همراه با آداب و رسوم نوروز در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۴    ۱۳۹۰/۱۲/۲۹ کد خبر: 33948 منبع: پرینت
نوروز در افغانستان قدمت چند هزار ساله داشته و رسوم و آیین‌های ویژه نوروزی سال‌ها است که نسل به نسل به افغان‌ستانی ها منتقل می‌شود.مردم افغانستان نوروز را آغاز فصل طراوت و زندگی مجدد طبیعت می‌دانند و برای رهایی از زمستان سرد و خشک و تجلیل از نوروز از هفته‌ها قبل آماده این جشن می‌شوند.در این مطلب به برخی از آیین و رسوم ویژه نوروز در افغانستان اشاره می‌شود.
 
تجمع در زیارتگاه‌ها

در ۲ شهر کابل و «مزار شریف» زیارتگاه‌های با شکوهی منسوب به حضرت علی (ع) وجود دارند که بسیار مورد توجه افغان‌ها قرار دارند
.
 

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817442388.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817443471.jpg

 
در نخستین روز سال جدید، مراسم با شکوهی در این زیارتگاه‌ها برگزار می‌شود که بالغ بر صدها هزار هموطن از گوشه و کنار این کشور و حتی کشورهای همجوار آسیای مرکزی برای تماشای آن به این دو شهر سفر می‌کنند.

 

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817441506.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817441325.jpg

 

در این مراسم، علمی که منسوب به حضرت علی (ع) که بر آن اسماء متبرک نوشته شده است به اهتزار در می‌آید و سپس این علم برای روزهای متوالی در آن مکان افراشته می‌ماند.

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817442692.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817444858.jpg

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817443241.jpg

سمنو (سمنک)
تهیه سمنو (سمنک) از جمله رسم‌های قدیمی نوروز در افغانستان است که در بین زنان طرفدارانی زیادی دارد.

سمنو نوعی غذای مخصوص است که از آرد گندم، جوانه گندم، روغن و آب تهیه می‌شود.

زنان افغان از آغاز شب نوروز تا سپیده دم اولین روز بهار به صورت دسته جمعی و خواندن اشعار قدیمی شروع به پختن سمنو که از رسوم قدیمی نوروز در افغانستان است، می‌کنند.

 
 

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817444027.jpg

حاضران در پای دیگ سمنو شادمان از رسیدن روزهای سبزی و نشاط هستند با خواندن ترانه‌های قدیمی که مخصوص پخت سمنو است کار خود را ادامه می‌دهند.

رسم شب‌نشینی سمنو در شب نوروز در میان خانم‌های شهر کابل و دیگر نقاط افغانستان رایج است و بسیاری از خانواده‌های افغانستانی به ویژه بانوان افغانستانی در شب نوروز در میهمانی پخت سمنو شرکت می‌کنند.
 
 

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817441466.jpg

 

هفت میوه و هفت سین
آماده کردن سفره‌ هفت سین و هفت میوه از دیگر رسم‌های ویژه نوروز در افغانستان است.

هفت میوه ترکیبی از هفت نوع میوه خشک است. ای خشکبارها به طور معمول «مغز بادام»، «مغز گردو»، «پسته»، «کشمش»، «زردآلو»، «سنجد» و «قیسی» هستند.
 
 

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817442125.jpg

مردم افغانستان چند روز قبل از عید نوروز این خشکبارها را به صورت مخلوط در آب قرار می‌دهند تا برای روز نوروز آماده شوند.

در همین حال در برخی از مناطق افغانستان مردم برای استقبال از نوروز سفره هفت سین نیز پهن می‌کنند.

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817444221.jpg

«سیب»، «سنجد»، «سبزی»، «سمارق» (قارچ)، «سرکه»، «سمنو» و «سیر» اجزای سفره هفت‌ سین را تشکیل می‌دهند.

مردم افغانستان در روزهای نوروز از میهمانان خود با هفت میوه و هفت سین که بسیار خوشمزه و شیرین است، پذیرائی و استقبال می‌کنند.

 

غذاهای شب نوروز

خانواده‌های افغان در شب نوروز، شام مفصل و استثنایی نسبت به دیگر شب‌های سال صرف می‌کنند.

رنگ سفید نزد مردم افغانستان نشانه خوشبختی و سعادت است به همین دلیل بسیاری از مردم افغانستان یک خروس سفید رنگ را در شب نوروز با نیت این که سال جدید، سالی پر از خوشبختی و نیک‌بختی باشد، ذبح می‌کنند و آن را به همراه سبزی و پلو برای سفره شب نوروز طبخ می‌کنند.

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817444368.jpg

رنگ سبز نزد مردم افغانستان جایگاه ویژه‌ای دارد و از آن به نیکی و خوبی تعبیر می‌شود به همین دلیل افغان‌ستانی ها برای داشتن سالی پر بار بر سفره‌های خود در شب نوروز سبزی و سبزی پلو قرار می‌دهند.

ماهی کباب شده نیز از دیگر غذاهایی است که در شب نوروز طرفداران زیادی در بین خانواده‌های افغان دارد و در آستانه شب‌های عید ماهی در بازارهای افغانستان به شدت گران می‌شود.

در ایام نوروز وضعیت درآمدی مشاغلی چون ماهی پزی و شیرینی فروشی‌ها رونق ویژه‌ای می‌گیرد و معمولا مردم در این فروشگاه‌ها برای خرید در صف‌های طولانی می‌ایستند.

نوروزی

جوانانی که هنوز در دوران نامزدی به سر می‌برند و منتظر ازدواج هستند، یک روز قبل از نوروز به همراه هدیه نوروزی برای تبریک سال نو به خانه همسر خود می‌روند.

خانواده‌ پسر (داماد) با هدایایی چون لباس، جواهرات و حنا به همراه غذاهایی مانند ماهی، زولبیا، شیرینی و کلوچه‌های متنوع برای تبریک عید و دادن عیدانه به خانه عروس می‌روند.

خانواده عروس هم در مقابل، لباس مردانه و شرینی برای داماد آینده آماده می‌کنند.

لباس نو

در آستانه نوروز، بازار فروش لباس در شهر کابل بسیار رونق دارد و مردان و زنان به ویژه کودکان برای استقبال از بهار لباس‌های نو خریداری می‌کنند.

مردم افغانستان معتقدند در حالی که طبیعت با آغاز بهار نو می‌شود و این زیبایی بر جان و روح انسان نیز اثر می‌گذارد باید چهره و پوشش انسان هم پاکیزه و تمیز شود به همین دلیل مردم این کشور اقدام به خرید لباس نو می‌کنند.


خانه تکانی

خانه تکانی در آستانه نوروز از سنت‌های پسندیده افغان‌ها است.

زنان افغان در آستانه‌ نوروز با شستن فرش‌ها و گردگیری خانه‌ خود تلاش می‌کنند تا پاکیزگی و نشاط را در آستانه بهار در خانه به وجود آورند.

تزئین و رنگ خانه برای استقبال از بهار از دیگر رسوم افغان‌ها در روزهای آخر زمستان است و مردها در افغانستان تلاش می‌کنند تا در آستانه نوروز وسایل خانه خود را نو کنند.

 

دید و بازدید

گرچه تعطیلی عید نوروز در افغانستان فقط یک روز است اما درهمین فرصت اندک نیز دید و بازدیدها در حد مقدور انجام می‌شود و این

سنت حسنه افغان‌ها جشن نوروز را با سفارشات دین مبین اسلام بیشتر پیوند می‌دهد.

http://files.afghanpaper.com/pics/201203/201203190817444932.jpg

دیگر سنت‌ها

توسل جستن با مراکز مقدسی که منسوب به امیرالمومنین حضرت علی (ع) هستند از جمله در ۲ شهر کابل و مزار شریف بسیار دیدنی است.

 ده‌ها هزار افغان در اطراف این مکان مقدس جمع شده و با نیایش از خداوند طلب سال نیک می‌کنند.
 

جشن‌ها

جشن گل سرخ

جشن گل سرخ (میله گل سرخ) یک جشن خاص است که در مزار شریف در ۴۰ روز اول سال و به مناسبت روییدن گل‌های سرخ اجرا

می‌شود و در طول این ۴۰ روز مردم از همه جا برای حضور در این جشن به مزار شریف می‌آیند. این مراسم به طور همزمان با مراسم

جهنده علی (یا ژنده علی) انجام می‌شود. مراسم جهنده علی، مراسمی خاص دینی است که به مناسبت خلافت علی ابن ابی طالب

در مسجد مقدس این شهر که گفته می‌شود آرامگاه این امام است اجرا می‌شود. این مراسم با برافراشتن یک علم (که ترکیب رنگ آن به

 درفش کاویانی شباهت دارد و به آن ژنده سخی می‌گویند) در حرم منسوب به امام علی و در اولین روز سال اجرا می‌شود. جشن گل

 سرخ برای چهل روز در دشت‌های لاله و حرم ادامه می‌یابد.

 

جشن دهقان

در این مراسم که در روز اول سال اجرا می‌شود کشاورزان به شهرها می‌آیند و تولیدات خود را به نمایش می‌گذارند. در سال‌های اخیر این مراسم تنها در کابل و برخی شهرهای بزرگ اجرا می‌شود و حتی شخصیت‌های بلند پایه حکومتی نیز در تماشای آن شرکت دارند.

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سال نو مبارک بادبه تمام مردم افغان یک سال خوش ارم از خدا برزک میخواهیم با احترام منیزه بهین

>>>   سلام دوستان من هم به نوبه خود سال نو 1391 خورشیدی را
به تمام هموطنان عزیز در سراسر جهان و در داخل افغانستان عزیز
تبریک عرض مینمایم.
امید که سال نو سال خوب و خوش و ارام و سال که هیچ یک افغان
درد جنگ ورنج اواره گی را نکشد ار خداوند خواهانم.....


همایون رسولی از عربستان..

>>>   سلام به هم وطنان و هم فرهنګان ګرامی
فرارسیدن نوروز را برای هریک شما و همه اعضای خانوhده و دوستان وخویشاوندان شما تبریک وتهنیت ګفته و برای همه شما سال خوش تمنا داریم
باقی وهمه اعضای خانوداه سمندر

>>>   قشنگ بود.
تشکر

>>>   سلام به همه یی مسلمانان جهان بخصوص مردم شریف افغانستان :
فراررسیدن سال نورابه همه یی شما تبریک وتهنیت عرض میدارم خداکندکه یک سال بوده باشد تاهمه درفضای صلح وآرامش کامل زندگی کنند وبه عوض اینتحاروآدم ربایی اتحادواتفاق بوجودبیآید این آروزی من منحیث یک شهروند افغان است
عبدالحق "همراز" ازولسوالی شهدا ولایت بدخشان یکتن ازمنسوبین اردوی ملی درولایت زابل

>>>   عالی بود

>>>   هر روز تان نوروز
نوروزتان پیروز
همچنان در شهر کابل - در قسمت شاه شهید کابل یا زیارت شاه شهید ع در کابل میله زنان برپا میشود.

>>>   یادت بخیر وطن عزیز، با این عکس ها خاطرات گذشته ما زنده شد ای کاش ای کاش کشور ما از این مشکلات نجات یابد و یک صلح سرتاسری تامین گردد

>>>   يكبار دكر نسيم نوروز وزيد
دلها به هواي روز نو باز تبيد
نوروزو بهارو بزم ياران خوش باد
در خاك وطن ، نه در ديار تبعيد

فرا رسيدن جشن باستاني نوروز وسال جديد هجري خورشيدي
را به تمام وطن داران عزيزم تبريك عرض ميكنم
به اميد سال با امن وارام براي كشور داغ ديده ما .

فايز =قاهره

>>>   يكبار دكر نسيم نوروز وزيد
دلها به هواي روز نو باز تبيد
نوروزو بهارو بزم ياران خوش باد
در خاك وطن ، نه در ديار تبعيد
فرا رسيدن جشن باستاني نوروز وسال جديد هجري خورشيدي
را به تمام وطن داران عزيزم تبريك عرض ميكنم
به اميد سال با امن وارام براي كشور داغ ديده ما .

فايز =قاهره

>>>   همه رسومات زمانه ای جاهلیت است که ربطی به دین و آئین اسلام ندارد . حتی بعضی ازین عنعنات باعث گناه بزرگ نیز میگردد.

>>>   ازجمله بازی های سنتی بزرگان افغانستان یکی هم سک جنگی است که از یاد شما رفته و تذکرنداده اید.
و از مرغ جنگی و غیره چی ناراض هستید که نادیده گرفته اید.

>>>   حکم تجلیل از نوروز و چهارشنبه سوری و سیزده بدر :

کسی که مسلمان می شود و به آیین و دین اسلام ایمان می آورد؛ در حقیقت متعهد می شود که به اصول کلی آن پایبند باشد و یکی از اصول اصلی اسلام اینست که به تمامی ادیان و معتقدات و رسومات آنها کافر شود و آنها را قلبا و زبانا و عملا انکار کند، زیرا تجلیل و بزرگداشت آن روزها به معنای تایید و تکریم آیین آنهاست، درحالیکه پیامبر صلی الله علیه وسلم می فرمایند:

«من تشبه بقوم فهو منهم» رواه أحمد وغيره بسند جيد

یعنی: «کسي که از قومی تقليد کرد از جمله ي آنها است».

و قطعا یکی از آیین های مجوسیان و زرتشتیان تجلیل از این سه روز است، چراکه بعنوان بخشی از رسوم و آیین آنها تلقی می شود، از اینرو یک مسلمان موحد که محبت دین خدا در قلبش جای گرفته، از بزرگداشت و تجلیل این سه روز پرهیز می کند و آنرا انکار می کند، و تنها روزهایی را از سال تجلیل کرده و بزرگ می دارد که دینش برای وی تعیین کرده که همانا دو روز عید قربان و عید رمضان است، بجز این دو روز هیچ روزی از ایام سال را تجلیل نمی کند و  آنرا به شادی سپری نمی کند، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «.. إِنَّ اللَّهَ قَدْ أَبْدَلَكُمْ بِهِمَا خَيْرًا مِنْهُمَا: يَوْمَ الْأَضْحَى، وَيَوْمَ الْفِطْرِ». "السلسلة الصحيحة" (2021).

يعني: «خداوند دو روز ديگر را به جاي آن دو برايتان قرار داده است كه خير و نيكي دنيا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عيد قربان و روز عيد فطر» ابوداود (1134) و نسائي (1556).

>>>   ل بايستي يادآوري کرد که آن مزاري که مشهور شده به مزار علي - و اسم شهر نيز به آن شهرت گرفته - يک ادعاي وهمي و خيالي است و اصلا صحت ندارد و متاسفانه برخي از مبتدعين و قبوريون با استناد به سخنان بي اساس و بدون سند و انتساب آن مکان به قبر علي رضي الله عنه آنرا بهانه اي براي انجام بدعتهاي خود و ترويج خرافات نموده اند.

از طرفي، حتي اگر ثابت شود که مزار علي رضي الله عنه است؟! باز جايز نيست که بر محل مذکور ساختمان و مسجد و بنايي ساخت، زيرا تبرک جستن به قبور و آثار اولياءالله يا ساختن مزار و گنبد در اسلام حرام است و پيامبر صلي الله عليه وسلم يهود و نصاري را به سبب آن لعن کردند.

اما در مورد اصل سوال: اگر منظورتان برافراشتن پرچم و يا عَلَم نوروز در اين شهر باشد، بايد گفت که اين عمل نه تنها هيچ مناسبتي با اسلام و شريعت پاک خداوند ندارد، بلکه يعني بازگشت به دوران جاهليت و بزرگداشت رسومات و آيين کفار مجوسي...

و کسي که اين اعمال جاهلي را انجام مي دهد، خارج از دو حالت زير نيست:

اول - اگر به آن اعتقاد داشته باشد و آنرا جزوي از آيين و دين خود بداند که بايستي اجرا و برگزار شود تا شکوه دوران قبل از اسلام را بازگرداند، بدون شک او کافر خواهد شد.

دوم -  اگر آنرا بعنوان تفريح و شادي انجام مي دهد ولي آنرا جزو دين خود نمي داند، در اين شرايط وي کافر نخواهد شد ولي به سبب بزرگداشت مراسم و آيين جاهليت و قبل از اسلام، گناهکار است و بايد توبه کند و ديگر چنين مراسماتي را برگزار نکند و در آن شرکت ننمايد..

پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمودند:

«من تشبه بقوم فهر منهم» يعنى: هر كسى كه خودش را شبيه كافران سازد از جمله آنان بشمار ميرود.

نوروز و مهرگان همگي نوعي از آيين و يا حداقل رسوم زرتشتيان بود، و ربطي به رسم و رسوم مسلمانان ندارد. و روزهايي همچون چهارشنبه سوري و يا نوروز و يا سيزده بدر و يا شب يلدا و غيره هيچکدام اعياد مسلمين نيستند، بلکه اعياد مجوسيان آتش پرست است و ما مسلمانان بايد از اعياد کفار برائت کنيم، نه اينکه جاهلانه اين روزها را گرامي بداريم. از اينرو هر عملي که منجر به بزرگداشت و گراميداشت اين روزها گردد حرام است.

و بايد بدانيم که از نوروز بعنوان يک "عيد" نام برده مي شود، در حاليکه اگر قرار باشد روزهايي از سال مخصوص شادي و جشن و عيد باشد، فقط عيد قربان و رمضان جايز است، زيرا «رسول خدا صلي الله عليه وسلم (پس از هجرت از مكه) به مدينه تشريف آوردند، واهالي مدينه داراي دو روز بودند كه در آن دو به بازي پرداخته و شادي مي كردند، پيامبر صلي الله عليه وسلم فرمود: اين دو روز چيست؟ عرض كردند: ما در زمان جاهليت در اين دو روز به بازي و شادي مي پرداختيم، رسول خدا صلي الله عليه وسلم فرمود: خداوند دو روز ديگر را به جاي آن دو برايتان قرار داده است كه خير و نيكي دنيا و آخرت در آن دو قرار دارد: روز عيد قربان و روز عيد فطر» ابوداود (1134) و نسائي (1556).

کساني که چنين رسوماتي را انجام مي دهند، هدفي جز کمرنگ کردن تمدن و فرهنگ اسلام در ميان مسلمين ندارند، و قصد دارند تا با زنده کردن رسومات پيش از اسلام مردم ساده لوح را به انجام مراسمات به قول خود ملي ترغيب کنند و بدين ترتيب چندين گام به انصراف کردن مردم از دينشان (اسلام) نزديکتر شوند.

مردم افغانستان مردم دينداري هستند، اما از زمانيکه کفار اشغالگر و حکومت دست نشانده ي آنها بر سر کار است، و توانايي مبارزه با مجاهدين را ندارند، لذا چاره ي کار را در مبارزه ي غير مسلحانه يعني مبارزه ي فرهنگي مي دانند و قصد دارند با ترويج فرهنگ کافران و مراسمات محلي قبل از اسلام و امثال اين حربه ها مردم را نسبت به دينشان دلسرد کنند و گام به گام آنها را به سمتي که مي خواهند بکشانند تا جائيکه کسي در اين کشور نباشد که حاضر شود در راه خدا و دينش جهاد کند، و بدين ترتيب مشکل کفار نيز حل خواهد شد..

پس مردم مسلمان جهان و افغانستان باد هوشيار باشند و بدانند که کفار قصد مبارزه ي فرهنگي و ترويج فساد و بي ديني و ارزشهاي کفار را دارند، و بايد مردم را از اين حربه ي کفار آگاه ساخت.

>>>   جای تاسف است که این رسم مجوسیها و رافضیها در کشور ما و در بین مردم ما رواج پیدا کرده است. افسوس به حال ما

>>>   اسلام هیچ مخالفتی با جشن نوروز ندارد، ولی بعضی ملا های نا فهم با مخالفت خود اسلام را بد نام و مخالف فرهنگ مینمایانند. نوروز را به همه هموطنان مبارک میگویم

Farhad

>>>   تو كه فكر مي كني اگر سيزده به در از خانه به طبيعت رفتي كافر مي شوي اصلا مي داني دين براي چه امده است؟دين براي انسان سازي است براي راستي درستي انسانيت شرافت به گفته پيامبر دين براي مكارم اخلاق است يعني انسان باش. عادل باش. درستكار باش. ظلم نكن. دروغ نگو .تهمت نزن. به ديگران كمك كن. ايثار داشته باش. بخشنده باش. رحيم باش. حالا تو فكر مي كني اگر كسي سيزده به در از خانه بيرون برود يا اينكه نوروز شاد باشد در دينش خللي وارد مي شود؟يعني ادم دروغگو و ظالمي مي شود؟اصلا مي فهمي دين يعني چه؟؟
و پيامبر لعنت كرده است كساني را كه مسلماني را كافر بخوانند.

>>>   . من هم به نوبه خود حلول سال ۱۳۹۱ را بشما مبرکباد میگویم. سال خوش آرام و با عافیت از خداوند واحد به همه شما استدعا میکنم.

>>>   مژده دهيد باغ را بوي بهار ميرسد .. سلام به همه ي دوستان فرا ريدن سال نو را به همه تان تبريك ميگويم سال پر از خير و بركت سر بلندي براي تمامي هموطان عزيزارزو مندم . به اميد نا بودي كامل متحجرين وجاهلين كه قصد دارد تمام خوشي هاي اين ملت مظلوم را فدائي منا فيع شخصي خود ميكنند وسلام . ص ق از استراليا

>>>   در جواب اين اقاي وهابي كه نوروز را حرام ميداند فشرده عرض كنم كه قياس شما قياس فاسد است .
1- نوروز كدام عمل مذهبي در سابق هم نبود بلكه جشن طبيعت بود كه يما بادشاه اريانا زمين انرا تجليل نمود و بعدا رسم و عادت شد و هر عادت كه در سابق بوده اسلام انرا حرام نساخته زيرا كه اصل در اشياء اباحت است الا اينكه نصي بر تحريم از سوي خدا و رسول بيايد,وما كدام نصي صريح از خدا و رسول در مورد تحريم نوروز نداريم
2- شما وهابي ها در هر مسئله ميكوييد كه نص و دليل از قران و حديث باشد و قياس را باطل ميدانيد در مورد نوروز و رسم و رسوم فارس ها و ترك ها و كرد ها جرا اينقدر از قياس كار ميبريد؟
3- حديث من تشبه بقوم فهو منهم در اينجا مصداق ندارد زيرا كه نوروز عقيده ديني ايين مجوسيت نيست بلكه مصادف شده با يك بادشاه كه ايين مجوسي داشته
4- در قران از طبيعت و زيبائي هاي ان زياد تقدير شده و هيج باكي ندارد كه يك مسلمان براي شكر نعمت خدا و زيابيي طبيعت سال نو را جشن كند
5- همه كار هاي قبل از اسلام بد نبود بطور مثال رسول خدا در مورد حلف الفضول كه در زمان مشركين و دوران جاهليت ميان قبائل عربي صورت يافت و رسول خدا انوقت قبل از بعثت در ان حضور داشتند از ان حضور خود بعدها بسيار به خوشي ياد ميكنند و ان بيمان را كه توسط غير مسلمانان بود نيز تاييد كردند,
6- اكر در نوروز كار هاي حرام مانند قمار صورت ميابد در بقيه عيدها هم صورت ميابد فلهذا ميان حرام لنفسه و حرام لغيره بايد فرق كنيد,
با احترام اميد است نشر شود ( از طرف ملا محكم تاش ازهري)

>>>   خیلی زیبا بود
دلم برای نوروز وطن تنگ است
مهاجر از راه دور

>>>   باسلام وتبریک سال نو به همه ی هم وطنان عزیزم وبه امیدصلح وآرامش درتمام دنیا بویّژه افغانستان عزیزدرجواب این آقای که مسجدساختن راکارحرام می داندوآنرا عملی یهودمی دانداگراین کارحرام باشدبرای همه حرام است این گونه نیست که برای خودپیامبربزرگ اسلام این کاردرست باشدوبرای امتش نادرست دردین مقدس اسلام یک همچودستوری نداریم یک کاربرای پیامبرحرام نباشدوبرای دیگران حرام ازاین گذشته قرآن کریم درسوره کهف آیه 21_ می فرماید(لنتخذن علیهم مسجدا)یعنی بعدازآنکه مردم زمان اصحاب کهف فهمیدندکه اصحاب کهف همه مرده اندتصمیم گرفتندکه برروی اجسادآنهامسجدبناکنند اگرمسجدساختن کارحرام بودبایدکه قرآن این عمل آنهارایک کارنادرست می دانست درحالی که قرآن هیج گونه عکس العملی دربرابراین کارآنهانداردمعلوم می شودکه ازنظرقرآن کریم این کارهیج گونه ممنوعیت نداردوالا قرآن کارآنهارابایدنهی می کرداگراین کارعملی یهودبوده است العیازباالله آنهای که برروی قبرپیامبرمکرم اسلام (ص)وابابکروعمرمسجدباعظمت مسجدالنبی راساختندبایدیهودی باشند!!!

>>>   بسیارجالب بودممنون ازاینکه مارابارسم ورسوم کشورمان اگاه ساختید
قربونتون بشم امیردیجی

>>>   متسفانه که یک تعداد ازوهابی ها به این جشن مخالفت میکنند وفریب پاکستان را میخورند.
نقوی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است