بعد از سفر به عربستان
جنرال دوستم نیز طالبان را برادر خود خطاب کرد!
عبدالرشید دوستم که خود سالها در برابر امارت اسلامی طالبان جنگیده و جزء مخالفان پیوستن آنها به دولت به شمار می رفت بعد از این سفر دچار چنان تحولی شده که همگان را متعجب ساخته است. حال معلوم نیست این تحول حاصل زیارت بیت الله الحرام است یا تهدیدها و وعده وعیدهای آل سعود؟! 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۶    ۱۳۹۱/۱/۲۹ کد خبر: 34994 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، معلوم نیست چه رمز و رازی در سفرهای مقامات افغانستان به عربستان نهفته است که هر کدام بعد از مشرف شدن به مکه معظمه، تحت تاثیر قرار گرفته و از این رو به آن رو می شوند.

روز گذشته جنرال عبد الرشید دوستم رهبر و بنیانگذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و رییس ارکان سرقوماندانی اعلی قوای مسلح ، که با 200 تن از بزرگان و هواداران این حزب به عربستان سعودی ، برای ادای حج عمره رفته بودند به وطن بازگشت.

جنرال دوستم بعد از ورود به کشور در جمع هوادارانش در مزار شریف به ایراد سخنرانی پرداخت و در سخنانی غیر قابل توقع، از طرح مصالحه با گروه طالبان حمایت کرد و از تمامی طرف های درگیر جنگ در افغانستان از جمله ملا عمر رهبر طالبان و شبکه حقانی خواست تا به پروسه صلح پیوسته و از جنگ و برادرکشی و ویران کردن افغانستان دست بردارند.

پیش از این گفته می شد هدف از سفر محترم دوستم به عرستان سفر زیارتی کعبه بوده اما ظاهر مطلب نشان می دهد که این سفر با هدف گفتگو با مقامات آل سعود درباره صلح با طالبان صورت گرفته که البته بسیار هم تاثیر گذار بوده است.

عبدالرشید دوستم که خود سالها در برابر امارت اسلامی طالبان جنگیده و جزء مخالفان پیوستن آنها به دولت به شمار می رفت بعد از این سفر دچار چنان تحولی شده که همگان را متعجب ساخته است. حال معلوم نیست این تحول حاصل زیارت بیت الله الحرام است یا تهدیدها و وعده وعیدهای آل سعود؟!

اینکه درباره ایشان اینگونه سخن می گوییم بدین جهت است که جنرال دوستم در سخنانش در جمع مردم بلخ گفت: جنگ تنها راه حل بحران افغانستان نیست و"خون را نباید با خون" شست، من حاضرم شخصا بر گردن ملا عمر و رهبر شبکه حقانی گل بیندازم و آنها را چون برادر خویش در بغل بگیرم.

رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان همچین افزود: بیش از سه و نیم دهه جنگ و برادرکشی را تجربه کردیم و در این راه عزیزان زیادی چون پرفیسور برهان الدین ربانی، شهید عبدالعلی مزاری، احمد شاه مسعود و دیگران را از دست داده ایم. لذا برای اتمام این خونریزی ها از گفتگوهای صلحی که به ابتکار شاه عربستان سعودی برگزار شده، حمایت می کنیم.

اینکه جنرال دوستم چقدر بر سر این گفته خود خواهندماند و پشیمان نشود، مطلبی است که مطمئنا با گذر زمان معلوم می گردد. زیرا ایشان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از حامد کرزی حمایت کرد اما مدتی بعد از پیروزی کرزی، سر مخالفت را با حکومت در پیش گرفت و با همکاری احمد ضیا مسعود معاون پیشین رئیس جمهور و حاجی محمد محقق جریان سیاسی موسوم به جببه ملی را تشکیل داد.

نکته جالب دیگری که این عضو ارشد جبهه ملی طی این سخنرانی مدعی آن شد، این بود که گفت: جبهه ملی افغانستان از هر کاندیدای ریاست جمهوری که حمایت کند، این نامزد برنده بدون قید و شرط انتخابات ریاست جمهوری آینده افغانستان خواهد شد.

حال اینکه این قاطعیت درباره پیروز انتخابات آتی ریاست جمهوری، برداشت شخصی جناب دوستم است یا وعده داده شده از سوی عربستان و آمریکا؟ سوالی که از خیر پاسخ آن می گذریم.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به به! به به! خب وقتکه باطلان چتلستانی برادر اند چرا سر می برند؟ مساجد ومکاتب را ویران می کنند؟ اطفال ومردم بی گناه را چرا قتل می کنند؟

>>>   آقای دوستم هم فریب وهابیت هارا خورد.
نقوی

>>>   وقتی پولهای داده شده برای دوستم پاچا مصرف شد همه گپها یادش میرود. در دری میگویند که سیاست پسر و پدر ندارد برای رسیدن به هدف، گفتن و عمل کردن به همه چیز اجازه است. یک روز با این و یک روز با آن.
صلح و خاتمه جنگ کار نیک است اما بشرطی که هر دو طرف خواهان صلح و خاتمه جنگ باشند.
دوستم باید فراموش نکند که مرحوم مزاری هم میخواست با طالبان صلح کند ولی آنها وی را در حالیکه برای مذاکره نزد شان رفته بود دستگیر کرده، کشتند و در حالیکه به جسدش با لگد و قنداق تفنگ میزدند میگفتند (تو هم پادشاهی میخواهی!)

>>>   دیگر به هیچ کس نمیشه اعتماد کرد.

>>>   طالبا واقعا قوی است زیرا جنرال دوستم هم او را برادر خطاب میکند از این معلوم می شود که جنرال صاحب کدام معامله کرده است.
ش. ج.ن . س

>>>   عبدالرشید دوستم یک شحص بی سواد وبی درک وبی فهم است این متل قدیم است که میگویند ازبک کله خام دارد

>>>   بدون شک که اکثریت رای دهندگان مردم شمال اند و قسمیکه شاهد هستیم شمالی ها زیر یک چطر قرار گرفتند و یک چیز واضح است که اکثریت آرا ازآن شمالی هاست... و دعوت به صلح هم کدام گپ بدی نیست!
تواب- کابل

>>>   جنرال دوستم کسی است که فاقد برنامه وپالیسی بوده واز سوی دیگر همیشه در حالت نورمال نمیباشد بنا نمیتوان به سخنان آن باورمند بود.

>>>   اگر برادر تان است پس چرا جلو شان رانمیگیرید که دست از کشتن آدم های مظلوم وبی گنا ه برداره

>>>   عزیزان حاجی صاحب رشید دوستم در فتوحات طالبان در غرب و شمال کشور همدست طالبان بود و حتی پیلوت ها و طیارات و تخنیکران خوب را از شمال به قندهار فرستاد تا با طالبان کمک کنند، زخمی های طالبان را در شمار تداوی میکرد. احمدی

>>>   آقای دوستم زحمت نکشید که نمی شود چون پشتون ها اصلا شما را قبول ندارد اصلا جنگ شان برای همین است که تاجیک وهزاره وازبک را ازصحنه خارج کند ومثل سابق یکه تاز میدان باشند والاّ اگر همه باشندگان افغانستانت راقبول داسته باشند وبرادرانه زندگی کنند ماهم گل بگردن شان می اندازیم

>>>   جنرال صاحب دوستم اگر واقعیت میگوید که انها برادراند پس گذشته خودرا فراموش گرده است که صدها جوان این وطن را درمقابل این وطن فروشان شهید ویا هم زخمی معیوب ومعلول ساختن که برای فامیل های شان امروز چنین ابراز نظر مینمایند
N - P - P

>>>   وله ترس و اخطار کشتن از طریق تیلفون خیلی خطرناک چیز است و این دو عامل باعث شده است که اقای جنرال دوستم طالبان را برادر بخواند. اگر چنین حالت ادامه پیدا کند تمام رهبران جهادی و با غیرت افغانستان که فعلاً در قطی ها، اطاق های ضد مرمی و محلات نامعلوم از ترس طالبان زندگی میکنند حاضر اند که طالبان را برادران قرانی خطاب کنند. قابل ذکر است که دو جناح که اصلاً مخالف منافع کشور و جاسوسان کشورهای همسایه هستند بین هم افتادند که این موضوع به نظر بنده به نفع و سود کشور میباشد.

>>>   جنرال سایب دوستم فکر کنم از پیسه های نفت سعودی در جیب تو کمی رخنه کرده وگرنه برادر خواندن این باطلا بقول این برادر ما خیلی سخت است.

>>>   اظهارات جنرال دوستم چون خود شخص ایشان موسمی است۰هرگاه اورا رستم گفتید او همه چیز رابدون اندک تامل وفکری در اختیار تان میگذارد۰هرگاهی به او بگویید که بالای چشمانت ابرو است او سخت برآشفته میشودونزدیکترین وفداکارترین انسانهارابه سرنوشت دوستانش چون۰۰۰۰۰۰مبتلا‌میسازد۰حالابایدبرای مردم افغانستان معلوم شده باشد که هزینه سفر حج عمره آقای دوستم با۲۰۰ حواری بدردنخورش راکدام کشورپرداخته است۰خدا(ج) آقای ضیامسعودرا٬حوصله رفتن وکنترل جنرال دوستم رابدهدو بعضی ازبک ها راهم‌توفیق اعطاوبه راه راست رهنمایی کند که از او بنام رهبر یاد میکنند۰یاهو!
احمدـ کابل

>>>   زنده باد دوستم.

>>>   میخواهیم یک موضوع مهم به اطلاع هموطنان خود برسانم :
ان اینکه :
طالب ها به هیچ وجه به روند صلح صادق نیست لطفا" بازی
نخورید . انها 100٪ امارات اسلامی میخواهد و در راس ان ملا
عمر و جمعت علما پاکستان و بس :
و هیچ سازمان سیاسی و یا هیچ متفکر سیاسی را قبول دار
نیست به جز طالب . وقتیکه حکومت افغانستان شورای صلح
و یا مذاکرات را گپ میگوید باور کنید تمسخر ام میاید .

>>>   آفرین به آقای دوستم، شایدآقای دستم به مرض آلزایمرمبتلاشده ویادش دفته که این برادران طالبش چندهزارنفررابه سمت شمال قتل عام کردند، آثارباستانی کشوررانابودکرندحتی همین دیروزشاهدجنایات برادران طالبی دستم درچندین نقاط حساس کشوربودیم. شایدهم سعودی هاچک دالری سفیدبه آقای دوستم تعارف نموده. دانش

>>>   تمام این رهبران ...و جنگ سالاران همین طور هستند. مانند دلاک ها که هر کس بعد از کم کردن موی سرش براییش پول زیاد داد به طرفداری از همان شخص صحبت میکند.

>>>   اگر ملا عمر افغان است ما به او قبول داریم که دولتمردان ما هم اورا برادر خطاب مبکنند اما شبکه حقانی دگه چرا ؟؟
ان که پاکستانی است به ان که باید جواب دندان شکن از طرف نیرو های فداکار امنیتی که دو روز پیش در مقابل دشمنان ایستادند داده شود چون انها مردم بی دفاع و غیرنظامیان زیادی را به کام مرگ فرستادند
هراتی

>>>   خوب جنرال دوستوم معلوم میشود پول زیاد گرفته است ال سعود پول زیاد دارد

>>>   دوستم کسی است که به زور تانک های خود مسعود و داردسته اورا به تخت کابل رساند و بعد نمک حرامی مسعود و طرفدارانش بود که دوستم در مقابل شان قرار گرفت اگرنه مسعود و شورای نظار از کوها پائین شده نمیتوانستند. زنده باد دوستم قهرمان. مراد

>>>   تواب جان از كابل چتر نه چطر
اول سواد كامل بعدا نظريات سايسي

>>>   وای وای چی خات شد این وطن
s a i

>>>   خوب از رهبران فعلی افغانستان بیش از ین نباید هم توقع کرد.
به نظر من اگر جنرال همچو حرف های ره گفته باشد، خیری خوب است. جنگ و دربدری را کدام جناح نکرده. رئیس فقید شورای صلح خود سالها با طالبان جنگید. خوب است با هم گر د بیایند و به یک راه حل منطقی و مسولان دست یابند.
مبشر
کندز

>>>   برادران ازبك وتاجيك وهزاره وپشتون به دنبال شخصيت هاي روشنفكر بانظر وسيع بدون تعصبات غلط وملتزم ومتعهد به اسلام ووطن وقانون باشند كه هم اكنون درانزواوگوشه نشيني هستند .نه معامله گران فاسد دولتي ويا جنگ سالاران دهه هفتاد وقدرتمندان برادركش .نهاد نوانديشان

>>>   طالبان هرگز صلح نمی خواهد وهمیشه وقتیکه ریس جمهور ودیگرحلقات سیاسی مانند دوستم به ایشان برادرخطاب میکند آنها برعکس عمل میکند ودوستم صاحب هم منطزر باشد. N.oo.r

>>>   این آدم از روز اول هم همینگونه بود. و همیشه منتظر بوده است تا ببیند باد از کدام طرف میوزد.
یک روز با داکتر نجیب و بر علیه احمد شاه مسعود و دیگر مجاهدین
یک روز بر علیه داکتر نجیب و در کنار احمد شاه مسعود
روز دیگر بر علیه احمد شاه مسعود و در کنار گلبدین
بعد هم فراری ترکیه
و بعد از آنهم در کنار امریکاییها،
روز دیگر در زباله دانی امریکاییها...
هر زمان این شخص خودش دانست که دلش چه میخواهد ما هم خواهیم فهمید...
صابر

>>>   کسانیکه اندیشه ای سازنده و بنایادی نداشته باشند همچون اقای دوستم زود تحت تاثیرات قرار گرفته و تغییر می کنند.

>>>   در زیر همان مطلب نوشته بودم که خدا کند دوستم ظالب و و هابی برنگردد که الآن چنین برگشته است!

>>>   به گفته عمرخطاب مالک تلویزیون امریکایی- پاکستان پیام اوغان که از امریکا نشرمیشود - که دوسال قبل بازلمی خلیلزاد بیان داشت -از خلیلزاد پرسیده بود -که چرا دوستم را از سر راه نبرداشته اید؟؟
خلیلزاد گفته بود که / بخاطری او را گم نمینماییم و نابودش نمی کنیم که او دشمن شمال است و از او میتوانیم در زدن دیگران در شمال استفاده نماییم.
این یک واقعییت عینیست که درهمین بیست سال اخیر بخصوص در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری که از جانب کرزی تبعید به ترکیه شده بود - دوباره به کابل اورده شده و به استقبال و دست بوسی دوباره طالبان نکتایی پوش و کرزی رفته و مردم ساده لوح ویا به اصطلاح کله خام را دعوت به رای دادن به جمعه خان همدرد نمود.
پس دوستم یک مار آستین است که درشمال جاگرفته و نابود کننده شمال و بخصوص ازبکها -هزاره ها و در قدم دوم تاجیکها میباشد.

>>>   دست های ناپاک اهل صعود همیشه در جهت تحقیر ساختن اسلام ناب محمدی کار نموده و از حرکتی که بتواند اسلام را در سراسر جهان بدنام ساخته و از اسلام یک چهره مخوف نشان دهد همایت نموده و کسانی را اصلاً اهل سیاست نیستند و از بازی های سیاسی که یهود و نثارا در افغانستان را اندازی نموده اند هیچ چیزی نمیدانند اجیر نموده و با وعده و وعید های پوچ انهارا استعمال مینماید. بناً گفته میتوانیم که دوستم نیز از جمله کسانی است که به وعده های میان خالی اهل صعود دلخوش نموده و میخواهد که بقای خود را تضمین نموده و از این جهت طالبان را که برای تامین منافع باداران خود (انگلیس، امریکاو پاکستان)را تامین نماید برادر خطاب مینماید غافل از اینکه تا زمانی که باداران طالبان به آنها دستور ندهند آنها از خود استقلالیت ندارند که به پای میز مذاکره بنشینند.

>>>   محـتـــرم جنـــــرال صاحب ( دوستم ) رهبـــــر عالیقـــــدر ما است ما ملت تــرک نژاد هــا با رهبــــر عالیقــدر همکار و پشـــتیبــان هســتــیــم در هر کار . امـا دوســــــتــی با دوشمنـــــان ملت مان ( انتحــــاری های جنایت کار ) اجیــــــران کفار .. یک سیاست اشتباه خواهد بود از آن قوم پاشست ( ...) چه انتحـــــــاری ها و چــه حکومت به هیچکس خیـــــر وفا نداشتـــه آنان به پدر و مادر شـان وفا نمی کننـــــــد آنــــان همــــــــه مزدوران بیگانه ها اند صرف بدست آوردن دالر فعالیت دارند . زنده باد رهبر قهرمان ما .....
ترکمن اوغلو

>>>   جنرال صاحب دوستم همیشه بخاطر منافع شخصی خودش در معاملات وتجارت های سیاسی قرار گرفته است. شاید فکر آنها عالی تر از فهم وتفکر ما باشد...با دکتر نجیب چه کرد؟ بامسعود .... با گلبدین.. با مجددی... با شهید مزاری... با ..با دیگران .. با جنرال مالک وغیره ...وغیره. من نمیدانم از سیاست ایشان ممکن به اینده فکر وتحلیل خوبی کرده ونظری داشته باشد تا به درد مردم بخــــــــــورد..نمـــــــــیدانـــم.
عبید. کابل.

>>>   یک چزک رابه نمام سرکلاوه به اصطلاح ما می گویند . ماسرکلاوه راگم کردیم که آینده این وطن بعدازآشکارشدن چهره های مهنوس وسیاه این وطن وسیاست فروشان چرابرای ملیت های وهواخواهانشان معلوم نمی شود. اخرتابه کی ما.. ازتعدادتاجکان بی اراده دم بزنیم وازبک هاازیک بیسواد حمایت کنند ودیگران که صف شان جداست . بیاید واقعایت هارنادیده نگیرید سراغ داشنمندان جوانان بااراده ومتعهدبگردیم.
مظلوم یار تالقانی

>>>   از جاني خود ميترسد كه طلبان خون خور مرداراش نكنند ترس بد چيز است بأيد برادر بگو يد

>>>   متل است که ماهی را از آب هر وقت برداری تازه است.
این سخنان آقای دوستم کدام سخن بد نیست زیرا با زور و ویرانی نمیشود چیزی به دست اورد اګر با زور میشد این همه نیروهای ناتو تا حال صلح را می اوردند یګانه را صلح در افغانستان اتحاد و مذاکره تمام اقوام و ګروه ها است و بس دیګر راهی وجود ندارد تا زمانی کی ما به مذاکره نه رسیم و یک راه صلح را انتخاب نکنم خون افغان میرزد میرزد و ریختنی است این نه تنها سخن جنرال دوستم است و نه از من است خود مردم افغانستان دیګر تشنه صلح و مذاکره هستند به هر قیمتی که باشد مردم دیګر خسته اند از جنګ و برادر کشی.
مسعود محصل پوهنتون کابل

>>>   خطاب به اقای احمد ازکابل:
اقای ضیاء مسعود توان کنترول خانواده خودراندارد چی رسد به کنترول کردن جنرال دوستم که یک انسان ... است
امید ازنیمروز

>>>   این ګفتار دوستم قابل تعجب نباید باشد زیرا یک شخص ارتجاعی و معامله ګر بوده و است چنانچه اولا کمونست شد بعدا به مسعود بیوست سبس با ګلبدین رفت و باز با حزب وحدت و بلاخره با کرزی واین همه بیانګر معاملګری جناب شان میباشد جدام سابقه علمی ندارد یک جنګسالار است و حالا به هیچ طرف قابل اعتماد نیست .
دوراندیش

>>>   درنظر من وهابيهاي عربستان ازاولادهاي فيرعون است محاهت احمقهاي برادران سوني را ميسلي سكًواري درجهنم واريدكونه ديكًر جوز راهي نمانده بعيرز رايفيرب ونيرنكً إز نزد خانه خدا بسواداي وحشي سوني مزلومرا بنامي اللاه در جهنم باكمر خوب بسته روان ميكونه بيرو ازبا با كلان اقاي فيرعون ازجهنم احوال بياور مايان اينجا دينار زيياداريم فيكري ما طرف حانوادتاست عزيزم هيج فيكر نكو بورو زود بيا كي كمرت خوب بهمراي دوتا نارينجكً موحكم بيبنديم واي واي احمق مزلوم

>>>   هه هه هه من مثل این آدم در جهان ترسو و پول دوست ندیدم ، تمام چیز را فدای پول میکند !!!!
قدوس

>>>   ثابت کرد که کله خام اس !

>>>   دوستم بیسواد اس بیسواد ! ولی جنرال ملک با سواد اس

>>>   افرین به دوستم اخر چهره اصلی اش را نشان داد. ای مردم اوزبیک افغانستان شما بدانید که خون فرزندانتان تحت معامله پولی قرار گرفته.این جای شرم است به دوستم که اول کمونیست باز مجاهد و اینک طالب شده. دیگر در شمال افغانستان جای ندارد.و کسی دوستدار او نخواهد بود... نظری

>>>   دوستم میگفت اجازه دهید یا طالب را گم میکنم یا خود را /باورم نمی اید که طالب و دوستم همدیگر را تحمل بتوانند / گلبدین هم میگفت که دوستم از دولت خارج شود او کمونیست اس اما بعد با هم علیه مسعود جنگیدن.
طالبان بزرگترین ضربه را از دوستم خوردن در شمال/
با وجود همه اگز بپذیریم که همه اینها نوکر و بازیچه خارجی اند پس هر بازی و تغییر مسیری ممکن اس.
اسد

>>>   چون خدا خواهد عدو با ما شود.

>>>   دوستان سلام!
فکر کنم تحلیل عملکرد دوستم نبوغ و ذکاوت زیاد نمیخواهد، همینقدر که یک نگاه کوتا به گذشته او انداخته شود میشود حرکات مقطعه ئی و شیب دار او را درک کرد. باور کنید بنده منتظر سرخم کردن او حتی در مقابل حکومت کابل بودم، چه رسد به آل سعود که غرق در سیم زر هستند.
احمد از کابل

>>>   پول و قدرت انسان را بخدمت شیطان فرا میخواند

>>>   وهابیت سعودی در شستشوی مغزی مهارت خاص دارد . طاهر یولداش ازبیک ازبکیستان را طالب ناسخته بود و برعلیه مردم وطن تحریک نکرده بود بلکه کرده بود همه این کارها را طالبان وهابیت انجام داده بود . اما خدا به دولت مردان افغانستان شعور سیاسی بدهد تا تحت افکار بیگانه قرار نگیرد . خیر اندیش

>>>   زنده باد دوستم
رهبران حقیقی بخاطر خاکش از هیچ خودگذری دریغ نمیکند. اگر کلیپ های دوستم پادشاه را مشاهده کنید همیشه صلح را یگانه راه حل در افغانستان اعلان میدارد. خداوند دوستم و تمام رهبران که به صلح و آمرامش کشور فکر میکند زنده و سلامت داشته باشد. آمین

>>>   گاه در آغوش این گه در اغوش ان ! گاه نوکر ... گاه نوکر پاکستان !

>>>   باسلام هموطنانی عزیز گل نخورید اگرجنرال دوستم میخاست باطالبان همکاری کونه سالهاپیش نمی جنگید دوستم شاید بی سوادباشه اما آدمی فمیده است حمن یک فینال داره گل محمدازفاریاب

>>>   ما در سال های قبل قسم خور های مکه را نیز دیدیم که چقدر صادق ماندن در قول خود ! زمان همه چیز را نشان میدهد. چون محک تجربه اید بمیان سیاهرو شود هر که در او غش باشد!
ناصر

>>>   این بیچاره ره باز باغهای سرخ و سبزه البته نشان دادند!
از انتخابات عبرت نگرفته که چه گونه فریب دادند...
ملت بیخبر اوزبیک را بادرنگ واری فروخت!
به خدا معلوم که باز چه کرده است....
فرنوش از کابل

>>>   برادران سلام . خودتان را نا راحت نکنید از قدیم گفته اند که (افغانها زیر بار زور نمیروند مگر اینکه زور پر زور باشد !! ) دوستم را من از روزیکه خرد ضابط بود میشناسم بعدا" چطوری با اون عساکرش در دوران کمونیست ها هر ماه و هر سال ارتقای درجه میکرد و چقدر مجاهدین را کشت تا به درجه جنرالی برسد!! بیجا نیست در سفر حج حتما" ایشان معجزه دیده و یا بهشت برایش تضمین شده و یا ممکن است که تا چند روزی دیگه مستقیم عازم بهشت باشد!! دیگه برای ایشان برادر نا راضی و یا برادر راضی !! فرق نمیکند که کی بر افغانستان حکمروایی میکند؟ اینطوری که پیدا است تکت بهشتش تائید و اسپش زین شده تا عزم سفر به دیار بهشت داشته باشد. خوب رفتن به سفر آل سعود حتما" فکر هزینه هایش را هم کرده است چند میلیون دالر نا قابل به ( جوال ) ایشان ریخته تا خرج سفر داشته باشد؛ با خیال آسوده سفر کند!! شما چه فکر میکنید ؟
برادر شما علی

>>>   اي جناب هم يكي مثل بقيه

>>>   دوستم به داکترنجیب چقدر وفاع کرد با دیگران کنند
جمشید از کابل

>>>   باسلام به همه دوستان وخوانندگان محترم:
واقعیت اینست که اکثر کسانیکه در افغانستان امروز برسرقدرت است از لحاظ سیاسی زره ای فهم ندارد! چونکه بمحض اینکه در کشوری سفر نمود و با وعدهای مالی و سفره های رنگارنگ مواجه شد هرآنچه که دلش خواست می گوید بدون درنظر گرفتن منافع ملی و مردم افغانستان، زیرا ازخود اراده ندارد فقط مدیون کمک های کسانی است که اینها به وجود آوردند و تا بحال مثل عروسک می گرداند و اکثر سیاست مداران وقدرت مندان جامعه افغانستان از بدوی تاریخ تابه امروز عروسک های بیش نوده که ملت و جامعه ای خود را فروخت و تباه کردند.
چون هیچ حکومتی در افغانستان از زمان عبدالرحمان تابه حال مشروعیت ومقبولیت مردمی و عموی نداشتند بلکه براساس استبداد و ظلم با پشتبانی کشورهای خارجی استوار و برمردم وجامعه افغانستان را بدست می گرفت. باز خود شما قضاوت کنیداما با انساف وعدالت که انساف عدالت در جامعه افغانستان قربانی خود خواهی های قدرت طلب ها گردیده است!؟؟ احمدی- م ع

>>>   با عرض سلام خدمت خواننده گان عزیز، باید بگویم که هرشخص یک رهبر دوست داشتنی دارد. متوجه باشیم که هر آنچیزی مینویسیم از مغز و کله ای خود استفاده میکنیم. توهین به شخصیتهای کشور خصوصا برای جنرال صاحب دوستم یک عمل غیر مسؤلانه است. ایشان با مفکوره های عالی و ارزنده خویش در عرصه اجتماعی و سیاسی... سهم فعال داشته. برادرهای ما که در مورد جنرال صاحب بزرگوار اظهارات بی مورد، نموده اند باید بگویم از جاهلیت شان است. از تعصب و خود نگری شان است. این به این معنی آنها ملت اوزبیک را نمیپزیرند. یک نمونه کوچک را میخواهم به عنوان مثال بنویسم. البته برای کسانیکه از کابل نظر نوشته کردند. اشغالی شهر کابل تا دهن و بینی کابلیان رسیده بود، جناب نو اندیش صاحب با فعالیت های شبا روزی در کم وقت توانست شهر کابل را سروسامان بخشد. فدامحمد صمدی محصل در پوهنتون کابل

>>>   اگر ازبک کله خام هم باشد مثل دیگر وطن فروش ها درجلسه بن امضا نکرد مردانه وار گفت که نمخواهیم که یک اجنبی به وطن ما پادشاهی کند آقای کله جور چرا اینطور چیز ها را فراموش میکنی هر چی هستند مثل شما ها چتل خور نیستند ... محصل در ترکیه

>>>   دوستم وکرزی هرکه چنین وحشیان دشمن انسانیت وتمدن رابرادرمیگوید.اگرروزی برشمادست یابدشماراچپه به تیربرق آویزان خوهدکرد .(داوود)

>>>   سلام تقدیم تمامی هموطنان عزیز.بنده در کشور‌ترکیه‌محصل‌استم.من‌خواستم‌که‌به‌آن‌عده هموطنانیکه جنرال‌دوستم‌به‌ناموس‌ایشان تجاوزکرده بگم که‌حق‌ندارند‌تمامی‌‌ملیت‌ازبیک‌را‌دشنام‌بزنند.زیرامآازبیک هانسبت‌‌به‌تمامی ملیت‌های‌دیگر‌بیشترین‌آسیب‌را‌از‌جنرال‌دوستم‌دیدیم.اشخاص‌ورزیده‌و‌تحصیل‌کرده‌ازبیک‌ها‌‌رایا‌قتل‌کرد‌یا‌مجبور‌ساخت‌که‌وطن‌را‌ترک‌کنند.
هکیم‌اوغلی

>>>   به نظر من در این دنیا به بر کسی و عده درهم دینار دهی برادر شما می شود حتی اگر پدرش را کشته باشید.
محمد صادق از پو نه هند

>>>   زنده باد دوستم عزیز رهبر ترکتباران افغانستان ما از فیصله های ایشان حمایت میکنیم ولو هرچه که باشد زنده باد جنرال دوستم رهبر پر افتخار جنبش اسلامی افغانستان بدخشی

>>>   جنرال دوستم را دست کم نگیرید۰ او سیاست بازی میکند تا صفوف طالبان را بشکند۰ اگرنه قهرمانی دوستم از شهکار دشت لالی او را تا حال کسی فراموش نکرده است۰
ف۰ کابلی

>>>   هیچ جای تعجب نیست عبدالرشید دوستم یکی از حامیان طالبان خود را حساب میکرد او با فرستادن پیلوتان و انجنیران هوائی و یک مقدار پول خواست تا دل طالبان را بدست اورد تا از این طریق بر احمدشاه مسعود غلبه کند . امی طالبان به این موضوع اعتنائی نکردند و دوستی را با احمد شاه مسعود ترجیح دادن تا با دوستم و دوستم را از بازمانده گان کمونیست ها و یک شخص جاهل خواندند. شاید تاریخ تکرار شود اما افسوس به اینطور شخصی که ادم نمیشود.

شیر چادهی کابل

>>>   خیلی بی عقل وبی غیرت اون ادمی هست که به ازبک وتاجیک وپشتون وهزاره توهین میکنه همه جا خوب بد داره از این پس احترام تون حفظ کنید تا که کسی بر پدرومادر تان لعنت نگه اخر نفهمیدم کی بد است کی خوب اسم هرکس دیدم شما بهش تو هین کردین مشکل افغانستا ن همین بی اتفا قی هست جهاد در مقابل سلیبی های وهشی قبول ندارین جلو وعقب قوای امریکا ایستادید ازش دفاع میکنید کرزی و دولت شو قبول ندارین دستم وگلبدین که نیاز به معرفی نداره این وسط ملت مظلوم که میسوزه نورزهی از بهبهان

>>>   تمام سمت شمال به یک اشاره دوستم پادشاه حتی جان خود را فدایش میکنند. اگر بعد از سفرش به سعودی, دوستم پادشاه این تصمیم را گرفته, ما آنرا قبول داریم چون او برای مردم خود بهترین راه را انتخاب میکند.
طرفدار دوستم از ترکیه

>>>   جنرال ساخت استخبارت دوستم در سه دهه اخیر معامله گر ترین چهره بوده که حتی از کودتا با گلبدین جنایتکار نیز بخاطر رسیدن به قدرت خجالت نکشید از یک بی سواد بیشتر ازین نمیشود توقع داشت.

دگروال غ ح

>>>   خوب دیگر کم کم مانده که استاد خلیلی به همراه استاد محقق و داکتر عبدالله عبدالله به حج بروند و به راه راست هدایت شوند.
جیگر خون

>>>   کشور دارد به سوی ویرانی میرود ..از جوانان و بزرگان خواهش دارم که واکنش نشان دهند..نگذارید که کشور ما از صحنه محو شود..

>>>   دستم پاچا مه بعنوان یگ ازبیک نام تورا از امروز خد زدیم .

>>>   دزگذشته های نه چندان دور بنده حقیر وفقیر گفته بودم که دوستم ومحقق و...یک شبه تغییر مینماینداینها کسانی نیستند که روی موضع گیری ها وحرف هایشان حساب شود همچنان بالای این حرفش هم داعتبار نیست فردا ظوری دیگری حرف میزند اگر بیاد داشته باشید من یک شعر را نوشته بودم که شما انرا نشر نکردید گفته بودم .......عیسی گرش به مکه برند
چون بیاید هنوز ....باشد .....به دریای هفت گانه بشوی
چونکه تر شد پلید تر باشد از اظهار نظر ها وکثرت نظریات چنان معلوم میشود که عده ای غافلکیر شده اند جنرال بابه خلاف توقعشان عمل کرده ولی من عین همین توقع بلکه منفی تر ازان را داشتم که هنوز کم کرده و کم گفته است

>>>   واقعا زور دوستم بود که شورای نظار از کوه پیین شد نباشه تا حال در تاجکستان زندگی میکردند. و چیزی دیگری که در سیاست مهم است تنها منافع که به اساس آ ن آجندا تعین میشود. مگر خدا کند همه جوانب در گیر و آزرده متحد شوند بخاطر صلح ,رفاه و سعادت ملت.ازبک با پشتون و پشتون با تاجک و تاجک با هزاره و هزاره با پشتون و غیره چون همه ما برادر هستیم و از طرف اجنبی ها استعمال شدیم.خداوند شری را بپا کند که در آن خیر و سعادت ملت باشد. زنده باد افغانستان زنده باد ملت غیور افغان. اندرابی

>>>   متأسفانه رهبران ما از کرزی گرفته تا بقیه شان از خود فکر و اراده ای ندارند ونمیدانند که هیچ منافع مقدم از منافع مردم وکشور ما نیست!‏ هر کشوری که دعوت کرد می پذیرند وهرچه گفت قبول میکنند حتی اگر مخالف مصالح ومنافع ملی افغانستان باشد، دوستم عربستان رفته  وچند دلار برایش داده همه چیز واهداف بلند مردم مظلوم افغانستان را فراموش کند ومثل کرزی دشمن قسم خورده وخون آشام ملت افغانستان را برادر خطاب کند،در حالیکه طالبان هیچ کدام اینها را اصلا قبول نداره چه برسد به اینکه اینها را به قدرت شریک کند.نادرچاووشی

>>>   برادران از ترس است که جنرال صاحب دشمن قسم خورده خود را برادر خطاب میکند
من با نظر نواندیشان موافقم که به فکر افراد روشنفکر جامعه خود باشید این جنگ سالاران خون خوار کاری کاری برای ملت وکشور رنج دیده نمی کنند فقط به فکر جیب شان است وهریک به جایی وابسته

>>>   بیائید با هم دست بدهیم افغانستان را از چنگال غربیها وروافض بی دین نجات بدهیم
احمدی بلخ

>>>   دوستم بیچاره است!!
نجلا احمد زی

>>>   جنرال دوستم نیز فهمید که بدون حمایت از طالبان نمیتواند راحت باشد لذا به واقیعت پی برد وطالبان را برادر خواند ایا سخنان وی واقیعت است یا کدام پلان شوم در پیش دارد.

>>>   زنده باد مسلمانان واقعی افغانستان . افراد تنگ نظر که رهبر مثل جنرال دوستم را دیده نمیتوانند و همیشه نظر بد .... را که صرف شنیدند که دوستم دوستم اما نمیفهمند دوستم کیست برایشان هدایت میخواهیم . و نمیتوان آنها را مسلمان خطاب کرد . زنده باد جنرال دوستم عزیز . تو که دوستم را دیده نمیتوانی او مشکل توست و دوستم ضرورت هم مثل تو به اشخاص تنگ نظر و کوتاه فکرضرورت ندارد .

بابر

>>>   دوستم انسان است ،دوستم مسلمان است ،دوستم رهبر است ، دوستم قلب مردم افغانستان است ، دوستم نجات دهنده مردم افغانستان است ، دوستم دل و جان همه جهان است و دستم یک مرد واقعی است چیزی که میگه در قول خود استاد است و فکر کنم رهبر بزرگ بعد از این که از حج خانه خدا آمد درست از توسط دوست دارانش مورد استقبال قرار گرفت اما این یک شایعه است در مزار با هیچ کسی و یا با هیچ رسانه صحبت نکرده چطور امان دارد چیزی را که نگفته و در رسانه ها براید. انشاالله باز اگر زنده باشد معلوم خواهد شد که دوستم کیست .دستم عزیز دوستت داریم تا وقیکه تو هستی ما نمیگذرایم اشخاص و افراد منفی گرا با تو نزدیک شود .
زنده باد رهبر بزرگوار و نابود باد تنگ نظران
بابر

>>>   دوستم یک انسان مرتجع و فاقد تمرکز فکری است او هیچ گاهی یک هم ایتلاف خوب بوده نمی تواند.او دوست پول است نه دوست ملیت اوزبیک او خوب می داند وقتی ملا عمر و لشکرش داخل افغانستان شوند اولین قومی را که از تیغ خواهند کشید همین اوزبیک ها اند.

>>>   دوستم کاری خوب کردی هر کس که مخالف صلح است او دوشمن افغانستان است

>>>   از دوستم دیگر گله نکنیدامو قدر که صحبت کرده بسیار است که صدای صلح را بلند نموده اگر جناب شان کسی را فحش می داد از دست ما چی ساخته بود. خوشحالم که تفنگی ها هم صلح می خواهند، مگر به آمدن صحل باودمند نیستم چون این صلح یک نوع فتنه است و بس
آباد باشید

>>>   برای حفظ قدرت و چوکی ام طالبان را چه که ...... را هم برادر خطاب خواهم کرد.
جنرال دوستم

>>>   من نميدانم كه تشكيل جبحه ملي و رفتن دوستم به عربستان ١٨٠ درجه چرخيش در سياست دوستم واميد تازه مردم ازجبحه ملي وكشماكش اينتخابات آينده سرنوشت اقليتها چخواهدشد

>>>   ههههههه دوستم کله خام چی میکنه

>>>   با عرض سلام! بياييد كمي فكر كنيم،كه در تاريخ دهه اخير تاريخ ساز ترين مرد تاريخ كيها بودند؟از واقعيت نميكَزريم.....
١-احمد شاه مسعود--خداوند رحمتش كند
٢-علي مزاري--خداوند رحمتش كند
٣-برهان الدين رباني--خداوند رحمتش كند
و غيره..تاريخ را نكَاه كنيد.كله جور هاي كابل اين شما بوديد كه در بن يك شخصي را به رييس جمهوري قبول كرديد كه خودش مهره امريكا بود ،اين شما كله خام نه اصلاً كله نداريد ،اين شما ميدان تخت تاز بازي بوديد نه ما....آورندهً نظامها ما هستيم اما وقتي ميبينيم منافع ملت ها،نه تنها ما!نيست از بين ميبريم !!اين ما تاريخ ساز هستيم وقتي منافع ملت در صلح با طالبان هست؟ما قبول داريم .....ما أولاده ترك ع...صاحبقران امير تيمور ..و از مكتب امير عليشير نوائي هستيم..
احمد ترك اوغلي از قزاقستان

>>>   من جنرال دوستم هستم ( تغیر به ملا دوستم ). تمام کار های سیاسی خود را برای برادران عزیزم طالبان و رهبر محترم ملا عمر انجام میدهم به دیگران چه؟؟ از طرف دفتر سیاسی ملا دوستم

>>>   و صلحو خیر ! وقتی خیر دز صلح است پس نگران چی هستین شما مردم / ولی مه به صلح اینها شک دارم !

>>>   خوش آن ساعت که آمدترک من شمشیر کین بااوـــــ
رقیبان جمله بگریزند من مانم همین با او.
با تآس فراوان به برادرانیکه سالهای خودرا به کوچه گردی گزراندندصفحه ازتاریخ را هم مطالعه نکردند بدانند که ترک ها چگونه یک ملتی است این همه امپراطوریها مانند .سلجوقی ها .تیموریان که می گویند در سرزمین تیمور جهانگشا یعنی از شرق آن تا به غرب آن بهترین اسب دنیا در یک سال رسیده نمی توانسته خاطرات سفیرتیمور .سلطان محمود غزنوی یا فاتح سومنات.سلطان سنجر سلجوقی یا ملک شرق وغرب می گفتند .خلاصه قلم عاجز است .خلافت ترک ها یاخلافت عثمانی که 600
سال خلافت کردند .سلطان محمد فاتح .عمادالدین زنگی که اولین سلطانی از ترکان مسلمان بود که بر علیه صلیبیان اشغالگر جنگید صلاح الدین ایوبی یک امیر آن بود .خلاصه اینکه (رنه گروسه مورخ اروپایی میگوید ترک ها فطرتآ استعداد حکمروایی را دارند)خلاصه همه چیز عاجز است از نوشتن.)دانشمندان ترک تبار از جمله (محمود کاشغری.موسی خوارزمی.ابو نصر فارایی که معلم ثانی یا ارسطوی شرق می گفتند.ثابت بن قره.البیرونی.نظامی گنجوی.امام غزالی)
برای حساب صفحات تاریخ ترکان آب بحر هم کافی نیست

فیض الله ترکستانی) از بدخشان

>>>   آنانکه طرفدار صلح نیستند اهل جنگ هم نیستندمی خواهند آتش شعله ور باشد ولی دست خود را ازآن دور بگیرند.

>>>   دوستها نظرات تانرا خواندم در اینجا چند نظر نوشته شده توجه ام را جلب کرد که نویسنده آن افغانی نیست ظاهرش گویا دلسوزی برای مامردم میکند اما در عمق نظرش تفریقه اندازی وفتنه انگیزی سوراغ میشه دوستهاو هموطنان ن عزیزم لطفا دققت نموده تادوست را از دشمن فرق نما ئید.
مولوی عزت مزارشریف

>>>   باتقدیم سلام با تمام دوستان من منحیث یک ازبیک از دوستم یک خواهش دارم که اندک به گذشته خود نظر اندازد که نظر به اظهار خودش در شبرغان 35000نفر شهید در فاریاب 27000 شهید ودر سرپل 16000 شهید ودیگر ولایات خدامیداند........... پس چگونه بادشمن خونخار برادرخطاب میکند ونیز باید بگویم که در شهر خود که زادگاه اصلی اش است چی میگذرد ومردم مظلوم شبرغان در چی حالت است اندکی فکر کردی ایا از حال احوال ان کسان که به قومانده تو مظهره کر دند شهید شدند خبر داری ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟من منحیث یک اولاد ازبیک از تو خواهش میکنم در قدم اول نوشیدن تان را بس کنید دوم یک تعداد منفعت جو دور پیش تان را گرفته وخوش خدمتی میکند دور کنید چرا که سر نوشت ازبک ها با شما گره خورده ایا از این خبر دارید که قول اوردوی سابقه چی میگذرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ایا خبر دارید که والی شما به نظر شما والی شده خبر دارید؟؟؟؟؟؟؟/ از معاونش وهم ریسانش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ میدانم که اطلاع ندارید اگرداشته باشید هم اندک است امید وارم منظورم فهمیده باشید باسر نوشت ما ملت زجر کشیده بازی بس است

>>>   زنده باد دوستم
فرزند دلیر و عزیز میهن. ما هر سخن تو را با چشمان پت هم قبول داریم. اگر تو میگویی طالب برادر ما است, پس از این به بعد جای برادران طالب ما بالای چشمان ما.
ترک غیور از انقره

>>>   خداکند که آقای دوستم این همه نظریات را شنیده باشد

>>>   سیدعلی سجادی .گفته اندکه نمت سیاسفیدنمیشودتجربه سالیان گذشته نشان می دهد که یکسری آدم هابه اسم طالب که نوکراجانبنددشمن قسم خورده کشوراندکه جززبان زورونابودی آنهادیگرراهکارهای چون صلح ومصالحه کار بردی نخواهدداشت

>>>   سلام خدمت دوستان عزیز ! من به ملیت برادری زحمتکش و ستمدیده ازبیک سخت احترام دارم که قوم ازبیک یک قوم با فرهنگ و شجاع در تاریخ محسوب گردیده اند که دارای فرهنگی یان و شاعران نامدار تاریخ میباشند . از روی صداقت به آقای دوستم احترام داشتم . ولی عملکردهای افراد شان در شهری کابل دیده شد و به خانه های مردم دست درازی و از نظری چور و چپاول همراه با کثیف ترین افرادی آوباش مقام اول را داشتند که این عمل غیری انسانی اشخاص و افرادی رهبری جنبش ملی و عملکرد هاشان نماینگری از رهبری ناشایسته اقای دوستم و کدر ها شان میکند . پس دوستم هر گز رهبری قوم بافرهنگ ازبیک شده نمیتواند . ده ها قصر را از چور و چپاول در شهری کابل ساخته است که این قصر ها از معامله گری های نامشروع و غیری ملی بدست آورده است که ممکن یک روزی خداوند (ج) یک قاضی با انصاف را جهت پر سان این عاصری جانی و مالی این سرزمین بلاکشیده مقرر خواهد کرد و جواب خواهند گفت . به هر حال ایتلافهای چور و چپاول باعث ویرانی و بربادی این میهن عزیز شده و فردا تاریخ گواه همه چنایتکاران خواهد بود . آقای دوستم شخصی ملی گرا نبوده بلکه شخصی معامله گر بار آمده است .
وسلام . ع رستم

>>>   زنده باد دوستم! هم در صلح و هم در جنگ حرف اول را میزنی.
تا خون در رگ ماست دوستم رهبر ماست.
ترک باله سی

>>>   بیشک دوستمک اخر کاری ته کدی تو طالبان چال رفته نمی تانی بخاطریکه کله خام هستی

>>>   کلید صلح و مصالحه بدست دوستم و دیگر احزاب سیاسی افغانستان نیست تمام پلانهابدست کشور های همسایه و خارجی ها است پس ضرور نی
ست سر خودرا درد سر دهیم
ادریس از کا بل

>>>   خوب یک برادر ازبک بودن دوستم را عیب وی دانسته, از تاجیک ها کی کله پخته داشت مانند ربابی یفتلی و وطن فروش که غلام پاکستان بود و با حکمتیار به عربستان سعودی سفرده در مکه حلف یاد کردند و بعداز بازگشت جنگ های شان دوباره از سر آغاز شد.

>>>   من دوستم هستم در صورتیګه کرزی برادر طالبان با شد من از ان چه بس هستم . حشمت

>>>   >>> قابل توجه مسلم خان ، ازبک خان ، فرید از سویس !

این خود خام بودن اقایون را نشان میدهد که به حمایت از دوستم نظرات خود را تحریر داشته اند . افشا جنایات دوستم گلم جم چی ارتباط با مردم ازبک دارد و اگر شما دوستم گلم جم را رهبر ازبک ها فکر میکنید پس ضعف فکری و طفل بودن تان را نشان میدهید . ایا اوصاف یک رهبر را در وجود دوستم میبینید ؟ ایا میدانید که اوصاف یک رهبر چی ها است ؟ ایا میشود کسی را رهبر دانست که هزار تن را بیگانه به قتل رسانده ، به زنان و دختران و ناموس کشور تجاوز نموده ، به چاپ پول های جعلی مبادرت ورزیده ، برای خویش بیرق جداگانه انتخاب نموده ، دستک ، کلکین و دوازه های صدها هزار خانه را لچ کرده و فروخته باشد ، در شرابخوری و عیاشی مشهور عالم ، تحصیلات تا صنف 3 مکتب ، در قصاوت ، بیرحمی ، فساد ، غارت و چپاول اول نمره باشد . ایا به همین شخصی شما مقام رهبریت مردم ازبک را میدهید و یا اینکه شما از وابسته گان وی استید که از برکت دوستم فاسد سابق صاحب ملیون ها افغانی جعلی گردیده بودید و حال از برکت وی صاحب ده ها بلند منزل و خانه و دارایی گردیده اید در غیر این صورت هیچ فرد افغان و هیچ ازبک تحصیل یافته و وطنپرست حاضر نیست دوستم و پهلوان های فاسد وابسته به وی را به عنوان رهبر قبول کنند . در باره به اصطلاح رهبران جهادی باید گفت که همه ایشان تربیه شده و کاسه لیسان سازمان استخبارات پاکستان و ایران بودند و استند ان به اصطلاح رهبران ساخته شده پاکستان و ایران بودن که ملیون تن انجنیر ، معلم ، داکتر ، عسکر ، متعلم ، و سیاست مدار ، روشنفکران این سرزمین را تحت نام کافر به قتل رساندن ، هزارها مکتب ، دانشگاه ، سینما ، پل و پلچک ، شفاخانه این کشور را به امر بادارانی پاکستانی و ایرانی خویش منفجر ساخته و به اتش زدند ، اردوی 100 ساله افغانستان را به امر نواز شریف صدراعظم وقت پاکستان منحل و تمامی زیربنا های افغانستان را به شکل سیستماتیک نابود ساختن بنا تقاضای ما از مردم افغانستان این است که دیگر در حمایت از این خاینین معلوم الحال ملی قرار نگیرند و خود را در جنایات ایشان شریک نسازند . کوشش کنند کسانی را به رهبریت بپذیرند که صداقت ، پاکی ، تحصیل ، وطنپرستی ، امانتداری ، ترحم ، ترقی ، ابادی ایشان زبان زد عام خاص باشد .

اندیشه

>>>   برای دوستم خوب نبود که کلمه برادر را درمورد ملاعمروحقانی به کار برد. چون واقعآ این کلمه ازاینکه اینقدر بازاری و بی اهمیت شده است ، شرمگین است. ارچند که جنایت پیشه گان تاریخ همیشه برادران همند ، فقط توده مردم به درک این مفهوم نرسیده اند . سطح اگاهی پائین بزرگترین بلای بازدارنده درامردریافت حقیقت هاست ، توده های ازهم جداشده ابزارکارسیاست بازانند. صیقل کردن احساسات امرساده ایست وتوده مردم دراین میدان به سرعت هم دگررا می یابند. شناخت وفهم واقعیت هازمانبر بوده و ماهیت علمی دارد. واکثریت مردم درپروسه شناخت غیرعلمی وبصورت تقلیدی و تقیدی عمل می نمایند ازاینرو درک واقعیتها در جامعه ما به درازا می کشد. دردرازمدت باوردارم که تغیرات شکل می گیرد. اما هنگامیکه مردم با اصل خشونت کم کم فاصله گیرند. وسیاست رابه مفهوم داوری درامور قبول نموده و به سیاست بازان حق استفاده ابزاری با ماهیت خشونت بارآن ندهند.
آشوبزده

>>>   دوستم را بد نگویید که بوتل میزند بوتل ولا است دها ناحیه را خراب کرده

>>>   زنده باد دوستم!
تو اگر جان هم بخواهی ما قربان میکنیم. اگر مصالحه هم میکنی ما لبیک میگوییم و اگر دست به سلاح میبری هم ما در صف تو ایستاد هستیم. تو بودی که نام ترک زبانان این سرزمین را دوباره زنده کردی. زنده باد رهبر ما! برای دیگران هم تا زمانی که حقوق ما را احترام می کنند، دست دوستی و برادری دراز کرده و احترامشان می کنیم و لی اگر هنوز هم در فکر به اسارت کشیدن ضعفا هستند، باید بدانند که مردم ما دیگر بیدار شده و می داند که چگونه با متجاوزین برخورد کند. نمونه اش در دشت لیلی زیاد است.

افغانستانلیک تر باله سی قندوز ولایتی دن

>>>   سلام خدمت خواننده گان عزیز و محترم!
بنده هم یک ازبیک هستم و از شهر جنرال دوستم میباشم...
باز هم رهبر ما بعنوان گفته یک توده جاهل! در عربستان رفت و حاجی شده آمد و طالبان را برادر خواند...

همچنانیکه همه ما ملت افغانستان از رهبران سیاسی برحال افغانستان مان خبر داریم، معامله گری، انشعاب از یکدیگر، سوی استفاده از ملت، قتل و قتال اشخاص مخالف نظر خویش... و غیره قابل مشاهده شده است و در آینده ای نزدیک هم اینچنین مسایل غیر قبول ملت مظلوم را مشاهده خواهیم کرد...
جنرال عبدالرشید دوستم، یکی از این اشخاصی است که در بالا اشاره به آن کردم. چنانکه من دوستم را از نزدیک میشناسم، خاص بخاطر منفعت شخصی خود دین، وطن و ملت خود را بدون هیچ گونه منطق و فکر (عوام) خود حاضر به فروش بوده و میباشد...
ما افغانستانی ها بار ها شاهد اینطور حرکت های غیر اسلامی و غیر حقوق بشری جنرال دوستم بودیم... بطور مثال اگر در زنده گی جنرال دوستم نظر کنیم تابلو چنین میشود:
جنرال دوستم در زنده گی شخصی خویش:
- عقیده ناقص منحیث یک مسلمان...
- انواع فساد که در عقل شما می آید در این شخص موجود است فقط تابع شهوت است از جمله شراب، زنا، قمار و غیره.
- در حالیکه خود را به ملت خود مسلمان تلقی میکند از منهیات اسلام هیچ نوع پرهیز در وجودش قابل مشاهد نسیت.
- زمانیکه در راس قدرت بود نگذاشت که در جامعه اشخاص صالح و دین پرور را بگذارد. فقط آنها را با تهمت های ناحق قتل کرد و چطور ظلمی که از دست اش می آمد آنرا به آنها تطبیق کرد. در نتیجه شخص قاتل و ظالم، خدا نا ترس نگذاشت ازملت ازبک و ترکمن و از ملیت های که در افغانستان مسکون هستند به ظلم و به قتل محکوم کرد.
زنده گی سیاسی رهبر عوام ما:
- در جوانی عسکر دولت کمونستی و جنگ با ملت افغانستان منحیث یک عسکر کمونست و فاشیست... (کشتار جمعی و مشهور با لقب گلم جم) این لکه ای سیاهی که ایک شخص بخود گرد تا بحال این لکه ای سیاه موجود است و ننگ بر ملت ازبک شد.
- شخص صادق و با اطمنان دکتر نجیب بود اما بخاطر عقیده ای ضعیف و منفعت شخصی خود از صداقیت و قسم خویش، دکتر نجیب که دوست صمیمی خود میدانست فروخت. ( از دوران جوانی خویش وعده خلاف بود...) سپس دید که مجاهدین در زمان نزدیک پیروز میشود در حال به آنان پیوست...
- جنبش را ساخت و با هوشیاری رهبری آن را در دست گرفت... در طی چند سال با مشاور های کمونست خویش مجاهدین که در صف جنبش پیوسته بودند و یا در این صف نبودند (که لیست بعضی ایشان در زیر خواهد آمد) تک تک بطور رسمی و غیر رسمی شهید ساخت...

- بعد از جنبش، دوره ای قبل از طالبان فاشیزم بود که ملت خود را در طی چهار سال حکومت طالبان ظالم تنها ماند و خود در ترکیه با فامیل خویش یک زنده گی راحت را در این سالها داشت... (همه شاهد حال بودیم که در صفحات شمال مخصوصا در ولایت تخار چه کار های نکردند این طالبان وحشی)
- دوره ای اول انتخابات بعد از سقوط طالبان:
در دوره ای اول انتخابات خود را کاندید ریاست جمهوری نمود و در نتیجه بعد از اینکه حامد کرزی انتخاب شد به ملت ازبک و ترکمن توجهی نکرد. اگر جنگسالار دوستم عقل میداشت و با تجربه های که در طول عمر گرفته بود و خوب میدانست که ریس جمهور آینده ای افغانستان دست نشانده ای آمریکای صهیونیزم خواهد شد، میتوانست چنانکه در دوره ای دوم انتخابات ریاست جمهوری بشدت موافقت نموده بود، در دوره ای اول هم میکرد که فایده ای دوره ای اول انتخاباتی خیلی مضاف با فایده ای دوره ای انتخابات دوم میداشت. چون ما ملت افغانستان بعد از سپری نمودن زمان تاریک طالبان امید زیادی از دولت تازه داشتیم و با قوت معنوی خود بخاطر رفاه مردم و یک دولت قایم و مقتدر می کوشیدیم. ای کاش که در دوره ای اول انتخابات ریس جمهوری کاندید نمیکرد و ملت خود را در این حال بحرانی نمی آورد...
- دوره ای دوم انتخاباتی:
همه میدانیم و شاهد حال بودیم که جنرال دوستم قبل از یک روز انتخابات از کشور ترکیه به افغانستان آمد و فردا همه ای مردم صفحات شمال را خواست که رای خود را به کرزی بدهند. (در کشور ترکیه چنانکه ما خبر داریم در پشت پرده بعضی درخواست های دوستم را حامد کرزی قبول کرده و یا کرزی صاحب وعده های چربی برای دوستم داده باشد... )
اما متاسفانه این دوره دوم انتخاباتی هم کدام نتیجه ای نداد حتی ملت ازبک و ترکمن از این کار جنرال دوستم بشدت ضرر دیدند... (البته که در فکر خواننده گان عزیر سوالی پیدا شود که چرا جنرال دوستم در آخز وقت ریاست جمهوری در افغانستان آمد و چرا از حامد کرزی حمایت نمود؟ جواب خیل ساده است: چون همیشه بخاطر منفعت خویش تمام ملت خود را زیر پا نموده، چون وعده خلاف است، چون عقیده ای ضعیف دارد... وغیره)
-در این روز ها:
جنرال دوستم از ترس اینکه رهبریت از دستش شاید رفت نمیخواهد از ملت ازبک و یا ترکمن جوانی رشد کند.. ما اگر در دیگر ملیت های که مسکون افغانستان عزیز هستند نگاهی بیندازیم شاهد آن میشویم که امروزه کدر های زیادی از جوانان دارند. اما در بین ازبک و ترکمن ها اگر جوانی رشد کند و یا سر بلند کند حتما و قطعا به طور مستقیم و یا غیر مستقیم یا به قتل میرسد و یا تهدید مشود... مثال های زیادی در این باره داریم از آن جوانان مغدور ما جوانی بود که فعلا از خانه ای خود بیرون نمیشود محترم سردار محمد رحمن اوغلی... و غیره.
- در بین ده سال اخیر چنانکه ما معلومات داریم در بورسیه های خارج از کشور کمترین شاگردیکه در بین ملیت های افغانستان فرستاده است ملت ازبک و ترکمن بوده است... این هم نشان دهنده ای یک رهبریت عوامی جنرال دوستم است...
- در این هفته اخیر در عربستان رفت و باز ملت خود را به قاتلانش فروخت و از پی وعده های خام آل سعود و یا... شد...

- فردای این ملت ترکتبار افغانستان چه خواهد شد؟؟ قضاوت را به خواننده گان محترم میدهم...

-آخر بس است بگوییم جوانان غیرتمند ترکان افغانستان. تا کی بازی این رهبر عوام را بخوریم. بیایید بعید ازین دست خود را به دانمشندان و روشنفکران جوان ترکتباران افغانستان کنیم و ملت مظلوم خود را از این بحران خلاص کنیم...
تشکر
ترکتبار بلخ

>>>   کسانیکه به راپورهای آقای مستیری نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان دستزس داشته باشد از آخرین راپورش در سال ۱۹۹۵م به شورای امنیت به وضاحت معلوم میشود که درآن سال همه امیران وقوماندانان وقت جهاد به جز آمرصاحب (قوماندان مسعودوترجمان آنوقتش مسعودخلیلی دراثرفشار ووعده های پوچ حکومت روسیه) طزفدار صلح وبه میان آمدن یک حکومت ایتلافی تحت مراقبت ملل متحد بودند حتی رییس جمهور آنوقت استاد شهید ربانی .طالبان در آن وقت علاقعه به حکومت وحکومت داری نداشتند تنها برای مجبورساختن اطراف درګیر درآن وقت برای خاتمه به برادرکشی وخانه جنګی و بمیدان برآمده بودند. ودرمقابل اصراز آمر صاحب که ازطریق مستیری برطالبان وارد میشد آنها از شتراک درحکومت ایتلافی خودداری میکردند. تمام وعده های استادربانی را آمر صاحب نقش برآب میساخت. ّمین بود که دشمن اصلی وسرسخت افغانستان یعنی انګلیس لعبن ازطریق پسر وفادارش پاکستان حرکت صلح خواهانه طالبان را به مرور زمان به یک حرکت شوم وخرابکارانه تبدیل وجنګ میان روسیه وانګلیس بار دیګر توسط افغانها ویا افغانستانیها در داخل افغانستان شروع شد که ضرورت به بیان خرابیهای آن نیست. حالا بسیار احتمال داردکه آقای دوستم در خانه خدا به فکرب آنروزها افتیده ومیخواهد عوض خرابکاری به آبادانی وطن توجه کند. خداوند یر ومددګارش باشد.

>>>   نویسنده بی نام ونشان از بالا ششم!
توازکارنامه های اوزبیک ها خبرنداری .فکر میکنم که یک شخص بی سواد باشی درغیراین درمورد اوربیکها اینطور قضاوت نمیکنی خودت ملا بساز وگر دایم در تعصب میمانی وازت سوء استفاده ها صورت خواهد گرفت. از لحاظ علمی ومنطقی هیچ کسی کله خام نیست وکله خام بدنیا نیامده است...
اصلان ازشبرغان

>>>   اگر واقعاً جناب دوستم طالبان را برادر خطاب کرده باشد. به نظرم اشتباه کرده، امیدوارم در گادی شکسته جناب کرزی ننشیند و به مردم و وطن خویش صادق باشد.
نور از دهلی نو

>>>   من به این باورم که اکثریت رهبران احزاب و جریان های سیاسی در افغانستان از خود استقرار فکری و استقلال سیاسی ندارند؛ این امریکا، عربستان سعودی، روسیه،ایران، ترکیه و پاکستان است که آنها را مسیر می دهند، به همین خاطر است که این رهبران گاهی در این ایتلاف و گاهی هم در آن ایتلاف دایم سرگردان بوده و موقتأ در یکی از آنها جای خوش می کنند. شوربختانه یک عده از هموطنان ما یا به نسبت عدم آگاهی سیاسی و یا بنابر حسادت های قومی و تباری که در سال های اخیر بر کشور ما ظالمانه تحمیل گردیده است، کورکورانه در عقب این رهبران روان اند. با تأسف این روند سیاسی باعث آن شده است که احزاب ملی و فراقومی در کشور ما شکل نگیرند؛ البته گفتنی است که انسان های وطن دوست در صفوف این احزب و جریان های سیاسی فروان دیده می شوند، که اگر از عقل سلیم کار گرفته شود و حساب خویش را از رهبرانشان جدا بسازند و متحدانه عمل نمایند بدون شک می توانند یک جبهه فراقومی و ملی را در آینده نزدیک بوجود آورند. چنانچه دیده می شود خوشبختانه چنین اندیشه ای در داخل و خارج کشور در جمع جوانان آگاه و روشن ضمیر روز تا روز در حال شکل گیری می باشدکه این روند باعث امیدواری و خشنودی است.

>>>   برادران مسلمان بس است به لحاظ خدا اگر رهبران چورگر مقام پرست هرکارمیکنند از انها چیز توقع نیست شرم ندارند پس شما جرا قوم پرستی را پیشه ساختیند اگر شما اطور باشید وطن چی خواهد شد مادران سرسفید وپدران موی سفید چی کنند اطفال یتم کجا بروند و کی اشک انها را پاد کند بس کننید ویک پارچه شوید برابادی کشور باحترام بی نام ونشان

>>>   آقای دوستم حتما گول پولهای عربستان را خورده است. او باید بداند که هزاران بار هم به طالبان برادر بگویی آنها تورا تکه تکه خواهند کرد و خونت را برای ثواب و بهشت رفتن خواهند نوشید.از رفیقت آقای مزاری پند بگیر که چگونه او را گول زد و بعد به سرنوشتی گرفتارش کرد. طالبان برادر و امثال اینها نمی شناسد خدای آنان فقط پشتون است عیناا مانند یهودیان که فقط به قوم یهود ایمان دارند و غیر یهود را اصلا آدم نمی شمارند بلکه به این باور اند غیر یهود را خداوند برای استفاده کردن آنان خلق کرده است. این قوم نیز به همین باور اند غیر پشتون از نظ آنان آدم نیستند و باید در اختیار آنان قرار داشته باشند. چه اینکه یهودیان امروز به این یقین رسیده اند که پشتون هم از تیره های یهود اند اگر این نظریه درست باشد باید پشتونها غیر پشتون را آدم ندانند و مانند یهودیان شغل اشغالگری را ادامه دهند.

>>>   دوستم کرزی فهیم خلیلی مخقق قانونی سیاف گل بیدین ملا عمر عبدالله باید هر چه زودتر به داد گاه بین المللی لاهه تسلیم داده شود و اعدام شوند.
اصلی افغان

>>>   سلام دوستان عزیز!
افسوس به حال تبعیض گران،این آرمان های شوم خویش را باخود به خود بگور ببرند . این حرف های بیهوده وبیجا شان نه به شخصیت دوستم صدمه وارد میکندونه هم محبوبیتش را ازبین مردم افغانستان میبرد .دوستم صادق است, وطن فروش ,خیانت کاروازنام اسلام سؤی استفاده نکرده است .این یک دروغ محض بیشتر نیست که دوستم پول گرفته است ازسعودی. صلح یک کارنیک است ,خداوند(ج) دوستم راتوفیق بدهد.
محمداسحاق(پیمان)

>>>   سلام دوستان عزیز!
افسوس به حال تبعیض گران،این آرمان های شوم خویش را باخود به خود بگور ببرند . این حرف های بیهوده وبیجا شان نه به شخصیت دوستم صدمه وارد میکندونه هم محبوبیتش را ازبین مردم افغانستان میبرد .دوستم صادق است . وطن فروشی ,خیانت کاری وازنام اسلام سؤی استفاده نکرده است .این یک دروغ محض بیشتر نیست که دوستم پول گرفته است ازسعودی. صلح یک کارنیک است ,خداوند(ج) دوستم راتوفیق بدهد.
محمداسحاق(پیمان)

>>>   در قدم نخست سلام بر همه نظر داده گان سایت افغان پیپر .
اگر جنرال صاحب دوستم رهبر ،موسس و بنیان گذار حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان ورئیس ارکان سر قومندانی اعلی کشور طالبان را برادر خطاب میکندپس ماقبول میکنیم که طالبان برادر مااست پس از این به بعد جای برادران طالب مابالای چشمان ما. زنده باد جنرال دوستم رهبرو پدر معنوی ما
اندخوی _کابل

>>>   عزیز نویسنده بنام ترکتبار، شما ببینید وقتی یکتعداد تاجک ها مسعود ...را شخصی را که در ایام داود خان به پاکستان فروخته شد و به هدایت اسخبارات پاکستان در کشور ما کودتاه کرد و باز به دامن آی ایس آی افتاد و بعد از 8 ثور 1372 نیز به دوستم نمک حرامی کرد به دوستمی که توسط تانک های خود اورا به قدرت رسانده بود ولی به خاطر مسایل عکس هایش را نصب میکنند و اورا قهرمان خطاب میکنند پس دوستم از او چه کمی دارد .
مراد

>>>   خطاب به برادری عزیز ترک باله سی و دوستان دیگر ! عملکرد های دوستم ( گیلم جمع) را از مردمان کابل پرسان کنید که در تاریخ چنین جنایت و چور و چپاول را به جز دوستم یان نشان نداده است . ترک های مظلوم را دوستم تحت حقارت قرار داده است که از رهبری ترکان یعنی از آقای اکبر بای جنایت دوستم و رقیق هایش را سوال کنید . پهلوانان بی سوادش و جنرالان نابکارش آنچه خیانت که بود در شهری کابل ودر ولایت قندهار انجام دادند که ثبت تاریخ بوده . بیاید به دمبال جنایتکاران اقوام خویش کور کورانه نه رویم وبه به دمبال افرادی ملیگرا برویم نه به معامله گر ها که دوستم در سدت آن است تا چور و چپاولش حفظ گردد که فریب بخورید . برادر شما یکی از عملکردهای انسانی دوستم و رفیق هایش را تزکر بدیهد خرسند خو اهیم شد که بعضی از دوستان در چور و چپاول حتمآ سهم داشتند که آب را نادید زنده باد میگویند . نباید از واقعیت چشم پوشی کنیم . خداوند(ج) دشمن دروغگویان است
ع - کابل

>>>   دیگران حق اظهار نظر در باره رهبر ترکان افغانستان را ندارند. اگر رهبریت ترکان هرکس که است این موضوع به خود ترکتباران مربوط می شود. برادران فارسی زبان هر نصیحتی که دارند باید به ربانی صاحب میگفتند و اکنون هم بهتر است صلاح الدین ربانی را نصیحت کنند که بر طبل مصالح مشتاقانه می کوبد. اگر دیگران هم دلشان در نصیحت کردن است، کرزی و ارگ نشینان را که مزدور اجنبی ها هستند نصیحت کنند.

دوستم خوب است یا بد این واقعیت را باید همه باید درک کنند که بخش قابل ملاحظه ای از جامعه افغانستان او را رهبر خود می داند و در حمایت از او تا پای جان ایستاد است. شما بهتر است در فکر خودتان باشید. ما را به خیر شما حاجتی نیست فقط شر مرسانید.

ترک باله سی

>>>   هرفرد افغان اولاد مسلمین است چه هزاه چه ازبک چه پشتون کاری خیر تواب دارد چه امروز چه فردا حلا وقت ان رسیده که بر زخمها مرحم بمالیم نه که هنوز هم بر زخمهای وطن نمک بپاشیم
زلمی از وین اطریش

>>>   مسلمان برادر مسلمان است. تا به کی یک دیگر به عنوان این آن بکشیم.
ذکی- تورکیه

>>>   سوال من از برادران ازبك اينست كه در ميان ازبك ها شخصيت هاي قلم بدست و با فكر و جهادي و دمكرات زياد وجود دارد جرا دنبال انها نميرويد كه دنبال دوستم ميرويد ؟ دوستم جه كرده برايتان؟ بدنامي,همه رهبران بدنام اند ولي دوستم بدنامي دزدي را بشما ملت شريف ازبك نسبت داد, دوستم در جنك هاي جبهه يي بر عليه جمعيتي هاي ازبك بيروز شد ولي در جنك هاي بزرك مخصوصا طالب شكست خورد و فراري شد,دوستم اجازه رشد هيج ازبك با دانش را نميدهد,دوستم دائم الخمر و هميشه مست است, در مقابل ازبك ها قمندانان جهادي و فهميده مانند قاضي صاحب كبير مرزبان رئيس حزب عدالت را دارند بايد از وي طرفداري كنيد حد اقل

>>>   اقاي فيض الله تركستاني بدون شك قبائل ترك در ادوار تاريخ تاريخ با شكوه دارند و داراي كشورها و فاتحين بودند به عده اين فاتحين تاريخ مثبت ميبيند مانند سلطان محمود غزنوي و سلجوقي ها و بعضي انهارا تاريخ منفي ميبيند زيرا جز قتل عام و تخريب شهر ها كاري ازرنده نكردند مانند تيمور ,سلاطين ترك افراد علم دوست بودند ولي حقايق تاريخي تنها به ادعا ثابت نميشود مثلا ابو ريحاني بيروني در ميان همه اهل قلم ترك معرفي نيست و نيز امام غزالي از طوس است يعني از شهر فردوسي صاحب شاهنامه ,بهاركي

>>>   به اندخوی-کابل !
عقل خو د را زیر سوال بردی -یعنی اگر برایت گویند که شیر سفید است می پذبری زیرا قوه تمیز که نیاز مند عقل است در تو وجود ندارد متاسفانه /

زاخیل

>>>   امی کرزی در یگ جو نمی ارزد خاک بر سرش
ادم اگر ادم نبیند از کجا ادم شود شمع اگر اتش نبیند ازکجا روشن شود
مردم واطفال به گناه کشته میشود ولی این ازخواب بیدار نشد.
او کرزی اگر پرویز یک روز مریض میشود چه حال وروز داریء
از تو جان است از دیگران بادنجان اره..............
جایت در قهر جهنم است یقین دارم.
واعظان کان جلوه در محراب و منبر میکند
چون به خلوت میرود ان کار دیگر میکند
برادران بزرگت برادر کوچکت را کشت ....طفل شش ساله را کشت .....به زنان رحم نکرد ... به مردان رحم نکرد باز برادرت است باور کن اگر زورش برسد مال واولاد تورا هم غارت کرده وتو را دار نزند......من جای تو بودم از خجالت می مردم .....همه مردم به گناه را قربانی سیاست شومت کردی بمیر تا طفل شش ماهه را غرقه به خون نبینی...................درد دل هر مهاجر افغاانی
اشتراک بگذارید خواهش میکنم.
فیض توکل از بلجیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است