نظر شما راجع به فیصله نهایی دادگاه ویژه
موضوع هفته: 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۲۵    ۱۳۹۰/۴/۵ کد خبر: 23773 منبع: پرینت

پانزدهمین موضوع هفته شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper ) در سال 1390 هجری خورشیدی مصادف شده است با اعلام نتایج دادگاه ویژه پیرامون تقلب های صورت گرفته در انتخابات پارلمانی کشور که سال گذشته برگزار شد.

پس از شش ماه انتظار دادگاه ویژه انتخاباتی روز پنجشنبه نتایج بررسی هایش را درباره تقلبات انتخاباتی پارلمان اعلام کرد که براساس آن 61 تن از نمایندگان فعلی پارلمان متقلب شناخته شده و 61 نفر نامزد معترض جایگزین آنان شده اند که لیست اسامی آنان در سایت مشروحا موجود است.

سوال این موضوع هفته این است که به نظر شما آیا فیصله نهایی دادگاه ویژه صحیح می باشد یا خیر؟ آیا براساس این نتیجه حق به حقدار می رسد یا باز هم تقلب و رشوت سبب جایگزینی ها خواهد بود؟ و سوال دیگر اینکه براساس شناختی که شما از حوزه های انتخاباتی ولایت خود دارید، آیا می توان اینگونه تصور کرد که نامزدانی که قرار است جایگزین شوند، واقعا رای آورده بوده اند؟


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   عمل بسیار نیک است بازنده گان باید محاکمه شوند تا در اینده هچوقت چنین....... را نخورند

>>>   دادگاه شخصی و لجبازی احمقانه.

>>>   این محکمه آبروی همه وطنداری مارا برد. پارلمان با تأیید و حضور خود رئیس جمهور گفتنی افتتاح شد. وتوسط خود همین آدم محکمه خصوصی نیز تشکیل شد؟!
چرا با آبرو و حیثیت مردم وطن ما بازی می کنند؟؟؟؟؟

>>>   ازانجا که ریاست جمهوری کرزی محصول تقلب است بنابران هر محکمه ایکه از جانب دولت او تعیین گردد نا مشروع و تصمیماتش غیر قانونی میباشد. به نظر من نمایندگان حاضر مردم در شورای ملی باوصف یکسلسله تقلباتیکه در انتخابات گذشته صورت گرفته مشروع تر و قانونی تر از ریاست جمهوری کرزی میباشد .
کریم

>>>   کرزی صاحب به هرکدام وکیل صاحبای معترض یگان چوکی خوب دیگه بدهد . تا دهن شان بسته شود.
ناصری

>>>   فیصله محکمه خاص رادرمورد تخلفات وتقلبات انتخابات ولسی جرگه سال 1389 صد فیصد تایید میکنیم وانرابه نفع مردم افغانستان میدانیم

>>>   با سلام و عرض احترام خدمت شما و تمامی مردم افغانستان:
بلی درست هست و کاملا درست هست من طرفداری از هیچ کدامشان نمیکنم چون خودم با تمام درکی که دارم خوشبختانه و خوشبختانه به هیچ یک از انتخابات افغانستان شرکت نکردم از همان اولین انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و شورایی ولایتی و این انتخابات که من انرا اخرینش میدانم و با ایمان کامل میگویم که دیگر انتخاباتی وجود ندارد. ولی افرادی که از هرات دوباره به پارلمان افغانستان راه یافتن تا جاییکه من میدانم حق شان بود و کسانیکه از پارلمان خارج شدن واقعا حقشان هست با دلایل محکم و چشم دید خودم میگویم من به انتخابات سهم داشتم و به نفع چند کاندیدا تقلب گسترده ای کردم ولی خودم رای ندادم چون میدانم پارلمان قانونی نیست و نخواهد بود و نخواهد شد
مخصوصا اقای مجیدی بیاد دارن که چیکار بود که نکردن بخاطر رفتن به پارلمان و خانم بارکزی رو میشناسیم دیگر عاجتی به گفتن نیست با بیرون شدن این دوتن من نهایت خرسندم .
گفتنی ها زیاد است و این را تمامی مردم افغانستان میداند که این نامردان بزرگ نا جوان مردانه میکشن و گرنه من تمامی شواهد و حتا کلیپ های ویدیی و عکس های کمره ای در دست داشته ام را برملا میکردم . ولی جناب ها میدانند و مرا میشناسن . حالا بگذریم هرچی بوقتش خواهد رسید . یک چیز تمامی مردم شریف و با ایمان افغانستان بدانند منظورم مردم عوام و بی غرض هست که من و گروهی که با من همکاری میکنند اینشالله به وقتش حق همه را بدست شان خواهیم داد .
با احترام اسدالله از هرات

>>>   کرزی میخواهد که از طریق دادگاه ویژه ، از یکطرف کمیسیون انتخابات و مهمتر از همه آقای معنوی را ( که نه به زر تسلیم شد و نه به زور و نه به مقام های وعده شده ) به این شکل بد نام بسازد و از طرفی هم با جعل و تقلب ، افراد و اجنت های گوش به فرمان خودرا منحیث نماینده های ملت به مجلس معرفی کند.
اگر کرزی و کرزیان بالای کمیسیون انتخابات اعتبار ندارند پس دیگران نیز بالای رئیس و اعضای دادگاه ویژه که از گماشتگان شخص کرزی و نوکران گوش به فرمان او هستند و در مقابل پول و وعده های چرب و نرم از همه چیز خود تیر هستند ، نیز نمیتوانند که اعتبار داشته باشند.
رئیس و اعضای دادگاه ویژه شرم ندارند و خجالت نمیکشند. با دست کاری و جعل و تقلب میخواهند که نا حق و ناروا یکعده را بازنده و گماشتگان کرزی را برنده اعلان کنند.

>>>   کرزی کاری کرد که دیگه هیجکس به پشتونها اعتماد نخواهد کرد.

>>>   ۱۰۰٪ د ر ست است فیصله محکمه اختصا صی با ید ریس و اعضا کمیسو ن انتخا با ت و کمیسو ن شکا یا ت محا کمه و به دار زده شو ند .
شیر علی

>>>   قابل توجه تمام دوستان عزیز:
محکمه اختصاصی مکمل یک جانبه فیصله نموده است که نموده مثال قرارذیل است:
1- بتعداد (4) نفر وکیل جدید ازولایت غزنی که هرکدام پاین تر از (3000) رای داشتند که حالابرای آنان این محکمه بالاتر از (12000) رای پیدانموده است که این نماینده گان مکمل شامل برادران پشتون میشوند درحالیکه بعد از راه یافتن (11) نماینده ولایت غزنی تماماً ازبرادران هزاره آرای دومی را داشتند که ازآنهایک نفرهم درلیست محکمه خاص وجود ندارند.
2- درولایت کابل همه برنده گان شامل برادران پشتون بوده وبازنده گان اکثراً ازبرادران تاجک میباشند .
3- درسایرولایات ازهرقوم که هستند آنعده کسانیکه معامله گر واز نزدیکان جناب کرزی هستند برنده ومتباقی بازنده هستند .
4- درولایاتیکه ازبرادران پشتون حضور ندارند مانند پنجشیر،بامیان،دایکندی،پروان وغیره.......هیچ تغیرات در آرانیست چون چی فرد قبلی برنده باشند ویاشخصی دومی برای جناب هردو گل یک چمن است پس تغیرات لازم نیست.
پس نظرشمادوستان این محکمه درست فیصله نموده یاخیر؟؟؟؟؟؟؟
سیدعصمت الله (جاغوری)

>>>   در واقع اگر ریاست محترم جمهوری اسلامی افغانستان، عاقل و سرعقل بود؛ به دغدههای گذشته در رابطه با انتخابات پارلمان، بخاطر مصالح عمومی کشور، پایان می داد و به دنبال یک جنگ خانمانسوز و ادامه جنجالهای بی خردانه ای قومی نمی بود. مسأله توجه به انتخابات پارلمان افغانستان بعد از آنکه نمایندگان به چوکی تکیه زده اند اعم از آنان که قانونی راه یافته اند و از آنهای که نامشروع راه پیدا کرده اند، نشان از بی کفایتی رئیس جمهور کشور است.
رحیم از قم

>>>   در بعضی موارد که این قلم از نزدیک در جریان آن بوده است؛ فیصله دادگاه کاملا عادلانه هست. قرآن مقدس شاهد و گواست که رأی با بیست افغانی هم خریده شده. مسؤولی که رأی می خرید بیست افغانی پول میده نداشت، به طرف صد افغانی داد که رأی را به ... بده. همان نفر به پارلمان آمد. ولی دادگاه ویژه آن را بازنده اعلام کرده است. من در این مورد خدا را شاهد و ناظر می گیرم که کار درستی بوده است.

>>>   وقتی که خود ریس جمهور تقلبی کر ده باشد محاکمه فرمایشی فقط بخاطر آرزهای کرزی ایجاد شده و بس.

>>>   دوستان عزیز شش ماه گذشت خیر است وقت4سال این وکیل ساحب خلاص شود این وکیل صاحبان بازنده بیاید فیلن بطورمعاوین وکیل صاحبان پروزکارکند معاش شان را اقای کرزی میدهد خیر است بنام وکیل مردم میشناسد نام کافی است هیچ کدام این ها خدمت نمیکوند وسلام
ارش از هند

>>>   حکمه ویژه باید به وعده خویش پابند باشد

>>>   ادارات عدلی وقضایی باید هرچه زودتر تمام مادیات راکه اقای معنوی ازوکلای متقلب گرفته اند کشیده وخودش رادرمحضر عام به داراویخته ویاهم به عمرقید اورابه محبس پلچرخی روان کند تادراینده هیچکس جرات همچو یک خیانت وجنایت ملی رانکند

>>>   حکم این دادگاه صلیقه یی نباید اجراشود چون این دادگاه به اساس قانون اساسی کشور قانونی نمی باشدبنأ نباید حکمش اجراشود درصورت اجراشدن این حکم امکان دارد که افغانستان مثل دهه های قبل دچارجنگ های داخلی شود.
جواد از کابل

>>>   برادرما سید عصمت الله جاغوری چه مقبول تحلیل کرده است. راستی که همینطور است.
نجم الدین میثاق پنجشیری

>>>   چونکه تاسیس این محکمه اختصاصی غیره قانونی است لذافیصله اش هم باطل ومردوداست
یگانه نهادزی صلاح دراین موردکمیسون مستقل انتخابات است کرزی هم اعتبارش راازکمیسون اتخابات گریفته نه محکمه اخصاصی .
دراخیربایدیاداوری نمایم که تاوقتیکه کرزی درکرسی نشسته باشدکسی روی امنیت وثبات رادراین کشورنخواهددید.
هروی

>>>   سلام خدمت همه
دادگاه ویژه یک دادگاه سیاسی بوده که بنابر دستور رئیس جمهور بخاطر بوجود اوردن بحران و زیر سوال بردن مشروعیت پارلمان بوجود امده است.بناآ وکلای محترم این را بدانند و علیه محاکمه خود رئیس جمهور تقلبی اقدام نمایند
عبدالسلام احمدی مقیم هالند

>>>   یک کار غیر قانونی و غیر اسلامی

>>>   جهان سپاس از فیصله منصفانه محکمه ویژه خصوصا در راستای وکلای ولایت غور کاملآ دقیق و برحق فیصله نموده است
غوری

>>>   فیصله محکمه ویژه هیج جای گاه قانونی ندارد وتطبیق ان کشوررا به بحران می برد
احمد ولی غوری

>>>   هه هه هه هههههه!!
کدام آدم بی طرف و منصف است که از قوم بازیهای آشکار وکودکانه کرزی خنده اش نگیرد. شما گفتید و ماهم باور کردیم!!
مختار نبی زاده

>>>   تـــــــــــــجارت، تجارت است فقط تاجــــــــــــــــران تـــــــــــغيير ميـــــــــــكنند.
هرات

>>>   بنظر من این محکمه خصوصی آقای کرزی یکنوع زورگوی یک قوم خاص دربالای اقوام دیگرکشورمایان میباشدمثل همیشه اگرنه هیچ گونه مشروعیت قانونی ندارد.
احمدازتهران.

>>>   کار کمیسیون ویژه غیر قانونی است. کسانیکه هیج رای نداشت از طرف این کمیسیون برنده اعلام شده است که واقعاً افتضاح است. مثلاً داود سلطان زوی از غزنی که هیج رای نداشت و در منطقه جناب عالی اصلاً انتخابات برگزار نشد.
مسافر

>>>   >>> بهترین گزینه و راه حل معضل فعلی لغو پارلمان است. امید است ریس جمهور هرچه عاجل در زمینه اقدام نماید.

>>>   به نظرمن کاردادگاه ویژه دست اندازی های رییس جمهور درامورکاری قوه مقننه است زیراکرزی به این کارخود میخواهد پارلمان راتحت فشارقرارداده وهرنوع بی قانونی راکه میخواهد درکشور انجام دهد.
ثناءالله دانشور

>>>   کرزی صد فیصد مشکل روانی دارد که با دست خود اینگونه بحرانها ی بزرگ را دراین شرایط برای کشور خلق می کند. مگر چه می شود که یک دوره نمایندگان واقعی مردم نماینده پارلمان باشد؟ هم اکنون نیز که هیج اعتنایی به پارلمان ندارد. چرا خواهان تغیر آنست؟؟
بنیادی

>>>   بهترین راه حل این مشکل لغو پارلمان است وبحث
فیصل

>>>   با نظریات محترم سید عصمت الله جاغوری که کاملا منطقی و استوار بر حقایق میباشد، موافقت دارم. دوستان میتوانند به نظریات این برادر عمیقا توجه نمایند.

>>>   مگر با حکم محکمه کسی رأی می آورد. رأی های ریخته شده را باید شمرد که این وظیفه کمیسیون است نه قاضی.
سیدمحمد از ایران.

>>>   آقای غوری شما هم زیرسلطه جناب کرزی رفته اید که این محکمه را قبول دارید او وکلایکه از غور از سوی محکمه خاص راه به پارلمان یافته همه اش بی سیواد است که حتی نام خود را هم نوشته نمیتوانند که این باعث آبرو ریزی مردم غورمیگردد چون هرمنطقه از وکیلش شناخته میشود که آیااین وکیل چیقدر استعداد دارد اگروکیل کم استعداد باشد مردم آن محل شاید ازقرن 9 باشند ومردم وحشی مطلقی میشوند این اشتباه را نکنی عزیزم درگذشته نیز مولوی دین محمدوکیل بود چی تاج برسرمردم شریف وساده لوح غوریان گزاشت حتی یک روز هم درپارلمان حرف راجع به ولایت غور نگفت بطرف دیگران دیده از کارت های سرخ ،سبز وسفیدش استفاده میکرد .
فرزند غوریانی باستانی

>>>   محکمه ویژه ، امید واری برای براهت از قبیله و یک قدم جلوتر به سوی تجزیه .
ضمیر

>>>   به نظر من رای دادگاه کاملا ررست هست . مثال در ولایت نورستان 2وکیل دارد هردو وکیل هم از یک قریه بود .این امکان ندارد و ولسوالیشان بدست طالبان هست.
حالا حق به حقدار رسید//
ن.نورستانی محصل طب کشور دوست ترکیه.

>>>   نه خیر اینطور نیست. این محکمه رای های باطله و قرنطین شده را باز شماری کرده اند که غیر قانونی است.
اگر قرار باشد همه چیز شفاف باشد رویس جمهور هم مشروعیت ندارد و باید اتخابات برای همه چیز از نو شروع شود.
حق بین

>>>   جالب است کسانیکه قسم یاد کرده که محکمه ویژه قانونی است ومعنوی باید اعدام شود حتا نام خود را ذکر نکرده دوستان کرزی وتبار اش همشه از نام پاک قران اسفاده اسلام وکشور ما را در جهان نام بد ساخته اند اینست قانون پشتونوالای.
احمد

>>>   وظيفه محكمه ويزه بعد از اين جه است

>>>   كار بسيار نيك است خداوند ريس محكه را خير بده، و اقاي معنوي بايد محكمه و به دار اويزان شود.
۲ من از وطنداران عزيز ميپرسم كه چيرا از وكيلان متقلب طرفداري ميكند؟

>>>   در مورد محکمه خاص باید گفت که ریس جمهور کرزی این محکمه را برای مدت یک ماه ایجاد کرده بود تا تحقیقات شان در باره ادعا های کاندیدان معترض انجام دهند اما بنابر نظرداشت قانون اساسی و قانون انتخابات هیج ارگان دیگر حق ندارد تا در بروسه انتخابات مداخله کند بخیر از موارد جرمی که څارنوالی میتواند فقط موارد جرمی قضیه را تحت برسی بگیرد، بناً بعد از اعلام نتایج نهای توسط کمیسون انتخابات کار این محکمه غیر قانونی بوده،
در مورد شناخت از حوزه های انتخاباتی ولایت خود باید گفت که طبق معلومات از ولایت ما یک نفر که توسط محکمه خاص فعلاً برنده اعلان شده است اگثر صندوق ها او بخاطر اینکه در مراکز که رای بیشتر برده بود و در ان مراکز اصلا رایدهی نشده بود بنابر تهدیدات بلیند امنیتی و اوردن صندوق ها ی رایدهی بعد از 4 روز انتخابات به مرکز و شمار ش ان،
بناً فیصله این محکمه درست نبوده و بهران موجوده در کشور را بیشتر میکند.
با احترام

>>>   یک اقدام نیک است و روند دیموکراسی است

>>>   نمیتوانم بگویم عادلانه است یا نه!!
چون روند انتخابات و روند محکمۀ خاص شفاف نبود.
امااینرا بصراحت میتوانم بگویم که
این جدال میان قوای سه گانۀ کشور تنها تضعیف بیشتر روند اجرای این قانون اساسی نیم بند و نوین کشور را در پی خواهد داشت.
(غ/م)

>>>   دادگاهی که خود بگونه غیر قانونی ایجاد شده باشد، صلاحیت بررسی حتا متقلبین را هم ندارد

>>>   هرکسیکه طرفدار تجزیه افغانستان است نه افغان است ونه هم مسلمان چراکه تجزیه افغانستان یک دسیسه بزرگ دشمنان اسلام وافغانستان است وهرکسیکه برای پیاده کردن دسایس دشمنان اسلام وافغانستان جد وجهد میکند ازدایره اسلام خارج است

>>>   یک اقدام بسیار غلط و تکرار یک اشتباه دیگری به نفع حکومت کرزی.

>>>   کمیسون شکایات انتخاباتی با در نظر داشت اسناد و شواهد کافی ، آن هم در حضور داشت رسانه ها ، نماینده گان کاندیدا ها، و نهاد های ناظر بر انتخابات از قبیل fifa , Aisa Fundation, وسایر ناظرین و مشاهدین ملی و بین المللی صندوق های آرا را توسط افراد مسلکی و با تجربه کمیسون انتخابات باز شماری نموده و پس از مطمئن شدن ، آرای سره را از نا سره جدا نموده و با در نظر داشت قانون انتخابات و قوانین نافذه کشور آرا را باطل اعلان نموده و یا هم بعضی از کاندیدان را از لست حذف نموده اند.
اما متأسفانه محکمه ویژه که متشکل از یک تعداد افراد غیر مسلکی در امور انتخابات بودند در گدام های انتخابات بدون حضور داشت رسانه ها ، ناظرین ، مشاهدین داخلی و بین المللی آرا کاندیدان را باز شماری کرده و قضاوت نمودند.
جای بسیار تعجب است که یک بار رییس جمهور از اعلان نتایج کار این محکمه صرف نظر نمود و بعد بنابر ضرورت دوباره تجدید نظر کرد ، و خواست تا با کامیاب ساختن یک تعداد قوماندان سابقه ، و جنایت کاران که از اثر شکایات مردم از لست حذف شده بودند ، مخالفین خود را در سر داده و هر نوع حرکت آنها را به بن بست مواجه کند.
من که خود از جمله کارمندان انتخابات بودم روزی با کارمندان باز شماری کمیسون شکایات انتخابات مباحثه نمودم که چرا این قوماندان صاحب ها از لست حذف شدند؟ وی جواب داده که علیه هر کدام آنها صد ها شکایت مبنی بر قتل ، زنا ، چور و چپاول ، استفاده از امکانات دولتی و استفاده از زور برای تقلب صورت گرفت.
من از محکمه ویژه سوال می کنم که آیا شما آن راپور های را که ناظمین ساحوی کمیسون انتخابات ارایه نمودند خواندید، آیا شنیدید که تفنگچه به زیر گوش ناظم ساحوی و ناظم ساحوی تمام مراحل قانونی انتخابات را به نفع فلانی خان (مالک بانک) خانه پوری نموده اند؟ و آیا شما شنیدید که در محل زنانه ده ها مرد داخل شده و به نفع جناب متذکره تمام مراحل را عملی نموده یعنی بطور درست نشانی ، قاط ، و تاپه نموده و در صندوق ریخته ، آیا فلیم آنرا دیدید ؟ آیا شما آگهی دارید که انتخابات به روز شنبه برگزار شد و یک تعداد صندوق های را که زوز گویان بردند و به روز یکشنبه دوباره به مرکز ولسوالی آوردند؟ آیا شما میداند که در مرکز رای دهی 300 نفر رای داده و فردا از صندوق و نتایج بیش از 800 رای بیرون شده؟ و آیا..!؟! افسوس که شما کثیف ها، امروز سرنوشت کشور را رقم می زنید.
با احترام یک تن از کارمندان سابقه کمیسون انتخابات

>>>   یگانه راه بسوی ترقی و پشرفت فقط و فقط تجزیه است و بس دیگر کدام راه منطقی وجود ندارد.

>>>   دوستان عزیز این محکمه اختصاصی غیر قانونی جز ابزار فشار بالای وکلا پارلمان و وسیله معامله گری کرزی هیچ توجیه دیگر ندارد. چون آقای کرزی بخاطر منافع خود دست به ایجاد چنین دادگاه نموده است ، هیچگونه صبغه قانونی و مشروعیت نه مطابق به قانون اساسی و نه قانون انتخابات کشور دارد. اگر ریس جمهور وکلای متقلب را میخواهد از پارلمان بیرون براند اولا باید خود از کرسی ریاست جمهوری کنار برود. این موضوع خیلی ها بیشرمانه است که جناب ریس جمهور خود با میلیون ها رای تقلبی کرسی ریاست جمهوری را اختیار کرده است و از جانب دیگر خلاف مشروعیت انتخاباتی و قانون اساسی زیر 50+ 1 فیصد رای میباشد. هر گاه کرزی میخواهد این فیصله نامشروع دادگاه اختصاصی غیر قانونی را عملی نماید اولا سوال اینست که برای انتخابات ریاست جمهوری که خود با تقلب برنده گردیده است تشکیل نموده بعد برای انتخابات پارلمانی عمل نماید. جناب ریس جمهور شما بیشرمانه ملیون ها دالر از عواید ملی را حیف و میل انتخابات ریاست جمهوری خود کردید . ملیون ها لیتر تیل را به تاجران خاین مانند غضنفر به معافی داده اید تا در عوض پروسه کمپاین انتخاباتی شما را در شمال تمویل مالی نماید. پس جناب ریس جمهور لطفا شما مانع صلح ، انکشاف و ترقی مردم ما هستید. شما همدست با جنگسالاران ، مافیا ، تروریستان و قاچاقبران مواد مخدر هستید. و مردم افغانستان پس تک تک خیانت های شما را فراموش ننموده و روزی خواهان محمکه شما در میز عدالت خواهد بود.
صدیقی

>>>   این یک اقدام غلط و نابخشیدنی است که از طرق کرزی و باندی مافی آن ترتیب شده چون در پارلمان مردمان دین دوست صلح دوست تا جای جای یافته بود باز کرزی نسبت به تجربۀ دیرینۀ که داشت بکار برد اشخاص را در پارلمان آورده که مثلاً از گلی پهلوان چی جور میشه و دیگران که جز به گفتهای کرزی و باند جنایت کارش لبیک میگن آنهارا آورده تا گلی پهلوان آمدن چرا رحمان اوغلی نی همه میدانند که در افغانستان چی جریان دارد خداوند خودش در حفظ پناه مردم بدفای افغان باشد.
نمیدانم کرزی چی چشم بندی یامداریگری را یاد دارد که دانشمندان،رهبران،جوانان،قهرمانان افغان همه خواموش هستند چیزی که دل کرزی و بانش بخواهد آن میشود بخوابید بخوابید اما فردا دیر میشود ای مردم مسلمان مجاهد قهرمان افغان تا بگی خواموش نسته مرگ قهرمانان تان را مشاهده میکنید تا بگی میلت مظلومت را در تباهی میبنید تابکی تابکی تاکی....

>>>   اين عمل دادگاه ويژه دخالت در امور قوا است.
اين بسيار واضح است كه كرزاي قصد دادرد باند خود را در پارلمان قدرت مند كند.
اين كار كشور را به هرج و مرج ميكشاند.

>>>   حق به حقدار رسید و هر زمانیکه عدالت تامین شود نا وقت نیست و این کار باید ادامه داشته باشد زیرا ازین حق تمام ملیت ها ,اقوام و قبایل استفاده کردند چه در شرق و غرب و شمال و جنوب پس سوال جای ندارد.صرف انانیکه مریض هستند وتکلیف دارند وبه نظر منفی عیار هستند از خداوند برایشان صحت آرزو میکنم.و از ارگان های مربوط تقا ضا میکنم تا متخلفین و تقلب کاران را به محکمه بکشانند از معنوی گرفته تا آخرین فرد ,مهم نیست که از کدام قوم ملیت و مذهب و منطقه است.همه آنها باید در یک محکمه شفاف و علنی غرض تامین عدالت محکمه شده و به جزای اعمال شان بر سند تا درسی باشد برای نسل ها و آینده کشور.
کندزی

>>>   يک توطئه سياسی بخاطرجندهدف خاص همين وبس

>>>   من بحیث یک تاجیک افغانستانی نه افغان یګانه راه حل را جدا شدن از فرهنګ قبیله و انسانی زیستن و مدنی زیستن را خواهانم .تجزیه راه انسانی ماندن فرزندان مان.

>>>   آقای غوریانی باستانی سلام!
من متاسفم به شما که باین سواد شما که سوداد را سیواد مینگارید وکسی که عالم جید و کسیکه از فاکولته حقوق فارغ گردیده بی سواد میخوانید.
دوست محترم جای دارد که کمی روشنای در باره وکلای جدید برایت معلومات بدهم و شاید هم خود شما از وکلای کمسیون نا مستقل که اعلان نموده بود اگاهی بهتر دارید ومن نمی خواهم اهلیت و شخصیت آن ها بپردازم .
مولوی دین محمد بعد از دستاربندی از علوم دینی مدت هفت سال معاون ولایت و کفیل ولایت کار نموده واز پوهنتون کابل از بخش حقوق فارغ شده .
فضل احمد خان مدت 10 سال را بصفت والی در غور ایفای وظیفه نموده و 2002 تابحال به موسسه سی آر اس در پست بلند کار میکند که هم تجربه کافی دارد و هم به علوم امروزی دست بالای دارد .
دوستم بیاید از خدا بهترسیم و از حقیقت شم پوشی نکنیم خوب را خوب گفته بد را بد بگویم وکسی که اهلیت و شایستگی دارد بگذاریم درپست کارنماید که سزاوران باشد نه اینکه بنام قوم مذهب و سمت کسی را رواداری نمایم که چنانکه خود شما اشاره نمودید که هویت مردم مارا از قرن نه نشان بدهد
این خداوند سریع حکم نموده که کار به اهل آن بسپارید
دوست سوء ظن قرار نگیرم من به هیچ کدام این را کدام دادستاد و قرابت ندارم فقط انچه شناخت که من از تمام کاندیدان دارم این دو بهتر است از آن دویکه شاید اخراج گردند و یا نگردند از لحاظ علمیت و تجارب
دوست شما جلالی از غور

>>>   یک محکمه صد قیصد بدوی.

>>>   این نظر دهنده کندوزی که نظردهنده های دیگر را مریض خطاب میکند حتما از طالبان به منطق میباشد. اگر شما منطق داشتید بر نظر مردم احترام میگذاشتید توهین نمکردید دیگر شما نظرات نظر دهنده ها را جمع بندی کنید بیبنید نظر مخالف زیاداست و یا موافق این هم یک نوع رایگری میباشد.
دیگر ان عدالت که شما ازش نام برده اید عدالت طالبان است هر کجا دلش خاست سر مردم بیگناه را می برد میراث فرهنگی کشور را منفجر میکند مکتب ها را به آتش میکشد و خیلی کارهای پست دیگر و این دادگاه اختصاصی کرزی خان یکی دیگر از ان به عدالتی هاست
علی ازیران.

>>>   افغانستان سال ها دربهران قرارداشته است. انتخابات سال 1389 خورشیدی چی انتخابات ریاست جمهوری وچی انتخابات پارلمانی باشد هردوی این ها پر از تقلب وتختی ها بوده اند .پنجشبه گذشته حکم دادگاه عالی درپرامون نتایج انتخاباتی پارلمانی ازسوی دادگاه ویژه خحاص اعلام نمودند من حمایت خویش را این نتایج حمایت مینمایم ، بخاطر رفع مشکلات تقلب وتختی ها باید همیشه جلوگیری شوند.وهمیشه مطابق قانون اساسی کشور درهر موارد عمل نمایند. به خیر ملت افغانستان میباشند.
حیاتالله « فاضلی »

>>>   عمل نیک در راستای اعمال دموکراسی و حرکت بسوی قانون مداری .
غ-ک
کاپیسا

>>>   من باآقای جاغوری هم نظراستم ودرصورت حکم محکمه ویژه اجراشود باید یک محکمه دگربوجودبیایدتاتقلبات کرزی رانیزبرملاساخته وازریاست جمهوری اش خلع قدرت کند .
بامیانی

>>>   به شتر گفتن پشت کج است . خندید گفت کجایم راست است که پشت راست باشد . حکومت کرزی دقیقا در همین وضعیت شتر قرار دارد . من نمیدانم به این همه مشکلات موجود بعد از جنگ در کشور و مداخلات بسیار بیشرمانه کشورهای همسایه ما درحالیکه کشور به آرامش نیاز داشت و کارهای مهم تر درپیش روی دولت قرارداشت آقای کرزی دادگاه ویژه بر پانمود . تا بااین کار آرامش ، حیثت و آبروی مملکت را خدشه دارنماید . باید قبول کنیم تعداد زیاد ازنمایندگان مجلس نماینده واقعی مردم نیستن اما باید بدانیم در مرحله گذار قرار داریم . و کارنکنیم هزینه زیادرابرای ما بجا بگذار د مانند حرکت جاهیلانه اخیر .
مصطفی

>>>   دوستان عزیز این محکمه اختصاصی غیر قانونی است، باید هرچه زودتر تمام مردم وطن دوست افغانستان به پا خیزند ادارات عدلی وقضایی منافق، مزدور خاین و چاپلوسان (دادگای رشخند کرزی مداری ریس جمهوری نا مشروع) رادرمحضر عام به داراویخته ویاهم به قید عمریه ایشان رابه محبس پلچرخی روان شوند بشمول کرزی مداری تادراینده هیچکس جرات همچو یک خیانت ملی را نکند.

>>>   کس مکس ها زیاد است ببینیم چه می شود. ما منتظر و زمان ثابت کننده است

>>>   در کشوریکه قانون همیشه توسط زورمندان زیر پاشده وحکومت داری روی مصلحت ها میچرخد ونتیجه مصلحت هم همین حالتی است که همه با گوشت وپوست لمس کرده وزجر آنرا میکشیم نظر بنده اینست که باید قانون بالای همه یک سان تطبیق میشد از کرزی گرفته تا بیچاره زی وقت که چنین نشده ومصلحت را نسبت به قانون در شرایط فعلی ترجیح دادند باید بپذیریم که همین پارلمان هم درست است اگر تقلب هم شده که عامل آن هم در قدم اول خود دولت است بعدآ تمام نامزدان که از پول های گزاف استفاده کردندوآرآ مردم را باپول معامله کردند 99% کاندیدان برنده نه به اساس لیاقت ونه به اساس رآی آگاهانه مردم که خوب را ازبد تشخیص کرده باشند به پارلمان راه یافته اند وباز هم بهتر این بود که محکمه ویژه نباید تشکیل میشد که باعث بحران کنونی گردیده تجربه انتخابات ریاست جمهوری نشان داد که آغای کرزی نتوانستند در مرحله اول برنده شوند عملآ بیشتر از یک ملیون رای جناب عالی توسط کمیسیون شکایات باطل اعلان شد وروی مصلحت ها ومداخله مثبت خارجی ها به این بن بست خاتمه داده شد وکاندیدان معترض شوراهای ولایتی دوسیه های شانرا به محکمه راجع نمودند وتا هنوز محکمه یک کاندید شورای ولایتی را به عوض کس دیگری معرفی نکرد آیا این ها کاندید نبودند ؟ ویا اینکه صلاحیتی که بتواند موقف ریس جمهور را به خطر بیاندازد نداشتند وبه داد شان هم کسی نرسید پس واضح وآشکاراست که در مورد کاندیدان ولسی جرگه که میتوانند ریس جمهور را به چالش بکشند محکمه ایجاد میگردد ومنافع شخصی ریس جمهور باید در نظر گرفته شود وپارلمان وابسته به خود را داشته باشد که این را یک خیانت ملی میتوان قلمداد کرد وریس جمهور بااین بازی دوگانه خود وطن را بسوی بی ثباتی سوق داده وسخنگوی شان اخطار میدهد که خارجی ها نباید در کارپارلمان مداخله نمایند جناب سخن گو در انتخاب کرزی که هم زمان جان کیری وبانکی مون مداخله کردند به کجا خوابیده بودین ؟واعضای کمیسیون را هم خود جناب کرزی بدون اینکه رای اعتماد ولسی جرگه را بگیرند ودر قانون هم تسجیل نکردید که همه باید افراد خود تان باشد وچنین هم است پس چه شد که امروز علیه این دستگاه مربوط به خود تان این همه بی نظمی را براه انداختید ؟ در حالیکه در نطام مصلحتی چنین امری در کار نبود به امید روزی که همه امورات مملکت سر از نو مطابق قانون عملی گردد وقانون شکنان به میز محاکمه کشانده شده وعدالت تطبیق گردد در غیر آن همین سیاه روزی است وبس

>>>   پارلمان توسط رئیس جمهور افتتاح نه بلکه افتضاح شده بوده. حالا باید این افتضاح اصلاح شود و قانون و فیصله محکمه تطبیق گردد

>>>   هدف از تشکیل دادگاه ویژه وبالاخره فیصله آن این است که تعداد پشتون ها را در داخل پارلمان بیشتر سازد، وبرای رسیدن به این اهداف از شیوه و ترفندی استفاه کردند .
شهر وند شهر کابل

>>>   کدام عاقل قبول دارد که نمایندگان معترض هرکدام در ولایت غزنی از 9 تا 11 هزار رأی داشته باشند؛ ولی این را کمیسیون انتخابات نادیده گیرد. این با هیچ منطقی سازگار نیست. لذا بای گفت که کرزی از طریق این بازی ابقای خود را در قدرت در نظر دارد. اما این که چگونه به این هدف دست پیدا میکند، گذشت زمان مشخص میکند که شاید تغییر قانون اساسی باشد.
عرفان از هرات

>>>   دادگاه ويژه هيچ مشروعيت قانوني ندارد؛ فقط خواسته يك تيم رابراورده كرده است. همه كساني كه توسط اين دادگاه برنده اعلام شده اندافرادوابسته به كرزي هستندوبس؛ حتي كساني كه كميسيون مستقل نتخابات آنهارابخاطرنقض قانون؛عدم استعفاوسوء استفاده اپست دولتي خود،بركناركرده بود دادگاه ويژه انهارابرنده اعلام كرده است!!! قانون شكني راچه ربطي است شمارش آرا ؟!!!
بلال ازهرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است