیم گفته اند:زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد!!!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هر که بود و هر چه کرد گذشت. آما یک شحص با غیرت،با ایمان ووطنپرست بود. در موجودیت او اشغال این کشور نا ممکن بود. اشغالگران او راهدف اولین حمله انتحاری قرار دارند تا راه را برای اشغال اماده سازند. فراموش نکنیم که 9 و 11 سپنامبر با هم مرتیط است.
بلال

>>>   خوب وبدش در کتاب افغانستان چنگتبا شو مشخص شده است بیشتر نیازی

>>>   مسعود ...ملي با بد نامي مرد و عده اي كور كو رانه و از روي تعصب از بت ساختند مسعود و گلبدين در اوج پيروزي شكست خوردند
دوست دار وطن

>>>   كدام قهرمان . قاتل دو ميلون كابلي يا كسي كي اورد
افغانستان را بالاي باكستان فروخت يا أرجنت KGB
افسوس. به حال ما
قهرمان از مسكو

>>>   یکی کمی از چنایات هوا خواهان مزاری نیز باید یاد شود چرا همیشه یکطرفه قضاوت میکنید

>>>   سلام.جنایات مرحوم مسعودو همدستانش انقدر زیاد است که در حافظه کمپیوتر هم گنجا نیده شده نمی تواند.
سعید پروانی

>>>   غرب کابل----- افشار افشار افشار افشار..........

>>>   برای قوم خود بد نبود.
ولی برای اقوام دیکر ؟؟؟؟؟
آنها ....کاری بیش نیست.
خود تان قضاوت کنید.
بهزاد ننکهار

>>>   سلام : برادر عزيز شما زحمات زياد را كشيده ايد اين همه داستان را درج صفحه اين
سايت اطلاع رساني نموده ايد شما از يك جهت اي شخص راوالا مقام و بالاي شانه
اي ملت مظلوم گذاشته ايد: ازطرف ديگر يگ خون خواركه از اول جواني تا به امروز
نوشيده وياروي زمين ريختانده . پس وظيفه شما قلم بدست ها. است كه براي مردم واضح
بنويسد. كه بله اينا وامسال اينا كساني است كه هچ موقع نگويد شهيد ويا قهر مان ملي
بايد بگويد جنايتكارهاي خون خوار وغارت گراي ميهن. از أن زمانيكه اينا تفنك را بدست گرفته تا اكنون اي وطن .
ويران وهمه اطفال هاي وطن يتم بزرك ميشود

>>>   سألتم دوستان.
قهرمان ملي به شخص صدق ميكند كه هميشه قيام ملي كرده بأشد نه قومي. طوريكه اشاره شده است در بالا اين لقب قهرمان ملي إز مسعود نماينده كًي نميكند بلكه مصلحتي است.
مقاومت اين مبارز در مقابل رؤسها قابل ستايش است بدون شك هر جند به كمك و دستور اي إس اي و سي اي ا بود. مكًر بعد إز خارج شدن روس اين قهرمان ملت جه بلا يي به جان ملت اورد اين را مردم فراموش كرده؟؟؟؟
مسعود هيج تلاشي براي اتحاد تمام مليتها ها در افغانستان نكرد بلكه هميشه قوم برست و خودخواه بود.
خداوند مغفرتش كند.
بيدار إز ملبورن 

>>>   من بحیث یک بنجشیری میتوانم بګویم که !!!
مسعود مرد خوب بود اما بسیار انسان ها را کشت جنګ کرده همراه جنرال دوستم و یا همراه مجاهدین او یک ...ملی است نه یک قهرمان ملی.
جواد بروانی

>>>   ستيف كول نويسنده مشهور امريكاي در كتابش "جنگ اشباح" معلومات هاي مستند از دوران سالهاي هشتاد ميلادي تا روز هاي قبل از قتل مسعود يكا يك چگونه س ا ي "سيا" كومك هاي نقدي و تخنيكي به مسعود نموده بر شمرده. در ارتباط مسعود با طالبان در سال 2000 از چند موضوع تذكر داده,
اول فرستادن امرالله صالح ريس پيشين امنيت ملي به نزد نماينده طالبان به سويس، دوهم دوبار تماس تليفوني مسعود با خود ملا عمر در تشكيل يك دولت موقت با طالبان كه هر دوبار بي نتيخه ماند، اين مطلب نقطه دو چهريي مسعود را به نمايش ميداد كه چطور ديگران در اتحاد با او بر عليه طالبان ميجنگيد اما مسعود مثل هميش در فكر و زد بند و منفعت خود بود، متل است كه ميگويد مرغ زيرك در دو دام گير ميماند ويا اينكه ملخك جستي اخر به دستي
كبير

>>>   خیلی عالی به واقعیت ها اشاره کردی، اولین مقاله خوب و خواندنی در سایت افغان پیپر بود

>>>   براستی شروع قیامهاکه ازدره صوف سمنگان وبلخاب سرپل وچهارکنت بلخ اغاز وبه شمال شرق وپنجشیر وبعدهاهرات وکابل وتمام کشور انجامید بدست چه کسانی بود . قیام کنندگان واقعی بادستان خالی شهید ومرحوم شدند وبه کناری رفتند وتنظیمهای خانه جنگی مزدورپاکستانی عرب افغانهای سلفی وبلک غرب درمواجهه باشوروی ماندند وبعدهابرادرکشی رابه دستور بادارانشان به راه انداختند ...نواندیشان

>>>   مسعود کسی بود که به 4 تا پنج شیری خود خدمت کرد وآنهارا به مقصد رساند کاردیگری نکرده...
فایق از هرات.

>>>   بسیار بی ... و بی غیرت هستید!
کارتان به جایی رسیده که علیه شهید پاک ما توطئه و بدگویی میکنید؟!

>>>   من براي مسعود متاسفم كه از كساني حمايت كرد چند وقت پيش قصد داشتند حتي سالروز شهادتش از تقويم افغانستان را حذف كنند

>>>   صفات پاک و انسانی و اسلامی مسعود با جنایات نیروهایش در دوران درگیری های داخلی زیر سوال رفت.

>>>   خداوند ج همه شهدای فی سبیل الله راه جهاد بزرگ مردم متد ین افغانستان را غرق رحمت کند.
اول از تحلیل همه جانبه تان اظهار امتنان .
دوم همیشه کسی که در بالا قرار دارد و قومانده میدهد مسول تمام انجام کار ها است به هر نامی که مسما باشد )امیر، ریس جمهور ، امر، قوماندان، و غيره(
سوم سوال این جا است که بازماندگان وی فکر کنند که ایا وی راستی اين لقب و روز را تنها به خود ميخواست یا به همه همقطاران ، شهدا ، قهرمانان جهاد بزرگ؟ در اسلام عزیز شهید بهتر وجود ندارد.
لذا باید روزی قهرمانان و شهدا باید تجلیل شود تا همه ملت در ان شرکت کنند نه یک چند نفر از یک محل معین با انگیزه معین.

>>>   معلوم است که نویسنده مطلب اصلا قابل احترام نیست و از ذکر نام خود نیز میترسد . یا اینکه فراری به خارج بوده وواقعیت ها نمیتواند درک کند ویا اینکه میخواهد چهره یگانه قهرمان ملی کشور ما را با چند کلام مغرضانه خود مخدوش سازد .
رستاقی

>>>   تبصره عالی و فوق العاده است. واقعاً خیلی همه جانبه، صادقانه و بیطرفانه تحریر گردیده است.
س.ا

>>>   یکی ازبرجستگی های مسعود شهید آنست که نه سلطه ای بیگانه را
می پذیرفت ونه هم آماده آن بود که تحت امر بیگانه گان باشد.
روانش شاد و یادش گرامی باد
ـ فروغ

>>>   بدون شک که مسعود عزیز زیر بار بیگانه نرفت و مردانه زیست، اما یارانش امروز حتی خود را هم فروختند که نهایت ننگ آور است

>>>   زمین وآسمان خون گریه میکرد - کسی خود رابه مردم هدیه میکرد
غم یک قهرمان و مرگ سرخش - به روی پلک مردم سایه میکرد

یازده سال ازمرگ یک قهرمان میگذرد. او پرچمدار جهاد و مقاومت ودفاع از استقلال سرزمین ما بود. او به جاودانگی پیوست اما دوست داران ومردمش را درسوگ وماتم نشاند. او به ابدیت پیوست اما اندیشه وکارنامه های ماندگارش نیز برای همیشه پرتو افشان می ماند. اکنون که درهفت سالگی عروج خونین پرچمدار جهاد ومقاومت، قهرمان ملی افغانستان، شهید احمدشاه مسعود (رح) نشسته ایم، برای تجلیل از مقام شامخ واندیشه های ماندگار آن شهید و یاران همسنگرش، محفلی به نام “شـب شـعر و قرآن“برگزار میگردد.
استاد رفیع از دانشگاه کابل

>>>   یاد شهدای راه آزادی جهاد و مقاومت مردم افغانستان ، هفته شهدا و یازدهمین سالگرد قهرمان ملی کشور و سردار آزادگان و رهبر عزیز احمد شاه مسعود رح گرامی باد !
ناصر از استان غور

>>>   نويسنده عزيز!
انسانها همه خطاكاراند وبهترين شان هم كساني هستندكه خطاي كمتر نسبت به ديكران داشته ياانجام داده اند هماننديكه تشيع معصومين راامام خطاب ميكنند ازنظرما اصلا انسان معصوم (عاري ازخطا وكناه) هيج وجود ندارد انجنانيكه خداوندعاليترين مقام انسانيت(بيامبران )رانسبت به اشتباهات شان بارهاتوبيخ وسرزنش نموده است
همجنين است درميان انسانهاي امروزي كه مسعود بدون شك درميان شان ازهرلحاظ الكو بوده است
شمامطمنا ازاهل تشيع ماهستيدكه بدون ترديداعمال جنايتكارانه مزاري راكه مسبب قتل وكشتارهزاران هموطن ما بخصوص قوم هزاره مان كرديدمسوليت ان را بدوش مسعودقلمداد ميكنيد ىرحاليكه جنين نبود وتاريخ برمبني تفكرسالم عاري ازكرايش هاي قومي ومذهبي قضاوت كرخواهد بود
مبارزه مسعود ويارانش عليه حا كميت داوود اغازجهاد عليه نظام استبدادي اي بودكه دوامش ريشه كن ساختن اقليت هاي مذهبي بخصوص تشيع در كشور بود كه بدون شك تزلزل نظام داوود ازهمان حركت مسعود ويارانش سرجشمه كرفت وتوسط رفقايش منهدم كرديد كه ازين حركت ملي نفع بيشتر نصيب هزاره هاكرديد كه ازدعاي خير درحق مسعود هميشه انرا بحافظه داشته باشند
اكرشكست نظام كمونيستي توسط مسعود صورت نميكرفت امروزتامين عدالت نيم بند كه تاجك ها در رده دوم وهزاره هادر رده سوم قراركرفته اند اصلا وجود نميداشت.....
سياف

>>>   تحلیل خیلی عالی!
تشکر افغان پیپر!
نادر

>>>   یازدهمین سالگر شهادت قهرمان مسعود ، و آفرین به غیرت اش تا یکه چکه خون اش در مقابل پاکستانی ها جنگید و کمی شهید مسعود در این دولت احساس میشود
اچکزی شخکمر

>>>   بی شک مسعود یک جنجگوی تمام عیار و یک فرمانده لایق بود
اما لیاقت او در خدمت قومش بود نه در خدمت افغانستان
او از تمامی استعدادهای خدادی اش در راه کسب قدرت و پایمال نمودن حقوق اقوام ضعیف بهره جست.
او برای کسب...
آری مردم کابل به خوبی او را می شناسند.
هر وقت صدای فیر به گوش می رسد نا خدا گاه یاد مسعود تداعی می شود.
آری میان او و صدای فیر ارتباط ناگسستنی وجود دارد.
میان او و ویرانی ارتباط شگرف وجود دارد.
احمد نذیر

>>>   قهرمان ملی افغانستان امر شهید کسی بود که افغانستان را از چنگال روسها و پاکستانیها نجات داد . اگر امر شهید زنده می بود امریکا را از افغانستان بیرون میکرد .
سید محمد

>>>   در اوغانستان هیچگاهی جنگ داخلی رخ نداده.
مبارزات آزادیخواهانه مسعود - جهان استکبار را واداشت - که او را بردارند.
مسعود در زمان تصدی وزارت دفاع بطور مستقیم با جهان جنگید - همان جهانیکه امروز کرزی را با نیزه به قدرت رسانیده و کشور را تاراج مینمایند.
یک واقعیت هم اینست - که اگر مسعود -نمیبود / بعد از خروج روسها در کشور جنگ هم ختم و پشتونها امروز با سربلندی مانند -گذشته تاریخ تقلبی می نوشتند/ و مقاومت مسعود - هویت اجیران.... پاکستانی انگلیسی / ترکیه و دیگر کشورهای متجاوز را هویدا و امروزه همه چهره های فروخته شده به مردم کشور مانند آفتاب روشن اند.

>>>   ده سال بعد از مسعود چه میگذرد؟؟؟

>>>   معسود تنها برای اداره کردن دره پنجشیر خوب بود نه برای اداره کردن یک کشور. اشتباهات معسود خان بود که تا حالا ما مردم اقغانستان ضجر و دردش را احساس میکنیم. معسود همه ارتش 200 ساله ما را به کشور های خارجی فروخت از 350 فرونت طیاره های جت حالا که یکی هم باقی نمانده. مثل این تمام چیزهای دیگر که داشتیم و حالا نداریم...
بااحترام
نادرخان از پنجشیر

>>>   زمانی که در مکتب بودیم صنعت شعری را در بدیع و بیان می حوتندیم که یک بیت آن تا هنوز یادم است:
الحق که این مطر ب ما گرچه زند ساز بد
لیک این خاصیتش است که نا خوش خواند
مسعود هم گرچه ساز بد زد و اما ناخوش خواندن هم خاصیش بود....
حیدر

>>>   تمام تحلیل بالا بسیار عادلانه بود و چیزی دیگر را تا ریخ دان اضافه کرده نمیتوانم.
تاریخ فعالیت های احمد شاه مسعود را به دو مرحله تقسیم باید نمود پیش از قدرت و بعد از ان.

>>>   اینجانب در حدی با فرموده های نویسنده موافق هستم مگر به صورت کل در مطلب فوق یک جانبه قضاوت صورت گرفته است که به سوالات ذیل پاسخ میخواهم:
اول اینکه: آیا مسعود به حیث وزیر دفاع دولت مجاهدین حق دفاع را در برابر توطئه های... پاکستان علیه دولت مجاهدین داشت یا نداشت؟
دوم اینکه: آیا شک دارید که حکمتیار یک جنگ نیابتی را علیه افغانستان براه انداخته بود؟
سوم اینکه: آیا مسعود کاری اشتباهی انجام داد که مردانه بخاطر تحقق صلح در کشور از جان خود گذشت و بخاطر پیدا کردن راه حل غرض مذاکره با طالبانی که هنوز هویت شان مشخص نبود (که حتی مشخص نبودن هویت طالبان منجر به شهادت استاد مزاری شهید گردید) به میز مذاکره ،نه سرفرود آوردن به خواسته های طالبان بنشیند؟
چهارم: آیا مسعود به حیث وزیر دفاع دیگر چی صلاحیتی داشت که بیشتر از هفت وزارت را برای...و ... مان واگذار کند که خوب میدانید که نقطه اختلاف اصلی میان حکمتیار و دولت مجاهدین همین مورد بود، و این در حالیست که امروز در دهه شگوفایی افغانستان حتی یک وزارت را هم
کسی به مردم هزارۀ مان قایل نشده است؟
پنجم:آیا اردویی که داکتر نجیب الله چند روز قبل از سقوط اش جلو آنرا به حکمتیار تسلیم کرده بود چقدر می توانست متضمن صلح و امنیت در افغانستان باشد؟
ششم: در مورد اشتراک مسعود در کودتای علیه نجیب الله خواهان معلومات بیشتر هستیم، هر چند که در مورد شخص نجیب الله و رژیم اش جای بحث باقی نیست.
هفتم: آیا در مورد مقاومت مسعود در زمان حکومت مجاهدین در کابل چی بدیلی به جز از مقاومت موجود بود که به مانند مسعود به سان یک بند استوار در برابر توطئه های مشترک آی اس آی و حکمتیار ایستاده میشد، کدام رهبر در برابر توطئه های حکمتیار توان ایستادگی را داشت؟
لطف فرموده جواب لازم را برای خوانندگان بنویسید
بااحترام
مهدی از مشهد
نوت ببخشید که بسیار به عجله و در وقت کم نوشته ام

>>>   خدمت نوسنده محترم که مشخص نیست عرض می کنم :
متاسفانه فقط ما افغانها برای انتقاد به دنیا آمده ایم نه برای بیان حقایق و حل مشکلات ، آخه توکه نام خدا سواد دارید چشم دارید گوش دارید و شاید هم خود را یک شخصیت سیاسی و مطرح قلمداد کنید .
نمی خواهم بحث به درازا بکشد فقط از زمان تجاوز روسها به بعد سر سخن را باز می کنیم .
اگر انتقاد برای مسعود که جهان اسلام به آن افتخار می کند دارید؟ آیا ازمبارزات اش و جان فشانی هایش خبر ندارید؟
آیا در زمان حکومت طالبان گاهی به وطن سفرکرده اید ؟ آن وقت افغانستان نبود بلکه یک سوبه برای پاکستانیهای...بود این را می دانید که نود درصد خاک افغانستان اشغال پاکستان شده بود! اگراین ابر مرد تاریخ و هم سنگران قهرمانش نمی بودند آیا امروز افغانستان در نقشه ای جهان وجود میداشت ؟
آن فرزند صدیق بود که برای آزادی مردم خود اینقد مقاومت کرد نه من و جناب عالی که درکشور های مدرن جهان با امکانات مدرن روز زنده گی میکنیم و فقط بلد هستیم که از بیکاری به یک یک این فرزندان صدیق وطن انگشت انتقاد دراز کنیم و به قول معروف دایه مهربان تر ازمادر باشیم از برکت شهامت و شهادت همان...که ما امروزصاحب کشور درجغرافیا زمین هستیم و بنام ان دیار نفس میکشیم .
برادرعزیز انتقاد کردن که هنری نیست و سروت هم به کار ندارد این کار را هرکس می تواند به کند اگر راست می گوید که شما اشتباهات مسعود را می نگارید چراخودت کمر همت نمی بندی؟
امروز که مسعود نیست و یارانش هم ازرده قدرت خارج هستند چرا من و تو همین همت را نمی کنیم برای نجات ملت خود ازدست این مکاران و پاکستانیهای پلید نجات نمیدین؟
چرا وقت خود را به انتقاد ازقهرمانان خود سپری میکنیم اگر مرد سنگر و منبر نیستید مرد قلم که هستید چرا صدای خوده به دنیا بلند نمی کنیم که کشور ما از دست این گروه لعنتی نجات داده شود و ملت ما به سرنوشت خود به فهمد خداوند همه ما را چشم بینا و گوش شنوا بدهد تا خوب و به بد را بدانیم
جمشید استرالیا

>>>   ... ما تنها شهادت بابا مزاری را قبول داریم و بس. وی در کابل علیه برادران هزاره جنگ های خونی را رهبری کرد. یک ویدیوی مسعود در پل محمودخان دیده باشید که در مخابره حکم می کند...

>>>   روحش شاد باد....

>>>   مسعود یک شخص قدرت طلب...بود. اگر چه در اخیر خلاف پاکستان خوب جنگید ولی خودش نیز .... بود...

>>>   احمد شاه مسعود کی بود و چه کرد، سر جایش اما افراد و اشخاص که بعد از او عمل کرده و میکند افراد ناباب و... هستند، بیشتر شمالی وال ها عکس های مسعود را به موتر ها و دکان های خود می چسپانند و هرگونه اعمال ناشایست را از نام او انجام می دهند و همچنان مبادرت به فروش مواد مخدر نیز میکنند که در بسیاری از کوچه ها و پس کوچه ها گاهی لباس اردوی ملی را می پوشند و زمانی یونیفورم پولیس به جان شان است و همچنان بعضی اوقات لباس امینت ملی را به تن میکنند و تفنگچه را گاهی به گردن آویزان میکنند و زمانی هم سر پطلون شخصی به نمایش میگذارند و ازین حالت استفاده های عجیب و غریب میکنند حتی دختران و پسران جوان را آزار و اذیت میکنند و در محلات که زندگی می کنند هم مسلح هستند و هم کار های دور از مقررات جمهوری اسلامی افغانستان انجام می دهند که واقعاً تمامی کارکرد های مسعود را زیر سوال می برند و خصوصاً افراد کاکا مسعود که در دستگاه های امنیتی افغانستان به شکل رسمی و یا غیر رسمی کار میکنند خود سری زیادی را انجام می دهند که متأسفانه اگر دستگیر هم شوند بدون اینکه به داد گاه ها کشانیده شوند دو روز بعد دو باره با تفنگچه و بسته های مواد مخدر و غیره در کوچه و بازار دیده می شوند و بیشترین فروشندگان مواد مخدر در کابل نیز همین افراد هستند که حتماً ادارات مبارزه با مواد مخدر و سایر مردم در جریان هستند و... خداوند بزرگ شر ... را به خود شان واگذار کنند و همچنان از زور گیری زمین های دولتی که در گوشه و کنار کابل حصه گرفته اند کامل اًمشهود که شهر کابل را ... و پر از... نموده اند و نیز شاهد واقعات بسیار دلخراش در کابل هستیم که توسط افراد کاکا قهرمان ملی عملی می شود اما دستگاه فاسد فعلی نیز زور آنها را ندارد زیرا واسطه قوی در سیستم ... فعلی دارد که تمام رویش را... گرفته است
احمد فرید از کابل

>>>   ... در بعضی قضاوتهایت درست فکر نکردی و نوشتی چون آمر صاحب در کودتای که به ضد نجیب صورت گرفت نه تنها که شرکت نداشت بلکه برخلاف آنهم بود و کدام اردو را مسعود از بین برد این درست بود که وی سمت وزارت دفاع را داشت ولی همه میدانند وقتیکه مجاهدین در کابل آمد و جنگها در گرفت همه سربازان و صاحب منصبان با وجودیکه عفه عمومی اعلان شد فرار کردند و مدت خدمت مجددی 3 ماه بود نه دو ماه بود . در باره جنایات جنگهای داخلی این مسعود نبود که جنایت میکرد بلکه گروه های دیگری در غرب کابل بودند که نه تنها از جنایات شان پشت انسان میلرزد بلکه حتی فکر کردن به آنهم انسانرا میترساند . به نظر شما آیا مسعود بعد ازینکه حکمتیار به او پیوست و تسلیم شد چی میکرد آیا او را میکشت اینکه در خصلت وی نبود . وی حتی اسیران جنگی را که از میدان جنگ میگرفت نمیکشت که نمونه اش ملا مجاهد و اسیران پاکستانی هست .
من بازهم از خداوند میخواهم که به ملت افغان چنان همبستگی نصیب کند که دیگر بدون اینکه فکر کنیم که کی از کدام قوم و یا زبان و یا سمت است به کارهای خوب اش افتخار کنیم .

>>>   اي كاش مسعود عزيز زنده مى بود...
مجاهد از جوزجان

>>>   مردم افغانستان مرده پرست است. اگر نه مسعود امسال او .... را انجام داده
توریالی کابلی

>>>   شکی نیست که احمد شاه مسعود قهرمان بود، قهرمان است و در قلب هر افغان قهرمان باقی خواهد ماند... شخصیتی چون احمدشاه مسعود در تاریخ مبارزات مردم افغانستان استثنایی است و افسوس به... که اینقدر سطحی و با غرض درباره مسعود قهرمان مطلب نوشته است.

>>>   خوب بهرحال. روزهای که طیاره های جیت از میدان هوای خوجه رواش پرواز میکرد و به صورت وحشتناک غرب کابل را بمباردمان میکرد این هم یک مجاهدت است افتخاراست به قهرمان ملی کشورمان چونکه این ملت ضعیف ترین ملت در تاریخ کشور بود

>>>   مسعود به شهادت رسید او مانند ما یک انسان بود در همه ادوار زندگیش اورا دوستان و دشمنانش در تنگنا قرار میدادند گاهی همکار مخلص و بی الایش نیافت هرکه با میزان ضرورت و استفاده جوی ها خودرا با او نزدیک میساختند
او بنا بر وظیفه ای ایمانی اش مجبور بود علیه دشمنان عقیده و ایمانش مانند همه مجاهدین و ازادگان دیگرجهاد و مبارزه نماید ولی دشمن او تنها کمونست ها نبود غربی ها نیز او را تسلیم نا پذیر و قاطع یافته بودند هر قدر سعی ئتلاش نمودند تا او را به دام بیاورتد موفق نشدند
اگر او سلطه طلب و یا به قول بعضی انحصار طلب میبود از گرفتن رتبه و مقام وکرسی متلذذ میشد و در فکر اندوختن مال و خرید خانه های متعدد میگردید وقتی گفتند او وزیر دفاع باشد این خدمت را پذیزفت و باز در جلسه جلال اباد وزارت دفاع را از او گرفتند باز در خدمت وطن قرار گرفت
مخالفینش ارزو داشتند که او صحنه را به نفع انها ترک نماید ولی او تاجای من میشناختم این امر را به نفع وطن و ملت نمیدانست اوکه در مقابل بعض همسایه ها موقف سلبی داشت ما که انواع همه تنارلات را بکار بستیم ازین کرنش و تواضع در برابرانها چه سود بردیم هر قدمی که ما عقب گذاشتیم انها یک قدم جلو امدند
او از نقشه و پلان توسعه جویانه ای امپریالیست ها اگاهی داشت وقتی پوتین پیشنهاد مینماید که او مواقع طالب ها در قندهار را بمباردمان مینمایددر جواب میگوید در نزد من زمرد پنجشیر وریک قندهار یک حیثیت را دارد و چون امریکای ها مواضع طالب ها را راکت باران کردند او این عمل انها را تجاوز به خاک افغانستان خواند
اونه یار با وفا داشت و نه همراز و همدل مخلص مجبور بود برای پیش برد مبارزه از همه انهایکه در راستای مفکوره اش تشابهاتی داشتند هم صدا و هم سنگر باشد تا سنگر مقاومت خالی نگردد و تا حدی مقاومت ادامه یابد
نزد او اسلام یکی بود تقسیم و در جه بندی را نمی پذیرت انهایکه مسلمان را به بنیاد گرا و معتدل و.... و مترقی تقسیم میکردند مخالف بود او مسلمان را به باتقوی و با ایمان قوی و مراعیاعمال خوب و ضعیف الایمان و مسلمان کم عمل و کم توجه باساسات دینی میپذیرفت ولی انقسام و طبقه بندی دشمن را برسمیت نمی شناخت
متاسفانه همه ای ما کور خود و بینای دیگران هستیم وقتی ما با پروگرام های او مخالفت مینمودیم و در راه او مانع وسد میشدیم دیکر اکر ما بحای او میبودیم چه میکردیم شاید او ترک نمودن ضحنه و خالی نمودن سنگر را به نفع کشورش نمیدید و گرنه اسایش و ارامی را همه دوست دارد

>>>   مسعود قهرمان بانی تخریب وطن... به وجود آوردن طالبان... و تجهیز کردنشان و سرانجام همه این خیانتها فدا کردن جان و مال میلیونها انسان و منافع افغانستان به خاطر دو تا چوکی ربانی و خودش که عاقبتش ورود قدرتهای غربی به کشور هست!
چاووشی

>>>   ... بهر صورت نمیخواهم که از مسعود دفاع کنم و نه هم حوصله اش مانده . ولی فکر کن که در روز قیامت در پیشگاه خدا همه ایستاده باشیم و خودت و امثال خودت فریاد بزنند که اینها و آنها جنایت کردند و بر ما ظلم کردند و و و بالاخره خداوند همه ای... سوال اینست که وقتی نوبت خودت بیاید و خدا از تو بپرسد که ، خب اینها که ... بودند و سزاوار...و به... فرستاده شدند. اما تو، مرد کدام کار زار و مرد کدام میدان بوده ای و....
قبل ازینکه کسی را محکوم نمایی، یکبار خود را در همان موقف قرار بده .
در بین این احزاب و این اشخاص همان یکی که جنایت نکرده باشد را نشان بده . اگر یکی هم پیدا شود، آنهم صرف برای قوم خودش برخواسته و در صدد نابودی قوم دیگری بوده .
زمانگل چارپلاق

>>>   آنچه من از بزم عشق آورده ام دانی که چیست؟
یک ســبد گل، یک نیستان ناله، یک خمخانه می
سلام

به زبانم نویشتی خوب نویشتی ولی مسعود بزرگ بالا تر از... است.
حیفت که دشمن ستیز بود و ....
من میخواهم ملی فکر کنم ولی در کجا؛ در حاکمیت فاشیسم باید مسعود وار فکر کرد .... و حراف بودن،دشمن ملی گری است.
بیا کم به وجدانت افزون کن میتوانی مسعود بزرگ را بیابی .
مجلس هرات قبل از حاکمیت اعراب و پاکستانی ها بود...

>>>   من از خواندن این خبر که بسیار متأسر کننده بوده است بسیار غمګین شدم که در این خبر... علیه قهرمان ملی کشور مان نوشته شده است ..
اینکه احمد شاه مسعود چی کرد است به همه ملت افغانستان واضح و روشن است .
احمدشاه مسعود یک قهرمان بود مبارز واقعی علیه دشمنان افغانستان بود اینکه بعضی از... باکستان دسیسه های دروغین را علیه قهرمان ملی کشور ما مینوسند این خود نمایان ګر تبعیض و مزدور بودن شان را نشان میدهد...
ما همیشه راه ات را ادمه خواهیم داد
و هرګز اجازه نخواهیم داد که دشمنان ملت افغانستان یکبار دیګر با نیت شوم شان دامان ازادی مردم افغانستان را بګیرند و ما همه چیز را
تحت کنترول داریم زنده باد مجاهدین افغانستان و بخصوص شهدأ
... به دشمنان مسعود .
نوسنده حسیب شیرزاد

>>>   سلام و احترامات خدمت همه علاقمندان افغان پیپر!
چونکه تاریخ بیانگر گذشته است به همین لحاظ زمان حال هم روشنگر حقایق است. اینکه مسعود کی بود و چی کرد؟ این دو پرسش را میتوان گذشته و حال واضح ساخته و جواب دهد.کسانیکه درباره مسعود دقیقآ مطالعه کرده اند و اکنون هم مشغول اند و از حقایق و اصلیت مسعود چشم نمی پوشند یعنی بی طرفانه اظهار نظر,قضاوت و وابسته به هیچ گرو,تنظیم,جنبش,حرکت و حزب نیستند میتوانند این ملت که سالها رنجدیده و بی خبر از حقایق مانده اند و یا اینکه از آن چشم پوشی میکنند,از حقایق و شخصیت اصلی مسعود با خبر سارند تا که بتوان وظیفه اسلامی و وجدانی خویش را در مقابل خداوندج و ملت انجام داده (یعنی دروغ,کینه و تعصب را کنار گذاشته).مسعود شخصیکه از استخبارات کشورهای بیگانه رهبری,تجهیز و تمویل میشد تا به اهداف این کشورها بطور مثال فرانسه از طریق وی جامعه عمل پوشانده و به آن نایل آیند کوشش ها و تلاشهای زیاد کرده است.مسعود بحیث یک رهبر... و ناقل رهبریت بود.بدین لحاظ کشورهایکه میخواهند در کشور های دیگر مداخله, نفوس و مهره پیدا کنند همیشه کوشش میکنند که مهره های را برگزینند که.... و مهمتر اینکه به منافع آن کشور در کشور خودش دلچسپی داشته باشد. پس مسعود شخصیکه... توانست یکی از عاملین جنگ های داخلی کشور و قاتل شصت و پنج هزار شهروندان بی گناه کابل باشد. و مسعود توانست وطندارانش یعنی پنجشیری ها و قومندانانش از طریق... یک زندگی آرام و مرفع بخشد.قسمیکه شما اکنون شاهد استید.
و من الله توفیق!

>>>   الله رحمت كنه
اما افغانستان
خيلى قهرمان دارد

>>>   سلام،
شهید مسعود دو دشمن دارد یکی کومنست های وطنفروش و دیگر حزب اسلامی به رهبری گلبدین قومگراه. عجب مردم هستند نه شمشیر زن معلوم است نه ک... مسعود که جهاد کرده... است مگر گلبدین که غلام آی اس آی است وطن دوست است....
ننگراری

>>>   جای شیر خالی تو پنجشیر پنجشیر شیر خود را از دست داد
نبی جاغوری

>>>   مطلب خوب بود چرا كه حقايق... را روشن ساختيد ولي درباره داود خان و نجيب درك تان اشتباه است چرا كه انها تحصيل كرده و وطندوست بودن مسعود و اطرافيانش فقط ... انجام دادند.
با تشكر،...از امريكا

>>>   مسعود يک... بود که از ابتدا تا انتها به ساز اجانب می‌ رقصيد ، از فرانسه دستور می‌ گرفت با روس ها اتش بس ها می‌ کرد و هميش زمينه را مسعد می‌ ساخت تا کمونست ها و روس به خاطر ارام عميات هاي گوناگوني عليه مردم مجاهد قره باغ انجام دهند
کبير از قره باغ سابق مجاهد فعلآ دوکاندار در ليسه مريم

>>>   خانه نویسنده ابن مقاله با حقیقت نامه آباد باد. هرچه نوشته است مقرون به حقیقت است. مسعود یک انسان بود انسان هم کارهای خوب را انجام میدهد و هم مرتکب سهو و خطا میشود. سهو و خطا را خداوند میبخشد و از ګناهانش که درحصه بندګانش دانسته و فهمیده کرده بګذرد. و بازماندګانس باید از آن درس عبرت بګیرد حق و ناحق خطابه و ترانه نسرایند.

>>>   با سلام فرآوان به تمام خواننده گان...
مسعود از ابتدا مبارزات خود بر ضد پاکستان قرار داشت چنانچه ای س ای وقتی مسعود در زمان داود در پاکستان مهاجر بود پلان قتل وی را گرفتن که مسعودا از پلان ای س ای نجات پیدا کرد و یک رفیقش به شهادت رسید.
و همچنان از پا درآوردن کمونستان کودتا نه بلکه یک قیام مردم مسلمان و یک انقلاب بود و وقتی محاهدین پیروز شدن اردو از هم پاشیده بود و اصلا اردو وجود نداشت که مسعود او را از بین برده باشد.
و همچنان مسعودبه خاطر آمدن صلح از سمت وزارت دفاع استفا داد و به جبل السراج اقامت گرفت.
گلبدین را به خاطر صلح و ثبات با وحود همه.... به حیث صدر اعظم پزیرفت. در آخیر باید یاد آور شوم که شاگردان واقعی مسعود نه غاصب هستند و نه تجاوز گر کسانی هستند از جمله...
اگر شخصی به خاطر گفتن واقعیت توسط زبان سرخ سر سبز خود را از دست بدهد شهید میشود وباکی هم ندارد و اگر واقعیت را طور دیگر نوشت باز او وقت است که از مزگ هم میترسد.
عبدالصمد از کابل

>>>   امروزه مسعود یک فرد عادی در ادبیات نظامی و سیاسی نیست ،من یک نظامی هستم که در جریان جنگهای سی ساله از تجارب بسیاری استفاده برده و خود هم کوشش کردم تا یک سلسله ابتکاراتی را بکار اندازم ،ولی میدانم که نظامی بودن کار بسیار مشکل است وخصوصا درجوامع مثل افغانستان که در جنگهای متعدد استخبارات منطقه با استفاده از تکنالوژی های متنوع داخل کارزار مبارزه شده اند .مسعود اگر مصلحت رهبران را احترام نمیکرد بحیث یک نظامی میدانستم که ابرنظامی مقتدری بود که نظیر آن بعد از هتلر و استالین کسی نبود او ژنرال ژوکوف گونه تصمیم میگرفت و یقینا وقتی جنگ کرسنه گوردسک را مطالعه میکنیم طاقت مسعود زیر بمباران طالبان به همان لحظه های میماند که ژوکوف از غرب روسیه دفاع میکرد و همه امید ها به آن بسته شده بود .اما نظامی ها گاهی درمحاسبات اشتباه میکنند ولی کسانیکه در بیرون از محدوده به فعالیت های استخباراتی میپردازند و نمیخواهند از خود برتری را ببینند به توطئه دست میازند که این در برابر مسعود بکار رفت .
مسعود اشتباهات نظامی نکرد ولی بازی بازیهای سیاسی را خورد عقب نشینی با مصلحت از کابل باعث مشکلات زیاری شد که بهتر بود در کابل میماند ولی سیاست آنرا به پرابلم ها ی مواجه ساخت که یک تاز گردید و این وضعیت باعث شد که حتی به مرگ آن منجر گردید ولی تمرکز قدرت درنظامی ضرور است وما کشوری بودیم که پاکستان تا انتهایش نفوذ استخباراتی داشت و ما را نگذاشت که هیج چیزی حتی یک نظامی ماهر داشته باشیم .ولی مسعود در وطنپرستی یک نمره دارد آن اینکه :تانکها ،توپها (اوراگان - لونا - اسکات وغیره ) ودیگر وسایط کارآمد نظامی را بسان کسانیکه فابریکه نساجی بگرامی - فابریکه ذوب آهن جنگلک - تانکها ،ماشین های محاربوی و توپهای ی جنوب ،شرق و جنوب غرب را به ...... فروختند !!!!!!!!!! نفروخت و به دولت انتقالی تسلیم کرد و شما این تصاویر را از تلویزیون ها در پروگرام دی دی آر مشاهده کردید ولی باید قضاوت کرد و قضاوتی عادلانه که مسعود آدمی از تبار پنجشیر نه بلکه به مردم افغانستان ارتباط داشت هم پشتون بود ،هم تاجک ،هم هزاره بود و هم ازبک و غیره که منافع ملی را درنظرداشت ،بسان این همه کسانیکه شما به آن انتقاد میکنید فساد را سخت میکوبید و واقعا هیچ چیزی نداشت چزء اینکه مصرف همه قابلیت ها و امکانات برای آنچه که ما بدست آورده نمیتوانیم .روحش شاد باد!

>>>   اری یاد ما هر گز نمی رود که مسعود با درخواستش از ناتو در تجاوز به خاک شریف افغانستان چه خدمتی به خاک و ملت افغان نمود !!!!
(امین وطندوست از هرات)

>>>   مسعود نه تنها قهرمان ملی است بلکه نماد افتخار هر مسلمان در دنیا است و قهــرمان جهانی است نه فقط ملـی نویسنده محترم با بعض حرفهای شما موافقم انسانها همه اشتباه میکنند و حتی... در اثر اشتباهات مورد عتاب خداوند قرار گرفته اند. خداوند روح مسعود را شاد داشته باشد. مسعود یک مسلمان واقعی ، روشنفکر و میانه رو بود او هیچ وقتی در دین خدا افراط نکرده بود، و این حرف شما کاملا اشتباه بزرگ است که وی را افراطی وانمود کرده اید. نه تنها در افغانستان بلکه در دنیا هم مانند ولی مرد با شهامت تولد نخواهد شد و ضرورت نیست که بعض فاشیستهای قومی شخصیت وی را تخریب کنند چون مسعود مسعود است و نام زیبای وی برای دشمنان افغانستان کافیست. روح اش شاد و یادش گرامی باد

>>>   اگر مسعود خوب می‌ بود حالا افراد اولش ( قانوني، فهيم، عبدالله، ضيا) در غم اسلام و وطن می‌ بودند مگر متآسفانه هر يک ......

>>>   نویسنده محترم !
با خواندن مطلب تان از ابتدا آدم به این نتیجه می رسد که واقع بینانه نوشتی و بدون طرفداری از کسی اذهان عامه را روشن می کنید. اما وقت آدم مطلب شما را می خواند به قول خودت بیشتر از همه با «حب و بغض» نوشته اید.
کارنامه های مسعود با این چند سطر مخدوش نمی شود....
شعار «یک لحظه غفلت یک عمر... » مال کیست ؟ تاریخ این ها و ده ها مورد دیگر را در دل خود جای داده است. امید وارم واقع بینانه بنویسید. من یک طرفه به سلامت مسعود و ملامت دیگران نمی پردازم ولی تأسف اینجاست که چرا همه مشکلات و جنگ های داخلی با او نسبت داده می شود.
راستگو
تهران

>>>   اگر مسعود به پیمان اتحاد شمال پایبند باقی می ماند و به تعهداتش در قبال آن عمل می کرد. افغانستان حال و روز امروز را نداشت. او برای از میان بردن رقبایش تلاش کرد و برضد هرکدام جنگهای خونینی به راه انداخت. بیاینه مجددی هنگام کناره گیری اش از قدرت گویایی بسیاری از این مسایل است.

>>>   کاملاً بجا فرمودید!

>>>   ... مسعود بزرگ تکرار شدنی نیست، مسعود در قبل ملیون ها انسان آزاده جای دارد، کسانی هستند که حاضرند بخاطر مسعود جان های خود را فدا کنند.
مسعود برای ما همه چیز است، کسی حق ندارد خدای نخواسته به مسعود بی احترامی کند!
موفق باشید.
کربلائی...

>>>   کمبود بلوغ آدمی بود شود
اضراجهان جمله به ما سود شود
امکان ضعیف است دیگر مادر
پوری دیگری زاید و مسعود شود
حفیظ مصداق
ازکابل قلعه فتح الله

>>>   واقعا اين امطالب را كه نوشتي عين واقعييات است مسعود درعين اينكه اوصاف شخصي دارد.... در غرب كابل صفحه تاريخ راسياه كرده و هيج وقت ازروي تاريخ پاك نمي شود....
غمديده از مشهد

>>>   برادر عزیز تشکر بسیار زیاد از نوشته تان! ولی دوست عزیز، دزدی، غصب زمین، قتل عمومی، کوچ اجباری، حذف فرهنگ دیگران، خاک قروشی، مزدوری به خود و بیگانه، و غیره مگر از یاد تان رفته است؟ در این جای شکی نیست که کمی و کاستی در دوران مقاومت باک و برحق مردم افعانستان بوده است که این یک امر طبیعی در هر مدیریت و اداره بوده و میباشد! ولی خیلی بی شرمانه و جاهلیت است که دست آورد بززگ و عظیم مردم بر حق افغانستان را به قیمت های اندک ببازی و دغدغه بگیریم.
1.در دوره های از قدیم به عظمت دزد های جان و مال مگر متوجه نشدید، جان های عزیزما، بزرگان مان را دسته دسته از مردم غیور افغانستان گرفتند.
2. و خیلی جالبتر اینکه دوستان گاه گاه از غضب زمین یاد میکنند، و به راستی این یک بدیده نو نیست، از دیگران گذشته، فقط به دوره ریاست ظاهرشاه اگر بنگریم، غصب زمین به جریب نه بلکه به آستان و شهرستان ها نه تنها اینکه زمین غصب کردند بلکه همزمان قتل و اجبارا کوچ دادند، فرهنگ بی تاریخ خواستند بقبولانند که خیلی و بدنام و رسوا شدن و همه چیز جعل و فریب بدر آمد، از هر کوچه و بسکوچه جمع کردند و در مناطق دیگران جا بجا کردند، زمین های مردم بیچاره را گرفتند و اسناد و مدارک جعل ساختند از آنجایکه در جعل و فریب از بابایشان درس گرفته و خیلی دست بالا دارند!
3. دور نرفته به نزدیک بیبینییم" در دوران برادران تان و اچداد تان(مزدوران باکستان و عرب) بیبینید، خوب قضاوت کنید، وجدان از خود تان است! یک قسمت عظیم افغانستان را بنام کافر یاد کردند، زمین های شان را سوختاندن(مگر یاد شما نوسنده نمک حرام رفت؛ سیاست کوچ اجباری و زمین سوخته). تاک مردم بیگناه را سوختاندن، در چاه های آب زهر ریختند، خانم های مظلوم را به باکستانی ها و عرب ها فرختند(دلالی و مرده گاوی گردند).
- بنده صنف هفت مکتب بودم که در این دوره جاهلیت" ریاضی، فزیک، کیمیا، انگلیسی و دیگر مضامین اساسی از مکاتب کابل آهسته آهسته بر داشته میشد که به کمک خداوند فهار لعنت به سراغ شان آمد، رسوا و رسوا تر و بدنام و بدنامتر شدند.
- از مادران و خواهران ما مکتب، کار، وظیفه،تحصیل، عزت، آبرو، و همه را گرفته بودند مگر اینکه طبقه زن طبقه حیوان غیر ناطق و وحشی بوده یا انسان نباشند(و بنده مطمئن هستم که حتما خواهران و مادران شما نیز شامل بودند)، امروز در کشور باداران شان از هر دین فرهنگ وجود دارد بسر و دختر یکجا درس میخواند، علم و دانائی شان خیلی بهتر از لعنتستان(افغانستان) است، امروز از کشور خود کشور اتمی ساختند، مرد و زن دوشادوش یکدیگر کار میکنند و با هم احترام متقابل دارند!
هر چه نوشته کنم کم است، گفتند دیگران مغز میخورند و ما بوست. لعنت خدا به تو و مثل تو!
* و در خیر دست دعا بلند نموده بتمام شهدای بر حق افغانستان،شهید بروفیسور استاد برهان الدین ربانی ریس جمهوری اسبق افعانستان، شهید عزیز و فرمانده بزرگ جنرال داود، شهید مزاری و خاصتا به روح و روان باک شهید و فرمانده بزرگ، روح الله احمد شاه مسعود رحمته الله علیه دعا نموده از خداوند منان جنت فردوس برایشان تمنا داریم
با احترام
دانشجویان بزرگمنش مقیم جمهوری خلق جین

>>>   هر که بود و هر چه کرد گذشت. آما یک شحص با غیرت،با ایمان ووطنپرست نبود

>>>   با تقدیم سلام و احترام
تحلیل خوبی بود ،اما باید از گذشته ها عبرت گرفت که افغانستان را نمی تواند یک قوم خاص رهبری کند باید همه در فکر وحدت ملی و تشکیل دولت وفاق ملی باشند.

>>>   من به حیث یک جوان از فداکاری های قهرمان پنجشیر ستایش میکنم ،به خاطر قهرمان پنجشیر که صرف برای پنجشیریان خدمات فراوان را انجام داد.اکنون ما شاهد همبستگان قهرمان در حکومت افغانستان هستیم.

>>>   بسیار یک تحلیل همه جانبه و عالی بود. تشکز از شما.
شبرغان - جوزجان

>>>   مسعود بزرگ در جغرافیای افغانستان "اسطوره شهادت و مقاومت" و اولین شهید راه تروریزم بین المللی است! شاد باد روح مسعود بزرگ
میرویس از جمهوری چک 

>>>   یازدهمین سالگرد 18 سنبله، روز شهادت قهرمان ملی کشور "احمد شاه مسعود" است. بیاییم به پاسداشت و تقدیر از عملکردهای فرمانده مسعود و آرمان های بلندش، عکس پروفیل خود را با یکی از تصاویر این مرد بزرگ و تاریخ ساز تعویض نموده، تا اهریمنان بدانند، که «مسعود زنده است»!
از دانشگاه کابل

>>>   زمین وآسمان خون گریه میکرد
کسی خود رابه مردم هدیه میکرد
غم یک قهرمان و مرگ سرخش
به روی پلک مردم سایه میکرد
نادر

>>>   اما من ؛ شهادت این رادمرد بزرگ با اندیشه ، متعهد و با احساس را ، گر چه سخت متأثر کننده ، جانگداز و سنگین است ، برخلاف احساس کمر شکستن ، شیون و خاک بسر ریختن ، به همه راهروان با بصیرت ، مبارکباد میگویم و حسـرت گفتن یک آخ را بر دل مزدوران سخت نامرد و بی احساس خواهم گذاشت . تا آنها بر طبل شادی نکوبند و خیال نکنند که مادر رستم عقیم شد . تاریخ ما پـُر از رشادت ها ، حماسه ها و قهرمانی هاست . هر تند بادی که شاخه ای را شکسته ، جایش شاخۀ تنومند دیگری جوانه زده . متیقن باشند ، غروب زنده گی این عزیزان ، طلوع غرور آفرینان دیگریست . به جاودانگی پیوستن ، مغمومیت نمی خواهد ، شیون را کسانی سر دهند ، که با انفجار خود ، به امید وصال حوران خیالی در بهشت ، به جهنم رهسپار میگردند ، چه تفاوت بزرگی
لطیف کریمی

>>>   یازده سال پیش از امروز ما شاهد شهادت یکی از بهترین دوست,آمر,مجاهد,هم سنگر ورهبرخود بودیم که تروریستان دیو صفت وکوردل با نیرنگ اهریمنی شان بنام ژورنالیست نزد آن شهید والامقام رفتند و ابلیس گونه وسایل شان را منفجر ساخته که به اثر آن وزیردفاع دولت اسلا می افغانستان احمدشاه مسعود جام شهادت را نوشید. روحش شاد ویادش گرامیباد
فهیم کوهدانی

>>>   مسعود پدیده ای تکرار نا پذیر مرد جهاد و مقاومت در برابر دو تجاوز سرخ و سیاه که تا اخرین لحظه زندگی اش از مبارزه دست نکشیده و شب روز تلاشهای خستگی نا پذیر نمود اما متاسفانه امروز جیره خوران غرب زده با نکتایی های رنگارنگ میخواهند تا نامش را حتی از تقویم حذف کنند اما کسانیکه میخواهند خود را رهروان راه مسعود میخوانند بانصب کردن عکسهای ان شهید و یا برامدن به جاده ها نمیتوان ادعا کرد که ما رهروان راه مسعود استیم . دوستان بیایید واقعا رهرو راه مسعود باشیم فکر ها و اندیشه های ان شهید را سرمشق در زندگی خود بسازیم.
با عرض حرمت
احمد جواد از لوگر

>>>   نخست از همه امروز شهادت رهبر بزرگ تاریخ احمد شاه مسعود (رح) سردار آزادگان و سردار پر افتخار اسلام و خانواده عزيزش را به شما و تمام عدالتخواهان و آزاديخواهان تسليت عرض نموده و برای رهروان راه آن شهيد بزرگ، عزت و موفقيت بيشتر را از خداوند بزرگ مسئلت می نمايم.
شهرام از ولایت کنر

>>>   سلام العليكم
آزادي بيان بسيار خوب است اما...اما...اما بايد نزاكت وعفت كلام را حفظ كرد و درباره ي كسي يا كساني نبايد به خاطر قوم ، گروه و يا حزب خود توهين و قضاوت عجولانه كرد،بهتر اين است كه اول تحقيق كنيم و بعد از آن مطلب بنويسيم و حتي مي توان خود را جاي ايشان فرض كرد وتصميمات خود را در نظر گرفت و بعد نظر داد.
موفق باشيد.
ًضابط از ايران

>>>   سلام.
همپیمانان مسعود صرف بخاطر بقای خود قدرت نمایی میکنند.
وگرنه همه میدانند که قاتل مسعود جنایت کار همینها میباشند.
هی کشته کی را کشتی تا کشته شدی زار
حامد کوه دامنی

>>>   سلام برادران عزیزم قصه جالب است تا آخر بخوانید!

من یک شخص بی طرف که در کابل کسی نداشتم از خارج به وطن عزیزم برگشتم به مرور زمان وضع اقتصادی ام ضعیف شده و یک دفتر را افتتاح نمودم که در منزل دوم عکس شهید احمد شاه مسعود نصب بود قابل ذکر است که منزل اول دفتر خودم بود اما در بالا دفتر شخص دیگر . برادران واقعآ بگوئیم هر جایکه من عکس مسعود جوان را می دیدیم صلوت میگفتم و گریه ایم می آمد و میگفتم ای خدا به شهید احمدشاه مسعود جنت فردوس نصیبش کنید خلص خودم بشتو زبان ماستر تقریبآ یازده لسانهای بین الملل خوب صحبت و کتابت کرده میتوانم این قهرمان ملی را بسیار دوست داشتم که واقعآ یک شخص مرد جوان قهرمان با شهامت بود به هر صورت یک روز دریشی بوشیده بودم ما مهمانان در دفتر نشسته بودم که گروه بیست نفری بنجشیری لوحه های دفتر من را باره باره کردند و به جانم امد از نکتایی مرا گرفت مانند حیوان و بیرون از دفتر کش کرد وبدون کدام سوال به زدن من شروع کرد زنان جوانان دخترا ن که در نزیکیها مرکز آموزشی بود من را تماشا میکردند و میگبفتد که ببین بیجاره را چطور بی عزت کرد علت زدن خودم این بو د که گویا به این قواره من عکس شهید احمدشاه مسعود را باره کرده ایم به خدا قسم که من عکس من عکس مصعود صاحب را ندیدم و خبر هم نبودم این مردم که من خوب تا به حال میشناسیم بنجشیری بودند واقعآ برادران محترم من را بسیار بی حرمتی کرد بی عزت کرد حتی از خجالت منطقه مذکور را ترک کردم. گناه من چه بود اگر یک شخص بی علم می بودم میگفتم که این بقایای شهید مسعود است اما من هیچ وقت نمی گوییم صرفآ این مصلحت دارم به برادران جوان بنجشیری که همیشه حوصله داشته باشید بهلوان کسی است که حوصله داشته باشد. در آخر به شهید قهرمان ملی احمد شاه مسعود جنت فرودس از خداوند متعال از ابد خواهانم

محب از کابل

>>>   افشارافشارافشارافشارررررررررررررررر

>>>   شهامت وقهرمانی مسعود+ ازهم پاشیدن نظام باقوای مسلح وتجهیزات ان تخریب 80%شهرکابل وشهیدساختن 65000 افراد بیگناه شهرکابل وغیره‏=‏ صفر شفیع شکردره

>>>   قهرمان ملي افغانستان دشمنان و بد خواهان كوردلت هرگز به مقصد نخواهند رسيد..
جامي
هرات

>>>   شهادت افتخار آفرین مسعود بزرگ، سردار شهدای جهاد ومقاومت را به کافه ملت مسلمان و آزاد اندیش، تهنیت و تسلیت عرض میکنم.
مسعود کبیر این ابر مرد تاریخ، هم زندگی و هم مرگ اش نمادی از آزادی، پایمردی، متانت و هدف مقدس میباشد. او با مبارزه و استقامت در برابر ابر قدرتی که مجهز با آخرین تجهزات جنگی و خیال رسیدن به آبهای گرم را در سر داشت، چون دیوار پولادین ایستاد و رویاء شکست ناپذیری آنرا غلط ثابت کرد و حس آزادی خواهی را در روحیه کوبیده، ملت های در بند رفته زنده کرد و ثابت کرد که داشتن هدف والا و اراده راسخ انسان را به پیروزی میرساند نه ساز و برگ مودرن نظامی. با پبروی ار درس های آزادی که از این رهبر آزاده آموخته بودند، ملت هایی که ده ها سال را تحت اسعمار سرخ بسر برده بودند، با دستان خالی مگر اراده قوی، به جنبش در آمدند و زیستن در سایه استعمار را عار دانستند، رزمیدند تا جایگاه خود را منحیث ملت های آزاد تثبیت کردند.
تاریخ نشان داده است که وجود همچون ابرمردان هیچگاهی برای لاشخواران قدرت طلب قابل تحمل نیستند و همیشه در فکر حذف و از میان برداشتن ایشان اند. پاکستان که هیچگاهی افغانستان آزاد و نیرومند را تحمل ندارد، به کمک آشوب آفرینان جانی خود دسایس و توطئه هایی را یکی پی دیگری ریختند، پست فطرت ترین و خود فروخته ترین افراد را به خدمت گماشتند تا این فرصت را از این ابر مرد تاریخ بستانند، تا نتواند به آرمان های علیای اسلامی و ملی اش برسد و بر آلام ملت خود ملحم نهد.
نخست دندان های گلبدین خونخوار را سوهان زدند و تیز کردند، تا بتازد، بدرد و بکشد و مجال ندهد که حکومت نوپای مجاهدین برنامه های خود را جامه عمل بپوشاند، روز تا روز مردم به پرتگاه بدبختی کشانده میشدند و مردم را از نعمتی محروم کردند، بجزء تنفس آکسیجن را نتوانستند که بر آن تسلط نداشتند و نتوانستند که آنرا بر مردم حرام کنند، دیگر هر کاری را که از دست شان آمد روا داشتند، تا مردم را راضی به استقبال از هر تحولی ساختند.
این بار نوبت به شکل دادن طالبان با شعار شریعیت، مگر لباس های وحشت آفرین کوچی گری، مو ها و ریش کشال و چرکین رسید. طالبان با اندیشه فاشیستی، نسل کشی و سرکوب گرایانه ولی ظاهرا تطبیق شریعیت، باغها و جایداد مردم را سوختاندند، تخریب کردند، نسل کشی کردند، آثار تاریخی و باستانی را منحدم کردند و در مجموع کشور را به یک وحشت سراء مبدل کردند. فقط مردی چون مسعود در برابر این همه موج جنایتات توانست بایستد. او هرچندکه از لحاظ کمی با دشمن دجال صفت قابل مقایسه نبود مگر از لحاظ آرمان بلند اندیش و هدفمند بود و تا آخرین توان جلوی رسیدن دجالان به اهداف شوم شان گردید، مگر هیچگاهی سر تسلیم خم نکرد، معامله نکرد، و به آرمان های مقدس و ملی خود پشت نکرد تا در این راه مردانه جان سپرد. روحش شاد یادش گرامی باد.

شهادت افتخار آفرین مسعود بزرگ، سردار شهدای جهاد و مقاومت را به کافه ملت مسلمان و آزاد اندیش، تهنیت و تسلیت عرض میکنم.
مسعود کبیر این ابر مرد تاریخ، هم زندگی و هم مرگ اش نمادی از آزادی، پایمردی، متانت و هدف مقدس میباشد. او با مبارزه و استقامت در برابر ابر قدرتی که مجهز با آخرین تجهزات جنگی و خیال رسیدن به آبهای گرم را در سر داشت، چون دیوار پولادین ایستاد و رویاء شکست ناپذیری آنرا غلط ثابت کرد و حس آزادی خواهی را در روحیه کوبیده، ملت های در بند رفته زنده کرد و ثابت کرد که داشتن هدف والا و اراده راسخ انسان را به پیروزی میرساند نه ساز و برگ مودرن نظامی. با پبروی ار درس های آزادی که از این رهبر آزاده آموخته بودند، ملت هایی که ده ها سال را تحت اسعمار سرخ بسر برده بودند، با دستان خالی مگر اراده قوی، به جنبش در آمدند و زیستن در سایه استعمار را عار دانستند، رزمیدند تا جایگاه خود را منحیث ملت های آزاد تثبیت کردند.
تاریخ نشان داده است که وجود همچون ابرمردان هیچگاهی برای لاشخواران قدرت طلب قابل تحمل نیستند و همیشه در فکر حذف و از میان برداشتن ایشان اند. پاکستان که هیچگاهی افغانستان آزاد و نیرومند را تحمل ندارد، به کمک آشوب آفرینان جانی خود دسایس و توطئه هایی را یکی پی دیگری ریختند، پست فطرت ترین و خود فروخته ترین افراد را به خدمت گماشتند تا این فرصت را از این ابر مرد تاریخ بستانند، تا نتواند به آرمان های علیای اسلامی و ملی اش برسد و بر آلام ملت خود ملحم نهد.
نخست دندان های گلبدین خونخوار را سوهان زدند و تیز کردند، تا بتازد، بدرد و بکشد و مجال ندهد که حکومت نوپای مجاهدین برنامه های خود را جامه عمل بپوشاند، روز تا روز مردم به پرتگاه بدبختی کشانده میشدند و مردم را از نعمتی محروم کردند، بجزء تنفس آکسیجن را نتوانستند که بر آن تسلط نداشتند و نتوانستند که آنرا بر مردم حرام کنند، دیگر هر کاری را که از دست شان آمد روا داشتند، تا مردم را راضی به استقبال از هر تحولی ساختند.
این بار نوبت به شکل دادن طالبان با شعار شریعیت، مگر لباس های وحشت آفرین کوچی گری، مو ها و ریش کشال و چرکین رسید. طالبان با اندیشه فاشیستی، نسل کشی و سرکوب گرایانه ولی ظاهرا تطبیق شریعیت، باغها و جایداد مردم را سوختاندند، تخریب کردند، نسل کشی کردند، آثار تاریخی و باستانی را منحدم کردند و در مجموع کشور را به یک وحشت سراء مبدل کردند. فقط مردی چون مسعود در برابر این همه موج جنایتات توانست بایستد. او هرچندکه از لحاظ کمی با دشمن دجال صفت قابل مقایسه نبود مگر از لحاظ آرمان بلند اندیش و هدفمند بود و تا آخرین توان جلوی رسیدن دجالان به اهداف شوم شان گردید، مگر هیچگاهی سر تسلیم خم نکرد، معامله نکرد، و به آرمان های مقدس و ملی خود پشت نکرد تا در این راه مردانه جان سپرد. روحش شاد یادش گرامی باد.
زمری از ولایت خوست

>>>   دشمنان مسعود - از ناچاری و در مانده گی مسعود بزرگ را به هرکشور بیگانه - از روسیه شوروی تا پاکستان و از امریکا تا فرانسه و اعراب وغیره ارتباط میدهند -
اما آمدن مسعود به کابل و مقاومت مستقیم و جانانه اش در مقابل مزدوران معلوم الحال خارجیها از روس تا پاکستان وغیره
روح آزادیخواهی و جاویدانگی مسعود را در مقابل وطن و مردمش و افتخارات نیاکانش به اثبات رسانید.
یادش گرامی و روحش شاد باد
ضمیر

>>>   برای اینکه بدانیم مسعود چگونه آدمی بود باید درمیان مردمی که با او بودند رفت و از آنان در باره مسعود پرسید.
و برای دست یابی به این حقیقت مردم کابل بهتر از هر کسی دیگر او را می شناسند.
وقتی نام مسعود به کوش کابلی ها می رسد، صدای تیر و تفنگ به یاد آنان تداعی می شود.
این یعنی اینکه مسعود = با ویرانی
با بی خانمانی با در به درری با جنگ و خونریزی
شادباش احمدی

>>>   راست گفتی جواد جان پروانی تو یک نمبر هستی ها ها ها
همه گپ هایت راست است واقعا
م.س

>>>   جناب سیاف بخیالم توهم همانند جاهل های افراطی هستی نمیخواهی واقعیت راببینی ویابشنوی عامیانه بگم سرزور هستی موضوع کجابود تو به معصومین ما ربط دادی اصلاً توهمانند دیگرملاها عیب وغیب داری که فهمیدی که این نویسنده تشیع است ودراین مورد قضاوت را میگذاریم در آن دنیا بخاطریکه تو وامثال تو جنبه بحث را ندارین،ودرمورد مسعودبنظرمن آدم خوبی بود ودرپهلوی خوبی های آن بدی هم داشت که نویسنده به خوبی آن را تحریر کرده بود.
محمد کابل افغانستان

>>>   نویسندهء مضمون " مسعود که بود و چه کرد؟" که شاید منظور، "مسعود کی بود و چی کرد؟"، باشد، چنین نگاشته است:
"شرکت در کودتای ضد نجیب الله و از میان بردن ارتش ملی افغانستان، نقطه سیاه دیگری در زندگی مسعود است."

نویسندهء مضمون، با قلم خودش، باور به بند دوم نوشتهء خویش را که از "قضاوت" سخن میگوید، زیر پرسش میبرد. آیا اگر نوشته های خویش را تنها یکبار، ولی، با دقت بخواند، میداند که چی نوشته است و چی را میخواهد به خوانندهء مقاله اش برساند؟

خنده دار و شرم آور است که او، این همه خیزش سراسری ملت را برای فروپاشی بقایای نظام مزور و مزدور شوروی سابق در افغانستان ویرانه، به سردمداری حزب قاتلان خلق و حزب پرچم سوزان ملت که واپسین نفسهایشان را میکشیدند، "کودتا" مینامد.

سخن دگر، اینکه نویسنده، از "ارتش ملی" نام برده است. از میان بردن کدامین "ارتش ملی"؟ ارتش دست نشانده و خون آشام ضد ملت که در رأس آن دستپروردگان کاخ کرملین قرار داشتند؟ این ارتش با رهبران سیاسی و نظامی خویش این داعیه را صفیر میکشیدند که " ما از دست آورده های انقلاب کبیر ثور تا آخرین رمق حیات دفاع مینمائیم." حالا، این بزدلان و مزدوران شدند "ارتش ملی"؟ چگونه، ارتش ملی و چرا شد یک ارتش فراری که رؤسای آن، بیشرمانه، به اروپا و امریکا و دگر کشورها گریختند و تنها خود را نجات دادند؟ چرا آن حکومت و آن سرزمین را رها کردند برای کسانیکه آقای نویسندهء مضمون از آنها عیب و ایراد میگیرد که یکی از آنها همین مسعود باشد؟ سربازان امی و بیچاره را که اجباراَ به خدمت سربازی (خیانت) برده بودند رها نمودند در جنگ و جبهه، تا به اصطلاح، خدمت سربازی انجام دهند، حال اینکه افسران شان پی هم در کنار یاران حزبی خویش، خیانتهای ملی را پیوسته تجربه میکردند.

مرا به دفاع از شخصیت مسعود و یا تعرض به آن، در اینجا کار نیست و هیچ تحلیلی هم نکرده ام بویژه اینکه این دانش و سواد را ندارم. اما، چرا بنام تبارز حسرت بر عدم " قضاوت" عاری از "بغض" را که نویسندهء مقاله خاطرنشان میسازد، خود، پیروی نمیکند؟

مهندس غلام اسماعیلزاده

>>>   سلام به همه دوستان که در داخل و خارج کشور هستید. برادر ها درباره قهرمان ملی کشور شهید احمد شاه مسعود(رح) برادر ها شما روی اغراض شخصی و نفاق گپ های را ارایه کردید. برمیگردیم من روی واقعیت ها چند کلیمه کوتاه خدمت خواننده گان عرض میکنم برادرها شما.... گپ نزنید درباره شهادت مسعود بزرگ خدای بزرگ خودش انشاالله شهادت این ابر مرد تاریخ را قبول کرده است. سوال میکنم از شما یک نفر در خانه اش دو عرب را ماه ها به اخلاصمندی مهمانداری کند و در کشور حکم میدان هم باشد. همین دو عرب یا هر کسیکه بود به اخلاص تمام با خود در هلیکوبتر به محل کار خود ببرد. خلاصه گپ درکشور و در خانه خود از طرف همین دو ژورنالیست
خارجی به شهادت میرسد.خدای واحد در کتاب مقدس خود این را شهید توصیف کرده اگر ایمان به خدای بزرگ داریداصل گپ همین است. و اگر کدام راه دیگر روان هستید گپ علایده است. اگر چی بسیار گپ های زیاد گفتنی است. به ارتباط شهادت کابلی های عزیز هم شما چیزی گفتید. اصلآ برادران ما همه چیزی که یاد داشتند گفتند. از اصل گپ و شهادت کابلی های عزیز هیچ درکی نداشته اند که این ملت را که شهید کرد کوتاه جواب میگویم استاد مزاری را ازخانه اش که برد و که شهید کردقطار موترهای مهمات در چهار آسیاب 20و 30 موتر در هر مرتبه که پایان میشد که میداد و که در هر بار صدها فیر بی ایم چهل را در بالای خانه های کابلی شارت میکرد و حالا هم همین پلان قتل ملت افغانستان و کابلی های عزیز به شدت به پیش میرود در مراد خانی در هلمند در ننگرهار در تخار در فاریاب در قندهار در همه قرا و قصبات کشور انتحار قصابی ها مثل.... به تکتیک های گوناگون پیش برده میشود بی خریطه فیر میکنید دزد را گذاشته اید پی را میپالید یا اینکه رفیق isi و فضل الرحمن پاکستانی هستید. میدانم که این گپ ها را کدام مردم میگویند اگر به واقعیت ها را تا حال ندانسته اید باید بدانید.گپ های بسیار گفتنی دارم اگر همین پیمانه باشد گپ های دیگری هم دارم
احترام به همه احمد ازکابل

>>>   برادران و خواهران عزيز!
فاشست هاي يهودي و قبيله گرايان متعصب از چندي قبل بدينسو بصورت گسترده از ابزار هاي مختلف ميكوشند تا بهر صورت ممكن به عنوانين مختلف از رشادت هاي قهرمان ملي بكاهند. مثلا درين اواخر آوازه است كه ميگويند تصاوير مسعود در شيشه هاي موتر نميتواند مسعود شود دوستان هوشيار باشيد اينها پلان هاي افغان مليتي هاي يهودي است كه ميخواهند از دوست داران مسعود بزرگ كاسته شود. من از تمام شما خواهشمندم كه تصاوير بزرگ مسعود را در تمام محلات تان و شيشه هاي موتر هايتان نصپ كنيد تا يهود ها ..... و بنگرند.
محمد کابل افغانستان

>>>   نامت جاويدان باد اي ابر مرد تاريخ
از ولایت کنر

>>>   بنام خداوند جان افرین
و عرض سلام خدمت شما خواننده گان عزیز.
بنظر من مسعود یک ادم... که هیچ غرور ملی نداشت فقد خود را میخواست چون همیشه همه چیز را برای خودش میخواست من در حیرتم که این کسانی که تا دو روز پیش یک دیگر خود را می کشتن برای رسیدن به قدرت امروز از هم دیگر تمجید میکند ما مردوم افغانستان چه قدر ساده هستیم.... افسوس بر ما.
افسوس

>>>   قهرمان دره پنجشیر را خدا از تقصیراتش بگذرد! امین یا رب !
کرزی

>>>   من طرف هیچ کس نیستم. میخوام بگویم چرا ما عادت داریم چشمانمان را ببندییم و بخوابیم، تا یک سری آدم مملکت را غارت کنند و هر چه می خوان سر مملکت بیارند، اگربیداریم بودیم بگوییم آنها قدرت ندارن و قدرت دست خارجی هاست، زمانی که رژیم برگشت بگوییم آنهای که بودند این کارها کردند چرا ما همیشه نیش دارو پس از مرگ سهراب هستیم.از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از درمان است. چرا در صحنه نباشیم .این میخواهم بگویم قضاوت در مورد آدم مرده بدون حضور آن هیچ معنی ندارد زیرا اون نیست که از خود دفاع کند. در پایان متشکرم از اینک مدتی که صرف خواندن مطلب این حقیر کردین
منان از مشهد

>>>   نخست درود بي پايان به روح شهيد زنده ياد قهرمان ملي كشور شهيد احمد شاه مسعود بزرگ و ديگر شهداي جهاد و مقاومت برحق ملت افغانستان عزيز. شما پيش از اينكه در مورد شخصيت بزرگ چون شهيد احمد شاه مسعود بگوييد بياييد تعصب و قوم گرايي را كنار بگذاريم همه خود را افغان بدانيم نه تاجك نه ازبيك نه پشتون نه هزاره... ميدانم اين همه سخنان زشت را چرا دوست ها مينويسند چون مسعود يك تاجك بود. امروز خيانت و جنايات كساني كه از اقوام ديگر چه در گذشته و چه در حالي حاضر در دولت استند پوشيده است. افسوس به حال ما كه خود را افغان ميناميم و در بين خود جز تعصب و قوم پرستي ديگر چيزي را نمي بينيم...
ذبيح الله اسدي از مزار شريف

>>>   ... نوشته های بی رویه... یکتعداد دیگر اصلاً قابل تبصره نیستند۰
کابورا

>>>   دوشمنانت تا حال ....
این.... جز ذلیلی... آشکار اینها چیزی دیگری را بنمایش نمیگذارد۰ روحت شاد باد۰
آسمائی

>>>   هفته شهید برهم مردم افغانستان مبارک باد مسعود شهید واقعن یک مرد ازادیخا بود خیلی سختی کشید رنج بورد بلاخیرا جام شهادت نوشید لقبه قهرمان ملی ازان خود کرد میلت افغانستان یاد چنین فرزند حماس ساز را گرامی میدارند ما مهاجیرین افغان مقیم ترکیه هم یاد این بزورگ مرد تاریخ را گرامی میداریم
احمد ظاهر

>>>   به استناد آیت قرآن کریم ذره ذره اعمال خوب و بد ما در روز آخرت محاسبه میشود. بناء هر چی کرده خوب یا بد حتما جزای آنرا خواهد دید.
تقی لاریجانی از تهران

>>>   ... بخاطر ثبوت گفته های خود چند مثالی از نویسنده متن را آورم بعد خود قضاوت کنید... که از قهرمانی مردی که بخاطر دفاع از دین، ناموس، عزت و شرف مردم افغانستان جان خود را قربان ساخت بخاطر مرض سرطانی قومی و یا هم دلخوشی دشمنان مام میهن چشم پوشی کرد:
1: نویسنده متن:« وی در آغاز فعالیت در سازمان اخوان؛ به زیر چتر پاکستان خزید»، «پناه دادن به گلبدین که شاید انگیزه اخوانی گری داشت»، « مذاکره ی مسعود با طالبان در لوگر که گفت حاضر است قانون اسلامی طالبان (که واقعا افراطی بود) را بپذیرد»،شرکت در کودتای ضد نجیب الله و از میان بردن ارتش ملی افغانستان، نقطه سیاه دیگری در زندگی مسعود است»....
هموطن عزیز بخود آیید ، شهید مسعود اگر زادگاهش پنجشیر بود اما یک افغانستانی بود ، افتخار قهرمانی های شهید مسعود در مقابل مداخله گران ددمنش چه از شمال یورش آوردند و چه از جنوب افتخار ملت آزاده افغانستان بود. این رذایل و اوباشانی بیرونی هستند که ما را در حصار های قومی میخواهند اسیر سازند.
هموطن این وعده های چتلستان که عده از هموطنان ما را سحر نموده و وعده لوی افغانستان، پشونخواه،... را برایشان داده فریبی بیش نیست... این انگلیس و غرب که بلیون دالر را قمار زده اند هدف شان جز گروگانگیری شخصیت های متنفذ چیزی بیش نیست، ... بنأا امروز که امروز است در شناخت خود از دوست و دشمن مادر وطن مشکل داشته باشید کمر حد اقل بیست سال جنگ دیگرا ببندید، شرط اینکه اگر تا آن زمان خدای نخواسته اوغانستان مربوط یک صوبه پاکستان نباشد.
شما جنابانیکه تا هنوز در شناخت کسی که مردانه و بدون هیچ نوع وابستگی به بیگانه در راه به کرسی نشاندن حق بر باطل نه پیش روس ، نه نزد وزیر خارجه زمان امریکا، نه نزد دالخوران پاکستانی ، نه نزد وهابی های عرب سر تسلیم فرود آورد ، بلکه برای ثبوت گفته هایش تا آخرین رمق حیات بخاطر دفاع حق بر باطل رزمید، مشکل دارید گمان مبرید که جدایی از حامیان تان مانند جدایی طفل از شیر مادر است .
بلی اگر عزت و آبرو میخواهید به روح و روان شهید مسعود دعا کرده از خداوند بخواهید برایتان نه تنها مسعود بلکه مسعودهایی ارزانی فرمای ولو از قوم تاجک، هزاره، ازبک، پشتون، ایماق... باشد.
کور خوانده اید اگر پناه تان را بعد از خداوند به بیگانگان کرده و قهرمانان ما را به داو و دشنام بگیرید، اگر چنین باشد اینبار طالب نه بلکه تانکهای پاکستانی تا مرز آمو را قلبه خواهد کرد ، که چنین مباد.
مگو جان برادر !مگو که پاکستانی دال خور کی! بلی همان دالخوریکه در برابر مزدور هایش هیچکس ایستاده گی کرده نتوانست جز آن شهید عزیز.
روح شهید گرامی احمد شاه مسعود ، استاد برهان الدین ربانی ، مزاری ، جنرال داود، حاجی قدیر، عبدالحق، کاظمی، انوری ...و تمام شهدایی که بخاطر آزادی و سربلندی ملت خود جان شیرین خود را فدا کرده و اولاد ناخلف مادر وطن هنوز هم در شناخت شان مشکل و از خود هم قهرمانی همچو ملی به معرفی کردن ندارند شاد ، یاد شان گرامی، و راهشان پر رهرو باد.
ل.ر.شفیق

>>>   احمد شاه مسعود در راه وطن جان خودرا فدا نمود مسعود گیانه کسی بود نمیخاست که افغانستات تحت اشغال بیگانه گان باشد و خواستن شهید به اروپاه یک آزمایش آزمایش زهنی بود با دیدن آن 20 کشور جهان پلان ترور ویرا داشتن

>>>   مهم نیست که ما و شما شخصیت مسعود را کتمان کنیم، حالا گپ از گپ گذشته و تمام دنیا مسعود را به حیث یک شخصیت اشتثنایی تاریخ پذیرفته اند.
مهدوی
از کابل

>>>   مسعود قهرمانانه علیه باکستان رزمید و به شخص محوری اقوام علیه طالبان و پنجابی ها بود، زنده باد مسعود .
...و سایر متعصبین دریا پاک باقی میماند .
مردم کشور و حتی اروپایی ها مسعود را دوست دارند ، شخصیت زنده ای که برابری با مسعود در کشور کند وجود ندارد .
با احترام

>>>   آن رهبر جهادی که به خیر مردم کار کرده و به وطن خدمت کرده کیست بگو بگو
همه....ارتباط به یک کشور بیگانه دارند .
بیغم از هلند

>>>   سلام بر همه ملیتهای ساکن در افغانستان .
شخصیت احمد شاه مسعود واقعا قابل تقدر است در طول جنگهای که در افغانستان رخ داد کارنامه های نیک بجا گذاشت است ولی یک عده افراد وطن فروش و خاین به نام قوم به شخصیت او لتمه زدند و هنوز هم بنام این شخصیت ملی سو استفاده مینمایند بنآ ما از روی حقایق قضاوت کنم نه از نام قوم که در هر جنایت دست دارند .
وطن دوست از ولایت دشمن شکن تخار

>>>   در سال 1371 زمانی که جنگ بین حزب وحدت و شورای نظار در حال جریان بود یک موشک از کوه شیر دروازه(کوه توپ)توسط نیروهای اقای مسعود فیر و درحویلی ما واقع پل سرخ کارته سه اصابت کرد و برادر چهارده ساله ام شهید شد. حالا سوال من از طرفداران اقای مسعود این است ک من مسعود را به چه عنوان خطاب نمایم؟ ...؟
رضا از کابل

>>>   شاید مسعود بزرگ مثل سایر انسانها اشتباهات را مرتکب شده باشد اما قطعا که نقش او در جهاد علیه روسها و مقاومت ملی علیه پاکستان نقش محوری و کاملا کلیدی بود. احتمالا نیروهای تحت فرمان او در زمان جنگ های به اصطلاح داخلی اشتباهاتی را مرتکب شده باشند اما قطعا ویرانی کابل و قتل کابلیهای بیگناه (60 هزار نه دو ملیون) بدوش افراد است که بخاطر بدست اوردن قدرت و... علیه او جنگیدند... و در نهایت امر به چند نفر پاکستانی برهنه پا و طالبان ... و افراطی تسلیم شدند تا از مسعود بزرگ انتقام گیرند اما خداوند آنها را رسوا کرد... و اینست سزای کسانیکه علیه منافع ملی میجنگند و به ایادی بیگانه تسلیم میشوند.

>>>   تنها مسعود نه تمام رهبر ان... بعد از شکست روسها بزرگترین اشتبهاه را در تاریخ این کشور مرتکب شدند. انهایکه نیستند خداون مغفرت شان کند و انهایکه زنده هستند از ای ملت رنج کشیده عذر خواهی نموده و از عرصه سیاست دور بروند ... بگذارند یک طبقه که در دل انها سمت پرستی و قوم پرستی نباشد در عرصه سیاسی این کشود داخل شوند و یک امید به اینده بهتر و خوبتر این کشور پیدا شود.
مبارز از قندهار

>>>   شخصیت مسعود بزرگ به همه معلوم است ضروت به توضع ندارد معقوله بزرگ است که میگویند اگر میخواهد شخصیت کسی را بشناسید میتوانید آن را از دشمنانش حدث بزنید بنآ.... مسعود قهرمان مرد تاریخ بود که نظیرش در جهان هرگز نبوده و هیچگاه تکرار نخواهد شد. روحش شاد و یادش گرامی باد.
رامین اکیلا

>>>   مسعود شخص که تاریخ افغانستان را به شجاعت ورق زد و هیج گاه بردگی پاکستان را قبول نه کرد جایگاهش در تا ریخ به سابقه است lمردانه زیست
ملک سامانیان از کابل

>>>   شهید احمد شاه مسعود، قهرمان ملی شخص مسلمان، دیندار، وطن دوست، مجاهد، با تدبیر و روشنفکربود. این بدبختی ما افغانهاست که خداوند او را از ما گرفت، روحش شاد باد یادش گرامی. شهادت آمرصاحب و سایر شهدای راه اسلام را به تمام مسلمانان تسلیت میگویم... چشم دشمنان داخلی و خارجی مسعودبزرگ....

>>>   چیزیکه عیان است چه حاجت به بیان است. چه کرد و کی بود‏. اینرا فرد فرد این وطن و .... با اسناد شاهد است.

>>>   بی غم جان
فکر کنم خودت هنوز درهلند...
مسعود فرمانده جهادی بود - نه رهبر جهادی - مسعود در افغانستان برای افغانستان جهاد نمود و درین راه به هیچ زورگو و خاین داخلی و استعمار خارجی تسلیم نشد.
ضیا

>>>   مسعود کسی بود که دیروز زنده شده بود و کابل خصوصاً غرب کابل را برای نشان دادن شخصیتش انتخاب کرده خود را نشان داد.

>>>   هرکه کج رفتار شد در فرق عالم جای گرفت
گر باورت نیست بنگر پیچش دستار ر ا
(شعله یی)

>>>   سلام وعرض ادب دارم خدمت اندرکاران این سایت من از شما خواهشمندم که اگر واقعا شما طرفداری آزادی و خدمت به این ملت هستید باید در راه خدمت به وطن و مردم خود صادق باشیدشماباید مقالات, اخبار وتحلیلات واقعی و بدون غرض رادر سایت تان قرار دهید واقعا اگر هدف شما خدمت به این مردم مظلوم و رنج کشیده است باید چیزهای را روی سایت تان قرار دهید تا اطلاعات عمومی جامعه را ارتقا دهد به وحدت ملی کمک کند مردم مان را علیه توطئه و دسیسه های دشمن آگاه کند اما به نظر حقیر امروز خیلی کم است کسانیکه بی غرض باشند و به این حزب یا آن حزب و بدتر ازآن به بیگانگان وابسته نباشند امید وارم شما به مردم وکشورمان صادق باشید

>>>   مسعود قهرمان ملي سپه سالار فاتح اسلام روحش شاد باد .... امروز نمي شود در باره كس درست قضاوت كرد وقتي جنگها خاتمه يابد چند دهه بگزرد باز نسل هاي بعدي و تاريخ خود قضاوت درست خواهد كرد...ممنون طالعم كه نه پيوست هيچ گاه با دشمنان دين به يك رهگزر مرا...
به هم يكي شويداي عقاب هاي غرور
كه كرگسان پي طاراج تان يگانه شدند
شعيب از افغانستان

>>>   مسعود چشم اميد همه مردم افغانستان درزمان تجاوز پاكستان (طالب) بود و توانست ازين سرزمين مردانه دفاع كند و... پاكستان را بخاك بمالد و گرنه امروز كشور ما ايالت پنجم پاكستان بود.
روحت شاد مسعود عزيز

>>>   >سلام بر تمامی برادران عزیز و وطندارم
امیدوارم قبل از خواندن این نظر همه تعصبات و پیش فرض های ذهنی را کنار گذاشته و واقع بینانه به مسائل بنگرید
انصاف را رعایت نموده و خداوند را ناظر بر گفتار و پندار خود بدانید
>> خداوند در کتابش که راهنمای بشر در تاریکی های جهل است فرموده است که ممکن است با سرزدن یک گناه تمامی اعمال خوب انسان حبط و تباه گردد.
>>> بودند انسان هایی که با احساس وظیفه دینی به مقابله با حکومت دست نشانده روس برخواسته و در راه خدا جهاد کردند که بی گمان اکثریت این طیف را مردم تشکیل می دادند. این حرکت یک حرکت معقول بود که سند افتخار مردم کشورمان در سطح جهان شد.
>>>> بعد از پیروزی مجاهدین و سقوط حکومت دست نشانده روس، مجاهدین به نام که همه مان آن ها را می شناسیم موقعیت و وظیفه اصلی خویش که خدمت به مسلمانان و اجرای برنامه های اسلام بود را فراموش کردند و افزون خواهی آنان جنگ داخلی را بین آنان مشتعل کرد. آمار کشته ها و زخمی ها و ویرانی هایی که بر اثر جنگ داخلی بر مردم مان تحمیل شد کمتر از جنایات روس ها نیست.
>>>>> من و شما آتش افروزان جنگ های داخلی را می شناسیم. برخی از آن ها مرده و برخی زنده اند. چرا باید به خاطر جهت گیری های حزبی و قومی در صدد تبرئه آنان باشیم؟ آیا تعریف و تمجید از موجوداتی که دست شان به خون انسان های بیگناه آغشته است گناهی بزرگ, پا گذاشتن روی وجدان و خیانت به کشور نیست؟!
ویرانی و عقب ماندگی کشور, بدبینی های قومی, تندروی های مذهبی و پنج سال سلطه طالب, تاخت و تاز غربی ها, میراث طرز فکر و عملکرد چه کسانی است؟
چشم هایتان را ببندید سردرگریبان تفکر فرو ببرید. چرا هیزم جهنم دیگران باشیم.
>>>>>> بی گمان با مطالعه و غور در جنگ های داخلی برخی از این رهبران اشتباهات و جنایات بیشتری نسبت به دیگران داشته اند. و برخی هم دارای خدماتی بوده اند که آن هم چندان عمومی نبوده است. خب شاید بپرسید این خدمت ها تمجید از شخصیتشان را توجیه می کند من بر این عقیده ام که این خود باز جنایت است چرا؟! زیرا یک نفر که قدرت فرمانروایی ندارد باید عده ای را جذب کرده و مجری سیاست های خویش نماید. و این پروژه با محرومیت یکعده و جذب عده ای دیگر تامین می شود. به عنوان مثال گروه معینی را تامین مالی با شعار حمایت قومی می کنند تا دیگران را چپاول و نسل کشی کنند.
>>>>>>> ما با عبرت از گذشته تلخمان و با تکیه بر اصول انسانی و آزادی و دموکراسی و استفاده از تجربیات ملت های جهان با ذهنی سالم جامعه مان را می سازیم. به جای شخصیت ستایی باید شخصیت سازی نماییم. دور و بر انسان ها پاک را بگیریم و آن ها را با قلم و زبانمان حمایت کنیم.
>>>>>>>> ایده های افراطی گری, تک محوری, ناسیونالیزم بارها شکست خورده اند. نبش قبر بس است.
>>>>>>>>> باز هم تاکید می کنم ما باید دست از اسطوره سازی برداریم و انسان هایی را که جنایت شان برهمگان واضح است را بی اندازه بزرگ نکنیم. ما خود دارای فکر و اندیشه ایم. قدرت تشخیص داریم. تقلید کورکورانه کار میمون است.
زنده باد جوانان وطن زنده باد فکرهای سالم و زنده باد عزم های استوار!
عبدالله غفاری

>>>   در صحبح 18شهریور در تهران درعقب در دفتر سازمان ملل بودم - که یکی از افرادیکه معلوم بود -از وابستگان شهنواز تنی و خود را جنرال وزارت داخله معرفی نمود هم صحبت شده - و با شادی زیاد خبر انفجار و مرگ مسعود را بمن و چند تنی دیگر ی که ایستاده بودیم داد/ خیلی متاثرشدیم و باور نگردنی بود.
بنده بطرف آن بروتی شاگرد وفادار شهنوازتنی اشاره نمودم و برایش چنین گفتم.
اگر واقعیت باشد- فوری خود را به پاکستان رسانیده و همراه با وابستگان آی اس آی از جمله تنی و گلبیدینیها که آز آن طریق ظاهر شاه با هواپیماهای انگلیسی - امریکایی - به کابل فرود میآیند- ممکن شمارا نیز جز خورد ظابطان سابقه و وفادار به پاکستان در لست حکومت آینده ثبت نمایند.
این واقعیتیست که از اول هویدا بود- یگانه مانع حکومت در بند پاکستان به همکاری انگلیس و امریکا - مسعود بزرگ بود و امروزه با نبود مسعود مزدوران آی اس آی حرف اول را زده و پاکستانیها و افراد وابسته به آی اس آی بنام طالب و انتحاری را بدون مجازات - با مکافات از بند ها رها نموده - و کسی نیست که مانع آنها باشند؟؟
ضمیر
روح مسعود شاد باد

>>>   هر چه که بود حالا درگذشت یک مرد باغیرت بود یادش گرامی باد
از تمام دوستان میخوامی که در وقت تایپ مطلب تان کمی دقت کنید که خود ودیگران را گنهگار نسازید.
برهان الدین از ولایت تخار

>>>   صدای ضجه ی کودکان افشار هنوز به گوش می رسد. خدایا خودت به این مردم وجدان عطا کن تا خوب را از بد تشخیص دهند

>>>   مسعود خودش ادم لایق بود ولی همراهانش جنایت های نا بخشودنی مرتکب شدند . ب - ش تهران

>>>   باعرض سلام عزيزانم مانده نباشيد هفته شهيد را براىهمه ملت افغان تبريك وتهنيت عرض ميكنم مقوله ايست كه كويند كسيكه خانه زشيشه دارد با سنك بازى نميكند وديكرى كويد جراغ به خود روشنى نمي دهد وقت ارزش زيادى دارد فكر ميكنم اينقدر كافيست
وطندوست

>>>   سلام بروح پاک شهید بزرگ مسعود عزیز !
مسعود بزرگ قهرمان بود وهست وخواهد بود و هیچ نمشود آفتاب را با انگشت پوشید و آنان که بدش را میکونید همان ها هستند که تاحال حلقه غلامی بیگانگان را از گوش شان بیرون نکرده اند درحال که جهان از کارنامه شهید و قهرمان دلیر نقدیر میکنند حتی دشمنانش باید بیاد دشت که دری .....
روحش شاد و یادش گرامی باد و راهش مشتدام و پیروانش با ثباتر باد!
محمد ادریس حسآن
از ولایت بادغیس

>>>   مسعود بی راه شده بود و...
ترشت وال از دانشگاه کابل

>>>   سلام بروح پاک فرمانده بزرگ و پیروی راه اسلام و مدافع نوامیس ملی کشور شهید بزرگ مسعود عزیز و درود بر آنانیکه از شهید بزرک پیروی و راه مرحوم را تعقیب مینماید . و اینجانب بنده حقیر به درگاه خداوند متعال دعامیکنم که جای معسود را در بهشت برین آماده نماید
عبدالرقیب
حصار از ولسوالی دره پنجشیر

>>>   مسعود ملقب به قهرمان پل پران ٬ قبل از آمدن قواه  به سویش پل را انفجار میداد راه را میبست و لقب مهرمانی را از ان خود میکرد مثال زنده طونل و راهی سالنگ و... مترس از لندن

>>>   روحش شاد - یادش گرامی
مسعود بلند بود چو بام دنیا
افتخارپامیر و پارا پامیزا

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
ثبت است درجریده عالم دوام ما

>>>   باور کنید من یک شب سر قبر امر رفته ببودم هر طرف نور بودنور از قبر امر صاحب بروون میشد

>>>   سلام به همه دوستان عزیز داخل وخارج کشورعزیز .درکشوریکه مثل افغانستان مسعود بزرگ (رح)رانداریم فعلآ کشور ما هیچ چیزی ندارد خدایاازعمر کم میکردید ودرعمر مسعود شهید (رح) افزود میکردید .که کشورما شکل یک چیزی بی صاحب مورد تاخت وتاز اجنبی ها قرار نمیگرفت.وهمسایه های بیرحم ما طفلکان معصوم مارا همه روزه مثل یک کشور بیصاحب وبیدون سرپرست به راکت های کور بسته نمیکرد وبه باروت های کثیف خود خاک ما وملت بی دفاع مارا نمیسوزاند.احترام به همه هموطنان عزیز وسلام واحترام به کارمندان محترم شبکه Afghanpaper احمد ازکابل.

>>>   پنج شیر؟
اگر این یک شیر آمد و این همه جنایات را خلق کرد و همه را درید ! ای وای و صد وای بحال کشور خراسان که اگر چهار شیر دیگر می آمد و چه می شد؟ احمد یعنی آخ آمد، شاه یعنی سیاه ، مسعود یعنی مسکور = مست شده. نتیجه: درد سیاه دیوانه قدرت. فرید از لغمان.

>>>   مسعود یک قهرمان بین المللی بود نباید مخالفان او را توهین کنند خداوند ازشان انتقام میگیرد
ذبیح الله حسینی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است