دانشجوی هموطن، مخترع سانتريفيوژ چند محوري
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۲    ۱۳۹۰/۲/۲۹ کد خبر: 22367 منبع: پرینت

نخستین دستگاه سانتریفیوژ چند محوری در جهان توسط مصطفی رضایی دانشجوی افغانستانی دانشگاه فردوسی مشهد و رضا وحدت پرست ساخته شد.

مصطفی رضایی اظهار داشت: تحقیقات ساخت سانتریفیوژ چند محوری از سال ۸۶ آغاز و پس از راهنمایی‌های استادان پژوهش‌سرای علامه طباطبایی و دانشگاه فردوسی مشهد، نمونه اولیه آن اوایل سال ۸۹ ساخته شد.

دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه فردوسی مشهد افزود: نمونه کامل این طرح هم اکنون در حال طراحی است.
این مخترع با بیان این مطلب که نمونه اولیه با حداقل امکانات در مشهد ساخته شد، ادامه داد: این سانتریفیوژ متفاوت از نمونه‌های موجود که تک محوری هستند، در دو محور چرخش، طراحی و ساخته شده است.

رضایی مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های موجود را سرعت پایین‌تر و بازدهی بیشتر بیان کرد و بیان داشت: بازدهی این دستگاه 1.5 برابر دستگاه‌های موجود است.نمونه اولیه این دستگاه با سرعت ۶۰۰ دور در دقیقه طراحی شده که در طرح پیشرفته تر ، سرعت آن قابل افزایش است.

رضا وحدت پرست دانشجوی رشته مهندسی متالورژی دانشگاه فردوسی و دیگر مخترع این دستگاه ادامه داد: نمونه اولیه از استیل و آلیاژ آلومینیوم با بدنه استیل ساخته شده و در این سانتریفیوژ انتقال نیرو از خارج به دستگاه است که طرح پیشرفته تر آن نیازمند حمایت بیشتر است.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   اختراع و ساخت اولين سانتريفيوژ چند محوري دنيا توسط "مصطفي رضايي" دانشجوي رشته مهندسي مکانيک دانشگاه فردوسي مشهد را به ايشان و جامعه علمي و دانشگاهي کشور عزیزمان افغانستان تبريک گفته و آرزوي رشد و شکوفايي هرچه بيشتر دانشجويان را از خداوند خواهانيم.
مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های موجود سرعت پایین‌تر و بازدهی بیشتر آن است بطوریکه بازدهی این دستگاه 1.5 برابر دستگاه‌های موجود است.نمونه اولیه این دستگاه با سرعت ۶۰۰ دور در دقیقه طراحی شده که در طرح پیشرفته تر ، سرعت آن قابل افزایش است.
گفتني است موارد کاربرد سانتریفیوژ در صنایع پزشکی ، غذایی ، دفاعی و آزمایشگاهی، برای خالص سازی ، افزایش درجه خلوص مواد مختلف و جدا سازی اجزای مختلف خون استفاده می شود.
دانشجویان افغانستانی مقیم ایران

>>>   موفق باشد تمام هموطن های ما درهر جایکه باشد واختراع این دستگاه برای مخترعین محترم افغانستانی خود تبریک می گویم پیشرفت شمارادرزمینه ازخداوند منان خواهانم .
بامیانی

>>>   اول باید بگویید که سنترفیوژ چه است تا مردم افغانستان بفهمند. این بحث ها از سویه ما مردم خیلی بالا است.
اکرم

>>>   بسیار خبر مسرت باری بود.برای ملتی که هر روز خبر از کشته شدن مردم و ویرانی سرزمینش می شنود می تواند جای امیدواری باشد که شاید آینده ای روشن داشته باشد. امیدواریم در سایه صلح و آرامش وطن شاهد موفقیت بیشتر این عزیز و دیگر متخصصین گمنام کشورمان در افغانستان باشیم.
حسین رحیمی - تهران

>>>   این خبر بسیار غرورآفرین است.
امیدوارم که مسئولین کشورمان قدر زحمات و تلاش لین عزیز را بدانند و این افتخار بزرگ به نام وطن عزیزمان افغانستان ثبت گردد.

>>>   همین اشخاص نخبه و متفکرند که رمق تازه به پیکر پاره پاره افغانستان دمده و امید بقا و آینده می دهد> جای بسیار مسرت و خوشحالی است,تبریک باد به مخترع,افغانستان و افغانها...
لیک ترس از آنست که ایرانیان چون دیگر شخصیتهای تاریخی مانند,بو علی سینا ,مولانا,شهید بلخی و... چندی بعد رضا را از خودشان اعلان نکند.
سید جواد "مرتضوی"از هند

>>>   زنده باد مصطفی رضائی....! به خود ایشان و خانواده و مردم عزیز افغانستان تبریک عرض میکنیم و از خداوند برای ایشان موفقیت و سلامتی استدعا میکنیم.

>>>   با سلام خدمت کلیه هم وطنان عزیز من هم این افتخار برای این دوستان عزیز وتمام
ملت غیور افغانستان تبریک میگویم وارزوی موفقیت های بیشتر برایتان ارزو میکنم و
امیدوارم که اسالتان را به عنوان افغان حفض کنید شما فرزندان اریانا وخراسان هستید
البته این جسارت من را بخشید خدا نکند که خود را مثل خداداد عزیزی برای چند روز
زنده گی در بفروشید نام شما همانند پدرانتان در تاریخ این دیار به قلم زرین نوشته
خواهد شد ( جمع از افغانان مقیم مادرید اسپانیا

>>>   افرین اینش خوب شاید دیگر ایرانی ها هم کم کم به ما احترام بذارند

>>>   تبریک به خودت و به همه هموطنان دانش پسند و دانش دوست

>>>   کرزی به جای اينکه تروريستها را از زندان کشيده و با پاکت های پول تشويق کند چرا ازين مخترعين حمايت نکرده و أنها را تشويق نمی کنندبايد فوق العاده تشويق و مجهز شوند تا بدنيا نشان دهيم که ما تنها در ترور و ترياک نبوغ نداريم وظيفه وزارت ، تحصيلات عالی ، معارف و اطلاعات و فرهنگ و صنائع است که ازين نوابغ حمايت کنند تا فردا باز ايران نگويد که از مابود

>>>   ایرانی ها به نام خودشان نکند بسیار خوب است

>>>   مطمئین باشید که ایرانی ها مصطفی رضایی را از خود میخواند. چون بار ها این کار را کرده اند
مسافر

>>>   آدمی پرنده نیست تا به هر کران که پرکشد برای او وطن شود.
سرنوشت برگ دارد آدمی،برگ اگر ازبلند شاخه اش جدا شود ، پایمال عابران کوچه ها شود.
خبر مسرت بخشی بود برای تک تک افغانستانی ها در سراسر دنیا.
ما دانشجویان افغانستانی مقیم مشهد نیز این افتخار بزرگ را به همه ملت عزیزمان و همچنین جامعه علمی و دانشگاهی کشورمان افغانستان تبریک می گوییم و امیدواریم که این افتخارات تداوم داشته باشد.

>>>   هموطنم سربلند باشی تو باعث افتخاری
تندرست باشی
هراتی

>>>   تبریک به تمام مردمان افغانستان

>>>   حالا این چی هست؟
برای انرژی هسته ای هست؟!!!!

>>>   چه عجب این خبر را پخش کردین.
امیدوارم بنام افغانستان وافغانی وبه کام ایران نباشد این دست آورد

>>>   با عرض سلام
اول تبریک به هموطن‌ عزیز و البته با استعداد،البته این موفقیتها نباید با یک شناسنامه ایرانی‌ بدل شود باشد که این عزیز هیچوقت مردم رنج دیده خود را فراموش نکند.
دوم خطاب به دوست گرامی‌ اکرم که نظر داشتند که این کلمات از سویه فهم مردم ما خارج است!باید بگویم تا کی لقمهٔ آماده بخوریم فهم یک لغت با پرسش از کاردان و تحقیق شخصی‌ حاصل میشود
سجاد استرالیا

>>>   قبل از اینکه به این متفکر عزیز تبریک بگویم، میخواهم بدانم که این سانتریفیوز جند مهوری چه کار می آید و کمی اگر لطف کنید
و در مورد وظیفه را که انجام میدهد را لطف بفرمائید سرم خنده نکنید ممکن مثل من بسیاری دیگری هم همین را نمیدانند.
تشکر
کهن سال و مسافر

>>>   سلام
من هم این افتخار آفرینی علمی را به جناب مهندس مصطفی رضایی و خانواده ایشان و همچنین همه مردم کشور عزیزم افغانستان تبریک می گویم و امیدوارم که این افتخار آفرینی ها بارها و بارها تکرار شود.
با تشکر از شما (شبکه اطلاع رسانی افغانستان)که با نشر این خبر مسرت بخش موجبات شادی هموطنان را در سراسر دنبا فراهم نمودید.
مجتبی حیدری - دانشجو در تهران

>>>   در جواب دوست کهن سال و مسافر
سانتريفيوژ دستگاهي است که براي خالص سازي، جدا سازي و افزايش درجه خلوص مواد مختلف استفاده مي شود.
مزیت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های موجود سرعت پایین‌تر و بازدهی بیشتر آن است بطوریکه بازدهی این دستگاه 1.5 برابر دستگاه‌های موجود است.
نمونه اولیه این دستگاه با سرعت ۶۰۰ دور در دقیقه طراحی شده که در طرح پیشرفته تر ، سرعت آن قابل افزایش است.
گفتني است موارد کاربرد سانتریفیوژ در صنایع پزشکی ، غذایی ، دفاعی و آزمایشگاهی، برای خالص سازی ، افزایش درجه خلوص مواد مختلف و جدا سازی اجزای مختلف خون استفاده می شود.

>>>   باعث افتخار تمام افغانستانی هاست.
موفق باشید، افرین، مرحبا
صنمی

>>>   کرزی صاحب مخترع 1000محوري است.
احمد از سیدنی

>>>   بنده نیز این افتخار رابرای تک تک هم وطنانم تبکریک گفته ومردم کوردل تاریخ را یک بار دیگر بسوی آشتی دعوت میدارم ......
س.جاغوری

>>>    تبریک بتمام هموطن صلح دوست  و برای بردر عزیزم  رضای  وسایر دانشجویان کشورم آرزوی موفقیت دارم .
محمدی 

>>>   من به عنوان یک برادر مسلمان ایرانی به شما ملّت شریف تبریک می گویم. امیدوارم این گامی برای همکاری های بیش از پیش دو کشور باشد.
ابراهیم از ایران

>>>   قسمیکه دوست ما در بالا گفته اند سنتریفیوج یک آله برقی برای جدا ساختن اجزای مختلف یک محلول ویا مخلوط است. هر ذره و یا مالیکول نظر به وزن و کثافت خود قوه فرار مشخص به خود رادارد. یک مثال ابتدایی سنتریفیوج و یا پرنسیپ سنتریفیوج تولید مسکه از ماست است. ماست را در داخل یک کوزه (جگ) آنقدر حرکت میدهند تا شحم (چربی) و دوغ از ماست جدا شود. وقتی یک محلول (مایع مخلوط مثلآ ماست) را در داخل دیگ سنتریفیوج میاندازند و سنتریفیوج را روشن میکنند دیگ سنتریفیوج با سرعت زیاد به شکل دایروی در محور خود میچرخد. ماست به اساس این حرکت از مرکز دیگ به اطراف پرتاب میشود این قوه پرتاب در فزیک بنام قوه فرار از مرکز ویا ساده تر قوه فرار یاد میشود. از آنجاییکه وزن و کثافت ذرات شحم از دیگر ذرات موجود در ماست مختلف است مالیکولهای شحم دور تر پرتاب میشوند و به این شکل مسکه و دوغ از ماست جدا میشوند.
گل آغای ماست فروش از مندوی کابل

>>>   سلام دوستان محترم اگر این آدم در ایران نمبود در افغانستان میبود یک انتحاری کشف میکرد این قدر زود بلند پروازی نکنید

>>>   مسافر، اگر به نام ایران یا افغانستان بشه فرقی نمیکنه، بلاخره آقای رضائی یک فارسی زبان است.
حیف است که نام رضائی را هم افغان بگزاریم، افغان فقط طالب است که هر روزه جنایت می کند.
آنها کار زشت و جنایت می کنند به نام ما ثبت می شود و ما کار نیک و قابل افتخار می کنیم و بازهم به نام آنها ثبت میشه.
آنها نام مارا در همه جا بد کرده اند از خاطر عمل کرد طالبان ما در هیچ جا نام نیک نداریم.
چه خوب است که ما را از این به بعد خراسانی بگوئید به جای کلمه ای منفی افغان..
بخاطر آزادی بیان لطفاً پیامم را نشر کنید.

جهانگیر....

>>>   چو شمع از پی علم باید گداخت‌۰ که بی علم نتوان خداراشناخت۰ تبریگ میگویم به برادر عزیزآقای رضای و جوانان عزیز خراسان خدا کند بازهم شاهد دست آوردهای جوانان عزیز درهرعرصه باشیم تنها علم و دانش شمشیر یست که با آن میشود درهرجا ودرهرزمان دشمنان مان را نابودکنیم.
حسن رضا از ناروژ

>>>   خبر خیلی خوشی بود. زنده باشید...

>>>   جاي بسي خوشحالي است كه يك افغانستاني توانسته اين افتخار را بيافريند .
افغانستاني پيروز باد .

>>>   سنتر فیوژ دستگاهی است که به کمک ان می توان یورانیوم را غنی کرد. یعنی به اصطلاح می توان یوارنیوم عادی را فشرده کرد و ان را به شدت رادیو اکتیف ساخت تا بتوان از ان برای سوخت در نیروگاههای اتمی استفاده کرد.
با داشتن یورانیوم غنی شده تا 80% یا 90% می توان از ان برای ساخت بمب اتمی استفاده کرد. اما در ایران هنوز فقط می توانند یوارنیوم تا سرحد کمتر از بیست در صد غنی کنند.
. جاغوری

>>>   با عرض سلام وادب !
خدمت آقای مصطفی رضای ، فرهیخته ای عزیز وگرامی این موفقیت رابه شما وخانواده ای محترم تان وجامعه ی دانشجویان افغانستان ومردم آن سامان که دارای تاریخ فرهنک وتمدن کهن وعلم دوست وفرهنک پروراند ... صمیمانه تبریک می گویم.
موفقیت روز افزون بدرقه ای راهتان باد!

>>>   ازصمیم قلب به ایشان وهمه مردم افغانستان تبریک عرض میدارم.
امیدوارم شاهد رشد وشگوفای بیشتر این جوان وجوانان همانند وی باشیم.
شعیب-فراه

>>>   انشاءالله که موفق باشی

>>>   انشاالله موفق باشید امید است که افغانستان عزیز خود کفا شو د به کمک جوانان توانمند که دارد واقعا باعث افتخار افغانهاست
غوری

>>>   باعرض سلام ساخت سانتریفیوژ یک گام بسار مهم درراستای پیشرفت وتعالی کشور جنگ زده ما میباشد واین مهم است که مخترع این یک افغان است به گمانم 3 سال پیش هم از ولسوالی دند کسی همین سانترفیوژ ساخته بود منتها منفجر شد در آخر اگر لطف کنید بگوئید که سانتریفوژ چیست وچی وظیفه دارد ممنون میشوم
بااحترام عقل کل بیمغز

>>>   این موفقیت دانشجوی پر تلاش افغانستانی را تبریک می گویم. امیدوارم تمام دانشجویان سخت کوش و با استعداد کشور ما افغانستان در تمام کشورهای جهان موفق باشند.

>>>   برادر رضای موفق باشید ایرانی به شما شناسنامه میدهد قبول کنید چون قدر علمت را می داند اگر افغانستان بیایی در جا شمارا می کشد چون ... نداند قیمت نقلو نبات او دومن جو خواهدو کنج حیات اگر هنذ تروز وادم کشی یا صنعت موتد مخدذ بلد استی جایت در افغانستان است سرنوشت طیاره ساختن دانشجوی جاغوری به یادت باشد درحین ازمایش وپرواز کفتند که داخل موتور ان خاک ریخته اند تا حال از ان خبری نشد این سرنوشت مخترعان ما است تاکید می کنم که افغانستان ظرفیت پزیرزیش اختراع را ندارد دیگر خود دانید حافظ وظیفه ای تو دعا گفتن است وبس

>>>   هموطن عزیز ما موفق و صحتمند باشند

>>>   مصطفي رضايي و رضا وحدت با اين اختراع خود شايد ايراني شوند و كشور را شايد فراموش كنند!

>>>   بله دیگه فرق یک هزاره که دنبال تخصص، علم، دانش و پژوهش است که مصدر خدمت برای جامعه خویش باشد با یک پشتون که دنبال بمب، تخریب، اسلحه، ترور، دهشت و ... چیزای دیگه است همین است.
اوزوله

>>>   به جاغوری محترم!
سنتریفیوجی که برای غنی ساختن یورانیوم از آن استفاده میشود و بنام سنتریفیوج گازی هم یاد میشود ساختن آن خیلی مغلق است و کشورهای بسیار پیشرفته از ساختن آن عاجز هستند. فکر نکنم که برادر عزیز ما به ساختن آن موفق شده باشند.
عقل کل عزیز! اول بخوان باز امضا کو! جان برادر! نظر دهندهها سنتریفیوج را توضیح داده اند و خودت باز هم میپرسی که سنتریفیوج چی است؟
کرام

>>>   آفرین بر مصطفی رضایی دانشجوی هموطن، هم دانشکده ای و هم دانشگاهی ام. به امید موفقیت روز افزون ایشان و سایر جوانان هموطن.
فرهاد احراری
دانشجوی مهندسی عمران (سیول)
دانشگاه فردوسی مشهد

>>>   این اختراع یک کار گروهی ست حق نیست که در هر جای چه ایران و چه افغانستان کم لطف به هریک از ایشان روا داشته شود، حال که این دستگاه توسط دو نفر با دو ملیت ساخته و به ثمر رسیده است لاز است که جانب حق را داشته باشیم ...

>>>   مصطفی جان از صمیم قلب برات تبریک میگوم امام یک وقت اگر بابت این اختراعت پشنهاد شد که ملیت را در عوض اهدای شناسنامه ایران از دست دهی واقعا قبول نکی.

>>>   مصطفی جان تبریک می گویم زیارت امام رضا که رفتی برای هم ولایتی خود هم دعا کن .
محمد اسلم

>>>   من هم به عنوان یک افغانستانی این اختراع را به کافه ای ملت دانش پرور مملکت خویش تبریک عرض می کنم وبرای عزیزان که این افتخار بزرگ را نصیب ما کردند از در گاه حضرت احدیت حق وامام هشتم (ع) آرزوی موفقیت وبهروزی می کنم .
با احترام
یکی از شهروندان ولایت غور

>>>   مصطفي جون بهت تبريك ميگم !!!اين افتخار بزرگي براي خودت وكشورمون بود!!!
عبداله از كاشان

>>>   لطفن ادعا های واهی را در قسمت نظرات عنوان نکنید
اگر تسلط ندارید چه لزومی دارد بی خود و بی جهت اظهار نظر میکنید
وقتی این کار تخصصی است چه لزومی دارد کسی که هنوز اسم این دستگاه را نمی داند و یا اصول بنیادی کار با آن را نمی داند قبول اظهارات کند
کاش به جای حرف های غیر متخصصانه حداقل از کم و کیف کار صراحتا از سازندگان استفاده می کردید هر چند به دلیل رعایت موارد امنیتی این کار بیان بسیاری از جزئیات امکان پذیر نیست. یقینا تعریف و تمجید از سازندگان تنها بخش بسیار بسیار کوچکی از این کار است.
***
لطفن رعایت فرمایید.
رضا وحدت پرست

>>>   مسافر، اگر به نام ایران یا افغانستان بشه فرقی نمیکنه، بلاخره آقای رضائی یک فارسی زبان است.
حیف است که نام رضائی را هم افغان بگزاریم، افغان فقط طالب است که هر روزه جنایت می کند.
آنها کار زشت و جنایت می کنند به نام ما ثبت می شود و ما کار نیک و قابل افتخار می کنیم و بازهم به نام آنها ثبت میشه.
آنها نام مارا در همه جا بد کرده اند از خاطر عمل کرد طالبان ما در هیچ جا نام نیک نداریم.
چه خوب است که ما را از این به بعد خراسانی بگوئید به جای کلمه ای منفی افغان..
بخاطر آزادی بیان لطفاً پیامم را نشر کنید.

جهانگیر... (با نظر محترم جهانگیر به هزاران دلیل موجه موافق بوده واحترام میگذارم موفق وکامیاب باشید)...walid az herat

>>>   مرژده گانی بده ای خلوتی نافه گشای
که ز صحرای ختن آهوی مشکین آمد
گریه آبی برخ سوختگان باز آورد
ناله فریاد رس عاشق مسکین آمد
مرغ دل باز هوادارکمان ابرو نیست
ای کبوتر نگران باش که شاهن آمد
با عرض سلام و ادب خدمت شما هم وطنان گرامی چه در خارج و چه در داخل کشور و هم چنان برادر ما اقای مصطفی رضایی .
بادر محترم این موفقیت شما را نه تنها به شما بلکه به تمام مردم افغانستان تبریک عرض میدارم و برای شما از پیشگاه خداوند لایزاب آروزی موفقیت دارم و امید وارم که این موفقیت انجام کارهای شما نباشد و ما چشم به راه کارهای دیگر شما هستیم .
برادر محتر باید مصراع آخیر این شعر را در نظر داشته باشد
چرا که تجربه های که در طول تاریخ شده است اکثر از کسانی که چنین موفقیت را نصیب شده سر انجام کار شان ...........
اسحق"دانش" دانشجو در روسیه

>>>   مسافر شرم است برای شما با این نوع ګب زدن تان
هیچ فرقی میان افغان و فارسی زبان نیست
هر دو آنها از یک افغانستان اند
شما بسیار یک شخص نا فهم هستید
رشاد

>>>   تبریک میگم جناب مهندس به شما و خانواده محترمتان.
امیدوارم شاهد پیشرفت های روز افزونتون باشیم...
رحیمی

>>>   جالبه که بدونید که شبکه فارسی و انگلیسی بی بی سی ، یور نیوز ، فرانس 24 و دوچه وله المان در خبر رسانی ساخت این دستگاه فقط از رضا وحدت پرست به عنوان سازنده این دستگاه عنوان کرده اند و در کنار آن متاسفانه هیچ اسمی از مخترع دیگر نیاورده اند. واقعا شبکه های آلمان انگلیس و بقیه چرا باید این کار رو بکنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است