رییس جمهور:
خدمات ملکی را مطابق قانون به افغانستان می آوریم
تلاش دارم تا ختم دوره ریاست جمهوری خویش خدمات ملکی را از طریق قانون گذاری و تهداب گذاری مطابق قانون، به افغانستان بیاورم تا آنهایی که در اداره افغانستان خدمت می کنند، هم مصون باشند هم ترقی شان بر اساس لیاقت و اهلیت شان صورت گیرد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۲    ۱۳۹۰/۱۰/۷ کد خبر: 30883 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،رئیس جمهور کرزی در دیدار با شماری از متخصصین ادارات ملکی کشور گفت که مصونیت و امید کارمندان دولت به آینده، شرط اساسی رشد خدمات ملکی در افغانستان است.

وی تلاش دارد تا ختم دوره ریاست جمهوری خویش خدمات ملکی را از طریق قانون گذاری و تهداب گذاری مطابق قانون، به افغانستان بیاورد تا آنهایی که در اداره افغانستان خدمت می کنند، هم مصون باشند، هم ترقی شان به اساس لیاقت و اهلیت شان صورت گیرد و هم امتیازاتی داشته باشند که پس از تقاعد به خوبی و آرامی در کشور زندگی کنند.

رئیس جمهور کرزی گفت با وجود اینکه هنوز هم حکومت ما صاحب اداره ضابط، مطمئن و مصون خدمات ملکی نشده است اما شما نمایانگر حقیقت پیشرفت افغانستان هستید.

حامد کرزی خطاب به متخصصین ادارات ملکی کشور گفت: شما کتله های های مهم خدمات ملکی هستید که می توانید برای تهداب گذاری خدمات ملکی افغانستان هسته های اساسی باشید.

رئیس جمهور با یاد آوری از سیستم های اداره خدمات ملکی در کشور های بریتانیا و هند که افراد تعلیم یافته از طریق امتحان در ادارات آنها به کار گماشته می شوند و با تغییر حکومت ها در وظایف شان پایدار باقی می مانند، گفت که خدمات ملکی به معنای این است که افراد جامعه ما از طریق یک سلسله امتحانات وارد ادارات ملکی افغانستان شوند و آنها تحت یک قانون، درجات ترقی را پیموده و ارتقا کنند و در اجراات کاری شان مطابق قانون مصونیت داشته باشند.

سپس داکتر احمد مشاهد، رئیس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی در مورد اهمیت پروگرام MCP یا ظرفیت برای مدیریت معلومات داده تاکید کرد تا از ظرفیت ها در ادارات کشور استفاده مناسب صورت گرفته، مدیریت آنها بهتر گردد.

همچنان روح الله عثمانی، رئیس عمومی طرح و مدیریت برنامه های کمیسیون مستقل اصلاحات اداری طی صحبتی گفت که پروگرام ظرفیت برای مدیریت در حقیقت پالیسی های حکومت افغانستان در راستای ساختن یک اداره تخصصی که عرضه خدمات و انکشاف افغانستان توسط خود افغانستانی ها صورت بگیرد، می باشد و این برنامه در اصل بحیث یک محرک تغییر و ایجاد موثریت در اداره افغانستان، به وجود آمده است.

موصوف گفت که کمیسیون اصلاحات اداری و ملکی با این برنامه بیشتر از 200 متخصص افغان را در 26 اداره دولتی افغانستان استخدام کرده است که بیشتر از 70 تن شان در دارای درجات دکترا و ماستری می باشند و با ادامه این برنامه در نظر دارد که از 300 الی500 متخصص دیگر را نیز در ادارات افغانستان استخدام نماید.

ایمل مرجان به نمایندگی از متخصصین ادارات ملکی کشور ضمن تشریح دستاورد های متخصصین افغانستانی در ادارات مختلف افغانستان به رئیس جمهور کشور اطمینان داده گفت: فرزندان شما می توانند با معاش اندک نسبت به متخصصین خارجی، به اخلاص مندی تمام و وطن دوستی برای کشور شان کار کنند.

در پایان متخصصین پروگرام ظرفیت برای مدیریت که در ادارات مختلف کشور مصروف خدمت می باشند در مورد دستاوردهای شان به رئیس جمهور کرزی معلومات داده، پیشنهاد کردند که از متخصیصن افغانستانی و برنامه های که از مالکیت، رهبری و توانمندی های افغانستانی ها را در قسمت انکشاف استفاده می کنند، حمایت صورت گیرد.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر من پرگرام MCP ، زمانی برای تمام بخشهای جامعه ما مفید میباشد که متخصصین افغانی که ، بر اساس این پرگرام به بدنه دولتی افغانستان اضافه میشوند این تخصص که اونها ادعا می کنند که دارند را به هزاران دالر به دولت کم بضاعت ما سودا نکنند و این خودش در جامعه ما تورم پولی را زیاد کرده و فاصله طبقاتی را افزایش میدهد و همچنین متخصصین که از طریق این پرگرام جذب میشود به هیچ عنوان از طریق اعلان عمومی نیست چرا که از سوی وزیران و ریسان عمومی کمسیونها ، به اصلاحات اداری معرفی میشوند و این افراد متخصص که در این پرگرام جذب میشود از دیدگاه همان وزیر و یا ریس مربوطه متخصص دانسته میشوند و دیگران از این فرصت ، دستشان کاملا کوتاه است
یک تن از متخصصین پرگرام MCP

>>>   مایه فساد اداری ورشوه درادارات دولتی کمیسون اصلاحات اداری وخدمات ملکی است که این اداره تمامی افراد را به خواست مقامات ادارت استخدام کننده به یک معامله تقرر مینمایند که هیچ ګونه لیاقت واسعداد وتوانمندی در نظر ګرفته نمیشود بلکه به اساس روابط به فرمایش وزارت مربوطه مقرر میګردد که درین صورت میتودن ګفت کمیسون اصلاحات اداری نه بلکه کمیسون فساد اداری بوده که خود زمینه فساد را در ادارات مهیا میسازد بنا سخنان ګرزی صاحب مشابه به سخنان مبارزه بافساد بوده اداری بوده که در وافع هدف رشد فساد را دنبال میکند وتا کنون به غیر از سخن عمل وجود ندارد خداوند خیر این ملت را ‍‍‍

>>>   اقای کرزی را دیده ریس کمیسیون اصلاحات اداری انرا بسنجید باور کنید کرزی نمیفهمد ریس جمهور کدام کشور است به جز از ثروت اندوزی و جابجای ان در بانک های خارجی دیگر در فکر هیچ کاری نیست اما احمد مشاهد رهبر جابجای قوی بحساب میرود این احمد مشاهد بود که تحت نام اصلاحات اداری تمام بیسوادان ولایت تخار ، بدخشان ، کندوز ، پروان ، پنچشیر و بلخ را در پست های مهم حکومتی جابجا ساخت زیرا وی از بی کفایتی کرزی خوب خبر دارد و میداند که کرزی بنام پشتون بوده و صرف بخاطر جمعاوری پول در مسند ریاست جمهوری نشسته است .
قیصر سلطانی - کابل

>>>   محترم کرزی صاحب!
چرا اینکار را از اغاز انجام ندادید و تا کنون که اکنون است دزدان دوتابعیته و قطاع الطریقان "هیچ تابعیته" (هیچ تابعیته بخاطر انکه انها مانند دو تابعیته ها خدائی جز پول و ثروت نمیشناسند و اتفاقا سیری هم ندارند!!) را طی مدت ده سال بجان مردم بیچاره انداختید تا "شیره و شربت" مردم و وطن را ببلعند!! و شماتازه عقل تان رسید که "خدمات ملکی" را به افغانستان بیاورید!!
از جانب ماموری که طی سی سال خدمت به یک پول بیت المال دست نزده و یک پول رشوت را "زهر مار" نکرده است!!!

>>>   باز هم یک لاف دیگر از طرف کرزی .
کابل

>>>   اقای کرزی دست هاشم خان وشاه ولی خان وهمه متعصبین گذشته را از پشت بسته اند ان یکی تمام زمین های مزروع وحاصلخیز شمال را به مر دمان دلخواه خود توزیع نمودند واین اق زاده شروع نموده تا همه منابع نفتی ومعادن شمال را با اقربا وخویشاوندان ومنسوبین خود بدهدان ها اگر در نیشنلیزم اندکی قومی ووسیع بینانه تر عمل میکردند این خان زاده خدمت را از برادر وبرادر زاده شروع نموده وتا هر جاکه رسید برسد چنانچه شنیدیم قرارداد نفت سرپل را بایکی از اقربای نزدیک شان انجام داده اند تا عایدات هنگفتیکه ازین مدرک به دست میاید میان خود تقسیم نمایند اگر منابع نفتی مال میراث شان هم بود ازینکه در منا طق شمال قرار داشتکم از کم یکیاز تاجران ان منطقه را ولو بصورت سمبولیک هم اگر میشد شریک میساختند تا اه وناله مردم سرپل وشمال کشور خانمان کرزی وکرزئیان را شعله ور نمیساخت وجناب کرزی بدانند اگر کسی در برابر دیکتاتوری شما نتواند اواز بلند کند اه وناله مظلومانه این مرزوبوم خاندانتان را تباه خواهد ساخت وبمصداق شعر شاعر
که اه بیگناهان سخت گیرد بسی کس را زتخت وبخت گیرد
واگر قبول ندارند از داود وترکی وامین وببرک ونجیب وحضرت مجددی وربانی بپرسید که چگونه صدای مخفی ومظلومانه شان انها را یکی پی دیگری خوار وذلیل نمود ودیر یا زود شاهد ذلت وزبونی همه کسانی خواهیم بود که با باور واعتماد ملت بازی میکند

>>>   کاش استخدام اشخاصیکه از طریق پروگرام MCP صورت میگیرد پنج فیصد شفاف وبه اساس لیاقت شان میبود.

>>>   بنده یکی از کارمندان خدمات ملکی میباشم که خود از طریق رقابت ازاد مقرر و مصروف خدمت به مردم افغانستان هستم و جزء خداوند بزرگ واسطه ای نداشته و عقیده دارم که با سیاسی شدن خدمات ملکی علی الرغم هر نوع لاف و گذاف در مورد خدمات ملکی هیچگونه اداره سالم ملکی نمیتواند وجود داشته باشد. ینده از مسئولین خدمات ملکی و با الخاصه از کرزی صاحب یکی دو سوال دارم:
1- اگر معیار یرای تقرر در خدمات ملکی واقعا تحصیل، لیاقت، تجربه و معیارهای همانند ان باشد خود جناب داکتر ؟!مشاهد که با چند پیجکاری و پانسمان در زمان "جهاد" نام "داکتر" را بر خود گذاشته اند و در تمام نشرات و حتی بیانات خود کرزی صاحب "داکتر" خطاب میشوند در کدام دانشگاه تحصیل کرده اند؟؟ بنظر من تقلب در تحصیل و سوء استفاده از القاب علمی بدترین نوع فساد اداری است. همین اکنون در جامعه ما در همین کابل ما اشخاصی وجود دارند که خود برای خود درجه علمی پوهاندی اعطا فرموده اند!!!! و در رسمیات با افتخار انرا پیش روی نام شان مینویسند ولی در تمام دولت کسی وجود ندارد از انها بپرسد اقا جان شما چه وقت پوهاند شده اید؟؟؟؟!!
بنظر من اینکار نه تنها رزیلانه ترین نوع فساد اداری است بلکه توهین به علم و القاب اکادمیک نیز میباشد!!! که از ان باید با جدیت جلو گیری شود و عاملین ان باید رسوای عام و خاص شوند!!!!
2- در شرایطی که برای راه یافتن به مقامات خدمات ملکی مانند لیسانس ، ماستر،داکتر اشنائی با لسان انگلیسب و غیره و غیره {انچه میتواند در منطقه بخصوص پاکستان و حتی اروپا و امریکا با سهولت خریداری شود!!!) از جانب کمیسیون خدمات ملکی اعلان میگردد در هیچ مورد از پاکنفسی ، شهرت و سابقه نیک حتی نام برده نمیشود نمیدانم چرا؟؟ بنده این موضوع را بخاطری یاد اوری کردم که میگویند در زمان داود خان تصمیم گرفته شد که ولسوالان و حتی علاقه داران از جمله لیسانسه ها مقرر شود چند وقت بعد داود خان با دو سه نفر از متنفذین محلات که از دوستان وی نیز بودند ملاقاتی داشت ضمن صحبت ار این در و ان در ناگهان داود خان از انها پرسید با ولسوالان تحصیلکرده که مقرر نموده ام چه حال دارید یقین دارم کار ها خوب و رشوه کم شده باشد دو نفر از حاضرین سست گفتند خوب است سردار صاحب!! ولی سومی که ادم راستگو و در عین حال بذله گفتار بود صرف زهرخندی بر لب داشت!! داود خان که متوجه بود از وی پرسید جواب سوال مرا ندادی راستت را بگو. میدانید وی چه جواب دتد: والله سردار صاحب غم درینجا است که ولسوالان سابقه یا نصوار دهن میزدند و یا نصوار بینی میکشیدند ولی این ظالمان ویسکی میزنند ویسکی!!!
پیشنهاد من بعنوان یک هموطن اینست که در شرایط راهی پیدا شود که از دست ویسکی بازان مردم را نجات دهیم!!!

>>>   ضرب المثل مشهور داریم که میگوید ( هر چیز که گنده شود نمکش بزنند ، وا به روزی که نمک بگندد.) واقعیت این است کرزی صاحب دیگر میداند که دیگر مردم فریب وعده های میان تهی آنرا نخواهند خورد زیرا انسان اگر خام شود دیگر پخته نخواهد شد و همچنان کمیسیون مستقل اصلاحات اداری تحت رهبری مشاهد هرگز موفق به اصلاحات در اداره نخواهد شد زیرا خویش و قومهای مشاهد صاحب خلاصی ندارد . چرا خود را فریب میدهیم این واقعیت است که مثل افتاب نمایان است و هیچ کس نمی تواند ازآن انکار نماید.
یس است دیگر بس بس بس بس ...


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است