تلویزیون طلوع و جایگاه آن
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۵    ۱۳۹۰/۱۲/۱۶ کد خبر: 33483 منبع: پرینت

آنطوریکه همه میدانیم در این اواخر رسانه ها (تلویزیون، رادیو، روزنامه، سایت های اینترنیتی و غیره) نقش بسزایی دارند در قسمت تأثیر بالای انسانها.
افغانستان نیز از جمله ممالکی بشمار میرود که تحت تأثیر رسانه ها قرار گرفته است. خصوصاً بعد از سقوط رژیم طالبان رسانه های زیادی سهم برازنده ای را اجرا کردند. زیرا تا زمان روی کار آمدن دولت مؤقت و انتقالی آقای کرزی هیچ شبکه ی خصوصی در افغانستان وجود نداشت. اولین تلویزیون خصوصی افغانستان عبارت از تلویزیون "آئینه" میباشد. به مرور زمان تلویزیونهای چون: طلوع، آریانا, نور و غیره به فعالیت آغاز نمودند و این نیز یک امر مسلم است که هر کدام از این تلویزیونها از پشتیبانی اقتصادی و سیاسی قوی بر خوردار اند. اما از میان تلویزیونهای خصوصی، "طلوع" یگانه تلویزیونی است که خوب درخشیده دقت یک کتلهء بزرگ را جلب خود کرد.

طبعاً که برنامه های خوب و آموزنده ای نیز دارد. مثلاً فرهنگ و تمدن اسلام، سریالهای چون : دنیای اسرار، بعد پنجم و غیره. اما در مقابل آمار برنامه های ضد فرهنگ اسلامی و افغانی به مراتب بیشتر میباشد. مثلاً ستارهء افغان، برنامه های پخش موسیقی- تلویزیونهای دیگر نیز دارای همچو برنامه ها میباشند اما آمار آن کم میباشد- و سریالهای بدون سانسور هندی و فیلمهای خارجی دیگر.
اگر بخواهیم یک ارزیابی عمومی بکنیم میتوان گفت که نه تنها تلویزیون طلوع بل تلویزیون های دگر نیز برنامه های منحرف کننده دارند. از اینکه بینندهء طلوع بشتر میباشد تأثیر منفی آن نیز به مراتب زیاد است.
در قدم نخست این را باید گفت که تنها رسانه ها مسؤول از بین رفتن فرهنگ اسلامی و افغانی نبوده بل مردم افغانستان نیز رول بسازایی دارند. یعنی میل آنها به برنامه های ضد اسلامی و افغانی بیشتر میباشد. بطور مثال: ارتباط تلیفونی افراد از اقشار مختلف جامعه در برنامه های موسیقی و فرمایش دادن آهنگ و در این اثنا خنده نمودن و مزاقهای بیجای دختران و پسران جوان و غیره. اینهاهمه تأثیر منفی دارند بالای قشر جوان. زیرا اقغانستان کشوریست تازه از قید یک حکومت دیکتاتوری و تاریک چون طالبان رها گردیدند. طبقهء جوان افغانستان هنوز آماده به نیستند که فرهنگ غربی و غیر اسلامی را بدون تأثیر مشاهده نمایند. از اینکه آنها سالیان طویل تحت تأثیر جنگهای حانمانسوز داخلی قرار گرفتند نتوانستند که به راحت و آنطوریکه خواست خود شان است زندگی نمایند. بناءً زمانیکه یک تلویزیون سریالهای خارجی را بدون سانسور نشر نماید خواه ناخواه طرف منفی- لباسهای عریان، روابط دوستی پسران و دختران بایکدیگر، روابط زن و شوهری وغیره- دقت جوانان را جلب میکند. از اینجاست که امروز اکثر جوانان شهرهای بزرگ چون: کابل، مزارشریف، هرات وغیره تقریباً یک زندگی غربی را بخود اختیار کرده اند. مثلاً طرز لباس، گشتار، و روابط دوستی بین دختران و پسران جوان چنان شکلی را به بخود گرفته است که اصلاً نه با فرهنگ اسلامی و نه با فرهنگ افغانی مطابقت میکند.

این را هم باید قبول کنیم که سریالها و فیلمهای به نشر رسیده توسط تلویزیونها تأثیر زیادی دارد بالای قشر جوان. طلوع، بر علاوهء داشتن برنامه های خوب بعضاً چنان کاری میکند که کرده و نکردهء آن همه یکسان میشود. مثلاً برمانهء "ستارهء افغان" شخصاً به نظر من نباید چنین یک برنامهء توسط یکی از تلویزیونها به نشر برسد. زیرا همچو برنامه ها تأثیرات منفی زیادی دارد بالای جامعه. کسانیکه در صحنه می برایند خواه ناخواه مشتاقان خویش را متأثر میسازند. این برنامه سبب میشود که تعداد زیادی از جوانان به موسیقی رو آورده ارزشهای دینی خود را از دست دهند- که فعلاً چنان هم شده است- به نشر رسیدن همچو برنامه ها نمایانگر آنست که این تلویزیون از پشتبانی اقتصادی و سیاسی خوبی برخور دار میباشد.
خصوصاً نشر نمودن سریال ترکی بنام "..." سریال فوق کاملاً یک سریال مضخرف و غیر اخلاقی میباشد. زیرا محتوای آن سریال هیچ ربطی ندارد با فرهنگ اسلامی. آن سریال بیانگر یک فامیل بد اخلاق میباشد. سریال فوق در کشور ترکیه که کاملاً یک دولت سکولر میباشد بارها ممنوع قرار داده شد. حال چطور امکان دارد که همچو یک سریال در یک کشوری اسلامی به نشر برسد؟
بعضاً من باخود چنین فکر میکنم، تلویزیون طلوع چطور جرأت نموده آغاز به نشر نمودن این سریال نمود؟
چونکه همچو یک عمل کار هر مردی نیست. خصوصاً در کشوریکه هنوز هم علمای دین از اهمیت و صلاحیت زیادی برخوردار میباشند. در ذهن انسان چنین یک سوال خواهد آمد: اگر دولت سریال فوق را منع کرده باشد آیا فعلاً بعضی انسانها آنرا تماشا نمی کند؟ جواب: شاید که تماشا کنند. اما سبب اصلی تلویزیون طلوع میباشد. زیرا آن تلویزیون به مردم نشان داد که همچو یک سریالی وجود دارد و در صورت منع آن از طریق تلویزیون شما میتوانید از بازار خریداری نموده تماشما کنید.

در قسمت نشر برنامه های مضخرف تنها تلویزیون طلوع و یا کدام تلویزیون دیگر مقصر نمیباشد. به باور ما مقصران اصلی قرار ذیل اند:
1-دولت : خصوصاً وزارت اطلاعات و فرهنگ و وزارت حج و اوقاف. زیرا وزارتخانه های فوق مسؤلیت دارند که در قدم نخست یک مقرراتی – در قسمت سانسور نمودن صحنه های باز و غیر اخلاقی و طرز لباس هنر پیشه ها- داشته باشند در قسمت پخش برنامه ها و در قدم ثانی آنها اشخاص و گروه های تخطی کار را باید جزا دهند. اگر آنها یک چند شخص و یا گروه را چزا دهند دوباره کسی جرأت آنرا کرده نمیتوانند که دست به همچو یک کار زنند.
2-تلویزیونها : مدیران نشرات و صاحبان تلویزیونها حدالامکان کوشش کنند که برنامه های اسلامی و آموزنده را به نشر برسانند. زمانیکه آنها سریالها و فیلمهای مضخرف را به نشر برسانند سبب ضلالت انسانها میشوند.
3-انسانها : مردم مسلمان افغانستان نباید به برنامه های مزخرف رو آورند و حتی آنها میتوانند در صورت به نشر رسیدن برنامه های مضخرف بر علیه آن تلویزیون تظاهرات نموده خواهان منع همچو برنامه ها و همچنان خواهان جزای آنها گردند. زیرا اگر انسانها به همچو بر نامه ها رجوع نکنند تلویزیون مجبور میشود که آن برنامه را از لیست نشرات خویش پاک کند. این را نیز به زبان باید آورد که هدفم مسدود گردیدن تلویزیونها نمیباشد.
به امید اینکه مقامات ذیصلاح اقدامات نیکی کنند در این راستا...

سید مبین "هاشمی"


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   هر گاه ما مردم بیچاره دین و دنیا را فهمیدیم آنگاه میدانیم که زندگی چیست و خداوند کدام سهولت ها را برای مسلمانان داده است؟ چوت ما بزرگی و عظمت دربار خداون را با نعمات فراوان آن نه میدانیم و این دربار عظیم و نعمات خداوند را خیلی کوچک فکر می کینم. این بخاطری است که فکر ما کوچک است و مغز و عقل و شعور مکمل نداریم. اگر شعور وعقل مکمل میداشتیم در انصورت به عظمت در بار خدواند پی میبردیم. اگ رخداوند نخواهد هیچ چیزی روی کار نمیاید. پس این همه از قدرت خداون است. آن چیزیکه دینای عرب به ما اورد دین اسلام بود و با استفاده از دین اسلام عربها پیشرفت کردند ولی ما دین را که به عربها اوردند قبول کردیم ولی پیشرفتهاش را قبول نداریم. تابه کی مفکوره کور داشته باشیم. هر قدر زن را در خانه قید ساختیم انقدر جهالت در آن خانه قید پشت زن رفت و پدر و مادر یا برادر و اقارب اش را کشت و زن را برد. ولی هر قدر که زن را طوریکه دین اسلام اجازه داده است به تعلیم و کار برود آنقدر این وحشت و جهالت از بین میرود.قر قدر زن در کار زندگی روز مره سهم بگیرد آنقدر وحشت نابود میشود.
دقیق

>>>   هاشمی صاحب ما از نظریات تان حمایت میکنیم به راستی بسیار مزخرف است برنامه های طلوع و دیگر تلویزیون ها.
دولت باید به آن توجه کند. حتی رادیو ها را نیز اگر بشنوید بسیار وضعیت خراب است دختر ها با پسر ها چی های که نمیگویند هیچ ارگانی نیست که به این مکالمات نظارت کند آزادی بیان از خود حدودی دارد نه اینکه به نام آزادی بیان هر چه دلت خواست بگویی و اخلاق اجتماعی را فاسد کنی. وزیر اطلاعات ما خو بالکل شیخ ها واری از آبدات تاریخی دیدن میکنه و ده خانقا ها چکر میزنه. وای به حال این مردم کیست که به این موضوعات بپردازد. پشت تیلفون یک دختر همرای یک نطاق رادیو صحبت میکرد نطاق که پسر بود از دختر میپرسه امروز به چاشت چه پخته کدین، دختر میگه چی را شما خوش دارین، بچه میگه منتو و آشک، دختر میگه خی بفرمایین برای شما پخته میکنیم. آیا به میتوان گفت رشد رسانه ی . افسوس به تو ای وزیر و ای حکومت. به لحاظ خدا به این گونه برنامه ها پایان دهید.
فرهاد

>>>   یک تحلیل بسیار بجا بود
بعضی از سریال های را که تلویزیون طلوع نشر میکند با عث شده که در بعضی از خانواده ها جریان که در همان سریال به نشر میرسد عملا از آن پیروی گردد.
زن از گفت شوهر نمیشود، پسر و دختر والدین خود را ارزش قایل نیستند و غیره اینها تاثیرات بسیار منفی میباشند که در دراز مدت باعث برهم خوردن شیرازه خانوادگی میگردند
بناء این خود ما هستیم که تصمیم بگیریم که آیا این سریال ها را تماشا کنیم یا نکینم

>>>   گفته های تانرا تائید مینمایم : نجیبالله محمودی از ستاره افغان فارغ شد فلم.... اش همراه دختر های تاجکستانی به انترنیت پخش شد پشتیبان این تلویزیون غربی ها است که میخواهند با حمایه مالی فرهنگی غربی ترویج دهند کانون خانواده زا از هم بپاشند. رابطه نا مشروع دختر و پسر را بی ارزش جلوه بدهند این تلویزیون مکار است

>>>   بنده با شما همنظر میباشم تلویزیون طلوع با پول سفارت آمریکا آغاز به فعالیت کرد. پس مو ضوع مثال آفتاب روشن میباشد. که آمریکا و دیگر کشورها غربی از ما چی میخواهند. من شخصآ با رٌیس تلویزیون طلوع شناخت دارم. و او خود یک شخصی سکولر هست. به مسایل اسلامی و دینی کدام عقدی ندارد. واین وظیفه تمام ما است که با این گونه مسایل به شکلی از اشکال با جدیت تمام برخرد کنیم
اجمل از کابل

>>>   دوستی به من گفت که دختران ولسوالی ما تمام پول های پدر ومادر را صرف خریدلباس وست یخک میکند که در سریال های هندی میبینند .

>>>   چه نظر بنده نشر شود یا نه مگر به مقدسات قسم یاد میکنم که این تلویزون شاخه از لژ های فراماسونری است که ازطرف انگلیس واسرائیل حمایت میشود.

>>>   والله اغا سیب مه خو ای برنامه هارا نمیبینم ونمیدانم چه بگویم
ولی امی ره فامیدوم که مضخرف واژه ی غلط است بلکه شاید منظور شما(مزخرف) باشد.
زنده خوباشی وانگهی یک سریال کامل که مزخرف نمیشود. میشود؟

>>>   اين همه نظرات طالبان و جاسوسان پاكستان است كه نمخواند افغانستان آباد و آزاد باشد مردم ما همه طرفدار طلوع هستند.

>>>   نيم افغانستان ملا وطالب است و جز بد بختى جنگ و ويرانه ديگر چيزى نكرده اند اين ها همه زد آزاده پشرفت و آرامى استند. و به نام دين مردم ما را استعمار مكنند و ترس دارند اگر اين مردم بيدار شوند به ادافعه شومه خود نرسند.ف

>>>   سلام دوست عزیز نظرات بجای بود اما من از شما یک شوال دارم چرا با دانستان این مطالب دست یه یک کار عملی نمیزنید تا دیگر این نوع برنامه ها در رسانه های افغانستان وجود نداشته باشد و جلو ان گرفته شود تشکر اگر از منابع مالی این شبکه و شرکای ان کمی معلومات بدهید مردم بهتر میدانند با چه کسانی مقابل هستند ممنون.
احمد از هند

>>>   براستی که تلویزیون طلوع باعث میلیونها بدبختی در خانواده ها شده است با این سریال های مزخرف که پخش میکند و با این برنامه های غیر اسلامی و گمراه کننده.
من یک خاطره برایتان تعریف کنم - من به ولسوالی بهسود دوم ولایت وردگ سفر کرده بودم و در یک محل به نام پل افغانان یک دوکان است که هم هوتل است هم دوکان و یک تلویزیون و ماهواره دارد و شبها در زمان پخش سریال تولسی از قریه ها بسیار دور حتی سه ساعت پیاده میایند و با پرداخت 50 افغانی شبانه فقط یک سریال را میبینند. در جریان سریال باور کنید همه را یخ میزند کسی تق نمیکند. شما حالا فکر کنید فامیل که نان خوردن را به هزار بدبختی پیدا میکند ماهانه بیشتر از 1500 افغانی از کجا میکند. و آنها نمیدانند که این یک داستان ساختگی است بلکه فکر میکنند همه چیزی که نشر میشود واقعیت است حتی گاهی گریه میکنند. مردم آب ندارند در قریچات سرک ندارن مکتب ندارند اما سولر و ماهواره دارند.
تشکر امید دولت ما از ریشوت گرفتن و چوکی محکم کردن و سفرهای دوبی و اروپایئ بیکار شوند و فکر به دشمنان فرهنگ افغانی کنند.
تشکر
استاد م ص از کابل

>>>   من با تمام برادران که در فوق نظر دادند، موافقم. بالخصوص آقای سید مبین هاشمی که بسیار بجا ودر عین حال یک موضوع ضروری را به بحث گرفتند.
تلویزیون ها به شکل عموم در پهلوی برنامه های مثبت خود یک سلسله برنامه های منفی وبه دور از اخلاق اسلامی وافغانی را به نشر میرسانند. آنچه که جالب به نظر میرسد این است که اگر شما در همین سایت افغان کاغذ یک نوع آمار گیری را به راه بیاندازید، من مطمن هستم که تمام جوانان وکسانی که نظر مینویسند مخالف همین گونه برنامه ها خواهند بود..............خداوند وزیر اطلاعات وفرهنگ مارا کمی همت دهد تا در پی کنترول این نوع برنامه های مزخرف قد علم کند.
اولاد غریب
از تخار

>>>   من از وزرای اطلاعات و فرهنگ و حج و اوقاف خواهشمندم منحیث مسولیت وظیفوی جلو نشر همچو سریالهای را بگیرند که مخالف فرهنگ دین مقدس اسلام و مخالف فرهنگ اصیل کشور مان باشد. و اگر جلو نشر همچو برنامه را گرفته نمیتوانند پارلمان کشور ما باید این دو وزیر را استحضا نموده و انها را سلب صلاحیت نموده تا وزرای دیگر این عمل کرد پارلمان پند بگیرند و در قسمت وظایف که برایشان سپرده شده است اقدامات جدی نمایند تا باشد که کشورمان ترقی و پیشرفت نمایند.
امین حقجو از کابل شریف

>>>   افسوس به جهالت. ما و شما کجا مطالعه دینی داریم. ایا کسی است که تبلیغ دینی بجا در این تلیویزیون ها کنه و از این همه انتحار و منافقت. آیا نسل جوان ما بیدار شده اند که مملکت را از این بدبختی بکشند. فکر نمیکنم چنین باشد. تمامش از دست خود ماست. دختران خود را به مکتب نمی گذاریم. به جای تحصیل به طالب گری تشویق میکنیم. کسی از دین خود درست خبر ندارد. این همه غضب خدواند نیست پس چیست.
ع.م از کابل

>>>   من با شما كاملا موافق هستم تلفزيون طلوع در انتشار فرهنگ غير إسلامي وافغاني در جامعه أفغاني نقش فعالي داشته وسبب اختلافات وازهم پاشي خانوادهاميشود.
صديقي "هالند"

>>>   تلویزون طلوع از طرف دشمنان سرسخت اسلام ومردم افغانستان تمویل میشود تامردم افغانستان خصوصآ جوانان کشوراعم اززن ومرد رابه انواع واقسام فساداخلاقی مبتلا کنند
نقوی

>>>   وافعا بجاست.
از هرات

>>>   اقای نقوی نظر شما کاملآ به جااست این برنامه مملو ازانواع واقسام فساداخلاقی است باید به زودترین فرصت این برنامه بسته شود علمای کشوردرین مورد هیچ صدای خودرابالانمیکنند
فریدون هراتی

>>>   آغا صاحب قربان جدت شوم راست میگویی . مردم ما خدای نخواسته جاهل نیست . از روز اول همه میدانستند که این تلویزون طلوع وشبکه مربوط به موبی افغانی نبوده بلکه اسرائیلی است...

>>>   نظریات کاملاً بجاست مردم را این تلویزیون مزدور غربی ها گمراه کرده بخصوص جوانان را
شهروند شبرغان

>>>   بترکه چشم بخیل و حسووووووووود

>>>   متاءسفانه بعضی از هموطنان ما از نعمت سواد کافی برخوردار نیستند . نخست باید کورس های سواد اموزی را بگیرند و بعدأ راجع به تلویزیون طلوع نظر خود را بدهند.اگر طلوع خانواده ات را گمراه کرده برو یک برنامه از یک تلویزیون دیگر را ببین.
والسلام انجنیر هلمند دفتری

>>>   من هم موافقم.

یک تن از کارمندان پوهنتون هرات

>>>   عرض سلام و احترامات دارم خدمت آغای هاشمی و تمام دوستان..
دیدگاه شما را در رابطه به جایگاه تلویزیون طلوع و تاثیرات آن بالای افراد جامعه خواندم، میخواهم اینجا اضافه کنم که در رابطه به نشر یکتعداد سریال های مزخرف و ضد فرهنگ و اساسات اسلامی هندی و ترکی و غیره با شما موافق استم که باعث گمراهی یکتعداد افراد جامعه و صدمه بزرگ بر فرهنگ کشورما میشود
اما اینرا باید فراموش نکنیم که پخش و نشر برنامه های سرگرم کننده یکی از وظایف رسانه ما در جامعه میباشد . در یک کشور بعد از جنگ مردم آن به برنامه های سر گرم کننده بشتر نیاز دارند .مانند برنامه ستاره افغان و امسال آن.
تشکر
ن نیکزاد-کابل

>>>   سلام برهمه افغانستانی های عزیز
من به عنوان یک افغان مسؤل
اولا از رشد رسانه ها وآزادی بیان درکشور استقبال میکنم واین دستاورد خوب وبزرگ است .
اما بهتراست اخلاق رسانه ای را همراه با ارزشهای افغانی واسلامی درنظر بگیریم حتی اگر عده با ارزشهای اسلامی موافق نباشند حد اقل به ارزشهای افغانی احترام بگذارند چون درنظر نه گرفتن ارزشها وفرهنگ افغانی یعنی پشت کردن به کشور که دراین صورت درمیان مردم جای نخواهید داشت .
هدف شخصی یک رسانه جای باز کردن درمیان مردم است واقبال مردم از یک رسانه برای آن رسانه بسیار مهم است .
بنابراین رسانه های افغانی هم باید ارزشهای افغانی وتناسب فرهنگی کشور مان را درنظر بگیرند ودرصدد تغییر ملت بسمت سوی ارزشهای غربی نباشند چون این امر محقق نیست ولی خدشه در توسعه فرهنگ یک کشور ایجاد می کند وباعث بروز مشکل در داخل کشور میشود .
درغیر آن سال هاست که غربی ها با این هدف کارمیکنند ولی به هدف نرسیدند اما به این مؤفق شدند که درعرصه فرهنگ وسیاست حتی اقتصاد واجتماع تشنج وچند وجهی وخلل ایجاد کنند .
من از تمام جوانان افغان وروشنفکران واهل رسانه خواهش میکنم درگزارشات وبرنامه ها شان تناسب ارزشهای ملی واسلامی را درنظر داشته باشند با هم مایه سعادت خودشان وهم ملت مظلوم افغانستان باشند .
ملت که از همه جوانب مورد تهاجم فرهنگی قرار گرفتند ودرعرصه فرهنگ بیشتر از سیاست ولی سیاست به چشم می آید وفرهنگ دیده نمی شود.
از مسؤلین تلویزیون طلوع ویک وهمه رسانه های دیداری وشنیداری خواهش میکنم این مسؤلیت شان را نادید ه نگیرند با ید فرهنگ سالم وافغانی شان را خودشان بسازند نه دیگران.

پخش سریال های مبتذل به خصوص هندی و ترکی مانند ( پنج خواهر ، خزان ، سریال جدید فاطمه گل ... ) نه تنها هیچ تناسب با ارزشهای کشورومردم ما ندار د بلکه تخریب نهاد خانواده را هدف قرارداده است .
خانواد تنها ارزش والای دست نخورده افغانی واسلامی است که به شکر خدا هنوز درکشورما باقی مانده است واین نهاد مقدس نباید با پخش این سریال های مبتذ ل ازبین برود .
دوستان فکر نکنند که ازبین بردن این نهاد کاردرستی است حتی امرزه غربی ها و کسانی که این گر وه آنهار ا الگوقرار دادند هم درآرو زوی بازگشت به زمان طلای واستحکام این نهاد هستند وهزینه های زیاد در این مورد میکنند.

طلوع نباید این کارا بکند وتخریب ارزشها افغانی رانشانه بگیرد.

میتواند به جای آن درسینمای کشور سرمایه گزاری بکند ویا از تجربیات کشور های اسلامی که تناسب فرهنگی باافغانستان دارند استفاده کنند.

درضمن این وزارت اطلاعات وفرهنگ بی کفایت وبی برنامه همراه بااین وزیر بی برنامه بهتراست فکربه حال روند تحول فرهنگی کشور بکنند که ظاهرا به یاد شان هم نمی آید وجناب وزیر هرر روزه درشورای زنان درگیرند.

فروتن از تهران

>>>   با تشکر از سایت ورینشبکه اطلاع رسانی افغان:
رسانه ها به عنووان یکی از نهاد های اجتماعی کارکرد انتقال میراث فرهنگی و احتماعی و ارزشهای جوامع را بر عهده دارد. در عصر کنونی با توجه به نقش بارز انها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سعی میکنند و الگو های نوین را به جامعه وارد میکنند تا جایگزین فرهنگ ها و ارزشهای سنتی شوند. در این رهگذر رسانه ها به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزشها و هنجارها مطرح هستند. بطوری سنت هارا به مبارزه می طلبند و به صورت یک عامل موثر در دگر گونی نگرشها و رفتار های نسل جدید عمل میکنند.
همین امر میتواند منجربه شکاف نسلی و عدم انتقال تجربیات نسل گذشته به نسل فعلی شود. نسل فعلی هرانچه را که از رسانه ها می بیند و میشنود سرمشق خود قرار می دهد. در دوران کنونی نقش نهاد های اجتماعی،همانند خانواده، مکتب،مدرسه و دیگر نهاد های تعلیمی در احتماعی کردن نسل ها تضعبف میشود در مقابل روز به روز بر اهمیت و نقش رسانه ها افزوزده میشود.
بنابر این گفته میتوان که نقش تلویزیون طلوع بیشتر جنبه های منفی دارد و بیشتر از 70 در صدر برنامه های ان سریال و موسیقی های مبتذل را تشکیل می دهد ودر عرصه تعلیمی و تربیتی هیچ نوع فعالیت ندارد و برخی از برنامه های تعلیمی و تربیتی ان در اوقاتی پخش میگردد که از ان استفاده نمی شود و همچنان یک نوع تناقض در برنامه های ان وجود دارد. بدین معنی بیشتر برنامه های خلاف اعنعنات و توجه جامعه ما میباشد

>>>   واقعا كه اين سريال مضخرف و ضد اسلامي است،به اميد متوقف شدن هرچه زودتر آن
احمد نذير از كابل

>>>   بنظر من تلويزيون طلوع خوب است.

عارف از هرات

>>>   سلام به همه
برادان بس کنید شما میخاهید که حکمتی طالبان باز بیاید
بنطر من همه اش خوب است
اف جی از کابل

>>>   دونکته اول اینکه باشواهدبیان میکنیم که تمویل گروساپورتر طلوع یکی ازشرایط حمایت مالیرااستخدام افراد سکولارونشر چندساعته روزانه برنامه های موسیقی عنوان نموده که کاملا خمایت خارجی برنامه ریزی شده درجهت تهاجم فرهنگی است .دوم باوجوداقرار داکتررهین برخشم عمومی مردم ازرسانه های دیداری وشنیداری ورنامه های غیر اخلاقی ان درتعارض قانون مطبوعات ورسانه هالکن سکوت معناداری ازسوی وزیر مذکور وپارلمان دربرخورد دیده می شودکه این دلیل قاطع دیگری ازتوطئه فرهنگی خارجی است .نهاد نواندیشان افغانستان

>>>   به خدا خسته شدیم از دست سریال ها ی این شبکه خلاصه بر سر تبدیل کردن کانال تلویزیون یک بگو مگو میشه من مطمین هستم که در تما خانواده ها همین جنجال است همکارانم همه از این شبکه شکایت دارد خصوصا سریال های این شبکه پخش می کند کلمات مانند دوست دختر دوست پسر و هزاران جملات تحریک کننده جنسی و لباسهای نا مناسب با محیط خانه و خانواده من و شما به امید که یک تغیرات در این شبکه بیایه
مسلم از مزار

>>>   چی بدیلی دارید آقایان، انتقاد نمودید، پیشنهاد هم نمایید، از کدام فرهنگ و دین نام میبرید، آیا دولت تان فرهنگ پذیر و قانون پذیر است آیا علمای دین در تلویزیون ها در مقابل مقامات سخنرانی های فرمایشی نمی کنند، آیا قانون توسط خود مجریانش بصورت صریح نقض نمی شود، آیا روزانه از طرف کوچک ترین کارمند دولتی گرفته تا آقای کرزی بالای شما ظلم نمی شود، در کجای کشور تان نظم وجود، آیا من و تو پابند کدام اصول و مقرراتی هستیم؟
- برق به چی وضعیت قرار دارد
- شبکه های مخابراتی چور می کنند
- دولتمردان فساد را به اوج رسانده اند
- پولیس به.... زنجیری تبدیل شده
- آیا کسی است که یک جنس اصلی را از بازار های تان پیدا کند
- نرخ و نوا چیطور است؟ قیمت یک جنس مشخص در چند دوکان چیطور است؟
- آمرین حوزه ها با وند های شان چطور؟
- وکیل صاحبان و والی صاحبان با شهرک های شان
- پوهنتون ها با استادان بی سواد و دیکتاتور شان چطور
- جایگاه تو در این ملک چی است؟ چقدر از سرنوشتت مطمئن هستی؟؟؟؟
- خلاصۀ کلام آب از بالا خط می آید ، و اگر صاف هم شود از بالا باید شود.
و نیز راه حل هم در دست من و توست، امروز از طلوع هیچ شکایتی ندارم ، مردم ما امروز نسبت به دولتمردان شان از طلوع راضی هستند حداقل او توانسته کاری را که دولت نواسته.
سیدعالم

>>>   سلام :
برنامه ستاره افغان یک رنگی نژاد پرستی را بخود گرفته است وجوانان افغان را تشویق به گروه گرای میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است