به بهانه سی و سومین سالگرد احمد ظاهر
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۴۵    ۱۳۹۱/۳/۲۴ کد خبر: 37286 منبع: پرینت

احمد ظاهر از جمله هنرمندانی خوش صدا و مبتکر در افغانستان به حساب می آید که با همکاری شماری از دوستان و همکاران نزدیکش همچون استاد ننگلالی، سلیم سرمست و زلان و ظاهر هویدا توانست تغییرات ویژه ای را بر موسیقی کلاسیک افغانی به وجود آورد و موسیقی آماتور را بنیانگذاری کند.
وی در اوایل با مخالفت پدرش که در زمانی صدراعظم وقت افغانستان بود، رو به رو گردید . همچنان تعصبات و مخالفت شماری از هنرمندان دیگر به فعالیت های احمد ظاهر باعث گردید که به وی به دیده حقارت و رقابت های ناسالم نگریسته شود.

احمد ظاهر در یکی از مصاحبه هایش گفته بود من طرفدار نوآوری و تازگی در کار هنری هستم و همیشه تلاش خواهم کرد تا آثار جدید و تازه تری را ارائه کنم.
یکی دیگر از ویژگیهای هنری وی یکجا کردن و تلفیق آلات موسیقی شرقی و غربی بود که طیف علاقه مندانش را بیشتر کرد و حتی در خارج از کشور طرفداران وی گسترش یافت.

وی در انتخاب شعر سخت گیر بود و برای اشعاری که آهنگ ساخته است، تازگی دارد. احمد ظاهر با هنرمندان بانو همچون استاد مهوش، هنگامه و ژیلا چندین آهنگ را به صورت دوگانگی ثبت کرده است.

نامبرده در سال 1325 هجری خورشیدی دیده به جهان گشود و در سن سیزده سالگی به نواختن هارمونی آشنا شد، از انجای که وی دانش اموز لیسه حبیبیه شهر کابل بود، چندین کنسرت هنری در لیسه یاد شده اجرا کرد که با موجی از شور و شوق علاقه مندانش مواجه شد و در این میان لقب بلبل حبیبیه را به او دادند.

وی سپس به موسیقی غربی از جمله آکاردئون، فلوت و ترونپت روی آورد و کوشید که سروده هایش را از این طریق به علاقه مندانش ارائه دهد.
صفی الله ثبات، شاعر و آهنگ ساز: من زمانی شاعر، آهنگ ساز و دوستش بودم و از زمان کودکی با هم بزرگ شده بودیم و من یک کرسی را تاسیس کرده ام و از مقامات زیر صلاح می خواهم که مکتبی را به نام احمد ظاهر بنا کنند و این یک کار شایسته خواهد بودو از استادان مجرب استفاده کنند تا جوانان ما به موسیقی رو آوردند.

احمد ظاهر در سال 1340 هجری خورشیدی، گروهی هنری را تشکیل داد و به اجرای کنسرت های هنری را در رادیو افغانستان پرداخت.
او در طول 33 سال عمرش 380 آهنگ صوتی را در چهارده آلبوم به جا گذاشته است. وی تنها دو آهنگ تصویری داشته است که برای علاقه مندانش از اهمیت زیادی برخوردار است.

احمد ظاهر چندین کانسرت هنری را در چندین ولایت مختلف کشور اجرا کرده است و به دعوت خانم رضا شاه پهلوی شاهنشاه ایران جهت اجرای سروده هایش به ایران رفت که با استقبال زیاد مواجه شد اما هیچ گاه فیلم های این کانسرت منتشر نشد و تا کنون اثری از تصویر های این کانسرت احمد ظاهر در ایران وجود ندارد.

بگزارش طلوع، صفی الله ثبات، شاعر و آهنگ ساز: بسیاری از مردم به خاطر این که تعدادی از آهنگ هایش را ساخته است فکر می کنند که شاگرد نعیم نواز است ولی احمد ظاهر هیچ گاه شاگرد کسی نبوده است و من بارها این را تکرار کرده ام.

احمد ظاهر در سال 1351 هجری خورشیدی لقب بهتری آهنگ ساز افغانستان را به دست آورد و نام و آوازه اش از مرزهای کشور به بیرون رفت.
سرانجام احمد ظاهر به تاریخ 24 جوزای 1358 هجری خورشیدی در روز جشن تولدش به گونه مرموزی که شماری دلیل آن را حادثه ترافیکی گفته اند، در دره سالنگ ولایت پروان جان باخت و شمار ی از دوستان و نزدیکانش دلیل قتل وی را یک پلان سازمان دهی شده می دانند و تاکید دارند که احمد ظاهر قصدا به قتل رسیده است.

وی در طول عمرش سه بار ازدواج کرد که ثمره آن یک پسر به نام احمد رشاد از خانم اولش و یک دختر از همسر سومش می باشد که احمد ظاهر آرزو داشت نامش را شبنم بگذارد، اما شبنم یک روز پس از مرگ پدرش به دنیا آمد.

صفی الله ثبات، شاعر و آهنگ ساز: یک آهنگ که وقف می کند از حالتی که احمد ظاهر در قبر است در کاست سومش که آهنگش را خودم گفته بودم
ناله کن ای دل شوریده من که ز من یار رمیده است
او که اندر دل من جایش بود ز لب بام پری دست امشب

این هنرمند نامدار پس از مرگش به ثبوت می رساند که هنر مرز نمی شناسد و جاویدانگی حیاتش در جایگاه بلند قلب ها راه می یابد و هر پیر و جوان و هر فرد شاد و افسرده ای با صدای پر سوزش خلوت می کند.

وی نه تنها در افغانستان که در ایران، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان، ترکیه و هندوستان نیز از محبوبیت و علاقمندان بسیاری برخوردار است و در این اواخر وی را به عنوان الماس شرق، نامزده کرده اند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   واقعآ که احمدظاهر یک ډم مشهور کشور مااست وازشهرت خاص برخورداراست درداخل وخارج کشور
هنرمند بی هنر

>>>   به راستی هم که احمد ظاهر بهترین آواز خون بوده که تا امروز هم آهنگ های او برای مردم لذت بخش است.
آواز خوان های امروزه آهنگ های شان برای چند روز شنیده می شود و سپس فراموش می شوند.
تنها صداست که می ماند!

>>>   درصدای اوشکی نیست امااستاد سراهنگ کجاو احمد ظاهر کجا فرهنگ اصیل ادبیات مادراوازهای استاد سراهنگ براشعار عارفانه یکی ازبزرگترین عارفان وشاعران گذشته دری زبان بیدل دهلوی براستی برای اهل ادب فارسی زبان وافراد مسلط براین زبان غوغامی کند .بیایید ازاین استادان تجلیل کنیم نه هرکس که بیکاربودوسرمایه اندک بی خبر ازعلم وشعر وادب خواننده اوازهای پوچ وبی محتواشود که خریدارش هم رسانه های بی محتواوشنوندگانش افرادبیسواد کوچه وبازار باشد .
کانون فرهنگی نهاد نوا ندیشان بلخ

>>>   احمد ظاهر هنرمند نسلهاست

>>>   احمد ظاهر کسی که صدایش هیچ وقت پیر و کهنه نمیشود و آوازش همیشه تازه و آرامش بخش است. روحش شاد و یادش گرامی باد.
کابلی

>>>   شهیداحمدظاهر زیباترین صدا را در میان آواز خوانان دارد و هیچ گاه تکرار نخواهدشد درون مایه و محتوا آهنگ هایش حکایت از روشنفکربودن او دارد.
مهدی

>>>   روحش شاد

>>>   روحش ناشاد.

>>>   لغمان اونمو یک آدم داشت که احمدظاهر بود!

>>>   افسوس که پشتون بود.

>>>   احمدظاهر تنها با استاد مهوش آهنگ در ارشیف رادیو آهنگ ساقیا مرا دریاب را ثبت نموده بود. او همچنان در یک نوار خود با خانم ژیلا چندین آهنگ دوگانه را سروده اند. او علاقه داشت تاخواندن باده ها خالی را با خانم هنگامه بخواند که متأسفانه نظر به شرایط نتوانستند آن آهنگ را ثبت نمایند.
آهنگ ساقیا مرا دریاب یکی از زیباترین آهنگ های دوگانه در پنج دههء آخر میباشد. آهنگ به جز تو مونس دیگر را که با استاد مهوش مجلسی خوانده اند نیز دربین علاقهمندان موجود میباشد که واقعاً یک آهنگ دلنشین و ماندنی است.
وحید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است