یاد بود از پانزدهیمن سالروز مرگ داکتر نجیب الله
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۵    ۱۳۹۰/۷/۵ کد خبر: 27425 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، از پانزدهمین سالروز کشته شدن داکتر نجیب الله، رئیس جمهور پیشین افغانستان امروز از سوی برخی از جوانان در کابل یادبود به عمل آمد.

آرین خیبر مسئول کمیته مرکزی سازمان دموکراتیک جوانان افغانستان هدف از یادبود پانزدهمین سالروز کشته شدن رییس جمهور پیشین کشور را درخواست آنها از سازمان ملل در پیوند با تحقیق در خصوص قتل داکتر نجیب الله خواند.

آقای خیبر می افزاید که قعطنامه چهار ماده ای که از سوی این کمیته ترتیب داده شده به سازمان ملل در کابل سپرده خواهد شد که در آن درباره جزییات کشته شدن داکتر نجیب الله و عدم تطبیق پلان صلح سازمان ملل که خروج مصون او بخشی از آن بود باید تحقیق نموده و نتایج آن را به مردم ارائه کند.

در قطعنامه همچنان آمده است که سازمان ملل باید در مورد تعقیب عدل و قضایی مجریان داخلی حادثه قتل داکتر نجیب الله اقدام عملی نماید.

داکتر نجیب الله در سال 1326 خورشیدی در ولایت پکتیا دیده به جهان گشود، در سال 1354 از دانشگاه طب کابل فارغ گردید و سرانجام در سال 1365 تا اوایل سال 1371 به عنوان رئیس جمهور افغانستان ایفای وظیفه نمود.

طبق گزارش صبح بخیر افغانستان، در آستانه به قدرت رسیدن مجاهدین در سال 1371، داکتر نجیب الله به سازمان ملل متحد پناه برد و درست پانزده سال پیش شامگاه پنجم میزان توسط طالبان از ساختمان دفتر سیاسی ملل متحد در کابل ربوده شد و صبحگاه روز ششم میزان جسدش را در نزدیکی ارگ ریاست جمهوری به دار آویختند.

هر چند تا امروز در خصوص قتل وی تحقیقات رسمی صورت نگرفته اما بیشتر باورها بر این است که داکتر نجیب الله توسط طالبان و به دستور سازمان استخبارات پاکستان به قتل رسید.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   خداوند ج ایشان را مغفرت کند.

>>>   خدايش بيامرزد.

>>>   مرگ بر پاکستان ومزدوران پاکستان . من برای داکتر صاحب فقید جنت فردوس را از بارگاه خداوند متعال طلب گارم . او شهید واقعی افغانستان بود .
مهران

>>>   روح شهید بزرگوار شاد باد

>>>   روزی که جسد اویخته اش را در چارراهی اریانا دیدم
هیچ یادم نمیره انگار که همی امروز بود / در سخرانی خود میگفت :
و تعز من تشا و تذل من تشا.
خداوند رحمت کند همه رفتگان اهل اسلام را !آمین
خاطره

>>>   بارالها! مالك حكومتها تويى; به هر كس بخواهى، حكومت مى‏بخشى; و از هر كس بخواهى، حكومت را مى‏گيرى; هر كس را بخواهى، عزت مى‏دهى; و هر كه را بخواهى خوار مى‏كنى. تمام خوبيها به دست توست; تو بر هر چيزى قادرى.
حسن

>>>   نجیب یک افغان وطن دوست بود آی اس آی راهمان وقت شناخته بود
برفکی

>>>   بعدازمرگ سهراب نشدارو چی آید بکار تاکه زنده بود کسی قدرش را ندانیست.
نقوی

>>>   سلام دوستان وهمكاران سايت .
هزاران درورد و خواست رحمت از دربار الهي براي شهيد كبير دوكتور نجيب الله ريس جمهور و زعيم صلح و آشتي ملي ملت افغان .
تاريخ شاهد است كه آخر با همه كشت وخون صده هزار انسان به خاك كشبده شد هزاران بمب و مرمي بر ملت غريب ما باريد .
وبا اين همه قوتها بنام مجاهد و طالب و ديموكرات وقواي ناتو وامريكا به همان حرفهاي شهيد ما باز آمده وحالا همه داد از صلح ميزنند او وقت كسي صلح نميخواست حالا جرا صلح ميخواهند . به نظر من بايد مجاهد زور خود را معلوم كتد تا آخر طالب زور خود را معلوم كند تا آخر و ناتو و امريكا هم بايد به ثبوت برساند كه قوت دارد اما اينها حق ندارند كه براه كه شهيد ما دوكتور نجيب الله آغاز نموده تعقيب كنند .
در اين وطن خون شهيد ريخته شده باور نكنم كه كسي خوش و خوشحال بر سر قدرت و بجاي شهيد ما دوكتور نجيب الله بشيند ورنه ده سال كه تير شده حساب كنيد كسي كه دوكتور نجيب الله را از قدرت انداخت حال شان را ببينيد و قضاوت بدست خودتان .
وسلام جمال از مكروريان سوم

>>>   خداوند داکتر صاحب شهید را بیامرزد و روح ایشان را شاد داشته باشد. داکتر صاحب درواقع تنها وطن پرستی بود که تا آخرین دقایق زندگی خود وطن فروشی نکرد.

>>>   هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق - ثبت است بر جریده عالم داوام ما

>>>   در دنیا اگر نشد من در آخرت خودم با قاتلین شهدا از جمله مرد با غیرت و با همت و با افتخار افغانستان شهید نجیب الله تصفیه خواهم کرد.

>>>   روحش شاد و يادش كرامي و راهش سبز و بر روهرو باد و افتخار به ان جوانمرد غيور و ابر مرد سياسي كه حتي با دادن جان شيرين خويش حاضر به معامله با دشمنان وطن نشد
مرد نميرد به مرك مرك ازو نام جست****مرد كه جاويد شد مردنش اسان كجاست.
افتخاربتو اي زنده ياد اي نام اور و فرزانه مرد افغانستان!

>>>   مرحوم شهيد داكتر نجيب الله هميشه در برابر مخالفين وطن ازدر مصالحه و كفتكو حاضر به مصلحت جوي بخاطر اوردن صلح و ثبات در كشور بود و نميخواست حتي خوني بريزد و هميشه در مجالس به ارتباط روند مصالحه ملي انان رابرادر خطاب نموده و ايه متبركه (وعتصمو بحبل الله جميعا ولا تفرقو ) را تلاوت مينمودند و هميشه انان را از استعمال شدن توسط اعمال خارجي برحزر ميساختند ومرور ايام خود بيانكر اين مدعاست كه او هركز مرد نبود كه فقط بخود بيا نديشد, قلبش بخاطر اين ملت در تبش بود و جاي دارد تا بكويم اي افغانستان بكوش تا مرد به مثل شهيد فقيد زعيمي داشته باشي اما اين فقط خيال است و محال است و جنون.
عبدالظاهر فرزام

>>>   دوکتور نجيب الله قامت استوار و هميشه ماندگار در تاريخ افغانستان؛اسطوره که نام او، شهامت او و افتخارات او در دل تاریخ جاویدان است.
رفیق نجیب شهید نمونه یی از آگاهی خرد و بزرگی بود.
حفیظ الله حبیبی
مسکو

>>>   شاد باد روح ان بزرگ مرد تاریخ.
ع ر ق از بنجشیر

>>>   خداوند ببخشدش. داکترنجیب هرچند کاستی های داشت ولی یک افغان وطن دوست ودشمن پاکستان ومزدورانش بود.
گذشته ازان یک سیاستمدارخوب هم بود.

>>>   سه نفر در شها دت مر حو م شهید دکتور نجیب الله مستقیما" دست د اشتند آن بی غیرتها ی نا افغا ن مید ید ند با چشما ن کثیف شا ن و جنرا ل نصیر الله با بر ملعو ن جنرا ل حمید گل بی وجدا ن و کرنیل اما م مردار شده با لا ی د کتور صا حب شهید پیهم ضر با ت دیپچیک تفنگ ها را از سه طرف وارد سا خته تا که جنا ب شا ن به زمین افتیدند و بعد با یک فیر د رقسمت پیشا نی اش مو صو ف دیگر از دنیا رفته بو د (بنقل قو ل یکی از شا هدا ن عینی سا نحه ) .

را ستش اینجا نب یکی از مخا لفین و یا مجا هد ین اسبق بودم و حینیکه عکس به دار زدن این همو طن فقید و راستگو ی خود را دیدم با ندازه با فا میل خویش یکجا گیریه کردیم که هیچ تو قف نمیکرد .
بیا ید دست به دست هم داده انتقا م این شهید و طن را از پنجا بیها ی لنگ دار بگیریم یا به اطفا ل خود نقل کنیم که اگر ما نتوا نستیم صد سا ل بعد هم که شود تا نسل بعد ی ما انتقا م بگیرد .

مجا هد اسبق پیرو خط دکتور نجیب الله شهید

>>>   تشكر از تمامى شما كى نظر باك وبيطرف خودرا بيان كرديد كرجة بعضى هموطنان ما بسيار دير بي بوردند ولي باز هم از اين كى حقيقت را بي بوردند جاي خوشبختى است هموطنان عزيز كسانيكى سياست را ميفهميدن وميدانستند كى فردا جي ميشود متاسفانة كى امروز در كنار ما نيستند و از خداوند برايشان جنت فردوس ميخواهيم ولي افسوز بة رهبران جهاد ومقاومت يعنى ... كى بعد از بانزدة سال بعد بي بوردند كى باكستان مارة بة مثلي ميدان سك جنكى بة جنك انداختن و داكتر صاحب فقيد نجيب اللة بانزدة سال بيش وصلح الخير ميكفت و مثلي كرزى فرياد ميكشيد و ميكفت كى بيا كى قدرت را برايت تسليم كنم بيا كى باهم بنشينم و صحبت كنيم ومن حاضر هستم تا قدرت را بة شما تسليم كنم بدون از اين كى كشور ما بة خاك و خون يكسان شود كجا بود انسان هاي با درك كجا بود قهرمان هاي مقاومت كجا بود ر هبر جها د كجا بود قهرمان صلح كجا بود امر صاحب بزرك اكر اينها عقل ومنطق ميداشتند امروز كشور ما بة اين حال نميبود باكستان امروز هر جيزى كى ميخواهد ميكند و جى براي ما باقي ماند فقط در اخر بايد بكويم كى سنك در جاي خود سنكين است ملا بايد در جايش ملا يي كند نة سياست وقهر مان صلح و قهرمان سياست وقهرمان وطن دوست فقيد داكتر صاحب نجيب اللة شهيد را خداوند ج بهشت برين نصيب كرداند وروح اش شاد باد

>>>   شاید حکمتی هم در این تصادفات وجود داشته باشد که در پنجمین سالگرد شهادت دوکتور نجیب الله ؛ امر صاحب مسعود شهید شد و در پانزدهمین سالگرد شهادت دکتور نجیب الله ؛ استاد برهان الدین ربانی !
چه تصور میفرمائید عبرت انگیز نیست !
آنانیکه مرغ شان یک لینگ دارد ؛ باید تکان بخورند . اندرین ره کشته بسیارند قربان شما !!!
عبرت آموز از یک جای دنیا

>>>   سلام علیکم دوستان سایت داکترنجیب الله( رحمت الله علیآ و)یکگانه رجال ننگیالی درتاریخ افغانستان است الله(ج)جنت فردوس را نصیب اش بیگردانت'فرهاداوریاازشمال عربستانسعودی

>>>   از اين روز توبه که ګاو را پرستش کند کسی ،

>>>   کل تان دروغ میگین
او آدم خوب نبود

>>>   سلام علیکم.
از دوستانی که ملاحظه نوشته اند، بسیار تعجب کردم. چرا نفرت ما نسبت به طالبان و کار غلط و بی جای آنان سبب می شود که موضع افراط بگیریم و نجیب را تبرئه کنیم و او را حتی شهید بدانیم.
نمی دانم آیا شما دوستان دوران حاکمیت نجیب را درک کرده اید یا خیر؟
آیا می دانید که او مزدور اشغال گران روس و سبب شهادت ده ها هزار از بهترین فرزندان دلیر و مجاهد وطن و خرابی و ویرانی سرزمین مظلوم ما بود؟
آیا او همان نجیبی نبود که حتی در دوران تحصیل در پوهنتون با فعالیت های کمونیتسی اش سبب گرفتاری و مشکلات دانشجویان غیر کمونیست وطن می شد؟ آیا سخنان فریبکارانه و نماز های بی وضوی سال های آخر حکومتش که برای فریب دادن مردم انجام می داد، شما فرهیختگان و تحصیل کرده گان را نیز فریب داده است؟
آیا نجیب یکی از قوم پرست های افراطی نبود که یک قومیت خاص را می خواست بر مردم افغانستان حاکمیت ببخشد؟
عملکرد مزدوران طالب در اعدام بدون محاکمه نجیب محکوم است و غیر قابل قبول، ولی در صورت محاکمه عادلانه بر اساس قانون شرع مقدس، آیا مجازاتی غیر از اعدام برای نجیب وجود داشت؟
جرم های مانند کشتار، زندانی کردن و شکنجه کردن فرزندان وطن، خیانت به وطن و مزدوری برای بیگانگان و وطن فروشی، تخریب و ویرانکاری، و عقب نگهداشتن کشور در بی سوادی، فقر، جنگ و درگیری ... مجازاتی غیر از اعدام دارند؟
از دوستان "شبکه اطلاع رسانی افغانستان" خواهش می کنم کمی سعه صدر داشته باشند و آراء و نظرات مخالف دیدگاه خود شان را نیز منتشر نمایند.
این دوست شما دو سه ملاحظه تا کنون فرستاده، ولی هیچ کدام مورد پسند واقع نشده است. گر چه شما نیاز به استفاده من از سایت تان را ندارید، ولی عدم احترام به رأی دیگران سبب می شود که آنان نیز از شما فاصله بگیرند.
با تشکر
شاهد

>>>   در این جای شک نیست که شهید نجیب الله از وطن دوستان واقعی این مرز و بوم است,که نه بخاطر پول خانه و تجملات زندگی مبارزه میکرد,ولی فراموش نباید کرد که سیاست های غلط قوم پرستانه سالهای اخیر حکومتش افغانستان و مردان وطن دوستش را به باد فنا داد.
به حاکمان امروزی درس بزرگی است تا از سیاست های قوم پرستانه خود دست بردارند.
جنگزده

>>>   روحش شاد و يادش كرامي!

>>>   شاهد درست گفته است هرکس شهید نمی شود .کمونیست وشهادت زمین تا آسمان فاصله دارد. متاسفانه مردم ما معنی شهید را نمی داند وهرکس از سر خر به زمین بیافتد و بمیرد آن را شهید میدانند .کمونیست ها که دین و مذهب را قبول ندارد چگونه شهید می شوند؟مردم عزیز دقت کنند : شهید کسی است که درمیدان جنگ اسلام درمقابل کافر کشته شود.نجیب الله کمونیست وکافر بود.پس اگر به دست کافرتر از خودش هم کشته شود شهید نمی شود.
باتشکر غلام سخی

>>>   اما فراموش شما شده دوستداران نجيب در دوران که ريس خاد بود بی حساب رږشنفکر ،داکتر،معلم،شاګردان مکتب وحتی جوان های سرشار را به عنوان ضد دولت دسته جعمي به شهات رساند،

>>>   نجیب بايد محاکمه مردمی مشد،وبعد اعدام مشد،
جاويد از جرمنی

>>>   کسانی که شعور کامل سیاسی ندارند - درک درست از وطن و حهان ندارند جرندیات در باره داکتر صاحب نجیب الله شهید که بدست کوردلان سیا نا حوانمردانه بقتل رسید می نویسند .خداوند هدایت شان کنند

>>>   من با نظریات جناب شاهد موافق هستم به جز (عقب نگهداشتن کشور در بی سوادی) من خودم در زمان نجیب محصل مکتب امیر خسرو بلخی مزار شریف بودم. تلاش، کوشش، ترغیب و تشویقی که او برای فراگیری سواد داشت شاید در هیچ یک از زمان و دوران حاکمان چه قبل از او و چه بعد او وجود نداشته باشد!!!
حق شناس

>>>   بهشت برین نصیبش {توفیق خداوندشامل حال همه باد}آمین

>>>   خوب هر چی بود مردم ما حال به قدرش میداند والقابی را که در توصیف اش لازم دیده اند هم خالی از سنجش و فکر نبوده است .هر کس امروز میداند که بعد از نجیب الله هیچ رهبری از احزاب سیاسی ودولتی قادر به رهبری سالم دولت ومردم خود نشده و نیز نتوانستن که تا به حال این خلاح بزرگ سیاسی را رهبری نمایند .
وباید اضافه کرد که اگر او منش قومی وسمتی را ترجیع میداد هیچ وقت شهنواز تنی را از دست نه میداد وحتمآ به مثل ایتلاف سمت شمال که همرا ی جنرال دوستم ایتلاف کردن سری خودرا او هم با تنی یکجا شور میداد مگر او با جنرال دوستم زیاد زیات اعتماد نداشت؟
حتی که رفقای حزبی اش در هراس شدند وقتی که طرح مذاکره ملی را به مخالیفین خویش پیشنهاد کرد روش سیاست او به مفردات اصیل کشور با توازن هم جانبه برابر ودر مجموع پیامی بود برای تمامی ساکنین افغانستان و جهانیان که تا اکنون تمامی کشور های جهان به طرح صلح که او داشت به کشور خود ومردم خود قادر به دریافت راه حل نهایی نشده اند .
از من همینقدر بود قضاوت را باز هم دیگران خواهد کرد .
نعیمم از جرمنی

>>>   جاويد خان !
از جرمني كه به هزاران كيلو متر فاصله دور از سرحدات مقدس من نه تو كه جانت را غنيمت دانسته فرار را بر قرار ترجيح دادي و انهم خداوند خوبتر ميداند كه درجي حالي........... درفشاني كردي اولا برايت سلام زيرا رسم ما در مصافحه اولا دادن سلام است و بعدا به ارتباط درفشاني جناب شما بايد ياد اور شوم كه در هر نظام و دو لتي كه قانون نباشد و در قبال ان مجازات بر اساس همان قانون در نظر كرفته نشود و اشخاص كه موجب بر هم زدن امن و نظم و نظام در دولت ميكردند توبيخ ويا مجازات نكردند حقا كه ان ملت روزي خوشي را نخواهند ديد و مثل شخصي شما كه به اثر نا ملايمات روز كار در كشور هاي بيكانه بحالت هاي كه قابل بيان نميباشد زنده كي بسر ميبرند و قسم كه اكنون اين روند را مشاهده ميكنيم بايد از اين حالت درسهاي عبرت اميز فراوان بكيريم و در فكر ان باشيم كه كدام شيوه ما را در رسيدن به صلح ياري خواهد نمود و نه دادن نظريات سياسي كونه ميان تهي كه دردي را دوا نخواهد كرد. والسلام ظاهر فرزام - بدخشان

>>>   بدون شک حکومت پاکستان بخصوص سازمان استخباراتی ان سران این کشور را به اشکال وتاکتیک های مختلف به قتل رسانیده میرود اما دولت افغانستان بدون کدام اقدام خاموش نشسته وبه این قتل های زنجیره ای نظاره میکند .ایا در مقابل اینهمه بزرگان این کشور هیچ بدیلی در پاکستان وجود ندارد که باید از بین برده شود تا انتقام انها گرفته شود چرا دولت افغانستان واینهمه احزاب سیاسی که رهبران شان ازبین برده شده اند کدام اقدامی نمی نمایند

>>>   آقای بدخشي، می دانی که علت تمام اين بدبختی ها کی ها بود . اګر ميفعيدی اين حرف های زشته را نمی زدیی . ګی مردم را به فرار مجبور کرد خاديستان همان زمان (کی .جی .ب) بشتر از صد هزار م دم را زير خاک کردند. ... دو ميلون م دم را به زير بمباتمان به شهادت رسانند. و شش ميلون را به حساب شما غنيمت دانشتند فرار را بر قرار ترجيح کرده بطرف پاکستان .... آواره شدند که تاحال ادامه دارد .
جاويد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است