برکناری کمیشنران حقوق بشر توسط رییس جمهور
رییس جمهور کرزی نادر نادری، مولوی غلام محمد غریب و فهیم حکیم، کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر را به دلیل نشر گزارش نقض حقوق بشر از سوی مقامات بلند پایه دولت، از کار برکنار کرد. 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۰۴    ۱۳۹۰/۱۰/۱ کد خبر: 30678 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،رییس جمهور کرزی نادر نادری و دو تن دیگر را از اعضای کمیسیون مستقل حقوق بشر را به علت یک گزارش جدید این کمیسیون درباره نقض حقوق بشر از سوی شماری از مقامات بلند پایه دولت، برکنار کرده است.

مجتمع جامعه مدنی این کار رییس جمهور را آغاز سرکوبی دموکراسی در افغانستان می داند.

به گزارش طلوع نیوز، رییس جمهور نادر نادری، مولوی غلام محمد غریب و فهیم حکیم، کمیشیاران کمیسیون مستقل حقوق بشر را از کار برکنار کرده است و قرار است به زودی حکم برکناری آنان اعلام شود.

رییس جمهور در نشستی با حضور معاونان خود، رییس دفتر و مشاور شورای امنیت ملی این تصمیم را گرفته است.

مجتمع جامعه مدنی این کار رییس جمهور کرزی را برای فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر پذیرفتنی نمی دانند.

عزیزالله رفیعی، رییس مجتمع جامعه مدنی اظهار داشت که "دولت کرزی و اطرافیان وی اگر همچین تصمیمی را در خصوص فعالان حقوق بشر افغانستان گرفته باشند آغازی است برای سرکوب جنبش دموکراسی در افغانستان".

رییس جمهور کرزی این کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر را به علت یک گزارش جدید این کمیسیون درباره نقض حقوق بشر از سوی شماری از مقامات بلند پایه دولت، اختلافات میان کمیسیون مستقل حقوق بشر و حکومت درباره کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی، چگونگی کار وزیران سرپرست و تقرر رییس دادگاه عالی از کار برکنار کرده است.

حکومت افغانستان تا کنون در این باره اظهار نظر نکرده است.

این در حالی است که بر بنیاد قانون کمیسیون مستقل حقوق بشر، رییس جمهور به تنهایی صلاحیت برکناری کمیشنران کمیسیون مستقل حقوق بشر را ندارد.

در ماده 14 این قانون که بر بنیاد حکم ماده 58 قانون اساسی کشور و قطعنامه شماره 134 مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای نظارت بر رعایت حقوق بشر، بهبود حقوق بشر و حمایت از آن وضع شده است، چنین آمده است:

1- عضو کمیسیون در حالات ذیل در صورت موجودیت دلایل مستند و صریح از عضویت کمیسیون سبکدوش می گردد:
- عدم کفایت در اجرای امور محوله.
- افشای اسرار کمیسیون.
- تخطی از احکام این قانون.

2- انفضال عضو مندرج فقره (1) این ماده در صورت موجودیت دلایل مستند و صریح به پیشنهاد دو ثلث اعضای کمیسیون و منطوری رییس جمهور صورت می گیرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر 9 عضو دارد و هر یک از اعضای این کمیسیون برای 5 سال انتخاب می شوند .

برخی از آگاهان برکناری اعضای این کمیسیون را فشاری از سوی برخی از ناقضان حقوق بشر و رییس جمهور کرزی می داند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عجيب است، كميسون حقوق شر در افغانستان حامي حنايت كاران است تحت اين نام فساد و حنايت رشد مي يابد.

>>>   کرزی با ید به دادگاه بین الملل معرفی شود

>>>   ماده چند و چند را اقای کرزی سرش خلاص نمیشود .
در زمان مجاهدین بطرف پاکستان میرفتیم در مسیر راه پاکستان از برادران پشتون هوتل سر راهی داشت و به مسافرین میگفت> خوری نه خوری حساب یو شی دی .
فعلا از اقای کرزی چنین شده .

>>>   خوب كرد اغاى كرزى
افرين
ميده بجه ها
رياست

>>>   به گفته سید بلخی ره:
نیست به پرسش حاجت که چه نام است این جا.
چهل را مسند و بر فقر مقام است این جا.

>>>   آفرین کرزیی خان نامت در قطار دکتاتوران دنیا ثبت میشود..

>>>   خرم صاحب بسیار تشکر از مشوره های سود مند تان به اقای ریس جمهوری بسیار کار عالی را انجام دادید اینها دشمنانان وحدت ملی و واقیعیت های افغانستان میباشند از حقایق بسیار دور فکر میکنند به اشخاص مثل نادری و فهیم حکیم باید هیچ موقع داده نشود که به سر نوشت مردم مجاهد پرور افغانستان سخنان نا درست بزنند
خداوند برای تان توفیق مزید اعطا فرمایند

عبدالله از دبی

>>>   کاملآگیچ ماندم که برای کرزی ...با این کارهایش چی بگویم.

>>>   سلام دوستان!
من چند روزپیش گفتم یگانه کاری که کرزی را ازکار های خود سرانه اش بازماند، کودتا ازجانب حزب مخالفش است وبس ورنه این شخص کسی نیست که مانند صدام وقذافی به سزای اعمال خود برسد.
تاکه دستش میرسد به زیان ملت وخدشه دارساختن مسایل ازقبیل دامن زدن موضوعات قومی وسمتی، رشدناامنی درکشور، راه دادن دشمنان مردم افغانستان درارگ شخصی اش، تقویت نمودن گروه های مافیایی که درصدربرنامه های کاری اش است وغیروغیره.
شریفی.

>>>   كدام ديموكراسي ؟
ديموكراسي يعني :
چور ملت ها
استعمار
امريكا
انگليس
غرب
عياشي
سرمايه داري
استثمار
جاسوسي
غلام كردن
اسير كردن
بهانه
تذوير
تجاوز
فريب
فساد اداري
فحاشي
حرافي و لفاظي
و بلاخره هزار ها هزار امراض ديگر كه مردم ما خود شاهد اين همه بدبختي هااند .
شهلا كريمي از كابل

>>>   كمسيون ني فساد خانه !
خوب شد و كرزي اگر فكر ش نباشه يگان كار خوب هم ميكنه والله هاهاها
هاهاها
زنده باد كرزي

>>>   خوب کردی کرزی جان این ها از حقوق بشر سو استفاده مینمودند
انور
لوگری

>>>   برو خوب شد این نوع کمیسیون های بی معنا وساخت امریکا که جز گزافه گویی کدام کاردیگری ازدست شان ساخته نیست بهتر است که بکلی حذف گردد . خوب بیاد دارم که نادرنادری در روز اولش فکر میکردی که نافص العضا می باشد بعد ها با گرفتن پول های مفت وسواری موتر لکس فربه شد . جز به گفتن محکوم می کنیم دراین وطن هیچ دردی دوا نمیشود.
رستاقی

>>>   خانه کرزی اباد... بعد از زیاد وقت کاری کرد که مردم ازیش خوش شدند... اداره حقوق بشر فقط به نام است و هیچ ضرورت برایش در افغانستان نیست.. وظیفه حقوق بشر در افغانستان دعوت به نصرانیت است.... حقوق بشر فکر میکند که از قانون بالا است .... مه میګم کرزی و فهیم زنده باد..... امریکایا برای ما حقوق بشر ساخته و در وطن خود زن را خر ساخته و مثل ګاو استعمالش میکند... دعوه های دروغین... ایا زن بشر نیست؟
دیروز از شیر خوارګی جدا شدند امروز کمشنر در حقوق بشر ...خدا میداند که چقدر ... داده است....

>>>   دولت کرزی از فاسدترین و فاسق ترین کشور های روی زمین است، زیرا در این کشور تمام بدی های روی زمین وجود دارد، فساداداری، رشوت، اخاذی، تجاوزبه ناموس، غصب زمین، زورگوئی، کشت و قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، مسئونیت ترورستان، قانون شکنی و نقض صریح آن، دیکتاتوری و خود کامگی رئیس جمهور، حکومت به ایجاد باند، عدم داشتن پالیسی واضح، عدم تعریف از دوست و دشمن، عدم انتقاد پذیری، نابودی منتقدین توسط باندش، خویش خوری و صد ها مطلب دیگر
خلاصه در وجود این رهبری و باند مافیائی طالبی اش با این فرهنگ فقیر قرون وسطائی شان توقع بهبودی و حکومتداری سالم نمیرود، و برای انسانهای آگاه ، پاک و طن دوست جای وجود ندارد، پس برکناری این فرزندان با احساس هم بخاطر بشتر خفه ساختن صدای واقعیت گوئی و نسب از مزدوران اجیر شدهٔ قبیله صورت میگیرد
حمید

>>>   عجب مردم هستیم ما افغانها از کار کرد های دولتی ما کتاب فکاهی جدید جور خواهد شد

>>>   کرزی باید محکمه شود
جوزجانیان

>>>   از برکات حکومت ریاستی یکی همین است.
بازبین - هالند

>>>   رئیس جمهور هرچه زود تر باید به فکر برکناری رئیس این کمیسیون نام نهاد برآید. این کمیسیون حقوق بشر نیست. کمیسیون حقوق به شّر است که با ترفندهای شیطانی تا به حال منجر به خرابی چندین خانه واز هم پاشیدن کاشانه مردم مظلوم گردیده است. خداوند شر اینها را از سر ملت افغانستان کوتاه کند. آمین

>>>   خبر برکناری کمیشنران محترم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان برای مدافعان حقوق بشر، کارمندان سابقه و فعلی کمیسیون ، نهاد های جامعه مدنی و کسانی که با ذوات محترم از نزدیک کار کرده و یا شناخت کامل از ایشان داشته تکان دهنده میباشد.
حتی کسانی که با چهره های محترم نادری نادری ، انجنیر صاحب فهیم حکیم و مولوی صاحب غریب صرف از طریق مطبوعات صوتی ، تصویری و یا چاپی آشنایی دارند متاسف بوده و تصمیم ریاست جمهوری را استقبال نمیکنند زیرا تصمیم اخیر ریاست جمهوری نشان دهنده عدم حمایت ریاست جمهوری از حقوق بشر و عدالت میباشد زیرا بازهم اصل عدالت و شایسته سالاری قربانی مصلحت و اغراض شخصی گردیده است.
کسانی که یا خود ناقض حقوق بشر بوده و یا از جمله اقارب ناقضین اند یا آنکه شناخت کامل از افراد برکنارشده نداشته و یاهم در خواب خرگوش اند از تصمامیم عجولانه حمایت و استقبال میکنند.
حکومتداری به شکل دیکتاتورانه با گذشت هر روز در افغانستان تقویه میگردد .
با احترام

>>>   افرین در طول دوران حکومت شما یکانه کاری خوبی را انجام دادی همین بود که کردی دیگر چقدر میخوری دی دیگر ها هم حق دارند یا خیر

>>>   كسانيكه در مورد اعضاي كميسيون خصوصا در مورد اقاي نادر نادري حرف های بیجا و بی مورد استعمال میکنند فکر کنم کسانی آند که با ایشان شناخت کامل ندارند، شخص نادری صاحب یک شخص متدین، وطن پرست، دارای یک احساس ملی میباشد. دوستا باید در تمام مسایل عفت کلام را در نظر گرفته باز ابراز نظر نمایند . باز هم اگر کدام شخص و یا فرد در مورد یک شخص دیگر از حرفهای بی مورد استفاده میکند فکر کنم ارتباط دارد به گذشته ایشان و از ناحیه مسایل اخلاقی ضعیف است دیگر اینکه یک شخص اگر احل کدام برنامه باشد بدون کدام سنجش، عاجل همان تصورات درونی اش زریعه گفتار و زبان بیرون میشود .
دوستان ما باید جوانان را مورد حمایت خویش قرار دهیم خصوصا مانند اقای نادری نه اینکه ایشان را تخریب کنیم، همین جوانان هستند که با همان احساس ملی که دارند در بین تمام اقوام جهت آبادانی کشور عزیز ما افغانستان روحیه همزیستی را می آموزانند اگر در سن خورد باشند مگر در مورد افغانستان مفکوره عالی دارند .
ما مانند گذشته باید نشویم که میگویند: (افغانها زنده ی خوب ندارند و مرده بد) سید جمال الدین افغان یک شخص عالم و دانشمند بود بجای آن که از ایشان استفاده میشده مگر از طرف حکومت های وقت مورد زنش قرار میگرفت و دوامدار از کشور تبعید میشد .
ناصری از کابل

>>>   اقای ناصری از کابل خودت پسر کاکا نادری هستی و از برکت او وظیفه گرفتی اگر نادری نباشد به خودت کسی چوکیداری هم نمیدهد کارمند شند دور است.
افغانزی

>>>   من هم بدین باور هستم که این حفیظ الله امین ثانی را باید ازطریق کودتا ریشه کن نمود

>>>   سلام دوستان ،
آقای افغانزی که ممکن اسم مستعارت باشد ، خدمت شما باید عرض کنم که شخص ناصری از کابل که شما آنرا پسر کاکای نادری معرفی کردید ، ممکن گپ شما درست باشد و یا نه اما بنده نه کدام قرابت با ایشان دارم و نه هم از قوم ایشان هستم و ضمنآ کارمند حقوق بشر و یا فیفا هم نیستم اما گفته های جناب ناصری را تائید میکنم .
با احترام
داود


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است