وفات وزیر سابق اطلاعات و فرهنگ
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۰۱    ۱۳۹۰/۴/۶ کد خبر: 23853 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عبدالمجید سربلند، وزیر سابق اطلاعات و فرهنگ بر اثر بیماری سرطان در هفتاد و دو سالگی در امارت متحده عربی وفات کرد.

قابل ذکر است که جنازه مرحوم، از امارات متحده عربی به کابل انتقال داده شد.

عبدالمجید سربلند در سال 1318 در شهر قندهار دیده به جهان گشود، تحصیلات ابتدایی خود را در قندهار و تحصیلات عالیش را در دانشگاه کابل سپری نموده است.

همچنین براساس اطلاعات باختر، وزیر سایق اطلاعات و فرهنگ در پست های بلند دولتی ایفای وظیفه نموده است.

هنگام انتقال جنازه مرحوم در میدان هوایی بین المللی کابل، انجینر محمد یوسف پشتون، وزیر مشاور در امور ساختمانی و لوی درستیز قوای مسلح اشتراک کرده بودند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   روحش شاد ، در زمان متصدی وزارت رشوت نخورد وپا بند اصول ، قانون و اهداف مردم افغا نستان بود.
اکبر مها جر در جمهوری اسلامی ایران

>>>   خداوند رحمتش کند
اما بسیار زیاد در دوران طالبان خیانت کرد و در حق تاجکان جفا کرد اثاری نوشت که سر تا سر دورغ بود
امروز همه می فهمند پشتون چقدر است
تاجک چقدر است
ازبک چقدر است
هزاره جقدر است
باز هم خداون مغفرتش کند یک مسلمان بود

>>>   لوی درستیز چه معنا دارد؟؟ لطفآ این کلمه را اصلاح کنید

>>>   بلی، عبدالمجید سربلند یکی از شخصیت های کم نذیر کشورما است که، در فهم،صداقت،تقواه،وطن و مردم دوستی ، متعقد به ازادی، دموکراسی ، ترقی ، وحدت ملی و عدالت اجتماعی بود .
شخصیکه یگانه آروز اش نجات انسان زحمتکش از یوغ استثمار گران خون خوار بود . او دریک فامیل روشن فکر بدنیا امد و از دوران لیسه متواجه بی عدالتی و عقب ماندگی در کشور اش افغانستان شد . بخاطر ، نجات وطن از بدبختیهای گونه گون به صفوف حزب دموکراتیک خلق اگاهانه پیوست و در این راه با صداقت و ایمانداری در پهلوی دیگر رفقای خود بسیار عالی درخشید .
سربلند که فارغ التحیل فاکولته حقوق و علوم سیاسی بود ، وظیفه مقدس معلمی را نسبت به هر وظیف دیگر که از امتیازات فروان برخوداربود ، ترجیح داد تا نسلهای بعدی وطن را به روحیه وطن دوستی و وفادار به مردم خود پرورش دهد که ،در این کار وطنی بتمام معنی موافق بود .
مجید سربلند ؛ یک ضایع نه جبران شدنی نتنها به فامیل محترم خود بلکې برای جنبش مترقی افغانستان بحساب می اید .
روح شان زنده و خاطرات شان جاودان باد !

>>>   کسیکه از افغانستان است، معنای لوی درستیز را میداند که، چیست .
اگر خارجی باشد مهم نیست که ، معنایش را بداند .

>>>   در دوران حاکمیت خلق و پرچم هزاران دیگر اندیش سربه نیست , زندانی و شکنجه شدند. مردم ما دوران حاکمیت سیاه خلق و پرچم را از یاد نبرده اند. مسولیت از هم گسختگی و ناهنجاری های فعلی بر گردن خلق وپرچم است. این ها و همکیشان شان تا توانستند کشتند, ناروا و ستم بر مردم روا داشتند و حالا هم در فرودگاه از این جسد او استقبال رسمی بعمل می آید. متاسفانه سربلند و دیگر همدستانش در زمان حیات باید به دادگاه کشیده میشدند ... نمیدانم چرا مردم چنین قراموشکار هستند؟ و حتی جلاد نامدار خلق و پرچم اسداله سرورس با خاطر آرام در مهمانخانه صدارت لمیده است. واقعآ از این همه دورویی ها و ناهنجاری های اجتماعی کشور خود بستوه آمده ام.
زین همرهان سست عنصر حال دلم گرفت
شیر خدا و رستم داستان ام آرزوست
امید که مطلب ارسالی ام را بدون کم و کاست نشر کنید.
با احترام
تیمور پویا

>>>   عاملین اصلی بد بختی مردم افغانستان همین ها بودند خدا از ایشان پرسان کند

>>>   فکرمی کنم باپرسیدن یک سوال نباید که لوی درستیزیعنی چه؟ وی را خارجی قلم داد کرد. شاید بسیار ازمردمان هستند که باالقاب، اسماء ورطبه های نظامی آشنائی ندارند پس بهترآن است که تفهیم شود تانسبت دادن به یک خارجی وامثالهم.
به جواب دوست که پرسیدند لوی درستیزیعنی چه؟
لوی درستیز یعنی مسوءل عمومی سوق و اداره اردو
ح. س شبرغان

>>>   ای خاین وحدت ملی چگونه افغان استی که معنی لوی درستیز را نمی فهمی من متیقن استم که میدانی مگر چون کینه و نفرت که به زبان رسمی کشور داری قصدن چنین جنایت را مرتکب میشوی لطفا نشر نماید
سمسور از هرات

>>>   شمادرغفلت هستید عامل اصلی بدبختی خارجی یعنی کفاراست که بااسلام آشتی ناپذیر است اما جای افسوس است سالها ست یکتعداد وطنفروشان باآنها همکاری می کنند که حالاهم شاهید آن هستید !!!!!!!

>>>   نوشته تیمور پویا صد در صد درست وواقیت است. تمام این بد بختی هاییکه امروز در کشور ما است انگیزه ومنبع اصلی اش همین عمال خلق وپرچم بودند که تا توانستند آدم کشتند وشکنجه کردند. در اثر همین اعمال افراد خلق وپرچم است که کشور ما حدود 33 سال است که در آتش جنگ ونا امنی می سوزد. اگر اینها آدم نمی کشتند وافغانستان را به روسیه نمی فروختند مجاهدوطالب از کجا پیدا می شد؟ به هرحال سربلند وافرادی مثل آن باید به محکمه کشانده می شدند وسزای اعمال شان را می دیدند . اگر با این کلمات بخواهند در چشم مردم خاک بمالند و از این قبیل افراد به نیکی یاد کنند کور خوانده اند چون نمی توانند تغییر بدهند و تاریخ در مورد این اشخاص قضاوت خواهد کرد.
ر.غ.ی از کابل

>>>   قابل توجه اقای تیمور پويا ؛
در این شکی نیست که در دوران حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان در اغاز انقلاب ثور اشتیباهات صورت گرفت که من هم با شما همصداهستم کسیکه اگاهانه دست بجنایت زداده است باید محکمه شود .
مگر قضاوت شما؛ یک جانب دارد ، به این معنی که هرکسیکه که عضویت حزب دموکراتیک خلق افغانستان را درا بود ، باید محکمه شود بیدون اینکه ثبوت جرم وجود داشته باشد یانی .
اگر شما جناب قاضی القضات حد اقل کمی وجدان و همچنان کمی احساس انسانی و انصاف داشته باشید ، پس شمایان که بنام دین اسلام و ازادی وطن علیه حاکمیت مردمی بکمک مسقیم دشمنان دین اسلام و افغانستان جهاد؟ کردید ، سؤاستفاده از نامهای مقدس چقدر معلیمین، مامورین دولت ، دهقانانیکه از طرف دولت برایشان زمین توضع شده بود، اقارب بیگناه حزبیها را در دهات...... سربه نیست کردید؟ به همین نامهای اسلام و وطن تما م سروت ملی را یاغارت کردید یا به اتش کشیدین، مثالهای زنده ان فجایع تان بعد از سقوط یگانه حکمیت مردمی درتاریخ افغانستان است .
شهر کابل با مردم باشرف اش یکجا بخاطر اعمال وحشیانه تان ، سوخت . به ناموس مردم تجاوز صورت گرفت، ثروت ملی یا غارت و یا توسط شما به دشمنان افغانستان و بادران تان تحفه کردید .
ادمکشی، قاچاق انسان، مواد مخدر، غصب زمینهای دولتی .... تا هنوز ادامه دارد .
اقای تیمور جان پویا ( موئیست جهادی)؛بنظر شما ،شما و دوستان جهادی دیروز و امروز شماکه، اسلام و وطن را وسیله بخاطر اهداف شوم خودقرار دادن که درنتیجه دوران جهاد (ادمکشی) تان و امروز در دوران دموکراسی بادران غربی تان مرتکب ملیونها جنایات و خیانت های ملی شدند ، باید بئت داده شود ؟؟ . قبلأ از نشر نظرم از افغان پیپر متشکرم . حبیب

>>>   یک فاشیست بود

>>>   زبان پشتو نه زبان رسمی کشور است و نه زبان اکثریت مردم افغانستان یک زبان ....که نه .....دارد و نه ادبیات فقط یک چند انسان .....مثل احمد شاه درانی ، رحمان ، خوشحال ختک و دیگران که همه ان ....بوده اند حال منحیث یک شخصیت علمی در تاریخ یاد میگردد.

>>>   هموطن محترم حبیب!
به نظر بنده کودتاه ثور مانند میکروب ایدز بود که تمام وجود کشور ما را منتن کرد. سرمایه های مادی معنوی ما به پلیگون های پلچرخی و دیگر قبر های دسته جمعی سر به نیست شدند و عنص دست نشانده خلق و پرچم بجای اینکه به مردم و منافع ملی خود فکر کنند , زیادتر به منافع شورروی فکر میکردند و بصورت لاینقطع آواز های گوش خراش دوستی افغان شوروی سر میدادند. به نظر آقای حبیب که حتما عضو اسبق خلق و پرچم بوده اند, کشتن انسانهای بیگناه, دربند کردن روشنفکران و دیگر اندیشان جنایت نه بلکه اشتباه است. چرا شما تا هنوز اعترف نمیکنید که در زمان ما جنایات بیشمار صورت گرفته, باید بین اشتباه و جنایت های ضد بشری تفکیک قایل شوید. حتی پرچمی ها در زمان داود نیز در تار وپود آن رژیم ریشه دوانده بودند و قتل و شکنجه مرحوم میوندوال توسط صمد اظهر و فیض محمد از سران پرچم ووزیر داخله زمان داود و خلقی ها یک از این موارد است.
طوریکه در بالا اشاره نمودم زمانیکه وجود یک کشور ضعیف و نحیف شد رشد هر نوع مرض و حتی امراضیکه مقابل معافیت داشت , امکان پذیر است, وگرنه گلبدین و برهان الدین , طالب و امثلهم در بین مردم جایی نداشتند. کدام جنایات ضد بشری خلق و پرچم وزنه کمتری در ترازو عدالت نسبت به جهادی ها و طالبان دارد؟ کدام خلقی جنایتکار در زمان پرچمی ها به دادگاه کشانیده شده است؟ مگر همین اسداله سروری معاون کارمل, بعدآ سفیر افغانستان در مغولستان و لیبی نبود؟
مگر در زمان کارمل هزاران استادان دانشگاه, دانشجویان و متعلمین و سایر اقشار مردم تغذیب اعدام و شکنجه نشدند؟ مگر کسی جرعت داشت که روی حرف یک حزبی حرف بزند.
آقا حبیب امیدوارم که بین جنایت و اشتباه فرق قایل شوید . و حالا بر علاوه اینکه به جرم تان اعترف نمیکنید از مردم میخواهید که مدیون و بدهکار تان نیز باشند. بس است روی زخم مردم بیشتر ازاین نمک مپاشید.
از مسولین محترم شبکه اطلاع رسانی افغانستان تمنا میکنم که مطلب ارسالی مرا بدون تصحیح و تصرف نشر کنید. از لطف تان قلبا تشکر!
تیمور پویا

>>>   آقای مجید سربلند"سرافگنده" وطندار آقای پشتون است. برای آقای پشتون خون غلیظتر از آب است و چون آقای سر افگنده هم از قندهار بود به استقبال میت ایشان به فرودگاه شتافتند.
محمد ناصر از هرات

>>>   نخست به این هموطن مرحومی از بارگاه خداوند بهشت فردوس را تمنا میدارم و بروح شان دوعا میفرستم .
دوستان محترم ! باور کنید که، تااکنون من در هیچ کدام حزب، تنظیم ،گروه، سازمان،عضویت نداشتم و نمیخواهم داشته باشم .
دلیل این بیطرفی مطلق ام از لحاظ سیاسی ، به معنی بی تفاوتی در ۳۳ سال که گزاشت به حوادث دلخراش در میهنم نیست . به این خاطر است که، درسال های ۵۰ که من متعلم مکتب بودم از همدورانم چندین بار به جناهای خلق و پرچم دعوت شدم ، مگر بنده که همیش بیک فکر عدم وحدت این دو جناح حزب دموکراتیک بودم ،از دعوت کننده گان سوال میکردم که، اگر شما واقعأ به وطن میخواهید مصدر خدمت شوید به انهم که یک مرام دارید ، پس چرا واحد نیستن ؟
انهابجواب کم وبیش قناعت کننده میپرداختن ، مگرمن در صداقت شان تردید داشتم .
به هرصوت ،به همین ترتیب احزاب دیگر بطور مثال : چپ افراطی ( ماویست ) که نتنها به دو گروپ تقسیم بودند بلکه ، هر سرگروپ شان یک رهبر بود .
چرا بنده چنین یک برداشت از ماویستها دارم ؟ بخاطرییکه دو پیرمامایم و یک پسر کاکایم که یکی در گروپ مجید کلکانی و دو دیگر که باهم برادر بودند در گروپ داکتر فیض تنظیم بودن .
گاهگاه ما در روزهای عید باهم سر میخوردیم ، باورکنید که جروبحث بین انها چندین بار تا سرحد قطع رابطه فامیلی شده .
هرکدام اینها فکر میکردن که از رهبرن دست اول ماویزم هستند، وختیکه از من دعوت میکردن ، من درجواب برایشان میگفتم که من نمیخواهم برخود بز بخرم . بعد انها میگفتن، این بهانه است او پرچمی شده ، من بیک لبخند برایشان میگفتم که، هرچه که شما فکر میکند .
در مور احزاب اسلامی ؛ من تاهنوز نمیدانم که، یک دین و یا مذهب چه ضرورت دارد به داشتن یک حزب سیاسی، درحالیکه قرن هاست که مردم دوطالبانه از صداقت یک دین را پذیرا میشود . بخصو ص در افغانستان از چنین احزاب اسلامی که هر ملا و یا طالب مسجید یک حزب اسلامی داشت و فعلأ هم چنین یک بدبختی بخاطر منافع فردی در وطن ما ادمه دارد .
بدین اساس اینجانب که در حزب یکه اخیر اسم خود اسلامی داشته باشد هر گیز عضویت اش را نه خواهم پذیرفت بخاطرییکه ، این یک سواستفاده از نام دین مبین اسلام است .
درباره احزاب ، ناسیونالیست ؛ بطور مثال : افغاملت و یا ستم ملی ،من نمیدانم که این اقایون در مورد تاریخ ناسیونالیزم کمی معلومات دارن یا خیر ؟لطفأ به سالهای جنگ اول و دوم جهانی مراجه کنند، تا باخبر شوند که ناسیونالیزم اخر اش فاشیزم است وبس .
دوستان گرامی !
ما وشما در ۳۳ سال اخر ، شاهد حرف و عمل این همه احزاب بودیم ،هرکدام اینها داخیل در حوادث درد ناک پیش از بقدرت رسیدن و در دوران قدرت شان بودن . هیچ حزب یا گروه سیاسی از این حقیقت چشم پوشیده نمیتواند .
اگر مخالفین حزب دموکراتیک ، انها متهم به نوکر شوری متهم میکنند، پس انها یعنی احزاب مخالف شان نوکر غرب ،امریکا، عرب، ایران ، پاکستان، چین نبودند؟ ونیستند ؟
اگر ما خلق و پرچم را به جنایت و خیانت متهم میسازیم که یکتعداد شان خیانت کردن و جنایتکار بودن ، پس مخالفین شان که روزی صدها راکت را بالای شهرها فیر میکردند، راه هار مسدود میکردند، پایه های برق و بند برق، پل ،مکتب........... را بااتش میکشیدن ویران کردن ، کار مندان دولت را در یک محکمه سحرایی بدار اویزان و یا زنده پوست میکردن ، به مرتکبین چنین جنایت چه عمل صورت باید بیگرد ؟محکمه و یا عفو شوند ؟
ما باید یک چیزرا فراموش نکنیم که، وطن از ما چه میخواهد ؛ تامین امنیت ،صلح،باسازی؟ و یا انتقام جویی ؟
داکت نجیب الله که من شخصأ به او در سالهای اخیر قدرت اش احترام قایل شده بودم چنین میگفت که : خون به خون نمیتواند شُشت ! ! !
من به تائید این حرفهای پرمعنای داکتر نجیب بشما ها که ، مصروف عقده گشایها هستین ،ا گر یک کمی احساس وطنی و انسانی داسته باشید، باید در فکر وطن و مردم باشید که از این حالت درد ناک که بجز مردم از رنج ،فقر، بدبختی چیز دیگر ندارد ، نجات دهید .
اگر کسی ادعای را داشته باشید که، من یا فامیلم در دوران احمد و محمود متضرر شده ، پس برایم نشان دهید که کی از جانب کی متضرر نشده ، بشترین متضررین مردم عام که در هیچ گروه عضویت نداشتن ، بودن .
وختیکه مردم شما همه احزاب و گروه های که در بدبختیها داخیل بودن ، میبخشند شماها دیگر کی هستین که در مقابل اکثریت مطلق استاده میشوید؟ شما یکبار از مردم تان پرسان کردن که کی رامیخواهد دوباره در قدرت بیبند ؟ مسلمأ که نی .
مردم خواهان به اصلاح شما کمونیسها هستند. هرکدام شان در شهرها و دهات میگن که ، انها انقدر پاک بودن که به دامن شان نماز خوانده میشود . این یک حقیقتاست که من در چندین سفرم بخاطر کارهای شخصی ام بسر چشم خود دیدم .
امیدوار هستم بمن همان مهر کمونیست را که به خلق و پرچم میزادن ، نزانین ، من کسی هستم که برای قضاوت در اینده اسناد و مدارک جمع اوری کنم . تشکر از توجه تان ، ارام و سربلند باشید ! ب
یطرف مطلق

>>>   بجواب آقای بیطرف مطلق !
بنی ادم اعضای یکدیگر اند چو در آفرینش ز یک جوهراند
چو عضوی بدرد آورد روزگار دیگر عضو ها را نمانند قرار
تو کز محنت دیگران بیغمی نشاید که نامت نهند آدمی

از طرز انشأ و نوشته مطلق بیطرف پیداست که اولا ایشان بیطرف نیستند و ثانیا کوشیده اند که با ذکر جنایات احزاب جهادی و طالبان کوشیده اند که جنایات زمان خلق و پرچم را کم ارزش جلوه بدهند و ثالثا به نظر میرسد که از سواد و دانش کافی برخوردار نیستند.
جنایت, جنایت است تحت هر عنوان و عقیده ایکه باشد . جنایتکاران جنگ دوم جهانی تا هنوز مورد پیگرد قرار میگیرند . مگر تفاوت بین جنایت زرعجم قاتل معدوم ایکه ده ها هموطن بیگناه ما را در کابل بانک جلال آباد به رگبار بست و یا دستگاه آدم کشی اگسا و خاد صدها هموطن بیگناه و بیدفاع مارا در تاریکی شب در کشتارگاه های پولیگون پلچرخی و سایر محلات به گلوله می بستند؟ هر عضو خلق و پرچم خواه بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این جنایات سهم دارند و جز و پرزه کوچکی از این ماشین جنایت بودند و داکتر نجیب یک قاتل بیرحم بود که دستگاه آدمکشی خاد را رهبری میکرد. این نرمش و کرنش که در آخر زمامداری خود نشان میداد بخاطر قطع کمک های شوروی در زمان گربچوف بود این بخاطر بیدار شدن وجدان نجیب و یا سایر حزبی ها نبود. خلق و پرچم چنان فرمابردار ماسکو بودند و چنان ناروا به مردم کرده بودند که مردم حتی حرف درست شانرا باور نمیکردند.
جنایات احزاب جهادی و طالبان بر همگان هویداست اما این به این معنی نیست که خلق و پرچم از بار سنگین جنایات نابخشودنی خود رهایی یابند. احزاب جهادی و طالبان محصول کشت خلق و پرچم اند. هموطن ما آقای تیمور پویا در باره اشاره کرده اند.
و حالا نیز سر کرده های خلق و پرچم که بگفته " بیطرف مطلق" بدامن شان نماز خوانده میشود با خود و وابستگان خود به غرب و سایر کشور ها فرار کرده و و سرگرم مجالس باده گساری و تجارت اند و گهی ناگهی برنامه پالتاک را باز کرده به این و آن فحش داده و برای خود دلگرمی درست میکنند.
امیدوارم که بیطرف مطلق که حتما در کدام کشور غربی پناهنده شده , از خواب غفلت بیدار شده و از ماستمالی و کتمان جنایات خلق و پرچم بپرهیزند .
عاطفه کسی ایکه شوهر , برادر و پدر اش در زمان حاکمیت خلق و پرچم ناپدید گشت و یگانه فرزند ما هر گز روی پر را ندید.

>>>   کسانیکه کمونیست بودند ، در حق مردم افغانستان جفا های نابخشودنی کردند- نه تنها با مردم که با خدا، سر عناد و دشمنی جنباندند و شرک آوردند و لینین و مارکس و امثال انها را سجدگاه خویش ساختند- مطمئینأ خدا آنها را نمیبخشد- مجید سربلند، امروز سر به زیر است! نه تنها در مقابل خدای توانا و دادگر بلکه در مقابل مردم مظلوم و رنجدیدۀ افغانستان.
هر که باشی و ز هر جا برسی *** اخرین منزل هستی این است.
آدم شناس

>>>   اكر يك خلقي ... توبه كند جنايتش بخشوده ميشود زيرا كه رسول خدا فرموده اند الاسلام يجب ما قبله يعني مسلمان شدن جرم و عصيان دوران كفر را محو ميكند اما بر خلاف يك مسلمان وقتي مرتكب جنايت ميشود ان اشتباه نيست ان بخشش دنيوي ندارد وفق شريعت غراي نبوي بايد همه جهادي ها و طالبان كه مرتكب قتل و تخريب شده اند يا قصاص يا حد اقل ملزم به اداي ديت و تغريم و تعزير شوند-
ملا عبدالباقي

>>>   ملا باقی نوش جانت!
شکنجه گر سابق خاد و ناقص حقوق بشر تا دیروز همنوعان ات شکنجه و تعذیب میکردی و تحت نام پیشرفت و ترقی به چشم مردم خاک میپاشدید و حالا دین و مذهب را مورد تمسخر قرار میدهید. آفرین به این دیده درایی تان و همه ناقصان حقوق بشر که بسان تو منقار های خویش را به خاک مالیده و هر کدام تلاش دارید که چهره بیگناه و انسانی از خود جلوه بدهید.
خون نا حق دست از دامان قاتل بر نداشت
دیده باشی لکه های دامن قصاب را
تیمور پویا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است