خواسته های کتبی پاکستان از افغانستان!!!
مشوره درباره تعيين وزيران دفاع و داخله افغانستان، سهم پاکستان در استخراج معادن و پروژه های اقتصادی در کشور و نیز در جریان گذاشتن پاکستان از هرگونه پیمانهای نظامی و همکاری افغانستان با آمریکا و ...از خواست های مهم پاکستان از رییس جمهور کرزی است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۰    ۱۳۹۰/۲/۳ کد خبر: 21230 منبع: پرینت

نخست وزیر پاکستان در سفر اخیرش به افغانستان خواست های کشورش را به گونۀ تحریری به حکومت افغانستان ارائه کرده است.

تا حـال جزئيات و چگونگى اين متن رسماً از سوى حکومت افغانستان تأييد نشده است، ولى يک منبع که نخواست نامش گرفته شود در مورد مواد آن متن و خواست هاى حکومت پاکستان از افغانستان به برخی رسانه ها چنين معلومات داد:

- حکومت افغانستان با راه اندازى جرگه عنعنوى با پايگاه هاى دراز مدت امريکايى ها در افغانستان مخالفت کند و در مقابل پاکستان بالاى طالبان و مخالفان مسلح فشار مى آورد تا با حکومت کابل همکارى کنند و دست از مخالفت بردارند.
- قدرت امريکا در منطقه روبه اضمحـلال مى رود بايد يک بلاک اقتصادى ميان پاکستان، افغانستان و چين که به ابر قدرت تبديل مى شود، ايجاد شود.
- حضور جبهۀ مقاومت در حکومت ضعيف گردد.
- در دفاتر نمايندگى هاى سياسى هندوستان در افغانستان کاهش قابل ملاحظه به وجود آيد.
- بلوچ هاى پاکستانى که در خاک افغانستان فعـال اند بايد هر چه زودتر از افغانستان خارج ساخته شوند.
- در جرگه عنعنوى، بايد سران قبايل آن سوى مرز نيز اشتراک کنند.
- پروژه پايپ لاين گاز ترکمنستان تنها ميان افغانستان و پاکستان باشد، هندوستان از اين پروژه حذف گردد.
- سهم دادن به پاکستان در استخراج معادن و پروژه‌های اقتصادی در افغانستان
- در حکومت آينده افغانستان جايگاه افراد جـلال الدين حقانى مشخص شود.
- در تعيين وزيران دفاع، داخله و رئيس امنيت ملى افغانستان، نظر و ديد پاکستان ضرورى پنداشته شود.
- در جرگه عنعنوى، خط ديورند به رسميت شناخته شود.

و نيز گفته شده است که آقای گیلانی به رییس جمهور کرزی گفته است كه بايد افغانستان مبارزه با فعاليت‌هاي ضد پاكستاني در افغانستان را در دستور كارش قرار بدهد.

آگاهان مي‌گويند كه حامد كرزي تاكنون براي پاكستان پاسخ منفي نداده است و قرار است اين مسأله را با امريكا در ميان بگذارد.آنان با توجه به سیاست های دوگانه پاکستان در چند دهه اخیر هرگونه اقدام عجولانه حکومت را در برابر این خواست ها اشتباه و خیانت تاریخی در برابر مردم افغانستان می دانند.

در همین حال، آقای کرزی در دیدار با مایک مولن رییس ستاد مشترک ارتش امریکا گفت که در دیدار اخیر مقامات پاکستانی با او، مسایلی مطرح شده است که باید افغانستان با امریکا در این مورد گفتگو کند. آقای کرزی به مایک مولن گفته است که به زودی محتویات گفتگو با نخست وزیر پاکستان و شرایط این کشور را به دولت امریکا تسلیم خواهد کرد.

شكي نيست اگر این خواست ها صحت داشته باشد و حامدكرزي در يك تفاهم سياسي با پاكستان بر آن مهر تأييد گذارد، خیانتی تاریخی به مردم افغانستان صورت خواهد گرفت.

هر چند این شرطها و خواسته ها پیش از این نیز از برخی رسانه ها اعلام شده بود اما تاکنون مقامات ریاست جمهوری در این راستا از هر گونه ابراز نظری خودداری کرده اند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   وقتی پاکستان این قدر خواست دارد ممکن چند روز بعد خود را داماد افغانستان اعلان خواهند نمود.
گل پاچاه ازکابل

>>>   این واقیعت دارد که پاکستان هرچی خواسته باشد کرزی پاسخ خواهد داد.
داود ازکابل

>>>   اگر اين درخواست واين گزارش درست باشد بايد افغانستان را به طالبان وپاكستان داد

>>>   تا به کی ما باید به دول جهانیان برقصیم، تا به کی ما باید تشکیلات حکومتی خود را به سهم دادن مساویانه به هر کشور سامان دهیم، تا به کی ما باید بخاطر احراض و ابقای کرسی دست داشته خود از خون، شخصیت ،تاریخ، عزت و آبروی پدران خود بگذریم، "یک روز زنده گی کن و مردانه زنده گی کن" هر کس باید بداند و به ای اعتماد داشته باشد هیچ چیزی را هیچ کسی به هیچ عنوانی از این دنیا برنده نسیت بجز اعمالش... جای تآسف است برای ما که ما خود را افغان خطاب مینمایم و کشور خود افغانستان را خانه و مادر خود ولی دریغا که برای اداره مادر خود از غیر طلب استمداد میکنیم.
بیاید یک بار بخود نه بلکه به برادر خود بیاندیشیم.

>>>   این ارمان باکستان را در گور به برد

>>>   واه واه

اینه دیگه حالا افغانستان استقلال واقعی اش را بدست خواهد آورد، روز به روز بادار های مان زیاد شده میرود، راستی گپ دیگه ایکه میگن ریس جمهور افغانستان هم باید پاکستانی باشد و افغانستان تا سال 2018 به پاکستان کوچک مسماَ گردد.... وای به حال ما که هنوز هم بخاطر قوم و ملیت به سر هم میزنیم.... و پاکستان (کثیف) ما را اداره میکنند....
میوند رهی اله از هند...

>>>   جناب گذارشگر
من حیرانم به این راپور غلط
هیچ ذهنی فکری ویا صاده تر برایت عرض نمایم هیج انسانی یقین به این مطلب وبا راپور غلط شما ندارد ازهر نگاه ویا ازهردید که موضوع امدن هیات پاکستان به کابل با متن شما درتضاد هست من حیرانم جطور به خود ارسال همجو مطالب بی مهتوا را میدهید مگر علم شما منطق شما به این حد ضعیف هست که موضوع حاد ومشکل خطرساز که هراندم منتظر جرقه مهیب اش هستیم به این صاده گی به دست تحلیل ناقص ویا گذارش غلط را به مردم ارسال مینمایید .ومخصوصا نکته جالب که مطلب اش این هست(ضعبف ساختن ویاکم ساختن نیروهای مقاومت درادارات دولتی) میباشد شما فکر کنید که یک ریس جمهور یک کشور حتی به یک کارمند ویا افراد خود این دستوررا اولا ادبا مصلحتا نمیدهد واخطاریه را خوبجا بیگذار
بزرگوارم به این یقین داشته باشید که ما مردم اعم تاجیک هزاره پشتون ازبک درتاریخ خود غلام نبوده ایم وغلام نخاهیم بود بودند تعدا انگشت شماری که حلقه غلام را درگردن قبولدار شده بوند مگر عاقبت الامر سربه نیست شدند وحالا هم همان فرزندا صدیق مه که نیاکان ایشان استعمار انگلیس استعمار سرخ را از خاک بیرون راندند به این مطمین باشید که عاقبت هر متجاوز به خاک به سرنوشت استعمار سرخ ویا انگلیس دچار میشود
چرا که ما مردم درهر امور به خدای منان توکل داریم
قوله تعالی ( ومن یتوکل علی الله فهو حسبه)
بااحترام
ازکابل

>>>   اګرمواردفوق که تافعلا ګفته نمیتوانیم که حقیقت دارد یاخیرولی اګر واقعیت داشته باشد ازجمله ۱۱ مورد یکی ان هم به منافع افغانستان نبوده تمام ان به منافغ ملی پاکستان میباشد اګردولت مردان ماموارد فوق رابادولت پاکستان قبول کند این عمل حکومت نه تنهایک جفا ویک خیانت ملی به کشوربوده بلکه قبول کردن غلامی پاکستان برای ابدالابد میباشد که قیمت انراملت مظلوم وبیچاره مادراینده ها خواهند پرداخت

>>>   سلام ! باوجود همه نیرنگ و فریبکاری های سیاستمداران دالخور ستان ،در افغانستان هنوز وطندوستانی وجود دارند که بر خلاف این خواب و خیال رهبران چتلستان قد علم کنند. کرزی و دار و دسته اش روزی در پای محاکمه کشانده خواهند شد.انشاالله!!!
جمشید

>>>   سلام !
نامش پاکستان است اما خود دولتمردان آن چتلستان .
عبدالله

>>>   شروط پاکستان که خیلی بیشرمانه طرح شده است چند موضوع را بخوبی روشن میسازد:
اول اینکه دولت افغانستان یک دولت بی اراده و خیلی ضعیف با رهبری خیلی بیچاره است.

دوم اینکه طالبان جز لاینفک سیاست پاکستان اند و جنگ آنها به بهانه حضور بیگانه گان یک حرف مفت است چون اگر قرار باشد افغانستان نوکر باشد بهتر از نوکر هر کس باشد به جز پاکستان.

سوم اگر دولت افغانستان حتی به یکی از از خواسته های پاکستان تن دهد معلوم میشود که این رئیس جمهور حاضر است تمام افغانستان را در بدل رضایت چند طالب هم قومش معامله کند.

چهارم این خواسته ها واضح میسازد که رهبری افغانستان در پشت کردن به امریکا چه بهایی را باید بپردازد و رئیس جمهوری ما در این ده سال تا چه اندازه فرصت ها را قربانی تعلقات قومی خود کرده است.

>>>   اين يك دروغ محض است وواقعيت ندارد باكستاني ها مثل ما وشما سياست را بازي طفلانه فكر نمي كنند آنها طريقه گپ زدن خودرا میدانند ولهجه دبلوماسی را میدانند وآنها افغانها را نیز میشناسند که به کدام شکل با افغانها برخورد نمایند کسی که این متن را نقل نموده صرف تعصب در قلبش جای گرفته وسیاست را نمی داند
ناصح

>>>   اگر اینقدر نفوس دارد پس بهتر است یک پاکستانی رییس جمهور شود

>>>   به نظر من اینکه پاکستان این خواسته ها را مطرح کرده کار خوبی است . منظورم از محتوای این خواسته ها نیست ، بلکه منظورم این است که کرزای که این همه صلح و گفتگو می گفت ، مدعی اصلی گفتگو پیدا شده و وارد میدان شده و خواسته هایش دقیقا همان است که برایش در طول این سه سال مردم خود و افغانستان را به تباهی کشید.
حد اقل معلوم شد که دیگر لازم نیست باز هم بدنبال ادرس طالبان رفت که هرگز وجود نداشت . لازم میدانم که اگر کرزای با این همسایه توافق کرد منتظر پیشنهاد همسایه شرقی غربی هم باشد.
احمد از کابل

>>>   سلام این خواسته نه بلکه پیشنهادغلامی افغانستان به پاکستان اګرخدانخواسته دولت افغانستان انراقبول کند(که هرګزنه بایدقبول کند) پس برهمه افغان هاواجب دربرابراین دولت قیام مردمی کند . زنده باد افغانستان عزیز /
حکیم بارک.

>>>   وله پاکستان ادعای پدر اندری دارد مگر افغانستا پسر اندر شان است ؟؟ اگر خواستید آب بنوشید از من اجازه بیگرد !!! اگر این خواسته ها واقعیت داشته باشد جواب از سوی افغانها بستگی به غیرت و همت افغانیت شان دارد که نه بگوید یا قبول کند که پاکستان پدر اندر شان است یا نه .
هارون

>>>   پس ازن تقاضاها نشان میدهد که واقعّ طالبان بی فرهنگ ... و غلامان پاکستانیها هستند که به گفته انها وطن عزیز خودرا قربانی پاکستانیهای دالخود میکنند.
و از سوی دیگر افغانستان مستعمره نوکر انگلیس و امریکا یعنی پاکستان هست که باید در هرموضوع آن کشور کثیف و نامسلمانرا در جرایان باید گذاشت و حیف مردم بیچاره مه که به یک وطن فروش مانند کرزی نوکرحلقه بگوش آی اس آی راه دادند.

وطن پرست

>>>   خواست همسایه های که همیشه ویرانی وبربادی افغانستان در سرخط کارشان قرارداشته است باید به هیچ صورت عملی نگردد
حکومت افغانستان بخواهد ویا نخواهد امریکا پایگاه های نظامی اش را درین کشور خواهد ساخت اینکار را زا طریق حکومت اقای کرزی نماید ویا از هرطریق دیگری خواهد نمود.هرگاه این واقعیت داشته باشد که صدراعظم پاکستان تحریری نموده باشد باید این تحریر به مقامات امریکائی نشان داده شود تا از نیات پاکستان مستند اگاهی حاصل نمایندودر مورد شان تصمیم لازمی را اتخاذ نمایند

>>>   گفته شده که گروه حقانی را در افغانستان سهیم بسازیم . مگر حقانی افغانی است. در مورد پستهای کلیدی باید با پاکستان مشورت شود .مگر کرزی نوکر پاکستانی است و پاکستان ارباب اوست که به او دستور میدهد واگر کرزی همه شروط پاکستان را قبول کند در تاریخ خواهند نوشت که افغانستان یک رییس جمهور بی لیاقت داشت.

>>>   من به خداوند سوګند میخورم که عقیده من از سالهای ۱۹۹۲ یعنی ۱۳۷۱ که مجاهدین به رهبری مسعود بزرګ داخل کابل شدندو جنګ افراط ګرایانه پشتونها علیه او و همکاری واضیع و روشن پاکستان هم معنوی و هم مادی درخدمت پشتونها مرا به این نقطه متوجه ساخته بود که حتمآ بعداز شګست یا نبود مسعود، حکومت پشتونی با همکاری انګلیس روس و امریکا و حمایت روشن واشکار پاکستان سرقدرت شده و پاکستان نیز ازان بعد به فکر حکومت پشتون و زمام پشتون تحت قیادت پاکستان همانند روس و انګلیس در کشور صلاحیتدار خواهد شد و این نقطه کاملآ در ده سال اخیر روشن شده که جز مهره های پاکستانی و همکاری انګلیس و امریکا وحتی روس با این مهره ها همانند قرن ۱۹ جریان دارد و کشور پاکستان بیشرمانه تر از انګلیس و روس درین پروسه حکومت سازی جلو افتاده.
ای وای وطن وای وطن وای وطن وای
صدبار ترا فروختند وباز بابا شدند ای وای وطن وای وطن وای

>>>   شرط های پاکستان به کرزی ، اگر راست باشد ، افغانستان به سوبه ای پنجم پاکستان تبدیل میشود .

>>>   دروغ است همجو رابور هاى غلط

>>>   یرزک خو مقحا نیست؟؟؟

>>>   من فکر می کنم این منبع که نخواست نامش فاش شود، یک ژورنالیست آماتور و نوکار است.

>>>   حالی کارافغانستان دجایی رسیده که پاکستان بایددرباره ی سرنوشت آینده مردم افغانستان تصمیم بگیره اگرآقای کرزی این پیشنهاد بپذیرد خیانتی درحق مردم می کندکه هرگز جبران نمی شود چراکه ای رقم مردم افغانستان رسمادزیرسلطه پاکستان درمی آید من به عنوان یک افغان باپذیرفتن این پیشنهاد مخالفم و از شما دوستداران وطن هم می خواهم مخالفت خود را اعلام کنید

>>>   واي بر ملت افغانيستان من يك افغان هستم از شينيدن اين حرف ها واقعاً خجالت ميكشم اي كاش كشور بنام افغانيستان وجود نمي داشت
اگر اين هرف صهت داشته باشد و كرزي و طم قبيله گرايش اين خواست هاي پليدانه كشور كثيفستان راه بيپزيره ديگر جاي براي زندگي در قلمرو افغانيستان براي افراد ازادي خواه وطن نيست لازيم و واجب است كه حمه و حمه بسيج شود و اين طم كرزي راه از وطن بيرون بيندازه اميد وارم كه چنين اتفاق اصلاً وابدً روخ ندهد.
داوود ميرزاي

>>>   ازاین کرزی هر معامله ... اور که بگوی سر میزند واین ادم این کشور را به هر کس که پول بیشتر بدهد می فروشدبرایش فرقی نمی کندپول برایش مهم است

>>>   اگر کرزی این شرایط را بپذیرد بهتر است قباله وطن را دو دسته به گیلانی تسلیم کند و ما و شما هر کس به روی خود برویم. دیگر نی وطنی است و نی خانه ای.
شیخ

>>>   پاکستان بااین خواست های خود نه خود را ریشخند میسازد بلکی نفرت مردم افغانستان را درمقابل پاکستان دیگرهم زیادمیسازد اگر کرزی این خواست های پاکستان را به پزیرد درتول تاریخ افغانستان چنین ادمی خاینی تیر نشوده باشد چون ما به پایگاهای ذایمی امریکا درافغانستان خلی زرورت داریم

>>>   دراینجا ارتباط به درایت وکارایی هوشمند دولتمردان ومسئولان کشور عزیزما افغانستان دارد که باید دراین موضوع عاقلانه بیاندیشند و تصمیم بامشوره ای درست اتخاذ بدارند تا سیاست های دولتمردان قبلی را تکرارنکنند وهمچنین روابط جانبین را به بهبودی سوق دهند. به امید ان...

>>>   به نظر من اگر این متن ها را نخست وزیر پاکستان برای ریس جمهور افغانستان پیشکش نموده است یک عمل شیرانه نموده و بزرگترین افتخار به کشور کسب نموده .و اگر آقای کرزی این متن های بی شرمانه و تجاوزی علنی را گرفته است به وی شرم است. اگر واقیعت داشته باشد جفاع را کرده که شاه شجاع و عبدالرحمن به مردم افغانستان کرده این یک عمل ننگین است که یک تجاوز گر به ملک مان آمده به ما هشدار میدهد که شروط ما را قبول کن .
شروط نا مشروع وغیر قبول مردم افغانستان و غیر قبول مسعودیان که سال ها علیه تو و مزدورانی تو مقاومت کرده اند.
تو لعنتی کی هستی که در تعین وزیر دفاع و داخله باید سهم داشته باشی؟ این ها کسانی اند که تربیه شده دست مسعود بزرگ اند جان خودرا میدهند ونفوذ شما پاکستانی های لعنتی را اجازه نمی دهند که به افغانستان نفوذ کند.
تو کی هستی که نفوذ هند را به افغانستان کاهش میدهی مردم هند صادقانه به مردم افغانستان کارمیکنند پل وبند برق میسازند و شما لعنتی ها ایشان را خراب میکنی .
این را من میدانم که تا وقت که افغانهای واقعی باشند به شما لعنتی ها فاشست اجازه نخواهم داد که در امور کشور مان دخالت کنید.
وسلام
غوری از دیار غور باستان

>>>   به باكستان بگو از خود شنيدي ... تو قهرملت افغان نديدي... اگر وار من هم روزي بيايد... به دندان كلك خودخواهي گزيدي .. باخبر باشيد ملت مجاهد و قهرمان افغانستان كه كرزي افغان ها را غلام و نوكر باكستاني ها ميسازد كرزي شستشوي مغزي شده است نگذاريد كه دوباره بنجابي هاي بي فرهنگ با تاريخ عزت و ازادي ملت افغانستان بازي نمايند ملت مجاهد همه بايك صدا و با وحدت ملي مثل اجدادتان در مقابل باكستان دالخور غلام انگليس ايستاده گي نماييد و نگذاريدكه كرزي و باكستاني ها ملت افغان را غلام خود بسازند برخيزيد مثل مردم مصر از حق خود دفاع نماييد و باكستان كرزي و طالبان مزدور را نابود نماييد
خداوندبا ما و شماست.
بااحترام. نجيب الله باركزي از كندهار زيبا

>>>   واقعا جای تاسف است که رییس جمهوری مردم آزاده ای چون افغانستان اجازه چنین جسارتی را به رییس کشور تروریستی چون پاکستان داده است.
وتاسف بارتر مزدوری هموطنانی است که برای پاکستان خاین خدمت میکنند.
من عاجزانه از هموطنان آزاده خود در افغانستان تقاضا دارم به طور قاطع حداقل با تظاهرات اعتراض آمیز در مقابل سفارتخانه(لانه جاسوسی)پاکستان جواب محکمی به یاوه گوییها و زیاده خواهیهای این ام القری فساد بدهند.مرگ بر پاکستان .
حسنعلی از اصفهان

>>>   سلام.
بفرمایید این هم از تحقیر دیگر از طرف پاکستان . باز هم با افتخار بگوید که افغان هستم . کدام غیرت کدام عزت هیچ چیز برای ما نمانده ،، بازهم در سر و روی خود بزنیم بگوید پشتون ، هزاره ، تاجیک ،
خدایا هیچ بنده خود را نشرمان.

>>>   مگر ما غلام پاكستان هستيم كه هرچه بگوييد و بپذيريم؟؟؟؟

>>>   سخنان را كه كه شبكه اطلاع رسانى نوشته است كاملاً راست كًفته است شايد ازين هم كرده شروط هاى قويتر در متن باشد وآغاى كرزى هم با آن لبيك مى كًويد وهر كًز برادران باكستانى خود را خسته نخواهد كرد ببرك وحفيظ الله أمين ونجيب وغيره غيره وطن را فروختند خير يكبار ديكًر هم آغاى كرزى مى فروشد فرق نمى كند .
رحيم جان از أمريكا

>>>   بدون شك خواست دروني ودائمي دولتمردان پاكستان بيشتر ازاينهاست متاسفانه رهبر بي كفايت امروز افغانستان هم ضعيتر ازانست كه اميدي بردفاع جدي وقاطع ا

>>>   مردم افغانستان در طول 63 سال که از ایجادشیطانستان میگزرد روز خوش را ندیده اند و تا این ملک لعنتی در همسایگی ما است ما روز خوشی ترقی آبادی وغیره و غیره را نخواهیم دید. بنابراین برما لازم است که همه اعم از تاجک پشتون هزاره اوزبیک وغیره یک اتفاق و یک مشت واحد شویم و همچنان باید بگویم که در این مبارزه ما به دوستان خارجی و بین المللی ضرورت داریم.

>>>   با سلام
واقعا جاي بس تاسف براي دولت مردان افغانستان كه حتي نمي توانند براي ملتي كه مردم آن ملت انها به عنوان نماينده خود انتخاب كرده آند تصميم بگيرند.
واقعا جاي تعجب است اگر حكومت پكستان با تمام پررويي چنين درخواست هاي داشته باشند اين نوعي دخالت اشكار در كار حكومت افغانستان است.

>>>   خداوند أمريكا و كشور هاى أورپاى را توفيق بد هد تا بخاطر تجزيه أفغانستان كًام هاى مهم را بردارند ومناطق حنوب مارا با نسوار فروشهاى صوبه باكستان يكجا يك كشور بسازند وما مرد را بكًذارند كه مناطق خودرا آباد بسازيم وإنشألله اين صورت مى كًيرد لكن نميدانم ه وقت واين بحث از سالهاست كه كانكًرس أمريكا مطرح شده ونميدانم جه وقت عملى مى شود .
شبكه اطلاع رساني نوشته كرده كه 9هزار نفر در طول 4سال كًذشته كشته شده برسان كنيد كه توسط كه كشته شده توسط اين بشتو زبان كه روز كلاى وزارت داخله ووزرارت دفاع بسر خود مى مانند وشب طالب وملا ودزد جور مى شوند
بايد أفغانستان تجزيه شود تا مسلمان ازكافر ومنافق از مفسد ودزد راه زن وجباولكًر از مردم صالح که جهان و مردم ما بدانند.
م ع از کابل

>>>   تاوقتیکه برادران پشتون برسرقدرت باشد همه میخواهند در افغانستان سهم داشته باشد(عظیم ازپاکستان )

>>>   - بازهم جای شکر باقی است که از نفر اول کدام تقاضای دیگر نکرد!!!
جان الله عین الله زاده

>>>   دگه اگه کدام امر خدمتی باشد
پاکستان
این خیال و آرزویت را تا ما دام مرگ هم نخواهی یافت اینجا افغانســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــان است.
عبدلوحید ایوبی

>>>   پاکستان!هرگز به این آرمان شومت نخواهد رسیدی مگراینکه یک نفرافغان واقعی هم درکشورزنده نماندواین آرمانهایت خواب و خیال است و جنون.
حکمت الله ازولایت بغلان ولسوالی اندراب

>>>   البته آنچه خواست پاكستان ناميده مي شود در حقيقت اعترافي است كه پاكستان سر انجام بدان تن داده است.كه درامور افغانستان مداخله مي كند؛امري كه هيچ گاه پاكستان نپذيرفته است
اين خواست ها ، خواسته ها،ازيك كشور مستقل نيست بلكه از كشوري است كه هميشه تحت قيموميت پاكستان بوده وليكن پاكستان با انواع حيله مي خواهد اورا دوباره به جاي اولش بر گرداند.
حكومت افغانستان به جاي درنگ دراين زمينه بايد همين سند كتبي رابا جامعه جهاني وساز مان ملل متحد مطرح كند وجوابي جزاين نيست.

>>>   سلام به همه کاربران سایت خوب افغان پیپر واما بعد:
این عالی جنابیکه این راپوررا ازدرون مذاکرات محرم سران بلند پایهء افغانستان وپاکستان کشف کرده است، گور وگردن اش که تا چه حد میتواند که این راپور مؤثق باشد ویاخیر.

اما چند موضوع را نباید فراموش کنیم که موضوعات مرزی وتقسیم بندی های جغرافیوی امروز، کار استعمارغرب درقرون گذشته بوده است. ازنظرمنطق اسلامی، امت اسلام اصلا سرحد نمی شناسد به قول علامه اقبال لاهوری بزرگ: هرجا ملک ماست که ملک خدای ماست.
اما ظهورپاکستان به حیث یک کشور مسلمان درشبه قارهء هند بعداز حصول استقلال ازانگلیسها، حاصل زحمت کشی ها وعرق ریزیها ومبارزات بی امان اشخاص بزرگی چون مرحوم محمد علی جناح، علامه اقبال بزرگ، علامه ابوالأعلی مودودی رحمة الله تعالی علیهم ودیگر بزرگان میباشد.

ازدید من امروز پاکستان حق دارد که ازنزدیکی بیش ازحد افغانستان با دشمن عنعنوی اش یعنی هند تشویش داشته باشد. هیچ کشوری خواهان این نیست که از دو طرف، درمیان دو دشمن قرار گرفته ومرگ ونابودی خویش را پیش بین باشد. شاید این موضوع برای اشخاص غیر مسؤول قابل درک نباشد اما زمانیکه خودرا درجای لوی درستیز پاکستان ویایک مسؤول بلندپایهء این کشورقرار دهید میدانید که این موضوع چقدر خطرناک است.

پاکستان با افغانها اشتراکات تاریخی زیادی دارد، مرزمشترک طولانی داریم که هردو طرف آن مردمانی زنده گی میکننند که ازیک نژاد اند.
بناءبرمسؤولان کابل لازم است تا هیچگاه اسباب ناراحتی اسلام آباد را فراهم نکنند ودست بکارهای ناسنجیده نزند که باعث تحریک کشور دوست وهمدین وهمکیش ما پاکستان گردد.

کوشش شود ازراه مذاکره ومفاهمه وایجاد یک فضای اعتماد، راه های حل برای مسایل اختلافی پیدا شود.
احساسات خشک ومیان تهی هیچگاهی راه حل نیست. ما با پاکستان مشترکات خیلی قوی داریم که هیچکسی ازآن منکر شده نمیتواند.
گذشته از تحولات وحوادث دوران جهاد علیه روسها وموجودیت ملیونها مهاجر افغان ما مشترکات فرهنگی وتاریخی زیادی داریم یک مثال کوچک آن مدفون بودن بزرگترین شخصیت های عرفانی وفرهنگی افغانستان چون حضرت هجویری رحمةالله علیه، مشهور به داتا گنج بخش درلاهور است وازین قبیل مثالهای زیاد تر دیگر.

امروز پاکستان تقریبا خانهء دومی افغانها میباشد. ما نباید تمام خوبی ونیکی را برای خود پسندیده وبرای همسایه خود شر وبدبختی وتجزیه را روا بدانیم.
اما دربارهء خواستها ومطالبات پاکستان که درین راپور آمده است باید عرض کنم که: من نیز بامقامات پاکستانی موافق هستم که عناصر اتحاد شمال که خود را نیروی مقاومت جا زده اند ازتمام رده ها ومقامات دولتی بکلی باید حذف گردند برای اینکه اینها سبب ایجاد تنش میان افغانستان وپاکستان میگردند. اکثریت اینها با استخبارات هند وایران روابط تنگا تنگ دارند.

بااحترام
شبیر کاکر

>>>   نسبت به کرزی و شاه شجاع و یعقوب ، عبدالرحمن و دوست محمد خان و ملا عمر کور و ګلی بیدین و از همه مهمتر پاروق وردک و رحیم وردک و احدی و اشرفغنی و خلیلزاد کسی دیګری میتواند افغان اصیل و ..ږ باشد .... به فغان و زاری و مزدوری.

>>>   برادران عزیز.
نه تشویش کنید و نه احساستی شوید مورچه وقتی گم شدن اش نزدیک شود بال میکشد اول خو ب این حقیقت ندارد دوم امریکا در کوشش تصعیف قدرت پاکستان است نه قدرت مندی اش هیچ امکان تدارد روح داکتر صاحب نجیب شاد باد بیاد دارید که با یک راکت تمام پشاور به کراچی رسیده بود

>>>   پاکستان باید از تاریخ افغاستان بیاموزد که هرگز غلامی را قبول ندارد مرگ را خوش دارد غلامی را نی , ما افغان ها خاک دیورند را گرفتنی هستیم
گر چی از اول تا الحال تمام جنجال هایکه درین ملک ما رخ میدهد تمام آن از دست پاکستان است بخاطریکه بعضی از رهبران ما غلام پاکستان بودند و حالا هستند و خواهند بودن.
زنده باد افغاســــــــــــتان زنده باد مردم غیور ما
وسلام
وطن پرست

>>>   وقتی در یک خانه بی اتفاقی به اوج خود رسد همه اموال ان لیلام است و همسایه ها با چشمان حریص بدنبال مرده مال.

میگویند در زمانی پیر مردی با تجربه و ثروتمندی که در بستر مرگ بود خواست تا جانشین خود را تعین نموده تمام ثروت و قدرت ورهبری قبیله خود را به وی واگزار نماید مرد که پنج فرزند داشت از انها خواست هر انکس که بتواند شرط پدر را بجا اورد جانشین او خواهد بود پدر بسته از چوبهای درختی را نشان داده
گفت هریکی از فرزندان بتواند اینها را بشکند همه از او ست پسر کلان پیش امده و خواست تا ان بسته چوب را بشکند ولی بعد از تلاش زیاد نتوانست نایل اید و خسته و مانده به گوشه نشست خوب دومی و سومی و بلاخره هیچ کی نتوانستند که شرط پدر را بجا اورد پدر با لبخند از پسران خواست تا بسته چوب را به وی برگردانند تا خود وی چوبها را بشکند همه حیران و در این فکر که چگونه پدر ضعیف میتوان این کار را کرد پیر مرد شروع به شکستاندن چوب ها یکی پی دیگر کرده و در اخیر افزود فرزاندانم اگر بعد از مرگم شما چون این چوبها متحد باشیدهیچگاه دشمنان بر شما پیروز نخواهند گردید و اگر بی اتفاق و پارچه گردید سرنوشت تان چنین خواهد بود.

ما افغانها به نام این و ان پشتون تاجک هزاره و ازبک پارچه ایم و همسایه ها ... در صدد شکستاندن ما ضرب المثل مشهور است که خود کرده را نی دردی و نه در مانی.

AFG Ranger

>>>   شبیر کاکر!

بنده همراه با همنظرانم برای شما و امثالهم بلیون ها لعنت را در حساب بانکی شما ارسال کردم هرگاهی خواستی برداشت کن و روی خویش را سیاه تر از اکنون بساز!

کدام قوم کدام ملت کدام نژاد!
اگر بیاد داشته باشی در بیناموسی کشور دست دراز و اول همان نژاد تو بود که همانطرف مرز هستند!
از مسلمان بیناموس و بیغیرت کرده هندوی بی دین هزارها مرتبه بهتر است!!!!
و به پاکستان بگو که اگر نوبت ما رسید تمام تان را در دریا گنگاه غرق خواهیم کرد تا تمام نژاد و نژاد پرستانش!

توریالی باتور اچکزی
کندهار-افغانستان

>>>   بجواب شبیر کاکر
نسبت به کرزی و شاه شجاع و یعقوب ، عبدالرحمن و دوست محمد خان و ملا عمر کور و ګلی بیدین و از همه مهمتر پاروق وردک و رحیم وردک و احدی و اشرفغنی و خلیلزاد کسی دیګری میتواند افغان اصیل وطن فروش باشد. مزدوران مثل کاکر وطنفوش خاین غلام حلقه به گوش و بچه نا جایز نصیرالله بابر و جنرال حمید گل از پدر اندران خود دفاع میکند. خجالت بکش وطنفروش فاشیست.

م ع از کابل

>>>   شبیر کاکر کسی است که سایت ... bرا هم مردار کرده است وحالا کارش به اینجا هم رسیده است. وی یکی از پیروان گلبدین است
روشن

>>>   م ع جان از کابل
از من هم مانند شما به شبیر کاکر و همقطاران بیفرهنګش
ارسال است.
ضمیر کابل

>>>   ای پاکستان چوچه شیطان تا قطرۀ خون در بدن ما است در انتقام به خیانت های که به حق ما و کشور ما نموده ای سعی خواهیم کرد.
البته این همه بلند پروزای های پاکستان منافق و غلام شیطان(امریکا) به دلیل حمایت برادران پشتون ما در افغانستان است که نا آگاهانه پاکستان را حمایت کرده و فکر میکنند که این کشور منافق و ضد اسلام به نفع ماست. امید وارم جناب حامد کرزی یکی از آنها(هواداران پاکستان) نباشد.
وسلام

>>>   بطور خلاصه وكوتاه وبست كنده كشور تحت رهبري وقيادت وحكمرواي باكستان وهمبيمان هايش قراركيرد

>>>   عالی حنابان که با دشنام بامن پیش آمده اند خدمت ایشان عرض بنده این است که اگر با دشنام وبانشاندادن چنگ ودندان مشکلات حل میگردید تاکنون باید بسیاری ازمسایل افغانستان حل میشد که نشد.
مشورهء من به شما این است که این دشنامها را درکدام سرای لیلامی بفروشید وپول آن را به ننهء اولادها درروز والنتاین یک تحفه بخرید تا ازشما سپاسگزار گردد. اما من ازین دشنامها زیاد خوانده ام اما به گفتهء رحمان بابا: لکه ونه مستقیم پخپل مکان یم / که بهاررا باندی راشی که خزان تل/
من میخواهم توجه شما دوستان را به واقعیت های تاریخی بصورت خلص جلب کنم: پاکستان امروز، قبل ازاستعمارانگلیس درهرمترآن، ازاتک تا دهلی وتا پانی پت، خون آباء واجداد ما افغانهابخاطر پخش دین اسلام ریخته است. تاسیس دولت پاکستان هم اساس وغایهء دینی دارد. درین جا سهم پشتونها حتی درآزاد سازی کشمیر فعلی (کشمیرآزاد) وهمچنان در ایجاد پاکستان چنان برجسته وجلی است که حتی اطفال دبستان نیزازآن منکر شده نمیتوانند. هیچ افغان نمیتواند برخون های ریخته شدهء پدران خویش پا گذاشته وبه آنها نفرین بفرستد مگر اینکه حرام زاده باشد. امروز نام راکتها وسلاح های پاکستان بنام اشخاص ورجال نام آور پشتون مسمی گردیده که این خود رمز مشترکات تاریخی میان ملت پشتون با سایراقوام پاکستان است. پاکستانیها خصوصا پنجابی ها وسندیها هویت دینی خویش را مدیون شمشیرزنی های آباء واجداد ما افغانها میدانند. ولی درافغانستان بدبختانه، دراثر نفوذ روس وکمونیزم برعلیه پاکستان تاکنون ذهنیت سازی غلط شده است.

درافغانستان امروز ،که هرپشتون پاکستان خودرا به افتخار افغان نامیده وخودرا متعلق به آن میدانند بدبختانه ،اقلیت های ضد پشتونی درکابل کوشش کرده اند که هرندای حق طلبانهء پشتونها را برچسپ پاکستانی بدهند. درحالیکه خود این اقلیتها موجودیت پشتونهارا درشمال قابل تحمل ندانسته وهروقت که زورشان رسیده است پشتونها را قتل عام کرده اند وبه آنها نه به نظریک هموطن بلکه به نظریک اشغالگر دیده اند. باوجودیکه پشتونها درشمال، ازنظرزبانی وفرهنگی درفرهنگ مردمان تاجیک وازبیک حل شده اند اما نفرت فاشسست های تاجیک وازبیک ازنوع طاهربدخشی وپدرامی بحدی بوده است که آنهارا باوجود حل شدن درفرهنگ جمعی، قابل تحمل وهمزیستن ندانسته اند. بناء یک پشتون نباید اینقدراحمق شود که رابطهء قومی ونژادی خویش را با اقوام آنطرف مرز دیورند بخاطر گل روی چارتا هموطن تاجیک پشتون ستیز ،قربانی کنند. ما پشتونها مشترکات دینی با پاکستانیها داریم ما مشترکات زبانی وفرهنگی داریم ما درایجاد پاکستان نقش داشته ایم. چرا وبه کدام دلیل با پاکستانیها بخاطر هیچ، همیشه درجنگ وستیز وبی اعتمادی زنده گی کنیم تا یک دو تاجنگ سالار تاجیک، وازبک ،ازمن خوش باشد. ما پشتونها درپاکستان خواست زیادی نداریم خواهان برسمیت شناختن هویت فرهنگی خویش بوده ایم که الحمدلله ، این موضوع نیز تقریبا حل شده است وامروززبان پشتو آهسته آهسته درمناطق پشتونخواه رسمیت یافته است دیگر ما با اسلام آباد چه اختلافات اصولی داریم؟

به نظرمن هرکی افغان است باید برضد منافع پاکستان نباشد زیرا منافع ومصالح هردوکشور درگرو همزیستی مسالمت واعتماد متقابل میباشد. ما فعلا در دهه های جنگ سرد زنده گی نمی کنیم که به تحریک ماسکو، کابل علیه اسلام آباد به اقدامات تحریک امیز دست میزد. امروز هرپاکستانی افغان است وهرافغان پاکستانی است. کراچی واسلام آباد ولاهور را ودیگرشهرهای تاریخی پاکستان را چون قلبم دوست میدارم
با احترام
شبیر کاکر

>>>   معادن افغانستان مگرارث پدر یوسف زرداری است که ادعای سهم در استخراج آن نموده است

>>>   بامطالعه نوشته هاي هموطنان شجاعم مطمئن شدم كه هرچند اختلاف نظرهاي گونان درسائر موارد دربين ملت افغان وجودداشته باشد درحفظ ناموس وطن همه يكپارچه ايم .ومثل نياكان خود درمقابل هرمتجاوز دليرانه مي ايستيم وچشم هر بدخواه اين وطن را كور مي كنيم .ببين اي چوچه مفلوك انگليس اين وحدت نظر اقوام مختلف افغانستان را. ماميدانيم كه انگليس پاكستانرا منحيث يك اله فشار درمنطقه بخاطر حفظ منافع خود ايجاد كرده است. اي حكام پاكستان به اميد يكعده افراد خودفروخته دلخوش نكنيد .ملت غيور افغان از افراد خنثي وخودفروخته ولو به هر سويه ايكه باشد اطاعت وپيروي نخواهد كرد.
(نثار از تاشكند)

>>>   برادران عزیز از شما خواهش میکنم که متن تانرا بسیار و بسیار خلاصه نوشته کنید. تا دیگر دوستان بتوانید نضر هر یک را بخوانند و همچنان در پاه ورقی آخر متن حتما اسم تانرا بنویسید. با احترام
رومل عبدالله از کابل

>>>   کاکر خانه.
ستا د نظر مخالف یم . بنده هیچگاهی پاکستان را حتی در جمع مسلمانان حساب نمیکنم و امیدوارم که جنگ بین هند و پاکستان اغاز گردد تا ما هم به حسابشان برسیم. حب الوطن من ال ایمان

>>>   سلام برادران عزيز
به نظر مه اگه افغانستان در مقابل خواسته هاي پاكستان ضعف نشان بده و آنها ره بدون چونو چرا قبول كنه، برادران مطمئن باشين كه پس از آن نه تنها پاكستان طالبان ره از افغانستان بيرون نمي بره بلكه طمعش بيشتر شده اين بار كل افغانستان ره به نفع پاكستان به كمك طالبان مصادره مي كنه.
وقتي مردم ما و رئيس جمهور و مجلس و هر كسي كه تصميم گيرنده در اين قضيه است نسبت به خواسته هاي پاكستان سر تعظيم بيارند اون روز، روز مرگ افغانستان براي افغانيهاي بومي افغانستان است.

>>>   با عرض سلام خدمت برادران افغان.فقط مانده که پاکستان بیاید و برای ما رییس جمهور انتخاب نموده و کشور را تحت تصرف در بیاورد.پشاور از افغانستان بوده و هست.چرا خط دیورند را به رسمیت بشناسیم.انشاالله هندوستان ریشه پاکستان دا خشک نماید.
برادران هموطن شما رجب کریمی ..روح الله بشردوست

>>>   به نظر من روابط کشور ها بر بنای منافع مشترک استوار است. یکبارگی نمیتوان پاکستان را از همه چیز بی نصیب کرد. شاید لازم باشد در حفظ توازن روابط میان دو کشور رقیب هند و پاکستان افغانستان جدی تر برخورد کند. نیز برای به رسمیت نشناختن خط دیورند هیچ دلیل حقوقی وجود ندارد که افغانستان با اتکای به آن بخواهد ماورای خط دیورند را به این کشور الحاق کند.

>>>   مردم چرا بیدار نمیشوید؟
پاکستان در کنفرانس بن برای اوغانستان صدراعظم صوبه یی اوغان بنام کرزی تعیین نموده. شما مردم هرګز نمیشوید و خداوند ازین بدتر شمارا خواهد نمود وهمیشه در خواب غفلت هستید و کرزی جان و اشرف غنی جان زی میګویید. البته هدفم تنها تاجیکها ، هزاره ها و ازبکها میباشد ، چون شبیر کاکر به نماینده ګی از پشتونها از اعماق قلب ارزوهای خود را بیان نموده و هیچ مشکلی با او ندارم و میدانم که ارزوهای طالبان و کرزی و دار و دسته اش به قلم شبیر کاکر نوشته شده.
بازهم به کرزی ویا یک زی دیګر رای دهید.
غیر اوغان

>>>   پاكستان به عوض اين خواسته ها به تاريخ خود و تاريخ افغانستان نظري بياندازد.
عارف يلاني - هرات


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است