به پاس قیام سوم حوت 1358
31 سال پیش در چنین روزی مردم کابل با شعار الله اکبر دست به قیام مردمی زده؛ نفرت و انزجار خود را علیه قشون سرخ شوروی ابراز کردند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۲    ۱۳۸۹/۱۲/۳ کد خبر: 19432 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان ( afghanpaper )،امروز سه شنبه ، سوم حوت برابر است با سی و یکمین سالروز قیام شجاعانه مردم کابل در برابر تجاوز ارتش سرخ شوروی .

حماسه سوم حوت سال 1358 شهریان کابل افتخاری بزرگ برای مردم افغانستان است که زنان ، مردان و اطفال با دستان خالی در مقابل سربازان مجهز ارتش سرخ ایستادند و با خون شان ورق دیگری را درصفحه تاریخ کشورشان گشودند .

مردم دلیر کابل پس از دو ماه از تجاوز ارتش سرخ شوروی سابق نمونه ای از رشادتها و از خود گذشتگی هایشان را با دست خالی و با فریاد تکبیر به نیروهای متجاوز و دست نشاندگان آنان نشان دادند.

با آنکه دولت آن وقت و نیروهای اشغالگر با بی رحمی تمام در برابر این قیام مردمی واکنش نشان دادند و دیوانه وار مردم را هدف گلوله های خود قرار دادند ؛ اما این خشونتهاو رفتارهای ظالمانه نه تنها آتش خشم و نفرت مردم کابل را نتوانست خاموش کندبلکه به شعله های آن افزود.

پس از این قيام حماسه ساز ، مخالفت با اشغالگران وارد مرحله جديدی شد و دامنه جهاد مسلحانه در گوشه و کنار کشور گسترش يافت و جهاد مردم با گذشت هر روز ابعاد وسيع تر به خود مى گرفت، سر انجام مردم پيروز شدند و رژيم کمونيستى سقوط کرد.

قيام سوم حوت مردم کابل يک حرکت خود جوش مردمى بود و هيچ گروه و سازمان سياسى در اين قيام نقش برازنده نداشتند و فقط با يک جرقه، احساسات پاک مردم بر انگيخته شد و دامنه آن گسترش يافت.

آنچه مسلم است این است که نباید چنین قیام های مردمی را به دست فراموشی سپرد زیرا شهروندان کابل قیام کرده بودند. آنهم نه در برابر یک دولت، بلکه در برابر یک ابرقدرت جهانی. در قیام سوم حوت،مردم کابل یک سلاح داشتند و آن نعره‌‌ تکبیر بود و شور آزادی. آنان به خدا اتکا داشتند و این بزرگترین نیرویی بود که آنها را با هم پیوند می‌زد.

یاد و خاطره شهدای این روز را گرامی می داریم...


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   سلام :قیام در مقابل تجاوزگران قابل قدر است ولی سوال اینجا است طوریکه در مقاله فوق آمده که مردم ما بادست خالی قیام کردند از یک طرف خوب غیرت مردم را نشان میدهد ولی از جانب دیگر تابکی ما مردم دست خالی باشیم در سابق هم دست ما خالی بود و حالا که سال ها از آنروز گذشته بازهم دست ما خالی است چرا این مردم یک فکر اساسی به حال شان نمیکنند باور کنید اگر یک افغان دست کمی از خارجی ها داشته باشد اگر از نظر وزن بسنجیم یک نفر ما دو برابر یک چینای و جاپانی وزن داریم ولی آنها را ببینیم که به کجارسیدند ولی ما و شما به کجا؟ پس یک مشکلی در طرز فکر و زندگی ما وشما وجود دارد در جهان زیاده از یک ملیارد مسلمان وجود دارد ولی سطح زندگی شان از ما وشما به مراتب بهتر است به امید آنکه روزی بادست پر در مقابل دشمنان وطن استاده گی کنیم و دست کمی از هیچ خارجی نداشته باشیم .
تشکر متین از هرات

>>>   کجا است ان قهرمانان افغانستا کجا است آن وطن دوستان افغانستان امروز در ملکی ما وحشت است کس نیست که جلوی این دحشت را بیگرد مردم افغانستان باید تصمیم ملکی خود را خودشان بیگرد مگر امروز ما بدون خارجی ها هیچ کار کرده نمیتوانم چرا نمیتوانم؟ سوال این است که مایان فروخته شده ام پول را نسبت به وطن مهیم میدانم مگر این را فکر نمیکنم که پول برای ما استقلا نمیداهم پول برای ما نام نیک نمیدهد برادران باید مثال ان شهیدانی که در راهی حق جانهای عزیز خود را برای ابادی و استقلا این وطن فدا کرده اند دورد گویم و از خداوند بخواهم که آن جزبعه را که خداوند برای آن شهدا عطا فرموده بود برای مایان هم دهد تا به گفتن تکبیر الله اکبر دوباره همان وقار و عزت مردم افغانستا عفط کردد .

>>>   درود خدا بر شهدای پاک سه حوت

>>>   نویسنده عزیز!!
معلوم نیست که شما از تاریخ بی خبر هستید و یا اینکه واقعیت ها را کتمان میکنید! آن همه شورش ها و..... به اصطلاح شما قیام، همه شان به اشاره و مداخلات پاکستان، عربستان و ایران و سایر .......... بود.
حق گو

>>>   ان غرور و غیرت افغانی که ان وقت بود نمانده ورنه وقت قیام امروز است در مقابل اشغال شغالان چهل و چند کشور.بنا ان خواب و خیال را از سر بیرون کنید.

>>>   کاش امروز در مقابل امریکاهی‌ها نشان میدادند
مسیح از هلند

>>>   زنده و پایدار باد قیام راستین مردم کابل و سر تاسر افغانستان که با یک شعار و سلاح مقدس الهی و انهم کلمه مبارک «الله اکبر» که با زمزمه آن وطنین انداز شدن آن در سر تاسر کشور جهاد مقدس شروع شد.
واقعاً قیام مردم مسلمان و متدین بر حق بود و دفاع از دین،جان،نوامیس ملی،تمامیت ارضی، حفظ استقلال ،حثیت و غیرت اسلامی و افغانی بود که بادست خالی با داشتن سلام بنام سلاح الله اکیر در برابر قشون سرخ بدنام و متجاوز روس قیام نمودند.و بعدش متاسفانه که از نام جهاد مقدس چه استفاده های سؤ ی صورت گرفت که آن مانند خورشید روشن و هویداست و مداخلات داخلی و خارجی سعی و تلاش نمودند تا مجاهدین واقعی و جهاد مقدس را خدای ناخواسته بدنام بسازند که به جرأت می توانیم بگویم که بودند در افغانستان و هستند مجاهدان واقعی که در برابر قشون روسیای روس و همپیانانشان قدعلم نموده از خاک و میهن خود شجاعانه دفاع نمودند. و فعلاً ساختن وطن ویران شده خودش نوع از جهاد به شمار می رود تا باشد که از طریق قلم که خداوند به آن سوگند یاد نموده است در راستای آبادانی و عمران وطن جهاد کنیم.
روح تمامی شهدا شاد باد
مبارز از کندز

>>>   سلام !
بنده شاهد انروز ( ۳حوت )بودم . مردم وطندوست ( کابلیان )با احساسات پاک افغانی حضور نیروهای خارجی را در وطنش نفرین فرستاد . مګر ، کجاست ان مردم وطندوست ( کابلیها ) که درمقابل نیروهای اجانبی دیروز بپاخزتند و امروز در مقابل نیروهای خارجی که کشورشان را بنامهای عوامفریبانه اشغال کردند و پلانهای ایجاد پایګاه های نظامی دایمی را درست دارند، حد اقل بنام اعتراض با حضور شان در وطن ابائی شان سربلند کنند .
بظر بنده ، ۳حوت نتنهاحرکت خود جوش نبود بلکه یک حرکت بود که مستقیمأ به رهبری دشمنان تاریخی دین اسلام ،مردم و وطن ما از بیرون مرز رهبری میشد . ثبوت این ادعا بنده که مسلمان ادعای هر وطنپرست واقعی است ، نتنها خاموشی بلکه سرنهادن به غلامی ،اسلام پرستان ؟و وطنپرستان ؟لیدران جهادی ( اشرار )با اجنابیها در مقابل امتیازات مادی ، میباشد .

>>>   زمانیکه این مطلب را خواندم دقیق همان دقایق بیادم آمد که ملت سر بلند و آزاده مان در برابر دولت اجیر ونظام غاصب صدای آزادی بلند کردند و آزادی ګفتند و جان را فدای وطن کردند.

قبول دارم که در جنګهای داخلی و تنظیمی کابل خون مردم بیګناه مان ریخت و ملت دوران تلخی را تجربه کردند اما به ملت آزاده مان سوګند است که ملت نجیب و شریف افغان در این روز تاریخی خیلی قربانی داد. هزاران شهید در وطن دادیم.هزاران به زندانها رفت ومفقود الاثر شد و ملیون ها هموطن مان در کشورهای بیګانه به یاد وطن،آزادی و استقلال به همین آرمان جان دادند .
خواهر و برادر هموطن من که در داخل خاک زنده ګی میکنی عرض کنم آنانیکه در آنجا با خون شهدای ‍‍‍پاک مان تجارت کردند وهمه یاران را ازیاد بردند نمایندګی ا ز همه نمیکنند . نسل نو که به غمهای نو آشنایی دارند تقصیری ندارند که میدیدند در آن روزګار ملت بیچاره افغان چه درد های بیکران را کشید و چقدر خواهران مان بیوه شدند و اطفال کشور درد یتیم بودن را در استخوان شان لمس کردند. عرض کنم که شهدای وطن حق دارند تا مقام شامخ شان از کسانیکه ‍‍‍پیروزی آرمان شان را به دیګران معامله کردند و وطن مان را به خاک و خون نشاندند فرق ګردد. روح شهدای وطن ویاران با شرافت وبا ناموس مان شاد باد.
شاعری میګوید:
ګور خونین شهیدان به تو آواز دهد
آتشی را که فروزان شده خاموش مکن
ما به امید وفای تو ګذشتیم ز جان
دوستان را مبر از یاد و فراموش مکن

با عرض ادب عقاید انسانها سیراب از اندیشه های شان است اګرکسی با حرفهای من موافق نیستند تاریخ یک وثیقه بزرګی است که اګر امروز فراموش شد وبا تحریف از آن بهره برداری شد فردا با زبان رسا مردی آوازه میکشد که ذزد کی بود وصاحب خانه کی است.

مهاجر بیوطن

>>>   الله اکبر، درود بر روان پاک خاتم النبین حضرت محمد صلی الله علیه وسلم ودردو برروان پیروان راستین آن حضرت صلی الله علیه وسلم و شهدای راه حق و راه دین، راه اسلام، راه ناموس، راه آزادی که در برابر تجاوز آن ابر قدرت های متجاوز ایستاده گی کردند وخون دادند تاباشد که ما امروز آزادانه تحت یک حکومت اسلامی زندگی کنیم .. واقعا این افتخار بزرگ آنها قابل قدر است و ماهمیش سپاسگزاریم... برماست تا از خود گذری های آن قهرمانان را الگو قرار داده و بیاموزیم که باداشتن دو گزینه که یکی تسلیم شدن دربرابر چنین قدرتی و دیگری ازخودگذری، ایستاده گی و مقاومت کدام یک را انتخاب کنیم...گزینه تسلیم یامقاومت... ثمره مقاومت آنهاست که امروز مردم مسلمان افغانستان از برده گی و غلامی متجاوزین آزاد هستند
لطف الرحمن قاصری

>>>   ایستاده گی در مقابل قشون سرخ و دولت کمونیستی بزرگترین اشتباه مردم افغانستان بود وهرچه بدبختی وگرفتاری که امروز مردم ما دارند به خاطر همان اشتباه است.
چرا که رهبران بیسواد و نفهم ما شرایط را برای دخالت کشورهای متعدد .....و... فراهم کردند و باعث تضعیف حکومت مرکزی وقت و جنگ های داخلی شدند. فبل از آن فقط اتحاد ماهیر شوروی در افغانستان نفوذ داشت و بعد از آن...ما نباید از بزرگترین اشتباهات خود با افتخار یاد کنیم اگر قشون سرخ در افغانستان شکست خورد فقط خون از مردم ما ریخته شد فکر از خارجی ها بود برادر من
مانند...از مردم ما استفاده شد فقط استعمال شدیم و این افتخار ندارد باید خجالت بکشیم

>>>   حق گو
حالی خو هر بدی که کردن تیر شد- تاریخ قضاوت عادلانه خود را میکند.

>>>   بلی، با دست خالی نیز میتوان، تجاوزگران و دولت های دستنشانده آنها را سرنگون کرد. این امر را مردم قهرمان افغانستان بار ها ثابت کردند. و همین حالا میبینیم که مردم ممالک عربی با دست خالی رژیم های نوکر امریکا را یکی پی دیگر سرنگون میکنند.
عبیدالله

>>>   ما زیر بار زور نمی رویم
مگر آنکه زور خیلی پرزور باشد!!!

>>>   شورش 3 حوت اغاز ین شورش های است که ادامه انرا هفته قبل در چند ولایت افغانستان شاهد ان هستیم؛ میباشد.

>>>   کسانیکه شهید شدن در آن وقت روح های شان شاد باد و کسانیکه زنده هستند تا هنوز مرگ به آنها که فعلآ سیل دارند 46 کشور تجاوز کرده به کشور مان هیچ واکنش نشان نمیدهد از خود فکر کنم که این دالر لعنتی آنقدر آنها را زیر تاثیر آورده که حتی جهادی که کرده بودن همان هم از یاد شان رفته است.
و د از هندوستان

>>>   کاش آن روز آن قیام هرگز انجام نمی شد وامروز به دام این گرفتاری ها نمی افتادیم

>>>   باقی سمندر سرباز آزادی
سوم حوت سال 1389
فبروری سال 2011-02-22
گرامیداشت
قیام سوم حوت مردم کابل
روزجمعه بود و آنهم سوم ماه حوت سال 1358 وسی ویک سال پیش از امروز که مردم شهر کابل قیامی برضد دولت دست نشانده پرچمی و"خلقی " و تجاوزگران تزاران نوین کریملن برپا نمود.
قیامی که با دست خالی مردم برضد دست نشاندگان و تجاوز گران شوروی برپا شد ، همانروزتوسط دولت ضد مردمی در نخستین جمعه خونین ماه حوت در کابل بخاک وخون کشیده شد. دولتی مردم را به گلوله بست که داد از خلق و زحمتکش وکارگر ودهقان و روشنفکر و ترقی و دیموکراسی میزد وحزب که به اقتدار رسانده شده بود ، خود را حزب دیموکراتیک خلق مینامید و برضد خلق و دیموس از گلوله و زور وسر نیزه کار گرفت.
در بامداد روز چهارشنبه مردم کابل که بیشترینه شان دکانداران، کسبه کاران مانند بوت دوزان ، خیاطان ، کلاه دوزان ، نجاران ، گلکاران و مامورین پایین رتبه دولتی بودند ، همه در اعتصاب عمومی شرکت نموده و دکانداران همه دکاکین را بسته و مامورین هم به دفاتر نرفته بودند. همه مردم کابل تنفر شدید خود را در برابر قوای متجاوز شوروی که در ششم جدی و دوماه پیش از قیام حوت افغانستان را رسمن اشغال نموده بودند وبرضد دست نشاندگان شان ابراز داشته ووحدت عملی وهمه جانبه خویش را به نمایش گذاشتند.
در دو روز اول ودوم ماه حوت اعتصاب عمومی مردم کابل که شرکت کنندگان آن ازتمام طبقات واقشار زحمتکش بوده و از حمایت عمومی برخوردار بود ، با وجود تمام تبلیغات دروغین پرچمداران ارتجاع و خلقیون ضد خلق و تجاوزگران شوروی که گپ از سوسیالیسم میزدند اما در عمل امپریالیست بودند ، موفقانه و متحدانه ادامه یافت.
دولت پرچمی و" خلقی " مردم را تهدید مینمود تا دست از اعتصاب بکشد و شایعه شکستاندن دروازه و سوختاندن دکان ها را دامن زده وعملن به خانه پالی و شکستاندن دروازه بعضی دکانها مشغول شدند، اما مردم کابل به مقاومت ادامه داده و تسلیم برچه تفنگ و پرچمداران ارتجاع نشد.
در سومین روز یعنی سوم حوت سال 1358 مردم شهر کابل اعتصاب عمومی را به قیام همگانی برضد تجاوزگران ودست نشاندگان شان تبدیل نمود.
در همان روز سوم حوت شعارهای عمومی تظاهرات که مردم با صدای بلند بیان میداشت ،چنین بودند :
روسهای غدار از افغانستان بیرون شوید !
مرگ بر دولت دست نشانده !
ما افغانستان آزاد ومستقل میخواهیم !
مرگ بر داره های وطن فروش پرچم و" خلق" !
الله اکبر- الله اکبر
مردم در شب جمعه بر فرازبامها بلند شده و الله و اکبر میگفتند.
مظاهره کنندگان در روز جمعه سوم حوت با قاطعیت برضد ماموریت های پولیس وقرارگاه نظامی حمله کردند . عساکر شوروی و پرچمداران ارتجاع بالای مردم غیر مسلح گلوله باران را شروع نموده و روز جمعه را به جمعه خونین مبدل ساختند.
تعداد بیشماری از مردم که شامل زن ومرد و خردو بزرگ وپیر وجوان بود ، بعد از سر کوب گرفتار گردیده و به زندان افگنده شدند.
دولت پرچمداران ارتجاع درروزهشتم حوت همان سال 1358 مبارز نستوه وفرزنده آگاه مردم افغانستان عبدالمجید را در مکروریان گرفتار نموده و روانه زندان ساخته و بعدن به شهادت رسانید.
یاد مجید آن فرزند آگاه مردم و مبارز نستوه گرامی باد
یادقیام خونین سوم حوت کابل را گرامی میداریم و هر گز فراموش نخواهیم کرد که سه شعار قیام مردم نه همان روز بلکه در اثر مبارزه طولانی گرم وسرد مردم عملن به تحقق پیوست :
یکی اینکه مردم شعار میدادند :
روسهای غدار از افغانستان خارج شوید !
دیدیم که در پانزدهم فبروری ده سال بعد از آنروز قوای اشغالگر خارج شد
دو اینکه مردم شعار میداد:
مرگ بر دولت دست نشانده !
مرگ بر داره های وطن فروش پرچم و" خلق" !
دیدیم که دولت دست نشانده پرچم و"خلق" هم برای همیش از صحنه تاریخ افغانستان ناپدید گردید.اما بجای حاکمیت پرچم و"خلق" حاکمیت تنظیم ها بوجود آمد و کابل در جنگهای میان تنظیمی به خاک وخون کشیده شد و در خرابه های آن حاکمیت طالبان برقرارشد و بعدن در بخشهای وسیعی از افغانستان قوای آی آس آی و طالبان وحشت وبربریت را براه انداختند و یکی ازسیاه ترین روز گار تاریخ افغانستان رارقم زدند.
بعد از یازدهم سپتامبرسال 2001 دیدیم که به چه بهانه ای بزور بی 52 حاکمیتی در افغانستان مستقر گردید و بعدن از امریکا و اروپا تا آسترالیا و تا 43 کشور قوای نظامی در افغانستان سرازیر گردیده و عملن افغانستان زیر سیطره قوای ناتو و شرکا قرار گرفت.
امروز بازهم مردم کابل از یک طرف با رنج وغم وبیکاری وبیچاره گی و انواع مریضی دست به گریبان اند و از طرف دیگر بازهم طالبان و حزب اسلامی تا دندان مسلح بوده و در مورد سرنوشت مردم افغانستان در پشت پرده معامله هایی وجود دارد.
مبارزه ملی دیموکراتیک عناصر آگاه در شرایط امروزی نمیتواند تجارب سی ویک سال پیش از امروز کابل را نادیده بگیرد.
فردای افغانستان باید فردای افغانستان مستقل باشد.
فردای افغانستان بایست فردای بدون قوای امریکایی و ناتوو متحدین ، بدون طالبان و حزب اسلامی و بدون مستبدین و جنایت کاران باشد !
یک افغانستان آزاد ، آباد ، مترقی ، شگوفان وپیشرفته که خواسته های سی ساله آزادیخواهانه ، عدالتجویانه ومردم سالاری را تحقق بخشد ، به مثابه یک گام نظری وعملی پیش روی ما قرار میدهد.
با درس اندوزی از قیام سوم حوت برای فردای بهتر از امروز به پیش میرویم.
باقی سمندر
بخاطر شما می آورد
22.02.06
اگر فراموش نکرده باشیم ، امروز ، روز سوم حوت است

>>>   امید بعد ار سی و یک سال این کور دلان به اشتباه خود پی برده باشند و به نسل اینده باز گو کنند که چطور اجنبی و دشمنان داخلی اقفانستان از احساسات دینی و مذهبی ایشان سوء استفاده نمودند.
و در تاریخ یکبار دیگر لکه سیاه را در روی خویش بر جا گذاشتند.

>>>   درود خدا به ارواح شهدا مظلوم این سرزمین که مظلومانه جان باختند و به ملاقات خدا رفتند نفرین ابدی به خائنین و بر خون فروشان به ظاهر مسلمان که عنوان رهبر وبزرگ بر آرمان شهدا ما خیانت کردند وسیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون
مو لو ی حقگو

>>>   من شهادت ناهید را در سوم حوت 58 کابل به همهء ملت مجاهد افغانستان تبریک میگویم.
فرهاد از هرات

>>>   چرابایددرمقابل امریکاجهاد اگراسلامی وجود اگرمسلمانی وجود دارد بایددرمقابل طالبان جهادکرد اگرطالب نمیبودهیچ وقت مااین قدرنادان نبودیم که انهارا برامریکا ترجیح دهیم
(شهرام ازنیمروز)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است