وضعیت دوگانه زنان امروز و دیروز افغانستان
اگر همین زنان با حفظ حجاب و هویت اسلامی از تقلیدهای کورکورانه فرهنگ منحط غرب به فعالیت در عرصه های مختلف بپردازند، بسیاری از زنان دیگر نیز که در خانواده های سنتی زندگی می کنند، می تواند به محیط بیرون ازخانه نیز راه یابند 
تاریخ انتشار:   ۰۰:۴۸    ۱۳۸۹/۱۲/۲۸ کد خبر: 20170 منبع: پرینت

به گزارش بخش اجتماعی شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )، به تازگی شماری از دختران افغان برای تقویت صنعت گردشگری در بامیان، از سوی متخصصان آمریکایی آموزش اسکی روی برف دیده اند تا این برنامه علاوه بر شرکت زنان در این رشته ورزشی، باعث جذب گردشگران نیز بشود.

مجریان این طرح می گویند بامیان در تابستان و بهار جاذبه های گردشگری و ترویستی زیادی دارد، اما تقویت صنعت گردشگری می تواند در این فصل که کوهها پوشیده از برف است نیز پای جهانگردان داخلی و خارجی را به منطقه سرد و برفگیر بکشاند.

موضوع مورد تحلیل در این مطلب بحث ورزش زنان و استفاده از آنان برای جذب توریست نیست بلکه مبتلا شدن زنان به دوگانگی شخصیت می باشد. طی دهه گذشته بسیاری از زنان و دختران افغان به رشته های ورزشی مختلف از جمله کاراته،بوکس،ووشو،فوتبال، واليبال،هندبال، تکواندو،هاکى، جمناستک، شمشيربازى، شطرنج، بايسکل رانى،تنيس ، بازى روى آب،کانگفو، کيک بوکس، کرکت وجيدو و حتی سمتهای دولتی مانند وکالت، قضاوت، ریاست و در برخی موارد شرکت در مسابقات موسیقی روی آورده اند.

لازمه حضور در برخی از این رشته ها زیر پاگذاشتن بعضی از رسومات و عنعنات جامعه افغانی است چرا که بارها دیده شده عده ای از این بانوان حجاب لازمه را رعایت نمی کنند. از سوی دیگر کلوپهای ورزشی مختص به زنان بسیار کم می باشد و در مواردی مربی و آموزش دهنده دختران، مردان می باشند. همین موضوعات سبب گردیده تا بسیاری از خانوده ها راضی نشوند تا به دختران و زنان خود اجازه ورزش کردن بدهند.

لذا با یک نگاه کلی به جامعه زنان افغانستان می توان این دوگانگی را به راحتی دریافت. عده ای از خانواده ها به راحتی اجازه می دهند تا دختران و زنان آنها بیرون از محیط خانه و در یک جمع مردانه حضور پیدا کرده و کار یا ورزش نمایند و در مواردی نادر نداشتن حجاب اسلامی برایشان خیلی مطرح نیست.اما بسیاری از خانواده های سنتی نیز در کشور وجود دارد که با مشاهده تصاویر ورزش زنان و نحوه حضور آنان در اجتماع، تحت هیچ شرایطی حاضر نمی شوند تا به اصطلاح ناموس آنها از حریم خانه خارج گردد.

باید گفت وجود برخی از محدودیتها و به نوعی ظلم ها در مورد زنان مورد نظر شریعت اسلام نبوده و نیست از جمله ازدواجهای اجباری، خرید و فروش زنان حتی به منظور ازدواج، انزوای اجباری و منع از تحصیل و ... اما از سوی دیگر کشور ما یک کشور جمهوری اسلامی است و باید برخی از حریم ها در آن رعایت شود همانگونه که شرع اسلام گفته است نه آن چیزی که طالبان می گفتند ویا اکنون غربیها وغرب زده ها میگویند. از نظر اسلام هيچ برتری و تفاوتی از نظر حقوقی بين زن يا مرد وجود ندارد.

ولی متاسفانه فقر اقتصادی و عدم آشنايی بانوان افغان با قوانين كشور و دستورات اسلام در رابطه با حقوق‌شان از عمده‌ترين دلايل بروز خشونت عليه زنان در کشور می باشد ولی اگر همین زنان با حفظ حجاب و هویت اسلامی از تقلیدهای کورکورانه فرهنگ منحط غرب به فعالیت در عرصه های مختلف بپردازند، بسیاری از زنان دیگر نیز که در خانواده های سنتی زندگی می کنند، می تواند به محیط بیرون ازخانه نیز راه یابند.

روشن است که تا زمانیکه عده ای تقریبا زیادی از زنانی که در محیط بیرون فعالیت می کنند، مقید به حفظ برخی از حریم ها و حفظ حجاب شان نباشند، آن عده دیگر زنان نخواهند توانست مردانشان را مجاب نمایند که به آنها اجازه فعالیت در امور اجتماعی را بدهند.

اما در کل باید گفت وضعیت اسلامی زنان در افغانستان باعث افتخار است. شاید اگر در هر کشور دیگری 49 کشور دیگر در آن حضور داشتند و یک آزادی مطلق برای کار فرهنگی با هزینه های سرسام آور وجود داشت، باید امروز بطور مطلق شاهد زنان برهنه ای بودیم که با بدترین وضعیت زندگی می کردند.

چيزي‌ كه واقعا غربیها مي‌خواهند و حدود يك دهه كار كرده‌اند، حدود 10 سال از سقوط طالبان و فعاليت‌هاي عجيب و غريب اين‌افراد چه در عرصه تبليغ مسيحيت و چه در عرصه تبليغ فرهنگ سكولاريستي مي‌گذرد؛ اما امروز وقتي به افغانستان مي‌آييد آمار بي‌حجابي و بدحجابي بسيار پايين‌است. حتي نسبت به خيلي كشورهاي‌اسلامي كه دولت‌اسلامي دارند و هيچ نيروي خارجي آنجا وجود ندارد و اختيار به‌دست خود حكومت‌است.

اما با وجود اينكه ما امروز يك دولت وابسته داريم و در عرصه سياست، اقتصاد و فرهنگ استقلال نداريم و دوران گذار از جنگ‌ است و دموكراسي را تازه تجربه مي‌كنيم، اين افتخار بزرگی است که مي‌بينم تحت چه شرايط سختي و با چه هجمه و تهاجمي هنوز زنان، حجاب و ارزشهاي خود را حفظ كرده‌اند.

انشالله که بانوانی هم که در عرصه اجتماعی و ورزشی فعالیت دارند با حفظ حریم ها و حجاب اسلامی مشوق دیگر خانواده ها شوند و با نشان دادن این مطلب که می تواند با پوشش اسلامی نیز فعالیت نمود، دیگر زنان افغان را نیز از چنگ برخی از رسوم جاهلانه نجات بخشند.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   به نظر من اين منطقه ارام را اين امريكايها ميخواهند باز به دامن طالبان بيندازند ما مردم خون ميخوريم از دست طالبان روز نداريم اين امريكايها بر مردم ما تمسخر ميكنند ما مردم غريب احتياج كمك بازسازي هستيم نه اين كه سينما يا دسكو ويا مثل اين كارهاي كه تروريستان را به خود جلب نمايند . به نظر من اين يك كار خيلي خراب وبه تاوان مردم غريب باميان است اميد باميان باسازي شود وقصه يكاولنك از ياد مردم برود نه بار ديكر تكرار شود
وسلام صداي شهدا

>>>   سلام . به نظر بنده دیموکراسی یعنی حکومت که توسط خود مردم ساخته شود و زعیم خود را خود انتخاب کنند . نه اینکه مردم هرچه خود ایشان بخواهند بکنند ، مسلمان ها باید هر امر و کار آن ایشان درچوکات اسلام باشد.
درین اواخر درمرکز وبرخی از ولایات دیده میشود که دختران درکلپ های ورزشی بدون درنظر گرفتن حجاب از منزل بیرون میشوند ودر کلپ ها هم تحت استادان مردان نامحرم ترینینگ داده میشود .که از نقطه نظر اسلام یک گناه بیسار کلان است . فرق نمیکنند اگر دختران به ورزش علاقه زیاد دارند باید دولت مکان مصون را برایشان مهیا سازد و توسط استادان زنان اموزش بیبنند کدام باکی ندارد .چرا که ورزش ضامن صحت است و برای زنان هم ورزش ضروری میباشد لاکن درمحیط مصئون .
با احترام
خوشحال احمد از گردیز

>>>   سلام :
این برهمه معلوم است که حجاب زیور یک چیز باارزش نزد زنان است .وباید دولت وملت برآن کوشا باشند .باوجودیکه دشمنان دین و وطن خیلی کوشیش دارند که زنان افغانستان را بی حجاب بسازند که از جمله از پروسه ستاره افغان میتوان نام برد .به نظرمن کشورهای خارجی بااستفاده از وارد کردن لباس ها بی حجاب به کشور ما وهم از طریق تلویزیون ها فاسد کنونی میخواهند زنان افغان را بی حجاب بسازند که باید دولت از این تلویزیون های مبتذل و هم از وارد نمون لباس های بی حجاب به داخل کشور جلوگیری نماید .یک شایعه را من شنیدم ولی نمیدانم تا چه اندازه راست است میگویند که دفاتر خارجی وجود دارد که به دختران و بچه های جوان پول میدهند که شما فقط در چوکاها و جاهایکه ازدهام مردم است بروید بالباس های تنگ و بی حجاب تا مردم شمارا ببینند و مردم چشم سفید شوند و بی حجاب گردند و عادات بعد کشور خارجی در بین جوانان رواج پیدا کند .پس بدانید که چه قدر دست دشمن کار میکند نمونه آن تلویزیون طلوع که جوانان را تشویق میکند که استایل بزنند و مثال آن ما باید عنعنات خود را حفظ کنیم و دختران بی حجاب نباشند و پسر ها پطلون های تنگ و موی های خود را خروسی نسازند .
تشکر متین از هرات

>>>   بس است به خاطر خدا إز اين كب هاي عقب كرا يأنها بياين بيرون تا جي وقت به نامي عنعنات اين مملكت را به قعر قره هاي ما قبلي تاريخ سوق ميدهين شرم است در كجائ دنيا تا بحال ديدين كه اعضاي بدني يك انسان زنده را ببرند به نامي شريعت وعنعنات مه فكر ميكنم كه زماني ان فرا رسيده كه إز بعضي عنعناتي كه به نامي عنعنات إز اش استفاده سياسي ميشود بيايم بيرون ..وكسي كه حاضر نيست وميخواهد مسلي قرون اوسطي زنده كي كند مربوط خودي شخص است ام به كاري ديكران حق ندارد كه مداخله كند

>>>   این خود را در جوال انداختن که شما نامش را حجاب اسلامی گذاشته اید عنعنه و رسم و رواج افغانها نیست بلکه این از عقب مانده ترین رسوم و عنعنات عربها است که به زور شمشیر در این مملکت رواج یافته و باید به زور بی 52 که از شمشیر قوی تر است از بین برود

>>>   فرهنگ غربی چرا "منحط" می باشد؟ یک سوال از نویسنده. آیا فرهنگ قرون وسطی افغانی چیست؟ منحط نیست؟ فروختن زنان جوان به مردان 70 ساله منحط نیست؟ لت وکوب زنان به دست حتا باسوادان افغان منحط نیست؟ بهتر نیست که ما افغانها خودرا درآئینه تماشا کنیم و کمی مکس کنیم تا روی سیاه وتاریک خودرا مشاهد کنیم؟ به امید آن روز
نبی هراتی

>>>   نویسنده محترم،منظور شما از حجاب چادری هست؟با چادری زنان هیچ ورزشی نخواهند توانست،و اگر نه در تصویر کاملا مشخص هست که همه بانوان بامیانی حجاب دارند،حجاب بسیار خوب است اما در اسلام مسائل پر اهمیت تر از حجاب هم هست،که ما هیچ توجهی به آن نداریم،کاش آنقدر که ما به حجاب تاکید داریم،به دیگر مسائل اسلام هم تاکید داشتیم،به امید موفقیت هر چه بیشتر بانوان کشور در همه عرصه‌های ورزشی.
مهاجر سوئدن

>>>   نویسنده باید بدانی که همه مثل خودت فکر نمیکنند. زنان امروز بامیان میخواهند مثل انسان های راستین زندگی کنند. این تفکر شما مربوط به خودت و فکر .....ات میشود. هنوز تو در قرن ها گذشته زندگی میکنی . خواهش میشود از این نوع ابراز نظر های طالبانی خود داری کن.
فرهاد

>>>   با این مفکوره، در سالهای قبل از میلاد بسر میبری. زن نیز مانند من وتو انسان و ازحقوق و امتیازات مساوی برخوردار است. من نه میدانم از دید شما حجاب چی است؟ ایا اون عکس را که در اول متن خود بکار برده ای نماد از بی حجابی است؟من فکر میکنم که این بهترین حجاب است و مورد پزیزش همگان و انهایکه خیلی به دنیا دینی اسلامی مینگرند ودر هر مسایل اغراق میکنند نیز پزیزفتی است.

کبیر معین امارات

>>>   نویسینده جان بسیار یک آدم بی منطق و ....ز میباشید!

>>>   من فکر نمیکنم که به کسی مربوط باشه که دختر انها چگونه بیرون میرود !!! یا چکار میکند !!!
این ربط به خانواده وی و اعتقادات دینی وی دارد
فکر نکنم ما در حد قضاوت باشیم ....
خیرخواه مردم افغانستان - ( ا / ق )

>>>   مردانی که حجاب را اجباراً بر زنان تحمیل می کنند بر نفس و امیال جنسی خود حاکم و مالک نیستند و در نتیجه اسیر شهوت خویش می باشند و از این جهات دیگران را نیز به دید و عینک خود می بینند. حریصی و تابع شهوت بودن مردان دلیل نمی شود که زنان را به حصار و پوشش اجباری مجبور سازیم. حجاب محصول حریص بودن مردان است و تحمیل آن بر زنان نیز محصول تفکرات عقب مانده دینی و مذهبی است و به اراده آزاد و انتخاب زن و انسان ربطی ندارد. اما اگر زنی در شرایط اجتماعی مساعد و آزاد، خود حجاب را انتخاب کند، به آزادی اعتقاد ندارد زیرا کسی که نتواند خود را از قید و بندهای دینی و مذهبی و تحمیلی آزاد سازد، نمی تواند به آزادی نیز اعتقاد داشته باشد. هر چند که هنوز شرایط سیاسی و اجتماعی افغانستان در مرحله ایی نیست که زنان انتخاب آزاد داشته باشند، ولی مردم افغانستان در مرحله گذار از تحمیلات دینی و قومی و نژادی و ایدولوژیهای دوران گذشته و کهنه است و بزودی به هویت خود برگشته و آزاد خواهد شد و هرکسی در مقابل آن بیاستد خود بخود از دایره آزادی و مدنیت و پیشرفت خارج و به مجموعه متحجرین متعصب ملحق می گردد.

>>>   سلام
دشمنان اسلام مانند امریکایی ها با سوء استفاده از زنان و دختر ما می خواهد عفت و پاکدامی را از زنان و دختران ما بگیرد.

>>>   شما دیدگاه کهنه دارید. اول اینکه این زنان کاملا با حجاب هستند. اگر چشم داشته باشید تعصب شما را کور نکرده باشد. دوم منظور شما از مسلمانی چیست؟ ایا در جهان تنها ما افغانها مسلمان هستیم؟ ترکیه، ایرانیها، مالیزیایی هاو ... مسلمان نیستند؟ در تمام کشورهای اسلامی این ورزش ها است. ما هرچه از رواج های کهنه و منسوخ داریم ان را به نام اسلام یاد می کنیم.
در شرق کشور زنان خود را با قاطر عوض می کنند ایا این اسلامی است؟ ایا بچه بازی علنی در بعضی جاهای افغانستان انسانی و اسلامی است؟
شم خود را باز کنید. اسلام را بدنام نکنید. اسلام یک دینی است که در ان عدالت و برابری است. رسم و رواج های قومی منحط خود را نام اسلامی ندهید.

جمال

>>>   متاسفانه در افغانستان همیشه همین شعارهای اسلامی وصیله ی بوده برای سرکوب،قانون شکنی،ظلم و ستم،گرچه هم اکنون ما در قرن بیست و یک زندگی میکنیم اما بعضیها تأکیید شان بر زنگی قرون وسطایی میباشد همین اندیشه های منفی و غلط باعث شده که وطن بسوی قهقرا برود.
علی

>>>   زن موجودی بسیار ظریف است با زیبایی های خاص خودش انهایی که دینداری اسلامی را تفکرات قرون وسطایی میدانند اینرا هم بدانند حجاب تنها مخصوص اسلام نیست اگر کمی مطالعه داشتی می دانستی که حتی در سال های قبل ازمیلاد حجاب بوده اگر در قرن 21 انسانی دین نداشته باشد و بدون تحقیق حرف کسی را باطل بخواند به نظر من دیگر هیچ فرقی بین انسان وحیوان نیست ومی شود گفت انسان یک حیوان اجتماعی است در چند دهه گذشته در غرب زن مه حق مالکیت داشت و نه رای دادن در حالی که درهنگام بیعت با پیامبر حتی رای زنان نیز در نظر گرفته شد اما من هم اینرا قبول دارم که اسلام واقعی در افغانستان شناخته شده نیست امااسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست
مهناز از لندن

>>>   بیشتر کسانی که اینجا در مورد حجاب خانم ها نظر داده اند اقا هستند من به عنوان یک خانم به شما میگویم حق دخالت در کار زنان ندارید اگه شما از بد حجابی دفاع نکنید کی این کار رو انجام بده با همه اینها با مهناز خانم موافقم اگه بی حجابی نشانه پیشرفت یک کشور است شما ها که خیلی ادعای ناسیونالیستی دارید برید جلوی موسسه های خارجی را بگیرید تا کمتر مسیحیت رو به مردمتون عرضه کنند امروزه حتی خون عرب هایی که سال ها خواب بودند هم به جوش امده اون وقت شما بشینید با هم کلکل کنید
شهین

>>>   >>>تا زنان در این کشور از تمامیئ حقوق که مردان دارند برخوردار نشوند آینده این کشور بهبود نخواهد یافت..زیرا در اینصورت عدالت وجود نخواهد داشد و بدون عدالت اجتمامعی هیچ جامعئ قادر نخواهد بود به زندگی آرام و راحت دست یابد.زنان این کشور باید در تمامی عرصه ها علمی از مردان عقب نیفتند.آنانیکه از زنان می خواهند که حجاب اسلامی داشته باشند هنوز در خواب و رویائ هزار ساله بسر میبرند...

>>>   شهین جان قربان سخنان زیبایت، خنجربه به دل کسانی که اسلام را به اصطلاح عام (ببو) ویا وحشت به مردم معرفی کردندجواب بسیاربسنده دادی. چرا که مردم افغانستان چه درسابق وچه حال که به ناحق ازبین میروندعلتش همان اشخاص بی سوادهستند که اسلام راسپهرخود قرارداده ازآن منحیث یک ابزارسیاسی وسلیقوی به خاطربرآورده شدن خواسته خود بالای مردم استفاده میکنند. ملاهابایدبدانندکه هیچ فردی افغان حاضرنیست به حرف های که اصلآمفهوم ومحتوانداردتن بدهند.
رشادنواندیش.

>>>   روحانی ها باید باشند /رشاد نو اندیش تا نشانه معنویت مردم ازبین نرود البته اخوند های افغانستان به درد لای جرز دیوار هم نمی خورند .
قران به شدت زنده به گور کردن دختران را تکذیب کرده وانهارا نعمت های درون خانه وباعث برکت خانه میداند در حالیکه اگر در خانه یکی از همین ......های به نظر خودشان دیندار دختری به دنیا بیاید شاید حتی زن خودش را هم از خانه بیرون کند چرا که دخترک بیچاره را ننگ میداند.یک روحانی بایدبه تمامی مسائل سیاسی وعقیدتی که در جهان میگذرد اگاهی داشته باشد نه این اخوند هایی که مدام به نفع مرد ها فتوا میدهندوزن ها را تحریم میکنند.
شهین

>>>   کسب اطلاعات و آگاهی تنها ضامن آزادی انسان از جهل و تحمیلات است. و همچنان اگر زنان خود را از جهل و تعصب خرافات دینی ومذهبی و ... نجات ندهند، هرگز رها و آزاد نخواهند شد، وقتی از حجاب اجباری و یا تحمیلی صحبت می کنیم، آن بدین معنی نیست که بایستی زنان را بی حجاب کرده و یا آنان را مجبور به ترک حجاب کرد. در هر دو صورت تحمیل حجاب (برقه و گونی و روسری...) و یا نداشتن آن خلاف انتخاب آزاد است. آگاهی بخشی و گذر از شرایط اجتماعی متعصب و عقب مانده خرافاتی مراحلی است که زنان ما را از قید و بندهای دینی دست پاگیر و راهبندهای اقتصادی آزاد خواهد کرد و زنان را با مشارکت در رشد سیاسی و اقتصادی، کشور را به پیشرفت و متمدنتر خواهد ساخت.

>>>   هر کس که مخالف حجاب است چرا خواهر یا زن خودرا در یک .... بیرون رواد نمی کنند.

>>>   لطفآ به سوره نور (24) آیت 30الی آیت 33 مراجعه کنید اگر مسلمان هستید. افغان

>>>   و به آن زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید! قران 24-31

>>>   سلام :شاید حالی زیاد دیر شده باشد که من اینرا مینویسم چون چندروز است که من انترنت نداشتم .به هر حال من مقاله فوق را دوباره از اول خواندم و باتمامی حرف های نوسنده عزیز afghanpape موافقم چون همه جانبه نوشته است .
کسانیکه که نظردادند و عقاید اسلامی را بد گفتند از آنها بی نهایت نا راحت میباشم .چون شاید این اشخاص از طالب ها و یا مجاهیدین آزرده خاطر باشند ویا هم کمونیست هستند یا هم عقاید اسلامی ندارند و یا هم از خارجی ها و دشمنان اسلام پول اخذ میکنند تا چنین ابراز عقیده کنند .
یک چیز را باید روشن کنم که من شخص روحانی نیستم و هم به هیچ حزبی یا گروهی وابسته نمی باشم .ولی خواهان دولت واقیعا" اسلامی در افغانستان هستم .اما مخالف حضور زن درجامعه نیستم زنان باید مثل مردان درهمه عرصه های زندگی حضور داشته باشند اما تحت چوکات و قوانین اسلامی .باید کسانیکه بر ضد عقاید اسلامی نظردادند بشرمند .چون اسلام یک آیین روشن است به هرنقطه از جهان که بروی حد اقل گروهی از مسلمانان زندگی میکنند آیااین یک معجزه بزرگ اسلام نیست ؟هم کسانیکه ضد عقاید اسلامی نظردادند بدانندکه پدران شان و نسل نسل شان مسلمانان اصیلی بوده اند .من از انجای بیشتر عقایدم به اسلام مستحکم شد که در بعضی کشور ها دیدم که از زنان چه گونه استفاده میکنند و شراب خوران آنها چه وضعی دارند و زنان طلاق شده شان در چه وضع بسر میبرند .فقط اسلام است که باعث عزت و سربلندی ما میشود .
تشکر متین از هرات

>>>   این قدرمسلمان خوب هستی ازهمه اولترهمان سوره (24) آیت 30 الی..... رابا لای فامیل خودتطبیق کن. این از صلاحیت خودت نیست که به مردم یاد بتی. درگذشته شما ملاها خوب امتحان دادیدکه امروز مردم ما ....

>>>   بلی .الله شاهد است که فامیل من خودشان در اروپا حجاب را مراعات میکند من ملا نیستم ولی این فرض یک مسلمهان است که افراد بی خبراز اسلام چون شما را از اسلام خبر کرد. از الله تعالی برای خود و همه خواهران و برادران توفیق عمل در راه اسلام را خوانم. افغان

>>>   سلام
افغانستان کاش یک مشکل داشته باشه هزار مشکل داره.کاش حجاب را درک میکردین و دوست داشتین ولی متاسفانه شما ظاهر حجاب را میبینید.خداوند(ج) همان طور که برای زن حجاب را واجب کرده است برای مرد هم حجاب را واجب کرده است (حجاب باطنی) خیلی جالب هست که یک مرد به یک دختر چشم میدوزد و بالای او تجاوز میکند و حق او را پایمال میکند ولی ولیییییییی وقت ازدواج پشت یک دختر میگردد که دست نخورده باشد و چشم نا محرم به او نیفتاده باشه.عجیب نیست؟
متاسفانه از دین اسلام بسیار سو استفاده شده به عنوان طالب یا دوست یا شوهر یا ....
برای شما مردم کهنه فکر حجاب یعنی یک بوجی را در سر خود کشیدن سوکوت کردن زن حقیر شدن زن ضعیف بودن زن.وقتی یک زن باسواد میشود و ان وقت میداند که باید از حق خود دفاع کند ان وقت او بی حجاب میشود او به یک چشم بد دیده میشود.
من مخالف حجاب نیستم بلکه میخواهم بدانید حجاب یعنی چه؟
مشکل بزرگ افغانستان بی سوادی و کهنه فکری هست که بدبختانه حتی بعضی از زنها هم درک درستی از حجاب ندارند و جحاب مثل پولی هست که از پدرو پدر کلان به ارث رسیده و مرد ها را چه بگویم که هیچ درک نمیکنند.هر قدر که علم انسان بالا رود ارزش های دین مقدس اسلام را درک میکند و از دل و جان میپذیرد یعنی اول بروید دنبال علم تا وقتی ان ارزش را پیدا کردید که نام دین اسلام را به زبان بیاورد ان وقت بحث دینی کنید.اسان نیست بحث دینی کردن ولی متاسفانه در هر خانه با زور و ظلم خود یک دین جور کردن.خدایا رانمایی کن
ثریا

>>>   جناب ملا صاحب اول املا خودرا درست کن بعدآ به دیگران مشوره درمورداسلام بده وازخواب بیدار شوچون درحدی نیستی که به مردم اسلام راتبلیغ کنی فضل خدا همه مسلمانان میدانند که اسلام کدام مسایل رابرای آنها مشخص ساخته ، دوم اینکه به گفته خودت دراروپازندگی میکنی برواین تبلیغ رابرای اروپایی هاکن که درآخرت اجرش رانصیب شوی.

>>>   تبلیغ برای همه است نه صرف اروپایان. و ترا چرا زور میدهد وقتی کسی نصیحت می کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است