سفیر آمریکا حق دخالت در امور داخلی افغانستان را ندارد
جای تعجب است که سفارت آمریکا از آمدن کسی به افغانستان ابراز نگرانی می کند که در مراسم استقبال و جلسه سخنرانی اش بیش از یکصدهزار تن شرکت کرده بودند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۲۱    ۱۳۸۸/۵/۲۷ کد خبر: 2866 منبع: پرینت

درپی ورود جنرال عبدالرشید دوستم به افغانستان، سفیر آمریکا در کابل به دولت افغانستان اعلام کرد که از بازگشت جنرال دوستم و طرفداریش از نامزد ریاست جمهوری مشخص به شدت نگران است.

هنوز مشخص نشده است که علت نگرانی سفارت آمریکا در مورد بازگشت جنرال دوستم به کشورش چه بوده است؟
اما آنچه در این میان قابل تامل است، دخالت واضح و آشکار سفارت آمریکا در امور داخلی افغانستان است.
افغانستانی که از خودش یک دولت قانونی دارد و تمامی ارکان دولت با آمدن جنرال دوستم موافق بوده است.

از جانب دیگر حمایت میلیونی مردم از جنرال دوستم او را به یک قهرمان ملی در سطح جامعه ازبک، ترک و ترکمن درآورده از وی یک رهبر قاطع برای این اقوام ساخته است.

جای تعجب است که سفارت آمریکا از آمدن کسی به افغانستان ابراز نگرانی می کند که در مراسم استقبال و جلسه سخنرانی اش بیش از یکصدهزار تن شرکت کرده بودند.

قابل ذکر است که جنرال دوستم از یک سال پیش در ترکیه در حال تبعید بود که طی تظاهرات این اواخر و همچنین دستور بازگشت دوباره به مقامش از سوی کرزی، دوباره به افغانستان بازگشت.

در بیانیه آمریکا آمده است که در میان سایر نگرانی‌ها، اعمال او در گذشته سوالاتی را در مورد مقصر بودن وی در نقض گسترده حقوق بشر و سایر اتهاماتش بوجود می‌آورد و آنان را برجسته تر می سازد.
ایالات متحده نگرانی جدی خود را در مورد نقش دوستم در افغانستان، به ویژه در جریان انتخابات پیش رو، به دولت افغانستان واضح کرده است.

برخی از کارشناسان بازگشت جنرال دوستم را در هماهنگ ساختن هواداران حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و طرفداریش از نامزد مشخص در نتایج انتخابات اثرگذار می دانند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان در پاسخ به این نگرانی‌ها که گویا آمریکا مانع از برگشت جنرال دوستم به افغانستان می‌شود، گفت که دولت افغانستان مسئولیت دارد از دوستم در صورت بازگشت به افغانستان، حفاظت کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)،دولت آماده است تا امنیت جنرال دوستم را تامین کند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام وتقدیم احترامات برای همۀ آزادی خواهان افغان!ما برخورد احساساتی سفارت امریکا درارتباط به آمدن جنرال دوستم به افغانستان را محکوم میکنیم چرا که صدا ها نفردیگرکه بیشترازجنرال دوستم درافغانستان جنایت کرده اند درافغانستان درپست های بلند دولتی کارمیکنند وحتی درپست ریاست جمهوری افغانستان کاندیدهستند سفارت امریکا هیچ عکس العملی نشان نداده افغانستان یک کشورمستقل است اگرروزی پروژۀ عدالت انتقالی درافغانستان تطبیق شود حتمن کسانی مرتکب جنایت بشری درافغانستان شده باشند محاکمه میشوند ولی دخالت آشکارسفیرامریکا درامورافغانستان ازضعف مدیریت وزارت خارجۀ افغانستان است باید باصدوراعترضیۀ قاطع دربرابردخالت آشکارسفیرامریکا ایستاده گی نماید.
با احترام محمد آزادمنش ازکابل

>>>   با عرض سلام!
چقدر شرم آور است رفتن از پی یک جانی که دستش به خون میلیون ها انسان بیگناه این سرزمین آلوده است و در اسلامش هم شک است. اگر ازبک و مسلمان هستی پس با این کار دین و دنیایت را به باد فنا مده.
ازبکیار

>>>   آزموده را آزمودن خطا است . از همه هموطنانم خواهش میکنم بار سوم فریب حرف های کرزی و دوستم را نخورنده و مردم را برای ۵ سال دیگر بدست این دلال های پول قدرت ندهید.
بصیر ازهرات

>>>   با سلام
با کمال صداقت و راستی باید عرض نمود که در انتخابات افغانستان کسی رئیس جمهور میشود که میزان اطاعت پذیری وی از غرب و بخصوص آمریکا زیاد باشد و میزان اطاعت پذیری چون تضمین کننده منافع آمریکاست بدون شک مورد حمایت آمریکا قرار میگیرد.
چراکه :
1- یگانه دلیل موجودیت نیروهای آمریکایی در افغانستان، رشد بی حد و مرز طالبان و موجودیت طالبان در افغانستان خوانده میشود. و آمریکا از طریق موجودیت سربازانش در افغانستان به منافع دراز مدت خود می اندیشد و موجودیت طالبان نیز موجودیت این نیروها را در افغانستان تضمین میکنند. اصل مسئله به قدرت رسیدن یک رئیس جمهور با کارآئی پایین مورد هدف آمریکاست چرا که یک رئیس جمهور با کارآیی پایین و نداشتن یک استراتژی مشخص میتواند باعث بروز تنش و افزایش طالبانیزه شدن افغانستان گردد و این خود تضمین کننده منافع آمریکاست.
2- به قدرت رسیدن یک شخص ضعیف با مدیریت ضعیف و عدم قاطعیت و پلان مشخص میتواند راه را برای آمریکا برای رسیدن به اهدافش هموار سازد. و اینچنین رئیس جمهورها میتوانند تمامی مصالح مادی و معنوی وطن خود را بپای بادارنش نثار نماید و تشویق باداران را بهمراه دارد.
3- و این صحنه سازی های قبل از انتخابات و تنش های لفظی هم فقط برای منحرف کردن اذهان افغانهای بیچاره است و از جانب دیگر بعد از پیروزی آقای کرزی، آمریکا ظاهرا به مردم نشان میدهد که ما با جناب کرزی اختلاف داشتیم و به رای مردم افغانستان احترام گذاشته و ریاست جهوری شخص ریئس جمهور منتخب را برای تبریک میگوییم در حالیکه در ته دل از وی خشنود و برای رسیدن او به این مقام از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.
4- موجودیت یک شخص متعهد و متخصص و انتصاب وی به عنوان ضعیم ملی افغانها قابل پذیرش غرب نیست چرا که میشود یک وقت در راه رسیدن به منافع ملی افغانها منافع غرب را پشت سر بیندازد و این خود موجب نگرانی غرب میگردد.
5- ناگفته نماند که اوباما همان بوش است اما با یک چهره دیگر و چون جدید است با استفاده از موقعیت میخواهد جهانیان را فریب دهد وبس. و سردمداران آمریکا عموما از موسسات تبشیری مسیحی برای پست مقام ریاست جمهوری آمریکا برگزیده میشوند. و فارغ التحصیلی از این موسسات تبشیری یک پیش شرط اساسی برای کاندید مقام ریاست جمهوری آمریکاست و اینرا باید افغانها دقیقا متوجه باشند.
مردم غیور افغانستان فریب دشمن را خوردن تاچی وقت؟
ا-هرات

>>>   سلام
میدانم که کرزی خیلی خوب حکومت نکرده ولی هزاران مرتبه بهتر تر از حکومت های قبلی و به خصوص حکومت قبل از گروه سیاه طالبان بوده است. که نه سرک بودو نه نام از افغانستان در بیرون از خودش موجود بود و همه مثل خروار گندم بالای هم افتیده بودیم که چه وقت مرگ زود تر به سراغ هواهد آمد.
حق قضاوت کنیم حق بگویم وبه حق رای بدهیم نه به مفسدان و خون آشامان دیروز و فریب کاران امروز.

>>>   سلام به دوستم دوست عزیزملت شمال!
دوستان دوستم یارروزبدوروزگاربودوست وخواهدبود!
شمااگر دوستم بنالیدازوالدین خودناراضیت
چون دوستم درروزگارکه هزاران کشته برزمین افتاده بود
اوبودکه همه رایکی ویکی راهمه ساخته بود
دوستم دوست ویارملت های مظلوم
خدایش نگهدارد
دشمنانش کورودوستانش شادباد
حسن مزارشریف

>>>   سلام برهمه هموطنان عزیز - من هم سخنان سفارت امریکاه را در برابر توهین استر جنرال عبدالرشید دوستم محکوم میکنم چرا که جنرال صاحیب دوستم در آزادی افغانستان رول مهم را داشت و جنرال صاحب دوستم نه تنها یک مرد مجاهد بلک یک مرد با شهامت و سربلند است دوستم کسی است که از ناموس مردم افغانستان دفاع کرد و اطمینان دارم که دفاع میکند دوستم نه تنها مربط قوم ازبک میشد بلک مربط تمام اقوام افغانستان میشود دوستم تا حال نه گفته که تو افغان هستی تو هزاره هستی تو ازبک هستی تو تاجک هستی و یا غیره دوستم همه مردم افغانستان را به یک نظر نیگاه میکند از دوستم نتنها مردم سمت شمال ما همایت و دفاع میکند بلک تمام افغانستان همایت میکند . امریکاه باید بفهمد که دوستم تنها نیست همه افغانها با جنرال صاحب دوستم است و خواهد بود .
با احترام -
خان آقا (پارسای) از کابل

>>>   سلام برهمه هموطنان عزیز - من هم سخنان سفارت امریکاه را در برابر توهین استر جنرال عبدالرشید دوستم محکوم میکنم چرا که جنرال صاحیب دوستم در آزادی افغانستان رول مهم را داشت و جنرال صاحب دوستم نه تنها یک مرد مجاهد بلک یک مرد با شهامت و سربلند است دوستم کسی است که از ناموس مردم افغانستان دفاع کرد و اطمینان دارم که دفاع میکند دوستم نه تنها مربط قوم ازبک میشد بلک مربط تمام اقوام افغانستان میشود دوستم تا حال نه گفته که تو افغان هستی تو هزاره هستی تو ازبک هستی تو تاجک هستی و یا غیره دوستم همه مردم افغانستان را به یک نظر نیگاه میکند از دوستم نتنها مردم سمت شمال ما همایت و دفاع میکند بلک تمام افغانستان همایت میکند . امریکاه باید بفهمد که دوستم تنها نیست همه افغانها با جنرال صاحب دوستم است و خواهد بود . با احترام -
خان آقا (پارسای) از کابل

>>>   افغانستان کشور مستقلی است واتباع آن حق دارند تادرهرکجای که خواسته باشند سکونت گزینند وزندگی نمایند،هیچ کس حق مداخله درامورداخلی کشورماراندارد!.
این گونه مداخلات ازطرف دولت ومردم ما محکوم گردیده ومیگردد.
دراصل به حکم قانون :هرفردافغان تازمانیکه به حکم محکمه باصلاحیت مجرم شناخته نشود ومحکوم به مجازات نگردد بی گناه پنداشته میشود.بنآاقای دوستم حق داردآزادانه به وطن خویش بیاید ودرامورمهم کشوری سهم ارزنده ءخویشراایفانماید.

>>>   سلام ! مردم غیور ازبک در بین شما دیگر ادم پیدا نمیشد که دستم را رهبر انتخاب نموده اید مثل هزارها که خلیلی که قاتل هزار ها انسان است رهبر ختاب میکنند شما دو ملت غیور هزاره وازبک اول باید این دو نفر را به جهنم روان کنید بعدا شما نفس راحت میکشید بجای خلیلی محقق را رهبر بگیرید که حد اقل برای شما یکنم روز اعتصاب غذای کرده بود.
شرف بامیان

>>>   نشر اعلامیه سفارت کبرای آمریکا مقیم کابل در ارتباط به باز گشت محترم جنرال دوستم به کشورش باعث تعجب و نگرانی اکثر افغانهای مقیم خارج میهن گردید.
ما افغانهای مقیم خارج کشور این تصمیم معقول و بجای جنرال دوستم و دولت قانونی افغانستان را یک گام مثبت در راه تامین امنیت و صلح دوامدار تلقی نموده و به این باور نزدیک میگردیم که دولت آقای کرزی توانایی آن را پیدا نموده تا چهره یک دولت نسبتاً مستقل ملی را در سطح ملی و بین المللی به نمایش بگذارد و بینی خمیری برای مردم خود گردد .
با احترام .
اجمل پشتون یار از انگلستان

>>>   ملت افغانستان به جنرال دوستم بسیار احترام دارند
از مقام محترم سفارت امریکا و محترم برادر اوباما خواهش می کنم که در مورد دوستم تشویش نداشته باشند. جنرال دوستم دوست ملت افغانستان است.
ملیونها انسان دوستم را رهبر بلا منازع این کشور می داند.
امریکا یی ها باید از سیاف و ربانی و خلیلی و فهیم بترسند که جاسوسان ایران و پاکستان هستند و دشمن ملت افغانستان می باشند.

>>>   من حرف سفارت امریکا را تاید میکنم هزاران انسان بی گناه در زمان دوتسم به شهادت رسیده است باز هم کرزی از به خاطر قدرت حمایت میکند مسله طالب ها بگزار کنار .
در کابل چقدر انسان بی گناه توسط این خاینین به شهادت رسیده مرگ بر دوستم ودارو دسته اش.

>>>   زنده باد جنرال دوستم و کرزی

>>>   جای بسی تائسف است که دوستان این طو رقضاوت و بی انصافی می کند ازاَنان وبادار شان امر کائیان باید پرسید که اَنروز های سیاکه یک تعداد تحت نام طالیب درصفحات شمال ومرکزی هزاران نفراززن ومرد وپیرجوان اَن مناطق رادسته دسته زنده به گور کردند ودردسته های دوصد نفری درداخل کانتنیر های داغ انداخته وجسد های شانرا شبانه با بلدوذر دردشت های شمال دفن کردنداَیا اَنجنایت زددی بشری نبود اَنروز این ساز مان حقوق بشر کجا بود که هم اینک با باز گشت جنرال دوستم پیدا شده وبر مرگ چار متجاوز پاکستانی اشک تمساح می ریزند .م

>>>   امریکا چه کاره است که به امور ما دخالت میکند جنرال دوستم از این خاک است او امده است که شاید برای هموطنان افغانش خدمت کند باامید آنروز که همه باهم متحد باشد
جاوید رضای __ هزاره

>>>   باسلام به گردانندگان سایت افغان پیپر :
من از طرفداران جنرال صاحب دوستم نیستم اما اینکه یک خارجی خواستار عدم بازگشت ایشان در کشور ابایی خویش است متعجب استم امریکا به چی حقی برای خود میدهد که برای رهبران جهادی و غیر جهادی تکلیف تعین نماید من خودم شاهد قتل عام سه روزه هزاره ها وازبک هاو قسما" تاجیک هادر داخل شهر مزارشریف بودم من یکی از کارمندان صلیب سرخ بودم و در ان سه چهار روز ما همه کارمندان و پرسونل خدماتی کمیته صلیب سرخ مصروف جمع اوری اجساد هموطنان ملکی بیگناه مان بودیم و هم در حادثه قیصار بیش از 1200 جسد زن کودک و پیروجوان را ازحومه قیصار جمع اوری و درگدام گندم قیصار بالای یکدیگر انبار نمودیم چون فرصت دفن وشناخت انها مشکل بود-در راه مزارشریف شبرغان =شبرغان هرات هزاران تن ازهموطنان بیگناه ما به شهادت رسیدندو اسفبار ترین ان این است که طالبان ادرار اسرا را به یکدیگر بزور خوراندند کچابود مدافغان حقوق بشر که انوقت داد میزدند که حقوق بشر نقض شد اما همان وقت همین اشرف غنی بود که میگفت طالبان نجات دهنده افغانستان است . خوب قضاوت را به مردم افغانستان واگذار نموده و از خداوند متعال میخواهیم تا سزای عمل هر ظالمی را بدهد.
کریم شمالی

>>>   هر گونه پادشاهی به دوستم قهرمان می زیبد او امتحان خوده در دور حکومت مجاهدین نشان داد که در نمیه افغانستان ارامی بود ودر ساحه دولت راکتبازی گلبدین ومردم در حال فرار بسوی دوستم قهرمان ما فدای ارامی به اندیشه دوستم پاچاه استیم.
نفرین به طالب
زنده باد دوستم
شیر ممد از کانادا

>>>   سلام برای همه افغان های شریف کشور . به عقیده من بازگشت جنرال دوستم به کشور ش کار نهایت معقول و بجا است . اگر این قهرمان ملی در این زمان حساس بر نمی گشت یک هنگامه بسیار بزرگ دیگر در کنار دهشت افگنی طالبان در کشور ما ایجاد میگردید و ابعاد تشویش و نگرانی های بیشتری را در سرتاسر افغانستان خلق می نمود . طالبان و هوا درانش سخت منتظر ایجاد یک چنین فضای متشنج و نا آرام در شمال کشور از سوی طرفداران جنرال دوستم بودند . مگر آمدن جنرال دوستم در این مرحله حساس پلان شوم طالبان و هوا داران نقاب پوش شان را خنثی نمود . تاسف است حکومتی به این بزرگی در آمریکا در این بعد قضیه توجه ننموده و تمام اخبار و جراید کشور های شان از مضامین و مطالب نادرست احساساتی در باره او و وابستگی او به رژیم گذشته کمونیستی و یا تمایلات او به وسکی نوشی خلاصه شده است . اگر جنرال دوستم از یک چنین وزن موثر مردمی و وجاهت سرنوشت ساز ملی برخوردار نمیبود جهان غرب هرگز در باره او این قدر تبلیغات منفی نمکردند .
ارسلا از لندن

>>>   امریکا واقعاً کاری کرده که جانانه او خوب میداند که دوستم ، دوستَم نیست بلکه دوشمنُم است!!!!

>>>   سلام جنرال دوستم عزیز

>>>   سلام جنرال دوستم عزیز

>>>   سلام جنرال دوستم عزیز

>>>   امريكا هيچ نوع حق دخالت را در امور دولت افغانستان ندارد ما ار جنرال دوستم خوش هستم چونكه با مقاومت در برابريك عده مردم به اسم طالب وستم كار ايستاده گي كرد ....
فهيم اسلمي از هرات باستان

>>>   امید ما مردم غریب و زجر دیده اول خدا بعدا مردانی مانند آقای دوستم هست .
محمد یوسف هزاره

>>>   جنرال دوستم بود که از کوهای سربه پلک کشیده افغانستان سربلند کرد به داد ملت مذلوم افغان شتافت ما مسلمانان در آن وقت نان خوردن ولباس پوشیدن نداشتیم انتظار مرگ خود بودیم که کی خواهد میرسد .
تا خون در رگ ماست دوستم رهبر ماست.
فیض الله از جوزجان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است