چاپ کتاب اطلس یک توطئه بوده است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۲    ۱۳۹۱/۴/۱ کد خبر: 37634 منبع: پرینت

دادستانی هشدار می دهد که در کار چاپ کتاب اطلس اتنوگرافی اقوام ساکن در افغانستان توطئه هایی در کار بودند.

به گزارش طلوع، معاون دادستانی می گوید که دست هایی در بیرون از مرزهای کشور نیز در این توطئه دست داشتند.

وی تاکید می ورزد که در بررسی های نخستین در این باره آغاز شده است وبا عاملان چاپ این کتاب برخورد قانونی خواهد شد.

رئیس جمهور کرزی نیز چاپ این کتاب را از سوی آکادمی علوم افغانستان اهانت به تمام ملت و اقوام افغانستان می داند.

به دنبال واکنش ها درباره کتاب اطلس اتنو گرافی اقوام ساکن در افغانستان رئیس جمهور کرزی به دادستانی دستور داده است تا این موضوع را بگونه ای جدی بررسی کند.

رئیس جمهور کرزی چاپ این کتاب را از سوی آکادمی علوم اهانت به تمام ملت و اقوام کشور میداند و خواستار پیگرد قانونی عاملان چاپ این کتاب است.

دادستانی تاکید می ورزد که بر بنیاد قانون اساسی افغانستان دامن زدن به اختلافات در میان اقوام ممنوع است.

در این میان رئیس پیشین آکادمی علوم افغانستان به میان آمدن واکنش ها را برخاسته از ریشه های سیاسی می داند.

این نشست در نتیجه مداخله اعضای آکادمی علوم به خشونت و تبادل سخن های زشت انجامید کتاب اطلس اتنو گرافی اقوام ساکن در افغانستان به تعداد 1000 جلد چاپ شده است و نزدیک به 630جلد ان از سوی آکادمی علوم توزیع شده است متباقی آن را دادستانی گردآوری کرده است.

در پیوند به چاپ این کتاب که گفته می شود در آن به قوم هزاره اهانت شده است به شمول رئیس آکادمی علوم چهار مسوول این نهاد از وظایفشان برکنار شده اند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اعتراضات و انتقادهای هزاره ها ازاین کتاب, بیشتر موضوعات این کتاب را علیه قوم ونژاد هزاره ها بمردم تمام دنیا تشریح کرد حتی برای آنهائیکه هرگز کتاب نمیخواندند واین چیزی بود که اکادمی علوم میخواست.
فرهاد از هرات

>>>   یا ایهاالناس انا خلقناکم من ذکر و انثا و جعلنا کم، شعورا و قبائل لتعارفو ان اکرمکم عندالله اتقیکم: ای! شمارا از زنی و مردی آفریدم و شمارا ملتها و قبیله ها قرار دادیم تا به این وسیله یکدیگر را بازشناسید(نه اینکه به این وسیله بر یکدیگر تفاخر کنید). هماناگرامی ترین شما نزد خداوند متقی ترین شماست.
بلی دوستان هم وطن! جای تعجب است که تحصیل کرده های ما نیز با چنین القاب های باد آورده ومال قرون وسطی باور دارند و به آن دامن می زنند. سه صدسال می شود که در این کشور حکومت وظلم کردیم و لی با چنین حرکت های تفرقه انگیز هیچ چیزی بدس نیاوردیم. باز این اکادمسین های که از سرتابه پایشان غرق در تعصب و تفرقه هستند باز از این ملت زنجر کشیده چه می خواهد! چرا ما همیشه راهی را دنبال می کنیم که آخرش بن بست است؟ واقعا من منحیث یک تحصیل کرده ی پشتون از چنین عملکرده های قوم خود در طول تاریخ پشیمان وخجالت می کشم و خدا چرا مارا خلق کرده و چرا باز می خواهیم کشور را بسوی فاجعه پیش ببریم.
گل احمد وردکی

>>>   برادان افغان به هوش باشيم در حالي كه كشور هاي غربي بين خود اتحاد برقرار مي كنند بين قوميت ها ي ديگر كشور ها مخصوصا مسلمانان به هر نحوي تفرقه مي اندازند ( قومي ديني ن‍ژادي كشوري ...) دقت كنيد آنها اتحاديه اروپا را درست كردند آنها سازمان ناتو را درست كردند يعني در حاليكه خود متحد مي شوند ما را از هم دور ميكنند بياد داشته باشيم دين اسلا م ما را از تفرقه وفخر فروشي منع كرده است
(دوست)

>>>   باعرض سلام برای تمام هموطنان عزیز بنده نوروزعلی رضایی ازجاغوری غزنی پایتخت فرهنگی اسلامی تادوره لیسه درجاغوری تحصیل کرده ام که ۶سال است مقیم گرم ترین مفطقه ایران هستم .که همیشه مصروف کارهای روزمره خودهستم فرصت کم پیش می آیداخباررادنبال کنم به تازگی ازانتشاراین کتاب فتنه انگیزبه قلم یکی ازهوطن گرامی به نشررسیده باخبرشدم جای تأسف است آدم امروزبه کارهایی دست می زندکه افتخارفرداباشدنه اینکه خودش راراهی دادگاه بیبیند بایددادگاه طبق قانون اسلامی برخوردکندتاازچنین کارهای تفرقه انداختن جلو گیری شودامروزهمه اقوام افغانستان به درستی درک کرده اندکه ماباهم دشمن نیستیم این کشورهای خارجی وهمسایه هاست که ازبی سوادی واسلام دوستی مردم عزیزمااستفاده می کنداینکارهاکه اعلان هم شده راهنمای وهمکارخارجی دارداینهادورازکرداراسلامی هستن ماهمه مسلمان هستیم مسلمان به قوم نژادتعلق نداردهرکسی می خواهدمسلمان باشدبایدبه قبله گفتار قرآن کریم عقیده داشته باشد ازاینطورآدم زیادهستن که دستورخارجی هاانجام میدهدکه کشوررابه چالش بکشدنمونه اش واقعأبرای بنده جای شرم است که ذکرکنم بایدبگویم درک همه مابشترشودکه چطورازطعمه خارجی رها شویم مثال دیگرش درخودآمریکاواضع درجلوتلویزیون به اسلام وپیروان آن توهین میکندبنام اللایاری که فرخته شده به دشمنان اسلام وکشورعزیزاست چندسال بعدمشخص خواهد شدکه آقای اللایاری راهنماخارجی وانگلیسی داشته است بایدبااینطورآدم های که هست که اگردسترسی باشدباید طبق قانون مجازات شوداگردورازدسترسی است بایدبه حرف هایش توجه نشودوقتی درس می خوانیم چراازفکردیگران استفاده کنیم که کشوررابه فاجعه بحران دیروزبکشانیم آیاکارهای دیروز عبرت امروزنشودآیابازهم ویرانی ومهاجرت ادامه داشته باشددرپایان این نظریامقاله می خواهم ازهمه محلصلان همه اقوام ومردم مخالفت اش رابااین کارتفرقه افکنی اعلان بکندوازادکادمی علوم می خواهم به جای چاب چینین آثاربایدهزینه رابرامحلصلان به مصرف برساندفعلأ افغانستان نیازی به سواددارد وبازسازی اثارباستانی نه تولیدآثارباستانی ای افغانستان بی کس خدانگهدارد

>>>   تنها شما هزاره ها نه بلکه غیر هزاره ها به شمول ما تاجک ها و ممکن سایر فارسی زبانان و ازبک ها در اعتراض سهیم بوده و از طریق فیس بوک، ایمیل ، صحبت ها در با مردم و انگیزه دادن سهیم بودند .
با احترام
ارگونوال

>>>   خاک بر سر ما مسلمانان!
در آمریکا شاید بیش از 20 نژاد مختلف زندگی می کنند، سالهاست دیگر از نژادپرستی دوری می کنند، حتی سیاه که کاملا متعلق به قاره ای دیگر است و دارای تاریخچه و فرهنگ و سرزمین متفاوتی است را انسان می دانند و قابل احترام. ولی ما چه؟!! هر روز به اسلاممان می نازیم، به پیامبرمان، هر روز برای آن می جنگیم، خودمان را می کشیم، ولی آیا اسلام را می فهمیم؟ ما مسلمان نیستیم، من کفر را به این اسلام ترجیح می دهم!

>>>   چاب مجموعه اوراق بين الدفتين بنام اطلس اتنو گرافي اقوام افغانستان يك عمل ضد قانون اساسي كه طبق ماده 22 آن هرنوع تبعيض وامتياز بين اتباع افغانستان ممنوع است، بوده وخيانت ملي محسوب ميشود
كه اين نوشته هاي اهانب آميزازيكسو قلوب مليون هامردم مسلمان ،مجاهد وعزت مند افغانستان راجريحه دارنوده ازسوي ديگر اكادمي علوم كه يك مركز علمي وتحقيقي بود بي اعتبارساخته بازهم جاي تشكراست ازمقامات بلند رتبه دولتي مخصوصاازريس جمهوركرزي كه عاملين اين توتئه راازوظايف شان بركنارنموده وبه مقامات عدلي وقضاي دستور پيگرد آنراداده اميد است كه مقامات عدلي وقضاي كشورنيز باچنين اشخاص نفاق افگن برخورد قانوني نمايند
بااحترام «محمد يوسف» ازكابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است