امام خمینی نمادی از اسلام حقیقی بود
ایمان بی‌نظیر و شجاعت بالا از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی بود. امام با اندیشه والایی كه داشت، انقلاب را پایه‌ریزی كرد و مردم نیز خالصانه از وی حمایت كردند 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۰    ۱۳۹۰/۳/۱۴ کد خبر: 22956 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، سید روح‌الله مصطفوی موسوی خمینی مشهور به امام خمینی در 30 سنبله 1281 در خانواده ای از اهل علم و مبارزه و تقوا به دنیا آمد.

امام خمینی فقیه، نویسنده، شاعر، مرجع تقلید شیعه و اولین رهبر ایران در نظام جمهوری اسلامی بود که انقلاب ایران را رهبری کرد و در پی به نتیجه رسیدن آن، نظام جمهوری اسلامی ایران را بنیان گذاری کرد و تا پایان عمرش رهبر ایران ماند. وی یکی از نظریه‎پردازان ولایت فقیه به شمار می‌رود.

ایشان پس از تحصیل سطوح در اراک و سپس قم، تحصیلات عالی را در شهر قم با بهره گیری از دروس فلسفه و هیات سیدابوالحسن قزوینی، درس خارج شیخ عبدالکریم حائری و سپس درس خارج آیت الله بروجردی و بهره گیری علوم معنوی و عرفانی نزد میرزا محمدعلی شاه‌آبادی دنبال کرد.

مخالفت با اقدامات محمدرضا پهلوی توسط سید روح‌الله خمینی از سال 1341 جدی‌تر شد و در واکنش به رفراندوم انجام شده توسط حکومت شاه و نتایج اعلام شده در آن، به ایراد سخنرانی و نصیحت شاه پرداخت. در این سخنرانی او رفراندوم برگزار شده را نمایشی خواند.

دولت اعلام کرده بود که بیش از 99 درصد از مردم ایران به تغییرات پیشنهاد شده توسط شاه رای مثبت داده‌اند.

در سال 1343 به خاطر مخالفت با قانون کاپیتالاسیون و به اتهام اقدام علیه امنیت کشوربه خارج از ایران (ترکیه، عراق و در نهایت فرانسه) تبعید شد چرا که بر اساس قانون، دستگیری و زندانی نمودن مراجع تقلید منع شده بود. در طول دوران تبعید با ارسال نوارهای سخنرانی به رهبری فکری انقلاب می‌پرداخت و سرانجام پس از 14 سال در 12 بهمن 1357 به ایران بازگشت.

وی در روز بازگشتش به ایران در میان هواداران میلیونی خود که از سراسر ایران به تهران آمده بودند، در بهشت زهرا به سخنرانی پرداخت و مسئولین نظام پادشاهی را به چالش کشید.

ده روز بعد به دنبال شکست گاردشاهنشاهی، آخرین سنگر مقاومت نیروهای شاهنشاهی شکسته شد و انقلاب ایران به طور رسمی پیروز گردید و او به عنوان رهبر این انقلاب زمام امور را در دست گرفت. این ده روز، دههٔ فجر نامیده می‌شود و هر ساله جشن گرفته می‌شود.

آیت الله خمینی پس از 11 سال رهبری ایران در شامگاه 13 جوزا 1368 فوت کرد. تشییع جنازه وی با شرکت گسترده مردم ایران و دیگر دوستدارانش از نقاط مختلف جهان برگزار شد. این موضوع بازتاب جهانی زیادی داشت.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی، 14 خرداد هر سال را فرصتی برای تجدید خاطرات شیرین ملت با امام خمینی(ره) دانست و با اشاره به تقارن مبارک این روز با آغاز ماه رجب خاطر نشان کرد که سالگرد رحلت امام امسال با حماسه بیداری اسلامی ملتهای منطقه نیز همراه شده است.

رهبر ایران، مکتب امام خمینی را ذخیره گرانقدر ملت ایران برشمرد و افزود مردم ایران با تکیه بر همین سرمایه عظیم توانسته اند گذرگاه‌های دشوار 32 سال اخیر را با موفقیت پشت سرگذارند و در آینده نیز چنین خواهد بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امام خمینی رهبر وارسته وشایسته که با عزت زیست و با عزت هم از دینا رفت د رحالیکه دشمنانش با ذلت و روسیاهی تمام دنیارا پشت سرگذاشتند.. ... اوایل سال 1357 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درایران یکی از روزنامه ها ی معتبر انگلیس نوشته بود که خمس مسلمانان شیعه و پیراوان امام خمینی بالغ بر 75 ملیون دالر بوده است یعنی زمانیکه ایشان هنوز در ایران نیامده بودند و در عراق اقامت داشتند و لی با داشتن 75 ملیون دالر ایشان خانه ومنزل شخصی نداشتند و فرزندانش هم در عراق موتر و به اصلاح ماشین شخص نداشتن این مرد وقتی هم از دنیا رفت هیچ ملکی و ارثی از خود بچا نماند آنچه ماند نام نیک و عشق محبت دوستان و پیروانش بوده که بقوق بی بی سی امام خمنی تنها رهبر مرده است که بعد از 30 سال هنو ز از قبرش حکومت میکند که این نشان تقوا و عزتی بود که خدایش برایش نصیب کرد آری بندگان راستی خدا چنین اند و برای سالیان سال در قلب ها حکومت میکنند بگفته سعدی شیرارحکیم سخن : سعدیا مرد نکونام نیمرد هرگز مرده آنست که نامش به نکوئی نبرند ..... و السلام علی عبا دالله الصالحین
مولو ی حقگو

>>>   من راجع به دین و مذهب خمینی توجه ای ندارم ولی میخواهم بگویم که واقعآ یک رهبری دارای دانش، مهارت و توانایی رهبری بود. من توانایی های رهبری خمینی و دست آوردهایش را برای ملت ایران تحت چتر واحد و متحد ستایش میکنم.

>>>   نام شان جاویدان باد
تهمینه بلخی

>>>   امام خمینی نمونه از انسان کامل بود. وی علمیت، صداقت ، تقوی و شجاعت وصف ناپذیری داشت. روحش شاد باد.

>>>   امام خمینی به واقعیت یک شخص اسلام دوست بود که در دل او هرگز تضاد مذهبی جا نداشت باوجودیکه اوخود یک مرجع اهل تشیع بود همیشه ازفلسطینی های وهابی حمایت میکرد صرف بخاطر نام اسلام حتی که یک روز را بنام روز قدس برای حمایت ازمردم فلسطین اختصاص داده بود اماًرهبران تند رو القاعده وطالبان اهل تشیع را کافر دانسته ودرپاکستان همه روزه بالای مساجد آنها حملات ناجوان مردانه را انجام میدهند.
س.جاغوری

>>>   چه بجاست که تمام مسلمانان با الگوگیری از کردار و رفتار امام خمینی به وحدت بین خودشان پرداخته و با اجانب ودشمنان اسلام مبارزه کنند. روح امام خمینی شاد و یادش گرامی باد

>>>   ضم سلام واحترامات و تصلیت گفتن به مسلمانان و شعیان جهان و صلوات بر روح حضرت امام خمنی ره .
ما مسلمانان جهان از انقلاب حقیقی و واقعی امام ره باید درس بگیریم و کشور عزیز ما افغانستان را نیز همچو ایران جاویدان و سربلند سازیم .
به امید یک افغانستان یکپارچه - مستقل - آزاد و سربلند با شریعت محمدی ( ص )

>>>   امام شخصی بود که بعد از این هیچگاه چون ایشان به ما هدیه نخواهد شد

>>>   - رهبران افغانستان باید سیاست امام خمینی را سرمشق زندگی شان قرار دهند.
بااحترام

>>>   امام خمینی(رح)شخصیت کم نظیرتاریخ معاصربوده که با رهبری مدبرانه ودین مدارخویش باعث پیروزی انقلاب اسلامی ایران گردید
وی با ایمان کامل الهی که داشت انقلاب را بنیانگذاری نمود که الهام بخش تمام مسلمین وباعث بیداری آنها گردید.روحش شاد وراهش مستدام باد.
محمد رضا گوهری ازولایت غزنی

>>>   روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
رامین هراتی

>>>   در جواب به (س.جاغوری): برادر یا خواهر گرامی مسلمانان فلسطین بهیچ وجه وهابی نمیباشند و این شایعه توسط صهیونیستها برای دور کردن شیعیان از حمایت مردم فلسطین ساخته شده است .لطفا در اظهار نظر دقت کنید.

>>>   اومردم افغانستان!
آنچه نوشتید وتعریف کردید خیراست. چنانچه ما ازهمسایه ها خیری ندیده ایم.میگویند مرازخیرتو امید نیست شرمرسان
متوجه کشورخود زیاده تر باشید وفریب نخورید. این خوبیهای وی چون ثبت تاریخ شده تشویش بکار نیست.
میگویند مارگزیده از ریسمان دراز میترسد.افغانستان در حالتی نیست که همه چیز راتعریف کند اولتر باید خودرامستحکم ساخت. وصن از سه طرف در حطر است.ما همین کلای خود را باید در سر خود قائم بگیریم تا باد نبرد. موقعیت ستراتژیک وطن خودرادر نظر گرفته موضوعات را مطرح نمائید.نشود که درآینده مور هجوم سپاه ویا فرهنگ ناخواسته قرار بگیریم.
غور وتعمق همه را خواهانم. ایران همسایه نیک ماگفته میشود.
اگر هرکس را بیمورد دست دوستی بدهیم که خدای نا خواسته دستتان ازبیخ قطع نشود.میگویند هرسخن جائی وهر نکته مکانی دارد.بخصوص زمان وشرائط آنرا درمد نظر گرفت تبلیغات نمائیم.موقع شناس باشیم

>>>   روحش شاد و راهش جاودان باد
به مناسبت رحلت این بزرگ مرد جهان اسلام و تاریخ ساز قرن اخیر قطعه ای از اشعارشان را می آورم

بر لب کوثرم ای دوست ولی تشنه لبم
در کنار منی از هجر تو در تاب و تبم
روز من با تو به شب آمد وشب با تو بروز
در فراق رخ ماهت گذرد روز و شبم

اللهم عجل لولیک الفرج
محمدمیرپاینده

>>>   ما مردم افغانستان میتوانیم از انقلاب آیت الله خمینی الگوگیری نماییم و رهبرانمان نیز اگر سیر شده اند میتوانند مانند او کشور را به وحدت ملی هدایت کنند
چکاوک مهاجر از ایران

>>>   امام خمینی واقعا امام بودند و حرمت پوشیدن لباس پیامبر را حفظ کردند
سعید بلخ

>>>   امام خميني با قيام خويش روح تازه‌اي در كالبد بشريت كه از ظلم ابرقدرت‌ها به ستوه آمده بود دميد.
امام خميني در تمام طول عمر پربركتش به جز در مسير حق و عدالت گام برنداشت و به جز كلمه توحيد و دعوت به اسلام حقيقي بر لب نداشت. انقلاب امام همچون خورشيدي تاريخ قرن بيستم را روشن كرد و نور اميد بر قلوب مسلمين ستم‌كشيده جهان تابيد. آري امام خميني به حق امام بود و جز او كس ديگري شايسته امام بودن نيست.

>>>   افغانستان هم نیازمند مردی همانند خمینی کبیر است. اندیشه های او را مطالعه کنید میبینید که چه مرد اندیشمند و به معنای واقعی حامی مظلومان و پابرهنگان بود.

>>>   السلام علی روح الله بن مصطفی و علی عباد الله الصالحین و رحمة الله و برکاته و بعد:
یکی از معانی قول معروف پیامبر اسلام: «عالمان امّت من مثل یا بهتر از پیامبران بنی اسرائیل است» همین است بنگرید که یک عالم عامل با اخلاص از امّت اسلامی چگونه تأثیر بسزایی در جامعه اسلامی و بلکه در میان توده های آزادۀ جهان دارد؟
این سیّد روح الله است که ایمان و عمل و دلسوزی های روح بخش او در نفوس مردم محروم جهان اثر کیمایی آورد و بی شک که او روح الله و عنایت خداوندی و جرقۀ از کوثر قرآن بر ملّت بزرگ مسلمان و معجزۀ این عصر بر ضد کافران و منافقان و خائنان بوده و به یک کلمه که او نمونۀ تاریخ این دوران است. پس سپاس از رسول الله و قرآن و عترت پاکش که چنین عامانی را تحویل بشر داده و خواهد داد، روحش شاد و راهش آباد و آیینش مستدام باد.
شهرستانی از جامعة المصطفی العالمیة - قم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است