چرا آمریکا،کرزی را وادار می کند تا دولتی واحد با عبدالله بسازد؟
اگر مقامات آمریکایی اصرار دارند تا توافقی میان کرزی و عبدالله صورت بگیرد به این دلیل است که آنها احتمال 80 درصد می دهند که اگر این کار عملی نشود حتما طرفداران عبدالله تظاهرات گسترده ای را علیه کرزی به راه خواهد انداخت 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۳    ۱۳۸۸/۶/۲۲ کد خبر: 3440 منبع: پرینت

ساندی ‌تلگراف، هفته‌نامه انگلیسی نوشته است که مسئولین آمریکا در تلاش اند تا حامد کرزی را به اجبار وادار کنند تا با داکتر عبدالله عبدالله یک دولت واحد تشکیل دهد.

در هفته گذشته ژنرال کارل آیکن بیری، سفیر آمریکا در کابل دیداری جنجالی را با حامد کرزی داشته است.

در این ملاقات وی کرزی را ترغیب کرده است تا زمانیکه تمامی آرا شمارش نشده است از اعلام پیروزی قطعی پرهیز کند چراکه این کار به استراتژی آمریکا لطمه وارد می کند.

کرزی نیز در هشداری که از سوی یک مقام آمریکایی به وی شده بود از آن پس از دیدار با مقامات آمریکایی اجتناب کرد.

دیپلماتهای آمریکایی نیز از این بحران بوجود آمده در کشور سود استفاده را می کنند و این بحرانها را به موقعیتهایی تبدیل کرده و کرزی را تشویق به اتحاد با عبدالله می کنند.

آنها همچنین در تلاشند تا وی را وادار کنند تا با پذیرفتن هم پیمانان جدید دولت را گسترش دهد و شاید هم موفق شوند تا وی از نقش خود به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان بكاهد!

انتخابات برگزار شده کرزی را در موقعیتی قرار داده است که وی خود را پیروز انتخابات می داند چراکه در هر مرحله ای که داوود علی نجفی، رئیس دارالانشای کمسیون مستقل انتخابات افغانستان نتایج درصدی را بیان می کرد کرزی در صدر قرار داشت و همین موضوع وی را بر این داشت تا به طور قطع و بدون هیچ
تردیدی ادعای پیروزی کند.

اگر مقامات آمریکایی اصرار دارند تا توافقی میان کرزی و عبدالله صورت بگیرد به این دلیل است که آنها احتمال 80 درصد می دهند که اگر این کار عملی نشود حتما طرفداران عبدالله تظاهرات گسترده ای را علیه کرزی به راه خواهد انداخت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بنابر این گزارش بسیاری از مقامات آمریكایی بر این باورند كه در حال حاضر كرزی باید قراردادی را با مردم قسمت شمالی افغانستان به امضا درآورد.

چندی پیش دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام كرد كه دولت معتبر آتی كابل باید نمایانگر سطح بالایی از حمایت‌هایی كه عبدالله عبدالله در انتخابات كسب كرده است باشد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   انتخابات افغانستان قصه ای لحاف ملا نصرالدین شده اگر امریکاه کس یا کسان را که میخواست به سمت ریاست جمهوری انتخاب گردد حالا بزور آنهارا دران کرسی ها نصب میکند پس اینهمه مصارف بیجا و ترتیبات پر طنتراق برای چه بود ؟
اصلا در کشوریکه نود درصد مردمش از سواد خواندن و نوشتن محرومند و اختیار مرگ و زندگی اهالی یک ده بدست ارباب قریه است و در قرات و قصبات آن دختران جوان با سگان جنگی تبادله میگردند یکی به جرم خواندن یک مضمون انتقادی در انترنت محکوم به اعدام و دیگری به سبب ترجمه ای قرآن به بیست سال حیس مجازات میگردد و بازهم دیگری به جرم استعمال کلمه دانشگاه بجای پوهنتون از وظیفه اش سبکدوش شده تهدید به حبس میگردد و عالم دینی این کشور جنگ زده و پر آشوب هیچ مشکل دیگری ندارد که اوقات همخوابی زنان شوهر دار را تعین میکند و رئیس مشرانو جرگه این کشور که از جمله ای علمای جید هم بشمار می رود کار انتخابات را ساده کرده از طریق استخاره رئیس جمهور آینده را تعین میکند و ...
آیا در چنین کشوری سخن از انتخابات و دیموکراسی گفتن اهانت بزرگ به دیموکراسی نیست !!؟؟
اگر اولاد اولاد اولاد ما هم سعادت آشنایی با دیموکراسی را در جامعه ای شان داشته باشند ما در گورهایمان آرام خواهیم خوابید .
حقانی

>>>   امریکاچه گونه پولهای ازدست رفته رادوباره بدست بیارد؟
عبدالله بسیار پول ازامریکا گرفته وهمچنان بسیارکلان وعده ها به امریکا سپرده امریکا امیدواربود که عبدالله برنده میشه مگرخوشبختانه نشد.
پولهایکه عبدالله مصرف کرد ازکجاگرفت ؟
یکی ازامریکادومی پول دزد دان ولایت بلخ بود.
نجفی/مزارشریف

>>>   به همه مثل یک آفتاب معلوم است که آقای کرزی از قدرت سیاسی اش استفاده سو کرده و خود را در این انتخاباتی نمایشی برنده ساخت، و اکنون آقای گردن کلفت عبدالله خواموشی خود را هرگز حفظ نخواهد کرد، در حالیکه آقای عبدالله نیز برای ما و شما خوب معلوم است که تقلب های گسترده را انجام داده و اکنون چاقو های خود را بطرف همدیگر خوب تیز نموده اند، اگر آقای کرزی این پیشنهاد را بپزیرد بهتر خواهد بود و گرنه بااطمنان میتوانم بگویم که آقای عبدالله و دوستانش ا اوضاع فعلی وطن را از این بدتر خواهند نمود.
پیشنهاد من منحیث یک شهروند این کشور از آقای کرزی چنین است: محترم آقای کرزی شما و خیل و ختک تان بقدر کافی جیب های تان در جریان هشت سال پرنمودید، بیاید دست به گریبان گرفته از این حالت فعلی وضع کشور را خراب نساخته پیشنهاد پارلمانی را بپزیرید و مقام ریس جکهوری تان را با آبرو و سر بلندی حفظ کنید........... XIV-IX-MMIX

>>>   من میگویم که کرزی نباید در دولت جدید سهمی داشته باشد، آرائی کرزی کلاً توسط افرادش به صندوق ها انداخته شده است و مردم به کرزی رائی نداده اند پس کرزی باید کنار برود، دولتی که کرزی در راس آن باشد باز همان درک است و همان خرک.
هیچ چیز تغییر نخواهد کرد، مرد تغییر می خواهند.
هراتی..

>>>   خوب است اگر قرار باشد هرکس درانتخابات ببازدوشخص برنده شعله یخ کرده را برایش بدهد بخاطر اینکه تظاهرات میکند پس چی شد دمکراسی که شما خارج ها علان میکنید پس چی ضرور است که انتخابات شود دوباره بدون انتخابات برای قدرت مندان کورسی ها تقسیم کنید

>>>   زمامداران که با بیگانه ها چنین معامله ای کرده باشد خواهی نخواهی به چنین سرنوشت گرفتار میشود.
این تاثیرات شوم همان تعهدات جناب عبدالله عبدالله ومتعهدین وقت شان بود که بعد از به شهادت رساندن احمدشاه مسعود ایشان در مقابل پول و بدست آوردن قدرت با یهودان امریکائی به امضاء رسانده اند. چون در حیات شهید ایشان چنین اختیارات را نداشتند تا با بیگانگان معامله نماید بدین اساس نخست بخاطر شهادت ایشان با امریکا معامله نمود وزیر نام ژورنالیستان وی به شهادت رساند.
قسمی معلوم میگردد که امریکائی ها در دو راهی گیر آمده از یک سوء تعهد نامه ای که به جناب آقای دوکتور عبدالله ویاران وقت اش نموده واز سوی دیگر شعار دیموکراسی امریکائی که انتخابات اند. ایشان نهایت زیاد کوشیدند که به هردو این دو سند احترام نماید وبه اساس توزیع پول زیاد مردم را وادار سازد تا به عبدالله رای دهد ودوم اینکه در مناطق که هراس داشتند که رای کرزی بیشتر خواهد ناامنی را برپا نمود. به همین منظور حالا امریکا میکوشد تا جناب کرزی را که از طریق رای مردم مقام را از آن خود نمود میخواهد به دیموکراسی ارج گذارد اما تعهد خویش برای رئیس جمهور شدن عبدالله از ازطریق معامله وفشار بالای کرزی شامل قدرت سازد.
امیدوارهستم قسمی که ازراه دموکراسی موفوق نه گردید از راه فشار وجبر نیز به آرمان های خویش نه رسد.
اگر جناب رئیس جمهور که به اساس رای مردم به قدرت رسیده با عبدالله معامله گیری کند وآنرا در قدرت شامل سازد از وی جنایت کار بزرگ نخواهد بود.
اجمل از کابل

>>>   بصورت کل مردم افغانستان چهرۀ واقعی امریکا و انگلیس آشناشدند. اول این دشمنان دیرینه ما کاری به نفع مردم افغانستان انجام نمیدهند .اگرکدام کار مثبت هم که انجام دهندبازهم مردم همچنان مشکوک اند.این خارجی ها متجاوز ویک تعداد بنام داخلی ورداتی اعتبارکلی خودرا ازدست دادند،دیگر مردم هم فریب این شیطنت هانخواهندخورد.
نوایی

>>>   بصورت کل مردم افغانستان چهرۀ واقعی امریکا و انگلیس آشناشدند. اول این دشمنان دیرینه ما کاری به نفع مردم افغانستان انجام نمیدهند .اگرکدام کار مثبت هم که انجام دهندبازهم مردم همچنان مشکوک اند.این خارجی ها متجاوز ویک تعداد بنام داخلی ورداتی اعتبارکلی خودرا ازدست دادند،دیگر مردم هم فریب این شیطان هارا نخواهندخورد.
نوایی

>>>   پشتون ها هیچگاه وطن فروش نبوده ونه هم خواهد بود باز هم اگر وطن فروشی میکند خیر ملکیت شان است تا اورا بفروشد اما وای به جان کسانی که نه وطن دارد ونه صلاحیت فروش آنرا دارد. گاه گاهی شده که وطن دیگران را به معامله فروش انداخته اما آن معامله به ضرر شان تمام شده ونتوانستد آنرا بدرستی هضم نماید.
دیده میشود که چند روز بعد شاید حواس خودرا کاملا از دست دهید وشروع به هزیانات کنید وجناب دوکتور عبدالله چون به بادار اصلی ومعامله گر بزرک شان وعده ها ی چرب داده بودند اما آنرا پوره کرده نتوانستد چی جواب خواهد داد مجبور است از حالات جنون استفاده نماید اما خوبی اش در این است که چون داکتر طب است به مراحل جنون و هیستریا بلدیت کامل دارد وشاید تطبیق آب مقطر نیز بی تاثیر باشد در صورت که توصیه گردد.
وشاید تا آن وقت به هوش نیاید تا وقت که مژده شرکت در قدرت برایش داده نشده باشد.
از این جناب کارمل نیز بهتر بود بعد از تصمیم ایشان توانست فوج های قشون سرخ را به مملک کمانده نموده واقتدار از خود سازد خودش در روسیه وسلطنت اش در کابل..
این مملکت به شهامت ومردانگی نیاز دارد نه به خوشنود نمودن دموکراسی سازان. در ایران موسوی برای اینکه بادار خود یعنی امریکا را قانع نموده باشد باهمسر خود مانند رئیس جمهوران امریکا به پای صندوق های رای رفتند اما جای را نگرفت ولی در کابل آقای عبدالله از جمع 41 کاندید این شهامت را از خود نشان داد که %100 با دیموکراسی معرفی شده امریکا ایمان دارد وبه آن از احکام الهی بیشتر به احترام قایل اند با همسر خویش به پای صندوق های رای رفتد تا دنیا ببیند که شخص روشنفکر همین اند. حالا خواهد گفتید که ما یان با فرهنگ هستیم پس بگویید که کدام یکی مانند ایشان در معرض کمره ها ژورنالستان با خانم ویا همشره جوان تا به صندوق های رای رفتید. .
همه همشره های ما حق داشت تا رای دهد وبه پای صندوق های رای دهی رفتند اما جدا از شوهران خویش.
یک وقت از امریکا میخواست که بم های بزرگ را استعمال کند وامروز به هزار های اوراق رای دهی از نزد طالبان نما برایش میرسد.
میخواهم یک موضوع را به دوستان واضح سازیم که ناامنی امروزی ارتباط مستقیم به قوای خارجی بخصوص امریکا و دشمنان این وطن وتعداد محدود از چهره های منحوس جبهه ای شمال قبلی اند که یک مثال زنده آن را به شما میدهم.
امریکا ئی ها ویا انگلیس ها به گفته ایشان شب وروز میکوشد تا محل بودباش طالبان را دریابند، اما وقتی که از جاسوسان تربیه شده خویش برایش اطلاع داده میشود ایشان از قوت های خود (هوای وزمینی) برای نابودی ایشان استفاده میکند در نتیجه دیده میشود که یک، دو ویا تعداد محد ود از کسانیکه به شهادت میرسد که تا امروز هیچ نوع ضرر ان به مردم نه رسیده واز همان محل کسانیکه جامعه از اعمال ایشان به بینی رسیده زنده وسلامت می برایند وبه همان روز ویا به روز دیگر آن به جنازه شهداء به شکل گروهی میروداما کسی واطلاع نیست که آنها درمحاصره درآورده وهمه ایشان دستگیر و بکوشند. پس معلوم است که آنها نیز افراد بهتر تری است وخدمات شایانی رادر قسمت مشخص نمودن مسلمان های ومبارزین واقع وتهیه راپور ها برای باداران خود تهیه کرده میتواند. .
حالا باید قضاوت کرد که اگر امریکا و یارانش میخواهد در حل مشکل کمک نماید ویا اینکه مشکلات را بیشتر میسازد چرا از اوقات نا خبر اند که این افراد گروپ وار از یک محل به محل دیگر توسط موترسایکل ها جهت ادای نماز جنازه شهید میرود.
درخاتمه میگویم که مرگ به امریکا، مرگ به همه کفار جهان وهزارهزار مرگ به کسانی که زمینه سازی آوردن این جنایتکاران را به کشور مان نموده اند. .
اجمل از کابل

>>>   ازاین که امریکا اصرار دارد تا عبدالله عبدالله دراین انتخابات برنده شود احتمال میرود با این راهکار یک مهره جدیدی درافغانستان به وجود آورد که این مهره نه چنان جناب کرزی، از قدرت تعامل وسیاست چند جانبه برخوردار باشد اخصا با کشورهای رقیب ایالات محده چون ایران. دلیل این امر این است که در آواخر حکومت کرزی آنچه را امریکا ازآن به اتهاماتی که به محترم کرزی وارد میکرد خود گواه روشنی است براین ادعا. ازطرفی به نظر میرسد با به وجود آوردن یک شخصیت غیر پشتون از احتمال این که تسامح و سهلگیری های که ازناحیه دولت آینده نسبت به طالبان و پشتون های شورشی که اغلب درمناطق پشتون نشین زاده ورشد و نمو میکنند، صورت خواهد گرفت، جلوگیری به عمل آورد. مظافا برراین؛ این احتمال را نیز نباید ازنظر دور داشت که با تقویت ایشان وسرکار آوردن وی یک نوع پیشدستی کرده باشد از رقیب پرنفوذی چون ایران وسایر کشورها منطقه ای مانند کشورهای چین روسیه و...

>>>   هزاره بیچاره لحافت به آفتاب ببر .بس است شبش فروشی
جاوید از مزارشریف

>>>   نجفی پچول بچیش همو گپ که نو از کو های بامیان پائین شده بودین
(موش چه باشه که کله پاچیش باش) یادت میایه آن ظلم که در حق این ملت کردید کوبیدن میخ به فرق سر انسان، بریدن سینه ، کشتن هزاران بی گناه و هزاران جرم دیگر تان که بالاخره طالبان به سراغ تان آمده به خیانت های تان نقطه پائین داد.
حالا مردم بلخ را دزد میگویی

>>>   بیشک اقای نجفی
همراه همین تحلیل که کردی. ولی نگفتی تحصیلات شما تا کدام حد و ذر کدام مملکت بوده است. چون باید ازین نوع تحلیل ها برای اینده افغانستان استفاده شود. تا نظر به تحلیل شما بتوانیم قدرت های بزرگ جهان را بازی بدهیم . ها ها ها ها ها
کاکه کابلی

>>>   من خدمت آقای نجفی عرض کنم که به نظر شما کدام یک از نامزادان پول زیاد مصرف کردند داکتر عبدالله عبدالله یا آقای کرزی داکتر عبدالله که پول بمصرف رسیده را به گفته شما نصف از امریکایی ها ونصف از دزدان ولایت بلخ بدست آورد .پس پول بمصرف رسیده آقای کرزی از بانک فامیلی شما بود ؟یا اینکه ....
حفیظ هالند

>>>   نی نجفی صاحب عبدالله جاسوس روسیه است .......

>>>   از جريانات اخير و مطالب نشر شده در مطبوعات غربى نشاندهنده ان است كه پالسى اوبما نسبت به بو ش به مراتب غلط است زيرا او بما هم زير تاثير ګپ هاى به اصطلاح پتاق بازان آمده است و در تلاش است كه كرز ى با عبدالله حكو مت ايتلافى را ايجاد نمايد و بد بختانه پالسى سازان غربى حتئ در افغانستان در نه يافته اند كه روز ميګذرد در منجلاب ګير مى ماند و را حل خلاصى از اين مشكل اتلاف نه بلكه راها ى ديګرى است كه موثر باشد به سبب اينكه صر يك دره كوچك نه مى تواند قضيه را حل نمايد زيرا اينان در حكومت فعلى هم رول عمده را دارند انها به مفت خورى عادت كرده اند اګر كرز باز هم به نام مصالح ملى منافع ملى را قر بان مى نمايد و انهارا در پهلوى خود جامىدهد بايد دانست كه سياى تاريخى را بر خود وارد نموده است

>>>   همین که اقوام غیر پشتون در خواب بودند وزمانی که نام افغانستان بالای سرزمین خراسان ونام افغان بالای خودشان گزاشته شد را قبول کردند و اعتراض نکردند در حقیقت بنوعی باداری پشتون هارا قبول کردند .این مسئله تا امروز علت تمام جنگها وتنشها است چون تاریخ وفرهنگ این سرزمین چیزی دیگری غیر ازین است وقوم پشتون که همان افغانها استند بنا برصلاحدید انگلیسها در دوقرن گزشته بعنوان یک ملیتی که گویا مهم هستند وارد مسئله شدند .افغانها که همان پشتونها هستند بتدریج از جنوب در طول سالیان متمادی وارد خراسان شدندویکی از اقوام تشکیل دهنده خراسان شدند در دوقرن گزشته انگلیسها ازین قوم استفاده کردند وانها را بخاطر شکستاندن تمدن فارس وخراسان انزمان مطرح کردند . چون نفوس این سرزمین معلوم نبود انها را اکثریت جا زدند واین مسئله را خوب تبلیغ کردند تا به باور همگان برسد .با انکه تلاش های زیادی صورت گرفته ولی زبان این مردم تا حالا هم در میان مردمان این سرزمین نتوانسته جا باز کند .هر چند تلاش های زیادی هم کرده اند مثلا زبان فارسی را زیر نام این که زبان دری است واز فارسی جدا است محدود کرده وزمینه اموزش انرا عملا از بین برده اند وبسیاری از کلمات انرا با واژه های پشتو وواژه های نا مانوس دیگر تعویض کردند ولی با انهم زبان پشتو چون زبان حقیقی این سرزمین نیست وبسیار عقب مانده وبدوی میباشد را نتوانستند جایگزین دری بسازند .
گرچه این که خراسان دوباره احیا شود در زمان ما میسر نیست ولی همانطوریکه سلیمان راوش وبسیاری دیگر اندیشمندان پیش بینی کرده اند در قرون بعدی با اگاهی مردم از تاریخ شان این مسئله تحقق پزیر است وبرادران پشتون هم مانند یکی از اقوام خراسان زمین دران زمان زندگی درستی را مانند دیگر اقوام سرزمین مشترک در پیش خواهند گرفت ودست از وطن فروشی وآله دست بیگانه شدن خواهند کشید چون بدون اینکه انها متوجه باشند فرهنگ فارسی انهارا متمدن خواهد ساخته است وتیشتر ازین هم خواهد ساخت
امین

>>>   می خواهم چند سوال را از اجمل جان که از شهر کابل نظریاتی در مورد وطنفروشی پشتون ها و دکتر عبدالله نوشته اند ، مطرح کنم.
برادر گرامی اگر شما از تاریخ افغانستان اطلاع کامل میداشتید شاید اصلا در مورد وطنفروش اقوام افغانستان تبصره نمیکردید . زیرا تاریخ شاهد است هر باری که خارجی قصد تجاوز به افغانستان را کرده اند ابتدا از بین خود افغانها برای خود نوکرها و اجیرانی را استخدام کردند تمام این نوکران از قومی است که شما توصیف شهامت و غیرت آنرا نموده اید.
برادرم آیا نور محمد تره کی ، حفیظ الله امین ، ببرک کارمل ، دکتر نجیب ، ملا عمر و بلاخره ....... که وطنفروشی و جنایات شان به همه جهان معلوم است از اقوام غیر پشتون هستند؟

>>>   باعرض حرمت!
چرا دوستان ما مأیوس میشوند که پول تبلیغاتی آقای داکترعبدالله عبدالله در 9 ولایت شمالی ازطرف والی صاحب خدمت گذاربلخ فرداخته شد.
آیاوالی صاحب درسابق تجارت داشت؟
دیگری پول آمریکابود، چون امریکا درنخستین انتخابات ریاست جمهوری ازحامدکرزی بطورعلنی اعلان حمایت نمود پس چرا در این انتخابات ازعبدالله ؟
خودمشاورین آمریکایی بودکه داکترصاحب عبدالله را ازپست وزارت خارجه کنارزد.چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نجفی/مزارشریف

>>>   شمارش آراء بسیار خوب بود و به نفع حامد کرزی بود
سید ارسلان/جوزجان

>>>   منظور شما چیست؟ آقای عبدالله در کمپاین خود زیاد مصرف کرد یا حامد کرزی؟ معلوم است که آقای عبدالله زیاد مصرف کرد. آقای عبدالله از طرف کشور فرانسه حمایت میشود و پول کمپاین عبدالله را هم کشور فرانسه می پردازد. پول مصرف شده کمپاین عبدالله به هشتاد ملیون دالر امریکایی می رسد.
امید/مزار شریف

>>>   به اقای اجمل......
راستی وطن فروشی کار هر انسان با شهامت نیست کاری کسانی هست که اصلا به وطن و ناموس خود اهتمام ندارند .ما شاهد این واقعات در افغانستان بودیم که از طرف کدام قوم صورت گرفته و تا فعلا هم جریان دارد.. 200سال یا بیشتر اگر یک بی سواد یا نابینا هم حکمرانی افغانستان را به دست میداشت حالا مردم بیچاره افغانستان به فقر و بیچاره گی دچار نمیبودن.بیاید در بهلوی فرهنگ اموختن به شما پادشاهی و حکمرانی را هم بیاموزانیم..
فرهاد از کابل.....


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است