شما اینگونه همکاری با آمریکا را می پذیرید یا خیر؟!
این تبصره ها و مفاد تنها برای پر شدن صفحه بیانیه نوشته شده و کسی قصد عملی کردن آنها را ندارد چرا که اگر اینها واقعا ارزش برای امریکا و افغانستان محسوب می شد، طی این ده سال به ده درصد آن عمل می کردند! اگر باور ندارید خودتان بخوانید و قضاوت کنید 
تاریخ انتشار:   ۰۱:۱۳    ۱۳۹۰/۸/۱۸ کد خبر: 29124 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) ، در حالیکه کم کم مدعوین جرگه عنعنوی به سمت کابل روانه می شوند، از یک سو متن اعلاميه همكاري آمریکا و افغانستان نشر یافته است، از طرف دیگر طالبان شروط خود را برای مصالحه بیان کرده اند.

طالبان که مانند همیشه خروج نیروهای خارجی از افغانستان، به رسمیت شناختن شبه نظامیان به عنوان یک حزب سیاسی، جایگزینی امارت اسلامی به جای جمهوری اسلامی و .... را از شرطهای خود برای مصالحه بیان نموده اند که آنقدر تکراری است که نیازی به بحث و گفتگو ندارد.

اما می ماند اعلاميه همكاري دراز مدت استراتژيك و توسعه همكاري بين جمهوري اسلامي افغانستان و ايالات متحده آمريكا. که متن کامل آن در اخبار امروز سایت نشر یافته است.

در چند بند ابتدایی این اعلامیه وعده انجام یک سری از امور داده شده که طی این ده سال حضور خارجی ها در کشور ما تنها در حد شعار بوده و براساس تجربه اکنون نیز در حد همان نوشته و گفته باقی خواهد ماند. اموری مانند بهره برداری صحیح از معادن به نفع ملت افغانستان، رشد چشمگیر تجارت، بهبود اوضاع اقتصادی ، کاهش فساد مالی، تطهیر نظام پولی، تقویت قوای اردو و پولیس ملی، تنظیم زیر ساختهای زراعتي- ترانسپورتي و انرژي ، ترويج مديريت مسئولانه ، ايجاد يك سيستم مستحكم مالي به منظور حفظ سرمايه گذاري خصوصي، بهبود جمع آوري عوايد و ساير اقدامات.

با یک نگاه ساده به موارد فوق می توان دریافت که این تبصره ها و مفاد تنها برای پر شدن صفحه بیانیه نوشته شده و کسی قصد عملی کردن آنها را ندارد چرا که اگر اینها واقعا ارزش برای امریکا و افغانستان محسوب می شد، طی این ده سال ده درصد به آن عمل می کردند!

نکته جالبی که در این رابطه وجود دارد این است که هیچ یک از مواردی که نگرانی سازمانهای مدنی کشور بود، از این اعلامیه حذف نشده است. نگرانی مردم ما این بوده که آمریکا بصورت دائمی در افغانستان نماند. اما در این بیانیه آمده که آمریکا تا زمانی در کشور ما می ماند که ديگر تروريزم بين المللي هيچگاه جهان را از خاك افغانستان مورد تهديد قرار ندهد! این یعنی اینکه احتمال دارد آمریکا تا دو صد سال دیگر یعنی تا زمان نابودی کامل تروریزیم در افغانستان بماند.

مطلب دیگری که بسیاری از همسایگان نیز از بابت آن دلواپس بودند، استفاده از پایگاه های امریکا در افغانستان بر علیه کشورهای آنان است. در این بیانیه آمده ايالات متحده تعهد مي نمايد كه از قلمرو و يا تاسيسات افغانستان منحيث نقطه آغاز حملات عليه كشورهاي ديگر استفاده نمي نمايد مگر اينكه مسئله حق دفاع از خود در مطابقت با قوانين بين المللي مطرح باشد .

باید از عزیزانی که این بند را تحریر نموده اند و یا قرار است به تصویب برسانند بپرسیم آمریکا در کدام لشکر کشی خود به خاورمیانه قوانین بین المللی را رعایت کرده که اکنون خود را متعهد می کند تا بر علیه کشورهای همسایه افغانستان پایبند به آنها باشد. بنا بر این بند آمریکا هر گاه که منافع خود را در خطر ببیند می تواند از خاک افغانستان و تاسیسات کشور ما بر علیه همسایگان حمله نظامی انجام دهد.

بحث تلاشی های شبانه و عملیاتهای خودسرانه آمریکا هم بارها از سوی نهادهای افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته بود. که در این باره هم آمده است نیروهای ایالات متحده کماکان دارای آزادی عمل براي اجراي عمليات نظامي، به شمول عمليات ضد تروريستي و ضد مواد مخدر مي باشند! این یعنی اینکه آمریکایی مثل ده سال گذشته هر وقت هر کاری که دلشان خواست انجام می دهند، بدون اینکه کسی از آنها بتواند بازخواست نماید.

آمریکایی ها همچنین دلسوزی خود را نسبت به ملت و دولت افغانستان ابراز داشته اند و در یکی از مفاد این اعلامیه آورده اند که آمریکا متعهد می شود تا با هرگونه تهدید خارجی بر علیه افغانستان برخورد نماید. ولی سوال این است که آیا این گزینه شامل پاکستان هم به عنوان یک مداخله گر دائم در همه امور افغانستان می شود یا خیر؟ زیرا در این اعلامیه آمده که دو طرف از همه ملل دعوت مي كنند تا به حاكميت ملي و تماميت ارضي افغانستان احترام گذاشته و از مداخله در پروسه ديموكراتيك افغانستان اجتناب ورزيده و از موقف خويش در افغانستان عليه ملل ديگر استفاده ننمايند. اما ما بارها دیده ایم که پاکستان ضمن اینکه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی افغانستان احترامی که قائل نشده هیچ، چندین بار حملاتی را بر علیه رقیب خود یعنی هند در خاک کشور ما انجام داده است. که البته بایدمتذکر شویم پاکستان تحت الحمایه آمریکا هستند و به نوعی آمریکایی محسوب شده و در انجام این امور آزاد می باشند!

مطالب مهم دیگری هم بیان شده از جمله اینکه قراردادهایی که تاکنون بین دو کشور بسته شده، الی یوم القیامه قابلیت اجرایی دارند! زندانهای کشور همچنان در اختیار نیروهای آمریکاست تا روزی که افغانستان بتواند عهده دار این مسئولیت شود! ایالت متحده کمک می کند تا مردم افغانستان استفاده كنندگان اصلي از ثروت ذخاير و معادن شان باشند! و دیگر مواردی که همه نقض صریح قانون اساسی افغانستان می باشند.

اما نکته جالب توجه پایانی اینکه در این اعلامیه بارها آمده است که افغانستان متعهد می شود که .... به راستی چرا باید افغانستان به آمریکا تعهد بدهد تا به وظایف ابتدایی که دارد، عمل نماید؟! مگر آمریکا صاحب وطن ماست که اکنون می خواهد آن را نزد ما به امانت بگذارد که بابت انجام امور قانونی دولت از دولتمردان ما تعهد و قول می گیرد! این نشان دهنده خوی استعماری آمریکاست.

با این تفاسیر آیا شما به عنوان یکی از شهروند افغانستان که البته به جرگه عنعنوی دعوت نشده اید، حاضرید این اعلامیه را به عنوان سند همکاری بلند مدت میان آمریکا و افغانستان بپذیرید؟!

 


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام به همه افغان های آزاده!
این اعلامیه شرم آور به یقین بازگو کننده نیت شرم آور باداران امریکایی و غلامان افغانی شان بوده و در عزم ملت افغانستان کدام تغییری وارد کرده نمی تواند ، جز اینکه این سند ننگین بازگوی تجاوز آشکار امریکا بوده و میتواند برای ملت بی خبر ما یک زنگ خطر بوده و انشاالله در مقاومت مردم ما علیه این تجاوز کمک خواهد کرد .
مقاومت با شدت اش همچنان ادامه خواهد یافت .
اشرف ایمانی از کابل

>>>   لازم است مواد زير اضافه گردد
تعهد ميگردد كه اگر امريكاييها به ناموس افغانها تجاوز نمايد متجاوز را كت بسته تحويل دادگاههاي امريكايي داده و هرگونه رايي صادر شود افغانها بايد انرا بپذيرند
تعهد ميگردد تا افغانستان كاملا وبدون قيدو شرط دربست در اختيار امريكاييها باشد و اگر لازم شد امريكا حق دارد قوم يهود را در يكي از مناطق خوش افغانستان جاي دهد
ما افغانها در صورتي كه مواد فوق به بيانيه الحاق گردد انرا پذيرفته و حق سرخاراندن هم نداريم

>>>   نه خیر: به هیچ عنوانی چنین معاهده و پیمانی را با امریکاه نمی خواهم, چرا همه اینها به نفع خود شان است و به نفع افغانستان هیچ نیست. و اگر مردم افغانستان و حکومت افغانستان بخواهند یا نخواهند این مربوط افغانستان یا حکومت افغانستان نمی شود بلکه امریکاه هر چیزی را که بخواهد می کند مانند کار های قبلی شان, و فعلاً تصمیم گیرنده در افغانستان امریکاه است و هر چی بخواهد می کند. و من متاصف به حال مردم و حکومت افغانستان هستم

عبدالله

>>>   عرض سلام وادب خدمت نویسندۀ محترم سطورفوق و همچنان باعرض درودبی پایان بروح پاک شهدای جلیل القدرانقلاب اسلامی افغانستان داشته بنده نیزمیخواهم نکاتی رادرموردابرازنمایم:
اولاً اینکه درطول تاریخ وطن عزیزما ارباب قدرت همیشه ازلویه جرگه ها به حیث یک ابزاروآله یی برای ابقای خودواعمال اهداف ونیات ناروای خودواربابان خارجی استفاده نموده اند.
شما خودفکرکنید درین عصری که تقریباً تمام کشورهای جهان به استثنای بعضی رژیم های کمونیستی مانند چین وکیوباو...ویا بعضی رژیم های دیکتاتوری شاهی متباقی تمام مردم جهان یعنی دراکثریت کشور هاموضوعات ومسایل مملکتی وملی راازطریق نظر خواهی عمومی حل وفصل میکنندوفعلاً مایک نهادی که بصورت نسبی ارادۀ مردم راتمثیل نموده میتواندیعنی پارلمان راداریم پس چه ضرورت است که لویه جرگه دربارۀ این موضوع مهم وخطیرتصمیم بگیردولی درکشورمظلوم مابازهم ازهمان آلۀ پلیدلویه جرگه که هیچ حیثیت قانونی وشرعی نداردسوء استفاده مینمایندزیراکه فکرمیکنم هیچ افغان مسلمان با غیرت این رانخواهدپذیرفت که کشورش تحت سیطرۀ مسقیم نیروهای خارجی قرارگرفته وسالهای سال ازاستقلال عمل محروم باشیم.
این یک حقیقت مسلم است که وجودنیروهای نظامی خارجی دریک کشورهیچگاهی به خیروخوبی آن کشورنبوده بلکه همه میدانند که خارجی درپی منافع خودبوده حضورشان یک پدیدۀ شوم تلقی میگردد وصرف یکعده اشخاص وافرادوگروههای مزدوروتشنۀ قدرت که درصورت عدم حضوراین نیروها نمیتواننددرقدرت بمانندبه نام این وآن هیاهو برپامیکنندکه بایداینهاخارج نشوندو باخروج این نیروهاتهدیدتروریزم وجودداردوگویا باز خطرمتوجه منافع کوتاه مدت خودشان ومنافع درازمدت اربابان اینها میگرددبناءً اینها اصرارمیکنندتا نیروها ولو به قیمت بسیارگزاف ازدست دادن آزادی این ملت باشد بایداینجاراترک نکنند.
همچنان مشکلاتی راکه وجودپایگاه های نظامی خارجی به کشورهای جاپان، ترکیه ودیگرممالک ایجادکرده است نیزبتمام مردم معلوم است. بنابرین بودن اینها درمملکت بغیراینکه بحران راادامه بدهدکدام نفعی ازان متصورنیست.
باعرض حرمت
مخلص تان سلطان ازکابل

>>>   به عقیده من اینطوریکه در این مطلب شماذکر کردید که این اعلامیه هیچگونه جنبه عملی نداشته و یک اعلامیه بی خاصیت است و آمریکادرصورت نیاز هرکاری خواسته باشد میکند. خوب خیرباشد بگذارید این اعلامیه هم امضا شود مثل سایر اعلامیه ها و میثاق های بین المللی دیگرکه تاحال افغانستان امضاکرده. ولی براستی هم مسئله جرگه عنعنوی یک کاربیهوده و مصرف اظافی است که باوجود پارلمان در کشور صورت میگیرد.
حبیب ازهرات

>>>   با تشکر از نویسنده این متن؛ باید یاد آور گردید که فعلا امریکا وضعیت را چنان ساخته و پرداخته است که استقرار پایگاه های دایمی امریکا در کشور را دایمی ساخته است.
علی
کابل

>>>   آيا امضاء چنين اعلاميه ايي بين دو كشور كه يكي تنها ابرقدرت جهان است و ديگري يكي از فقيرترين و عقب مانده ترين كشورهاي جهان است، با معيارهاي هر عقل سليمي عادلانه و به نفع كشور ما نيست؟؟؟
رسول

>>>   یگانه راهی رهای از سیاه روزی های کنونی همانا خروج وقطع
مداخلا ت امریکا از افغانستان است
بی وطن

>>>   نخير....ای کاش قدرتی می داشتم که امریکا را از وطن می راندم ....کجا هستی ای مسعود بزرگ که هم سنگرت می شدم ....

>>>   اول اعضای جرگه عنعنوی سواد و فهم آنرا ندارند که متوجه این همه باریکی های این قرارداد شوند، که شما در بالا تحلیل کرده اید.
دوم. اعضای این جرگه کسانی اند، که از جانب امریکا خریده شده اند. هرکدام آنها پول اخذ کرده اند و برای شان وعده های مقام و منزلت در آینده داده شده است.
خلاصه کلام، این وطنفروشان این طوق ...را به گردن مردم افغانستان برای دوصد سال آینده خواهند آویخت.
نادر

>>>   تاحال عملیات امریکا ومتحدانش باساس کدام قرارداد ویا اجازه نامه افغانی بوده است که بعد ازین عین کارهای اشغال کرانه ، بی شرمانه، خلاف اخلاق بین المللی راباساس یک قراردادمانند قراردادهای کندمک ودیورند تا قدنهای آبنده انجام میدهند. کجاشد عیرت افغانی ویا باصطلاح شبکه اطلاع رسانی افغانستان غیرتافغانستانی ما؟
کنکس وکیچ شده

>>>   سلام این همه بازیهای سیاسی که درمدتهای طولانی تجربه شده امریکادراصل نیازی به همچوپیمانی نداردبدلیل اینکه ازریس گرفته تاوزیربدون تاییدامریکانمیتوان درمسنداداره قدرت مربوطه کشور نشست وخوداقای کرزی بدون درنظرداشت مصلحتهای مقامات ذیربط امریکا هیچ نوع تصمیم رانمیتواندبگیرد ولی هرانچه که درظاهرمیبنیم فقط بعنوان فریب ملت بیچاره ومحروم ازتمامی امکانات زندگی که دسترسی به هیچ چیزی ندارند امامقامات که پایینتر ازاغای کرزی که درحقیقت همه اینهاگروگان شدگان کشورهای بیرون مرزهستند درگذشته وهم اکنون ودراینده احتمالا افغان فقط نقش ابزاره دارند وبس . این جرگه های عنعنوی درصورت وجود وهزینه های هنگفت روزمره جای را نخواهدگرفت فقط شکل سمبولیک ومشغول ساختن اذهان مردم البته مردم هم هیچ نوع اعتنای ندارندوبس .
نجیب الله ثاقب

>>>   من بعنوان یک هموطن شاید قلبا با هیچ یک از شرایط فوق موافقه نداشته باشم !! ولی بعنوان یک انسان ایا بمن اجازه میدهید یا خیر ؟!! که از ترس تکرار حتی ده در صد "آنچیزی" که گروپهای مختلف جهادی یعنی مجاهدین و طالبان بما مردم مظلوم افغانستان نشان دادند!!، موجودیت هر گبر و ترسائی را بپذیریم؟! این سوالی نیست که بتوان از ان سرسری گذشت!! پاسخ باین سوال عمق فاجعه را بدست میدهد و پاسخ صدها سوال پیامد دیگر را ارایه میدهد!! مثلا پاسخ باین سوال عمده، باین سوال پیامدی نیز پاسخ صریح میدهد که ایا باصطلاح مجاهدین و باصطلاح طالبان به دین پاک و مقدس اسلام
خدمت کردند یا خیانت!؟
هموطن از افغانستان

>>>   جناب نویسند
میتوانید درمورد اینگونه دوستی ها از مارشال صاحب عبدالله خان واستاد بزرگوار عطامحمد خان که درمورد تجربه های شیرین دارند طالب معلمات شوید
واز این مردم بی بضاعت بیچاره نان گدا خواهان دوستی ومصلحت نباشید
ارغند

>>>   باز همان آش و همان کاسه. هرگز قابل پزیرش نمی باشد.

>>>   نخیربه هیچ وجه قبول نمیکنیم.ازین کرده کرزی وهمدستانش افغانستان راامریکای ثانی نام گذاشته جزکشورامریکا بسازد.
محمدشریف <کابل>

>>>   آقای محترم آمریکا می کشد می برد تا هر وقت هم که بخواهد در پشتو نستان می ماند . آن طور جوان از مادر زاییده شده که بگوید نی؟ خودتان فروختید خودتان هر روز به سرو کله یکدیگر زدید .باعث شدید که اینها وارد شوند هال هم خپتان را بگیرید و فقط سیل تان را ببینید!!! آمریکا برایتان رییس جمهور آورده ده سال برایتان جنگ کرده فکر می کنید با این اخبارتان کاری می توانید ولله اگری هیچ کاری از دستتان بیاید!!! اگر خوش نیستید بروید به کدام کشور دیگر زندگیتان را پیش ببرید مملکت مال آمریکا است خودش آباد کرده و هر کاری هم که بخواهد می کند
سیدعباس از هلند

>>>   هرکسی که این قرارداد ننگین را امضا کند بدون شک وطن فروش وبی ناموس است
محمد دره صوفی

>>>   آقای کرزی مواظب باش ! چون زیر آن پوست مخملی خانم کلینتون یک پنجه ی چودنی قرار دارد. البته نرمی آن برای شماست و سرب و چودنش بر روی کودکان و موسفیدان و زنان می ریزد.
ولی شاه

>>>   ملت افغان به هیچ وج چنین معامله نگین رانکنید وگرنه زندگیتان به غلامی ونوکری امریکامیگذرد.
نظری

>>>   باسلام.
من ایرانی هستم و از طریق اینترنت مطالب شما را می خوانم.
به هیچ عنوان قصد دخالت در مسائل داخلی شما را ندارم.
به نظر من آقای کرزی تصمیم استعماری میگیرد به دلیل اینکه دولت او تحت نفوذ مستقیم دولت آمریکا است.
مردم افغانستان باید صبور باشند. زیرا خدایی وجود دارد قوی و لطیف. لطیف تر از گل و قوی تر از هر چیزی که در ذهن مان می پرورانیم.
دنیا هم به کی وفا کرده که آمریکایی ها دومی اش باشند؟
بیایید همه با هم دعا کنیم برای اینکه باران بیاید.

هادی از مشهد

>>>   همه فساد و رذالت که ملت افغانستان اعم از پشتون، تاجک، ازبک....در مصیبت آن گرفتار است٬ زیر پای تعدادی ازین پشتون های نشنلیست میباشد که به خاطر امارت ووزارت به اصطلاح میراثی شان از کوچیان و سایر اوغانهای آنطرف سرحد گاهی با آوردن شان میخواهند در نفوس شماری تقلب نمایند، گاهی با دادن تذکره افغانی در انتخابات و در نهایت وحشت خود را به نام انتحاری و انفجاری به نمایش بگذارند.شرمتان باد ای فاشیستان آنچه در مناطق پشتون نشین روان است اگر در مناطق دیگر باشد مرگ را شاید نسبت به چوکی ترجیح دهند.با این اعمال فاشستی که هنوز هم به هیزم آتش آی اس آی (طالب بچه ها)به خاطر اوغان بودنشان از در نرمش پیش می آییی یاد تان باشد که ادامه این نوع سیاست بر اوج فاجعه در مناطق پشتون نشین خواهد افزود و گزندی به قومیت دیگر نخواهد رسید، جز مناطقیکه ناقلین مهماننواز این طالب بچه اوغان شود تا مثل انتحاری روز عید در جاییی خود را انفجار داده ومهماننواز ناقل هم به خاطر خدمتش وهم به خاطر خدایش ثواب ببرد.
وای به حال تان که دور ازاسلامیت تان فاشیستتر از یهودید که پیش روی میخندید و پشت سر جرگه میکنید.اگر دیگران را خواسته باشید فریب دهید خداوند فریب داده نمیتوانید.همانست که خداوند شما را تا وقتی جزا خواهدداد تا از پشتونولی صرف نظر نموده حق و نا حق را تمیز کرده بتوانید.
ش.ف.ق المان

>>>   طالبان هم با همان چهره وحشیانه اگر داخل شود به نظر شما چه خواهد شد ؟ ما مردم بیچاره شدیم دیگر هیچ راهی برای ما باقی نمانده. خداوند خودش رحم کند
محمد عمر صدیقی هرات

>>>   سلام. افعانستان همیشه وابسته ای کشورها بوده قدرتمند و عیری قودرتمند از روسهاگرفته تا پاکستانیها و ایرانیهاو عیره و در آینده نیز وابستگی خواهیم داشت اگر وابستگی کشورمابه پاکستان یاایران کی دشمن دیریرنه افعانستان است بهتر نخواهم امریکایها؟

>>>   اقای دره صوفی. فراموش کردی که طالبان ده ها ناموس در صوف را بالای پنجابی ها فروخت. و شما به انها تبریکی گفتید.

>>>   همه ملت افغان به یک صدا میگوید نه هرگز قبول نداریم ودر برابر خدا نمی توانیم این خجالتی را قبول کنیم .
شهلا کریمی

>>>   اگر این همکاری میان هر کشوری بجز آمریکا میبود میپذیرفتیم.
من بخاطر دینم اینرا نمیپذیرم.
ایوبی

>>>   به نظر من ایجاد روابط نباید فقط بر مبنای مشترکات دینی و مذهبی و یانژادپرستی بلکه بایستی بر مبنای رعایت و پایبندی به آزادی و قوانین حقوق جهان باشد. کشورهای مسلمان دنیای فعلی را گذری به عالم خیالی در بهشت و مزار تعبیر و تفسیر می کنند و هر تفکر و بینشی غیر از مسلمانی را کافر می دانند . این بینش متحجرانه علت نابسامانی و عقبماندگی و خونریزی و جنگهای قومی و نژادی در کشور ماافغانستان و پاکستان و دیگر کشورهای مسلمان بوده و می باشد. کشور هندوستان با بیش از هزار عقیده و مذهب و فرقه با رعایت قوانین حقوق بشر جهان و دموکراسی به صلح و پیشرفت رسیده است ولی ما مسلمانان هنوز هم برای خود و دیگران قلمرو اعتقادات دینی و یا مذهبی و قومی و نژادی ترسیم کرده و برای دیگران تعیین تکلیف می کنیم و ادیان و مذاهب را دشمن قلمداد می کنیم و خود را منزوی و عقب نگه می داریم. چون تو خود کنی اختر خویش را بد --- مدار از فلک چشم نیک اختری را.

>>>   برادران عزیز
تا زمانی که این مرض کشنده و تباهکن یعنی قوم پرستی از وجود ما افغانها پاک نشود ما باید همیشه نه تنها از امریکا عطاعت کنیم بلکه از ضعیف ترین کشور دنیا هم باید بترسیم.
آزاد اندیش

>>>   اګر افغانها قبلآ این شهامت رامیداشتند که وطن شانرا حفاظت نمایند باید این پیمان را رد کنند اما اینکه ثابت ساختند که خود بدست خود وطن خودراویران ووطنداران خودرا به خون میکشانند ناگزیرند به این پیمان دل ببندند.
شریف ازقلات

>>>   از نظرات بینندگان معلوم است که بیشتر افغان ها متعصب یا بیسواد هستند که هیچ منافع کشوررا در نظر نگرفته اند و فقط از دین و مذهب چیز های گفتند. مثلا اینگونه همکاری با آمریکا را نمی پذیریم چونکه ما افغانها مسلمان هستیم و غربی ها مسیحی تمام!
کریم خان

>>>   کشور مامثل یه توپ فوتبال شده که از یکی به یکی دیگه پاس داده میشود و داور ما هم ماتش برده

>>>   همه باید درنظر داشته باشیم که مسلمان هستیم
و باید از اعتقادات خود دفاع کنیم
از ناروی

>>>   no no no با انگلیسی تایپ کردم که امریکایها نگویند نفهمیدیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است