مهاجرین افغانستانی تهدید برای ایرانی ها ؟!
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۷    ۱۳۹۱/۲/۴ کد خبر: 35203 منبع: پرینت

در یک اقدام تبعیض آمیز دیگر ، یکی از مسولین اجرایی ایرانی بازهم با کاربرد کلمه افاغنه بجای افغانستانی ، توهین به مردم شریف افغانستان نمود و طی یک اقدام اجرایی بر جمع آوری مهاجرین افغانستانی از این شهر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از نوشهر مازندران ایران، بهمن خواجوند یکی از مسولان اجرایی ولایت مازندران از دهیاران نوشهر مازندران خواست نسبت به شناسایی افغانستانی ها به اتفاق فرماندهان پایگاه‌های بسیج اقدام کنند و گزارش فعالیت‌های خود را به واحد سیاسی فرمانداری نوشهر اعلام کنند.
خواجوند ادامه داد: مازندران جزء استان ‌های معین برای نگهداری افاغنه نیست و باید هرچه سریع ‌تر آنها را بر اساس ضوابط از استان خارج کنیم.

در همین حال ، سید تقی شفیعی مدیر کل اتباع و مهاجران خارجی استانداری مازندران ایران نیز گفته است که از تیرماه (سرطان) سال جاری به طور جدی با ورود اتباع خارجی افاغنه به مازندران جلوگیری می‌شود. زیرا افغانی‌های تبعه مازندران فرصت شغلی را از مازندرانی‌ها گرفته اند.

شفیعی با بیان اینکه 30 هزار تبعه افغانی در مازندران به صورت غیر مجاز اشتغال دارند، تصریح کرد : پارسال 24 هزار نفر کارگر افغانی و امسال نیز بیش از 5 هزار نفر دیگر که به عنوان کارگر در مازندران مشغول کار بودند شناسایی شدند.
این مسئول متذکر شد: وجود اتباع افغانی در مازندران موجب ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود که تبعات روحی و روانی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه قانون نیروی انتظامی را ملزم کرده‌ است که نسبت به دستگیری و اخراج این اتباع از مازندران اقدام کند، افزود: همه موظف به اجرای این قانون و پاکسازی استان از این اتباع هستیم.
شفیعی با بیان اینکه این مصوبه یک فرصت طلایی برای مازندران در راستای پاکسازی استان از اتباع بیگانه است، گفت: امروز دیگر حضور افغان‌ها برای مازندران یک تهدید به شمار می‌رود.
وی با اعلام اینکه نباید اجازه داد گروهی در راستای تغییر فرهنگ استان تلاش کنند، گفت: مازندران به دلیل گردشگر پذیر بودن نمی‌تواند حضور این اتباع را بپذیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تمامی کار های خوب ایرانی ها برای مهاجرین افغانستانی و مردم افغانستان با عملکرد منفی این افراد زیر سوال می رود.
این چنین افراد بجای اینکه به نظام ایران خدمت کنند به نظام ایران ضربه می زنند.
زیرا این کار انها عقده تولید می کند و از طرف دیگر ایرانی ها را به نژاد پرستی متهم می سازد.
مهاجر افغانستانی فریماه از شهر مشهد ایران

>>>   خب بازگرديد به كشور تا شاهد اين همه توهين و حقارت نباشيد
رستم - باميان

>>>   اگر یک زمانی از جانب افغانستان به ایران حمله شود اولین کسانی که اسلحه بر می دارند و برعلیه ایران جنگ خواهند کرد همین افرادی هستند که از ایران اخراج شدند و در انجا تحقیر شدند نه طرفداران امریکایی.
فرشته از هرات

>>>   ما افغانیم حتی اگر کسی نخواهد هم ما افغانیم چون قانون اساسی این را میگوید.
ن عزیزی-کابل

>>>   مهمان يك روز عزيز است دو روز و يا 3روز نه ديگه اينقدر زياد .بابا برگرديد به كشور خودتان اگر ايمان داريد.
به نظر من ايرانيها خوب كاري ميكنند تا ما قدر وطن خودرا بدانيم.
فرهاد

>>>   دوست عزیز من از بامیان، ابتدا بهتر است کمی عادلانه تر قضاوت کنید! اگر مجبوریت نباشد به خدا سوگند که افغانان ما این خاک زیبا و پر افتخار را هرگز ترک نخواهند کرد. کمی منصف باش، به جای اینکه گناه را به راحتی به گردن مهاجر افغان بیندازی کشور اسلامی ایران را که داد او از اسلام و مسلمانیت دنیا را گرفته اما ...
...
حارث از کابل

>>>   چندی پیش گزارشی تلویزیون ایران نشر شد که باعث حیر تم شد .
یک منبع حقو ق بشر اعلام کرد که درالمان متعلمان خارجی به دیده تبعیض دیده می شوند . وباز درگزارشی درچند روز پیش ازشبکه خبر ایران خبرنگاران ازبرخی تبعیضها درمورد میلیونهامهاجر مسلمان فرانسه خبر داد . انهاکه تابعیت وکلیه حقوق شهرندی رادارامی باشندوسارکوزی فقط گفته درصورت جرم وجنایت تروریستی ممکن است که تابعیتشان راازدست بدهند..
نکته اخراین است که کدام ایرانی لیسانسه که اکثریت بیکاران راتشکیل می دهند حاضر می شود دردههاکیلومتری خارج ازشهر درفضای غیر بهداشتی ومتعفن فارمهای گاو ومرغ فرصت شغلی خودراازافغان بگیرد .
ضمن اینکه گذشته .... میکند حقوق بشر ومعاهدات وکنوانسیونهای بین المللی پناهندگان که اکثر کشورهاعضویت ان رادارامی باشند باید رعایت شود عضو نهادفرهنگی اجتماعی نواندیشان

>>>   قوانین و فیصله های تبعیض آمیز ایران علیه مهاجرین افغانستان مرا بیاد قوانین فاشیستی ...میاندازد.
در آنزمان در تمام مکان های عمومی تابلو های را نسب کرده بودند که روی آن نوشته شده بود:
داخل شدن سگ ها و یهودی ها ممنوع ست.
تاریخ حافظه خیلی طولانی دارد.
نادر

>>>   فرشته جان متوجه نشدم افغانيستان به ايران ويا ايران به افغانيستان اكر منظور تان حمله افغانيستان به ايران هست لطفا تجديد نظر فرماييد كه با داشتن اين قبايل ابله ان روز هركيز ميسر نخوا هد شد .
عزيز صمد زاده از استراليا

>>>   شما را به خدا عينك بدبيني را برداريد . ميليون ها نفر ميهمان ايران بوده اند و آمده اند و رفته اند و هنوز هم سه ميليون نفر هستند آن وقت مرتب سم پاشي مي كنيد و يكطرفه به قاضي مي رويد ؟ دوما فرق ايراني ها و ايرانيان در چيست ؟ واقعا فرقي بين افغاني و افغانستاني است كه توهين هم تلقي شود ؟ برادر ايراني تان توحيدي از تهران

>>>   این حق هر کشوریه که مهاجرین شو سامان دهی کنه، حکومت ایران هم بر اساس منافع مردمش تصمیم میگیره.
استان ساحلیه مازندران ایران یکی از زیبا ترین استانها هست و شهرهای ثروتمند و بنادر متعدد و مراکز تفریحی و سواحل و هتل های زیبا و بیشماری داره.
همیشه هم در صدر استانهای مسافر پذیر قرار داره... به خاطر همین روی آن حساسیت بسیار وجود داره مخصوصا اینکه هم مرز با پایتخت هست و یه جورایی حیات خلوت تهرانی ها به شمار میره.
به نطر من افغانستانیها باید به تصمیمات دولت ایران احترام بزارن و استانهایی که ورودشون ممنوعه نرن.
مخصوصا که تعداد افغانهای غیر مجاز تو ایران بسیاااار زیاده.
این افراد چون هویت ندارن و غیر قابل شناسایی و ردیابی هستن.
عموما بی سواد و فرهنگ و سطح پایینی دارن و خیلی راحت برای چندرغاز پول دعوا و قتل و دزدی و ... مرتکب میشن.این از بیکفایتیه دولت افغانستان هست که مردم و توجیه نمیکنه که ورود غیر مجاز به ایران نداشته باشن و در هر حاضر بالای 2میلیون غیر مجاز تو این کشور وجود داره.
هیچ کشوری حتی تو مهد دمکراسی هم که باشه این همه مهاجر "غیر قانونی" و نمیتونه تحمل کنه.همین "غیر قانونی ها "هستن که "قانونی ها"رو هم با مشکل مواجه کردن و الان مردم و دولت ایران همه افغانها و به یه چشم میبینن.

>>>   خوب راست ميگهً فرصت شغليً را گرفته ايم

>>>   سلام خدمت همه "
منهم به فرمودۀ رستم جان بامیانی موافقم .
گویند یکروز یک نفربه صحرا رفت وخارکنی را دید که درهوای گرم تابستان خارمیکند بدوگفت پادشاه غذاخیرات میدهد برو وازآن بگیر وبخور وی گفت هرکه نان را از زحمت کشی خویش خورد منت حاتم طایی نبرد افغانهای مهاجرما زیاد کارمیکنند ولی بازهم منت افراد نوبه دوران رسیده را میشنوند ودیگر اگرخودما یک کمی وطن خود را ازخودبدانیم هیچ وحشی نمی تواند که وحشت بپاکند تاما به یک کشور که مردمش هرروز مارا توهین میکندوما درآنجا ازابراز شخصیت انکارمیکنیم آیا آن امنیت که برماکسی هیچ شخصیتی قائل نیست بهتراست یا همین ناامنی کشور خودمان؟ ودیگر ای تاجران که به دیگرکشورها سرمایه گذاری میکنید شمارا بخداقسم میدهم کمی بوطن خود فکرکرده سرمایۀخودرا به کشورومردمانیکه مال شمارامیخورند وبه مردم شما توهین میکنند بمصرف نرسانید وازرا حتی بدون اعتباردست بکشید.
اگرشما به کم وطن قناعت کنیدلااقل درعذاب وجدان زندگی نخواهی کرداخروجدان افغانیت مگریادتان رفته مگرشما همان افغانهای 24حوت نیستید حالاکه وطن شما بشماضرورت دارد شماازوطن خود بیگانه شده اید زیادخودخواه نباشید عمردنیوی کم است جون نهایت عمرتان صدسال بالانخواهد بود به فکر عمرجاویدان که همانانام نیک است باشید تااینکه تاابدنام تان ورد زبان مردم مسلمان وانسانهای دنیابعنوان یک فرد کارابماند.
سید سلیمان «حبیب زاده »ازهرات باستان

>>>   البته فرشته جان، کسانیکه در ایران زندگی داشته اند آنها بهتر غرور تکبر و روحیه فاشیستی ایرانی ها را درک کرده اند ایرانی ها نژاد پرست هستند مثل که یک وقت جرمن ها در اروپا بودند که بالاخره درس عبرت خودرا دیدند.
سیاوش

>>>   والله یک متل است که میگه مهمان یک روز دو روز نه که تانوروز.
نقوی

>>>   کاملا با نظر شما موافقم خانم فرشته
دولت ایران برای همین دارد برای خود دشمن درست می کند و اگر کسی هم به ایران خیانت کند میگویند از طرف امریکا خریداری و برای جاسوسی به ایران فرستاده شده بود که نظر این دولت مردان ایران کاملا غلط است

روزی خواهد رسید که امریکا دیگر نیاز به سربازان خود برای حمله به ایران نداشته باشد و همین مردم هستند که امادگی جنگ را علیه ایران اعلام میکنند .. خصوصا تبعه شمال افغانستان که بیشتر انها از ایران اخراج شده و حال خوشبختانه به اردوی ملی پیوسته اند ... در شرایط کنونی ایران باید برای خود همپیمان پیدا کند نه اینکه همسایه خود را برای خود دشمن بسازد که این خود مفادی برای امریکا است ... تشکر از افغان پیپر

جواد از هرات

>>>   افغانهاي كمبخت نه در داخل كشور نه درخارج ارام هستند اخرخدا ميداند
شهاب از امريكاه

>>>   با گفتن کلمه " افاغنه " به مردم شریف افغانستان توهین شد ؟؟؟؟
مگر در زبان شما افاغنه به چه معنی است ؟؟

>>>   اینها که اتباع غیر مجاز هستند نکنه باید جایزه هم بهشون بدن!!...فقط بلدین هر چند وقت یک بار جنجال کنید
خانم فرشته!!
به ایران حمله می کنن!!!..ماشاالله عقل و غیرت!!!
خیلی غیرت و تعصب دارین علیه طالب ها و سربازان خارجی که به افغان ها تجاوز می کنند می کشند مثل گوسفند تکه تکه می کنند روی آنها ادرار می کنند و عکس یادگای می گیرند
بجنگید
بعد هم خود را گول می زنید نه اینها طالب هستند...

>>>   فرشته جان با سرمدا ران كه افغانستان دارد به خواب ديدن حمله أفغان به ايران هم محال است يعني افغانيستان نآن براي خوردن ندا رد از كدام قدرت به ايران حمله كند .
عزيز صمد زاده از استراليا

>>>   ایران کشور دوست و برادر افغانستان است این قدر لطفی که ایران به افغانستان کرده هیچ کشور دیگری نکرده

>>>   اری ایران به اغفانستان کمک زیادی کرده طی سی سال هر سال هزاران داکتر و مهندس از دانشگاههای ایران فارغ شده یعنی به افغانستان صادر شده ...

>>>   در زبان فارسی افاغنه جمع افغانهاست.
کلمات مشابه (عرب=اعراب) (آذری=آذربایجانی) و ....

>>>   خیلی بی انصافانه است. واقعا نا انسانی است.
یگانه

>>>   دوستان عزیز تا زمانی که ایران هست مهاجر افغانی هم هست چون مهاجر افغانی در ایران به غیر از اینکه برای ایران یک درآمد انبوه است و در عین حال یکی از کانال های فشار سیاسی بر دولت افغانستان هم به حساب می آید

>>>   آن روزخواهدرسید که همه کشورها ازافغانستان وحشت کند

>>>   بلی خدمات وزحمات کشور دوست وهمسایه را باید قدرکرد ، ولی این را هم فراموش نکنید، که ایران روزانه از هرفرد افغان چند دالر آمریکائی ازسازمان ملل متحدپول نقدمیگیرد ، و تمام شهرهای ایران توسط همین افغانهای بیچاره آباد شد ، بلی ایران خصلتش چنین است ، هرشهرش که خرابه است ، افغانهارا درآنجا چیزی نمیگوید ، شهرکه آبادشد افغانیا باید بیرون شوند ماننده تایباد، طربت جام ، طربت حیدریه ، زابل ، زاهدان وغیره ،به حرصورت کلیمه افغانی که خوب است ، چرا از کثافت ، وپدرسوخته ، وعوضی ومادرقهوه چیزی نمیگوئید ،
. ح ن . ازهرات

>>>   ما باید خودما به فکر خود باشیم از این حرفها دلخور نباشیم بلکه درس بگیریم ما می توانیم ملت سربلند و متحد باشیم. وقتش رسیده که توقع از دولت خود داشته باشیم و البته همه ی مسئولین ایرانی بدزبان نیستند همانگونه که همه شان علیه السلام هم نیستند. مثل ما.

>>>   میخواهم این شعر را به آقای صمدزاده بگویم
تحمل کن ای نا توان از قوی که روزی تواناتر از وی شوی

>>>   من نمیدونم مدیر این سایت چه خصومتی با ایرانی ها دارد؟؟؟
خدا ایرانی ها را از دست شما بکشه ! خوب شد؟!
یک ایرانی.

>>>   دولت ایران پولهای زیادی از سازمان ملل به خاطری پناه دادنی محاجرین میگیرد. هر زمان سازمان ملل پول ندیهد دولت اقدام به اخراج محاجرین میکند. البته ایران یک منبع درامد برای محاجرین است و همین طور محاجرین برای ایران . به امیدی یک روز بیدونی محاجرت و بیدونی این جر جنجال ها.
این حرف ها نه بدردی جمهوری اسلامی میخورد نه بدرد ی محاجرین. فقط خدا رحم کند .

>>>   ورد افغان های فاقد مدرک و دارای کارت را اقامت شان را ممنوع کنند خوب بیکنند ولی اینکه میگویند حتی با گذرنامه هم تردد شان ممنوع است جای تأسف است مگه مثل بقیه مردم دنیا حق جهانگردی نداریم؟
که ورود جهان گردان ما هیچ جای دنیا ممنوع نیست ولی در جاهای تفریحی ایران ممنوع است؟؟

>>>   فرهاد ونقوی ...این چه مثل مغالطه است .مگرافغانهادرخانه بی کرایه ونان گدایی مهمان است ..ایرانیان ازانان عنوان برده داری واعمال کارهای شاقه ونیروی کارارزان درپیشبرد اقتصادخود استعمال می کنند . دیگر اینکه ایران وخودمامگر میلیونهامهاجر درغرب نداریم که حتی برای بازگشت کوتاه مدت باید ضمانت بدهند چون تابعیت کشور میزبان رادارند .مهاجرت هم طبق گفته نواندیشان قوانین ومعاهدات جهانی دارد گذشته ازان که دراسلام مرزی نیست وهرکجااقامت نمودی وطن شرعی محسوب شده ونمازوروزه واحکام باید طبق ان انجام شود ..انجنیرنعمت ا... عضو نواندیشان

>>>   برادر/خواهر عزیزی که دستور زبان فارسی به دیگران یاد میدهد افاغنه هیچ گاه جمع افغانها نبوده و نیست وقتی میگویی "افغانها" یعنی جمع افغان پس جمع الجمعی که شما به دستور زبان فارسی اضافه کردی جایی ندارد. در ثانی افغان کلمه ای فارسی است و نمیتوانید با صرف و نحو عربی آنرا جمع کنید. مثال دوم شما هم خنده دار است چون آذری به صورت اصلی آن جمع شده اگر کسی به به یک فرد با ملیت آذری بگوید "آذرایی" درست است؟

>>>   لازم نکرده به ایران حمله کنید!!..خیلی احساس قدرت می کنید اشغالگران خارجی را از کشورتان بیرون کنید و استقلال سیاسی و نظامی پیدا کنید....
مطمئن باشید اگر امریکا و ناتو از افغانستان خارج شود ایران مانند عراق که یک سال از امریکایها از افغانستان خارج شدن کلی به افغانستان کمک خواهد کرد...

>>>   به عنوان یک ایرانی از تحقیرو تحریف افغان ها در ایران عذر خواهی و عاملین آن را محکوم می کنم.
بدانید آنها همان طالب های ایرانی هستند!!!!...

>>>   این خبر را خودتون منتشر کردین
به گزارش آیینه ، مسئولان وزارت کار و امور اجتماعی می گویند، بیشتر از130 تن از آنها بدون داشتن جواز کار در افغانستان در پست های بلند مصروف کارهستند.
این مسئولان، کار کردن اتباع خارجی را در داخل کشور بدون جواز کار، خلاف قانون کار در افغانستان دانسته و می گویند با انانی که بدون جواز کار در افغانستان کار می کنند باید برخورد قانونی شود.
شما افغانی ها تحمل صدو سی نفر کارگر آنهم متخصص بدون حواز را ندارید آنوقت یک میلیون نفر از شما بدون مجوز و غیر قانونی در ایران کار میکنند و وقتی ورود بعضی از آنها را به بعضی از استانهای کشور مان محدود یا ممنوع میکنند داد و هوار راه می اندزید که مسلمانی نیست و ظلم است و فلان و بهمان واقعا که کور خود و بینای دیگران هستید به نظر من بایستی تمام افغانی های بدون مجوز ورود و قاچاق را رد مرز کنند تا افرادی مثل فرشته و جواد از هرات و سیاوش اظهار فضل نکند و مار را از حمله به کشورمان نترسانند بقولی آنان جفتک وارو میزنند یا با اینکه روزانه چندین میلیارد تومان از بودجه رسمی کشور ایران خرج مهاجرین میشود ما را متهم به خوردن چندر غاز پول گدایی سازمان ملل متحد نکنند
شما ها حق تان همین است که یا در کشور خودتان زیر دست و پای آمریکای ها باشید یا در خارج از افغانستان هم جزء شهروندان درجه دوم تا قدر عافیت را بدانید
ایران نژاد -ارومیه

>>>   ملت افغان و ملت ایران هردو از یک نژاد آریایی و یک زبان پارسیند من به عنوان یک ایرانی هر افغانستانی را در هر کجای دنیا که می بینم فکر میکنم یک هم وطن خود را دیدم و هیچ فرقی برای ان نمی گذارم پس ما دو ملت یکی هستیم فارق از هر دین و مذهب . ایران وطن افغانهاست و افغانستان هم وطن ایرانی.
از طرف یک ایرانی زرتشتی.

>>>   من تعجب می کنم از یک خبری که در مورد مهاجرین افغانی در ایران منشتر می شود ، ذهن همه ای کار بران را مشغول می سازند. هرکسی یک چیزی می نویسند. مثل اظهار نظر آقای ایران نژاد، که یاد آورشده است که مبلغی زیادی از بودجه ای دولت صرف مهاجرین می شوند. راست می گوید مخصوصا بعد از هدفمندی یارانه ها که هر نان بربری به قیمت 500 تومان رسیده است وهمین طور قبوض مصرفی آب ، گاز ، برق و کرایه خانه و گرانی های دیگری که وجود دارد، واقعیتش این است که این قیمت های سرم سام آور مهاجرین را از پادر آورده است.
البته در این زمینه ایران را هم نمی توان صد در صد مقصر دانست چون خودش یک کشور تحریم شده جهانی است.
شاهد این مطلب ارزش پول افغانی نسبت به پول ایرانی است ؛ هزار پول افغانی معادل چهار صد هزار ریال ایرانی است. !!

مقصر اصلی کسیت؟
جای هیچ شکی نیست که راجع به مهاجرین افغانی، مقصر اصلی جیره خوران و مافیایی بین المللی از مقامات ذی ربطی افغانستان گرفته تا در بار کرزی. این هاست که فقط در فکر جیب خودشان هستند ، نه احساس شرف وغیرت دارند و نه احساس شرمندگی تا خجالت بی کشند و وضعیت آواره گان بد بخت افغانی را سامان بخشند.
ازطرف دیگر ایران هم دارای آد م های عجیب وغریبی هستند از ظرفیت لازم بر خور دارنیستند مثل همین استاندار نامبرده که دستور ضرب الأجل را برای افغانی ها صادر کردند.

داستان دم خروس:
شخصی از دهات خروسی را دزدید، و آنرا زیر بغل کرده بود و می خواست از آن منطقه خارج شود که ناگهان صاحب خروس در جلو چشمش سبز شد ، صاحب خروس به دزد گفت: خروسم گم شده آن را ندیدی؟ دزد قسم یاد کرد، به اباالفضل عباس که ازخروس شما خبر ندارم ، صاحب خروس متحیرشد گفت: من نمی دانم ؟ چکارکنم به سوگند ابالفضل اعتمال کنم یا به دم خورسم که از زیر بغلت پیداست؟

حال مسله جمهوری اسلامی ایران هم همین است؟ شعار از اتحاد کشورهای اسلامی همکاری و ... ودست زدن به اخراج یک مشت آواره ای افغانی ؟؟

محدثه ابراهیمی

>>>   دوستان عزیز! خطاب افاغنه توهین نیست این فقط بهانه ای برای پوشیدن اصل مطلب است. موضوع اصلی منع ورود افغانها به شهر است و یا قبلآ منع ورود آنها به یک پارک تفریحی.
اگر این ممنوعیت فقط برای کسانی میبود که اجازه اقامه قانونی ندارند چه افغان، چه عراقی، چه ترکی و چه امریکایی، مانعی نداشت. اما ذکر دقیق افاغنه یعنی افغانها یک عمل غیرانسانی، نژاد پرستانه و غیراسلامی است. یعنی محکوم کردن یک انسان فقط بخاطر داشتن تابعیت یک کشور معین. آنانیکه دعوای آنرا دارند که افغانها در ایران جرم و جنایت میکنند و این و آن. آیا یکعده جرم کردند ویا همه؟ چندی قبل در هرات دو ایرانی بجرم قاچاق مواد مخدره دستگیر شد آیا این به آن معنی است که تمام ایرانیها قاچاقچی اند؟ خیر. دیپلومات ایرانی در برازیل مشکوک به سو أستفاده جنسی اطفال برازیلی شد و امثال آن.
مردم افغانستان و مردم ایران نژاد، زبان، فرهنگ، تاریخ، دین و مذهب مشترک دارند متأسفانه اینگونه تصمیم های نادرست از جانب مقامات حکومت ایران با روابط دوستانه افغانها و ایرانیها صدمه بزرگی میزند. بسیاری مردم مهاجر افغان در ایران از مهماننوازی ایرانیها سپاسگذار اند امیداواریم که این مهماننوازیها با اینگونه تصامیم تبعیض آمیز و عجولانه خدشه دار نشود.

حکومتها تغییر میکنند، ابرقدرتها میمیرند، تمدنهای نو تولد میشوند اما همسایه ها همسایه باقی میمانند. همسایه ها همیشه بهم نیاز دارند و برای بقای هم به همکاری و دوستی همدیگر محتاج اند. ایران امروز عملآ در محاصره اقتصادی جهانی قرار دارد و بدوستان بیشتری در منطقه و جهان نیاز دارد. اگر به کشورهای دوست ایران نظری بیاندازیم آنها خیلی انگشت شمارند. روابط ایران و پاکستان بخاطر بلوچها و کشتار شعیه ها در پاکستان خیلی خراب است، روابط ایران با کشورهای عربی (بجر سوریه) خیلی خصمانه است، آذربایجان آرزوی الحاق آذربایجان ایران و ترکیه و تشکیل آذربایجان بزرگ را دارد، ترکیه عضو ناتو است و آنچه امریکا و ناتو بگوید همانرا میکند، یگانه دوست ایران وینزویلا با رییس جمهور آن چاوز است که فرسخها از ایران دور است و فقط بخاطر دشمنی با امریکا، ایران را دوست میشمارد. روسها فقط اهداف خود را دنبال میکنند چنانکه بارها ایران را با وعده های فریبکارانه اعمار ریکتورها و سنتریفیوجها با بازی دوگانه با ایران بازی کرده اند.
به امید دوستی بیشتر افغانستان و ایران و دیگرکشور های اسلامی .
سمیر

>>>   باهمه این حرف ها ما افغانها باید بفکر کشور خود باشیم, هر بی حرمتی که به ما میشه. نتیجه عملکرد اشتبلا. سیاست. مداران قبل است. من از دولت فعلی افغانستان می خاهم. یگ کم بفکر این مردم ستم دیده باشه,بسه اینهمه تحقیر.

>>>   سالهاست كه آنها افغانها را تحقير مي كنند و از كلمات نابجا استفاده مي كنند بهتر است ماه م به جاي استفاده از كلمه ايرانيها از كلمه "اراينه" استفاده كنيم و از ان در رسانه هاي خود استفاده كنيم تا جوابي باشد به تحقيرهاي اراينه

>>>   من هم به عنوان یک ایرانی از اتفاقاتی که باعث ناراحتی شما شده عذرخواهی میکنم و عاملین آن را محکوم میکنم . آن مسئول ایرانی اگر میدونست شما کلمه افاغنه را توهین میدونید 100% اون حرف را نمیزد . من با نظر ایران نژاد از ارومیه هم موافقم . شما افغانها نمک میخورید و نمک دون میشکنید . ایران سالیانه میلیونها دلار خرج افغانهای داخل ایران میکند . همه مهاجرین افغان در ایران میدانند که تعداد آنها قانونی و غیر قانونی بیشتر از 5/6 میلیون نفر است . من خودم بارها به افغانستان سفر کردم و یک بار پلیس مرزی شما بی دلیل به من فوش ناموس داد !!! شما اگر به جای من بودید چیکار میکردید ؟؟ ولی من اون مرد رو نماینده افغانها نمیدونستم . توی ایران هم همینطور اگر کسی حرفی میزند اون فرد نماینده کل ایران نیست و ... و شما نباید اون فرد را با کل ایرانی ها یکی بدونید .

به امید افغانستانی آباد و آزاد
مهدی - اصفهان

>>>   ایران نژاد؟؟؟؟ 100% از تورکهایی هستی که ازاصلیت خود گریخته و خود را ایرانی نژاد خطاب می کنی تا از حقارت تورکی بگریزی!!!
فارسی-هرات

>>>   گله شما را در جایگاه یک ایرانی شنیدیم
اما آیا شما از تجاوزهایی که برادران افغانتان در ایران می کنند صحبت می کنید. چرا خبرهایی که از تجاوزهای افغانها در ایران حاکی است را نمی گذارید.
دیگه بین ایرانی ها افغان از یک واژه به عنوان ملیت تبدیل شده است به یک صفت . و آن صفت افغانی است . بله باید از افغانی ها بترسند مردم ایران چرا که هر روز باید یک خبر درباره لانه فساد و قتل و آدم کشی در رابطه با افغانی ها بشنویم .
مگر شما نیستید که مواد مخدر وارد ایران می کنید .
نکنه ایرانی ها مواد مخدر وارد افغانستان می کنند.
مگه شما نیستید که دارید جوانهای کل دنیا را معتاد می کنید.
ولله که باید شرم کنید. اگر به خدا معتقد هستید.
شما که میگید ایران را دارید آباد می کنید خوب اگه عرضه اش را دارید برید کشور خودتون بسازید.
مگه غیر از این هست که شما دارید آبروی اسلام رو در کل دنیا می برید.
و مگه غیر از این هست که ایران باعث عزت و آبرو برای اسلام عزیز شده .
برادران عزیز افغان
بنده برخوردم با برادران افغان در هر جایی که یادم می یاد حتی بهتر از هموطنهای خودم بوده است.
اما این رو هم بدونید پیشرفت علمی ماحصل خودباوری ملی است.
کشوری که یه کشور دیگه بیان حاکمانش رو عوض کنن باید یه فکری به حال خودش بکنه .
با آرزوی موفقیت برای شما برادران افغان

>>>   بعنوان یک شهروند مفتخــــر کشور باستانی آریانا ؛ افغانستان کبیر،
فکر میکنم جنجال بر سر الفاظ بیهوده است،
در داخل با افغان خطاب شدن مشکل داریم و افغان به پشتونای هموطنمان می گوییم!!
در ایران با افغانی خطاب شدن، چون میگوییم واحدپولمان است!
یا اکنون باافاغنه خطاب شدن؛
خوب اگر این واژه معرب شده جمع اغان است، حتما کسیکه آنرا استعمال می کند ریشه ی نژادی اش به اعراب برمی گردد!!!
برادران ما در ایران که مانند کسیکه در نظر آخر خود را "ایران نژاد" نامیده اند، نه آریایی اند ، نه پارس، نه از ریشه بزرگانی نظیر کوروش و فردوسی و حافظ!!
این ها غریبه هایی هستند که چند سده پیش به این کشور مهاجر شدند و اکنون با مهاجر دیگر اما از ریشه ی پارسی با کاربرد مغرضانه واژگان اعرابی به نبرد برخاسته اند.
اکثریت پارس نژاد اصیل ایران،درد ما و مشکل ما افغانها را میدانند و با این نژاد گرایی اقلیتهای سابقا مهاجر در ایران نظیر ترکها مخالفند.
زنده باد اتحاد پارسیان!!

سکینه
کابل

>>>   ایران کشور دوست و برادر ماست و کمک های زیادی به مهاجران افغانستانی نموده است. شما حق دارید با افراد غیر قانونی برخورد نمایید اما آیا همه کسانی که در استان مازندران هستند غیر قانونی هستند؟ مواردی مثل پارک صفه اصفهان اذهان عمومی مردم افغانستان را نسبت به دولت ایران تغییر می دهد که همیشه داد از اسلام و مرکزیت جهان اسلام می زند اما این اعمال بوی نژاد پرستی می دهند که در کشورهای توسعه یافته هر روز کمرنگ تر ولی در بعضی کشورها پررنگ تر می شود. متاسفانه این گونه عملکردها از طرف دولت ایران در حال افزایش است و شاید مسئولین ایران فکر می کنند با این کارها مشکل بیکاری قشر جوان و تحصیلکرده شان حل می شود و شاید این هم جزیی از دومیلیون شغل وعده شده از طرف دولت به مردم ایران باشد؟!
وطن دوست کابل

>>>   ایرانی که ما مسلمانان و پارسی زبانان افغانستان می شناسیم،
ایران اسلامی و ولایی و با تمدنی است که با ایران کسانیکه مانند "ایران نژاد" متفاوت است و از کینه و نژاد پرستی و تجویز حقارت به دیگران برای سرپوش گذاردن بر حقارت خود مبراست.
حسین از مزار
مهاجر سابق

>>>   من چند تا دوست ایرانی در ساری و بابل دارم یعنی حق ندارم برم انجا انها را ببینم؟
سخیداد بلخ

>>>   جناب به اصطلاح ایران نژاد؛
آن تعداد افراد که تو از آنان با عنوان متخصص در افغانستان نام بردی؛
جاسوسان پاکستانی هستند،
آیا ایران حاضر به تحمل حتی یک جاسوس در کشورش است؟؟
تو یا بی سوادی یا مغرض!
تو افغانهای بیچاره و زحمتکش را در ایران معادل جاسوس پاکستانی می دانی؟
شاید خودت مهاجر از ترکستانی!!!!
ناهید همدرد
اروزگان

>>>   فرشته جان ما باید با طالبان جنگ کنیم که هم نام اسلام را بد کرده و هم کشور را ناامن کرده و جلوی پیشرفت کشور را می گیرد و باعث می شود تا مردم ما باز هم به دیگر کشورها مهاجرت کنند. بلخی

>>>   بعنوان یک ایرانی همزبان شما برادران افغانی،
میخاستم بگم حساب همه ایرانی ها را به پای کسانی مانند ایران نژاد ازارومیه نگذارید.
درود بر حقیقت طلبان
کامبیز از تهران

>>>   واقعا که ترکی!!!آقای ایران نژاد ترک ها هم که میدونی در ایران به چی معروفن!!
در مورد اتباع غیر مجاز که حرفی نیست ولی در مورد اتباع مجاز و حتی اون هایی که پاسپورت دارن چی داری که بگی؟این نقض قوانین بین المللی نیست که کسی که پاسپورتش در تمام دنیا اعتبار داره و ما خودمون بهش ویزای توریستی دادیم نتونه بیاد تو مناطق توریستی ما؟!خوب برای چی بهش ویزا دادیم پس..

>>>   یادم می آید از دورانی که در دبستان در ایران درس دینی را می خواندیم و سخنان بزرگان دین و احادیث و روایاتی که در ایران بر در و دیوار شهرهای ایران با حروف درشت نوشته شده اند که....آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران هم مپسند....تازه پی به واقعیتهای دردناک کنونی ایران به اصطلاح اسلامی می بریم که هر زمانی که میان دولت کابل و ایالات متحده آمریکا روابط به حدی گرم می شود که به امضاء پیمان استراتژیک نزذدیک می گردند، جمهوری اسلامی ایران که ناتوان از مقابله ی رودررو و مستقیم با آمریکاست، تلافی و دق دلی اش را سر مظلومترین و عاجزترین کسانی که دم دستش باشند، خالی میکند
حال این مظلومان افغانها باشند یا اقلیت های درون ایران چه اقلیت سیاسی چه اقلیت دینی و عقیدتی
اما آنچه بسیار دردآور است، همراهی یا حتی سکوت معنادار اقشار تحصیل کرده و روشنفکر ایران با این تبعیضات آشکار بر ضد "انسانها" و نه تنها "افغانها" می باشد
افغانها اگر نگوییم بیشتر، لااقل به میزانی که دیگر انسانهامملکت خود را دوست دارند، دلباخته ی کشور باستانی و کهن خویش اند، اگر امروز موقتا در ایران به دلایل سیاسی و اقتصادی و امنیتی پناه آورده اند؛ آیا بهتر نیست کاری نکنید که با دل پرخون و خاطره ایی شوم ایران را در نهایت ترک کنند؟؟
به فکر روزی باشید که افغان دیگری در ایران نباشد ؛ آیا آنروز هم دست به فرافکنی زده و مشکلات اجتماعی و امنیتی و اقتصادی ایران را به خارجی هایی نظیر افغانها نسبت می دهید؟؟؟
اگر تاریخ را به دقت بخوانیم می بینیم کشورهایی توسعه یافته و متمدن نطیر ایالات متحده و بریتانیا و ژاپن و فرانسه و آلمان با فرافکنی و انداختن بار ناکامی خود به دوش غیر، به این جایگاه امروزین شان دست پیدا نکرده اند
وقتی سیاست امروز ایران در قبال افغانها را با برخورد دیگر کشورها با مهاجران مقایسه می کنیم، تنها به یک نتیجه گیری می رسیم: ایران کره شمالی و زیمبابوه را الگو قرار داده نه آلمان و ژاپن و ایالات متحده را
منصورالدین

>>>   ایا شما افغان ها فکر نمی کنید سی سال مهمانی کافی است و باید به کشور خودتان برگردین؟

>>>   شاید این کسیکه نظر آخر را داده ، واز کافی و ناکافی بودن حضور افغانها در ایران نام برده .و از آن بعنوان مهمانی یاد کرده،
تصور کرده کار در سخت ترین شرایط و کمترین حقوق و مزایا؛ مهمانی است!!!!
پس ما هم از جانب افغانها تو را به همین گونه مهمانی در افغانستان دعوت می کنیم جبران به اصطلاح سی سال مهمانی در ایران|!!!

هاشم
کندهار

>>>   مهمانی افغانها در ایران=
پیش غذا= تحقیر
غذای اصلی= تبعیض
دسر= محکوم پیش از محاکمه!
ای کاش زمانی برسد که از این مهمان نوازیهای شما؛
به شیوه ایی درخور تلافی نماییم.
رحمت الله از بامیان

>>>   وقتی دو صدا از ایران به مهاجران افغان می رسد؛
کدام را باور کنند؟؟
اسلامیت و برادری اسلامی و خدا و دین و قرآن و پیغمبر مشترک داشتن با ایرانی ها را؟؟؟
یا صدای آن عده شووینیست و قوم گرا و نژاد پرستی را که مقصر تمام بدبختی ها و کمبودهای خود را افـــــغانـــــها می دانند؟؟؟؟؟؟!!!

ستمدیده
از هرات

>>>   ایران کمک کند افغانها ؛ طالبان را شکست دهند و نوکران پاکستان را از افغانستان بیرون اندازیم؛
بعد؛ همه ی ما مهاجرین حتی یک روز هم در ایران و پای سفره ی مهمانی و مهمان نوازی شما ایرانی ها نمی مانیم

>>>   این خبر را روزنامه شرق روز یکشنبه 10 اردیبهشت ماه به چاپ رسانده است؛
همه ی ایرانیها نژادپرست و ضعیف کش نیستند:

بازگشت فرهادي به ايران براي همدلي با مهاجران افغان

گروه هنر، گيسو فغفوري: اصغر فرهادي كه به‌زودي براي همدلي با مهاجران افغان مقيم ايران به كشور سفر خواهد كرد، مي‌گويد: «انداختن علت ناامني و بيكاري به گردن مهاجران، فرار از پذيرش مسووليت است.» اصغر فرهادي، كارگردان فيلم «جدايي نادر از سيمين» كه اين روزها در حال فراهم كردن مقدمات ساخت فيلم بعدي‌اش در پاريس است، در واكنش به اخبار رفتارهاي ناشايست اخير با مهاجران افغان در ايران، بر آن شده تا چند روزي به كشور بازگردد و با نمايش فيلمش و برگزاري جلسات نقد و بررسي در ميان مهاجران افغان، همدلي خود را با آنان اعلام كند. فرهادي در اين‌باره مي‌گويد: «چنين رفتارهاي ناشايستي با مهاجران در ايران براي كشوري كه خود يكي از بالاترين آمار مهاجران را در كشورهاي ديگر جهان دارد، تلخ است.» اصغر فرهادي كه با تاثيرگذاري فيلمش بر مردم بسياري از نقاط دنيا و همچنين آن لحظه دلنشين شاد كردن مردمش در مراسم اسكار و صحبت‌هاي پس از آن، به عنوان يكي از صد چهره تاثيرگذار سال جهان از سوي مجله تايم لقب گرفته، مي‌افزايد: «انداختن علت ناامني و بيكاري به گردن مهاجران، فرار از پذيرش مسووليت است.» او در سال‌هاي دور در مجموعه تلويزيوني «داستان يك شهر» نيز، با اختصاص دو قسمت از اين مجموعه به مهاجران افغان كه با نام «افغاني» از شبكه ۵ سيما پخش شد، به مشكلات و مسايل روز مهاجران پرداخته بود. به نظر مي‌رسد برخی مسوولان محلي در گوشه و كنار كشور با رفتارهاي نسنجيده، باعث خدشه‌دار شدن وجهه انساني- اخلاقي مردم ايران در جهان مي‌شوند. چه در اصفهان و سيزده‌بدر و پارك‌هايي كه ورود افغان‌ها را به بهانه حفظ امنيت ممنوع مي‌كنند و چه در نوشهر كه مسوولي، آنان را از حضور در شهر به دليل رفت و آمد توريست‌ها منع مي‌كند. فرهادي در روزهاي ۲۲ و ۲۳ ارديبهشت در جمعي متشكل از شهروندان ايراني و شهروندان مهاجر افغان، پس از نمايش فيلم آخرش، با آنان به گفت‌وگو خواهد نشست.

(غ/م)

>>>   از مجمو عه سخنان گفته شده و تجربه بدست امده روشن می شود که که ملت افغانم شور بختانه بسیار متعصب و بسیار حساس و بد بین و بهانه جو است.با هر چیز احساسی برخورد می کند و گاه حرف منطق را قبول نمی کند. من شخصا در محلی که زندگی می کنم هیچو قت ناظر فحش یا بد دهنی کسی نسبت به افغا نها نبودهام. شاید یک وقتی بچه های کم سن و سال چیزی گفته باشند.اما نباید ان را تعمیم به همه داد. افغا نها گاه حر فهایی می زنند که از تمام تو هین های به اصطلاح ایرانی ها بدتر است. اینکه کاش روزی برسد که به ایران حمله کنیم خیلی واژه های زشت و نفرت انگیزی است.اینها فحش نیست ولی اگر کودکی ایرانی به یک افغان بگوید افغانی فحش است.یا مثلا چقدر به اقای ایران نژاد که گذشته از برخی حرفهایش که تند و ناشی از سخنان بعضی دوستان بود ولی خالی از واقعیت هم نبود.ضمنا ایا اقوام تاجیک در افغانستان افغانی نیستند و مغو لندو اصالت ترکستان را دارند؟ این در حالی است که ارومیه ایها اصالت صد در صد ایرانی دارند. بگذریم نباید خمات سی و خوردهای سال ایران به افغانان عزیز را فراموش کرد. بلا خره پدیده مهاجرت مجلس عروسی نیست و یک اتفاق سخت است. ضمنا نباید کار را بهانهای برای منت گذاری نمود.در قبال کار مزد می گیرند پس منتی نیست.باید قبول کرد که اگر کشور ایران نبود وضع شصت درصد مردم افغا نستان به جا های باریک میکشید. بلا خره این کشور مفری بوده است تا بد بختی ها و فلا کتها تخفیف یابد.من به نظرم میرسد که کمتر افغانی بوده است که به ایران طی این سالها نیامده باشد. پس وقتی گفته می شود دو ملیون یا دو نیم ملیون افغان در ایران مشغول کارند. درست نیست. و این را باید ضربدر کرد تا که شامل نود درصد برا دران افغان باشد. اغلب کسانی که راهی غرب شدند ایران سکوی پرش بوده است و بقول خود افغا نها حمام عمو می بوده است. خلا صه حرف بسیار است اما من عاجز از نوشتن. نباید به صرف یکی دو اشتباه این همه جیغ بنفش کشید. ضمنا در عقب ماندگی کشور دوست ایران هیچ تقصیری نداشته است.پس عزیزان این همه کینه از کجا ناشی می شود. شما به دلیل فقر و عقب افتا دگی متا سفانه دچار عصبیت شده اید و از ایران و ایرانی نفرت دارید. واین اسباب تعجب است. اوج این نفرت را من در تلو یزیون اریانا افغا نستان شاهدم. مهردرد از بوشهر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است