سفیر ایران در کابل:
امضاء پیمان استراتژیک هیچ ربطی با موضوع مهاجرین ندارد
دولت افغانستان یک دولت مستقل است و تصمیمات مربوط به خود را می‌گیرد، نکته‌ای که من با مقامات افغانستان در میان گذاشتم این بود که از نظر ما پیامدهای این توافقنامه تنها محدود به افغانستان نیست و آثار منطقه ای و حتی فرا منطقه‌ا‌ی به همراه خواهد داشت. لذا ضرورت دارد تا این مسئله با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد 
تاریخ انتشار:   ۲۳:۵۹    ۱۳۹۱/۲/۲۰ کد خبر: 35887 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محترم مسلم یار رئیس مجلس سنا اتهامات برخی نمایندگان پارلمان و رسانه های كشور به سفیر ایران را رد كرد و گفت: آقای ابوالفضل ظهره وند هیچگاه از وی نخواسته است که كابل پیمان راهبردی با آمریكا را امضا نكند.

محترم 'فضل هادی مسلم یار' در گفتگو با ماندگار افزود : سفیر ایران در دیدار با وی، نگرانی كشورش و منطقه از امضای پیمان راهبردی افغانستان و آمریكا را ابراز كرده، اما درخواستی مبنی بر رد پیمان راهبردی نكرده است.

وی گفت: در پاسخ به ابراز نگرانی سفیر ایران به او گفتم شما هیچ نگرانی نداشته باشید چون منافع ما به ضرر شما تمام نمی شود، زیرا ما بخاطر رهایی از مشكلاتمان مجبور شدیم با آمریكا قرارداد امضا كنیم.

ابولفضل ظهره‌وند نیز در این رابطه اظهار داشت: خبرهایی که به نقل از من در "بی بی سی" و برخی رسانه‌های دیگر مبنی بر این که امضای پیمان استراتژیک میان کابل- واشنگتن، اخراج مهاجران افغانستانی مقیم ایران را در پی خواهد داشت را تکذیب کرد و ادامه داد: این سخنان صحت ندارد و این رسانه‌ها با انتشار این خبر اهداف خاصی از جمله بر هم زدن روابط دوستانه بین دو کشور و برهم زدن آرامش افکار عمومی را دنبال می‌کند چرا که امضاء پیمان استراتژیک هیچ ارتباطی با موضوع مهاجرین ندارد.

وی همچنین تصریح کرد: دولت افغانستان یک دولت مستقل است و تصمیمات مربوط به خود را می‌گیرد، نکته‌ای که من با مقامات افغانستان در میان گذاشتم این بود که از نظر ما پیامدهای این توافقنامه تنها محدود به افغانستان نیست و آثار منطقه ای و حتی فرا منطقه‌ا‌ی به همراه خواهد داشت و می تواند ترکیب امنیتی منطقه را بر هم زند. لذا ضرورت دارد تا این مسئله با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

سفیر ایران در کابل ادامه داد: آمریکا برای برقراری امنیت، صلح، ثبات، رشد اقتصادی و توسعه به افغانستان نیامده، اگر آنان به جای این همه تانک به افغانستان تراکتور وارد می‌کردند، امروز اوضاع مردم متفاوت بود و هزاران کشته و زخمی که نتیجه سیاست‌های آمریکا است در افغانستان وجود نداشت.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: انعقاد چنین پیمانی می‌تواند بر روی سرنوشت مردم افغانستان و منطقه تأثیر عمیقی داشته باشد، زیرا به نظر می‌رسد که قرار است که از دل این توافقنامه، موافقتنامه دیگری بیرون بیاید که راه آمریکا را برای ادامه بازی در منطقه هموار کند.

ظهره‌وند با بیان این که آمریکا توجهی به موضوع افغانستان ندارند و این کشور را کوچکتر از آن می‌داند که بخواهد با تمام ظرفیت سیاسی، امنیتی و نظامی خود در آن مستقر شود، گفت: هدف آنها موضوعات منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای، مدیریت شرایط جدید در ساختار نظام بین‌الملل و موضوعاتی مانند چین، روسیه، هند و ایران است و ما اخباری داریم که آنها به دنبال اعمال تغییراتی در نقشه ژئوپولتیک منطقه هستند.

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: بنابراین از آنجایی که ما سرنوشت مشترکی داریم، باید به این موضوعات با دقت بیشتری نگاه کنیم چرا که در سایه این توافقنامه دور تازه‌ای از بازی می‌تواند آغاز شود و از آنجایی که این یک موضوع نظامی و امنیتی است، باید به کشورهای منطقه حق داده شود، که در این رابطه کمی نگران باشند و البته این هیچگاه به معنای دخالت در امور داخلی افغانستان نبوده و نیست. تنها عده ای قصد داشته و دارند تا با بزرگنمایی و غوغاسازی روابط میان افغانستان و ایران را بر هم بزنند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ولا سخنان این دیپلمات راست است، امریکا هیچ وقت برای منافع ما نیامده است بخاطریکه تچربه ده ساله نشان داد. و حالی موضوعات در افغانستان از طرف امریکایی ها جریان دارد که مطبوعات حق صحبت یا حتی معلومات از انها راندارد واگر دارند جرعت افشاء کردن ان را ندارد.
شهروند

>>>   خاک برسر رسانه های بیخبر که بیخبری شان ناشی از بیسوادی شان است که این موضوع راوارونه جلوه دادند. دست مسلمیارصاحب دردنکند که حقیقت را برملا ساخت.
حق جومهاجر

>>>   دوستان افغانی به هیچ عنوان اخبار خبرگذاری هایی مانند بی بی سی فارسی که خبرگذاری رسمی دولت انگلستان دشمن ایران هست صدای امریکا ناتو و....را حداقل درباره نظام و دولت ایران معتبر و صحیح ندانند....
چون هدف آنها ایجاد دشمنی بین دو همسایه هست...
اصلا بخاطر همین کشور افغانستان را اشغال کردند.

>>>   همه مردم چیز فهم افغانستان از اینکه در طی سه دهه دولت ومردم ایران با مهاجرین بر خورد نیک ودوستانه نموده اند ابراز سپاس میکنند یک چیز را باید خاطر نشان نمایم اینکه بعضی ها از برخورد نادرست دولت ایران با بعضی اشخاص شکایت دارند این را باید بدانیم اشخاصی که در افغانستان دست به دزدی آدم کشی وربایندگی میزنند در صورت افشا شدن فرار میکنند در ایران و در آنجا هم آرام نمیگیرند دست به کار های خلاف میزنند که سبب بندی شدن ویا اخراج اجباری شان میگردن نمیشود دولت ایران آنها را با دسته گل پزیراهی کند ایران برادر همسایه نیک ما است هیچ کشور با چنین تبلیغات نمیتواند دوستی وهمسایگی مردم دو کشور با هم برادر را خدشه دار ویا از هم جدا نماید وسلام شبیر از کابل

>>>   احمد از تهران:
جناب آقای ظهره وند حالا که سیاست ناپخته جناب عالی مبنی بر دخالت تهدید آمیز در امور داخلی افغانستان رو شد و همه چیز در اختیار مردم قرار گرفت میخواهد سرپوشی روی آن بگذارد.
جالب این جا است که اقای مسلم یار نیز این خبر را تکذیب کرده اند.
به قول معروف: تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
از درون اینگونه تکذیبها و توجیه ها معمولا دونکته اساسی بذهن انسان خطور میکند:
1) ممکن است دولت ایران با استفاده از اهرمهای فشاری که در درون مجلس و همینطور احزاب سیاسی جهادی دارد برای فشار بیشتر استفاده کرده و در نتیجه فرایند تکذیب تکمیل شده است؛
2) معمولا سیاست مداران ما در بسیاری موارد در برابر پولهای کلانی که مدارک آنها موجود است هموراه در برابر خواستهای ایران مبنی بر نادیده گرفتن منافع ملی مردم افغانستان و تأمین منافع ایران از موضع دست پاین برخوردارند لذا به محض بروز اخباری از این دست، شروع میکنند به تکذیب و فرار به جلو.
تا حالا همواره اینگونه بوده که دولت جمهوری اسلامی ایران از وجود مهاجرین در ایران به عنوان گروگان بازیهای سیاسی و اهرم فشار هم بر دولت افغانستان و هم بر ایجاد فشارهای روحی- روانی بر مردم افغانستان استفاده کرده و درآينده نیز این روند همچنان ادامه خواهد داشت.
در پایان از شبکه اطلاع رسانی تقاضادارم نظر اینجانب را بدون سانسور منتشر نمایند. با تشکر

>>>   کلمه تحقیر آمیز... افغانستان را کوچتر از آن می‌داند که بخواهد با تمم ظرفیت سیاسی... توجه کنید.
معلوم است ایرانیها نمی‌خواهد افغانستان آباد و پیشرفته را ببیند و به نفعش هم نیست. لذا دولت مردان ما خیلی دقت کند و هوشیار باشد با این کلمات بازی نخورد.

>>>   هرکشوری باشد تهدید را نمی پذیرد. چه ایران و چه پاکستان ویا هند. امریکا واقعاً می تواند برای ایران و هند تهدید قوی حساب شود و هیج کس از این انکار کرده نمی تواند. بناءً ایران حق دارد که نگرانی خودش را در این رابطه اعلام کند.
یاور

>>>   برای جناب سفیرصاحب بگویید که اگر از دست شما همسایه های از کافر بدتر نمیبود امروز اولا ما محتاج امریکا نمیشدیم ودر قدم دوم اگر مداخلات شما نبود امروز واقعا غربی ها به عوض تانک تراکتور وارد میکردند که هم به انها کم دردسر بود وهم ما اینقدر تباه وبرباد نمیشدیم
قیوم الله غرزی

>>>   این موضوع که ایران تهدید کرده در صورت رسمی شدن پیمان استراتژیک، مهاجرین را اخراج خواهد کرد، از گفته های نثار حارث، عضو مجلس سنای افغانستان است، نه حرف بی بی سی.

>>>   همان روزی که گفتند ابوالفضل ظهره وند تهدیدکرده اگرپیمان امضاشود مهاجرین اخراج میشوند تعجب کردم واحتمال دادم خبردروغ باشد.احسان زایران

>>>   کرزای با امضای این پیمان رسما افغانستان را به امریکا فروخت متاسفم برای شما مردم افغانستان برای پذیرش این ننگ ....
(احمداز ایران)

>>>   هیچ کشوری حق ندارد در مسایل داخلی افغانستان دخالت کند.

>>>   برادران افغان به ((عمد)) این جنجال را کردند تا اصل ماجرا منحرف شود...
نام این کار فرار به جلو هست که روش همیشگی خود امریکایها برای فرار از اتهامات است

این مانند این است که ایران برود با دشمن شماره 1 افغانستان پیمان استراتژیک ببندند..به آن پایگاه نظامی دائمی در چند کیلومتری مرز بدهد...و بعد به بهانه چند جمله سفیر افغانستان جنجال کند.....تا ذهن ها منحرف شوند...و واقعیت خیانت.....پنهان...شود
زمانی خود ایران متحد امریکا بود...اما الآن چه!...
متاسفانه امریکا و همه ابرقدرت های جهانی یک اشتراک دارند!..و آن عقب مانده نگه داشتن خاورمیانه هست...تا همیشه تحت الحمایه و سلطه آنها باشند...

>>>   بزرگترین رشوه دهنده در جهان امریکاست و همه مردم دنیا این را می دانند
آخرین آن کمک 1 میلیارد دلاری به اسرائیل همین چند روز پیش است
و نیز کمک 2 میلیارد دلاری به دولت نظامیان در مصر چند هفته پیش
کمک 2 میلیارد دلاری به پاکستان هر سال و.......

>>>   ما منحیث یک افغان این قانون استراتژی فی مابین افغانستان و امریکا را نمیپذیرم چون آمریکا ئیها واقعاً در برابر از نابود کردن طالب و القاعده صادق نیست، ممکن سیاست های امریکا به فنافع مردم افغانستان نباشد. وقتی صدافت امریکا ئیها زیر سوال باشد پس ایران حق دارد که واکنش نشان بدهد چون واقعاً این مسئله برای ایران پر خطر است. از طرف دیگر این قرار داد روی کاغذ است تا در عمل. ممکن هزار ها سوی استفاده از گوشه های این قانون به نفع امریکاییها صورت بگیرد.

یاور

>>>   به عنوان یک ایرانی می خواهم بگویم افغانها دیر یا زود باید به افغانستان برگردند چون وطنشان افغانستان است . واقعا تا کی ایران باید افغانها باشد؟؟؟؟؟ قرار ما پناه دادن بود بابت جنگ الان که جنگ نیست

>>>   شما را به خدا منطقی باشید . ما مسوول کار و خانه مهاجران افغان نیستیم . پس مقامات افغان چه کاره اند . تا کی دوست دارید مهاجر بمانید. از ایران

>>>   بی بی سی شده حامی صد در صد مهاجران افغان . چرا؟ بی سی فرزند کثیف انگلیس است

>>>   ایران حق دارد بابت این پیمان نگران باشد . ننگ به این پیمان

>>>   باید همه افغانی ها از ایران و پاکستان به وطن برگردند

>>>   با تاسف اګر این دو دولت همسایه مسلمان نمای ما ما را آرام میګذاشتند امروز کار به جای نمی رسید که ما از شر اینها با کفار دوستی کنیم تمام مسوولیت بدوش همین دو دولت منافق است که یقین دارم خداوند به زودی جزای شانرا میدهد.

>>>   ببخشید شماکه مسوول کاروخانه افغانهانیستیدمسوول اجاره خانه گرفتن وبیگاری افغانهاودولتتان هم مالیات میلیونی گرفتن وخراج گیری هست .مگرشمابخیلان نجادپرست ومنافق یک ریال اعانه می دهید حسینی بلخی

>>>   اگرمسولین ایرانی به افغانیها اینقدررونمیدادند امروز نمیامدندبااین همه دشمنی بازطلبکارماشوند.کاوه ازایران

>>>   ایران وافغانستان همیشه دوهمسایه دوست باقی خواهند ماند به شرطانکه ایران افغانستان رابادیدتکبر نبیندوعملکردش رادرتضییع حقوق اتباع مهاجر ودخالت درامورداخلی اصلاح کندوافغانهانه انکه عاشق چشم وابرو ونخوت ایرانیان باشند بلکه ارمانهای امام ونظام اسلامی مقتدر منطقه ای راحمایت می کنند.وازجرفاندازی واختلاف افکنی اجنبیان هوشیارخواهند بود .حسینی بلخی عضو نواندیشان

>>>   امضاء پیمان همکاری ستراتژیک بین ایالات متحده امریکا و افغانستان که صورت گرفت معنی نمیدهد که امریکا در امور داخلی افغانستان دست بزند و یا پایگاه های نظامی در افغانستان بسازد که به دیگر مملکت های منطقه را از سر زمین افغانستان حمله کند.
این توافقنامه حاکمیت کامل افغانستان و افزایش امنیت بیدون کدام تهدید به دیگر کشور های همسایه را واضح تر میسازد. یک مثال، در این هفته سفیر ایران در کابل آقای زهره وند، به رییس مشرانو جرگه، عبدالهادی مسلمیار هشدار داده بود که در جلسه مشرانو سند پیمان همکاری ستراتژیک بین ایالات متحده امریکا و افغانستان را تصویب نکند یا ایران افغان های مقیم آن کشور را اخراج خواهد کرد . خواهش است بگویید که کی در امور داخلی افغانستان مداخله میکند؟ گرچه جزئیات این پیمان و هدف ایالات متحده امریکا مبهم معلوم می شود ولی این موضوع یا از اثر نداشتن معلومات صورت میگرد و یا اینوع پروپاگند ها توسط اشخاص که دشمن صلح، ثبات، استقلال، و دموکراسی در افغانستان هستند پخش میگردد. دولت امریکا به این باور است که آینده افغانستان به دست خود افغانها است و انتخاب آینده و دولت افغانستان حق خود افغانها میباشد، طوریکه در قسمتی ازین توافقنامه آمده است که نوعیت دولت و آینده افغانستان را خود افغانها تعین مینمایند.
بعد از خروج نیروهای ایالات متحده و قوای ائتلاف تا آخر سال 2014 طرح ریزی شده است که همکاری خود را در چندین بخش مختلف ادامه میدهیم: آموزش و سرمایه گذاری پولیس ملی افغانستان و اردوی ملی افغانستان، دوام دادن مبارزه بر مواد مخدر، و ادامه خدمت بر مردم افغانستان در بازسازی مملکت.

باید فراموش نکنیم که هدف ناتو و ایالات متحده همیشه این بوده که افغانها خود شان قادر به آوردن امنیت و ثبات در مملکت شان باشند.

با احترام،
منیر
تیم دیجتال گفتمان قومندانی مرکزی ایالات متحده امریکا، سینتکام


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است