پیمان استراتژیک چه بر سر افغانستان می آورد؟
با توجه به شرایط موجود در پیمان استراتژیک ، این موافقتنامه برای کشور ما امنیت را به ارمغان نخواهد آورد و در واقع ستیز و جنگ با آمریکا را برای مردم نهادینه می‌کند. که همین ناامنی در افغانستان در کشورهای همسایه نیز اثرگذار خواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۹    ۱۳۹۱/۲/۱۴ کد خبر: 35616 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سرانجام توافقنامۀ استراتژیک با سفر غیرمنتظرۀ رییس جمهور آمریکا به افغانستان در ساعات پایانی روز سه شنبه به امضای طرفین رسید و قرار است در مرحله بعدی این پیمان برای تصویب نهایی به مجالس دو کشور ارسال شود.

از آنجایی که هنوز هیچ یک از مقامات رسمی و غیر رسمی بصورت دقیق در رابطه با این پیمان ابراز نظر نکرده اند، تحلیلی کوتاهی داریم بر برخی مفاد این پیمان همکاری ما بین آمریکا و افغانستان.

یکی از مفاد پیمان این است که تمامی دارایی‌ها و اموالی که در حال ‌حاضر در اختیار نیروهای آمریکایی است، برای درازمدت در اختیار آمریکایی‌ها خواهد ماند. پس با امضا شدن این پیمان تمام دارایی‌ها، اموال و املاکی که در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفته پس از سال 2014 نیز در اختیارشان خواهد بود.

از سوی دیگر تمام کارکنان، چه نظامی و چه غیرنظامی، حتی آشپزها نیز چنانچه مرتکب جرمی از جمله هتک حرمت به مقدسات مسلمانان یا قتل عام آنان گردند، باید طبق قوانین آمریکا و نه طبق قانون افغانستان محاکمه شوند.

یادآوری می شود که مقامات آمریکا ارقامی را اعلام می‌کنند که در افغانستان هزینه کرده‌اند. واقعیت این است که این مبالغ در مسیر منافع آمریکا و ناتو هزینه شده است. برای نمونه آنها تمام سرکهایی را که به پایگاه‌های نظامی منتهی می‌شود، آسفالت و تمام امکانات حفاظتی را برای نیروهای خود ایجاد و پادگان‌های خود را مستحکم کرده‌اند و در واقع این پول را صرف نیروهای خود کرده‌اند.این واقعیتی است که اگر از هر دالر، 20 سنت به ما می‌دادند، ما خود می‌توانستیم کشورمان را آباد و نیروهایمان را آموزش بدهیم.

سه شرط در خصوص امضای این پیمان مطرح شده است. اول اینکه این پیمان در روند صلح باشد، یعنی موجب استقرار صلح در کشور شود. دوم مجلس نمایندگان افغانستان آن را تصویب کند و سوم اینکه موجب نگرانی همسایه‌ها نباشد و تاکنون هیچ کدام از این شرط‌ها محقق نشده است.

امضای این پیمان موجب رشد افراط‌گرایی در افغانستان و منطقه خواهد شد.به عبارتی حضور درازمدت آمریکا در افغانستان خود مجوزی برای سربازگیری و تجهیز جریان افراط و نا امن سازی افغانستان است.

با وجود روابطی که کشورهای منطقه با آمریکا دارند اما همه این کشورها با حضور بلندمدت آمریکا و به ویژه ایجاد پایگاه نظامی دائمی در خاک افغانستان مخالف هستند.حتی در میان اعضای ناتو و هم پیمانان آنها نیز در مورد طولانی شدن حضور نیروها در خاک افغانستان اختلاف نظر وجود دارد و عجله ای که اغلب این کشورها برای خروج نیروهای خود از افغانستان دارند،موید این اختلاف نظر است.

اراده‌ای در ناتو و آمریکا برای انجام تعهدات‌شان در خصوص آموزش نیروهای افغانستان وجود نداشته است.اکنون قریب به یازده سال از حضور نیروهای آمریکا در افغانستان می‌گذرد و آنها هنوز نیروهای داخلی را آموزش نداده‌اند یا در حد خیلی کم این کار را کرده‌اند. پس از پایان جنگ داخلی در این کشور و سقوط طالبان، مسوولیت آموزش نیروهای امنیتی و پولیس تقسیم شد. آموزش پولیس به آلمانی‌ها، قوه قضاییه به ایتالیایی‌ها و مسوولیت مبارزه با موادمخدر به انگلیسی‌ها واگذار شد که آنها تاکنون به وظایف خود عمل نکرده‌اند.

نکته آخر اینکه موضوع افغانستان با گفتمان بین افغانی و تلاش برای ایجاد فضای گفت‌وگو میان قبایل افغانستان قابل حل است. هم‌اکنون مقامات داخلی ما خود نیز به این نتیجه رسیده‌اند.امروز مشکل ناامنی در افغانستان مشکل دخالت خارجی است.زیرا افغانستانیها دو خصوصیت منحصربه‌فرد و مهم دارند، یکی اینکه همان‌طور که تاریخ آنها نشان می‌دهد بیگانه‌ستیز هستند یعنی در طول اشغال توسط انگلیس، شوروی و طالبان در مقابل آنها ایستادند و مبارزه کردند و آنها را پس زدند. دوم اینکه به لحاظ اسلامی سنتی هستند و به‌عنوان مثال در جریان قرآن‌سوزی دیدیم که بیشترین عکس‌العمل را مردم ما داشتند. بنابراین با توجه به شرایط موجود این موافقتنامه، برای کشور ما امنیت را به ارمغان نخواهد آورد و در واقع ستیز و جنگ با آمریکا را برای مردم نهادینه می‌کند و ناامنی در افغانستان در کشورهای همسایه نیز اثرگذار خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   این پیمان به مثابه پیمان دوم دیورند است.که شا شجاع دوم انرا به امضا رسانید.
همانطوریکه اضافه از صد سال برای شاشجاع اول نفرین فرستاده میشود ،کرزی هم تا ابد نفرین مردم افغانستان را کسب کرد.
این خاک این وطن تنها از کرزی نیست که به هر کی دلش خواست وطن را بفروشد.

>>>   خوب کاریست که شده وامیدواریم که دولت مردان ما ازین پیمان بتوانند در تحکیم هرچه بیشتر نیروهای امنیتی واقتصاد کشور استفاده کنند .
رستاقی

>>>   آری ما بسیارمردمان خوبی هستیم هیچ عیبی نداریم ما خیلی پیشرفته بودیم خارجی ها کشور ما را خراب کردند سرکهای ما را قیر نکردند به ما پول ندادند ما را تربیه نکردند کشور ما را ناامن کردند هر چند ما هیچ عیبی نداریم ولی ما را بین خودمان جنگ انداختند آلی هم می خواهند اینجا بمانند ما خیلی خوب هستیم ولی خیلی عقب مانده هستیم خارجی نباشد ما از خارجی هم پیش می شویم و صلح می آید مردم ما هم خیلی یکدیگر را دوست خواهند اشت کشورمان زود آباد می شود. قصه مادر کلان بیسواد برای طفل خردسالش

>>>   یکی مفاد دیگر این قرارداد برای دولتمردان فاسد اینطور است، که:
درین قرارداد نوشته شده است که بعد ازین 50% پول های بادآورده به دولت افغانستان داده میشود و اجازه مصرف آنرا دارد ( درین 11 سال 20% به افغانستان داده میشد).
به معنی دیگر این 50% لقمه ای چرب ایست که در حلقوم رهبران .....و چوکره های کرزی انداخته میشود، تا هرکاریکه امریکا در آینده در افغانستان بکند، کسی دهان خود را علیه آن باز نکند.
نادر

>>>   نویسنده محترم .
افغانها لیاقت و شایستگی این را نداردند که کشور شان را با یک گفتمان بین الافغانستانی حل کنند چو ن اراده از خود ندارند. ناق خود ودیگران را مصروف این حرفهانکو. کافیست که بفهمی چند فیصد انی مردم با سواد هستند و در آینده چند فیصد با سواد خواهدبود.
راه رفتن در شب تاریک ختر دارد.

>>>   افغانستان درموضع ضعف برای پیمانهای استراتجیک همراه هرکشوری می باشد وتضمینهای لازم نیز براجرای معاهدات وجود ندارد وموجب درخطر قرارگرفتن روابط باهمسایگان وافزایش مداخلات انان خواهد شد .نهاد نواندیشان

>>>   «تمام کارکنان، چه نظامی و چه غیرنظامی، حتی آشپزها نیز چنانچه مرتکب جرمی از جمله هتک حرمت به مقدسات مسلمانان یا قتل عام آنان گردند، باید طبق قوانین آمریکا و نه طبق قانون افغانستان محاکمه شوند.»
برادران مسلمان افغانستان! بند فوق هویت اسلامی ما را زیر سؤال برده و استقلال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ما را خدشه دار میکند. از آنجایی که هنوز سند استراتژیک به مجلس نمایندگان کشور نرفته، لازم است که نمایندگان مسلمان و متعهد به این خطر توجه کرده و بند مذکور را از سند حذف کنند و به نظر من این آخرین فرصتی است که ما میتوانیم با اصلاح این سند زمینه را برای منافع ملی آماده کنیم.
ضیایی

>>>   وای از انتظار مردیم تا این سند امضا شد
از اینکه این سند بین آمریکا و افغانستان امضا شده خیلی خوشحالم به چند دلیل
اینکه قوم زور گوی دیگر نیست تا به مظلومان زور گوی نماید
طالبان دیگر در افغانستان قانونی نخواهد داشت
افراط گرای رسمیت نخواهد داشت
توسط کشور های همسایه مورد تهدید قرار نمیگیریم
در دنیا دیگر به افغانهای که خارج از کشور هستند طلم نمیشود

>>>   پرچم امنیت را بر سر هریک از جنایتکاران وگماشته گان می کوبد.

>>>   تضمین تعهدات این پیمان آگاهی مردم و در صحنه بودن فعال روشنقکران و مسئولین افغانستان است

>>>   این قرارداد کاپیتالاسیون ننگین است که پس از 40 سال دارد برملت افغانستان تحمیل می شود
کمی شجاع باشید

>>>   از خداوند متعال میخواهیم که در کشور ما یک امنیت خوبی داشته باشیم نور

>>>   خوب کار شد. به امید آینده روشن برای وطن

>>>   ای هموطنان شما فکر میکند با بودن آمریکایی ها افغانستان امنیت خواهد داشت!!!
کمی به خودتان بیایید .
در این یازده سال برای ما غیر از جنگ و ناامنی و کشتن هموطنان چه کار دیگری کرده اند؟؟
به خودتان بیایید...
نوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است