برگشت مهاجرین به حالت تعلیق در آمده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۳    ۱۳۸۸/۷/۸ کد خبر: 3864 منبع: پرینت

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور مهاجرین و وزارت امور مهاجرین افغانستان تایید کرده اند که ادامه نا امنی ها در کشور تاثیر ناگوار بر جریان برگشت مهاجرین افغان از کشورهای پاکستان و ایران به جا گذاشته است.

نادر فرهاد، سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل در کابل در مورد به تعلیق درآمدن جریان برگشت مهاجرین افغان از پاکستان چنین گفت که دلایل متعدد هم در داخل افغانستان و هم در بیرون از افغانستان وجود دارد.

در قدم نخست مهم ترین دلیل این است که برنامه بازگشت داوطلبانه افغان ها از پاکستان در حال تعلیق قرار دارد و افغانهایی که خواهان بازگشت را داشته باشند نمی توانند به افغانستان برگردند.
دلایل به تعلیق در آمدن بازگشت مهاجرین افغان مسایل امنیتی پاکستان است که UNHCR نمی تواند فعالیت های خود را به شکل درست پیش ببرد هم چنان کشته شدن سه تن از کارمندان ما در پاکستان نیز روی این پروسه تاثیر گذاشته است.

سازمان ملل متحد در آغاز امسال پیش بینی کرده بود که بیشتر از دویست هزار مهاجر افغان از کشورهای پاکستان و ایران به افغانستان برخواهند گشت اما سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل به رادیو آزادی گفت که 50 هزار تن از مهاجرین افغان تاکنون برگشته اند.

بسیاری از مهاجرین بازگردانده شده به کشور از عدم دسترسی به امکانات در داخل افغانستان شکایت دارند.

عمر عیار، معین وزارت امور مهاجرین افغانستان گفت که تلاش های آنان برای ایجاد تسهیلات به مهاجرین برگشت کننده هم چنان ادامه دارد.

وی در ادامه گفت که بخاطر عودت مهاجرین اولین اقدام عمده ما ایجاد شهرک ها و توزیع زمین برای مستحقین بوده است.

در ماههای اخیر گزارش های زیادی منتشر شده است که به سبب درگیری های نظامی در برخی از مناطق سرحدی پاکستان، مهاجرین افغان با دشواری های جدی روبرو شده اند و در همین حال از بدرفتاری مقامات ایرانی با مهاجرین افغان نیز گزارش هایی داده شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بسیاری از خانواده های برگشت کننده از ایران به شمال افغانستان و هم چنان صدها خانواده برگشته از پاکستان شکایت دارند که برای آنان کمک های لازم صورت نمی گیرد و یا کمک هایی که از سوی سازمان ملل و سایر نهادهای خیریه به آنان داده می شود، اندک است اما آنان به کمک های بیشتری نیاز دارند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است