با رفتارهای احساسی، شخصیت خود را زیر سوال نبرید!
در خور شخصیت عبدالله عبدالله، امر الله صالح و حتی صلاح الدین ربانی نبود که در مراسم تشییع جنازه اینگونه رفتار کنند زیرا اینان مدعیان رهبری حزب جمعیت و مدعیان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هستند، لذا نباید با رفتارهای احساسی به صورت عوامانه در جمع هوادارانشان شعار بدهند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۱    ۱۳۹۰/۷/۴ کد خبر: 27344 منبع: پرینت

به گزارش تحلیلی بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، مراسم خاکسپاری شهید ربانی قبل که در کاخ ریاست جمهوری با حضور مهمانان خارجی و مقامات دولتی افغان برگزار شد، با حاشیه هایی همراه بود، که قابل توجه می باشد.

پیکر مرحوم برهان الدین ربانی که در پرچم افغانستان پیچیده شده بود و با گل زینت یافته بود در حالی که قرآن قرائت می شد به محل مراسم آورده شد. امامت نماز میت را در این مراسم "عبدالرب رسول سیاف" یکی از رهبران سابق جهادی برعهده داشت.

محترم سیاف پس از پایان نماز طی دعایی اظهار داشت: خداوند متعال ربانی را در جمع شهدا و صدیقین و در صف مجاهدان و مظلومان محشور کند. وی دشمنان ربانی را دشمنان اسلام و بشریت دانست و آرزو کرد خداوند آنان را خوار و ذلیل کند.

در ادامه محترم حامد کرزی در اظهاراتی کوتاه ربانی را "استاد گرامی شهید" نام برد و افزود: امروزدر غم شخصیتی گریه می کنیم که رهبر علم و جهاد بود و در همین راه جان باخت. وی قاتلان ربانی را کوردل و فریبکار توصیف کرد.

در پایان این مراسم شرکت کنندگان به پیکر شهید ربانی ادای احترام کردند. سپس پیکر این شهید برای تدفین به منطقه وزیراکبرخان انتقال یافت.
هرچند در این مراسم بسیاری از شخصیت های جهادی و همرزمان شهید ربانی تقاضای سخنرانی داشتند، اما مراسم ، تحت کنترول شدید نیروهای امنیتی قرار داشت و بجز پسر ارشد و برادر مرحوم ربانی به کس دیگری اجازه سخن گفتن داده نشد و سپس بلندگوی مراسم قطع گردید.

اما پس از آنکه مراسم ختم شده اعلام شد، داکتر عبدالله عبدالله رهبر جبهه ائتلاف تغییر و امید و امرالله صالح رییس پیشین امنیت ملی، در جمع هوادارانشان بر سر مزار شهید ربانی گردهم آمده ، طی صحبت های داغ و احساساتی مردم را به شناسایی عاملین قتل استاد ربانی فراخواندند و بصورت ضمنی دولت را در زمینه قتل استاد متهم نمودند.

در حالی که طرفداران داکتر عبدالله دنبال بلندگو برای پخش صحبت های او بودند ولی خبری از هیچ نوع پخش کننده صدا نبود ، داکتر عبدالله باصدای بلند و بدون استفاده از بلندگو، به هوادانش گفت : ما شهید خود را اینجا دفن کردیم اما خاموش نمی نشینیم و آرمانش را دفن نمی کنیم. مردم بیدار باشید و دشمن را بشناسید. از شاه تا گدا کسی که مسول این قتل است پیش شما باید جواب بدهد. به خون شهید تعهد کنید و من با شما هستم تا وقتی که بازخواست خون شهید نشده آرام نمی نشینیم.

نظر بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی این است که در خور شخصیت عبدالله عبدالله، امر الله صالح و حتی صلاح الدین ربانی نبود که در مراسم تشییع جنازه اینگونه رفتار کنند زیرا اینان مدعیان رهبری حزب جمعیت و مدعیان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هستند، لذا نباید با رفتارهای احساسی به صورت عوامانه در جمع هوادارانشان شعار بدهند.

اگر هم قصد شعار دادن داشتید، لااقل یا خودتان یا یکی از طرفدارانتان با خود یک بلندگوی دستی می آورد تا اینگونه آبرو ریزی نشود. وقتی بدین صورت نسنجیده رفتار می کنید، مردم دیگر نمی توانند به مدیریت شما اعتماد کنند.

همچنین باید خطاب به این عالیجنابان گفت: شما در مواقع ارادی، رفتارهای غیر ارادی داشتید، پس نباید بگذارید در چنین مواردی که توجه همگان به شما جلب است، احساسات بر شما غلبه کند. شما اگر حرفی داشتید، یک ساعت بعد از تدفین کانفرانس خبری می گذاشتید تا اینگونه رفتارهای احساسی و غیر منطقی نداشته باشید. مطمئنا بسیاری از رسانه ها منتظر این مطلب بودند که متاسفانه با ندانم کاری این آقایان، برخی مطالب نامناسب روشن شد.

در این میان متانت برخی دیگر از سران جهادی مانند محترمان اسماعیل خان و احمد ضیاء مسعود در برابر حرکات سبک سرانه داکتر عبدالله و امر الله صالح دیدنی بود.

از سوی دیگر برخی از هواداران شهید ربانی با خود میگویند: همین کسانی که هم اکنون مدعی پیروی از استاد ربانی هستند، چرا در زمان حیات ایشان اینقدر احترامشان نمی کردند و از دستورات و تصمیمات آن مرحوم حمایت نمی کردند؟! البته این مرام مرده پرستی و زنده کشی، خاصیت بسیاری از مردم است و از اینان گله ای نیست.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   شرم آور تر از همه آن است که بر پیکر ربانی سیاف نماز بخواند .مگر تفاوتی بین سیاف،حقانی،ملا عمر ،حکمتیار ... کسانی که استاد ربانی را به شهادت رساندن وجود دارد.؟ وای بر بیچارگی قوم تاجیک

>>>   آخ قربان زبانت نویسنده محترم!
قسمیکه شما یاد آور شده اید اینها باید عزت و سیاست خود را حفظ میکردند...و با خونسردی کامل باید یک کنفرانس مطبوعاتی میگرفتند...وای به حال شما که خود را سیاست مدار مینامید...
مصطفی حیدری از هند

>>>   بلی شما کلیپ مراسم قبر را دقیق تماشاکنید که داکتر صاحب البته ازخوشحالی کامل دو نفر قوی هیکل از دوطرف وی را محکم گرفته بودند که به هواپراواز نکند . زیرا یگانه چای کریدت گیری را در عوام فریبی نشان داده است. بخداوند سوکند میخورم که چنین رویای وی وحرکات ظاهری وی اثبات کننده جهالت وفروخته شده قهر قدرت دیکر چیزی ازان ثابت نمیشود.

>>>   حالی تو را چرا زور داده؟ اینکه گفته اند باید خون ربانی بازخواست شود کجایش اشتباه است؟

جناب نویسنده اخلاقیات و خلق و خوی خود را معیار سنجش دیگران قرار داده است. که از کنار همه مسائل باید با خونسردی و بی تفاوتی گذشت.

احمد

>>>   آقای نویسنده این مقاله سلام خدمت شما عرض میدارم در ضمن در جای ربانی اگر خود صیاف میبود آیا آن وقت هم به همین شکل متن مقاله تان را مینویشتید امیدوارم مطلب بنده را خوب فهمیده باشید
حقجو.........

>>>   سلام برافغا نستان عزیز جوی خون از داست ربانی است چوکی را باخود به مزار بد خشان بورد یتیمان کابل کجا است استرالیاه

>>>   کاملا با شما موافقم .البته کبک رفتار خودرادارد اکک ررفتارخودرا .خدا را شکر که ریس جمهور ما نشد. ع،ح کابل

>>>   آن کارشناسانی که نظر داده اند در خور داکتر صاحب عبدالله نبود که روی قبر استاد شعار های احساسی بدهد، باید متذکر شد که آنها به اصطلاح بد کرده اند و جک زده اند! دولت طالبانی رهبر گرانمایه و دانشمند و مجاهد را با توطئه و دسیسه از قبل تعیین شده بیرجمانه و سنگدلانه بشهادت رسانید و هنوز هم مدعی است که طرفداران و دوستان و حتی فرزند و برادر آن رهبر ارج مند حق سخنرانی و تبارز احساسات انسانی شان را ندارند- من از خدای عزوجل استدعا میکنم که استاد عزیز را در جوار رحمت خودش جا بدهد و دشمنان اورا به سخت ترین عذاب و خشم خویش گرفتار بسازد- انشاء الله بزودی دشمنان افغانستان رسوا و سیه روی خواهند شد و در لهیب خشم مردم به حریق و رسوایی خواهند رسید.
جهانگیر

>>>   من بیشتر عمل را دوست دارم تا حرف را! اگر واقعاً آرام نمی نشینید یا الله ما هم با شما هستیم، از حرف کار ساخته نیست، کرزی به آمریکا و پاکستان تعهد نموده که این سرزمین را تقدیم به آی اس آی کند.


هراتی .........

>>>   سلام به خوانندگان محترم! من فکر میکنم که تحلیل گران مسایل سیاسی در کشور ما بیشتر از دیگر افراد، اشخاص و بخش های مختلف جامعه ، اعتبار شان را از دست داده اند، چراکه اگر عبدالله و صالح خاموش مینشستند، باز تبصره به شکل دیگری میبود، حالا که صدا بلند کردند، تحلیل به شکل دیگری است، همان قصه ملا نصرالدین که سر چوکی نشسته بود و تخم میخورد، هرکس که از کنارش میگذشت، میگفت که الا ای مردکه ره ببین که سر چوکی ششته و تخم میخوره، بالاخره آنقدر ملا به تنگ آمد که فریاد کشید و گفت که ای خدا مه چی کنم؟ خی سر تخم بشینم و چوکی ره بخورم؟
شتر را پرسیدند که چرا گردنت کج است؟ گفت کجایم راست است که گردنم راست باشه. در کشور ماهم چی درست است که تحلیل ، تحلیل گر هایش درست باشد. موقف تحلیل و تجزیه برایشان یک دام روزی است که امرار معیشت خود و فامیل شان را بکنند، و این برایشان مهم نیست که چی باد میکنند یا به عباره دیگر تحت نام تحلیل مسایل سیاسی چی میگویند، تفاوتی بین تحلیل گر ها و غلاسخی برنامه خنده بازار باقی نماند، و دوستان هم میدانند که نان پیدا کردن کار آسان نیست، مجبور هستی که برای نفقه زن و فرزند یا غلام سخی شوی و یا تحلیل گر، بهر صورت خداوند هدایت شان کند.

>>>   گاهی انسان بسیار مظلوم واقع میشود کنترول خودرا از دست میدهد همین سایت خبری که در پی نصیحت دیگران نشسته و 360 درجه به نفع دولت مردان تغییر نموده یگان وقت در مو ضع گیری های خودچنان احساساتی عمل میکنند که گوی دست عبدالله وامرالله را از پشت بسته اند بلی ما مسلمانیم احیانا از دستورات الهی ورسول برحقش هم سر پبچی مینمایم معنیش این نیست که العیا ذا بالله محبت ما به خدا ورسولش کم شده است طبعا طبق تقاضای بشری نافرمانی ها وتمرد های پیش می اید درست است که امروزه دایه های مهربانتر از مادر نصیحت میکنند ولی انجا که اتش افتیده ان جا میسو زد خداوند مصیبت را دور داشته باشد اگر امد باز ناصحین هم خودرا گم میکنند چنانچه احیانا ناصحین ممبر هم در عاشورا به نوحه وزجه میپردازند بلاخره استاد ربانی هم بشر بودند نمیشد همه فرمایشت وحرکات وموضع گیری هایشان را در بست پذیرفت بعد از زمان پیامبر گرامی اسلام از صابی وتابعین وتبع انها گرفته تا ائیمه وعلما همه اختلا فات سلیقه ای ونظرات مختلف دارند ودر میان اهل یک مذهب وطریقت روشهای متفاوتی اتخاذ میگردد هیچ جای طعنه وپیغور نیست اظهار همدردی وخون خواهی وصدای مظلومیت در برابر یک عالم ورهبر اگر به نظ همه یکسان پسندیده نباشد مذموم ومر دود هم نمیباشدما درهمه افغانستان شخصیت عالم دانشمند ومبارزخستگی نا پذیر دارای سیاست پخته وبینیش وسیع بسیار کم داریم او به همه تعلق داشت او صاحب یک حزب متعلق به همه اقوام وملیت ها واتیاف کشور بود مدت حدود چهل سال با بسا نا بسامانی ها ومشکلات پنجه نر م کرد حتی با ملایمت ونر می تسلیم خواست های دولت ها وسازمان های بین المللی نشد وبه همین جرم شهیدش کردند بنابران مظلومیت این شهید عالیقدر کوچکتر از شخصیت ووقار مانبود که سکوت میکردیم وموئدبانه مینشستیم وبایک کنفرانس مطبوعاتی مسئله را خاتمه یافته اعلان میکردیم بهر حال انچه صاحب این مقاله تحریر نمو ده من حیث یک نظر اگر مغرضانه نباشد میپذیریم ودعا میکنیم که خداوند ماهمه را به سوی صلاح وفلاح وطن خودمان هدایت کند از بیگانگی وبیگانه پرستی مصئونمان بدارد

>>>   آقای عبدالله عبدالله این خواب را درگور ببرد که رئیس جمهور افغانستان میشود هیچگاه نه.
نقوی

>>>   آقای عبدالله هیچگاه به ریاست کرسی جمهوری نخواهند نشست این کار خیال است محال است و جنون.
نقوی


>>>   عبد الله درغگوی تاریخ ، ومکار ناکام بوده وهست ، وای بحال کسانیکه وی را به عنوان رئیس حتی یک خوانوده انتتخاب کنند ، وبدا بحال ملتی که زعامت این فرد بیخرد واحساساتی را مورد قبول قرارد هد
هروی

>>>   کاملآ درست فرمودید من موافق هستم.
پنجشیری دلسوز از کابل

>>>   آقایان داکتر عبدالله و امرالله صالح کاری بسیار نیکی انجام دادند و اگرنه دیگر چنین فرصت میسر نمیشد. آنان خوب درخشیدند و در قلب ملت ما جای دارند که بدون هیچگونه معامله سیاسی و مصلحت بینی سخنان شانرا ایراد نمودند. این احساسات پاک ایشان قابل ستایش است اگر ملت ما بیدار نشود در زمان نه چندان دور شاهد از دست دادن تمام رهبران و اهل خبره این سرزمین خواهیم بود به هرصورت ممکن باید قاتلین استاد شهید شناسای گردد و محاکمه اعلنی شود تا پندی باشد برای دیگر جنایتکاران داخلی و خارجی .

تخاری

>>>   به همگان روشن شده که داکتر دبل عبدالله وقدرت باخته چون صالح از هر مشکل بدست امده استفاده کرده واز اب گل الود ماهی میگیرند تصاویریکه ازین سیاست بازان فلمی گرفته شده نشان میدهد که اینها مانند فلم ستار های بالیود راکی بدست بسته وخودرا گویا بچه های فلم معرفی میکند از بچه های فلم کاری ساخته نیست ملت افغان به هوش ایید پشت انسانهای مثبت اندیش وخیر خواه جشور خودرا بگیرید واین طفیلی ها را از بین خود بدور اندازید
دوست از بدخشان

>>>   ای برادر ما کی رهبر داریم کی سیاست مدار داریم
اگر میداشتم امروز وطن ما به این حال نمی بود
هر کدام اینها از قعله کوه پاین شودند ........................

>>>   از نظر بنده این همه شعار های پوچ عبدالله عبدالله وامرالله صالح جز مردم فریبی وورسیدن به اهداف شخصی خودشان گره ی دیگری را باز نمی کنند وخوب است مردم هم این دوفرد موقف پرست را شناختند جالب است این دوفرد زمان حیات استاد ربانی هیچ گونه اعتنای به سخنان این شخصیت نداشتند وحالا دایه مهربانتر از مادر شدن
هرات

>>>   گرچه دل اینها درد دارد ولی باز هم با این کار می خواهند موقف سیاسی را در میان مردم کمایی نماییند

>>>   جناب داکتر عبدالله عبدالله و امرالله صالح ازخون استاد بزرگوار میخواهند استفاده سئو نمایند وبنفع خود امتیاز بگیرند ولی کور خواندن شاگردان اصیل استاد به این چوگی پرستان اجازه هیچ نوع استفاده جوئی را نخواهد داد واز عبدالله میخواهم ازاین بیشتر قهرمان ملی را بدنام نساز چراکه متعصفانه مردم ترا از شاگردان مسعود شهید میشناسند تاروزیکه چوکی وزارت خارجه را داشتید دستمال دست تو بود بوتهای کرزی حالیکه چوکی از تو گرفته شد باز شدی یار ربانی شهید مرگ بر تو چوکی پرست و امثال تو خون شهید استاد گرانقدر تر بشرماند برو مبارزه کن بخاطر بدست آوردن چوکی اما از خون شهدا استفاده نکن بااحترام قاری بسم الله از بدخشان

>>>   الحق که چنین است برادر عزیز شما کاملاً بجا فرموده اید!!

احمد

>>>   سلام خدمت همه خوانندگان محترم!
این درخور رسانه شمان نیست که از چنین حرکت تعبیر غلت ونادرست نمائید موضوع عبدالله وصالح بجا ودرست بود وهمه ملت میداند که خائن خاف است . مسئول به شهادت رسانیدن استاد ربا دولت و شخص حامد کرزی است . خاموشی وصحنه سازی وزمینه سازی ترور همه شواهدبراینست که حامد کرزی وعده از همکاران قصر نشین اش در به شهادت رسانیدن استاد محترم دست دارند. بلند کردن صدای حقیقت وآواز حق در هر زمان وهرمکان عبیب نیست بلکه تحلیل کورکورانه ومغرزانه شما در خور یک رسانه مستقل نبوده ونمیباشد.


>>>   من کاملا با نویسنده محترم موافق هستم

>>>   واقعآ همین طور است من که یکی از طرفداران پروپاقرص امرالله صالح بودم چنین انتظاری را نداشتم واز داکتر عبدالله که گله نیست.
فرهاد از هرات

>>>   البته دراین میان برخورد مدبرانه اقای عطامحمدنور درخورستایش است واو نشان دادکه نسبت به دیگرهمقطارانش یک سروگردن بالاتراست.

>>>   اين ديگ زخاميست كه درجوش وخروش است
چون پخته شد ولذت دم يافت خموش است

جناب داكتر عبد الله تا زماني كه استاد مرحوم زنده بودند برايشان غير مستقيم ميگفتيد كه استاد درباريست وازهواداران نظام حاكم است وده ها موضوع ومساله ديگر.پس حالا چه شد كه استاد گرامي يك شبه برايت عزيز ودوستداشتني شد. جناب داكتر آيا شما به راستي استادرا دوست داشتيد وايا به راستي به وي وبه خط فكري وي احترام ميگذاشتي ؟ استاد گرامي هيچ زماني مردم را به هرج ومرج بي نظمي دعوت نكرد حتي وي مخالفانش را درهيچ جايي توهين وتحقير نكردند. كه بدون شك اين ازپخته گي ،اهليت وشخصيت بلند ان بزرگوار بود.
پس جناب داكتر دراين مقطع زماني وبه جناب شما كه ادعا ي رهبريت داريد وانهم رهبر " ايتلاف تغيير واميد " لازم نيست كه حرف هاي سبك و احساساتي وكوچه وبازاررا بيان كنيد.
وجوانان گرامي بايد بدانند جناب داكتر راه كه ميرود انجامش تركستان است نه جاي ديگر.
برهان الدين بهرام _ لوگر

>>>   بلی!!! چه برداشت و تحلیل بجائی!! ولی از داکتر عبدالله شیک پوش و امرالله ناصالح چه توقع دیگری میتوان داشت، ایشان از جهانبینی علمی کدام سوادی ندارند پس حق دارند که با اظهار کلام احساساتی خود را بدیگران نشان بدهند، البته این یک فرصت خوبی است برای آنانیکه چهره این عناصر را بخوبی بشناسند

فرهاد

>>>   سبک سری و رفتارهای بچه گانه نشانه ای حماقت است. طرحی نو در اندازید!!!
420 از هرات

>>>   هركه دردي رسد ، ناچار گويد واي واي!!!

او برادر نويسنده از دل گرميت گپ ميزني والله ، چوكي رفته چوكي !
چرا از حال دل اي بيچاره ها نمي آيي
خدا كه همي يك موقع نصيب كرده بود ديگه چرا استفاده نكنند؟

چوكي چوكي چوكي ،جان جان
دليمه كردي ويران
دمي دستم نامدي، جان جان
مره كردي پريشان
نالان گريان استم
مه عبدالله جان استم
رسوا و بي آب استم
مه خو صالح جان استم

اگه ده كليت كمي عقل و هوش مانده باشه خو ا زهمي شعر نيم تر مه بايد حالت دل بيچاره گك هاره فاميده شده و به بزرگواري تان گستاخي هاي هميشگي اين درمانده هاره ببخشي .
خدايارت
قلندر باشي چوكي دار زاده




>>>   به اقای عبدالله عبدالله احترامات تقدیم میداریم وچند نکته بسیار مهم را خدمت جناب شان بعرض میرسانم اینکه در زمان قهرمان ملی کشور احمد شاه مسعودشما از گریبان برادران پنجشیر سر میکشیدید خودرا از پنجشیر معرفی میکردید در زمان که کاردارسیاسی حکومت کرزی بودید میکفتید من از لوی قندهار استم و حالا نمیدانم چطور شد که سکونت اصلی شما به شهر زیبای بدخشان تبدیل شد .دوم اینکه شما در زمان حیات شهید استاد ربانی به هیچ نوع اوامر ایشان اطاعت نداشتیدوسال ها از احوال شخصی جناب شان اطلاعی دردست نداشتید وحالا چطور اشک تمساح میرزید ( زنده بد ومرده خوب) وحذب دلخواه خودرا بنام تعغیر وامیداعلان نمودید حالا باز چطور از هواداران جمعیت اسلامی خور ا میشماریدواز این طریق میخواهد خودرا از جمله با وفا ترین نخبه گان جمعیت اسلامی معرفی میکنید تا بتوانید خودرا در آینده کاندید رهبری جمععیت اسلامی نمایید.نخیر بگذرید ازین خواب وخیال این ره که تو میروی به ترکستان است و بهتر است که تنظیم ساخته وبافته دست خودرا در قله های موفقیت برسانید. وسوال دیگر اینکه شما در روز مراسم جنازه استاد شهید وعده دادید که انتقام خون استا د شهید را خواهم گرفت در حالیکه در مراسم شهادت جنرال داود داود و شهید مولانا سید خیلی نیز چنان وعده را بملت داده بودید امیدواریم به وعده های یتان وفا کنید وملت راازین بیشتررنج ندهید بگذارید که این ملت مظلوم وفریب خورده لقمه نان حلال بکف آرد دیگر توان جهاد ومقاومت را ندارند وامیدوارم دیگر بنام مجاهدین وجهاد از عقیده های پاک ملت مظلوم بهره برداری سیاسی نکنید ومطمین باشید که ملت مسلمان فریب شما تیکهداران اسلام را نخواهند خورد وهرگز با شما وعده وفا وهمدلی را نخواهند داد (به لحاظ خدا از سر کل ما دست بردارید ) باتقدیم احترام برادر کوچکتان عبدالحسیب از هامبورگ

>>>   باخبرباش که همراه باعطا تراهم ترورمیکنند
کارمندمقام ولایت بلخ

>>>   تشکر از این مطلب تان افغان پیپر واقعاً این ها بخاطر کمپاین ریاست جمهوری این کار را می کنند اما خداوند مهربان است که همی شان ناکام بمانند
با احترام

>>>   بلی راست است و شدیداَ جای تاسف است که یک شخصیکه ادعای کرسی ریاست جمهوری را دارد و حرف های کلان میزند اینقدر احساسات بر او غلبه کند که بدون اراد از خود سخن بگوید. آیا روزانه به چه تعداد از هموطنان مسلمان و مظلوم ما به شهادت میرسند، ایا آنها بخاطر این وطن رنج و مشقت را نشیده اند، ایا همین مردم نبودن که شما رهیران جهادی را حمایت میکردند؟ پس چرا به خون آنها کسی فریاد نمیزند؟ و غوغا بر راه نمی اندازد.
فضلی

>>>   داکترصاحب عبدالله بخاطرمنافع خودچرانمیگذاریدکه دروطن صلح بیایدهمیشه کوشش میکنیدکه درمنطقه ناامنی باشد وشماهمراباامرالله صالح وقتیکه درقدرت بودید چرابالای ریس جمهور انتقادنمی کردید اغای داکتر بخاطر رضای خداوند (ج )بگزار که هموطنان ناراضی مابادولت یکی شوند درغیران شعله ته بخو پردی ته بکو درغیران موترشیشه سیا ترانمیتواندنگهداریدکند کوشش کن نیت راخوب بسازی برای بازسازی وطن درغیران امکان اش است که پسرو استاد توباشی وبعد د یگردوستان شما که از نام جهاد استفاده کرده اند.(تندر )

>>>   بعد از سقوط داکتر نجیب اگر اقای ربانی و مسعود با معاهده جبل اسراج که با اقای مزاری و دستم داشت پا بندی میکرد دیگر ما شاهد ظهور گروه طالبان عقب گرا نبوده و شاهد چنین قتلهای زنجیری نبودیم خدا خیر عاقبتش را بدهد .

>>>   این خاصیت ما افغانها حتی در سطح رهبری است که در چنین مواقع حساس بجای منطق و عقلانیت از احساسات غیر ارادی کار می گیریم و فکر می کنیم که در برابر اینگونه حوادث رفع مسولیت وجدانی و ایمانی کردیم اما غافل ازینکه از خود یک چهره سبک و غیر قابل قبول ساخته قصه برای تلویزیونهای ...ساخته ایم.

>>>   میگو یند که در زمان جنگهای تنظیمی و داخلی همه رهبران تنظیمها را شاه عربستا ن خواسته بود بعد از قسم خوردن در مکه در داخل طیاره مسعود یک نوت ده هزار افغا نگی را گرفت با بسیار پوکی و کلانکاری که خاصیت پنجشیری ها هم است و اینها بسیار پوک هم هستند رو به ربانی کرد گفت نمیشود همین نوت ده هزارافغانی را از طیاره پا ئین میندازم به درد یک نفر میخورد و خوش هم میشود ربانی گفت چرا این را دو پنچ هزار افغا نگی نمیسازی که دو نفر خوش شوند مزاری گفت که اگر همین را یکهزار افغانی بساز که ده نفر خوش شوند گلبدین گفت که پنجصد افغا نگی بساز که بیست نفر خوش شود وسیاف گفت که چرا همین را صد افغا نگی نمیسازی 100 نفر خوش شوند درین مشاجره بودند یک دفعه دوستم گفت که بیا میرویم از پیلوت پرسان می کنیم که همین ده هزار افغا نگی بیندازیم بهتر و مردم خوش می شوند یا سخنان رهبران دیگر ما در همین اثناُ پیلوت برایشان گفت که بهتر خواهد بود همین شما رهبران خوده از طیاره بیندازید که همه مردم ما یعنی سی ملیون مردم ما خوش می شوند و از شر شما خلاص شوند خدا را شکر سه نفر شان خو مردند همین جهار نفر دیگر منجمله ملا عمر همرای ازین ها از دنیا رحلت کنند همه مردم از شر اینها به خیر خلاص میشوند
با احترام
مسیح الله متعلم صنف دوازدهم لیسه عالی حبیبیه

>>>   بسیار به جا است که کسانیکه صاحب نظر هستند یا در رهبری احزاب سیاسی قرار میگیرند فرموده نویسنده محترم احساساتی نه شوند ، تعصب نداشته باشند و ملی باشند به یک قوم ویا سمت ارتباط نداشته باشند.

>>>   شخصیت ... عبدالله عبدالله از قبل ها زیر سوال قرار گرفته است
ولی این شخص جشم سفید هنوز هم میخواهد به چشم مردم خاک بریزد. فکر میکند به وسیله زر وزور به جایی رسید ولی مردم روز به روز اگاه میشوند

>>>   اینان سیاسیون نابالغ اند گلایه نداشته باشید.آهسته آهسته خوب میشوند.
شبرغانی

>>>   داکتر عبدالله وامرالله صالح مانند اب بردګان اند به خاطر نجات هر سو دست و پا می اندازند
ر -ن از کابل

>>>   داکتر عبدالله الآن حساب کار دستش آمد و مطلب برایش مثل روز روشن شد که کی دشمنان ملت افغانستان است و من هم اگر بجای عبدالله بودم همین رفتار را داشتم چرا که در به شهادت رساندن استاذ ربانی خوب روشن شد واقعا طالبان دشمنان اسلام و مجاهدان راه خدا وملت مسلمان افغانستان است که ریشه در اسایل دارند وایشان حق چنین فریاد را داشت ومتانت برخی شخصیت ها ناشی از شک وتردید آنها نسبت به طالبان قدرت است

>>>   هنوز هم نبايد انتظار داشت تا بر حركات داكتر صاحب عبدالله و محترم امر الله صالح انگشت انتقاد قرار داد زيرا اينها رهبر بزرگ جهاد و مقاومت بود اينكه در زمان حيات وي را قدز نميكردند حقيقت ندارد زيرا در زمانيكه تازه داخل كابل گرديدند وي سمت رياست دولت را نداشت كه نشان دهنده متحد بودن شان را نشان ميدهد بايد عادلانه قضاوت نمود هيچ گاهي در بين ايشان درز ايجا نگرديده تا دشمن از موقع استفاده نمايد و طالبان و حلاقات وابسته به دستگاه جاسوسي است كه در بدل يك مشت كلدار وطن را به پاكستاني بي فرهنگ و بدون تاريخ يه يغما ميدهد.
استاد رباني مظلونه به شهادت رسيد در پهلوي استاد جنرال صاحب داود داود ،شهيد سيدخيلي صاحب ،شهيد مظلوم انجنير محمد عم ،قوماندان صاحب امنيه قنداهار و هزاران كدر هاي ورزيده جهاد و مقاومت كه عم خويش و جواني خويش را فداي اين كشور نموده و به نا حق از طرف اجنت هاي وابسته و فروخته شده و اوباش كور دل بي سواد و بي ثبات خلاصه اين كه هر نوع القاب زشت كه دور از كرامت انساني است ميتوان به آنها خطاب نمود . در ين كشور هزاران رباني هاي ديگر وجود خواهند داشت كه نميتوان به رشادت ايشان خاتمه داد .از خداوند جنت قردوس برين و بر خانواده استاد محترم صبر جميل و ازل جليل تمنا دارم بهشت برين جاي او و سائير شهداي راه حق باد.

>>>   به شما میگویم:
آقایان عبدالله ، قانونی، اسماعیل خان،فهیم، مسعود، عطا محمد نور، محقق، دوستم، امرالله صالیح و غیره متحد شوید، اگر نه یکی پسی دیگر ترور میشوید. بروید یک جلسه استراری تشکیل بدهید و به دولت کرزی مهلت بدهید یا در روش خود تغیر بیاورد وردنه به زوز تفنگ وادارش کنید. تا به کی گریه و ناله و رهبران سیاسی،علمی و... تانرا بخاک دفن کرده میگرید و فاتحه خانی میکنید. بدانید اگر دست بکار نشوید نوبت خود شما هم میرسد.
ذکریا

>>>   بلی راست است و شدیداَ جای تاسف است که یک شخصیکه ادعای کرسی ریاست جمهوری را دارد و حرف های کلان میزند اینقدر احساسات بر او غلبه کند که بدون اراد از خود سخن بگوید. آیا روزانه به چه تعداد از هموطنان مسلمان و مظلوم ما به شهادت میرسند، ایا آنها بخاطر این وطن رنج و مشقت را نشیده اند، ایا همین مردم نبودن که شما رهیران جهادی را حمایت میکردند؟ پس چرا به خون آنها کسی فریاد نمیزند؟ و غوغا بر راه نمی اندازد.
فضلی

>>>   داکتر صاحب عبدالله و امرالله صالح مردم را متوجه ساختند که طالب ها در کاخ ریاست جمهوری حضور دارند و باید مراقب باشند. تا از حادثات ناگوار بعدی جلوگیری بعمل آید. جالب است که هر روز کشتن افراد سرشناس ادامه دارد اما توجه شما را جلب نکرده ولی اظهارات داکتر صاحب عبدالله که خواهان قطع این ترور ها شده حس کنجکاوی شما را برافروخته آفرین برشما
وردک

>>>   داکتر عبدالله و هوادارانش توسط همان آی اس آی کشته خواهند شد که چند سال قبل با تمویل از طریق آن دولت داکتر نجیب الله را سقوط دادند کسیکه سالها با آی اس آی مبارزه کرد و از وطن خود مانند یک شخص وطن پرست دفاع کرد. نمونه آنرا میتوان جنگ جلال آباد و خوست نامید.
وطن دوست

>>>   عبدالله و صالح دیگر جای در سیاست افغانستان ندارد، به این احساسات خود نشان دادن که این دو شخص در تمام عمر اشخاص ملی نمیشود
علی کامرانی

>>>   طوریکه لازم بود مقدمات جنازه استاد ربانی با مراسم خاص وویژه انجام گردیداما زمانیکه موقع دفنجنازه رسید بانهایت بی حرمتی به خاک سپرده شد . موضوع واضح بود تا در ادامه مقدمات باقیمانده مراسم نیز به شکل بسیار ارام ورسمی ادامه میافت وبعداز دفن طوریکه شریعت اسلام تقاضا مینماید توسط ملا امام سخنرانی وهمه محل را ترک میکردند اما شما ببینید که حتی در مراسم تشییع جنازه نیز سو استفاده سیاسی صورت میگیرد وبه نفع حزب وتنظیم بهره برداری میشود وتحریکات برای ادامه جنگ صورت میگیر د انهم در مراسم جنازه قهرمان صلح

>>>   دوست عزیز بسیار بجا گفته اید اینها کسانی هستند که می خواهند مردم را علیه دولت کنند و اوضاع را از این که است بد تر کنند

>>>   ننګیالی از کابل
در افغانستان عزیز ما اګر کسی خدمت میکرد امروز ما مستعمره نمیبودیم حامل تمام بدبختی ها همین چند رهبر که هالالقب قهرمان صلح داده میشود میباشد
در زمان ریاست جمهری اش کابل عزیزرا به ویرانه تبدیل کردند
حالا لاف از ازادی وطن میزنند

>>>   محتر م نو یسند ه سر مقا له !
شما ا ز کسا نی تو قع شخصیت عا لی و با متا نت د ا ر ید که ا صلأ به د اشتن آ ن معتقد نیستند . لطفأ عملکر د و گذ شته ا ینا ن ر ا بیا د بیا و ر ید ، بعد تو قع و قضا و ت کنید .

>>>   این یک نوع استفاده جویی های سیاسی هست ، که می خواهند از احساسات پاک مردم علیه انانیکه با ایشان رقابت سیاسی دارند بهره ببرند، ورنه همه می دانیم که عبدالله عبدالله و امرالله صالح تا دیروز جز از این نظام بود و با نظام مشکل هم نداشت . این ها تا زمانی که در قدرت بودند یک روز صدای شان نه بر امد که نظام فاسد است. امنیت ملی که امروز داریم جدیداً بوجود نه امده همه دست پرورده ها و شاگردان آقای صالح هست . آقای صالح به جای این همه غوغا باید امنیت ملی را چنان توانا می ساخت که نه تنها خون آقای ربانی بلکه خون هر مرد و زن این سرزمین دیگر ریختانده نمی شد.
امن معتقد هستم اگر آقای کرزی این دوتا را دوباره شامل نظام حکومتی سازد . مشکل حل خواهد شد و ازدید این ها نظام اصلاح خواهد شد.

>>>   هم اين شعارها ازسو دل بود

>>>   به قوم پاک وسر بلند خودم تاجک های باوقار سلام!
لعنت به آنهای که به ما و به شهید ما وبه سیامتداران ما خندیدند!
ای قوم بیدارباشید که از مرحوم حبیب الله خان کلکانی تا استادشهید ربانی همه راه سرخ شهادت وایثاراست برای آزادی،
بیایید دست به دست هم بدهیم وازتفرقه هذرکرده این دشمنان قسم خود وهمه فارسی زبانان (اوغان ها) را به خاک مذلت بگذاریم.
صمد ازشمالی

>>>   slam,
هميشه با شهادت شهيدان قوت اسلام مستحكمتر ميگردد چونكه جون شهيد خبر حق را به ديگران ميرساند.

>>>   خداوند را شکر میکنم که در این حادثه دردناک و غم انگیز بار دیگر چهره کسانی که دم از تمدن و رهبری جامعه را میزنند و همیشه دو لتمردان را به بی کفایتی متهم میکنند برملا شد وبه واقعیت ثابت کردند که ایشان به تنها لیاقت رهبری جامعه و حکومت کردن را ندارند بلکه در مقابله با حوادثی اینچنین به راحتی تحت تاثیر می آیند و خدا میداند در آن زمان اگر بر سر قدرت باشند چه تصمیمات عجولانه و بیخردانه ای رابگیرند. من خود یکی از هوداران داکتر عبدالله بودم اما بسیار متاسفم که این شخص بسیار ضعیف است.
اکبری از هرات

>>>   از حق نگذریم بهترین کار کردن اگر در این احساساتی نمی شدند کی میشدند؟
جمیل از دبی

>>>   آ نچه و ا قعیت بو د مخا لفین و هو ا خو ا ها ن ا ین آ قا یو ن یا د آ و ر شد ند . بر ا ی من چیز ی بر ا ی نو شتن نگذ ا شتند . بنأ با ید ا ز آ نچه گفته شد د ر ک نما یند که د ر بین ملت محبو بیتی ند ا ر ند . بر و ند با ا ند و خته چو ر و چپا و ل خو د د ر د یا ر غر ب به عیش و نو ش مصر و ف گر د ند . ملت مستعضف ر ا بگذ ا ر ند که ستم ها ی آ نها ر ا د ر ما ن کنند .

>>>   برادران گرامی هیچ خودرا درسرندهید بیان تاریخ زمان کاردارد جنایات همه آنها ثبت تاریخ خواهد شد و انهارا نفرین خواهد کرد
مهاجر افغانی در ایران

>>>   با شعار ها چیزی بدست نمیاید بیاید متحد شویم و از اصلاح کردن خود شروع کنیم تا خود ما اصلاع نشویم هیچ کس دیگر را اصلاع کرده نمیتوانیم
م ن ت از کندز

>>>   اصلاً این آقایان داکتر عبدالله و یونس قانونی و غیره یاران آنها از سال ها قبل از تنظیم جمعیت اسلامی انشعاب نموده بودند و تحت رهبری شورای نظار فعالیت مینمودند اگر این جنابان استاد را دوست میداشتند و آرمانهای استاد را بر آودره میساختند پس ضرور به انشعاب آنها چه بود در حقیقت این شعار ها همه عوام فریبانه اند و جز استفاده جويی کدام چیزی دیگر نیست.
حق گوی

>>>   هموطنان گرامی٬
جای نهایت مسرت است که ازینطریق افکار و نظرات هموطنان به نماییش گذاشته میشود.وپا بررسی از نضرات متفاوت آنان به شکل بیطرفانه اگر قضاوت شود چنین نتیجه میتوان گرفت:
۱- خود حاظر شدن ووقت را ضایع کردن به ارتباط اوضاع و احوال کشور ٬ نظر دادن ومطالعه کردن افکار دگر هموطنان ولو که دگر ایشند٬ عشق و محبت شان را و لو در هر جای دنیا که هستند نشان میدهدکه بیشک قاب تمجید است.
۲-هر کدام په جز عده محدودی که سری میزنند و دشنامی میدهند ومیروند٬ باقی بخاطر برون رفت از
بحران دامنگیر شده مادر وطن تبادل نظر میکنند و به امید این اند که اگر صدای شان روزی اندیشه دیگری را تغیر بدهد تا وطن وهموطنانشان زود تر به منزل مقصود که همان افتخار و وحدت مردم افانستان است برسند.
۳- آنچه نگران کننده است٬ شیوه برخورد شان با همدگر وطرز پیشنهاد شان به بزرگان٬ رهبران سیاسی٬ و کسان مطرح در اوضاع سیاسی کشور هست.به یقین کسیکه مورد نظرم میباشد همین لحظه با خواندن جمله پیشتر پیش ازینکه مطلب خود را گفته باشم من را مورد هتک خود قرارداده ودر دل میگوید کدام پزرگ٬ کدام رهبر....
دوستان عزیز بیش از سی سال هست که مردم ما رنج دربدری را میکشند٬ هنوز هم دریای خون ملت ما بدست دشمنان وطن روان است٬ منتظر کدام روز هستی که دست آشتی په هموطنت بتی په نظرش احترام قایل شوی٬ قومش را توهین نکنی ٬ بزرگش را دشنام ندهی٬ تا عین پرخورد را با تو کند.
بنا خواهش من فقط همین هست که با احترام گذاشتن به همدگر قبل ازینکه ناوقت باشد درین لحظ حساس بلاخره بعد از سی چهل سال تحویل نگرفتن واحترام نگذاشتن طرف دیگر ازجمله به افراد واشخاص مطرح سیاسی کشورت دست بردار شده٬ دشمن اصلی تان را که همان طالب٬ القاعده٬ پاکستان وهموارکننده برنامه های شوم اوشان میباشند سازید.والا همان خواهد بود«دزد سوم آمد خرشان را زد وبرد».که چنین مباد.
شفیق

>>>   زنده باد داکتر صاحب عبدالله

>>>   خراب و برداد شود كسانيكه در مصايب و بد بختي ها در افغانستان دست دارند الله قهار غضب خود را مخصوص همان سياستمداران وحكومتداران متجاوز وظالم يكه حقوق حقه اي همسايگي را زير پا نموده و درگمراهي و بربادي و ذلت وخواري؛ تفروقه افگني در خاك افغانستان مستقيما'و يا توسط عمال و مزدوران شان اقدام ميكنند نمايد امين وملت مسلمان مارا در راه رضاع و خشنودي خود توفيق كامل عطا نمايد امين

>>>   ... بر کسانی که برای نا آرامی افغانستان تلاش می کنند و از دید تعصبانه به مردم و دولت نگاه می کنند.
RaMGroup

>>>   داکترعبدالله درظاهرابرازغم واندوه میکردوفقدان ربانی رابهانه ی برای اعاده ی حیثسیت بربادرفته اش کرده ودراحظات به خاک سپاری وی مرتب عربده میکشید تا جلب توجه کندوبعنوان کلان قوم درمیان قوم تاجیک جاخوش کند. حقیقتاایشان فردی خود خواه وبشدت متعصب است.
/م/ ا /ف.ازایران.

>>>   برادر محترم کدام شخصیت همان شخصیت که مسعود را فروخت یا کابل را به بیرانه تبدیل کرد در اندوالای مسعود که قهرمان ملی می نامد شخصیت و انسان خوب است این را می مانیم به تاریخ خو تاریخ هویدا اس
مممم از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است