مشکل افغانستان فقط با یک دیکتاتور حل میشود!
در ده سال گذشته افغانستان فقر زده، مقلد نظام سرمایه داری غرب شده و دولتمردان ما از هیچ گونه قانون و معیار صحیحی تبعیت نمی کند و حاضرند برای اهداف جاه طلبانه خود، دست به هر عملی بزنند. اکنون نیز تغییر نظام بهانه دیگری برای رسیدن به همان خواسته های شخصی است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۴    ۱۳۹۰/۱۱/۵ کد خبر: 31904 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، اظهارات اخیر رییس جمهور در مراسم گشایش شورای ملی، بهانه ای خوبی شد برای برخی مقامات کنار گذاشته شده سیاسی، تا دوباره به میدان باز گردند و عملکرد و سیاست محترم کرزی را زیر سوال ببرند.

تغییر نظام ریاستی متمرکز به نظام پارلمانی، ایجاد تغییر در برخی از مواد قانون اساسی، سهیم ساختن مردم افغانستان در روند صلح و مشورت حقیقی با انان در ظاهر تمام خواسته های مخالفان کرزی به شمول سران جبهه ملی و ایتلاف ملی را تشکیل می‌دهد.

رهبران ائتلاف جدید هر کدام احمد ضیاء مسعود و حاجی محمد محقق و حتی داکتر عبدالله، مدعی هستند چگونگی نظام سیاسی کشور دلیل بسیاری از نارسایی‌ها و ناهنجاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و اجتماعی حال حاضر است.

با این توضیح که اگر تقرر والی ‌ها و ولسوال ها از شکل انتصابی خارج شود و به صورت انتخابی در بیاید، بسیاری از مشکلات موجود حل می گردد. زیرا در حال حاضر شوراهای ولایتی اختیاراتی برای کنترل والی ها ندارند و از سویی هنوز شوراهای ولسوالی تشکیل نشده است. در نظام پارلمانی نخست وزير به پارلمان پاسخگو بوده، وزرا بايد از پارلمان راي اعتماد بگيرند، آنچنان که مجلس حق فراخواني وزرا و همچنين حق سلب اعتماد از آنها را دارد.

این خواسته رهبران اپوزیسیون. اما در مقابل، محترم کرزی بر حفظ نظام ریاستی پافشاری می کند و دلایل خاص خودش را دارد.

ابتدا درباره اصرار رئیس جمهور باید خطاب به ایشان بگوییم که: جناب کرزی نظام ریاستی در دوران حکومت شما پاسخگو نبود. زیرا حکومت شما طی ده سال گذشته با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر کار آنچنان بزرگی برای ملت ما انجام نداده است. از وضعیت آب و برق کابل بگیریم تا ضعف های شدید نظامی تدریسی معارف و تحصیلات عالی. وجود گسترده ناامنی و بیکاری و فقر و فساد و اختطاف و وضعیت اقتصاد که جای خود دارد.

در سوی دیگر قضیه، رهبران ائتلاف جدید و ائتلاف قدیم! شعارهای زیبا اما غیر عملی می دهند. این بزرگواران دلیل ناکارآمدی نظام ریاستی را غیر مردمی بودن آن و وجود فقر فراگیر در کشور عنوان می کنند! اگر این عالی جنابان فراموش کرده اند، بد نیست به آنها یادآوری کنیم که تا چندی قبل هر کدام دارای مقامات عالی رتبه ای چون وزارت و معاونت ریاست جمهوری بوده اند.

چگونه تا آن زمان که این بزرگواران بر کرسی های دولتی تکیه زده بودند، کوچکترین اعتراض و انتقادی نسبت به نظام سیاسی کشور نداشتند؟! اما اکنون که مهره های سوخته ای بیش نیستند، نظام ریاستی را به باد انتقاد گرفته و خواستار نظام پارلمانی شده اند.

واقعیت این است که در ده سال گذشته افغانستان فقر زده، مقلد نظام سرمایه داری غرب شده و دولتمردان ما از هیچ گونه قانون و معیار صحیحی تبعیت نمی کند و حاضرند برای اهداف جاه طلبانه خود، دست به هر عملی بزنند. اکنون نیز تغییر نظام بهانه دیگری برای رسیدن به همان خواسته های شخصی است.

حال سوالی که بر ما وارد می باشد این است که پس کدام نظام برای افغانستان مفید است: پارلمانی یا ریاستی یا حتی فدرالی؟ باید در پاسخ به این سوال گفت: فدرالی که همان تجزیه افغانستان است که مورد پسند ملت ما نمی باشد. نتیجه نظام ریاستی را هم که در این ده سال دیده ایم. به یقین درنظام پارلمانی که قدرت بین رئیس سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه تقسیم میشود، هر سه رئیس به جان هم می افتند و اوضاع از این بدتر خواهد شد.

لذا تنها پیشنهادی که شاید بیشتر جنبه طنز داشته باشد، ولی واقعیت جامعه امروز ماست، وجود یک دیکتاتور مقتدر است تا بتواند این دولتمردان هوسران افغانستان را بر سر جای خویش بنشاند و مقتدرانه اجازه دخالت به هیچ کس ندهد. شاید آنگونه کشور کمی ثبات سیاسی پیدا کند.

هرچند که در انتها باید متذکر شویم : آنکس که برای افغانستان تصمیم میگیرد کاخ سفید نشینان هستند و این مقامات عروسکی بیشتر در اختیار غرب نمی باشند. پس سخن کوتاه باید کرد، والسلام.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   تحلیل خیلی عالی بود. بخصوص نتیجه گیری تان در دو سطر اخیر!
تشکر آقای نویسنده.
نادر

>>>   فقط جنرال دوستم.
نقوی

>>>   شهامت وشجاعت تان درگفتن حقیقت قابل ستایش وتقدیراست . کاخ سفید تصمیم دارد؟!
مسلمأ این دیکتاتور درماوراء سرحدات کشور ما قدم میزند!
ش س ازآلمان

>>>   واقیت همین است یک دکتاتورضرورت هتمی است قوم زبان نژاد ملیت حزب را نشناست هرجنایت کار وخاین راسربزند قانون رابزور شمشیر بالای این ملت تطبیق کند دیگرچاره ندارد:

>>>   بد میکند هر انکس که میگوید که نظام فدرالی یعنی تجزیه یک کشور.
در دنیا چندین کشور است که تظام فدرالی در ان حکم فرما است ایا ان کشور ها تجزیه شده هسنتد.؟؟؟بر عکس واحد و یکپارجه در یک عدالت اجتماعی بسر می برند.
کچالو فروش درشهر کایل

>>>   خیلی جالب توجه است، در قرن 21 تمامی مردم دنیا به جلو و پیشرفت نگاه می کند ولی این دوست و نویسندهً محترم به عقب و تاریکی دورهً خان خانی و دیکتاتوری ! و شاید هم نوع دیکتاتور پیشنهادیشان خود ببرک کارمل و یا طالبان و استالین یا هیتلر باشد و واقعاً متاًسفم به افکاری که منجمد شده است و بجای مسئولیت بخشیدن به خود مردم حالا تازه به فکر به قفس انداختن ملت و به چوپانی مردم فکر می کنند. یعنی از جو خفقان و استبداد اسلاف دیکتاتور همینها رشد کرده است. می دانید؟ آخر دیکتاتورها همیشه مملکت را ملک و ارث پدری خود می دانند و مردم را گله خود که چوپانی کنند. شرم آور است. آیا اینگونه پیشنهادات و راه حلها در قرن 21 یعنی در عصر ارتباطات و آگاهی، توهین به شعور سیاسی و اجتماعی مردم افغانستان نیست؟ یکی ابلهی ریگ در کفش داشت--- چو درمانده شد دست برسر گذاشت.
گندم از گندم بروید جو ز جو.

>>>   خطاب به این تحلیلگر ... ظاهر شاه که چهل سال دیکتاتوربوددههاسال ماراازدنیای درحال توسعه عقب نگاه داشت .وهمچنین دیگران .نظرمااین است باید اگاهی وفرهنگ مدنی مردم در شناخت قانون .عمل به ان ازپایه یعنی معارف تا تحصیلات عالی ورسانه ها تبلیغ شود. رسانه هابایدروحیه وفرهنگ قانون محوری راتبلیغ کنند. مردم همه ازقومگرایی نفرت دارند اماخود به نفع قوم خود موضع می گیرند. اگرماخودباوری داشته باشیم وبیگانه متجاوز را بر خانه خودنیاورده ونیاوریم مانند تمام ملتهای مستقل می توانیم خودمان تصمیم بگیریم .نواندیشان

>>>   بلی، دوستان درست فرموده اند. در حالت کنونی فقط جنایتکاران اند که جهت تغییرات رژیم با دهن پاره صدا میزنند. این هم بخاطر پنهان کردن جرم و جنایات شان.در شرایط کنونی فقط دیکتاتور عادل در کشور در کار است تا همه جنایتکاران را سر بزند.
دین پرست

>>>   خدایا مارا به ... همو طن نمیساختی طی ده سال در بهترین فرصت و صدها ملیون دالر کمک جامعه جهانی شما میبنید که افغانستان باز هم غرق در فساد مالی و فکری و قبیله گرایی است منافع وطن خیراست دل باداران پاکستانی خوش باشد .انوش

>>>   در طول تاریخ مردم ما شاهد و قربانی دیکتاتوران بوده وزجر آنرا چشیده . در کذشته برای یک قوم خاص که دیکتاتور متعلق به آن بوده زندگی بهتر و آرام تر داشته چون بهای آنان را اقوام دیگر باید میپرداختند. تاریخ شاهد چنین فجایع بوده ونمیتوان انکارش کرد( یک قوم خاص بادار و ساکن اصلی افغانستان و دیگر اقوام چادرنشین و مزدور)امروز هم به نهوی حاکم دیکتاتور داریم. آقای کرزی دم از دموکراسی میزندولی به وزیرانش اجازه نمیدهد رئیس ریاست های تحت امرش را بدون حکم رئیس جمهور برکنار کند ولو ان رئیس محترم خیلی هم نالایق باشد چون حکم کرزی صاحب را دارد همه کاره است. پس یک وزیر یانمادین باید باشدکه فقط برای بقای خودش باندیشد یاازهم تیمی های آقای کرزی باشد که مشترکا افغانستان را چپاول کند و کسی حق سوال نداشته باشد، اگر کسی سوال کند باید منتظر انتهار کننده های آقای کرزی باشد
ازاین هم دیکتاتور تر می خواهید؟

>>>   منتظر ان دیکتاتور شجاع باشید وان امیرصاحب حزب اسلامی افغانستان است که اماداگی برای گرفتن قدرت را دارد.
یکی از پیروان امیرالمومنین حکمتیار

>>>   سلام به همه دوستان هم وطن.
دوستان عزیز! از اینکه نوسنده متن واقعیت امروز جامعه سیاسی مارا مکتوب نموده است جای تقدیر دارد. اما باید گفت که نویسنده محترم و بعضی از خوانندگان عزیز فراموش کرده اند که ما در طول تاریخ سیاسی کشور حکومت دیکتاتوری و استبدادی را با انواع مختلف آن تجربه کردیم و به جز فساد و ظلم چیزی ندیدیم که امروز دوباره به آن برگردیم.
به نظر می رسد به جای این سخنان غیر علمی و آرزوهای غیر منطقی، به علم و منطق و خرد رو آوریم و از آنها کمک بگیریم و از مسئولان محترم سایت نیز تقاضا دارم که به جای طرح چنین تحلیل های سطحی به طرح مباحث علمی و آگاهی بخشی رو آورند و مباحث مهم این چنینی را با رویکرد علمی و تئوری های مستند و مستدل بشکافند و هرچه از درد بگوییم و با آرزوهای نا بجا و غیر ممکن فرجی نخواهد شد. و درد هرگز التیام پیدا نخواهد کرد.
پس باید دنبال راه حلی منطقی و علمی بود، با نقد درست و مستدل حکومت های گذشته و فعلی افغانستان به طرح الگویی مناسب با وضعیت سیاسی و ساختار جامعه پرداخت. و تا مردم و جامعه ما آگاهی لازم را پیدا نکند و قانون و قانونگرایی جزء آداب و رسوم و ارزشهای جامعه نشود امکان خلاص شدن از این مشکلات امروزی نخواهد بود و این هم امکان ندارد مگر با باور و اعتماد به نفس دلسوزان جامعه و نسل جدید کشور و آگاهی بخشی جامعه که از وظایف رسانه ها و سایها می باشد.
(خرد)

>>>   تحلیل تدقیق بوده، فدرالی مرحله ابتدائی برای تجزیه افغانستان در نظر دشمنان است. و ضرورت به یک دکتاتور متقی و خداپرست است.
والسلام
م.م کابل

>>>   حقیقت این است که ناتو هم کدام کار را انجام نداد بلکه کاروان را سرچپه ساخت حال دیکتا توری افغانی راه حل است تا به زور نیزه قانون تدبیق گردد

>>>   >>>آنانیکه خواهان یک دیکتاتور در کشور هستند افکار فوقالعاده ابتدائی داشته که با جهان امروز مطلقا سازگار نیست.. ما مگر دیکتاتوری های شوروی ،اروپای شرقی،حزب خلق و پرچم ،صدام و در این اوخر کشور های عربی را ندیدم که چگونه مذحکانه از صحنه تاریخ محو شدند و ایده های آنها چیزی جز سراب نبود. من نمی دانم که چرا بعضی انسان ها در دیکتاتوری نجات را میبینند در حالیکه ما خود در زمان دیکتاتوری خلق و پرچم و بعدش به اصطلاح مبارزین راه خدا دیدم که شآن و مقام انسان تا چه اندازه زیر پا شد و هر روز از کشته ها پشته ها ساخته میشد ! اگر وجدان دارید لطفا دیگر از دیکتاتوری در اینجا چیزی ننویسید زیرا این کلمه با خون،ظلم ،ستم ،تبعیضو بی عدالتی عجین گشته!

>>>   هر نظامی سیاسی را که بسازند،تا ادم سادق،پاک،دلسوز...... در راس ان نباشد، بی معناست . اینهایکه داد از سیستم های فدرالی،پارلمانی میزانند،کیها هستند ؟ از دید من مشکل در سیستم نیست،مشکل اصلی در این است که سرنویشت وطن در دست مافیای جهادی که رابطه مستقم با مافیای جهانی دارد،میباشد . وطنپرستان باید تمام اختلافات خودرا بخاطر نجات از چنگ این خاینین به وطن و نوکران مافیای بین المللی ،کنار گذاشته و متحد شوند .اینست یگانه راه نجات وطن ومردم .
حبیب از کوته سنگی

>>>   هنوز کجاست تا این هواداران وهوا خواهان دموکراسی غربی را اینگونه نظام بیسر وته بتوبه نیاورده است کی میگزارد؟حکومت ویران کردن را دیده بودید ولی ساختنش را نه.چی را دیده بود ودیگرش را نه.

>>>   اگر ریاستی باشد یا پارلمانی که رئس جمهور کرزی و معاونین آن فهیم و خلیلی باشد پس بدرد نمی خورد انسان های وطندوست و با همت میتوانند این کشور را از این حالت نجات دهد . احمد ا

>>>   عالیست!

>>>   نویسنده ای محترم، تغییر نظام خواست چند نفر معدود نیست بلکه خواست ملیون ها انسان این کشور است.
مجاهد....

>>>   یقینا که در وضعیت کنونی به یک رهبر دیکتاتور ضرورت شدید دیده میشود که نه قوم بشناسد, نه زبان و نه سمت و فقط منافع وطن برایش اولویت داشته باشد.
م.ن

>>>   کچالو فروش ,,, کشور که تظام فدرالی در ان حکم فرما است در ان کشور ها رهبران دلسوز به کشور شان است اما در افغانستان هر کدام احمد ضیاء مسعود و حاجی محمد محقق و حتی داکتر عبدالله،

>>>   ما خواهان جدایی از پشتونها هستیم فقط فدرالی همین
علی از استرالیا

>>>   اخر به ایدیولوژ دیکتاتوری پرولتاریا رو اوردید!
ولی من میگویم که شرایط عینی و ذهنی اماده نشده پذیرش ان غیر مواچه میباشد.
زنده باد دیکتاتوری پرولتاریا

>>>   من با نويسنده محترم متن همنظرنميباشم كشور ما به دكتاتور ضرورت ندارد زيرا تجربه نشان داده كه مردم افغانستان به زور تسليم نميشوند اگر به دكتاتور وزور تسليم ميشدند پس از ملا عمر كرده شخص دكتاتور وظالم درجهان كسي نديده كه حتي اطفال وزنان را نيز بدار ميزند اما مردم افغانستان نشان داده اند كه به زورهيچگاه تسليم نميشوند كشور ما به دكتاتور نه بلكه به يك رييس جمهور قاطع مدبر و نيرومند ضرورت دارد كه حد اقل 30 تا40 فيصد مردم از آن پشتيباني داشته باشند. دربين همه اقوام كشور محبوبيت داشته باشد كه به يقين گفته ميتوانيم اين شخص حكمتيار است وقابليت اين كار را دارد. واين اوصاف درشخصيت ايشان ديده ميشود.
قرزاد

>>>   دل نویستده هنوز یخ نکرده و امیدوار است یک دیکتا تور بیرحم و قسی القلبی دیگری بر افغانستان مسلط شود تا گرد گرد این کشور و مردم را در اورد! و با زبان بیزبانی میخواهد بگوش ها نجوا کند که بیائید به دور گلبدین بیدین مشرب راکت انداز آدمکش آی اس آی پرست تجمع کنید که امروز ملت و میهن ما با آن دیکتاتور دژخیم صفت ضرورت مبرم دارند!!
پروین

>>>   اگر این دیکتاتور از اقوام غیر پشتون باشد خو باز شما فدارلی فریاد میکشید.
اگر این دیکتاتور پشتون باشد خو خوب خوشکت تان میآید.
چرا اینقدر از تجزیه میترسید سالها از زحمت اقوام غیر پشتون خورده و چور چپاول کردید باید بترسید.
قیوم

>>>   مردم فقیر و بیچاره افغانستان محصول و نان و آب جهل و نادانی و خرافات دینداران تزویرکار و تروریست پرور مانند طالبان و حکمتیار و دیکتاتورهایی مانند ببرکارمل و حفیظ الله امین را می خورند. این روشنفکر دیکتاتور خواه ما نیز به آندوران تعلق دارد و نه به عصر آگاهی و پیشرفت و صلح و...
زنده باد مردم غیور افغانستان.

>>>   بلی افغانستان واقعن به یک دیکتاتور «دلسوز و مردم دوست و وطن دوست» ضرورت ندارد و با توجه به چهار قرن اخیر تاریخ کابل و افغانستان ما هیچ نمونه از یک دیکتاتور دلسوز و وطن دوست را نداشته ایم! بهتر بگویم دیکتاتورهای نظیر امیردوست امحمدخان، امیرعبدالرحمان خان و یا ظاهرشاه و داوود خان در تعریف فوق نمیگنجند. حزب دموکراتیک، مجاهدین وطالبان اصلن ارزش بحث دیکتاتوری را ندارند و هرکدام در یک دوره مشخص مرتکب گناه عظیم شده اند. آقا کرزی در موجودیت قانون اساسی و حمایت بی نظیر جامعه جهانی کشور ما را به قهقرا برد، به این معنی افغانستان بعد از سومالیا، برمه در لیست مفسد ترین دولت دنیا ما را نیک نام تاریخ ساخت! من پیشنهاد نمی کنم که دیکتاتور از کدام قوم باشد و یا نباشد، میخواهم که دیکتاتور ما، مانند گذشته زیاد حاتم بخشی نکند چیزی را برای قوم خودش میخواهد برای سایر اقوام هم درعین زمان مد نظر بگیرد. آینده کشور بعد از سال 2014 زیاد روشن نیست اما سایه یک تاریکی دیگر را احساس میکنم.

>>>   آقای محترم اگر علم مردمداری و کشورداری دارید؟ بفرمائید راه حل سیاسی ارایه بدهید. یعنی چه ما نیاز به یک دیکتاتور داریم؟ شاید شما یکی نیاز به قیم و آقا بالاسر و بله قربان چشم قربان گفتن و چاپلوسی دارید، چرا می خواهید کشور و دیگران را به عقب برگردانده و قربانی کنید؟ واقعاً که ! چه نخبگانی داشتیم ولی ما بی خبریم! دنیا به یک دهکده مبدل گشته و این محترم ما می خواهد خود و کشور را منزوی و تک روی یعنی دیکتاتوری کند. ماشاالله به این این هوش و ذکاوت. هزار ماشاالله

>>>   قیوم بچیم گفته اند با خدا داده گان ستیزه مکن خدا داده گان را خدا داده است دو سال بعد بخیر همان خرک و همان درک

>>>   هم اکنون هم تحت نام دموکراسی دیکتا تور ی است . دیکتاتور هم اگر پشتون باشد باز بیششتر اقوام غیر پشتون را فشار میدهد و برای خود شان تو جیه های زیاد می اورد . تیکتا تور پشتونی را تجربه کردیم و نیاز نیست که باز این بار با یک نیرنگ دیگر استبداد کنید . غمکش

>>>   نضام پارلمانی بهترین نظامی است که میتواند عدالت وتوازن را برقرارنماید
رضای هند

>>>   نظام ریاستی، پارلمانی،فدرالی همه نظام کفری وغربی است دراسلام حکومت باید حکومت از طریق شورای اهل وعقد خلیفه تعین شود ، که این نوع حکومت عاری از فساد میباشد. ارغندیوال

>>>   دوران حکومت های مستبد و دیکتاتوری و عبدالرحمن ها سپری شده است و مردم افغانستان خود می توانند سرنوشت شان را طبق میل و خواسته ای خودشان رقم بزنند و به یاوه گویی های هر کس و ناکس هم ضرورت ندارد که یکبار دیگر حکومت دیکتاتوری را توصیه کند.
وطندوست

>>>   اگر حل مشکل افغانستان در نظام دیکتاتوری میبود پس باید در جریان این ده سال حل میشد چون نظام فعلی بوسیله نظریات غلط ، پیش پاه افتاده ، و غیرمنطقی اقای دیکتاتور کرزی به پیش برده میشود اما دیده شده که دیکتاتوری راه حل نیست چنان که امروز ما تحت نام دموکراسی ، انرشیزم و موبوکراسی را داریم تجربه میکنیم بنا ما دریافتیم که دیکتاتوری و فضای حاکم انرشی و موبوکراسی افغانستان را ، ده ها سال به عقب برده و چنان فرهنگ فرار از قانون ، چور و چپاول ، فساد ، بدامنیتی ، بی مسولیتی ، بی ارزش بودن تخصص ، یکسان بودن خیانت و خدمت ، نبود مکافات و مجازات ، وحشت و بربریت را در بین مردم افغانستان ترویج نموده و انرا به یک ارزش تبدیل ساخته که نمیشود انرا در طی ده سال دیگر از ذهن فرد فرد این کشور پاک کرد و زمانی طولانی لازم خواهد بود تا فجایع رایج شده از سوی کرزی و تیم حاکم وی جنایت پنداشته شد و از فرهنگ افغانی پاک ساخته شود و ترویج کننده گان این همه رذایل و فجایع به محاکمه کشانده شوند . چون نسل های بعدی که کرزی و تیم حاکم وی پدرانشان را به انجام ذلیل ترین و بدترین اعمال معتاد ساخته و تشویق نموده بودند بتوانند خود را از همچو مفاسد رهایی بخشند .
نبی اندیشه - کارولینای شمالی

>>>   زمان دیکتاتوری گدشته است زمان منطق است زمان علم است همه مردم شریف افغانستان را به عینک یکعده از مزدوران خارجی لطفاً نبینید.
کابل ق م ی

>>>   نتیجه حکومت فدرالی مانند بازاراست که امروز ملت ما ازاثر ان دچار فقر و بیچارگی بخاطر چند شخص محدود که منحیث فرعون ، نمرود وشداد سربالا کرده اند میباشد
سرشار -کابل

>>>   دیکتاتور در افغانستان جواب نمی دهد؛ زیرا در یک جامعه سنتی همه چیز بر اساس رابطه قومی و خانوادگی می چرخد. حس مسئولیت پذیری برای جمع وجود ندارد و لذا گرایش به دیکتارتوی منجر به یک نظام تک قومی خواهد شد. در ضمن در طول قرن ها نظام دیکتاتوری داشتیم به کجا رسیدیم؟

>>>   دیکتاتوری ودیموکرسی باهم در حکومت داری لازم وملزوم هم اند با ید در جامعه تطبیق ان به اساس فیصله محاکم ضروری با شد . واسلام مسکنیار از خوست

>>>   علی در استرلیا محمودش در لندن مگر دولت فدرالی میخواهند بیسار هجیب مردم هستیند.

>>>   حکمتیار فکر کنم یگانه جواب بجای باشد .
شفیع از کارته پروان

>>>   باعرض سلام متعسفانه در افغانستان همه مردم سیاستمدار هست از شخص اول که کرزی هست گرفته تا اخرین تبعه کشور همه فقد بلد است شعار بدهد کار عملی نیست فقدشعار هست شعار رهبرانی که تا دیروز مردم مظلوم این مملکت را بنام این و ان به جان هم انداخته بود امروز باکمال افتخار در کنار هم قرا ر دارد اما متعسیفانه این ملت هنوز در خواب است تا وقتی که این ملت خوابده بیدار نشود این کشور همین طور خواهد ماند .. خدا ان ملتی را سروری داد که تقدیرش بدستی خویش بنوشت.به ملت سروکاری ندارد که دهقانش برای دیگران کشت

>>>   افغانستان در طول تاریخ تا حال بسیار دیکتا توری هارا دیده وتجربه کرده است دیگر تحمل دیکتاتوریرا نداریم. بیاد بیاورید نظامات خود کامه ودکتاتور راکه چه فجایع کردند ورفتند.دیگر دیکتاتوری بس است. بااحترام. عبیذد. کابل.

>>>   یک موضوع را به یاد داشته باشیم که تهداب این کشود از جانب دیکتاتور ها گذاشته شده است و مردم به دیکتاتور پذیری تربیه شدند و بسیار وقت میخواهد که تا از دیموکراسی و ازادی بیان پشتبانی کنند واینرا هم باید درک کرده که اقای کرزی یک شخص ضعیف و ناتوان است ونه به قدرت به واسطه مردم امدند بنابر این متکی به نیرو های خارجی است ونه مردمی.
بنابر این در مرحله حالی افغانستان نیاز به یک شخص قوی و نیروند دارد که تا حال درصحنه سیاسی افغانستان بغیر از حکمتایر دیده نمی شود درست است که اقای حکمتیار کمی ها و کاستی ها دارد ولی یگانه شخصیت است که در بین همه اقشار ملت نفوذ دارد و همچنان هواخواخان ان بیشتر مردم های با سواد و فهمیده اند واگر اختلافات خود را کنار بگذاریم و دور از تعصب قضاوت کنیم در مرحله فعلی و نجات افغانستان وی یگانه شخصیت قوی است که افغانستان را داره خواهد کرد واگر دوستان ملاحظه داشته باشند لطف کنند یک شخص قوی که مرد این مرحله حساس باشد معرفی نمایند.

>>>   برادران گرامی!
به نظر بنده در شرایط کنونی حکومت دیکتاتوری نمیتواند کارا و موثر واقع گردد ، زیرا اگر کارا میبود همین خکومت فعلی خود شیوه دیکتاتوری را پیشه نموده و عتی میتوان در وزارت خانه ها و ادارات دولتی به وضوح به مشاهده میرسد.
در مقتع کنونی واقعا حکومت با انضباط و با دسپلین ، که بتواند نظم واقعی را در کشور به میان او.رده و با تمام مردم افغانستان ضرف نطر از قوم پرستی فقط همه مردم کشور را افغان دانسته و با رهبری خرد مندانه و دسپلین قوی زمان امور را به دست گرفته و در مقابل تمام نا برابری ها و نا بسامانی ها مبارزه جدی و خلل ناپذیر را به پیش برده با تمام کشور های جهان روابط حسنه و نیک را قایم نماید . انشا الله ، که افغانستان ازین بونبست کنونی بیرون خواهد شد.
نواموز از کابل

>>>   سلام خدمت دوستان ! به یقین افغانستان به یک رهبر دیکتاتوری عادل که وابسط به سمت - قوم - زبان پرستی - دمباله روی نداشته باشد بجاست . تشکیل دولت ملی و تعین سرحدات کشور را شیوه ای کاری خود داشته باشد . بیشک صلح پایدار حکمفرما خوا هد شد . ع سیفی - کابل

>>>   این شخصی که علیه آقایان علی در استرلیا و آقای محمود در لندن انتقاد کردی تو برو اول سواد بیاموز۰ تو تا حال نمیدانی که "عجیب" را چگونه بنویسی۰ معلوم است که تو معنی دولت فدرالی را که اصلاً نمیدانی۰
آسمائی

>>>   من هم با نظر نویسنده موافق هستم ،البته اگربتوانید شخصی رادراین کشور پیدا کنید که خدا ترس باشدو وطن پرست. که بعید میدانم فعلاً پیداشود. ج_ج ازهرات

>>>   قانونیت
عدالت ملی
مساوات ملی.
و بر اساس این سه پیمان افغانستان را بسوی یک جامعه مترقی پیش بردند یگانه راهی نجات مردم شریف افغانستان میباشد و فکر های اینکه ظالمان کشور را ارام و مترقی بسازند انسان بی عقل و نا صالم اینطور حرف ها مزنند.
احمد احمدزی

>>>   به جبا سلام خدمت وطنداران عزیزم متا سفانه یگانه چیزی که اکثر مردم ما درداشتن ان استاد هستند عیب تراشی و گفتن معایب است و یگانه چیزی کی ازدست مان بر نمیاید ترح یگ راه حل و دادن پیشنهاد سازنده است وبه نظر شما اگر ای اقای کرزی یکی از این اقایان مدعی حقوق مردم رایس دولت باشدوطن ما از جهنم تبدیل به بهشت خواهد شد

>>>   سلام خدمت تمام دوستان!
در واقع مردم افغانستان دریک موقعیت بی ثباتی و بی اعتمادی قرار گرفته و این موقعیت برای این مردم بیچاره عمداً و با پلان درست شده است مردم چاره جز پناه بردن به قوم و گروه ندارند. در وافعیت امر امروز مردم از خداوند عالم کرده به قوم و گروهی خود اعتماد بیشتر دارند. همه اگاهانه یا ناخود آگاه به سران قوم و سران گروه و بزرگان در واقع خیانت کار و جنایت کار و ادم کش و پول دار مجبوراً پناه میبرند. و بقای خود را درپناهی زوز مندان میبیند. در حالیکه همه میدانند که اینها خاینین ملت و تشنه خون ومال ملت هستند همه امتحان خود را هم داده اند. اگر کسی از روی دلسوزی برای آبادی وطن اتفاق مردم حرفی بزنند از همه اول مردم به او اعتماد نمیکنند و رویش هزار مارک این و آن میزنند ولو این شخص خلاف قوم گرای باشد باز هم پشتیبانش چند افراد بیطرف و قومی خودش میماند و بس.
حالا شما که حرف از دیکتاتور میزنید اولاً اینکه دیکتاتوری خلاف تمدن بشر است و ثانیاً هر کسی که خلاف منافع امریکا و نوکرانش و خونخواران گروهی و طالبان حرف بزند یک فیصد هم چانس ندارد نزدیک قدرت شود. ثالثاً کو آنمرد دلسوز که بعد از تکیه زدن بر مسند قدرت در غم ملت و مردم بیچاره باشد چون این چوکی لعنتی اشتها آور مال مردم است که هرگز سیری ندارد و خوردن مال ملت تشنگی خون ملت را ببار میآورد. از آن ترسم که از بد بدتر شود و ما بیچاره تر.
بفکر من تنها راهی برون رفت از این مشکل بیداری و جان فدایی آگاهانه نسل جوان است و بس اگر نسل جوان بیدار شد فهمید که قوم و زبان و منطقه پرستی تفرقه افگنی است که خوب ورنه همان خرک در همان درک خود را درد سر ندهید. والسلام
شاه بی وطن از سویدن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است