طالبان با اجازه پاکستان به قطر رفتند؟
پاکستانی ها مشکلات امریکا را می شناسند و هند نمی تواند جایگاه پاکستان را بگیرد و این چانه زنی ها بالاخره به نفع پاکستان به پایان می رسد 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۱۱    ۱۳۹۱/۴/۱۲ کد خبر: 38038 منبع: پرینت

آقای وحید مژده آگاه امور سیاسی در باره حضور طالبان در نشست ها و دستاوردهای نهاد صلح در افغانستان گفت: سفیر پاکستان گفته که با اجازه ما طالبان به قطر رفته اند ! من این مسئله را روشن میکنم که طالبان چطور به قطر رفته اند تا این موضوع برای مردم روشن شود.

زمانی که در المان مذاکراتی انجام شد تصمیم بر این شد که مکانی برای طالبان در جایی غیر از پاکستان در نظر گرفته شود و قطر در نظر گرفته شد، طالبان لیستی از طالبانی را که به قطر میخواستند بفرستند به امریکایی ها دادند و گفتند تا از امریکا اجازه بگیرند تا این گروه از پاکستان خارج شوند و به قطر منتقل شوند و امریکا این کار را کرد، ولی جنرال پاشا که در آن زمان رییس ای اس ای بود بسیار ناراحت شد و به طالبان گفت شما بسیار اشتباه کردید و شما امریکا را نمیشناسید چون امریکا کشوری است که دشمنانش از دوستانش مصون تر است و از طالبان گلایه کرد که چرا به آمریکایی ها اعتماد کرده اند.

پاکستان بالاخره تصمیم گرفت تا به وضعیت زندانی های طالب بهبود بخشد و همه را در زندان کراچی منتقل کند.
این گفته سفیر پاکستان که ما اجازه دادیم تا طالبان به قطر بیایند بسیار اشتباه است و تا زمانی که اجبار امریکا نمی بود پاکستان به هیچ وجه این کار را نمی کرد.

وی در رابطه با نشست جاپان گفت: سال گذشته دو نفر جاپانی مسلمان به کابل امدند و برای ما گفتند، که ما قصد داریم یک کنفرانس را در جاپان برگزار کنیم و از مخالفان دعوت کنیم و من گفتم که طالبان در این نشست ها شرکت نمی کنند و چندی بعد از طالبان اجازه گرفتند تا با انها مذاکره کنند.
در این کنفرانس از طالبان و دیگر مخالفان دعوت کردند و این فرصت پیش امد تا با طالبان گفتگو کنند و صحبت ها در انجا نه از صلح بود و نه از چیز دیگر بلکه نشستی بود تا در ان هرکس نظر خود را بگوید و هیچ توافقی انجام نشد بین کسی.

وی افزود : من برای اولین بار شاهد این بودم که طالبان برای اولین بار اجازه دادند تا نماینده ای از انها در نشستی شرکت کنند و این نشان میدهد که امریکا اجازه میدهد تا کسی که در لیست سیاه نامش وجود دارد سفر کند و نشان میدهد که امریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که مشکل افغانستان جز با مذاکره با طالبان انجام نمی شود.

چرا طالبان حاضر نیستند با افغانستان مذاکره کنند؟
طالبان میخواهند برای اولین بار با امریکا گفتگو کنند تا امریکا به انها بگوید کی افغانستان را ترک میکنند و بعد مذاکره با گروه های دیگر انجام میشود و تا زمانی که امریکا اعلام نکند کی افغانستان را ترک میکند این مذاکرات بی فایده است از طرف طالبان .

ایا طالبان واقعا چراغ سبز هایی برای حضور در نشست ها نشان میدهند یا نه فقط باید به وعده هایشان امید بست؟
من اول به مسئله پاکستان میپردازم که پاکستان در گذشته برای جریانات افراط گرایانه خود دو مسئله داشت یکی افغانستان و دیگری کشمیر که کشمیر مسئله اش حل شد بین پاکستان و هند و تنها مسئله افغانستان مانده است.
این افراط گرایی اگر در پاکستان به سمت دیگری سوق داده نشود پاکستان را به ویرانی میکشد پس پاکستان ان را به سمت افغانستان سوق داد و در طول مدتی که نیروهای خارجی در افغانستان بود پاکستان توانست این موضوع را حل کند اما زمانی که افسار این افراط گرایی از دست پاکستان خارج شد خود پاکستان را ویران کرد مثل مسئله سوات پاکستان .

برای پاکستان جنگ افغانستان بسیار مهم است تا جنگ خود پاکستان را به سمت افغانستان سوق دهد برای همین افغانستان برای پاکستان بسیار مهم است.
به نظر من امریکا نمیتواند کاری زیاد در مقابل پاکستان انجام دهد چون تنها کشوری که امریکا را با اسیای میانه مرتبط میسازد پاکستان است که پاکستانی ها هم بسیار زرنگ هستند و امریکا را بسیار خوب میشناسند.
به هر حال پاکستانی ها مشکلات امریکا را میشناسند و هند نمیتواند جایگاه پاکستان را بگیرد و این چانه زنی ها بالاخره به نفع پاکستان به پایان می رسد.

وی در باره عربستان سعودی گفت: عربستان سعودی با پاکستان مشکل دارد و عملکرد های امریکا در این منطقه به نفع ایران تمام شده که ایران رقیب بزرگ عربستان است در منطقه ، پس بی توجهی عربستان به افغانستان ناشی از همین مسئله است که روابط خوب با امریکا ندارد و عربستان از نظر امریکا پاکستان دوم است که همه این ها را باید در نظر بگیریم که این مسائل نشان میدهد که ما نباید انتظار داشته باشیم اگر از پادشاه عربستان سعودی بخواهیم که بیایید با ما کمک کنید و انها هم بگوید باشه، اینجا منافع و مسائل بسیاری نهفته است که باید در نظر گرفته شود که اعمال امریکا در منطقه برای عربستان سعودی خوشایند نیست.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ٓٓجناب مژده صاحب بسیار درست گفتند کاملآ همین طور است.
نوراحمد

>>>   وحید خان خیلی کوشش کردی همه گپها را به نفع پاکستان تمام کنی. با این اظهار نظرهایتان شخصا به کارشناس بودنتان شک دارم. برای همین خواستم نظراتتان را با با برداشت خودم از امور جهان تحلیل کنم.

هند نمیتواند جایگاه پاکستان را بگیرد؟

1. با رشد سریع اقتصادی و علمی هند، هر روز نقش این کشور در معادلات جهانی بیشتر میشود. افزایش نفوذ این کشور در امور منطقه که جای خود را دارد. و بر عکس این پاکستان است که روز به روز ضعیفتر میشود و با توجه به کاهش چشمگیر کمکهای دول غربی، ضعف پاکستان بیشتر آشکار خواهد شد. سیلابهای پارسال و ناتوانی دولت پاکستان در کمک رسانی به آسیب دیدگان مصداقی آشکار از یک دولت ورشکسته و ضعیف بود.

2. عربستان از نظر امریکا پاکستان دوم است؟

به قول معروف عربستان تانک تیل (پمپ بنزین) جهان است. شما چطور یک کشور صدقه خور را با بزرگترین تامین کننده ی انرژی جهان مقایسه میکنید؟ اگر پاکستان با دنیا قهر کند به دنیا چقدر ضرر میرساند؟ جز این است که 180 میلیون گرسنه شرشان از سر دنیا کم میشود. و اگر به هر دلیلی جلو صادرات نفت عربستان گرفته شود چطور؟ آیا چرخ اقتصاد دنیا باز هم با کسر 10 میلیون بشکه نفت در روز خواهد چرخید؟


هر گاه دیدید پاکستان صادر کننده ی تکنولوژیهای پیشرفته به جهان شده است و هر گاه دیدید سطح زندگی مردم پاکستان از هر نظر بسیار بالا رفته است. آنگاه بیایید و از یک پاکستان قوی و تاثیر گذار حرف بزنید. و گر نه با معلوماتی که من دارم پاکستان یک کشور به بن بست رسیده، ورشکسته و در حال نابودی است.

با احترام

احمد

>>>   اقای مژده چون تمایل به پاکستان دارندقضاوت هایشان هم جانب پاکستان را میگیرد عرب هامیگویند
کل یغنی علی لیلاه هرکسی به لیلای خود شعر میخواند مژده صاحب بلاخره حزب اسلامی هستند برادران حزبی ما همیشه زور به نظر شان کمزور معلوم میشود وجانب مقابل را بسیار ضعیف میشمرند اگر روند تحولات را دونفر مسلمان عادی جاپان میتوانست تغییر بدهدچقدر خوب وبجا بود
موضوع طالب باندازه ای بغرنج وپیچیدهخ داست که یک جوال زغیر ویک جوال کنجد را باهم مخلوط نمائید وبعد به مژده صاحب بگوئیدکه بدون وسایل پیش رفته با دست انها را از هم جدا کنید

>>>   جناب مژده صاحب كه يك طالب است همه چيز را خبر دارد

>>>   وحید مژده یکی از ایدئولوگ های باندهای جنایتکار بنیادگرا در افغانستان است که امروز برای فریب مردم به خود چهره روشنفکر را گرفته و روزی نیست که از چینل های تلویزیونی و سایر رسانه های افغانستان سر و کله اش پیدا نباشد.

وی در مصاحبه با "پیام آفتاب" ننگ و پلیدی های زندگیش را با افتخار چنین بازگو میکند: "در زندگی سیاسی خود همیشه با تندرو ترین گروهها مثل حزب اسلامی آقای حکمتیار و مکتب خدمات مجاهدین که توسط شهید عبدالله عزام، رهبری می شد، کار کرده ام."

در دوران امارت جهل و جنایت طالبان، وی از مقامات مهم سیاسی وزارت خارجه طالبان بود و با سران این گروه قرون وسطایی نشست و برخاست داشت و حتی به گفته خودش دوبار با شخص اسامه بن لادن نیز دیدار هایی داشته است. وی آنقدر فرد نزدیک و قابل اعتماد برای طالبان بود که این گروه وحشی برای نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد وی را انتخاب کرده بودند هرچند تا آخر موفق به اخذ این کرسی نشدند.

این به اصطلاح روشنفکر خاین و مزدور، امروز با عوامفریبی و پستی خاص خود را "کارشناس مسایل سیاسی" و "روزنامه نگار" جا زده و با تحلیل های بویناک اخوانی تلاش دارد تا در لفافه به نفع گروههای آدمخوار و میهنفروش بنیادگرا تبلیغات نماید.

جاوید

>>>   مژده خودش طالب است.
ویس

>>>   طالب ها باید به امر پاکستان در قطر شرکت می کردن و همین طور در جاهای دیگر چون پاکستان وهمکار هایش بودکه همین طالب را تولد دادن وبه هم رشد دادن و هم چنان تربیه خوب کردن تااینکه وسیله ی باشد برای منافع اقتصادی وسیاسی ویرانی کشور های همسایه هایش وخصوصا برای خرابی افغانستان که همان طور هم شد ولی معلوم می شود در اینده انشاالله باعث خرابی خود پاکستان می شود .
انجنیر علی محمد فرهمند -کابل

>>>   مژده خودش مطلب مینویسد، نظر اول را هم خودش مینویسد و حرف خود را تایید میکند. هه هه هه هه هه، و فکر میکند مردم بلا نسبت ... هستند و متوجه نمیشوند.

>>>   اول انعده افرا دیکه منفی نظر داده اند بسیار بی حد بیسواد ویا هیچ تحلیل های سیاسی را نمی فهمد ویا از خاندان باند های جنایت کار باند شمال است که برای اینها صرف افراد وابسته به باند های دزد قهرمان و سخنور است در خقیقت اینکه انعده افرادی وابسته به شرو فساد شورای نظار و یا هزاره های جهنمی همه شان خود خواه دزد و جاه طلب اند که به هیچ همه مسایل را سیاسی فکر می کنند

>>>   این مطلب بسیارروشن است آقای مژده صاحب .این طالبان که درخارج سفر میکندویااین تروریستهای القاعده که ازکشورهای خارج به پاکستان میادوبرمیگردد،اینهاکه قاچاق نمیاد؟همه باپاسپورتهای کشورهای شان است.وپاکستان مامن این تروریستهاوحامی شان است.شمارابخداقسم جایگاه بن لادن رادیدیدآیاپاکستان بی خبربود؟ چطورآن دکترکه اورابه سیا نشان داده به 33سال حبس محکوم شده؟مگرپاسپورت طالبان یاپاکستانی ویاافغانی هستند؟چطورافرادحزب اسلامی درپاکستان سفیرمیشه وحلقه اول کرزی درارگ افرادحزب اسلامی است؟شایدپاسپورت طالبان افغانی باشد؟ حتی عبدالمالک ریگی ازجنایتکاران بلوچ وهابی سیستان که ایران اورادست گیرکردپاسپورتش صادره ازافغانستان بود؟

>>>   آقای مژده شما به اجازه پاکستان در عصر ذلت بار و اختناق آور طالبان در وزارت خارجه با طالبان تروریست همکاری نمیکردید؟کاش میدانستم که جواب شما چه است؟
میلاد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است