اولین رئیس جمهور با افغانستان چه کرد؟
روابط نزدیک پاکستان با آمریکا، حمایت گسترده آمریکا را در زمینه های گوناگون برای این کشور فراهم کرد. اما گرایش داوود خان به سوی شوروی سابق و هند، بیشتر با تنشهای دولت او با پاکستان مرتبط بود. چیزی که در اواخر حکومت او دردسرهای زیادی برایش به وجود آورد 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۰۳    ۱۳۹۱/۴/۲۶ کد خبر: 38646 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،در چنین روزی 39 سال پیش برای اولین بار نظام جمهوری در کشور ما روی کار آمد.

در 26 ماه سرطان سال 1352 محمد داوود خان در نتیجه یک کودتای سفید ، نظام شاهی در افغانستان به نظام جمهوری مبدل ساخت.
محمد ظاهر شاه پادشاه افغانستان که در سفری به ایتالیا رفته بود و در کشور حضور نداشت ، محمد داوود خان پسر کاکای وی به همراه تعدادی از اعضای کابینه شاهی دست به کودتا زد و رژیم شاهی را به نظام جمهوری تبدیل نمود.

کودتاچیان نخست مرکز مخابرات و رادیو کابل را بدست گرفتند و صبح روز بعد از کودتا ، محمد داوود خان در یک بیانیه ای رادیویی رسما نظام جمهوری در کشور اعلام نمود.

سردار محمد داوود خان اولین رییس جمهور افغانستان بود که در 27 ماه سرطان 1288 هجری خورشیدی در شهر کابل زاده شد. وی پس از به پایان رسانیدن تحصیلات متوسطه در سال 1310 هجری خورشیدی شامل دانشکده افسری علوم شد. وی تا سال 1327 خورشیدی در پست های گوناگون دولتی کار کرد.

در سالهای 1328 و 1329 هجری خورشیدی به عنوان وزیر دفاع و از سال 1332 هجری خورشیدی تا سال 1342 هجری خورشیدی به عنوان نخست وزیر افغانستان اجرای وظیفه کرد. وی در این مدت اصلاحات بنیادی بویژه نهضت بانوان ، اعمار شاهراه ها و نیز تعدادی از کارخانه های بزرگ را پایه گذاری نمود.

روابط خارجی داوود خان بیشتر بر جنجالهای مرزی میان افغانستان و پاکستان متمرکز بود و در زمان او تنش میان این دو کشور به شدت افزایش یافت.
داوود خان بر اساس ملی گرایی معتقد بود که خط مرزی دیورند میان قبایل پشتون جدایی افگنده است. به گفته او ، داوود خان به همین دلیل نیروی زیادی را صرف همین موضوع کرد.

روابط نزدیک پاکستان با آمریکا، حمایت گسترده آمریکا را در زمینه های گوناگون برای این کشور فراهم کرد. اما گرایش داوود خان به سوی شوروی سابق و هند، بیشتر با تنشهای دولت او با پاکستان مرتبط بود. چیزی که در اواخر حکومت او دردسرهای زیادی برایش به وجود آورد.

در 26 ماه سرطان سال 1352 هجری خورشیدی در یک کوتای نظامی بدون جنگ و خونریزی ، ظاهرشاه پس کاکایش را از سلطنت برکنار کرد و نظام جمهوری را بنا نهاد. وی تمایل به حزب پرچم داشت و از این حزب در پایه گذاری جمهوری استفاده نمود و به برخی از اعضای این حزب پست های کلیدی داد.

وی در اواخر سال های قدرتش از مسکو و چپی ها فاصله گرفت و حتی در صدد نابودی آنها برآمد. پس از این اقدام وی ، حزب دموکراتیک خلق بروز 7 ماه ثور سال 1357 هجری خورشیدی کودتا کرد و محمد داوود خان و 39 تن از اعضای خانواده اش را کشت.

جسد محمد داوود خان و اعضای خانواده اش تا سال 1387 هجری خورشیدی نا پدید بود تا اینکه در ماه قوس 1387 هجری خورشیدی از سوی رییس جمهور کرزی کمیسیونی گماشته شد و سرانجام محل دفن اجساد محمد داوود خان همراه با 15 عضو خانواده اش در نزدیکی پلچرخی کابل پیدا شد. محمد داوود خان روز سه شنبه 27 ماه حوت سال 1387 هجری خورشیدی در یک مراسم رسمی در تپه اسکاد کابل بخاک سپرده شد.

اینکه واقعا این روز به نفع جامعه افغانستان بوده است یا نه؟ برای هریک از هموطنان جوابی خاصی دارد. شاید هرکسی برداشت خاصی از داوود خان داشته باشد و انصاف مطلب هم این است که معلوم نیست اگر وی کشته نمی شد، عاقبت افغانستان به کجا می انجامید؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ايكاش داود خان كشته نمى شد تا عاملين جنايت و فاجعه را كه باند وطن فروش خلق پرچم بود به محاكمه مى كشانيد تا سر زمين زيبا ما به اين آتشكده و ماتمكده مبدل نمى شد و مصيبت امروزى ببار نمى آمد و همچنان كشور هاى ديگر جرئت مداخله و شوق ويرانى كشور را در نقاب برادرى با هميارى مزدوران روباه صفت نمى كرد. داود خان با كمى و كاستى كه داشت يك وطنپرست واقعى و دلسوز ى بود كه تمامآ علاقه و تلاش آن براى آبادى و ساختمان كشور بود ، فقط اشتباه اى برا كه سبب نابودى آن شد دير پى برد و آن اينكه روس هاو نوكران آنرا دير شناخت .
روز اعلان جمهورى افغانستان يك روز خجسته در تاريخ افغانستان بود اما افسوس كه مجال زياد نيافت . البته نبايد نا گفته ماند كه داود خان تمامآ اصول جمهوريت را مراعات نكرد . شايد نزاكت هاى خانواده گى و يا هم عقب ماندگى هاى اجتماعى مانع در سر راه آن به شمار مى رفت .
رمضان از كلكان

>>>   روحش شاد باد

>>>   داود خان از همه خاینین فعلی که وطن را به خاک و خون کشاندند و به خارجی ها سپردند صد ها مرتبه بهتر بود

>>>   عبدالولی کابل:
اگر داودخان زنده میبود شید حالا افغانستان قدرت اتمی میبود.

>>>   داود خان یک رئیس جمهور واقعاً وطن دوست و شجاع بود او پلان های انکشافی خیلی خوبی برای کشور ما طرح کرده بود اما متسفانه مزدوران و جاسوسان خائین نگذاشتن تا سردار محمد داود به اهدافش که همانا خدمت به مردم و کشور بود، برسد...بر قاتیلین شهید داود خان
از هرات

>>>   اگر ریس جمهور فقید کشور شهید داوود خان زنده میبود افغانستان دچار سرنوشت نمیشد و کشور چتلستان امروز از ما ضعیف تر و مستعمره ما میبود
شغنانی
کابل

>>>   خدا بیامورز و روحش شاد باد واقعآ که شهید سردار محمد داود خان یک درمان کننده درد های افغانستان بود و مفکوره بیسیار عالی در رفاه و صلح در این کشور داشته است ولی اینکه یک ضرب المثل از قدیم مانده که ( فلان مار در آستین خود جا داد )‌ اشتباه اش اینبود که اتکاء به حزب پرچم نموده تا که خود اش را هم نابود ساخت .
به نظر من اگر داود خان یک مدت زیادی زعیم این کشور میبود ما شاهد این نوع مشکلات این امروز بالای ما است نمبود .
شهید داود خان خود نرخ و بازار ها را کنترول وحتی یکی از ریش سفیدان قصه میکرد که داود خان خود تفتیش به نانوائی رفته تا که از وزن وقیمت یک قرص نان باخبری نماید .
موصوف اینقدر به این ملت دلسوز بود و او یک...واقعی بود و وی شخص ملی بود تفکر روشن داشت و همیشه از سیاست هایش هم معلوم میشد که در امور خود صادق بوده است .
شهادت سردار محمد داود خان را برای تمام ملت صبر جمیل میگویم .
و ای کاش که یک سردار داود خان ثانی هم پیدا میشد تا به ارامی و دور از این نوع مشکلات که امروز به ان دست و گریبان هستیم زنده گی میکردیم .
خوشحال احمد فدا
از گردیز

>>>   باعرض سلام و ادب،
به نظر من نظام شاهی یابه عنوان دیگر پادشاهی نظام کاملا مناسب برای افغانستان بوده و میباشد... اگر نظام شاهی تغیرنمی کرد به باور من افغانستان هیچ وقت میدان نبرد برای متجاوزین و قدرت طلبا درست نمی شد و ما هم به این بدبختی سردچار نمی شدیم ..

>>>   در زمان داود خان بیچاره همگی او را به نام های بد یاد می کردن و ریشخندش می کردن حاله همگی دلمان می شود که مرده اش را از گور بکشیم ورییس جمهورش کنیم حق مان است که هر چی کردیم خود ما ن کردیم هر کس بخواهد به این سر زمین خدمت کند می کشیمش وهر کس بخواهد از بین ببرش ...قدر وعزتش می کینم عجب مردم... هستیم

>>>   برادران حال از مرده چه میخواهید خدواند مغفرت اش کند بگزارید که دیگران کارنمایند
لیلا از کابل

>>>   تباهی و خرابی افغانستان از دست سیاسیت های غلط و پشتونوالی ... بود اگر یک زره این عقل تو کلش بود امروز بدین بدختی دچار نه بودیم می دانید در اویل این ...شد بعد دید که روسیه در قضیه پشتونستان به پاکستان فشار نیاورد دست به دامن امریکا یها درزا کر دکه این عمل دادود به دماغ کمونست ها خوش نه خورد در یک روز گلم حکومت اشت جمع شد اگر این ... می داشت در یک روز همه هسته بودی کشور به دست کمونست ها می افتید بناً چندان آدمی نبود و به تبصره هم نیاز نیست خداوند ج عادل است جزای اینکه سر مردم به جبر پشتو می خواند می دهد.

>>>   ای هموطنان ...
داود خان نه اهل سیاست بود , نه کدام آدم دور اندیش و باتدبیر بود, نه اهل دانش و خرد بود, نه اهل مروت و مدارا بود . سال ایکه نیکوست از بهار اش پیداست. یکبار به اطرافیان , معتمدان و تیم کاری اش نگاه کنید, به ماهیت و ظرفیت سیاسی و شخصیتی وی بیشتر پی میبرید. وی و برادر اش, سردار نعیم خان دست پرورده عمو محیل و...شان سردار هاشم خان بودند و هردوی شان بسی جفا و... در حق فرزندان وطن پرست و چیز فهم کشور ما روا داشته اند. در بند کشیدن مرحوم علامه شهید بلخی, مرحوم ملک خان عبدالرحیم زی, شهادت مرحوم هاشم میوندوال ... شمه از جنایات بیشمار..است.
در زمانیکه بر اریکه قدرت ریاست جمهوری تکیه زد, مشاوران اش یا آدم های... مانند قدیر وزیر ذاخله, سید عبدالا الله, حبدر رسولی چرسی وزیر دفاع وی, حسن شرق و فیض محمد پرچمی بودند. پرچمیان مانند غده سرطان بر منطق و خرد او انتشار کرده بودند. هاشم میوندوال به اشاره مستقیم پرچمیان و شکنجه های شکنجه گر مشهور صمد اظهر به قتل رسید که بعد ها در زمان قدرت پرچمیان , مقام مهمی احراز کرد.
حیف و هزاران تاسف که مردم ما جنایات و نامردی های چنین خود کامگان را فراموش میکنند.
محمد ابراهیم از ولایت غزنی

>>>   تیر از کمان چو رفت نیاید به شصت یاز
پس واجبست در همه کاری تاملی
کرزی هم باید متوجه ااعمالش یاشد
جیحون

>>>   زنده باد داود خان روهش شاد باد

>>>   کاش داوود زنده می بود،

>>>   داود خان یک رئیس جمهور واقعاً وطن دوست و شجاع بود او پلان های انکشافی خیلی خوبی برای کشور ما طرح کرده بود اما متسفانه مزدوران و جاسوسان خائین نگذاشتن تا سردار محمد داود به اهدافش که همانا خدمت به مردم و کشور بود، برسد...بر قاتیلین شهید داود خان
هرات

>>>   داود خان واقعا یک شصئ وطن دوست و ملئ بود.
زلمئ

>>>   زودمانند یک ... ظهور کرد ومانند یک جاسوس از بین رفت خوب ایشان یک سیاست مدار کم تجربه بودند.

>>>   خدمت دست اندکاران محترم نشریه افغان پیپرو تمام هموطنان عرض سلام ، ادب و احترام دارم.
باید بعرض برسانم اینکه بخاطردرک بهتر و بیشتراشتباهات سیاسی و احساساتی داودخان لطفاْ به کتاب داوودخان درچنګال کا.جی.بی. و همچنان کتاب دهه قانون اساسی یا دهه دموکراسی (غفلت زدګی افغان ها و فرصت طلبی روس ها) اثر ژورنالیست مشهورکشورصباح الدین کشککی مراجعه نمایید مسایل زیادی رادریافت خواهیدکردکه طرزفکرشما را درموردداودخان تغییرخواهدداد. بهرصورت ازنظرمن بزرګترین اشتباه اواین بودکه اولاْ بسیاراحساساتی عمل میکرد و همین احساساتش بودکه او رابه پرچمی ها که دست نشاندګان معلوم الحال اجانب و آنهم شوروی...بود نزدیک ساخت ، زیرا او وقتی ازصدارت برکنارشد درمقابل پسرکاکاوخسربره اش (ظاهرشاه) عقده ګرفت و غرض عزل او و بقدرت رسیدن خودش بهروسیله ممکن که آنهم همدست شدن باګروه مزدور...پرچم بوددست زد، بعداْ بهترین فرزندان مسلمان کشورکه درعین حال دانشمندان نیزبودند و مربوط نهضت اسلامی کشوربودند به خاطرخوشی خاطر مزدوران روس به شهادت رسانیدکه ازان جمله میتوان ازانجنیرحبیب الرحمن شهید، مولوی حبیب الرحمن شهید، داکترمحمدعمرمدافع شهید، استادغلام ربانی عطیش شهید و... میتوان نام برد. بهرصورت نباید درقسمت هیچ کسی احساساتی و بدون معلومات قضاوت نماییم . فقط یګانه چیزیکه درقسمت داود خان نمیتوان ازان انکارکردهمانا مقاومت اش درمقابل کودتاچیان بدنام وفاسد۷ثورسال ۵۷ است که درحقیقت میتوان آنراتجاوز غیرمستقیم شوروی نامید. که بالاخره درهمین مقاومت با اعضای فامیل خودقهرمانانه شهیدشد. ونام خودرادرصف شهدای ضدکمونیزم ثبت کرد. خداوند بحالش رحم نماید و مغفرتش نماید.
برادرشما سلطان ازکابل

>>>   هیچ فرد صد در صد خوب نیست اما مرحومی آدم دلسوز بود ولی سیاست مدار و سیاسی نبود به کوبیدن یک مشتی احساساتی به میز امپراتور برزنیف کل کشور به باد داد .خو ای رهبران افغانستان ای بوته فقیری چرس خراب کرده کرزی صاحب که اینقدر از چرکستان می‌ترسد بخاطراینکه چرس آدم ترسو میسازند مارشال ففهیم تکلیف شکر داره...
.یک تن از خدمه ارگ ریاست هیچلند

>>>   محترم سلطان!
ازاخلاف نهضت اسلامی چه خیر دیدیم که حالا از اسلاف شان ذکر
خیر کنیم. اگر حالا انجنیرحبیب الرحمن شهید، مولوی حبیب الرحمن شهید، داکترمحمدعمرمدافع شهید، استادغلام ربانی عطیش ...زنده بودند , حتمآ 3-2 خانه در شیر پور, دوبی و چندین ملیون دالر پول در بانک های خارجی داشتند. ارشنیدن نام نهضت و تهضت بازی حالم بهم میخورد. حالا همان مسلمانان دو آتشه و پرجمی و خلقی از یک آستین سر بدر آورده و در چور و چپاول کشور و مردم آزاری گوی سبقت را از همدیگر ربوده اند.
پلوشه مادر سه فرزند یتیم از کابل

>>>   اگرداوودخان شهیدزنده بود افغانستان به قدرت بزرگ اقتصادی و نظامی درمنطقه و جهان تبدیل میشد.او شخص ملی و وطن پرست بود. ولی قدرتهای استعماری درتاریخ نشان میدهدکه مغزهای متفکرسیاسی افغانستان را مجال خدمت به مردم و وطن رانداده اند.مانندامان الله خان غازی که ازافغانستان عقب مانده رنج میبرد.به دستورانگلیس قیام برعلیهش شروع شد و داوودخان راهم کمونیستهای طرفدارروس به شهادت رساندند.
علی مهاجردرایران.مشهد

>>>   داوود خان هم حیف که کمی قومگرا بود،...
کراچیوان....

>>>   آیا همین داود خا پشتونیست نبود که انتحاریون را به مناطق شمال افغانستان که امروز پناه گاه امن طالبان است جابجا کرد؟ پس خداوند سخت از داود بازخواست ... کند.
ولسلام ضد فاشیزم

>>>   خداوند مردم را از شر این ...را نجات دهد.

>>>   سردار محمد داوود خان فقید شایسته ی هر نوع تقدیر است . بنده به پنداشت خودم سه نفر را در تاریخ معاصر سخت احترام دارم و آنان را بهترین الگو ها برای کشورداری آینده می دانم . یعنی اگر افغانستان بخواهد کشور بشود و ملت بشود و در جوار جامعه ی جهانی زندگی در خور شآن داشته باشد ، باید به این سه نفر اقتدا کند : 1 - غازی امان الله خان 2 - سردار محمد داوود خان 3 - داکتر نجیب . تمام .
اما اگر قرار باشد در این سرزمین به جای ملت سازی قوم و قبیله و طایفه و باند و وند و ... درست شود که خدا کرزی را برای همین آفریده است .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است