مذاکرات آغاز شده است؛
پایگاه دائمی آمریکا در راستای منافع ملی!
سخنگوی ریاست جمهوری از آغاز روند مذاکرات با هیأت آمریکایی بمنظور تنظیم پیمان استراتژیك و تأسیس پایگاه نظامی دائمی در كشور خبر داد و گفت هر گونه تصمیم و پیمان در راستای منافع ملی افغانستان خواهد بود 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۸    ۱۳۸۹/۱۲/۲۴ کد خبر: 20071 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، ریاست جمهوری از حضور یك هیأت امریكایی به منظور گفتگو با مقامات افغان در مورد تنظیم پیمان استراتژیك و تأسیس پایگاه نظامی دایمی امریكایی در كشور خبر داد.

وحید عمر، سخنگوی رییس جمهور روز دوشنبه در كنفرانس خبری هفتگی خود گفت كه مذاكراتی بین گروه‌های 2 كشور به منظور تنظیم پیمان استراتژیك آغاز شده كه پایگاه نظامی دائمی نیز بخشی از این مذاكرات است.

سخنگوی رییس جمهور با بیان این كه هر گونه قرارداد و پیمان با كشورهای خارجی در راستای منافع ملی افغانستان خواهد بود، افزود برای واگذاری پایگاه دائمی به امریكا، نیاز به به بحث‌های بیشتر و تصمیم لویه جرگه است.

در این روزها بحثها دربارۀ ایجاد پایگاه های نظامی دائمی ایالات متحد امریکا در کشور شدت یافته است.

چندی پیش رییس جمهورکرزی در بازگشت از اجلاس امنیتی مونیخ، در کابل به خبرنگاران گفت که دولت وی سرگرم گفتگو با ایالات متحده آمریکا در مورد ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی بطور دائمی در افغانستان است.

وی علت ایجاد این پایگاه های نظامی دائمی را ، هدف قرار دادن لانه های تروریستی در منطقه دانست و افزود که مناسبات درازمدت با آمریکا به سود افغانستان است و ابراز امیدواری کرد که چنین مناسباتی منجر به ختم جنگ در افغانستان شود.

حامد کرزی تاکید کرد که روابط افغانستان با آمریکا هرگز به ضرر کشورهای همسایه نخواهد بود و از پایگاه های نظامی آمریکا علیه کشور های همسایه استفاده نخواهد شد.

بحث ایجاد پایگاه های دایمی آمریکا در افغانستان در حالی مطرح می شود که دولت آمریکا اعلام کرده بود تا سال 2014 میلادی یعنی سه سال دیگر ، حضور نظامی اش را از افغانستان پایان می بخشد.

از سوی دیگر دولت تلاش دارد تا باب مذاکره با طالبان را بگشاید و طالبان هم شرط کرده اند که تازمان حضور نیروهای نظامی خارجی در افغانستان به هیچ مذاکره ای تن در نخواهند داد.

هر چند برخی از مقامات دولتی و غیردولتی تأسیس پایگاههای دائمی آمریکا را به نفع افغانستان دانسته اند اما برخی از مقامات و شورای علمای افغانستان به شدت با آن مخالفت كرده و در مورد عواقب آن هشدار داده اند.

این در حالی است که تمامی کشورهایی که آمریکا در آن کشور ها پایگاه نظامی دارد ، در حال امتیاز دهی به آمریکاییان هستند و تمامی تلاش شان را دارند تا بگونه ای از شر این پایگاه ها نجات یابند.

در این میان نظراتی نیز وجود دارد که از برنامه ریزی دقیق آمریکایی ها در افغانستان حکایت دارد.این برنامه مدون ، همانا تحقیقات خاص مطالعاتی پیرامون زمین شناسی و تعیین مناطق خاصی جهت ایجاد پایگاه های نظامی است.

با همه این تفاسیر چگونه می توان امیدوار بود که تصمیم ایجاد پایگاه دائمی آمریکا در راستای منافع ملی افغانها صورت گیرد؟!


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   امید است که با در نظر داشت منافع ملی کشور تصمیم بجا و حیاتی اتخاذ گردد.

احمد

>>>   ازبرای خدا کرزی صاحب اگر این خبر را میخوانی تیر شو ازمی خیر ، حالا که چهل کشور همراه امریکایی ها است و به اوج قدرتش است امنیت افغانستان به بد ترین حد خود در طول تاریخ رسیده چطور میشود تنها با پایگاه نظامی تنها امریکا امنیت اورد؟ چرا کشور را باید میدان نبرد ساخت ؟ که احوال این همه غریب هارا میگیرد که در این روزها عزیزان شانرا از دست میدهد ایجاد پایگاه دایمی جز تشدید خشونت و قتل و کشتار بیش نیست .

>>>   بله عمر جان وقتکه جنبش سیاهی بنام باطلان(طالبان) در لندن واشنگتن تولید واز آنجا در افغانستان ستم کشیده آورده شد وامروز به نام دین مسلمان هارا میکشند نیز به نفع افغانستان است وبود

>>>   ایجاد پایگاه دایمی نظامی امریکا در افغانستان امروز یک ضرورت است. این یک حقیقت است، نباید از حقایق چشم پوشی کرد. به دور از غیرت افغانی ما، کشور ضرورت به یک پشتوانه ای که ایمنی دارد، و ما باید از ان پشتبانی کنیم. امریکا امروز در 50 کشور جهان (به شمول کشور های پیشرفته) پایگاه های نظامی دارد، و این کشور ها بعد از جنگ جهانی دوم کدام مشکل ندارد.
فیاض

>>>   اگر اين كار شود بهترين كاري خواهد بود كه دولت ما انجام داده است حضور امريكا در افغانستان براي هيمشه تثبيت كننده صلح و پيشرفت در كشور ما خواهد بود و ديگر هيچ كدام از همسايگان ناخلف ما نمي توانند غلطي در افغانستان بكنند اميد است كه هر چه زودتر اين تصميم عملي گردد فقط كساني با اين تصميم مخالف هستند كه يا به منافع شخصيشان ضرر مي خورد يا تبليغات كشورهايي چون ايران روي آنها اثر گذاشته است اميد است كه همه در راستاي منافع كشور خود فكر كنيم نه كشورهاي همسايه

>>>   اميدوارم كه يك پايگاه كه نه بلكه صدها پايگاه دائمي در كشور جور شود

>>>   آمریکا ناجی و دوست اصلی و حافظ آزادی و حقوق بشر مردم افغانستان می باشد و مردم افغانستان بایستی از این فرصت طلایی جهت خلع ید دوستان نادان و متحجر مداخله گر همسایه و برای رهایی مردم خود از دست جنگهای مذهبی و قومی و نژادی استفاده لازم را ببرد، در غیر اینصورت افغانستان به سرنوشت عراق و لبنان مبدل گشته و ده ها سال درگیر جنگهای قومی و مذهبی و نژادی خواهد گشت.

>>>   در این خاک زرخیز ایران زمین
نبودند جز مردمی پاک دین
چو مهر و وفا بود خود کیششان
گنه بود آزار کس پیششان
همه بنده ناب یزدان پاک
همه دل پر از مهر این آب و خاک
پدر در پدر آریایی نژاد
ز پشت فریدون نیکو نهاد
کجا رفت آن دانش و هوش ما؟
که شد مهر میهن فراموش ما
نبود این چنین کشور و دین ما
کجا رفت آیین دیرین ما؟
گرانمایه بود آنکه بودی دبیر
گرامی بدان پس که بودی دلیر
به یزدان که گر ما خرد داشتیم
کجا این سرانجام بد داشتیم؟
نه دشمن در این بوم و بر لانه داشت
نه بیگانه جایی در این خانه داشت
از آن روز دشمن به ما چیره گشت
که ما را روان و خرد تیره گشت
از آن روز این خانه ویرانه شد
که نان آورش مرد بیگانه شد
چو ناکس به ده کدخدایی کند
کشاورز باید گدایی کند
اگر مایه ی زندگی بندگی است
دو صد باره مردن به از زندگی است
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم
برون سر از این بار ننگ آوریم
شعر از شاعر نامي پارسي گوي فردوسي
فرستنده سعيد از مشهد-به اميد سربلندي ايران و افغانستان

>>>   با عرض ادب واحترام به هموطنان !
اقاي وحيد عمر و ساير مقامات عالي رتبه حكومت امريكايي بين مردم افغانستان نه حزب مقتدر و نه اعتبار شخصيت سياسي و نه اعتماد مردمي خلاصه از همه امكانات لازم حكومتداري محروم اند كه مشتاق يك قدرت سركوبگر بالاي مردم افغانستان و به زندگي نازولي شخصي خود مي انديشند .
اينكه پايگاه نظامي امريكا در كشوري مانند انگلستان وجود داشته باشد ميتواند اسمش را همياري استراتيژيك نظامي متوازن دانست كه قابليت محار انرا دارد . جناب وحيد عمر و ساير مقامات كبار در عمليات هاي خود سر امريكايي چقدر جلوگيري كرده كه در اينده از اشغال كامل افغانستان جلوگيري نمايند .
اگرچه پايگاه نظامي امريكا از سال 2001 شروع تاكنون به پايه اكمال رسيده حالا كه مسله رسميت دادن ان به امضا مردم افغانستان مطرح است بايد متوجه باشند كه سراز طرح مسله مذكور مخالفت هاي مردمي سير صعودي خود را پيموده كه اكنون حتي يك ولسوالي با امنيت
مطمين وجود ندارد ايا اين جواب مردم نيست ؟
جناب وحيد عمر از همتايان پارلماني و حتي لويه جرگه متشكل از سر جمع مافياي محلات ميتواند امضا ايجاد پايگاه نظامي را گرفته رسما تسليم بي قيد و شرط مردم افغانستان را به جهانيان اعلان نمايند ، مگر تا قتل اخرين فرد افغاني چه از راه مقاومت ملي و چه از راه مداخلات بيروني چنان در اتش جنگ غرق خواهند شد كه عاقبت تاپه وطنفروشي در جبين شان محل فرار شان را از ديد جهانيان پنهان خواهند كرد .
پيشنهاد :
اگر جناب وحيد عمرصاحب فرزند بيگانه نباشند و به چلند گپ هاي خود اينقدر اطمينان داشته باشند حكم صادر نمايند كه دول متحابه به جاي اشغال افغانستان اردوي امريكايي- افغان را انقدر تقويه كند كه منحيث جانشين قدرت امريكايي هدايات ايشان را در منطقه تطبيق و دوستان شان را راضي نگهدارد و مردم افغانستان هم فكر كند كه قدرت بدست فرزند خودش قرار دارد به اين ترتيب از همكاري ساير نيروهاي مخالف هم صرفنظر كند . اينكه شوهر بالاي ناموس وطن مياورند انتحاري بيش نيست .
ازجانب روشنفكر ازبك ...كله

>>>   ایره میگن یک بام و سه هوا. جناب ریس جمهور از یکسو میخواهد که طالبان(تروریست ) را به رسمیت شناخته وشریک قدرت کند و از طرف دیگه میخواهد که پایگاه های دایمی آمریکا را در افغانستان ایجاد کرده و به گفته خودش "هدف قرار دادن لانه های تروریستی در منطقه" و از سوی دیگر روابط نزدیک با ایران و دریافت پاکتهای پول نقد. ایره میگن وطن فروشی قرن 21. کرزی صاحب میخواهد افغانسان را همزمان به سه شیطان .آمریکا. پاکستان. وایران بفرشد.
و با تجلیل نمودن لویه جرگه مردم غیور ما چاره به جز از انتخاب بین بد و بدتر نخواهد داشت.

>>>   نام خدا کرزی صاحب چی طالع مند انسانی هستی که خدا برایت اینطور بلبل داده که اگر بگویی خود را دشنام ده باخنده خود را دشنام میدهد از این کرده سخنگوی لوده پیدا نکردی راستی مره چی به این گپ ها همین ملت سزاوار همین طور ریس جمهور و همین ریس جمهور سزاوار همینطور سخنگوی دروغگو...بی نان و خانه

>>>   خطاب به حامیان پایگاه صلیبیون در سرزمین ملت مؤمن ، مسلمان و خدا پرست افغانستان، شروع میکنیم از رئیس جمهور بیکفایت و سخن گویش ، وزیر دفاع هرزۀ بیغیرت ، اتمر و صالح بیمسلک و چند عنصر فرومایه که لازم است تا هر یک آنها کلاه و دستار را دور کرده و بجای آن چادر بسر کنند. که یقین دارم ارواح پیغله های وطندوست افغان مانند ملالی ها ناهید ها از پذیرفتن همچو عناصر وطنفروش و بیگانه پرست درصفوف خود عار خواهند کرد. من یقین دارم که این تبصره مجال نشر نمی یابد اما بنده اقلأ قناعت خود را فراهم کرده ام. پاینده باد استقلال افغانستان و زنده باد ملت خداپرست و آزادی دوست ما . الله و اکبر
رزمندۀ پنجشیری

>>>   ایجاد پایگاه دایمی به معنی توقف جنگ درافغانستان است چون امریکایی ها همه تلاش و حمایت شان در طول سال های سال به مجاهدین و بعد طالبان همین هدف بود... بگذارید وطن ارام شود و پایگاه بسازد وگرنه ده قرن دیگر اولاد افغان کشته میشود و ما سرگردان و اواره خواهیم بود و گدایگری خواهیم کرد
بدخشی

>>>   نباید که در ایجاد پایگاه هاینظامی آمریکا در افغانستان به عجله تصمیم گرفت چراکه این تصمیم اگر به عجله گرفته شود میتواند که پیامد های ناگوار را به بار بیاورد بنا این یک مسله ملی است باید برای آن یک استراتیژی افغانی برای منافع ملت افغانستان ایجاد نمود که در این استراتیژی آرا و نظریات مردم افغانستان باید مد نظر گرفته شود......

>>>   نظر نیک است.

>>>   هر چه مارشال صایب گفت صیح است!

>>>   من نمیدونم بعضی از هموطنان که امریکا رو ناجی و حافظ حقوق بشر میدونند !!خبر ندارند امریکا خود بزرگترین ناقض حقوق بشر در دنیاست؟‍ اگر امریکا ناجی ما بود چرا اینهمه بیگناه کشی؟چرا تولید مواد مخدر 40 برابر زمان طالبان شده؟اگه امریکا ناجی ماست باید طالبان رو نابود میکرد ولی نکرد؟چرا طالبان بعد چندسال دوباره انقدر قوی شده که خواهان مذاکره با انند؟ و هزاران سوال دیگر.فکر کنم ما داریم حفاظت گله رو به گرگ میدهیم.
مشکل کشور ما قبل از دخالت بیگانگان نبود یک صاحب وطندوست است تا این ملک رو از جلوی پا جمع کند تا مجبور به اعتراض و اتهام به دیگران نباشیم.بقولی کلاهت رو بچسب تا همسایه رو کلاه بردار ندونی.

>>>   تصميم گيري بودن ويا نبودن امريكايان را غلامان گرفته نميتواند.چراكه غلام اختيارجان خودرا ندارد. آنرا مجاهدين سنگر ميتواند گرفت وگرفته اند.تصميم غلامان شايد ان باشد كه چطوربه باداران خود خدمت كندو فرمانبردارباشد تا زنده گي وپول شرم آورخودراكه ازدست دادن عزت و ناموس خود دريافته اند ازدست ندهد.
برادران مسلمانان وقت را غليمت شمرده از فيض و رحمت خداوند استفاده كنيد چون اقتصاد مسلمانان ضعيف ميباشد.واين را همه مسلمانان ميداند كه جهاد بالاي هر مسلمان فرض است وبايد كه ان فريضه را آدا كند وبه سبب اداكردن اين فريضه اقتصاد آكثريت مسلمانان اين راتقاضآ نميكند كه در آمريكا برود واين فريضه رادرانجا آدا كند. خداوند فضل كرده كه امريكايان رادر افغانستان آورده.و خداوند به حچ يك ازعبادت انقدرخوش نميشود و يگانه عبادت كه خوش ميشود ان جهاد است كه همرائ دشمنش بجنگد وفائده جهاد براي تمامي بشرميباشد كه لذت ذنده گي انسان درقانون اسلام است
يا! ملت مسلمانان به خداوند قسم كه خداوند دشمن خود را ازبين ميبرد اگرشما خواهيد ويانخواهيد .خداوند مهلت ميدهد كه تا مايان را امتحان كند وغيرت مارامعلوم كند.درفكر بعض جاهلان كه امريكا يان بخاطرآبادي افغانستان امده هرگزنه چون فكركنيد اگر به چهار كاسنتنر و بوجي ها ي ريگ وخاك ابادميشود دراين ده سال اباد ميشود خونه.امريكايان بخاطرازبين بوردن فرهنگ اسلام وپرده بكارت دختران جوانان افغانان امده اگر در واقيعت گفته شود. كه صدها قربانيان اين حادثه ميباشد واست

>>>   هر چه محقق صاحب گفت در است.

>>>   ماازمطالعه تاریخ افغانستان یک عبرت اساسی راباید بگیریم که ما همیشه در تصمیم گیری های خود در عرصه های اساسی و ملی خود از دقت بیشتر نه بلکه از عجله و احساسات استفاده کردیم که در واقع یک سلسله مشکلات اساسی دامن گیر ماگردید ماباید به یک بحث و گفتمان که احترام به اندیشه وافکار هر شهروند افغانستان داشته باشیم به یک نتیجه که به صلح و ثبات و ترقی افغانستان گردد برسیم بنا ما باید روی ایچاد پایگاه های دایمی نظامی امریکا در افغانستان نیز به یک گفتمان همه جانبه ضرورت داریم ما شاهد پایگاه های دایمی نظامی امریکا در بعضی کشور های جهان هستیم که انها مبنی بر منافع ملی خود اجازه چنین پایگاه ها را داده اند پس باید همه سیاست های داخلی و خارجی افغانستان را مدنظر گرفته یک نظریه را ارایه دهیم.....م ص

>>>   سلام دوستان
امروزه با بيداري ملل مسلمان، دارند پايگاه هاي آمريكا را در كشور هاي اسلامي تعطيل ميكنند مردم بحرين عليرغم اينكه قتل عام ميشوند در مبارزه با استكبار و عوامل دست نشانده اش مبارزه ميكنند و با اين اوصاف ما داريم پايگاه به آمريكا واگذار ميكنيم ببينيد چقدر بدبخت هستيم با داشتن رئيس چمهوري همانندصاحب كرزاي اين كه چيزي نيست اگردره پنجشير را هم به روسها بفروشد بعيد نيست انهم بدين جهت است كه مشاورين بسيار خوبي دارد ژنرال ها و از اين دست زياد هستند
باميد رفع فتنه وطن فروشان ! انشالله كه ريشه كن شوند.

>>>   اگر هر شصخی این را موافقه نمایید وطن فروش نامیده میشود
انور
کابل

>>>   شخصی که میخواهد پایگاهی دائمی نظامی امریکا درافغانستان باشد .
ان شخص وطن فروش است .( ه ل م ن د )

>>>   بنام کردگار سپهر برفروزنده ناهید ومهر
ــــــــــــ پیمان استراتژیک نظامی افغان – آمریکا
این بحث های که در این اواخر در رابطه با این موضوع می شود می توان با قاطعیت گفت که بحث های فرما لیته ای بیش نیست چرا که زمینه این کار در سالیانی قبل توسط نظریه پردازان کاخ سفید در افغانستان با کمال موفقیت پیاده شده است. حضور نظامی ایالات متحده در افغانستان را می توان پیروزی (سی.آی. ای) بر(کا.جی .بی)دانست
در حقیقت این به اصطلاح مجاهدین افغان نبودند که ارتش سرخ را در افغانستان از پای در آوردند بلکه سازمان اطلاعات ایالات متحده با شریک منطقه ای خود یعنی (آی.اس.آی) پاکستان و پول شیوخ عرب بود که ارتش سرخ را به زانو در آورد.اگر نبود کمک های اطلاعاتی غرب و پول اعراب و ارتجاع مذهبی پاکستان بطور قطع چند تا چریک هیچگاه نمی توانست با دولت آن زمان افغانستان هماوردی کند .برادران به اصطلاح مجاهد ما خوب می دانند که ایالات متحده از پیمان ورشواسلحه تهیّه ودر اختیار برادران عزیز ما قرار می داد که زیر بناهای کشور خود را از بین ببرند. واین کار را صرف آن می کردند که اسلحه های ساخت خودشان در دست شوروی سابق نیافتد.
وگرنه مجبور بودندکه به کرملین پاسخ گو باشند.
حضور آمریکا دراین زمان در افغانستان به صورت اطلاعاتی بود. همزمان با ، به آتش کشیدن کشورتوسط قهرمانان اجیر شده دولت های بیگانه و سقوط دولت رئیس جمهور فقید دکتر نجیب الله و تسلّط برادران قهرمان
بر کابل سوخته ، ایالات متحده از بیم شرکاء دیگر مثل ایران و پاکستان وترس از روی کار آمدن یک دولت بنیادگرای اسلامی تحولات افغانستان را به جنگ های داخلی کشاند تا در فرصت مناسب
پروسه دیگری رادر این کشور پیاده کند .البته ایالات متحّده کافی بود برای نیل به این هدف مقداری
پول اعراب، ومقداری تجهیزات جنگی را هزینه کند چرا که بقیه کار را برادران مجاهد که همانا قتل
عام افغانان بود به نحو احسن انجام می دادند . مرحبا بر شما قهرمانان ملّی.
پیدایش طالبان به عنوان پروسه بعدی در افغانستان از خیلی قبل ها در کاخ سفید کاتالیزه شده بود

وقایع 11 سپتامبر در منهتن نیویورک رمز عملیات بود. امروز که پاکستان در گیر با بنیاد گرایان
افراطی اسلامی است جای تعجّب نیست چرا که طالبان فرزند خلف پاکستانیهاست که مأموریت داشتند
کشور افغان را به قهقرای تاریخ ببرند وخون افغانان را بریزند باشد که افغانان از معاهده دیوراند
چشم بپوشند . حاشا اگر این ناجوانمردی های پاکستانی ها از اذهان افغانان پاک شود.
پاکستان باید می دانست که گفته اند (مکن چاه بهر کسی که اوّل خودت بعدکسی)
هموطنان عزیز ، در شرایطی که دولت ما درانتخاب ، بین بد و بدترین قرار دارد بهتر است که
مفاد این پیمان و شرایط را دولت افغان معیّن کند و به صورت علنی به مردم افغان مفاد این قرار
قرارداد رااعلام کند. البته مکان وزمان وجزئیات این قرارداد را باید مجلس افغانستان معیّن کند
به هر حال اگر با این در خواست موافقت نشود . بطور قطع طالبان آمریکایی و طالبان دولت های
همسایه بجان ملت بد بخت ما خواهند افتاد . البته که همین وضع را نیز از دست خواهیم داد.

- نوروز باستانی ، تحوّل در طبیعت و آمدن بـــــــــــــــــــــهار 1390 رابر همه هموطنان عزیز در سراسر گیتی تبریک عرض نموده وآرزومند سال نیکوی برای کشورم هستم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است