در نشست بروکسل؛
روند انتقال مسؤلیت ها بررسی شد...
در اجلاس وزرای دفاع ناتو در مورد سپردن مسؤلیت‌های امنیتی به نیروهای افغان بحث شد و همچنین گفته شد که اعلام فهرست ولایتی که قرار است در آن انتقال مسؤلیت ها صورت گیرد در نوروز از سوی رییس جمهور کرزی اعلام خواهد شد 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۴    ۱۳۸۹/۱۲/۲۱ کد خبر: 19975 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، نشست دو روزه وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل برگزار شد.

گفتنی است که در این جلسه وزرای دفاع کشورهای ناتو در مورد سپردن مسؤلیت‌های امنیتی به نیروهای امنیتی افغان بحث و گفتگو کردند.

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سازمان ناتو در آغاز این اجلاس گفت که نیروهای امنیتی افغانستان پیشرفت‌های زیاد داشته اند، در حال حاضر تقریباً 50 در صد رهبری عملیات‌های نظامی را در برخی ولایت‌های افغانستان به عهده دارند. وی ابراز امیدواری کرده است که نیروهای امنیتی افغان بتوانند تا سال 2014 مسؤلیت‌های امنیتی را بر عهده گیرند.

آقای راسموسن همچنین در این اجلاس از کشته شدن غیرنظامیان افغان ابراز تأسف کرد و اظهارداشت به فرماندهان ناتو گفته است که برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی تمرکز بیشتر داشته باشند.دبیر کل سازمان ناتو مخالفان مسلح دولت را مسؤل کشتارهای بیشتر غیرنظامیان در افغانستان می داند.وی گفت بر بنیاد گزارشات سازمان ملل 75 فیصد غیرنظامیان در نتیجه حملات هراس افکنان کشته شده اند.

آقای راسموسن همچنین گفت که ناتو هدفی را تعیین خواهد کرد که تا ماه اکتبر سال جاری شمار نیروهای امنیتی افغان به 305 هزار تن برسد.

عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع کشور هم گفت که در این اجلاس روی این مساله توافق شد که تمام مسؤلیت های امنیتی تا سال 2014 به نیرو های افغان تسلیم داده شود. وی گزارش ها در مورد اعلام فهرست 6 ولایت افغانستان را که قرار است مسؤلیت ها در آنجا به نیرو های افغان سپرده شود رد کرد.

این در حالی است که شام روز گذشته یک مقام غربی گفته بود که نخست در شش نقطه افغانستان مسؤلیت های امنیتی به نیرو های افغان سپرده خواهد شد.به گفته وی این شهر ها شامل کابل، لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در جنوب، مزارشریف در شمال و هرات در غرب می شوند.در این میان از ولایات پنجشیر و بامیان هم نام برده شده است.وزیر دفاع این گزارش ها را رد کرد و گفت این اعلام توسط رییس جمهور کرزی در نوروز صورت خواهد گرفت.

وزیر دفاع امریكا نیز در نشست ناتو در بروكسل در اظهاراتی كه از تمایل امریكا برای ادامه حضور نظامی در افغانستان حكایت داشت، از متحدان واشنگتن خواست تا برای خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان عجله نكنند.

رابرت گیتس در سخنرانی دیروز خود در مقر سازمان ناتو در پیامی از تمام متحدان خود خواست تا برای خروج از افغانستان عجله نكنند. در حال حاضر امریكا و متحدان این كشور بیش از 140 هزار نیروی نظامی در افغانستان مستقر دارند.این در حالی است که تا پیش از این مقامات امریكایی اعلام كرده‌ بودند كه واشنگتن به خروج كامل از افغانستان تا پایان سال 2014 متعهد است!

در همین حال،جوزف بلاتس، سخنگوی آیساف سال 1390 را برای افغانستان با اهمیت خواند و گفت که در این سال مسؤلیت افغان ها بیشتر خواهد شد. وی ابراز اطمینان کرد که نیرو های افغان به خوبی بتوانند مسؤلیت های امنیتی شان را به عهده بگیرند.

سخنگوی آیسف این موضوع را نیز رد کرد که با آغاز پروسه انتقال، طالبان تقویت می شوند، اما گفت که شاید برخی مناطق افغانستان شاهد جنگ و درگیری های باشد، اما سربازان بین المللی و نیروهای افغان آمادگیهای کامل را گرفته اند.

اجلاس دو روزه بروکسل با حضور 28 تن از وزرای دفاع کشورهای عضور ناتو عصر روز پنجشنبه آغاز شده بود .در روز اول این اجلاس بیشتر روی مسایل لیبی و شرق میانه بحث صورت گرفت، اما روز جمعه تمام بحث ها در مورد افغانستان و تقویت نیروهای امنیتی افغان متمرکز بود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   من فکرمی کنم که روندواکذاری امنیت افغانستان به نیروهای پولیس وامنیت ملی افغانستان به اساس نیازمندی وشرایط افغانستان صورت بکیرد ودرکناران نیروهای پولیس اضافه از305شوندوباسلاح مدرن تجهیزشوندومعاشات شان بلندبرده شود.
عبدلله ازکابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است