اولین لیست نامزدان ریاست جمهوری
پاسخ هایی که روز گذشته نامزدان بعد از ثبت نام به خبرنگاران ارایه می کرند، بی دانشی، بی تجربگی، و احتمال کنار رفتن شان به سادگی، معلوم می گردید 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۹    ۱۳۸۸/۲/۱۹ کد خبر: 387 منبع: پرینت

مهلت ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری وشوراهای ولایتی کشور ساعت 5 بعد از ظهر روز جمعه به پایان رسید.
بگزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان، لیست نامزدان ریاست جمهوری عبارت است از:
حبیب منگل ،
اشرف غنی احمدزی ،
میرویس یاسینی ،
فاروق نجرابی ،
ذبیح الله غازی نورستانی ،
بشیر بیژن ،
حسن علی سلطانی ،
مولوی محمد سعید هاشمی ،
انجنیر هاشم توفیقی ،
رمضان بشر دوست ،
حامد كرزي ،
عبدالله عبدالله ،
عبدالجبار ثابت ،
سيدجلال كريم ،
شهنواز تني ،
شهلا عطا ،
عبدالطيف پدرام ،
هدايت امين ارسلا ،
محمد اکبر بای ،
شاه محمود پوپل ،
محبوب الله کوشانی،
بسم الله شیر،
محمد سرور احمد زی ،
معتصم بالله مذهبی ،
عبدالغفور ظهوری ،
فروزان فنا ،
شهلا عطا ،
عبدالحسیب آرین ،
ملا عبدالسلام راکتی ،
معین الدین الفتی
محمد داوود مینکی ،
محمد نصیر انیس ،
عبدالمجید صمیم ،
عبدالقادر امامی غوری ،
محمدیاسین صافی ،
سید جعفر هوفیانی ،
رحیم فی سبیل الله شیرزاد ،
گل امحمد یما ،
بازمحمد کوفی ،
ضیاء الحق حافظی ،
عبدالله توتاخیل ،
سنگین محمد رحمانی ،
نصرالله بریالی ارسلایی ،
محمد حکیم تورسن ،
محمد هاشم توفیقی ،



تا ساعت پنج دیروز، که آخرین مهلت برای ثبت نام نامزدان انتخابات بود، حدود 45 نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمودند و دو نفر دیگر که پیش از ساعت پنج و در راس ساعت پنج وارد کمیسیون انتخابات شدند، روند اداری ثبت نام شان جریان داشت که بعلت نقص مدارک از ثبت نام بازماندند.
قرار بود که هرنامزد ریاست جمهوری پنجاه هزار افغانی پول نقد بهمراه ده هزار کاپی کارت رای دهی را در موقع ثبت نام به کمیسیون تحول دهند.
داکتر داوود علی نجفی، رییس دارالانشای کمیسیون انتخابات که ختم پروسه ثبت نام را اعلام کرد، یاد آور شد بعد از این که لیست ابتدایی نامزدان انتخابات نشر شد، دو هفته به مردم وقت داده می شود تا اگر از نامزدان شکایت داشته باشند، به کمیسیون سمع شکایات مراجعه نمایند و بعد از بررسی شکایت های مردم، لیست نهایی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلان می شود.
بیشترین نامزدان انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته، آخرین روز ثبت نام نامزدان انتخابات، به کمیسیون آمدند و ثبت نام نمودند.
حتا تعدادی در آخرین دقایق به کمیسیون رسیدند تا برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام نمایند.
پیش از این نیز این مساله مطرح شده بود که تعدادی از کسانی که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری کرده اند، بیشتر و پیشتر از آن که هدف و توانایی مبارزه برای در دست گرفتن ریاست جمهوری را در سر بپرورانند، در صدد خلق کردن مجال و فرصتی برای معامله و امتیازگیری می باشند.
به باور تحلیلگران یکی از دلایلی که بیشتر نامزدان در آخرین روز و آن هم در آخرین دقایق ثبت نام نمودند، همین مساله امتیازگیری و معامله و نه هوای رسیدن به ریاست جمهوری می باشد.
از سوی دیگر، در میان حدود بیست و پنج نفری که روز گذشته برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کردند، نمی توان چهره هایی را یافت که برای اکثر مردم افغانستان شناخته شده باشند، چه رسد به این که قبل از این فعالیت های موثری در افغانستان و در میان مردم داشته باشند.
از سوی دیگر، از پاسخ هایی که روز گذشته نامزدان بعد از ثبت نام به خبرنگاران ارایه می کرند، بی دانشی، بی تجربگی، و احتمال کنار رفتن شان به سادگی، آشکارا معلوم می گردید.
گذشته از همه، نامزدان در پاسخ به خبرنگاران هیچ برنامه ی منسجم و هدف تعریف شده ای نداشتند. تلاش برای صلح، عدالت، ختم جنگ و ... اصطلاحات کلیشه ای را که امروزه ورد زبان هر دولتی و دانش آموخته و و حتا مردم عوام ما شده است، هر نامزد بیان می کرد.
هدایت امین ارسلا، وزیر مشاور رییس دولت، از چهره های شناخته شده ای بود که در دقایق آخر ثبت نام نمود. وی در پاسخ به این که سال هاست با رییس جمهور کرزی کار نموده و از نزدیکان تیمی وی می باشد، درحالی که رییس جمهور نیز نامزد است، پس با چه عملکرد و هدف آقای کرزی مخالف است که خود را نیز نامزد نموده است، گفت این یک پروسه دموکراتیک است و مخالفت مشخصی با رییس جمهور کرزی ندارد.
در ضمن، تعدادی از نامزدان کنار رفتن شان را نیز بعید نمی دانستند و این مساله از حال و هوای شان کاملا هویدا بود. بنابراین، چنین به نظر می رسد برای بسیاری نامزدان، ثبت نام کردن برای کنار رفتن و از این طریق صاحب چیزکی شدن، بیشتر هدف است تا رسیدن به ریاست جمهوری.
در این میان، معلوم نیست مردم افغانستان به کدام یک از این نامزدان و به چه چیزی از این نامزدان دل ببندند و امیدوار باشند. انتخاباتی که بیان کننده ی یک تغییر برای مردم نباشد، از همان ابتدا مردم نمی توانند به آن به دیده ی امیدواری بنگرند.
در همین حال براساس گفته های داوود علی نجفی، رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات، 2853 نفر برای انتخابات شوراهای ولایتی در سراسر کشور ثبت نام نموده اند که در این میان 296 زن نیز شامل می باشند. پیش از این نیز از حضور کمرنگ زنان برای ثبت نام در انتخابات شوراهای ولایتی اظهار نگرانی شده بود، اما این رقم نشان می دهد که حضور زنان در انتخابات شوراهای ولایتی بسیار کمرنگ است. البته تصور می شود که اکثر زنانی که برای انتخابات شوراهای ولایتی ثبت نام نموده اند، در شهرهای کشور باشند. این نکته بیانگر این است که در ولایت ها و مناطق دوردست هنوز زنان نتوانسته اند زمینه و امکانات حضور گسترده در عرصه سیاسی-اجتماعی کشور بیابند.
مهلت ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری در حالي به پايان رسيد كه زلمي خليلزاد، علي احمدجلالي و انوارالحق احدي نامزدهاي مهم احتمالي و از رقيبان اصلي حامد كرزي رئيس جمهوري افغانستان ثبت نام نكردند.
در اين حال يگانه رقيب نسبتا مهم براي حامد كرزي در انتخابات آينده دكترعبدالله عبدالله وزيرخارجه پشين افغانستان شمرده مي‌شود و با اين كار شانس پيروزي مجدد كرزي بيشتر گرديد.
‌کميسيون اعتبار اسناد نامزدها را بررسي خواهد کرد و تا يک هفته ديگر نخستين فهرست رسمي منتشر می شود.
انتشار فهرست قطعي نامزدها و اغاز رسمي تبليغات انتخاباتي 25 ماه جوزا خواهد بود.
اگر هيچ يک از نامزدها مرز پنجاه درصد ارا را به دست نياورد دور دوم انتخابات بين دو نامزدي که بيشترين ارا را کسب کرده اند برگزار خواهد شد.
ساعت 8 صبح شنبه 19/2/1388


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اميدوارم داكتر عبدالله ريس جمهور شود
آريا از هرات

>>>   بعض از نامها هیچ به ریاست جمهوری نه میماند ، که از جمله انها کسانی است نه انتظار خدمت میشود او نه این استعداد را دارند .
افراد است که دستهای انها به خون ملت الوده است ویا هم همکارا انها بودند مثل عبد الله عبد الله ، تڼی ، لطیف پدرام .......چون که این افراد مصدر تعصب قومی او مذهبی میباشند .
به نظر من اګر داکتر اشرف غنی احمدزی ریس جمهور کشور شود شاید خوبتر خواهد بود زیرا که انها بک شخص بجربه ناک و مدبر ویک شخصیت بزرګ دارد و امید دارم که موفق شوند وبه کاندیدان دیګر اجر عظیم میخواهم او نه باید مصارف زیاد کنند بخاطر که نتیجه نه دارد .
بد خشی

>>>   اگر مردم میخواهند که افغانستان از ملیتگرایی به دولتگرایی تبدیل شود باید گه یک شخص را از میان این 45 کاندید انتخاب کنند که وی بشردوست است.
بجز وطن و ملت به چیز دیگر نمی اندیشد و نمیخواهد جیب خود را دالر پر کند چون دیگران کردند و ازموده شدند.
تشکر
احمد از کابل

>>>   مطمئنآ باید گفت که اگر در انتخابات تقلب نباشد ، جلالتمآب داکتر عبدالله عبدالله رئیس جمهور ، جمهوری اسلامی افغانستان خواهد بود
زیرا تجارب وی در عرصه های مختلف کشور داری ، جهاد در برابر پلید ترین عناصر زمان،مقامت در برابر بی عدالتی های تروریزم داخلی و خارجی و داشتن چهرهء خوب در سطح منطقه و جهان ، پاکی ،صداقت، شهامت.آمد آمد جلالتمآت داکتر عبدالله عبدالله خاطرات و قهرمانی های زنده یاد شهید مظلوم ، قهرمان ملی مان شهید احمد شاه مسعود را به یاد آورده و اهداف وی را تعقیب خواهد نمود.
شیر نعمتی

>>>   انتخابات سالم ،شفاف ،عادلانه ودموکراتیک یگانه راه و وسیله تحقق اهداف وآرمانهای ملی ونیازمبرم مردم مارا درجهت نیل به یک کشورآزاد،آبادومترقی بخاطرتآمین عدالت اجتماعی ،حفظ تمامیت ارضی ،مساوات وخوشبختی کلیه اقوام ساکن درافغانستان راضمانت مینماید.
اگربه لست بلندبالای 45نفری کاندیداتوران محترم بنگریم به یقین درمی یابم که بجز عده محدود وانگشت شماری بقیه کاندیداتوران محترم صرفآغرض بدست آوردن مقام دولتی وگرفتن امتیازات سیاسی ومشهورشدن ثبت نام نموده اند. وهیچ گونه برنامه ءمشخص وراهبرددقیق و پلان بی بدیلی ارایه نکرده اند که درجهت نجات کشورازاین حالت فلاکت بارامروزی باشد. تابتواندمردم مارا که طعم تلخ ناامنی،بیکاری ،فساداداری،رشوت ودها موردظلم وبی عدالتی راباگوشت وپوست خویش احساس نموده اندنجات دهند.
امادرمیان این عده محدوداحتمالآچشم امیدهابه سوی داکترعدالله دوخته شده است.
چون مردم مادراین مدت زمانی گرچه ازنگاه سیاسی ودرک واقعیت های عینی جامعه ما ابدیده بودندومیدانستند.اکنون عاقلانه تر وبادید وسیع تری به قضایا مینگرند وآگاهانه ترتصمیم خواهند گرفت.بنآبه نظرمن داکترعدالله وتیم کاری اش شایستگی تادرصورت پیروزی مصدرخدمات شایانی غرض نیل به این هدف بزرگ که همانا خدمت گذاری وتحقق خواسته های مردم میباشد،خواهندشد.
تشکر
انجینیرعبدالحی رئوفی

>>>   سلام! جشن بزرگ و سراسری آزادی و دموکراسی را پیشاپیش به مردم افغانستان که سالها گرفتار هیولای جنگ بودند تبریک می گویم!
مسلما این لیست نهایی کسانی که در انتخابات شرکت می کنند نیست، و بسیاری از این افراد که نامشان را در لیست فوق می بینیم تا آخر این ماراتن نخواهند ماند.
اما این که خود را کاندید این انتخابات کرده اند، نشان می دهد که (گذشته از برخی این افراد که نامشان خاطره های تلخی را برای این مردم زنده می کند) کارهایی را از دید خود برای عمران و آبادانی افغانستان عزیز در دست دارند که برایشان مهم بوده است و خواسته اند آنها را اعلام کنند، و در برابر خرد جمعی مردم بگذارند این تلاششان جای سپاس دارد، اما بدانند که مردم به کسی رای خواهند داد که برنامه ای جامع در داخل کشور و چهره ای موجه در خارج کشور و انسانی باشد که مورد قبول اقوام افغانستان (که به نظر من در افغانستان به این مورد بیشتر بها داده می شود) باشد.
اما در مورد این لیست، آن چنانکه از اسامی استنباط می شود، من 4 ضلع اصلی این انتخابات را که گمانه زنی ها حول محور این 4 تن می چرخد:
حامد کرزی - رمضان بشر دوست - عبدالله عبدالله - اشرف غنی احمدزی می دانم.
البته کسانی هم تا آخرین روز ثبت نام بودند که وارد این لیست نشدند چه بسا اگر هر کدام از آنها در این راه پای می گذاشتند این انتخابات پرشورتر برگزار می شد، شاید آنها می دانستند که همان طور که در زد و بند های پشت پرده موفق نشده اند در عرصه انتخابات هم موفق نخواهند شد!
روح الله

>>>   اگر مردم عزیزمان افغانستان این بار تصمیم عاقلانه نگیرند . باید چهار سال دیگر کشت و کشتار خونریزی طالب گرایی و تمامی بدبختی های که تا به حال کشیده بودند باید بکشند.
بنآ کسی که مردم رنج کشیده مارا از این بدبختی نجات خواهد داد او داکتر رمضان بشردوست است.نه هیچ کسی دیگر لذا عزیزان رآی ما داکتر رمضان بشردوست است.
جاغوری زیبا

>>>   از حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمیشه.
به صرف این که بگویید فلان کاندیداتور خوب است، دلیل نمی شود که مردم باور کنند.
متأسفانه فضای بی اعتمادی بین اقوام آن قدر شدید است که اگر من به تاجک ها بگویم به "بشردوست رأی بدهید" ، خواهد گفت که نه، چون که او یک هزاره است.
من می خواهم به ربانی رأی بدهم؟ آخر این هم شد، حرف!به هرکه می خواهید، رأی بدهید اما قوم گرایی و نژادگرایی موقوف! به آدم های بی کفایت و ساده لوح که جربزه ایستادن در برابر حرفهای باراک اوباما و گوردن براون و... را ندارد رأی ندهید. به کسی رأی بدهید که بی آلایش باشد، درد مردم را احساس کند، و برایش فرق نکند که با بایسکل به محل کار برود یا با بنز. شما بگردید و خودتان مصداق این کلام را پیدا کنید.
اکبری

>>>   آزموده را آزمودن خطاست.
رای دادن دوباره به کرزی و تیم آن رفتن به راه تاریک گذشته است نمی دانم به کدام دست آورد ملی تیم کرزی امروزه کسانی از اینجا و آنجا صدا بلند می کنند چنین معلوم می شود که این گرده همایی ها بخاطر مقاصد شخصی جیره خواران کرزی می باشد که با بقایی کرزی، بقایی خود را می دانند. امروز اگر کار اساسی میشد مردم در بامیان جاده ها را کاگل نمی کردند بامیان که مشکل امنیتی ندارد چرا در آنجا بازسازی صورت نمیگیرد اگر مردم هزاره دوباره به کرزی رای دهند در حقیت به بقایی خلیلی رای دادند اند که به هیچ عنوان نماینده قوم هزاره نیست تعمین حقوق سیاسی 20 فیصدی مردم هزاره فریب دادن مردم مظلوم هزاره و به قدرت رساندن .... کمربسته جز نیست .
ای مردم افغانستان! امروزه دوباره سرنوشت خودرا رقم میزنید لطفاً بدون در نظر داشت قوم، زبان و منطقه به کسی رای دهید که لیاقت ، شایستگی و تقوی داشته باشد. چنان که خداوند در قرآن می گوید « بهترین شما با تقوای ترین شما می باشد»
تشکر
خلیل احمد رسولی از هرات

>>>   من به اين عقيده ام كه تا زمانيكه نظام رياستي به نظام صدارتي و فدرالي تغيير نه كند مشكل كشور و مردم ما حل نمي شده ، مشاركت مردم در قدرت سياسي نا ممكن مي باشد .
به آمدن فلان و كنار رفتن فلان مشكل حل نمي شود. در موجوديت نظام رياستي و مركز سالاري هيچ شخص خدمت كرده نمي تواند ولو اگر مخلص هم باشد.

نيلوفر - دانشگاه كابل

>>>   دكتر عبدالله عبدالله دوستت داريم موفق باشي.
آريا از هرات

>>>   با عرض سلام من نميدانم كه اكثر اين برادران كانديد شده چرا به خود زحمت ميدهند كه وارد مرحله انتخابات شوند چرا كه كانديدان محترم و مردم افغانستان خوب ميدانند كه انتخابات يك درامه است به خاطر تمثيل دموكراسي و من نميدانم كه اكثر اين محترمان كي ها اند مثلا معتصم باالله كي هست؟؟؟؟ يا جناب گل احمد و غيره وغيره
كبير رنجبر

>>>   برادرى گرامى نماى ما آغاى بدخشى‌
بلى شما يك .... و قبيله گراى .... استيد كه عليه هر افغانِ غير پشتون توطئه ميكنيد. .... ترا به سياست چه كار.
عبدالله هروى

>>>   تبصره سياسی:
سهمگيری طيف وسيعی از کانديدان با تمايلات وگرايشهای گوناگون مظهر رشد دموکراسی بوده و نشاندهنده آنست که هريک از کانديدان به طرز وشيوه خويش خواهان خدمت به وطن ميباشند.
اما از نگاه روشنفکران آگاه وکسانی که تجارب غنی در روند سياسی دارند، محترم داکتر حبيب منگل با خط مشی روشن که در آن مسأله ايجاد نطام دموکراتيک مبتنی برقانون، حکومت پاسخگو، فساد ناپذير ، نظام مبتنی بر اراده مردم ومتکی بر ارزشهای پارلمانی وانتخابی در سطوح مختلف وبسا ايده ها وطرحهای ترقی پسندانه در آن مطرح است، ميتواند افغانستان را از معضله کنونی نجات دهد وبسوی ترقی وتکامل اجتماعی رهنمون شود.
آشيل

>>>   طوریکه معلوم میشود در زیر کاسه نیم ماسه است. جلالی و خلیل زاد چرا در صحنه انتخابات حاضر نشدند ؟80 فیصد رای مردم جلالی بود
سعید نوری

>>>   دوست عزیز بدخشی:
افغانستان .... نیست که باشندگانش به اشرف غنی رأی بدهند هرکس بجز داکتر عبدالله را برنده بداند کور خوانده است.
اجمل

>>>   ما به جناب بشر دوست رای می دهیم؛ چون ملیت و مذهب برایش مطرح نیست. حرام خوری و رشوه خواری نمی کند، تازه از پول مخارج و حقوق خودش به بیچارگان کمک کرده و می کند. در جنگ های داخلی هم شرکت نداشته است. زنده باد بشر دوست
غلام غوث الدین

>>>   از میان لیست که در بالا آمده است به جز چند نفر معدود و محدود دیگران فقط برای زد وبند های سیاسی آمده اند.
از جمله همین حسیب آرین که در انتخابات گذشته هم ثبت نام نموده بود و به نفع آقای کرزی کنار رفت. این گونه آمدن ها و رفتن ها مردم را به این پروسه ملی بدبین می نماید.
ولی کسی که می تواند در این برهه حاد زمانی سکان کشتی شکسته ی کشور را بدست گیرد همانا آقای بشردوست خواهند بود. قشر محروم از دالر! همه به بشر دوست رای خواهند داد ولی این نکته را هم فراموش نکنیم که رای غریب چندان رای هم حساب نمی شود. شاید مثل انتخابات گذشته تقلب صورت گیرد و مردم باز هم از حکومت دور شوند.
والسلام
رئوف صمیمی

>>>   دلم نمیخواست بنویسم ولی با تاسف باید بگویم که این ساز وبرگ انتخاباتی یک رنگ وروندی ساخته گی بیش نخواهد بود. قلبم سخت ناآرام است زیرا اشتراک شما مردم دلیر افغان و دیانت پاک شما ونیت خوب شما را به باد تمسخر میگیرند و آن را بجز یک عمل تشریفاتی بیش نمیدانند.
عزیزان و هموطنان گرامی شما لست بالا را بدقت مطالعه کنید ببینید که از خبرگان این ملت بجز یک و دو نام بیشتر نخواهید یافت پس بجای رفتن به پای صندوق های رای به دروازه خانه های دانشمندان خود بروید واز ایشان بپرسید که چرا نمیخواهند رئیس جمهور شوند. چی جوابی برای شما خواهند داشت - فکر میکنید از عدم لیاقت خویش حرف خواهند زد ویا از رئیس جمهوری که بجز دست نشانده چیزی بیش نخواهند بود خبری دارند.
درعین حال انتخابات ریاست جمهوری در چند کشور جهان و نیز همسایگان ما در حال برگذاری و یا هم در شرف برگذاری است- هرگاه بفکر مقایسه شدم بجز حلقه های اشک در چشمانم و دست دعا بسوی خدای منان راه دیگری نداشتم...........
موفق باشید
احمدی

>>>   سایت شما اولین رسانه ای بود که بصورت کامل حتی قبل ازکمیسیون انتخابات لیست کاندیداها را اعلام کرد. فقط اگر لیست کامل کاندیدا ها را هم اعلام کنید خیلی خوب است
نازنین از کابل

>>>   من متعجب هستم که چرا آقای حاج محمد محقق در انتخابات شرکت نکرده است ؟
سید محود اسکندری

>>>   سلام به تمام هم وطنان عزیز و مردم مسلمان افغانستان .
به نظر بنده تعداد کاندیدان فوق العاده زیاد است و کوشش شود بعد از انتخابات ریاست جمهوری به این کاندیدان هیچ مصرف پولی داده نشود چراکه اکثر آنها بخاطر پول خود را کاندید نموده اند و اگر سوانح اکثر آنها را ببینید لیاقت یک مدیریت را ندارند .
مجید انس از کابل

>>>   ما همه به بشر دوست ری میدهیم! او نه جلالت معاف است نه مجاهد نما! او به هیج چیزی جز افغانستان فکر نمی کندٔ

>>>   به نظر بنده در ميان اين اشخاص كسي لايق تر و دلسوز تر از داكتر صاحب بشردوست ديده نمي شود .
اين آدم يك هزاره است اما نه تعصب قومي و نه تعصب مذهبي دارد .
آفرين به شيري كه اين مرد خورده و آفرين به مادري كه اين شير مرد را تربيت و كلان كرده .
خدا او را ياري كند تا در انتخابات برنده شود و به ما مردم بيچاره افغانستان بيشتر رحم كند تا دوباره در چنگال كرزي و تيم ... او گرفتار نشويم .
داكتر بشردوست واقعا كه بشر دوست و انسان دوست هستند .
افغانها به مردي مثل بشردوست صاحب احتياج دارند تا مرهمي بر زخمهاي آنان باشد و با قلبي پاك و ارده بزرگ نام و فرهنگ غني افغانها را كه به مدت 30 سال به فراموشي سپرده شده دوباره بر سرزبانها جاري كند .ايشان همتي بلند دارند تا همه ما افغانها را بدون تعصب قومي ‘نژرادي و مذهبي از بدبختي و فلاكت نجات دهند (آمين يا رب العالمين)
عالمي

>>>   اگر خواسته باشيم دوره گذشته رياست اقاي كرزي را بررسي كنيم بايد گفت كه يك دوره خوب براي افغانها بود اگر كمبودهاي در حكومت اقاي كرزي ديده ميشود . تجربه اولي براي حكومت ميباشد .
محمد امين فرهنگ

>>>   به نظرمن کسانیکه درافغانستان علیه متجاوزین روسی وپاکستانی جهاد نموده اندلیاقت ریاست جمهوری رامقدم ترازکسانیکه درخارج زندگی نموده دارند.
هارون الرشید

>>>   بشر دوست خوش آمدی
انشاالله که انتخاب شفاف برگزار شود صد در صد بشردوست ریس جمهور می شود,از مابین ازینا تنها کسی است که می تواند افغانستان را آباد کند
جاغوری

>>>   سلام
اميدوارم که تاريخ انتخابات مصادف به روز اول عيد سعيد فطر گردد و اوقات کار آن از ساعت 9 صبح الی 10:30 صبح باشد
مهر پرور نيازي

>>>   اگر در اینتخابات تقلب صورت نگردجلالتمآب داکتر عبدالله عبدالله رئیس جمهور ، جمهوری اسلامی افغانستان خواهد بود زیرا تجارب وی در عرصه های مختلف کشور داری ، جهاد در برابر پلید ترین عناصر زمان،مقامت در برابر بی عدالتی های تروریزم داخلی و خارجی و داشتن چهرهء خوب در سطح منطقه و جهان ، پاکی ،صداقت، شهامت.آمد آمد جلالتمآت داکتر عبدالله عبدالله خاطرات و قهرمانی های زنده یاد شهید مظلوم ، قهرمان ملی مان شهید احمد شاه مسعود را به یاد آورده و اهداف وی را تعقیب خواهد نمود.مردم مادراین مدت زمانی گرچه ازنگاه سیاسی وارد واقعیت های عینی جامعه ما ابدیده بودندومیدانستند.سلام بشماه برا دران امروز شما سرنوشت سازی جامعه هستیدلطفا شما کسرا این تخاب کند که خدمت بمر دم عزیز ما و برای وطن خود خدمت کند......
محمد فاروق تخاری ولسوالی چاه ب

>>>   سلام دوستان!
این انتخابات نسبت به انتخابات قبلی یک مزیت خوب دارد و آن اینکه تعداد جنگ سالاران عمده در لست کاندید ها کم است.
بدی اینست که خلقی ها و پرچمی ها و طالب ها دوباره وارد معرکه شده اند.
امیدواریم که در دور سوم هیچ کدام از این ... ها در انتخابات نباشند.به نظر من فعلاً ما باید به فکر گفته قدیمی باشیم" ما را ز تو امید خیری نیست، شر مرسان" یعنی از بین این جنابان یک فردی که لا اقل شرش به مردم نرسیده انتخاب کنیم.
جالب خواهد بود اگر مردم به بی نام و نشان ترین این افراد رأی بدهند و به مشهور ترین های شان ،که همانقدر در خوش نامی مشهور هستند که به بد نامی، رأی ندهند.
با احترام پرسوک هراتی

>>>   سلام به هم ای خواننده گان محترم: به نظرم اگر مردم با شهامت و درک افغانستان می خواهند که از زیر دیو سیاه تعصب وویرانگر بر آیند، یگانه راه نجات این مردم از آتش نفاق وبربریت، شخصیت راست و صادق و فرزند شجاع، نترس و عالم داکتر رمضان بشر دوست انتخاب ما مردم افغانستان می باشید. برادران وخواهران بیائید یک بار دیگر یک تغیر اساسی، انسانی واسلامی را برای خودها و فرزندان مان بوجود بیاریم تا اینکه ما و نسل هان آینده دعا گوی ما باشند. لیست را که من خوانده ام بجز از داکتر صاحب بشر دوست مناسب نیافتم
چنانچه شاعر : خدا آن ملتی سروری داد / که تقدیرش بدست خوش بنوشت
به آن ملت سرو کاری ندارد / که دهقانش برای دیگر ی کشت
هموطنان محترم : اگر ما یک بار دیگر فریب دیو قومیت، این وآن بخوریم ، در تاریخ ثبت خواهد شد که این مردم لیاقت آقای را ندارند.چنانچه به قول بشر دوست: اگر تو بیچاره گشنه باشی قومت سیر باشد، خیرش برای از تو نرسد، چه دردت را دوا خواهد و لو برادر تو سیر باشد خیرش برای تو نرسد، کدام درد تو نکندازین کرده یگ بیگانه ای که خیرش برایت برسدوبدردت بخورد آیا بهتر نخواهدبود؟
ما در افغانستان

>>>   انتخاب ریاست جمهوری یک آزمون دموکراسی بزرگ در کشور قبیله گرای ما خواهد بود.نگاه به هر کاندیدا در او مهربانی های مفرط به قوم خویش و بعضا بدیهای زیادی را به اقوام دیگر نشان نمیدهد.گپ من این است به هر که رای میدهید سعی کنید سابقه جهادی نداشته باشد که اینان اگر دلشان برای مردم می سوخت در هنگام راکت باران شهرها می سوخت!مسلما کرزی نمی تواند دلسوز باشد!
فرزاد فرزام

>>>   اگرملت افغانستان بخواهند كه افغانستان ازمليتگرايي به دولت گرايي تبديل شود بايد ازبين اين 45 نفر كانديد رياست جمهوري عبدالقادر امامي ‹‹ غوري›› را بحيث رئيس جمهوري آينده خويش تعيين نمايند وبه ايشان راي بدهند چرا كه ايشان ازنواسه هاي سلطان غياث الدين غوري وسلطان علاوالدين وشهاب الدين غور ي ميباشند ومانند ايشان نخواهدگذاشت كه دست خارج بالاي ملت افغانستان دراز شود مطمئن هستم كه ايشان را هي نياكين خويش را بيش ازپيش تعقيب خواهد كرد باميد موفيقيت شدن عبدالقادرامامي غوري بحيث رئيس جمهوري اسلام ي افغانستان.
معوذالله غياثي ازغــــــــــور

>>>   به نظر من داكتر حبيب منگل يگانه شخص روشن فكر و داراى تجربه كافي است كه ميتواند افغانستان را از بحران فعلى نجات دهد. اگر در مورد سابقه وى تحقيق شود، هويدا خواهد شد كه وى باكفايت ترين شخص دولت داكتر نجيب الله بود.
بااحترام احمدى

>>>   سلام خدمت هموطنان عزیز!
بیائیدباهم دست به دست بدهیم و به کسی رای دهیم که سرنوشت سازباشدباحــــیات افغانـــستان ومـــردم بیچاره آن بازی نکند
بکسی رای دهیم کـــه درفـــکرماه وشـــماباشدواقعا"وطندوست باشدبعضی برادران زودرنجیده میشودودفاع ازاین وآن میکند
برادران محترم کـــسی راانتخاب کنیم که افغانستان ومردم آنرا ازاین همه بدبختی بکشانت پشت ملیت گــــرائی نگردیم برادران بس است افغانستان به همین دلیل بدبخت شده است به امیدپیروزی یک شخص وطندوست.
احمدعلی رحیمی ازکابل

>>>   در کشوری که والی ها و رسانه های دولتی علنی به رئیس جمهور برحال کمپاین میکنند چه امیدی برای برنده شدن دیگران را باید داشت که نمونه آن گذشت یکی از والی ها به نفع رئیس جمهور بود
بشری

>>>   سلام دوستان ازجمله این تنها داکترعبدالله لیاقت ریاست جمهوری دارد وبس امید وارم که داکترصاحب مافق خواهدشدومن به رائی خواهیم داد.
احمدشکیب"احمدی"

>>>   بعضی ازاین کاندیدها چشم وطمع به سوی پول های دوخته اند که از سوی جامعه ی جهانی برای بازسازی افغانستان کمک میشود و بنا بر این صلاحیت ریاست جمهوری ندارد و ممکن است که مدارک صنف دوازده را هم نداشته باشد ویا اگر کدام مدارکی داشته باشد تقلبی باشد. رِیس جمهور باید فرد صادق با ایمان و امانت دار مردم باشد. که آقای بشر دوست بهترین گرینه برای این سمت است و این را در طول این چند سال برای مردم عزیز افغا نستان ثابت کرده است.
حیات

>>>   سلام و احترامات تقدیم همه افغانهای رنجدیده افغانستان
که همه رنجها به سبب ... و بیسوادی خود ما و به سبب درک غلط از دین بود. کرزی خوب نبود!درست است اما کارهای کرده گی اورا هم باید نادیده نه گیریم . چون سرکها شفاخانه ها..... .وغیره کارهای اورا باید نادیده نگیریم. عبدالله اگر خوب می بود باید جبهه اورا تایید میکرد و اگر جبهه بد است پس او چرا به جبهه شرکت کرده بود. اخر جور نه امدند بین خوداین ...های مردم در جبهه.نمی فهمم که این ها چیوقت از .خون مردم سیراب میشوند. و بعضی از اینها بی حد و اندازه .... استند. مه نمی فهمم که کاندیدی برای ریاست جمهوری است و یا .... و یا کدام پوست نرسینگ در کدام موسسه اعلان شده. به فکر من بهترین کاندید های این دوره کرزی صاحب بشر دوست صاحب و اشرف غنی احمدزی صاحب است.کسیکه همرای من همنظر است فقط تایید کند و کسیکه نیست رد کند وسلام
میلاد خطری

>>>   هیچکدام این آدمک ها قابل انتخاب نیست و فقط به سرنوشت انتخاب کنندگان یک بازی سیاسی است
Najib

>>>   عبدالله مجاهد است و بد نخواهد بود که رای ملت را نصیب کند. بازهم به کرزی رای دادن قوم گرای است نه خرد مندی!
خادم

>>>   مهترین سرور کشور من کدبان دکتور عبدلله را میپندارم و امیداورم که برنده شوند
بهزاد آزرخش

>>>   زنده باد بشردوست

>>>   من از طریق تلویزیون این ها را دیدم . باور کنید قیافه های شان به ریاست جمهوری شباحت ندارد .توهین نشود به این ها .( گیرم که فلک جامع دهد کو اندام ) درکدام کشور های جهان دیده اید که بیسوادان خود را به ریاست جمهوری نامزد کند
DANI

>>>   به نظرمن انتخابات افغانستان جزپول مصرف کردن وملت رنجدیدافغان را نیرنگ دادن. ستاورددیگرنخواهدداشت چون ریس جمهورپیش ازپیش تعین است بازهم به اصتلاح وطن همان خرک وهمان درک .واین رافراموش نکنیدای ملت افغان تااینکه مجاهیدین درکشوربرسرقدرت نیایندکسی دیگری درافغانستان کارکرده نمیتواندونخواهدتوانست.دیگران جز بدبخت درکشوردستاورددیگری ندارندواگره آینده به همین منوال باشدازاین بدترخواهدشد.
بدخشی ازترکیه

>>>   واقعيت انکار ناپذير آنست که بعد از درد ورنج فراوان مردم افغانستان شايسته آنند که يک رييس جمهور پاسخگو، دموکرات، هوشمند وکار آگاه باشد، بهترين شخصيت در زمره کانديدان کنونی جناب داکتر حبيب منگل است که ميتواند با تيم کار آزموده ومجرب شان کشتی شکسته افغانستان را بساحل رهنمون شوند وبا برنامه علماً تنظيم شده حاکميت قانون را در کشور مستقر ساخته و تأمين منافع زحمتکشان را در محراق توجه قرار دهد، اکثريت مردم آگاه افغانسنتان به جناب داکتر منگل رای ميدهند و به يقين که ايشان ميتوانند کشور را از بدبختی نجات داده وراه پيشرفت وترقی را هموار سازند.
پيروزی داکتر منگل آرزوی همه است
آشيل

>>>   خواننده گان با درايت!
يگانه نامزدی که از نگاه فهم ودانس سياسی، تقوا و حمايت مردمی برخوردار است همانا داکتر حبيب منگل شخصيت برازنده سياسی است که وی خود را خدمتگذار همه مليتها واقوام کشور ميداند. در اينده قريب با انتشار خط مشی وپلاتفورم ايشان که در آن خواسته ها وپيشنهاد های نيروهای ملی، مترقی، دموکرات وتحول پسند در نظر گرفته انتشار خواهد يافت وقضاوت را به قاطبه ملت نجيب افغانستان ميگذاريم که چگونه همانسانی که در جمع آوری کارتهای حمايتی سهم بزرگ وشايسته داشتند در رای دهی به داکتر منگل ومعاونان کار آزموده ومجرب شان سهم مثبت شانرا ايفا ودين وطنپرستانه خويشرا انجام دهند.
حقيقت گو

>>>   طوری که دیده میشود اکثر نظردهندگان در باره آقای رمضان بشر دوست مینویسند. یکی مینویسد که: او به هیج چیزی جز افغانستان فکر نمی کندٔ. دیگری مینویسد که ملیت و مذهب برایش مطرح نیست. و دیگری از کمک هایش یاد آوری میکند. آیا کسی هست که در باره افکار اسلامی و تقوای وی حرف بزند. چرا که همه در باره افغانستان همه فکر میکنند ولی اکثریت افغانها در باره اسلام فکر میکنند.
محمد ظاهر

>>>   سلام به همه خواننده گان گرامی! دربین مردم ضرب المثل مشهور است ( قصاب که زیاد شود گاو حرام میمیرد). قسمیکه مشاهده میشود در داخل این لست کهکشانی که به یقین در سطح تمام دنیا بی نظیر است به جز از ۲ الی ۳ نفر دارای اهلیت و توانایی اداره کشوری مانند افغانستان را که از سی سال جنگ و برادر کشی ادامه دارد ، را داشته باشند. بنظر شخص بنده یگانه کسیکه وا جد همین شرایط را درا میباشد محترم آقایی محمد حکیم تورسن است.
آقای تورسن دانش ، توانایی، اراده قوی ، قاطعیت و از همه بیشتر مردم دوستی و وطنپرستی ایشان بی همتاست. من منحیث یک افغان از همه هموطنان خود خواهش میکنم وکه رای خودرا به آقای تورسن بریزند اگر زندگی آرام و مرفه بخواهند.
zia

>>>   اشيل جان قتدحبيب منكل بايد اول جواب 12000 افغاتهاي نخبه كشور را كه دربيليكونهاي بلجرخي زنده بكورنمود بدهد بعد ازان ازنمام يكونيم مليون شهيدكلكففن برزندان افغان راإراء كند وسيوم ازويراني تمام كشور عزير افغانستان رابدهد . حبيب منكل يك .... است وعضوي .. باند ...خلق برجم است و مانندشهنوازتني ولطيف بدرام هرسه شان ... هستند هركي به اين سه نفرراي ميدهد مانندانها ... هستند وحتى دورازانسانيت ميباشد أيا مطلب تان ازروشنفكران همان كمونستهاي ... وتيكنوكراتهاي .... است ؟ روشن فكران كساني هست كه به يكانكي خداوند ايمان دارند وبدين مبين اسلام اعتقادراسخ دارد ودردوطن ومردم خويش دارد .حبيب منكل وشهنوازتني وبدرام هيج يكي ان ندارد .
فايق

>>>   من میخواهم سردار علی سراج برنده انتخابات شود بخاطریکه یکبار دیگر میخواهیم امیر امان الله خان در چهره این مرد زنده شود
نصیر احمد عدیل

>>>   صد البته بشر دوست تنها ادم لايق است كه مي توان در ميان اين كانديداها پيدا كرد به دليل اينكه هم قبلا در امتحان سربلند بيرون آمده وهم درآينده سربلندتر خواهد بود.
افغان

>>>   از ميان كانديدا ها تنها دو نفر چانس كاميابي دارند يكي حامد كرزي و ديگري اشرف غني احمد زي .اقاياني چون داكتر عبدالله . عبدالجبار ثابت. داكتر رمضان بشردوست .شهنواز تني .عبدالطيف پدرام .هدايت امين ارسلا . وحبيب منگل . ميدانيم كه راي اكثر نمي اورند .و ما باقي كانديداها فقط بخاطر شهرت ثبت نام نموده اند .در مجموع هيچكدام از اين كانديدا ها به درد ملت مسلمان ما نميخورند. اينها شايد خوب باشند ولي سرزمين ما زير سلطه بيگانگان است در زمان تصدي پست رياست جمهوري نيز كاري از دست اينها برنمي ايد مثل اقاي كرزي . واين جاي بسي تاسف است
با تشكر دوست محمد محبوب

>>>   فايق آغا؛
نخست شما که ميخواهيد پيرامون يک مساله مبرم اجتماعی آنهم کانديداتوری رياست جمهوری ابراز نظر کنيد، مهربانی فرموده لباس تعصب، تنگنظری و پيشداوری های تبليغاتی را کنار گذاشته با عقل سليم وارد مباحثه وابراز نظر شويد واز تکرار کلمه های کليشه يی و دستوری جلوگيری کنيد، قضاوت های غير مسوؤلانه ما را تا اينجا رساند، شما را به عقيده وايمان تان سوگند که قضايا را بچشم بينا بنگريد!!!
اگر در شهر کس است يک حرف بس است.
داکترمنگل نماينده روشنفکران ومعتقد به آرمانهای راستين اسلام بوده وحساب وی از دکانداران دين جداست.مردم افغانستان به آگاهی ميدانند که چگونه خوب وزشت را تفکيک کنند.
حقيت جو

>>>   آقای شیرنعمتی اظهار نظر کرده اند که به داکتر عبدالله رأی بدهید که هم صادق است و هم یاد آور چهره و خصوصیات احمد شاه مسعود. اگر واقعا اینطور باشد که او پا جای پای مسعود بگذارد که از حالا باید فاتحه افغانستان را بخوانیم (البته بر فرضی که عبدالله برنده شود). به نظرم هیچ کس دوست ندارد به گذشته برگردد. مردم می خواهد گذشته را به موزه تاریخ بسپارد و آن چه مهم است آینده است. امام علی علیه السلام فرمود: بین گذشته و آینده باید از فرصت موجود استفاده کرد. آن چه مهم است بین گذشته و آینده است.
عبدالرحمن

>>>   دوستان هم وطن! از خواندن کامنت های هم احساس شادی می کنم و هم احساس شرم. شادی از اینکه جوانان وطن ما تا این حد احساس مسئولیت نسبت به کشور و خودشان دارد که برای خواندن, نظر دادن اخبار و کامنت ها وقت می گذارند.اما شرمم از اینجا است که ماهیچوقت از گذشته های پند نمی گیریم. و هنوز کودکانه در مورد مسایل سیاسی و اجتماعی خودمان گپ می زنیم: قوم من!؟ هم زبان من!؟ هم مذهب من!؟ بعضی صریحا می گوید و بعضی در پرده. هر دو کودکانه, احساسی و غیر عقلانی است. امید وارم روزی به بلوغ سیاسی برسیم و دیگر معیار نقد, نظر و انتخاب مان قوم, زبان, مذهب و منطقه نباشد. همه را بر محور عقلانیت, و وفاداری به اسلام و وطن انجام دهیم. زیرا این تنها راه رسیدن به عزت و اقتدار است.
عبد الخالق محمدی

>>>   هموطنان عزيز شما به كسي راي بدهيد كه واقعا ازافغانستان باشد،درافغانستان مردم از آن راضي باشد تا بتواند مردم رنجديده مارا به كمك خداوند پاك وبه ياري شما عزيزان ازاين بدبختي نجات بدهد پس يك نكته را فرمواش نكنيد به قول معروف
آزموده را آزمودن خطا است
هفت سال گذشته را خوب بياد بياوريد درحق مردم افغانستان از مليت اوزبك گرفته تا هزازه ،تاجيك وپشتون چقدر ظلم و نا انصافي صورت گرفت پس عزيزان متوجه اوضاع و احوال كشور عزيز ومردم خويش باشيم تا باشد يك افغانستان بارفاو مستقل داشته باشيم وتمام اقوام مثل برادر با هم درسرزمين الله (افغانستان) زندگي كنند
انجنير زبير اميري ازميشگان امريكا

>>>   سلام به همه خواننده گان
برای بجواب نظر دهنده که مینویسد کاندید مورد نظر وی وطنپرست است باید بگویم که بجز از خداوند پرستش دیگری حرام است و در هیچ دین و مذهب وطن پرستش نمی شود لطفاً بجای وطن پرست وطن دوست و کدام کلمه معادل آنرا بنویسید. و خواهش دیگر من این است که برای خوش ساختن کاندید تان صرف همین قدر کافی است که بنویسید فلان کاندید دوست من است من به همان رای میدهم . چرا که روشنفکران و جنایتکاران به همه معلوم هستند. اگر رازیکه دیگران نمی دانند و شما آنرا میدانید دقیق بنویسید که همه آگاه شوند تا انتخاب بهترین کاندید برای شان ساده شود.
همراز

>>>   سلام به هموطنان عزیز
هموطنان غزیز همه اعتراض می کنیم که کرزی طی چهار سال خدمت نکرد،همه کمک های خارجی را همرای همکارانش عیش و میل کرد همه کمی عمیق تر فکر کنیم چون کرزی کسی است که بعد از 30 سال جنگ و ناامنی در قدرت رسید،کرزی شخصی است که بعد از طالبان ... به ریاست رسید،کرزی مردی است که در راس ملت قرار گرفت که در طی 30 سال جنگ ازتعلیم و تربیه دورماند، کرزی شخصی است که در راس دولت قرار گرفت که در داخل این دولت کسانی هستند که خون هزاران بی گناه و معصوم را گرفت پس چه میکرد???به هر صورت درانتخابات پیش رو از شما خواهش من این است که دقیق باشید و دقیق شخص را در ارگ تعیین کنید
رضا بیگزاد

>>>   محترم حقیقت جو!
من واقعاً راجع به آقای حبیب منگل چیزی نمی دانم. شما که معلومات کافی دارید، می توانید خلص سوانح ایشان را ذکر فرمایید؟
همانطور که فرموده اید ما باید عقل سلیم را به کار گیریم. هر کس تا زمانی که جرم وی ثابت نشده بی گناه است. این آقا اگر عضو حزب خلق یا پرچم بوده و در یکی از رژیم های کمونیستی مقام بلند داشته، شریک جرم است و مستحق محاکمه و احیاناً مجازات. همچنان که بیشتر اعضای بلند پایه احزاب جهادی که در جنگ کابل سهیم بودند شریک جرم در قتل حد اقل یکی از اطفال کابل اند و مستحق محاکمه و احیاناً مجازات! این موضوع در مورد طالبانی که اهالی هرات و مزار را قتل عام نمودند و نیز هرکس دیگری به هرنامی بی گناهی را کشته باشد و یا در قتل بی گناهی سهیم باشد، نیز صدق می کند. اگر سوانح ایشان خلاف موارد فوق را ثابت کند، محترم فایق پیشداوری بیجا فرموده اند و در غیر آن من فکر می کنم متأسفانه شما از یک .... دفاع می فرمایید. از تمام برادرانی که با کاندید مشخصی شناسایی دارند تمنا می نمایم تا خلص سوانح و نکات مثبت و منفی ایشان را ذکر نمایند تا من کم سن و کم عقل در مورد شان معلومات حاصل نمایم.
با احترام پرسوک هراتی

>>>   آقای دوست محمد محبوب،
اينکه شما فرموده ايد که چانس برنده شدن از آقايون کرزی واحمدزی است، اين برداشت شما وحق شماست که چنين فکر کنيد!اما چه ضرور که پيشداوری نموده وادعا نموده ايد" هيچکدام ازاين کانديدها به درد ملت مسلمان ما نميخورند..." .باز همان آقای کرزی را که در پراگراف نخست تاييد نموده بعداً به نقش ايشان هم در شرايط تسلط بيگانه خط بطلان کشيده ايد.بياييد دوست محمد جان که از قضاوتهای سطحی نگرانه انصراف کنيم وبا مسوؤليت در اين مسآله با اهميت برخورد ونتيجه گيری نمايم. حقيقت آنست صرف کسی ميتواند که کشتی شکسته مان را به ساحل بکشد که بااراده متين وخط مشی سالم وارد کارزار انتخاباتی وخدمت به مردم شود.از اين ميان محترم داکتر منگل دارای چنين برنامه واهداف ترقی خواهانه ميباشد وشما مطمئن باشيد وی بطور شايسته ميتواند آرمانهای شما وهمه وطنداران را جامه عمل بپوشاند والسلام
هموطن

>>>   آقای حقیت جو فکرمیکنم که دردوران رژیم کمونستی خلق برجم خورد سال بودی باهیچ در دنیا تیامده بودی وکسی هم ازجنایات دژیم کمونستی برایت قصه نکرده معلوم میشود که از جنایات کمونستهای ... بکلی بی اطلاع میباشی .
برادر گرامی کمونستهای حلق برچم چنان جنایتهای کرده درتاریخ جهان مثال ندارد در همان روزیکه بقدرت رسیدن بقتل قتال مردم بی گناه افغانستان شروع نمود مسأله الحادشان جدا است دوست عزیز سکوت دربرابر اعضای این گروهها که کاندید شده اند گناه نا بخشدنی است بالای هرمسلمان کلمه گوی فرض عین است که چهره های ... اعضای ... باندخلق برچم را به همه هموطنان مسلمان افغان معرفی نماید تاوجیبه ایمانی خودرا ادانمایم . اینها بخدای یکتا عقیده ندارد ودین راستین اسلام را ارتجاع سیاه خطاب میکند افرادی مثل ... و... وتمام اعضای حزب خلق برچم منکران است این از بیغرتی ماوشما مسلمانان است که بعوض اینکه این ... محاکمه شود این را هم جرآت میکند خودشان را بریاست جمهوری کاندید میکند ....
فایق

>>>   سلام به هموطنان عزیز
هموطنان غزیز همه اعتراض می کنیم که کرزی طی چهار سال خدمت نکرد،همه کمک های خارجی را همرای همکارانش عیش و میل کرد همه کمی عمیق تر فکر کنیم چون کرزی کسی است که بعد از 30 سال جنگ و ناامنی در قدرت رسید،کرزی شخصی است که بعد از طالبان ... به ریاست رسید،کرزی مردی است که در راس ملت قرار گرفت که در طی 30 سال جنگ ازتعلیم و تربیه دورماند، کرزی شخصی است که در راس دولت قرار گرفت که در داخل این دولت کسانی هستند که خون هزاران بی گناه و معصوم را گرفت پس چه میکرد???به هر صورت درانتخابات پیش رو از شما خواهش من این است که دقیق باشید و دقیق شخص را در ارگ تعیین کنید
رضا بیگزاد

>>>   روزنامه ماندگار عکس پیرمرد گدایی را، که دست خود را برای درخواست کمک دراز کرده، در صفحه نخست خود چاپ کرده و روی آن با خط درشتی نوشته است: "با من کبوتر سفید را که سمبول صلح و آزادی است با مشوره معاونین ، کارمندان کمیسیون انتخابات و ژورنالیستان حاضر در کمیسیون انتخاب نمودیماین دست رای بدهم؟
sajad

>>>   هیچ یک از این کاندیدان ظرفیت ریاست جمهوری را ندارند، مردم شریف افغانستان عزیز ما لطاً دقیق باشید، آزموده را آزمودن خطا است. هرگاه یکی از این اشخاص احمد جلالی، بشردوست و زلمی خلیلزاد کاندید گردند حمایت کنیم.
سیلوا از ایتالیا

>>>   به نظر من در این لست دو نفر به ریاست جمهوری آمده اند یکی حامد کرزی و دیگر داکتر عبدالله با قی همه معامله کردن آمده اند از وزارت شروع الی آمریت حوزه و مدیریت عمومی
عباس

>>>   سلام به تمام هم وطنانم تقديم ميكنم
به نظر من جناب داكتر عبدالله ريس جهمو ر شود وي شخص سياسي مجاهيد دور ازتعصبات زباني مزهبي احزبي بوده و عمر خودرا صرف خدمت به مردم جه دوران جهاد وجه در دوران وزارتش سپري نمود بنده از بار گاه خداوند .ج.آرزو دارم كه موفق شود تا انيكه افغانستان را يك افغانستان آرام آزاد مستفل ومبتني بر اراده ميلت مسلمان وشهيد پرور خواهد بود انشاه الله خواهد شد
شريف دشتكي از جرم بدخشان

>>>   به نظر من در این لست دو نفر به ریاست جمهوری آمده اند یکی حامد کرزی و دیگر داکتر عبدالله با قی همه معامله کردن آمده اند از وزارت شروع الی آمریت حوزه و مدیریت عمومی
عباس

>>>   برادر محترم بدخشی!
قوم گرایی در افغنستان چنان مشکلاتی را به بار آورد که تا صد سال دیگر مردم افغنستا بس است آیا نمی خواهی که دست از قوم گرایی خودت برداری. کسنانیکه به مسائل قومی دامن می زنند به یغین که دشمن قوم خود و ملت افغنستان می باشند.
رسولی از هرات

>>>   ازمیان نامزدها تنها کسی که صلاحیت احراز پوست ریاست جمهوری رادارد آقای بشر دوست است چون ایشان ازهر زاویه که بر رسی شود استعداد وتوانای ادارۀ کشور دارد واو می توا ند برای مردم خدمت کند واو می تواند فسا د اداری که بزرگترین معضل برای مردم افغانستان است ازمیان بردارد بعلت اینکه خودش فاسدنیست وحتی همان حقوقی که از پار لمان می گیرد برای مستمندان ونیاز مندان جامعه تقسیم می کند وبرای او قوم وفامیل ملاک ومعیارنیست فقط برای افغانی بودن ملاک است .چون نامزدهای دیگر اولین چیزی را که دردستور کار خودقرار میدهد وسایل وامکانات رفا وآسبایش برای خود آماده می کند بعد از انتخاب شدن دیگر خدمت به مردم از یادشان می رود .
پناهی

>>>   سال ها به سال می رسد جوجه به بال می رسد دیده شود چه می شود به نظر بنده رئیس جمهور افغانستان قبل از قبل تعین شده است از طرف خارجی ها اما کار انتخابات ورائی گیری یک کار پول مصرف کردن وبد بختی مردم مظلوم افغانستان است کدام دست آورد دیگرد ندارد .
فرستنده محمد غلامی ولایت سرپل ولسوالی بلخاب

>>>   _ شهنوازتنی وزیر دفاع سابق کشور ازجمله افسران بلند پایه کشوربود، زمانیکه مسوولیت وزارت دفاع رابه عهده داشت موصوف دست به کودتای ناکام زده ویکتعداد هموطنان مارا به کام مرگ فروبرد . نامبرده دراثنای فرارش ازکشور چندین بال طیاره قوای هوایی را باخود به پاکستان برد.
موصوف ازجمله جاسوس های شناخته شده سازمان آی اس آی بوده وارتباط نزدیک با گلبدین راکتیار نیزدارد .
بناء موصوف بجای اینکه کاندید ریاست جمهوری میشود باید ازطرف قوای امنیتی دستگیر وبه پنجه قانون سپرده شود.
بااحترام
همایون ازقوای هوایی

>>>   _برادرمحترم فایق جان!
شمامتوجه ظلم وستم خلق وپرچم شده اید ولی آیا متوجه آنهمه ظلم واستبداد ،انسان کشی ، چوروچپاول ،راکت پراگنی ،کوبیدن میخ به سرانسانها ،رقص مرده وصدها آلام وزجروشکنجه که ازطرف تنظیم های که خودت آنها رامیشناسیدشده اید یاخیر.
برادرتان (ف)ازکابل

>>>   همه شنیده ایم که از قدیم بزرګان فرموده اند در شهر کوړ ها یکچشمه پادشا ه است .
پس معلوم است که کرزی پادشاه است.اما اګر ماهم همانند دګر ملل جهان از نعمت سواد واندیشه بهره ای میداشتیم دیګر دوچشمه ها هم قبل از اینکه جرات نامنویسی برای پستی به این تقدس وبزرګی رامیکردند بار بار وهزار بار اندیشه تفکر میکردند.!!!

>>>   با عرض سلام و ادب باید گفت متاسفانه در انتخابات پروسه ای شفاف وجود ندارد و تقلب های بسیار زیاد صورت میگیرد چرا که نقش عمده ای کشور های پر نفوسی که وجود دارد هر گز نمی گذارد کسی روی کار بیاید که به نفع افغانستان کار کند چرا که آنها بسیار سالیان دراز در امور افغانستان دخیل صد فیصد داشتن و فعلا هم در افغانستان بیش از دولت فعلی قدرت دارد هر آنچه که بخواهد همین طور صورت میگیرد اما به نظر بنده مردم افغانستان هنوز بی نفاق هستن هر وقت مردم افغانستان از سراسر افغانستان قیام کند و بر علیه مزدوران و متجاوزین و سر نوشت کشور را باید تعین کند به نظر من هر کس ریس جمهور شود او به آینده مردم افغانستان هر گز فکر نخواهد کرد چرا دلیل های زیادی وجود دارد خودتان هم بهتر میدانید از من دیگر گفتنی ندارم به کسی رای بدهید لیاقت ریس جمهور شدن را داشته باشد
خلیل احمد حبیب یار از هرات باستان
Habibyar_2006@yahoo.com

>>>   به نظر من داکتر رمضان بشر دوست لیاقت ریاست جمهوری را دارد و هم می تواند خدمتی صادق را به مردم افغانستان نماید. مردم عزیزما باید درک نماید که انتخابات مانند یک خیرات نیست که هر روز در آن اشتراک نمایند، انتخابات یک روز حساس و مهم است که هرکس سرنوشت خود را تعین می نماید،هرکس مکلف است که دربار کاندید مورد نظر خود مطالعه دقیق نماید و بعد رأی دهد .
آیا مردم این وطن به قوم مورد نظر فکر می کنند یا به خدماتی که انجام داده می توانند و هدف آن پیشرفت و خلاص شدن از شر فقر وبدبختی جامعه . می توان در هر گوشه از این وطن درمانده دید که چه چیز لازم دارد . تا چه زمان باید منتظر کمک و همکاری کشورهای بیگانه باشیم آیا وقت آن نرسیده که خودمان از خواب غفلت بیدار شده و با دست در دست یکدیگر این وطن را آباد کنیم . یا که همیشه منتظر غربی ها باشیم. به امید آن روزها که خواهد رسید
علی احمد « احسان » از ولایت دایکندی

>>>   اینجانب شهزاد
به نظر من داکتر صاحب اشرف غنی لیاقت ریاست جمهوری را دارد و هم می تواند خدمتی صادق را به مردم افغانستان نماید.مردم عزیزما باید درک نماید که انتخابات مانند یک خیرات نیست که هر روز در آن اشتراک نمایند، انتخابات یک روز حساس و مهم است که هرکس مکلف است که دربار کاندید مورد نظر خود مطالعه دقیق نماید و بعد رأی دهد .آیا مردم این وطن به قوم مورد نظر فکر می کنند یا به خدماتی که انجام داده می توانند و هدف آن پیشرفت و خلاص شدن از شر فقر وبدبختی جامعه . می توان در هر گوشه از این وطن درمانده دید که چه چیز لازم دارد . تا چه زمان باید منتظر کمک و همکاری کشورهای بیگانه باشیم آیا وقت آن نرسیده که خودمان از خواب غفلت بیدار شده و با دست در دست یکدیگر این وطن را آباد کنیم . یا که همیشه منتظر غربی ها باشیم. به امید آن روزها که خواهد رسید
شهزاد انصاری از ولایت کابل

>>>   اینجانب پیوستون به نظر من باید داکتر صاحب اشرف غنی لیاقت ریاست جمهوری را دارد و هم می تواند خدمتی صادق را به مردم افغانستان نماید. مردم عزیزما باید درک نماید که انتخابات مانند یک خیرات نیست که هر روز در آن اشتراک نمایند، انتخابات یک روز حساس و مهم است که هرکس مکلف است که دربار کاندید مورد نظر خود مطالعه دقیق نماید و بعد رأی دهد .
آیا مردم این وطن به قوم مورد نظر فکر می کنند یا به خدماتی که انجام داده می توانند و هدف آن پیشرفت و خلاص شدن از شر فقر وبدبختی جامعه . می توان در هر گوشه از این وطن درمانده دید که چه چیز لازم دارد . تا چه زمان باید منتظر کمک و همکاری کشورهای بیگانه باشیم آیا وقت آن نرسیده که خودمان از خواب غفلت بیدار شده و با دست در دست یکدیگر این وطن را آباد کنیم . یا که همیشه منتظر غربی ها باشیم. به امید آن روزها که خواهد رسید
پیوستون کامیاب از ولایت لغمان

>>>   مردم با شهمات افغانستان! بیایند بدبینی ها و خصومت ها را کنار گذاشته سرنوشت وطن خویش را خود قلم بزنیم. چنانچه در یک گفتمان مردمی روز جمعه تاریخ 25 ثور 1388رهیر جوان جمهوری خوهان مردم افغانستان محترم صبغت الله سنجر گفت"بیایند مردم را شوق بدهیم تا در انتخابات حضور به هم رسانند" انتخابات یکی از اصول دموکراسی است هرگاه ما خواهان جامعه دموکرات باشیم پس بهتر است تا از اصول آن پیروی نمائیم خواهش من از شما این است لطفأ در انتخابات اشتراک نمائید و به کاندید مورد علاقه تان رای بدهید ولی متوجه باشید به کسی رای بدهید که در گذشته امتحان خود را به مردم موفق داده باشد. شعار نه بلکه عملأ کار نموده باشد

>>>   سلام واحترامات حضوري تمام هموطنان عزيز !
به نظر من بايد داكتر صاحب عبدالله ليافت رياست جهموري رادارد وي شخصيت مجاهيد سياسي خدمتكار صادق و دورازتعصبات ملي بوده ميتواند به تمام مردم افغانستان خدمات شاياني را انجام بدهيد وازتمام مردم نجيب مجاهيد وشهيد پرور افغانستان خواهشمندم كه درانتخابات شركت كنند تا سرنوشت كشور خودرا تعين كنند
شريف .مبارز. ازولسوالي جرم ولايت بدخشان

>>>   نظر من دراين مورد اين است ...
خلاصه ميگويم. تنها مجاهدين ميتوانند افغانستان را از اين بدبختي نجات دهند.

>>>   نظر من دراين مورد اين است ...
خلاصه ميگويم. تنها مجاهدين ميتوانند افغانستان را از اين بدبختي نجات دهند.
زاهد بدخشي

>>>   وطندار! رأی تو سرنوشت ما
لطفاً در انتخاب تان دقت لازم نمایید تا بعداً پشیمان نشوید!
دوستدار ملت

>>>   آزموده راآزمودن خطاست،به کسی رای دهید که قومگرا ومرتجع نباشد.
شفیعی ارکابل

>>>   دوستان سلام
رای شما سرنوشت شما هست. پس به کسی رای بدهید که خدمتگار امانت دار و صادق باشد و به نظر من داکتر رمضان بشر دوست بهترین انتخاب برای آینده افغانستان است.
احمد جاوید از کابل

>>>   بااستقبال ازدموکراسی ولو که طاهرآ هم باشد چون برای مردم فرصت فکرکردن رامیدهدولی حقیقت اینست که معامله های پشت پرده هنوزهم به شکل مصلحت آمیز اجازه نمی دهد که آرای واقی مردم بکارگرفته شود وازجانبی هم مردم ما سیاسی نیستند بلکه بیشترازقبل بین این ها (تفرقه بیندازوحکومت کن)کارشده وفعلا اکثرآ قومی وملیتی عمل میکنند تاسیاسی واین چیزیست ک نفع آن به جیب آقای کرزی میریزد تا مردم افغانستان.متسفانه که کرزی به این موضوع بسیاردامن زد وافراطی ترین عناضررا دردستگاه خود بکارگرفت تا بیشتربین مردم افغانستان تفرقه رادامن بزنند تا خود راحت بتواند ازاوضاع استفاده ببرد عقل سلیم میداندکه درین وطن برای فعلا جایی به مردم ایکه واقعآ به سطح ملی فکر می کنند نیست هنوز تنور کرزی وداردسته آن گرم است ومجال برا عناصر دیگر نیست واین هم تمشیل دموکراسی است که بازهم جای شکرش باقی است که بنام دموکراسی چوکی غضب می کنند وعلنی از تفنگ استفاده نمی برند ورنه که است که جلوشان رابگیرد.
محبوب

>>>   در سال اخیر متوجه شدیم که متجاوزان غربی به همراه دولت کنونی افغانستان و طالبان .....همگی بر سر میز مذاکره نشستند تا زمینه را برای روی کار آمدن طالبان ... فراهم سازند.
ما امیدوارم با آمدن دولت جدید که از سوی مردم برگزیده شدند مانع از
اجرا شدن این نقشه ... شوند.
محمد حسن امیری

>>>   سلام به تمام مردم مجاهد و سلهشور افغانستان
برادران محترم اگر کسی مورد علاقه تان باشد و میخواهید به ان رای بدهید لطفا تمام مسولیت های را که شما در برابر دین ووطن دارید در نظر داشته باشید به نظر من ما باید متوجه باشیم که بایک امتحان بسیار بزرگ روبرو هستیم

>>>   سلام به تمام همو طنان عزيز !
برادر محترم كه در رابط به داكتر عبدالله لطيف پدرام سخن ميكويد اصلآ اساسي ندارد وازسياست بيخبر است ازكوشه تركيه درباره سياست سخن ميكويد چونكه جايش آرام است از رويداد هاي افغانستان خبر ندارد
نازيه ..افغان..

>>>   عزيزهستم از هرات
سلام خدمت تمام عزيزان اميدوارم كه جناب اقاي كرزي برنده شود.

>>>   سلام خد مت همو طنا ن غیو ر و رنج کشید ه ا فغا نستا ن.
امید وارم تا به لطف خدا وند متعا ل شخصی زما مدا ر ملت شو د
که بجز خدمت به ملت تر قی و پیشر فت و سر افر از ی ا فغا ن ها در سرا سر کر ه خا کی دیگر ا ند یشه بر سر ند اشته با شد.
بند ه متا سفم که خا رج از کشو ر بسر میبر م.
حق رای دهی ندا ر م.
شخصی که چنین صفا ت را داراست تنها داکتر بشردوست...
داکتر بشر دوست .... داکتر بشردوست ... میبا شد.
هما یون خیر خوا ه جر منی ها مبو ر گ

>>>   به نظربنده کسی جز کرزی کسی دیکه نمیتوانند بیایند چرا وضیعت را برای خودش ظوری درست کرده که کسی دیگه نتوانند درست دراذهان مردم حق مدنی وحق طبعی شان را ابراز نمایند تمام افغانها هنوز درفقرفرهنگی وسیاسی واجتماعی وجود دارد اقای کرزی توسط باند های زنجریه شان استفاده خواهد کرد

>>>   سلام بشر دوست قهرمان از تو دفاع مي كنيم تا دم مرگ تو خو مارا سودا نكردي.
روح الله از بهسود عزيز

>>>   به نظر من انتخابات در کشور ما سرگردانی مردم است.
چون رئیس جمهور از قبل تعیین شده است بقط دل مردم را خوش میگند و پول را بیجای مصرف میکند. همین.
ولی کسای که خودرا کاندید کرده خودشان هم میداند که رئیس جمهور نمی شود فقط میخواهد که مشهور شود.
سید ابراهیم

>>>   به نظربنده که انتخابات در افغانستان یک چال وفریب وایضافه مصرف است ونمیدانیم که در افغانستان چه باقی مانده که بیشتر از 43 نفرکاندید ریاست جمهوری است من فکرمیکنم که تمام کاندیدان صرف بخاطر مطرح ساختن خود ونفع شخصی خود کدام هدف خاصی دیگری نیست.
واقعا جای بسیار تأسف است که کاندیدان محترم افغانستان بیشتر از 43 نفرشده بخاطریکه افغانستان بسیارپیشرفت کرده کاندیداتوری شان هم زیاد شده است امید است که بیشتر از 43 باید شود.
اعظم شریفی

>>>   افغانستان را به 40 ولایت تقسیم کنید وبرای هر یک کاندید یک ولایت کفایت میکند
احمد شعیب "ضیا"خروتی

>>>   به نظر من بهترین کاندید بشر دوست و کرزی است به امید پیروزی هر دو . داکتر عبدالله 9 سال حکومت کرده است و دیگر بس است باید یا کرزی و یا هم بشر دوست رئیس جمهور شود
از طرف ابراهیم و حسن اقای حسینی از هرات ناحیه اول

>>>   سلام به تمام قلم به دستان وروشنفكران افغان .صدسلام برشما.اميدوارم كه ازواقعيات هاي عيني گزاشته تلخ تان وملت تان آگاه باشيد. كه چه سرنوشت راپشت سر گذاشتاند
آيا به فكروطن هستيد يا خير واگرهستيد پس چراازتوفنگسالاران جنايت كاران .قاتلان .جانيان.ومزدوران ووطن فروشان حمايت وپشتباني مي كنيد آيا دراين شكي است كه وطن ما اشغال نشده .پس درچنين حالت انتخابات چه معني دارد .اشاغلگران هرچه رابخواهد انجام مي دهد هركه ازمنافع آنها دفاع نمايد برايش بهتر ين است . درغير آن احمد زاي اشرف ترين است .
نجيب الله ازولسوالي شيندند.

>>>   سلام به تمام ذوستان وهموطنان عزیز به نظر من بهترین کاندید وکسی که لیاقت ریاست جمهوری افغانستان را دارد داکتر اشرف غنی احمدزی میباشد وپیشنهاد من به داکتر عبدالله این است تا لا اشرف غنی احمد زی ائتلاف کند تا بتوانند آقای کرزی را در برابر خیانت هایش محکمه کنند.
محمد ندیم انوری از کابل

>>>   سلام به تمام دوستان وهموطنان عزيز بهترين كانديد كسي است كه دست اش به خون ملت آلوده نباشد سابقه خراب نداشته باشد بجز عدالت وبرقي بچيزي ( قوم گراي ؛ مذهب ؛ سمت وغيره فكر نكند كه او داكتر رمضان بشر دوست است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است