بعد از طالبان، نوبت مصالحه با خشخاش است!
شبه نظامیان طالبان می توانند بجنگند، فرار کنند و خواهان دفتر سیاسی برای مذاکره و مصالحه شوند تا به قول رئیس جمهور کرزی، آرام گیرند. اما برای جلوگیری از روند رو به رشد کشت و تولید مواد مخدر چه باید کرد؟ اگر طالبان توان مبارزه مسلحانه را دارند و سبب ناامنی و بی ثباتی در افغانستان می شوند، زمینهای زراعتی که چنین قدرتی را ندارند! 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۲۲    ۱۳۹۰/۱۰/۲۴ کد خبر: 31540 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، این روزها همه می دانند که بحث مذاکره و مصالحه و تاسیس دفتر سیاسی برای طالبان در راس اخبار رسانه ای قرار دارد و دیگر موضوعات را تحت تاثیر خود قرار داده است.

آمریکایی ها در حالی دم از گفتگو با طالبان می زنند و آنها را عامل بی ثباتی افغانستان می دانند که در ولایات تحت کنترل آنها، روز به روز کشت و تولید مواد مخدر از جمله تریاک افزایش بیشتری پیدا می کند.

بر اساس گزارشی که روز پنجشنبه در سازمان ملل منتشر شد تولید تریاک در سال 2011 و نیز ارزش این محصول در کشور ما افزایش چشمگیری یافته به حدی که بازدهی تریاک یازده برابر بیشتر از گندم بوده است.

بر اساس گزارش دفتر مبارزه با جنایت و قاچاق مواد مخدر سازمان ملل در مورد افغانستان ارزش تریاک تولید شده در کشور در سال 2011 به یک میلیارد و چهارصد میلیون دالر رسید که یکصد و سی و سه درصد افزایش را نسبت به سال قبل از آن نشان می دهد.

به گفته این سازمان که در لندن مستقر است، لندن صادرات مشتقات تریاک نیز در سال 2011 به دو میلیون و چهارصد هزار دالر رسید که تقریبا معادل 9 درصد از تولید ناخالص داخلی افغانستان است. جالب اینجاست که حدود 78 درصد از توليد خشخاش در اراضي جنوب افغانستان يعني مناطقی که امريکا نيروهايش را براي مقابله با شبه نظاميان متمرکز کرده ‌است، کشت مي‌شود.

کشت خشخاش در کشور ما زیر نظر حدود 50 کشور خارجی در سال گذشته میلادی، 131 هزار هکتار ( 1310 هزار جریب) از اراضی زراعتی افغانستان را به خود اختصاص داد که هفت برابر سال گذشته می باشد و در آن بیش از پنج هزار و هشتصد تن مواد مخدر کشت و تولید شده است. تازه این آمار در حالی است که شیوع یک آفت گیاهی سبب آسیب به برداشت این محصول گردید و الا آمار بیشتر از اینها بود.

این از آمار. اما سوال اینجاست که چرا این همه افزایش کشت و تولید مواد مخدر را بعد سقوط رژیم طالبان در افغانستان شاهدیم؟ غربیها خود مدعی هستند که کشت خشخاش و تولید تریاک بخش مهمی از بودجه مخالفان وشبه نظامیان را فراهم میکند، پس چرا برای قطع این بخش مهم اقتصاد طالبان اقدامی انجام نمی دهند؟ اگر طالبان توان مبارزه مسلحانه را دارند و سبب ناامنی و بی ثباتی در افغانستان می شوند، زمینهای زراعتی که چنین قدرتی را ندارند!

شبه نظامیان طالبان می توانند بجنگند، فرار کنند و خواهان دفتر سیاسی برای مذاکره و مصالحه شوند تا به قول رئیس جمهور کرزی، آرام گیرند. اما برای جلوگیری از روند رو به رشد کشت و تولید مواد مخدر چه باید کرد؟ اینگونه که آمریکا پیش می رود به احتمال زیاد بعد از مصالحه با طالبان، نوبت مذاکره و مصالحه با کشتگران خشخاش است و احتمالا به آنها نیز دفتر سیاسی اعطا شود.

هرچند این امر بسیار بعید به نظر می رسد زیرا در درجه اول سود و منفعت این مواد مخدر در جیبهای کلان مقامات واشنگتن و لندن واریز می شود و آن مقداری هم که نصیب طالبان و برهی مسئولان دولتی افغانستان می شود، برای اجرای مقاصد و اهداف آمریکا لازم است!!!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خیلی عنوان خوبی انتخاب کردید، یهودبرای اشغال کشورهای اسلامی اول نفاق اندازی میکنند مثل که وهابیت وباطلان را ساختند تا با تکفیر کردنها وانتحار کردنها نفاق ملی را داغ کنند. وهمچنین یکی از محور های که یهود برای از بین بردن جوانان ملل اسلامی استفاده میکنند همین مواد مخدر است.

>>>   قوماندان پلنگ زیاد دوست دارد مواد مخدر را چون سرمایه افغانستان است ما میخواهم جوانان کفار را با این بته بد آغوشته کنم

>>>   هم وطنان عزیز
خشخاش یک بوته شوم مباشدبسیارجوانان کشورخودمارا تباه وبربادکرده از زندگی دنیا وعقبا محروم ساخته ای مردم مسلمان افغانستان ای دهقانان عزیز اولاد خودتان به استفاده به این بوته شوم روی آورده شما نمی خواهیدکه اولادتان ازمضرات این بوته درامان باشد .یا اینکه زیرپل ها وروی مرداریها خوار ذلیل افتیده باشد .نکنید بس باشد به جای این بوته کشت زراعت حلال نمائید چون گندم برینج جواری وغیره امثالش اگر واقعاً مسلمان وافغان هستید احساس افغانیت دارید باید ازاین شوروای چرب تیرشوید.
(مسلم دوست) ازتخار

>>>   به نظر من بعد از صلح با طالبان عملیات نظامی برای نابودی ملا کوکنار ...ملا تریاک....ملا شیره....وبقیه سرکردها به مدت چند سال دیگه ادامه دارد وامریکا باید بماند کجا می خواهد برود...
بلوچ تهران

>>>   حقیفت مطلب این است که عوائد کشت خاشخاش بخش عمده بودجه استخبارات انگلستان ، موساد اسرائیل ، ای اس ای پاکستان و سی آی امریکا میباشد ولی بدبخت ملت ما است که به عناوین محتلف فدائی اهداف شوم مراحع تمویل کننده ان میشویم
سرشار

>>>   بهترین عنوان برای مقاله انتخاب کردید و بهترین تحلیل از معضله کشت تریاک تحت نظر 46 کشور جهان اراه نمودید.
تشکر از نویسنده مطلب.
نادر

>>>   حقیقتی تلخ که افزایش معتادان داخلی نیزراشامل می شود وزارت مبارزه علیه موادمخدرباهمکاری اطلاعات وفرهنگ و...باید به جوانان اگاهی ازمضرات موادمخدروفرهنگ سازی راانجام دهند رسانه هابه جا ی میلیاردهاساعت تلف کردن وقت مردم باخاله بازیهای هندی برنامه های مستند وفرهنگی علمی برای جوانا ن واگاهی دادن نسل جوان از مضرات مخدرات بسازند .توسط شهرداریهاکانونهای فرهنگی هنری درشهرهاایجادشود.نهادنواندیشان بلخ

>>>   واقعانظرات نواندیشان ازدیدیک روشنفکراست علاوه براینکه مادرابتدا معتادان به تریاک نداشتیم حال معتادان به اندازه ای شده که تاسف باراست .
سیدحسن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است