پشت پرده فرار دست جمعی طالبان از زندان!
فرار 500 طالب از زندان یک کار ساده و عادی نبوده و بدون همکاری افراد عالي مقام و بلند پايه ولایت قندهار ممکن نيست. اما اینکه کسی جرات آن را داشته باشد مدارک مبنی بر دخالت مقامات قندهار از جمله احمد ولی کرزی در این رابطه را نشر نماید، بعید به نظر می رسد 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۲۴    ۱۳۹۰/۲/۶ کد خبر: 21340 منبع: پرینت

به گزارش بخش سیاسی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، بنا بر اعلام محترم زلمی ایوبی سخنگوي والي قندهار، 475 زنداني زندان قندهار شب گذشته از طريق تونلي كه حفاري آن از سه ماه قبل آغاز شده بود، از اين زندان فرار كردند.

اين تونل 360 متری از یک منزل مسكوني در نزديكي جاده اصلي قندهار - هرات به سوي اين زندان حفر شده بود که فرار زندانيان از طريق اين تونل، حوالي ساعت 11 شب گذشته آغاز شده و تا ساعت 3 صبح روز دوشنبه ادامه داشته است.

ظاهرا طالبان از پنج ماه قبل با برنامه دقیق، شماری از اعضای خود را در محلی که ٣٦٠ متر با زندان فاصله داشت و محل متروکی در جنوب زندان بود، جابجا کردند. آنها ابتدا یک زندگی عادی را در آنجا شروع کردند تا بعدا بتوانند برنامه کندن تونل به درون زندان را عملی کنند. آنها مقدار زیادی خاکی را که در نتیجه کندن این تونل جمع شده بود بار کامیونها کرده و در شهر می فروختند. اکنون پس از کشف این منزل تعدادی ماين، مواد منفجره و جليقه‌هاي انتحاري نيز كشف شده است.

این تونل طوری حفاری شده بود که آدمها بدون آنکه قامت خم کنند به راحتی بتوانند از آن عبور کنند زیرا عده ای از زندانیان طالب مریض و مجروح یا پیرمرد بودند و باید با سرعت و به راحتی عبور می کردند.

سخنگوی طالبان در این رابطه گفته است گروهی از بمبگذاران انتحاری و افراد مسلح خود را در محلات نزدیک زندان جابجا کرده بودند که اگر چنانچه زندانبانان متوجه فرار طالبان شوند و بخواهند از آن جلوگیری کنند، این گروه به زندان حمله کرده و زندانبانان را به خود مشغول کنند.

اما زندانبانان دولت، حتی یک ساعت بعد از پایان عملیات نجات متوجه فرار طالبان نشده بودند به حدی که خبر فرار طالبان را سخنگوی طالبان به رسانه ها ارسال نمود و سپس مقام های دولتی از طریق رسانه ها از ماجرا مطلع شده اند.

به هر حال حدود 500 طالب که بیش از صد تن آنها از قوماندانان اصلی طالبان بودند توانستند با استفاده از این تونل فرار کنند. اين زندانيان پس از فرار با استفاده از موتر هاي از قبل تدارك ديده شده، به مكان‌هاي امن منتقل شدند.

اما پشت پرده این عملیات آزاد سازی طالبان و سخن های مردم در این رابطه:

پيش از اين قرار بود نيروهاي خارجي تا سال 2014 تمامي مسئوليت‌هاي امور امنيتي را به نيروهاي افغان واگذار كنند. اما با تکرار دومین فرار دست جمعی زندانیان از مهمترین زندان جنوب کشور، نگرانی درباره تامین امنیت افغانستان پیش از خروج نیروهای خارجی افزایش می یابد، به این معنا که اگر آمریکایی ها بروند، طالبان می آیند، پس بهتر است آمریکاییها باشند. لذا میتواند این طرح را یک نقشه آمریکایی دانست.

در ماه جوزا سال 87 نيز زندان قندهار شاهد فرار دسته جمعي تعدادي از زندانيان و از جمله شبه نظاميان طالبان بود که در آن حادثه، 40 مرد مسلح با استفاده از موتر بمب گذاري شده، درب ورودي اين زندان را منهم كردند و پس از كشتن نگهبانان ، حدود 900 زنداني كه 350 تن از آنان شبه نظاميان وابسته به گروه طالبان بودند را آزاد كردند.

عده ای از آگاهان مسائل سیاسی با بیان اینکه اين بار اول نيست كه در قندهار و ديگر ولايات اين كار ميشود، مدعی هستند اين يك پلان منظم دولتي است كه هميشه از طرف برادر رييس جمهور در قندهار تطبيق ميگردد و اسامه بن لادن هم به مليون ها دالر به اجرا كنندگان آن ميپردازد.

یکی از باشندگان قندهار نیز با ارسال ایمیلی به شبکه اطلاع رسانی افغانستان مدعی شده است که همان ساعت فرار زندانیان، شعارهای زنده باد کرزی، زنده باد ربانی فضا را پر کرده بود که ظاهرا نشان دهنده خوشحالی طالبان آزاده شده، بوده است که البته صحت این مطلب را هیچ یک از رسانه ها تایید نکرده اند.

عقل سلیم هم حکم می کند که فرار 500 نفر از زندان یک کار ساده و عادی نبوده و بدون همکاری افراد عالي مقام و بلند پايه ولایت قندهار ممکن نيست. اما اینکه کسی جرات آن را داشته باشد مدارک مبنی بر دخالت مقامات قندهار از جمله احمد ولی کرزی در این رابطه را نشر نماید، بعید به نظر می رسد.

از سوی دیگر این حادثه سستي و بي كفايتي اردوي ملي افغانستان و وزیر دفاع را می رساند که شخصی را قومندان امنیه قندهار و مسئول امنیتی زندان قرار داده که خود از طریق رسانه ها متوجه می شود، پنجصد زندانی فرار کرده اند.

فرار این زندانیان یک امر معمولی و آسانی نیز که بخواهیم به راحتی از آن بگذریم چرا که حداقل 2000 جوان اردوي ملي بخاطر دستگيري این افراد شهيد شده اند، ولی اکنون مانند گذشته به راحتی و با سهل انگاری مسئولین خون این شهیدان پایمال می شود، بدون اینکه عاملین آنها مجازات شوند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   ما هم می گوییم زنده باد کرزی، زنده باد ربانی که واقعا با این عملکرد زیبایشان در شورای عالی صلح، روی افغانها را سفید کردند.

>>>   در اين صورت كرزى صاحب بزودترين فرصت استعفا بدهد
جون ايماننا و وجداننا همين را افغانستان و جهان از ايشان تقاضا دارد
تشكر

>>>   واقعا که جای تعجب است در زندانی که یک بار این کار انجام شده و باید تدابیربیشتر داشته باشد وقتی فاجعه ای به این بزرگی انجام می شود بقیه زندان ها چه رقم خواهد بود. خدا رحم کند. اگر این کار در کدام شهر دیگر می بود باز یک حرفی اما وقتی مقامات بلندپایه طالبان در قندهار با این راحتی فرار بتوانند وای به حال این کشور.

>>>   نویسنده مطلب فوق فکرمیکنم ازتشکیلات دولت ودولت داری معلومات ندارد چراکه قومندان امنیه مربوط وزارت دفاع نه بلکه مربوط وزارت داخله میباشد وایشان به امضای شخص وزیرداخله استخدام میشود وهم چنان امنیت محابس مربوط به وزارت داخله میشود اګرحادثه زندان ازبی کفایتی بوده پس دران ازبیکفایتی وزارت داخله باید سخن ګفت که چندی قبل قومندان امنیه این ولایت هم توسط یک تن دریونیفورم پولیس کشته شد که این مشکل بازهم به بی کفایتی وزارت داخله برمیګردد

>>>   زنده باد فاروق وردگ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

>>>   چه فایده از این قدر اتهامات بدون ثبوت و قضاوت بالای امریکا !!!
آیا کسی پیدا خواهد شد بر حل این مساله ؟؟؟

>>>   فرار این زندانیان کار پشت پرده شورای عالی صلح است که به شکل غیر مستقیم طالبان را رها کردند....

>>>   حاجت به شورای صلح و علما نیست، چار واکها بصورت دست جمعی را های تجات طالبان را تدارک می بینند. دولت اد عا دارد که زندانیان گواتینامو را به اوغانستان انتقال دهد. بدین معنی که آنها را آزاد سازند. راستی طالبان از تلویزیون طلوع تشکر نمایند که در سریال فرار از زندان راه تجات را برایشان یاد داد. به به چارواک صاحب

>>>   من با نظر نوسينده كاملآ موافق هستم و اين طرح را نقشه از نقشه هاي امريكان ميدانم
در اين شكي نيست كه دست مقامات عالي رتبه قندهار در اين كار نهفته است ولي اگر ثابت شود كه اين مقامات در اين كار دست داشته انها خاينين اصلي اين مملكت هستند و خون هزاران شهيد كه در دستگيري آنها ريخته در گردن آنها خواهد بود

>>>   این پیروزی بزرگ را برای برادر بزرگ حامد کرزی " ملا عمر مجاهد" تبریک عرض می کنم!
ملاعمر مجاهد باید قدر حامد کرزی و خانواده اش را بداند، هیچ کس چنین یک خدمت بزرگ برای ملا عمر و دیگر طالبان حاضر نیست که انجام بدهد.
برای مردم افغانستان پیشا پیش تسلیت عرض می کنم چون این 500 نفر حد اقل هر کدام یک خانواده ای افغانستانی را داغدار خواهند کرد.
هروی از هرات باستان...

>>> ..... بر این دولت بی کفایت آقای کرزی بهتر است بدون اینکه مردم بزور مثل رهبر های عربی دستت را بزور گرفته و از قدرتت سر نگون سازند بهتر است احترامانه و آبرومندانه استعفا دهید چون سر نوشتت را بسیار خطرناک پیش بینی میکنم.
ن.و ولایت غور

>>>   قطعاً به این نتیج میرسیم که دیگر این نظام و این رئیس جمهور کارآئی ندارد و به اساس خواست اکثریت مردم در هر منطقه این سرزمین و شرایط نوین جهانی مشکل این وطن حل شود. دیگر افغانستان کدام معنی برای ما ندارد. چراکه مردم پشتون همه از طالب حمایت میکند و باقی مردم از این ناحیه ضربات شدید را متحمل میشوند.
بگزارند آن مناطق که از طالب حمایت میکند، طالبستان و یا اوغانستان و یا افغانستان و یا هرچه جه که میخواهند باشد.
مناطق دیگر باید آریانا مسمی شود و به اصل خود برگردد و در آنحال است که دیگر شاهد......... نخواهیم بود. مردم دنیا خواهند دانست که در این سرزمین کسانی هستند که میشود با آنها پیوند عادی داشت و با هم زندگی کرد.
با احترام
واقع بین

>>>   کرزی صاحب باید اتسعفا بدهد! او مانند چوپان که از ترس گرگ درنده، رمه های شان را طعمه گرگ می کند. کرزی شایستگی حکومتداری را ندارد. اگر می توانیست در 10 سال گذشته حد اقل برای مردم کار ایجاد میکرد که خود باعث امنیت میگردد. او می توانیست حد اقل 5 فابریکه بزرگ تولیدی که افغانستان به مزیت نسبی دارد مانند استخراج معادن، زراعت و ابیاری وغیره کرزی گپ رو است زود زود بازی می خورد. به اشتباه خود بعدا پی میبرد.
سیرت از کابل

>>>   مطمئن باشید پشت پرده دست آمریکایی ها کار می کنند وگرنه عقل سلیم نمی پذیردکه چنین عملیات پچیده که ازمدت هاآغازشده بدون سازمان اطلاعات آمریکا باشد وعلتش برای همه روشن است .فقط بهانه برای ماندن

>>>   دوستان به یاد داشته با شند-- مانند رئیس جمهور مصر حسنی موبارک تمامی دارای رهبری دولت که چه دراروپا ویا در امریکا باشد دوباره به دولت تعلق خواهد گرفت - تابحال این رهبری سرک های کابل جور نکرده اند چطور می توانند در وطن آرامی را
به بار بیاورند

>>>   کرزی دولت را با دستان خود به طالبان تسلیم میدهد به زود ترین فرست. من به تمام هموطنانم میگویم که هرچی زودتر از این کشور خارج شوند
حامد

>>>   به نظرمن دوموضوع است یکی دادن پایگاه برای امریکا ودیگرآن دست خوددولت یک پیام کوتا ب مسئولین دولت اگرخوددفاع نمیتوانید مردم ازشما هم انتظارندارد به ما امنیت را بیاورید غیرمئوادبانه کرسی به اشخاص ویاافرادی واگذارنماید که ازدرد دل مردم باخبرهستند .باتشکر
احمدی ازتهران

>>>   در بازی های غرب و دولت مردان مزدور افغان، مردم بیچاره و مظلوم مان جان های خود را از دست میدهند و نهایت درد و رنج را پیش از مرگ نیز متقبل میشوند.

>>>   تونل ٣٦٠ متری برای فرار طالبان را مهندسان سیاسی طراحی کرده اند نه طراحان نظامی.

>>>   ایا 500 زندانی در یک اطاق بودند ویا دروازه های تمام اطاقها را باز نگهداشتند تا تمام زندانیان به تونل هدایت داده شوند؟؟
افرین به طالبان که این قدر تلاش کردند و افراد خود را از طریق معامله ویا دسیسه ............ از زندان ازاد کردند. افسوس بحال این حکومت مفسد که از الف تا ی تمام ایشان در فکر پیدا و پنا هستند. ایا در فکر اخرت هستید ؟ ایا خود را مسلمان میدانید .............................

>>>   اگردست همین خائنین نباشد بخدا اگر طالب از زندان فرار کرده بتواند راستی من شنیده ام شورای صلح که تمامشان صلح جویان افغانستان را در خود دارد به تعداد ۳۰ دانه کلنگ ،بیل و غیره چیزهای دیگر قبل از فرار به طالبان در زندان بخاطر آموزش حفر زمین تحفه داده بودند .
ازطرف دیگر ریاست امنیت ملی بخاطر بزرگداشت از فرار طالبان ۱۷راس طالب دیگر راهم به میانجگری قیام الدین کشاف و استاد ربانی شکاف از بند رها ساختند چونکه بازار انتحار و آدم کشی بکلی سرد شده بود.
وطن پرست

>>>   فاجعه بی سابقه درجها ن برای دولت مردن افغانستان مبارک
ضیا ازغور

>>>   کرزی تا قبل از اینکه از قدرت خله شود قدرت را به طالبان تسلیم خواهد کرد چونکه اینبار حتمی قدرت بدست دیگر اقوام افغانستان خواهد افتید .از همین رو طالبان بدون کدام محکمه از بند رهامیشوند و دوباره به جنگ رو میاورند.

>>>   بنابرگفته يک مقام ارشدنظامی بدستورشفاهی کرزی طالبان ازقندهاررهاشدندچون تعدادی ازأنها فرماندهان معروف بودند چنين تونلی بحيث تکتيک ازجانب حکومت محلی حفرشد وفرارزندانيان نميتواندجزيک تبليغات سياسی باشدهمه رهاشدند

>>>   کار کرزی واحمد ولی است, باید احمد ولی از قندهار بیرون رود.

>>>   فقط مثل سریال فرار از زندان تلویزیون طلوع
با احترام یک تن از زندانی های قندهار

>>>   اگرکسی درین مسله دست نداشته باشد غیرممکن است که زندانیان اینقدردقیق بتوانند حفاری کنند حتما نقشه برای شان ازقبل داده شده افسوس به حال جوانان که درین راه شهیدشدند وخاءینین به خون شان تجارت میکنند لعنت خدا بر وطن فروشان خداوند اینهارابه مثل فرعو غرغ کند
خدایا به حال این ملت مظلو م رحم کن
صدای مردم مظلوم

>>>   اين مسئله يكي از برنامه هاي صلح دولت با طالبان است. البته بهتر است پوليس و اردوي ملي خود را براي دستگيري طالبان به زحمت نياندازند. و بيخود آنان را سربار دولت نكنند چون بالاخره و قطعا آنان يا با فرار دادن و يا با عفو آزاد خواهند شد. دستگيري آنها يك كار لغو و بيهوده است. اگر واقعا مي خواهند از شر طالبان خلاص شوند در همان ميدان جنگ آنان را بكشند و الا هيچ زحمتي بخود ندهند

>>>   حالی خوده ماکم کنین که 500 نفر انتحاری سربه فلک کشیده ازاد شدند ، هرکدامش مار دم بریده شدند
علی ارمغانی از قندهار

>>>   رهبران سیاسی در مجموع تمام دولت مردان افغانستان احزاب سیاسی هویت ملی افغانهارا زیر سوال قرار داده است چون جرگه صلح در طول تاریخ افغانستان ...افغانها

>>>   راه های رسیدن به آزادی تروریستان بسیار زیاد است واینهم یکی از آن راه ها !!!

>>>   این ازادی طلبان به دستور شخصی کرزی است که مردم افغانستان حساسیت نشان ندهند بهانه فرار را کردن به هر صورت که باشد مسول اصلی شخصی کرزی است که ارامیش مردم را به خطر انداخته اقای کرزی به چشم مردم اشکار خاک می زند از این سیاست های کرزی مردم دیګر خسته شدن همه خدمت کرزی به ای س ای باکستان است نه در خدمت مردم افغانستان

>>>   سلام عزیزان زندان شناس!
بنده منیحث یک افسروشهروندافغانستان میخواهم مکثی داشته باشم درقسمت آزادسازی زندانیان قندهار.
اگردوستان مابیادداشته باشندطالبان چندی قبل مذاکرات رامشروط به آزادسازی تمامی زندانیان شان تذکرداده بودند.
کرزی وبرادرش به عهدخودوفاکردند. وناگفته نماندکه این پروگرام ازعهده تنهااحمدولی کرزی دوراست این پلان شوم فقط درارگ ریاست جمهوری گرفته شده وشب گذشته تطبیق گردید.
اماحسرتا!به این خون آشام های طالبی وحکومتی !
به یقین کامل گفته میتوانیم که جناب خان محمد(مجاهد) قوماندان متوفی واسبق قندهارقربانی همین توطیه شوم وناپاک گردیده وموصوف حتما"ازین پلان حمایت نکرده این تیم بدنام ارگ وبرادران طالبی شان مشترکا" توطیه ترورشانرادرروزروشن گرفته وخداوندبهشت برین رانصیب شان کند .
وکرزی وتیمش خواست دست بازحدودپنجصدنفرازآدم کشان وتروریستان شناخته شده راآزادنمودند!!!!
بنده منحیث شهروند این مرزوبوم افسوس وحسرت میکنم به حال افسران وسربازان اردوی ملی وپولیس ملی که شایدبه صدها تن شان درگرفتاری این جانیان وآدم کشان شاید شهیدوزخمی گردیده باشندوامروزمیبینیم دریک توطیه شوم وفاشیستی تمام شانراآزادگردند!!!!!
و الی هیچ عقل سلیم نمی پذیردکه درطول پنج ماه که طالبان ادعامیکندکه این (راهرو مترو)راساخته باشندو مقامات امنیتی ازاطراف پوسته وقرارگاه خودبی اطلاع باشد اگرچنین باشدبنا" بایدفاتحه این نظام پلاستیکی رابایدبخوانیم!!!!؟؟؟
امابه نظربنده باید کرزی دریک عمل جرات مندانه به فرمان خوداین جانیان راآزادمیکردخوب بودنه اینکه تمام مردم افغانستان را(.......)فکرمیکنندکه کسی ازین توطیه شان نمیدانند......
زندان شناس ازکابل

>>>   چقدر جیب خرچ داده اید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مطمئین هستم که جیب خرج هم داده اید.
ممئین هستم که از در وازه اصلی به موتر فرار دایده اید و این حفر فقط صحنه سازی است .
دیگر ملت دروغ تان را باور ندارد .
دیگر اعتماد خود را فروخته اید.
فراری از ظلم طالب

>>>   به نظر من مقصر كارگردان سريال فرار از زندان است كه اين عمل را به طالبانياد داد بايد او را بگيرند و به گوانتانامد ببرند دولت مظلوم ما و برادر كرزي كه گناهي ندارند آنه فكر كده اند كه دارند سريال فرار از زدان را نگاه مي كنند ولي نمي دانم چرا فكر نكردند كه چرا اين سريال را تلويزينشان آخر شب نشان مي دهد.

>>>   تبلیغات هم باید درحدی باشد که مردم باور کنند !
خود کرزی به پای خود تیشه نمی زند عقل قبول نمی کند.
مجنون

>>>   آیا این ۵۰۰ نفر در یک اطاق زندهگی میکردند ؟؟ که یکجا فرار کردند؟

>>>   ساده دلی مزمن وعدم بصیرت گرداننده گان قدرت سیاسی افغان پیشنه تاریخی دارد فاجعه بی سابقه شرم آور هولناک قند هار صابت میکند که ما هر گذ توانائی دفاع از استقلا و حاکمیت ملی خود ندارم و شما شاید حمله به دفتر وزیردفاع هستید کرزی باید استفا دهد اگر شرمی در کار هست اگر نه ادامه بیشرمی ها و ادامه تاریخ ساختگی و پرداخت قومی که همه چیزی هایش ساختنی هست
ولی از قندهار 

>>>   زنده باد پشتون

>>>   اگر همکاری دولت و دررأس آن شخص کرزی نبود کجا این همه طالب می توانست فرار کند، اصلاً طالبان فرصت این را پیدا نمی کردند که تونل حفرکنند چه رسد که فرار کنند. مگر پلیس واردوی ملی مرده بودند که طالبان باخیال راحت میایند تونل حفرمی کنند وپا به فرار می گذارند. این نیست جزدسیسه

>>>   مبارک باد کرزی! تو واقعن استعداد عالی داری و این نقشه را با برادران امریکایی ات یکجا عملی نمودی زیرا این کار خروج نیرو های امریکایی را از اوغستان به تاخیر خواهد انداخت.
پارسا بلخی

>>>   فرار اینها کاملاً مانند سریال "فرار از زندان" است، آنها نیز فرش اطاق را سوراخ نمودند.

>>>   گوش اگرگوش تووناله اگرناله ی من
آنچه البته به جایی نرسد فریاداست

>>>   ای کرزی بگذار که دولت را دولت مردان به بیش برند اه به ما افغانها که از یک سو اردوی که بچه افغان است کشته میشه و قاتلان ان به قسم گروهی فرار مینمایند
نجیب از کابل

>>>   ای بی خبرها . چندین تونل به قصر گلخانه و وزرات های خارجه، معارف، دفاع و مالیه و مخصوصا مخابرات در کابل هم زده اند.
یک تونل هم به دفتر اقای ربانی زده اند.
مرده باد تونل !
حکیم

>>>   یکی از پیشنهادات مقام معظم ګیلانی خان صدراعظم پاکستان اسلامی از طرف صدراعظم صوبه اوغان عملی شد.

>>>   برو برو رشخند نزن سری مردم بیچاره اریا, ایا یک اطاق بندی به همین نوعه میباشد? این اطاق از مهمانخانه ریاست جمهوری و یا هوطل کرده خوبتر است. شما در کدام بندی خانه دونیا دیده اید که در روی اطاقش قالین اوار باشد? اگر در انجا چپرکت میبود روزانه دیده میشد که کنده میشود

>>>   این کار خود کرزی است
طالبان را اول دستگیر میکند و به زندان می اندازد که به خارجی ها از تلاش خود نشان دهد.
و چند وقط بعد گروه گروه به بهانه یی برادران پشتون (طالبان) خود را از زندان فراری میدهد.
وطن پرست
لندن
لطفاً نشر کنید

>>>   آزادی 500 نفر از اعضای نظامی و مسئولین طالبان را برای مردم زچر دیده افغانستان وبخصوص برای سر بازان اردوی ملی وپلیس کشور که برای تا مین امنیت ودستگیری آنان شب و روز زحمت میکشند وجانهای شان را از دست داده ومیدهند تبریک میگویم وباید این روز را جشن ملی اعلان کنند. برادران بزرگ آقای کرزی مثل فاروق وردک وامثال وی در مقام وزارت در دولت کرزی فعالیت دارند پس فرار 500 نفر زند انی طالبان کار مشکیل نخواهد بود.
محمد دانش .

>>>   مبارک باشه اقای کرزی برادرانت از زندان رها شد شما با ید یک جشن بگیرید چرا که 500برادر تان از زندان رها شده است . جناب کرزی ایا نمی شرمی که با سرنوشت این مردوم بازی میکنی

>>>   با سلام
اين همه نشان دهنده اينكه در دولت هرج و مرج و بي قانوني است.
اينكه هيچ كس به وظيفه خود به درستي عمل نمي كند.
و اينكه در ارتش و نيروهاي امنيتي كه كه مهم ترين ركن اجراي قانون در كشور است هيج گونه قانوني نيست اگر هست در حد نوشته شده روي كاغذ است.
نظر من اينه كه اينطور نمي شود كشور را اداره كرد و نخواهد شد و اين نشانه بارز سقوط اين دولت است چون مردم ساكت نخواهند شد اگر مردم ما عدالت خواه باشند كه اينطور است.
و ديگر اينكه براستي شبه نظاميان طالبان اينقدر قدرت دارند كه يك كشور را بهم بزنند ....!
براستي مقصر كيست؟
چرا دولت مردان ما مانند ترسوها ساكتند نه حرفي و عملي از انها ديده نمشود اگر نمي توانند واقعيت هاي را به مردم بگويند تا خود مردم دست بكار شود ..
اقاي رئيس جمهور شما نماينده مردم افغانستان هستيد نه هيچ گروه ديگر .....
پس مثل يك وطن پرست و يك مرد به وظيفه تان عمل كنيد .

>>>   حالا وقت آن است که آمریکا را محکوم کرد، بهر صورت باید به طالبان تبریک گفت،آنها توانسته اند کرزی کاملا در اختیار خود بگیرند.

>>>   جای تأسف است که طالبان توانستند از محبس مرکزی شهر قندهار فرار نمایند. در میان شان طالبان بلند رتبه و مخوف که مرتکب جنایات علیۀ مردم افغان شده اند و از نفرت مردم افغانستان بهره مند هستند، هم وجود دارند و امکان دارد تا به خشونت و جنایات علیۀ مردم افغانستان دوباره دست بزنند.
جستجوی گسترده و وسیعی برای دستگیری دوبارۀ شان در جریان است، خوشبختانه 65 تن ایشان دستگیر شده و چند تن آنها دراین جریان در اثر مقاومت گشته شده اند. مقامات افغان برای دستگیری " طالبان فراری" و جلو گیری ازاتفاق افتادن کدام اشتباه، از طروق " بیومتریک " برای شناخت هویت اصلی طالبان مضنون استفاده می نمایند.
هنوز هم خوانندگانی وجود دارند وبه این عقیده اند که آمریکا شرایط فرار زندانیان را فراهم کرده و آنها را دراین قسمت کمک کرده است. در این رابطه باید گفت که ماموریت ما در افغانستان از روز اول معلوم بوده و ما به افغانستان به جواب حمله 9/11 آمدیم تا علیه طالبان و گروۀ تروریستی القاعده که طالبان آنها را درعملیات های تروریستی بین ا للملی شان کمک و پناگاه امن داده بودند، مبارزه نماییم وآنها را (القاعده وطالبان) شکست، منحل و نابود سازیم.
بعد از فرار طالبان از زندان قندهار در سال 2008، ایالات متحده و کانادا کوشش کردند تا قوای امنیتی افغان را در قسمت تحکیم دوباره و برقرارنمودن امنیت و جلو گیری از امکانات فرار زندانیان در آنیده ، کمک نمایند.
عملیات نظامی ما از زمان سقوط طالبان تا حال بسیار گران تمام شده است ، در واقع سال گذشته نسبت به سال های پیش درجریان این ده سال جنگ، تعداد تلفات عساکر آمریکائی که جان خود را برای دفاع ، تأمین عدالت و آزادی از دست داده اند به ویژه بعد از سرعت بخشیدن به عملیات نظامی ما علیه طالبان بی رحم، زیاتر بوده است . آیا این تلفات جانی و مصارف اقتصادی خود تدوین مصمم بودن ماموریت عساکر آمریکا را در رابطه با محوه نمودن طالبان که زندگی افغان ها را به خطر انداخته است، توجیه نمیکند؟ ما از موقع استفاده نموده و به روح آن عده از افراد ملکی که به اثر عملیات غیر عمدی ما و به اثر خشونت ها و قتل کور کورانۀ طالبان جان خود را از دست داده اند دعا می نماییم. خوانندگان محترم بآنهم قسمی که در فوق تذکرداده شد، بعضی ها که در خطوط مقدم جبهه خود شان حاضر نبوده اند، هنوز هم فکر می کنند که این جنگ واقعی نبوده بلکه یک بازی موش و پشک است؟
ایالات متحدۀ آمریکا ، متحدین اش و قوای افغان مصمم اند تا این مملکت جوان که در مسیر پیشرفت و خوشبختی قدم نهاده با تمام امکانات که در دست دارند حفاظت نمایند وکوشش خواهند کرد تا از وقوع حادثات مثل زندان قندهار در آینده جلو گیری بعمل آید.
بااحترام
حامد غفوری
دی – ای – تی - سنتکام

>>>   زنده باد احمد شاه مسعود .

>>>   بعد ازین با سر بازان اردوی ملی و ناتو ذهنیت داده شود که طالبان را زنده اسیر نکند ودر هر جا ازبین ببرد و دیگر بعض طالبان زندانی را در ولایت پنجشیر و یا با میان انتقال بدهند تا باز تیم قبیله کاسه زیر نیم کاسه نکند .

>>>   سلام هموطن .بنظر شما طالبان والقا عیده چه کسانی هستند وچه کونه بوجد آمدند وچکسانی این هارا کمک مالی وتسلیحاتی می کنند ؟ جواب آیا اگراینه نمیبد آمریکا واینگلیس با چه بهانه برای غارت وچپاول میا مدند و اگر طالبان نباشند اینها با چه بهانه در افغانیستان بمانند به همه روشن و واضح است که فرار طالبان هم کار آمریکا و نوکران همچون کرزای صاحبان است.
محمدی.

>>>   احمد شاه مسعود بیچاره چند سال است که از دنیا رفته حالا رنده باد ؟؟؟////

>>>   اگر در افغانستان دموکراسی است، پس ضرورت زندان برای محبوسین سیاسی بخاطر چیست ؟
از یکطرف کرزی ،شورای صلح و جامعه بین المللی خواهان ایجاد د فتر سیاسی برای مخالفین حکومت ( طالبان )در ترکیه هستند و از طرف دیگر انها ( مخالفین ) را در زندانها نیگه میدارند ، برای چه ؟ ایا در اروپا و امریکا که سنگ دموکراسی را بر سینه خود هم میزانند ، زندانی سیاسی وجود دارد یا خیر؟

>>>   طالبان یک گروه سیاسی نیست، یک دولت و یا گروه و یا حزب و ارگان سیاسی دست به شکنجه و اعدام و انتحاری و ترور و آدمکشی در داخل و خارج نمی زند. یک گروه سیاسی تابع قوانین حقوق بشر جهان است و تیکه گاهش ایدولوژی و مذهب خاصی نیست. در اروپا آزادی بیان و قلم و اندیشه جزع حقوق لاینفک هر انسان و شهروند می باشد و کسی به خاطر ابراز عقیده مرتد و ضد خدا و کافر حساب نشده و لذا زندانی سیاسی نیست. ولی اگر کسی از آزادی سوء استفاده کرده و دست به سلاح ببرد زندانی می شود. دموکراسی به شخص و جامعه اجازه قانونی میدهد ایده و نظر خود را در دید و قضاوت همگان بگذارد و با موافقین و یا مخالفین بحث و تبادل نظر کرده و یا ایده و نظرات خود را منتشر سازد و مخالفین خود را مطلع و قانع کند. هر کسی می تواند مخالف هر نظر و عقیده ایی باشد ولی انجام خشونت پی گرد قانونی و مجازات دارد. اما هرکس در اروپا مواضع ضد یهودی بگیرد و کشتار یهودیان و هلوکاست را نیز انکار کند، خودبخود همردیف و همسنگر نازیهای هیتلری بوده و زندانی می شود. زیرا در قوانین حقوق بشر جهان انتخاب دین و مذهب و عقیده آزاد و حق مسلم هر انسانی می باشد. به همین دلیل قوانین دموکراسی جای خشونت را گرفته و پر کرده و اروپا را به ثبات و پیشرفت و مدنیت رسانده است.

>>>   این حکایت مرا بفکر قضیه سال ۱۳۷۴انداخت که طالبان بیفرهنګ بایک نقشه از پیش طراحی شده پاکستان و امارات عربی ،یک هواپیمای روسی با۱۲ نفر سرنشین ان که از طرف اماراتیها بخاطر انتقال مهمات جنګی به دولت مجاهدین به کرایه ګرفته شده بود و اصل خریداری مهمات هم ازیک شرکت اماراتی بود انداخت ،که بخاطر بدنامی دولت مجاهدین هواپیما را در میدان هوایی قندهار پایین نموده بودند و سرنشینهای انرا به بهانه اینکه به دولت مهمات میاورد به ګروګان ګرفته بودند و روسها زیاد کوشش نمودند که پاکستان را ازین کارش منصرف نمایند اما پاکستانیها دخالت شانرا انکار مینمودند و میګفتند که این امارت طالبانیست که چنین ګرده ،وقتی روسها اختار دادند که مابخاطر نجات جان افرادما اماده لشکرکشی به قندهار میشویم ،فورآ تمامی سرنشنان هواپیما با هواپیما ازاد شدند و بعد طالبان بی فرهنګ انها را فراری اعلام نمودند و ګفتند که هواپیمای طالبان بیفرهنګ تایرهایش باد نداشت تا آن هواپیمای روسی را دوباره به زمین مینشاندند. حال هم اګرخواست امریکا این باشد که کرزی و دار و دسته اش را بخاطر فرار دادن دسته جمعی طالبان بیفرهنګ از زندان قندهار مورد پیکرد قرار دهد،تا ظرف یک هفته همه آن زندانیان دوباره از طرف پاکستانیها و وابسته های مزدورشان در دولت کابل دستګیر و به زندان قندهار انتقال خواهند شد.
ولی امریکا هرګز چنین نمیکند ،چون انها یعنی امریکا نیزبا پاکستان و مزدوران پاکستان در اوغانستان یعنی در دولت کابل هماهنګ است.

>>>   ای مردم عاقل : باز هم معامله تا به کی معامله و نامش فرار
تا به کی کشتن و در مقابل معذرت خواستن
تا به کی به گفته های انی افراد دولتی گوش بدهیم
شما فکر می کنید که بدون دست داشتن قصر ریاست جمهوری و برادران رییس جمهور امکان دارد که چونین عمل صورت بگیرد ؟
مصطفی

>>>   کسی به سوالی که در میان نظرات بالا وجود دارد جواب بدهد ، «ایا 500 نفر در یک اطاق بوده اند ؟» جناب وردگ صاحب وقتی خبر را شنیدم از تعقجب خشک ماندم و از بعد شرم عرق روی پیشانیم نشست
. ناهید از خیرخانه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است