به بهانه 26 دلو؛
ســــــــالروز خروج قشون شوروی از افغانستان...
22 سال پیش در چنین روزی سربازان شوروي كه در ششم جدی سال ‪۱۳۵۸‬ خاك كشور را مورد تجاوز قرار داده بودند، سرانجام در اثر جهاد و مقاومت مردم مسلمان افغانستان از کشور اخراج شدند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۷    ۱۳۸۹/۱۱/۲۶ کد خبر: 19246 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رساني افغانستان (afghanpaper)، امروزسه شنبه، 26 دلو مصادف است با سالروز خروج قشون سرخ نيروهاى شوروى سابق از افغانستان.

در چنین روزی سربازان شوروي سابق كه در ششم جدی سال ‪۱۳۵۸‬هجري شمسي خاك كشور را مورد تجاوز قرار داده بودند، سرانجام در اثر جهاد و مقاومت مردم مسلمان افغانستان در ‪ ۲۶‬دلو سال ‪۱۳۶۷‬خورشيدي از کشور اخراج شدند.

تجاوز قشون سرخ به کشور هر چند براي مردم حادثه‌اي دردناك و ناخوشايند بود و بيش از يک میليون افغان کشته، هزاران تن معيوب و میليونها تن مجبور به مهاجرت شدند؛ اما توانست اتحاد و برادري را در ميان تمامي اقوام و گروه هاي مردمي رقم بزند.

با هجوم گسترده سربازان شوروی به خاك كشور،مقاومت‌های مردمي در دفاع از آزادي، تماميت ارضي و اعتقادات خود بسيار پر شور بود و مجاهدين با عزم راسخ خود توانستند، عظمت سياسي ،اقتصادي و نظامي شوروي را به چالش بكشند.

اخراج قشون سرخ شوروی از كشور نشان داد كه اگر مردم بخواهند، تسلط بيگانگان را نپذيرند و در برابر يورش آنان به دفاع برخيزند،حتما به پيروزي دست مي يابند.

اما در این میان منافع غرب را نیز نباید نادیده گرفت ؛ جدا از مقاومتها و تلاشهای ملت در اخراج نیروهای شوروی از کشور؛ غرب و کشورهای خارجی نیز در این راستا تلاش های زیادی کردند.

آمریکا برای تک قطبی بودن و ترس از قدرت شوروی سابق باید تلاش می کرد و منافع آن کشور در شکست این نیروها و خروج از افغانستان بود.

گفتنی است که بریتانیا نیز برای اهداف طولانی مدت و حضور در منطقه و عربها نیز برای اهداف افراطی اسلام گرایانه خود پولهای زیادی را برای خروج نیروهای سرخ شوروی هزینه کردند.

این عوامل همه دست به دست هم داد و منجر به اخراج قشون سرخ از کشور شد که همه ساله از این روز تاریخی تجلیل به عمل می آید.ملت مسلمان و قهرمان افغانستان در این روز صحنه خروج آخرین سرباز متجاوز شوروی سابق را از خاک کشور یک بار دیگر در ذهن خویش به تماشا می نشینند و احساس غرور می کنند از اینکه توانستند متجاوزان روسی تا دندان مسلح را مجبور به عقب نشینی کنند اما از سویی با تأسف احساس غم و اندوه دارند از اینکه به علت برخی عوامل داخلی و خارجی آرزوها و خواسته های شان برآورده نشد و نتوانستند طعم شیرین صلح و آبادانی را بچشند.

اما پس از سقوط طالبان و حضور نیروهای خارجی با توجه به اینکه چندین کنفرانس بین المللی برای کمک به تامین امنیت و بازسازی افغانستان برگزاری شد مردم امیدوار شدند که افغانستان در مسیر انکشاف و امنیت قرار گرفته است.

به امید افغانستانی آباد و سراسر از صلح و آرامش...


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   با سلام و عرض ادب...
قشون سرخ رفت. و مجاهیدین را هم با خود برد..
چون که
>یک مجاهد بد از قشون سرخ جنگ را بس می‌کند، و به فکر ملت میشود نه با فکر چوکی و قدرت

۲>برادر کشی را بس می‌کند، (۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴)

۳>اگر قشونی دیگری آمد، جهاد را شروع می‌کند، نه اینکه دست به دست آمریکا و ناتو داده بر زد ملت و اسلام میجنگد...(همین آمریکائها که قرآن پاک را آتش میزنند و یا پیامبر اسلام را به شکلی که خواستند رسامی میکنند به نام دموکراسی..

۴>کجاست (ربانی، مجددی، سیاف، قانونی، عبدالله، فهیم، و غیر و غیر.....

۵>کاش قشون سرخ نمیرف تا که ما مجاهدین قهرمان خود را تا حالا می‌داشتیم،،

با احترام:
قادر از ناروی

>>>   واقعآ کار نامه های شهدای راه حق باعث افتخار نسل های امروز و فردا هست, اما ای کاش راه آن گذشته گان خود را تعقیب میکردیم و امروز در این مسیبت نمی بودیم... به امید اینکه روزی ملت افغانستان در صلح دایمی قرار گیرد
ذبیح الله پیمان از مزار شریف

>>>   خروج قشون سرخ و اوردن 42 قشون دیگر در افغانستان ،

>>>   سلا م خدمت همه برادران محترم ، وضعیت افغانستان درزمان قبل از سال 1358 بعد از 1358 الا 1367 بعد دوران جنگ های داخلی تا فعلا را بررسی نمایم ، بیشترین خیانت را همین اشخاص که از اسم مجاهد استفاده کردند برای ملت افغانستان واردنمو.
راه حل شان اشخاص جنگ جو ""سیاف ، ربانی وخلیلی از صحنه سیاسی برداشته شود .
دولت تشکیل شده به رهبری دکتر نجیب الله وصدر اعظم سلطان علی کشتمند یادشان گرامی باد .

>>>   شهدای اصلی این مرزوبوم مقام شان محفوظ و خدا برای شان اجر دهد
نظر قبلی هم مربوط من است .
ramazan kazimy bamyany

>>>   بنیان این کشتار ها و خرابی ها از شوروی سابق و توسط روسها شروع شد و با افغان آن کاری را کردند که اکنون وارثین خوانخوار آن یعنی آمریکا و اتحادیه اروپا می کنند .
حسینی از تهران

>>>   حزب دموكراتيك خلق افغانستان واحزاب مجاهدين را مختصرا به مقايسه ميگيريم تا خواننده گان محتر م با نظريات تكميلي خود ما را همراهي كنند :
اعضاي حزب دموكراتيك خلق افغانستان در حمايت منافع عموم مردم فارغ از هر گونه فساد و تفرقه قومي ، نژادي ومذهبي در برابر جهاد بين المللي كه شامل 120 كشور خارجي قرار گرفته مجبورا موجوديت قشون سرخ شوروي وقت را موقتا تحمل كردند ولي بعداز خروج عساكر شوروي در موجوديت پلوراليزم سياسي اداره تمام كشور را در اختيار داشتند .
ولي رهبران احزاب مجاهدين هر كدام به حمايت يك كشور با انديشه هاي رقيب و حريف يك ديگر مدافع منافع اقليت كوچك جامعه يعني يك مشت سرمايه دار به تامين منافع دولت هاي مورد حمايت خود بوده به زور خود حتي يك ولايت را هم اداره كرده نتوانسته اند .
حزب دموكراتيك خلق جانبدار تعليم و تحصيل زن و مرد بوده به ايجاد مكاتب پرداخت تا پيشرفت كشور تامين گردد ولي مجاهدين مكاتب را اتش زدند و تحصيل كرده ها را به قتل رسانيدند به فتواي حاميان خود موجبات عقب ماني و بي سوادي كشور گرديده تا اينكه زمينه اشغال را فراهم نمودند .
بعداز سقوط حكومت دموكراتيك داكتر نجيب الله اين رهبران جهادي ديگر هرگز قادر به ايجاد دولت فراگير شده نتوانسته در تامين منافع حاميان خود موجب قتل هزار ها هزار نفر و تخريب كامل شهر كابل و در جنگ هاي برادر كشي مرتكب گناهاي كبيره شدند كه انشاالله جاي شان دوزخ است .
اعتراف ميكنيم كه اعضاي حزب دموكراتيك و اعضاي مجاهدين افغانستان هردو خواهان سيستم سياسي – نظامي به مفكوره معين بوده به اميد استقلال و سربلندي كشور تلاش كردند ، غافل از اينكه بسياري از رهبران جهادي اكنون با چهره كاملا وطنفروشانه خون شهدا و مجاهدين را به خارجي ها فروخته به حرص مال و منال غرق نيشه خود هستند ولي مردم بيچاره با ان ارزوي وطنپرستانه خود غرق خون و زير بمب قرار دارد .
همچنان گروه تحريك طالبان با مفكوره قرون اوسطايي گوش به فرمان خارجي كاملا مخالف علم و تخنيك و در جهت عقب ماني و ايجاد وابستگي كامل به خون مردم الوده بوده اين چهره هاي مسلمان نما هرگز روي جنت را نخواهند ديد .
من فكر ميكنم مردم افغانستان صرفنظر از هرمفكوره ونظريه در قدم اول بايد در راه ازادي كشور خود با اتحاد تمام وطنپرستان و فرزندان صديق خود اين خود خواهان و خيانتكاران را به زباله دان تاريخ بسپارند . تا زمانيكه چنين وحدت ازادي خواهانه مردمي مقتدر اين قشر خاين را يكسره جارو نكند هر روز به يك و يا چند كشور ديگر فروخته سال هاي سال به فروشات وطن و ناموس ادامه خواهند داد .
ازادي خواه از قلعه فتح الله

>>>   خروج قشون سرخ 42 کشور دیگر آورد 160 قشون درگیر در افغانستان.

>>>   با قی سمندر
پانزدهم فبروری سال 2011-02-15
دلو 1389 - زمستان

بازهم یادی از شکست گروموف آخرین افسرتجاوز گران شوروی
یادی از آغاز رسمی فروپاشی امپراتوری شوروی
یادی از مقاومت مسلحانه وغیر مسلحانه مردم افغانستان
یادی از مداخلات گوناگون برسرزمین مادر ی ما ن
یادی از هزاران هزار انسان گلگون کفن سر زمین بخاک وخون کشیده شده مان
یادی از روزها وشب هاب خونین که بار دیگر به شکل دیگر دارد تکرار میگردد
یا دی از.......................................

بازهم
فراموش نکنیم ، امروز پانزدهم فبروری است .
اکنون در کابل و افغانستان پانزدهم فبروری است وهمه در خواب عمیق فرورفته اند ومن این جملات رابه وقت کابل پانزدهم فبروری نام میدهم. در پانزدهم فبروری سال 1989 یا بیست ودوسال پیش از امروز - 22 سال پیش - بوریس گروموف یا آخرین فرمانده قوای اشغالگر شوروی افغانستان را ترک گفته و از پل حیرتان گذشت و پا به ترمز گذاشت. بیست و دوسال از آن روز میگذرد . من در این جا آرزو دارم تا با علاقمند ان گفتمان بازهم برای یکبار دیگر خاطرات و یاد داشتهای گروموف را باهم بخوانیم و ازآغازاین بخش از علل تجاوز شوروی و علل و انگیزه های ایادی و دست پرورده گان آن بازهم آشنا شویم اینکه چه درسهایی از گذشته گرفته ایم وخواهیم گرفت ، آنرا به سلیقه و برداشت های خواننده های گرامی میگذارم . حتما" از خود خواهیم پرسید که قوای امریکائی و ناتو و متحدین چگونه و به چه بهانه ای آمدند و چگونه و چه وقت خواهند رفت و بعدا" چه خواهد شد؟
گروموف در کتاب ارتش سرخ در افغانستان نوشت:
" جنگ کبیر میهنی{ جنگ جهانی دوم } چهار سال به درازا کشید ولی برای آنکه تاریخ فراگیر و مهمتر از همه واقعی آنرا نگاشت، برای پژوهش گران نیم سده هم کافی نبود . شاید برای تجزیه وتحلیل حضور نیروهای شوروی در افغانستان که بیش از نه سال دوام یافت ، نیز کمتر از این زمان بسنده نباشد. پیرامون سالهای اندوهبار جنگ جهانی دوم ، از لابلای کتابها و روایتها چیزهای بسیاری خوانده و شنیده بودم ولی دست سرنوشت مرا به دامن جنگ دیگری افگند که کمتر خشونت بار تر از آن جنگ نبود. برای نخستین بار ، پانزدهم ماه فروری 1989 درست پی از پایان خروج نیروهای شوروی از افغانستان بمن پیشنهاد کردند تا کتابی در این مورد رابه رشته نگرش بیاورم. پس از آن هم چند پیشنهاد دیگر از این دست برایم رسید. من بادقت آنچه راکه در این باره به نشر میرسید را مطا لعه کردم ، و در بیشتر موارد به این باور رسیدم که این آثار توسط اشخاص احساساتی نگاشته میشوند ، تا اشخاص باصلاحیت. شاید هیچ کسی حقیقت جنگ افغانستان و پایمردی سپاهیان شوروی را نتواند همانند کسانی که خود در آن سرزمین جنگیده اند ، بازگو نماید . همین اندیشه مرا واداشت تا پیرامون رخدادهایکه خود در آن حضور داشتم ، مطلب بنویسم "
{ بوریس گروموف } 1

خواننده های ارجمند !
بوریس گروموف هم در مورد حقیقت جنگ افغانستان و هم در مورد" پایمردی سربازان شوروی "اشغالگر سخن گفته است و برمن است تا به مثابه فرزند سرزمین افغانستان در مورد پایمردی مردم افغانستان و فرزندان مام میهنم در مقاومت بزرگ میهنی برضد قوای اشغالگر شوروی که آن مقاومت میهنی دوبرابرزمان جنگ دوم جهانی ادامه یافت تا قوای اشغالگرشوروی سرزمین مارا ترک گفت ، چیزی بنویسم و از همه نویسندگان شرافتمند سرزمین کوهپایه های هندوکش خواهشمندم تا هرچه آنچه در توان دارند بدون مسامحه بنویسند و این بخش تاریخ افغانستان را روشن تر بنگارند تا هموطنان ما بتوانند درسهای لازم از مقاومت و نبرد ضد تجاوزگران را بخاطر بسپارند و در موقع ضرورت از ان استفاده معقول بنمایند.و بتوانیم تمام سوء استفاده هایی را که تاهم اکنون از خونهای ریخته شده مردم ما صورت گرفته است و میگیرد، یکایک شناسائی کرده وبرملا سازیم. جنگ ای که بگفته بوریس گروموف نه سال دوام کرد وکمتر ازجنگ دوم جهانی آن خشونت بار تر نبود ، حتما" آغازی داشته است و پیامد هایی نیز.
بوریس گروموف نوشته است که :
" گسیل یگانهای رزمی در اواخر سال 1979به افغانستان یکی از نقاط عطف سیاست خارجی اتحادشوروی طی تمام سالیان پس از جنگ کبیرمیهنی به شمار میرود. آنانی که خود در نشست های دفتر سیاسی کمیتهء مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی پیرامون وضعیت در افغانستان حضور داشتند، اکنون در این باره لب به سخن نمی گشایند که چگونه در بارهء اعزام سپاهیان شوروی به افغانستان تصمیم گیری شد ؟
آن هنگام برپایهء کدامین معیارهایا اوضاع پدید آمده در افغانستان ارزیابی می گردید؟
چه کسی در نهایت امر، گناه کشته شدن هزاران نظامی شوروی را که نه به خواست خود ، خویشتن را به سرزمین بیگانه یافتند و در نبرد های سهمگین رزمیدند، به گردن دارد؟
وسعت تشنج در منطقه ء جنوب خاوری آسیا و از دست رفتن مواضع اتحادشوروی در صحنهء سیاست خارجی بروجدان چه کسانی سنگینی میکند ؟ چنین برمی آید که رهبران سیاسی شوروی تصمیم مبنی بر استقرار واحد های نظامی در افغانستان را بر پایهء اطلاعاتی اتخاذ کردند که به گونه منظم از طریق نهاد های گوناگون و در گام نخست از وزارت خارجه به دست می آوردند . همچنان گزارشهای مستشاران حزبی و نظامی افسران ک گ ب { کمیته امنیت دولتی اتحاد شوروی } که در افغانستان کار میکردند و به" میدان قدیم" سرازیر میگردید. تا چه اندازه اطلاعات ، برداشت هاو توصیه های آنان با رویداد های واقعی افغانستان ، وضعیت حزب دموکراتیک خلق و نیروهای مسلح آن کشور مطابقت داشت ؟
پیامد های عملکردهای رهبران شوروی، به ویژه گسیل سپاهیان شوروی به افغانستان پیشگوئی گردیده بود؟
کشور ما ویژه گی های خودش را دارد. یکی از ویژه گی ها اینست که چهره واقعی رجال سیاسی و دولتمردان تنها پس از مرگ آنان ، انهم پس از سالیان دراز روشن میگردد.آدمها دوست ندارند راز های سر به مهر خود شان را فاش بسازند. بر این بنیاد میتوانیم پیش بینی نماییم که راز سر به مهر اتخاذ تصمیم مبنی بر اعزام سپاهیان شوروی به افغانستان را ما به این زودیها نخواهیم دانست . لغزشهای گذشته را در نظر بگیریم و تلاش ورزیم تا انها در آینده تکرار نگردند. به پندار من اسناد برگرفته از آرشیو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی پیشین که برای نخستین بار در این کتاب چاپ میگردند، به تبصره ها و تفسیرهای بیشتری نیاز دارند. استینو گرام ها ی نشستهای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب ، نوار های گفتگو ها و مدارک دیگری که از دیر زمانی سر به مهر نگهداشته شده اند، خود تصویر بسیار روشنی از رویداد های گذشته ای نه چندان دور دست خواهند بود." {2}

داستان کوتاه ای حزب دمکراتیک خلق :
بوریس گروموف نوشته بود که :
" از آغاز سال 1965در کشور حزب دموکراتیک خلق افغانستان فعال بود..... هنوز دوسال از کنگره موسس نگذشته بودکه شاخه های"خلق" و"پرچم" به گونه نهائی آرایش یافته و به رویارویی چندین دهه ای باهم پرداختند. درگیریهای جناحی به میزانی خشونت آمیز بودکه حتی مستشاران حزبی شوروی هم نتوانستند به آن پایان بخشند " {3}
" دورنمای انقلاب افغانستان " حتی از آغاز وقوع آن یعنی بیست وهفتم اوریل سال 1978 روشن بود... رژیم تازه کابل "محکوم به پیروزی " بود وحق نداشت باحکومت نظربه دلایل زیر وداع گوید:
انقلاب در هیچ کشوری تا زمانی که اتحاد شوروی وجود داشت ، نمیتوانست ناکام گردد. این امر بنوبه ء نخست شامل کشورهای هم مرز با اتحاد شوروی میگردید. تحول اوضاع در افغانستان می بایست بار دیگر نشان میداد که به رغم تاکیدات غرب ، اندیشه های کمونیستی ، کار آئی ها و توانائی های خود را کاملا" از دست نداده اند... آنچه که در اوریل 1978 در کابل روی داد ، می توانستیم به مثابه پیروزی استراتیژیک اتحاد شوروی در منطقه ارزیابی کنیم. افزون برآن موجودیت رژیم هوادار شوروی در افغانستان به مثابه برهان قاطعی میبود که نشان میداد تمایل دولتهای غربی مبنی بر تاثیر برکشورهای " جهان سوم" می تواند به محدودیت های شدیدی منجر گردد...
رهبران سیاسی افغان در بسیاری موارد باهم همانند اند. بسیاری از آنان زادگان پدران ومادران پولداری اند که زندگی خویش را در محیط اشرافی گزرانده اند. شماری زیادی از آنان در یک لیسه آموزش دیده اند و یک دیگر را از کودکی میشناسند.مبارزه ء بی امان به خاطر رسیدن به قدرت آنان را به جناح های گوناگون پراگنده و آشتی ناپذیر گردانیده است. از این دیدگاه وقایع آوریل 1978 را میتوان به مثابه پیروزی یگ گروه بر گروه دیگر ارزیابی کرد. هواداران نورمحمد تره کی که در جناح" خلق" گرد آمده بودند ، پس از رسیدن بقدرت ، ناگذیر بودند در دو جبهه به مبارزه بپردازند. از یکسو آنان نمی توانستند اجازه بدهند تا از پشت سر از سوی همرزمان خویش در حزب دموکراتیک خلق مورد شبیخون قرار گیرند و از سوی دیگر سرنگونی دولت انقلابی زیر فشار مخالفان برای ایشان تحمل ناپذیر بود. در بهار سال 1979 کاملا" روشن گردید که در افغانستان به مفهوم واقعی کلمه جنگ داخلی در گرفته است. پانزدهم ماه مارس در استان هرات ، خیزشهای دولتی که در آن نمایندگان عشایر پشتون بسیار فعال بودند ، آغاز گردید. نیروهای توپچی و پدافند هوائی لشکر هرات نیز به پشتیبانی از شورشیان هرات برخاستند .شورش به 20 ماه مارس سرکوب گردید." {4}
نگاهی به اسناد محرمانه و جلسه های درونی و در بسته و تیلفون های تره کی امین و گرومیکوو کاسیگین و.. :
"اعضای دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحادشوروی به تاریخ 17 مارس در ساختمان کمیته مرکزی " خارج برنامه "{ یعنی در جلسه فوق العاده و اضطراری . تذکر از ب. س. } گرد هم آمدند... بریژنف ضمن گفتگوی تیلفونی با کریلینکو { عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست شوروی _ م }از خانه ییلاقی خود ، گفت :
این موضوع هیچ تاخیری را روا نمیدارد ، من همین فردا می آیم. "
" خیلی محرمانه در یک نسخه

" گرومیکو:
برپایه آخرین گزارشهایی که ما از افغانستان چه به شکل رمز وچه از طریق گفتگو های تیلفونی با مستشار ارشد نظامی خود رفیق گوریلف و کاردار سفارت ، رفیق الکسی اوف به دست آورده ایم ، اوضاع در افغانستان به شدت وخیم گردیده است و اکنون استان هرات در مرکز ناآرامی ها قرار دارد. در هرات به گونه ایکه از تلگرامهای پیشین بر می آید، لشکر 17 ارتش افغانستان مستقر است. اکنون اطلاح گرفته ایم که این لشکر از هم پاشیده است. نیروی توپچی و بخشی از نیروهای پیاده که در ساختار این لشکر شامل بودند، به جانبداری از شورشیان برخاسته اند..."
" تخمین شمار شورشیان دشوار است ، اما رفقای ما میگویند که سر به هزاران میزنند، درست هزاران...
کریلینکو
درست همین طور... فشرده اینکه نظر به گزارش امین، رهبری افغانستان در رابطه با این رویدادها هیچگونه ناراحتی احساس نمیکند.
گرومیکو
آری امین حتی گفت که اوضاع افغانستان عادی است . او گفت که هیچ سرکشی ای از سوی ,والیان گزارش نگردیده است. اما در واقعیت ، به گونه ایکه رفقای ما گزارش میدهند، اوضاع در هرات و برخی از جاها پرتنش است.
تدبیرهایی راکه ما برای افغانستان اتخاذ کرده ایم ، در پیشنهادهایی که در دست دارید ، بازتاب یافته اند . می خواهم بگویم که مابرای پاسداری از مرزهای افغانستان ده ملیون روبل { معادل پانزده ملیون دلار } دیگر اختصاص داده ایم { 5 }
نگاهی به گزارش دادن دو نظر پنهان و پوشیده در کمیته مرکزی شوروی و دولت خلقی هاو پرچمی ها و شورش و سرکوب نمودن شورش هرات در 24 حوت 1357:
کریلینکو گفته بود که " .. نظر به گزارش امین ، رهبری افغانستان ، در رابطه به این رویدادها هیچ گونه ناراحتی احساس نمیکند.
گرومیکو : آری ، امین حتی گفت که اوضاع افغانستان عادی است . او گفت که هیچ سرکشی ای از سوی استان داران گزارش نگردیده است ....
از امین پرسیدم – شما کدامین ناخشنودی را از سوی کشور همسایه و یا ضد انقلاب داخلی، روحانیون و مانند اینها انتظار ندارید؟ امین قاطعانه پاسخ داد- نه . برای رژیم تهدیدی وجود ندارد. در پایان خواهش کرد تا درود های اورا به اعضای دفتر سیاسی به ویژه ال.ای. بریژنف برسانم . این بود گفتگوی امروزی من با امین.
سه ساعت بعد ، از رفقای خود اطلاع گرفتیم که در هرات نابسامانی ها یی رخداده است. یک هنگ توپخانه . یگ هنگ پیاده به روی مواضع خودی آتش گشوده و به شورشیان پیوسته اند. در نتیجه بخشی از لشکر 17 به دولت وفادار مانده که از هرات پاسداری میکنند.....نیم ساعت دیگر مابازهم از رفقا اطلاع گرفتیم که رفیق تره کی ، مستشارارشد نظامی، رفیق گوریل او ف و کاردار سفارت رفیق الکسی اوف را نزد خود فراخوانده است. موضوع گفتگو از چه قرار بود؟ مقدم برهمه او از اتحاد شوروی در زمینهء تهیهء جنگ افزار ، مهمات و خوار وبار کمک خواست، چیزی که ما در اسناد ارائه شده به دفتر سیاسی ، برای بررسی در نظر گرفته ایم. آنچه به کمک نظامی مربوط میگردد.
تره کی به گونه ضمنی گفت که ممکن است هم کمکهای زمینی و هم کمکهای هوایی لازم بیافتد.اینرا باید به معنی لزوم گسیل سپاهیان پیاده نظام و هم نیروی هوایی { شوروی} به افغانستان دانست. فکر میکنم که ماحین کمک به افغانستان باید به مهمترین اصل تکیه کنیم و آن اینکه تحت هیچ شرایطی نمی توانیم افغانستان را از دست بدهیم. ما الان 60 سال است که با آنان در سایه صلح وحسن همجواری زیست میکنیم.هرگاه حالا افغانستان را از دست بدهیم ، از اتحاد شوروی رو برمیگرداند و این امر ضربه شدیدی به سیاست ما وارد می آورد.البته یک روی قضیه اینست که ارتش جانبدار خلق باشدو قضیه کاملا سیمای دیگری به خود میگیرد..... به گونه ای که رفقا گوریل اوف و الکسی اوف اطلاع داده اند ، روحیه رهبران افغان همچون تره کی چندان رضایت بخش نیست.

مارشال اوستین اوف :
من علاوه بر رفیق الکسی اوف با رفیق گوریل اوف مستشار ارشد نظامی ما در کابل همین چند لحظه پیش تیلیفونی تماس گرفتم . وی گفت که رهبران افغانستان از وضع پدید آمده ناراحت شده اند. وضع به ویژه در استان هرات و نیز در استان پکتیا خراب است. چیزی که بسیار ناگوار است ، آنست که لشکر محافظ هرات نامطمئن است و فرمانده لشکراکنون در فرود گاه شهر است ، دقیقتر اینکه با پنهان شدن در آنجا روشن است که هیچ عمل نیروهای وفادار به دولت را رهبری نمی کند.
در نظر است سپیده دم فردای 18 مارس گروه های عملیاتی به سوی هرات فرستاده شوند.ما به رفیق تره کی ارائه طریق کرده ایم برخی از یگانهارا به منطقه بروز شورش پیاده نمایند. او به نوبه خود پاسخ میدهد که دست زدن به چنین عمل دشوار است، زیرا در سایر نواحی نیز نا آرامی است. فشردهء سخن اینکه آنان چشم به راه ورود نیروهای زیادی از سوی اتحاد شوروی اعم از پیاده . . نیروی هوائی استند.

اندروپ اوف :
{ رییس کا گی ب، بعد ها دبیر کل کمیته مرکزی حزب}
آنها امیدوارند که ما بر شورشیان ضربه وارد کنیم .
کریلینکو :
پرسشی مطرح میگردد مبنی براینکه هرگاه ما سربازان خود را آنجا وارد کنیم آنان با چه کسانی خواهند جنگید؟ با شورشیان ؟ شمار زیادی از روحانیون به شورشیان پیوسته اند. این روحانیون مسلمان اندو در میان آنان { شورشیان} تعداد بسیار زیاد از مردم وجود دارند. به این ترتیب ما تا اندازه زیادی با مردم در جنگ هستیم.
الکسی کاسیگین { نخست وزیر } :
ارتش افغانستان چگونه است و چند لشکر دارد ؟
مارشال اوستینوف :
ارتش افغانستان ده لشکر دارد و بیش از صد هزاراست .

گرومیکو:
تا کنون توازن نیرو میان هواداران دولت و شورشیان چندان روشن نیست. در هرات وقایعی رخداده که رویهمرفته پر تلاطم اند، زیر بیش از هزاران نفر کشته شده اند ولی انجا هم وضعیت روشن نیست.
اندورپ اوف :
البته شورشیان رخنه کرده به قلمرو افغانستان ، در گام نخست به آن می پردازند که نا آرامی به راه اندازند و مردم افغانستان را به سوی خود بکشانند.
کاسیگین : فکر میکنم باید مسوده فیصله نامه پیشنهاد شده را جدا" تصحیح نمود. به هیچ وجه درست نیست واگذاری جنگ افزار ها را تا ماه اوریل به تاخیر بیاندازیم. باید همه چیز را همین الان بدون تاخیر داد . درهمین ماه مارس. دوم اینکه به گونه ای باید رهبری افغانستان را از نظر روانی حمایت کرد. من پیشنهاد میکنم تدبیرهای زیر اتخاذ گردد:
به تره کی اطلاع داده شود که ما بهای گاز را از 15 روبل به 25 روبل در ازای هر هزار متر مکعب بالا میبریم.
{ یک روبل معادل 1،65 دلار امریکائی } این کار امکان میدهد با با افزایش بهای گاز مخارجی را تامین کرد که برای آنان در رابطه با خرید جنگ افزار و سایر مواد ، بروز میکند. به نظر من لازم است ، این جنگ افزار هارا به گونه رایگان در اختیار افغانستان گذاشت و از 25% چیزی یاد آوری نکرد."
دیگران : درست است.

کاسیگین :
سوم اینکه ما در نظر داریم برای آنان 75000 تن گندم بدهیم.من فکر میکنم که باید این مساله را مورد بازنگری قرار داد و برای افغانستان صد هزار تن گندم داد... گذشته از اینها که در اینجا نوشته شده است به ارز آزاد. کدام ارز آزاد؟
ما نمی توانیم چیزی از آنها دریافت کنیم ".( * )
مارشال اوستین اوف :
تمام آنچه که در مسوده مصوبه در باره واگذاری جنگ افزار به افغانستان نوشته شده است، همه عملی خواهد گردید ، همین حالا تحویل و ارسال انها انجام میگیرد. متاسفانه من نمی دانم ، ایا ما خواهیم توانست تا اوریل همه چیز را تحویل بدهیم ؟ این کار خیلی دشوار خواهد بود. من خواهش میکنم در رابطه به تحویل جنگ افزار ها، مصوبه به طوری که اینجا آمده است ، تصویب گردد. آنچه مربوط به پرداخت بهای این جنگ افزار ها میگردد ، ان را حذف میکنیم.
کاسیگین : همه چیز باید بی درنگ تحویل داده شود. درست از همین فردا.
مارشال اوستین اوف :
خوب ما اینکار را میکنیم و حتی کنترول هم میکنیم که فردا تحویل شوند.
کیریلینکو :
جنگ افزار ها باید در ماه مارس تحویل داده شوند.

کاسیگین :
... من میخواهم این موضوع را مطرح نمایم :
هرچه که بگویید ، هم تره کی و هم امین واقعیت امر را از ما پنهان میکنند. ما تاکنون به تفصیل نمیدانیم که در افغانستان چه میگذرد؟
چگونه انان اوضاع را ارزیابی میکنند؟ اخر آنها تا کنون منظره را با رنگهای رنگین کمان ترسیم میکنند. اما در واقعیت امر ما میبینیم که انها آدمهای خوبی هستند، اما چیزهای بسیاری را از ما پنهان میکنند. علت آن چه است ، دانستن آن دشوار است.
من فکر میکنم ، رفیق گرومیکو که ما باید مسله سفیر را حل کنیم. سفیر کنونی ما شخصیتی قدرتمند نیست و او آنچه را لازم است انجام نمیدهد. افزون برآن من لازم میدانم که شمار دیگر مستشاران مجرب نظامی را به افغانستان بفرستیم. بگذار بدانند در ارتش چه میگذرد؟
بعد من فکر میکنم که اتخاذ تصمیم های سیاسی لازم میباشد. ممکن است مسودهء چنین مصوبه ء سیاسی رارفقای وزارت امور خارجه ، وزارت دفاع ، کا، گی، بی و شعبه امور بین المللی کمیته مرکزی حزب تدوین نمایند. روشن است که ایران ، چین و پاکستان با تمامی تدبیرهاو روشها ضد انقلاب عمل خواهند کردو برای دولت قانونی افغانستان مزاحمت خواهند کرد و کلیه کارکردهای آن را بی ارج خواهند گردانید. درست همین جا است که حمایت سیاسی از تره کی و حکومت وی لازم می افتد . البته کارتر نیز ضد رهبری افغانستان خواهد برخاست. در صورت لزوم نیروهای نظامی با چه کسانی خواهیم جنگید ؟......
درواقعیت امرتا همین اکنون تیرباران مخالفان ادامه دارد. ایشان تقریبا تمامی رهبران نه تنها رده بالا بلکه رده متوسط گروه پرچم را نابود کرده اند.....
اوستینوف :
فکر میکنم در صورت گسیل نیرو ما نباید تحت هیچ شرایطی یگانهای رزمی خویش را با واحد ها افغانی در آمیزییم.
کاسیگین :
ما باید یگان های رزمی خودرا تشکیل بدهیم، برای انان آیین نامه تدوین کنیم و آنان را تحت فرماندهی ویژه گسیل داریم.
اوستینوف :
ما دو امکان عملیات رزمی را تدوین نموده ایم. امکان اول اینکه ما طی یک شبانه روز به افغانستا ن لشکر 105 هوابرد و لشکر 68 موتوریزه را در حوالی مرز مستقر بسازیم. در این صورت لشکر 5 زرهی در امتداد مرز باقی خواهد ماند. به این ترتیب طی سه شبانه روز ما برای اعزام نیروها آماده خواهیم بود. اما تصمیم سیاسی در این باره لازم است.

کریلینکو :
رفیق اوستینوف مساله را درست مطرح میکند. برای ما لازم است تا در مقابل شورشیان اقدام کتیم. در سند نیز باید در این باره به گونه ء مشخص گفتگو شود. افزون برآن باید بخ ترخ کی تاکید کنیم که هرگاه کار به اعزام سپاهیان ما بکشد، انگاه حل مساله به زمینه نیاز دارد.ما نمی توانیم بدون درخواست حکومت افغانستان نیروهای خود را اعزام نماییم. بگذار رفیق تره کی نیز این را بداند و در گفتگوی رفیق کاسیگین با تره کی در این باره لازم است، یک طوری مستقیم صحبت شود. افزون برآن لازم است به تره کی گفته شود که تاکتیک خود را عوض نمایند. تیرباران ، شکنجه و اعمالی از این دست را نمیتوان به مقیاس گسترده به کار گرفت. مساله مذهب ، روابط با جماعات مذهبی اهمیت بسیار دارد. باید به تره کی با قاطعیت گفته شود که نباید دست به عمل غیر مجاز بزنند. اسناد را لازم است همین فردا آماده کرد . فردا ما با لئونید ایلیچ (بریژنییف ) مشورت میکنیم. که این کار را چه گونه بهتر میتوان انجام داد.
اندروپ اوف :
در هرات بیش از بیست هزار نفر از مردم در شورش شرکت کرده اند. آنچه مربوط به مذاکرات با تره کی میگردد ، فکر میکنم بهتر است رفیق کاسیگین با تره کی گفتگو کند......
لازم است تا ما به تدوین مصوبهء سیاسی پرداخته و در نظر داشته باشیم که احتمالا برما برچسپ تجاوز گری خواهند زد. نمی توانیم افغانستان را از دست بدهیم.
پوناماری اوف :
... انجارا ببینید که یک گروه بیست هزار نفری شورشیان پیروز میشوند . مقدم برهمه باید تمام کارهای لازم را توسط نیروهای ارتش افغان انجام داد ، بعدا هرگاه واقعا نیاز پیش بیاید، سپاهیان خود را اعزام کرد.

کاسیگین :
... هرگاه ما انجا سرباز اعزام نماییم ، بایست دلایل مقتضی را گرد بیاوریم و همه را مفصلا بحث کنیم. ممکن است کسی از رفقای مسئول برای روشن ساختن مفصل تر اوضاع در محل به افغانستان برود. شاید رفیق اوستینوف یا یک رفیق دیگر.... ما در افغانستان 550 مشاور نظامی داریم. انها باید تناسب نیرو را در ارتش بدانند.
گرومیکو :
... تنها یک موضوع روشن است- ما نمیتوانیم افغانستان رابه دشمن بدهیم. چگونه به این هدف برسیم، باید فکر شود.
کاسیگین :
همه ء ما یک دیدگاه داریم : افغانستان را نباید از دست بدهیم در گام نخست باید سند سیاسی ترتیب گردد. باید کلیه ء ابزارسیاسی برای کمک به رهبران افغانستان جهت تحکیم قدرت استفاده شود. همچنان کمکهایی را عملی کرده و انجام عملیات نظامی را به مثابه اقدام نهائی می گذاریم.
.....
کریلینکو
دشواری اینجاست که بسیاری از فرماندهان را در ارتش یا باز داشت و یا تیر باران کرده اند و این امر تاثیر منفی و بزرگی برجای گزارده است.
گرو میکو :
... در هرحال باید گفت که رهبران افغانستان بسیاری از مسایل رااز ما پنهان میدارند و نمی خواهند با ماراست باشند. این امر خیلی درد آور است .
اندروپوف :
به نظر من لازم است کشورهای سوسیالیستی را در جریان این اقدامات بگذاریم.
کریلینکو :
رفقا ما در این باره زیاد صحبت کردیم . دیدگاه های ما روشن است. بیایید نتیجه گیری نماییم.
1 : لازم است رفیق کاسیگین کار تدوین سند ارایه شده رابرعهده بگیرد....
2- لازم است تا رفیق کاسیگین با رفیق تره کی گفتگو کند...
3-مساله تدوین سند سیاسی را با توجه به تبادل افکار در باره مشی ما در ر ابطه به افغانستان برعهده رفیق گرومیکو ، رفیق اندورپوف ، رفیق اوستینوف و رفیق پوناماری اوف بگذاریم .
4- به منظور جلوگیری از مداخلات پاکستان در امور افغانستان ، باید ازطریق وزارت امور خارجه با این کشور تماس گرفته شود.
5- من فکر میکنم که مابایدبا پیشنهاد رفیق اوستینوف در رابطه با کمک به ارتش افغانستان در زدایش ناهنجاریهایی که با آن رو برو گردیده است، توسط نیروهای نظامی ما موافقت کرد.
9- لازم است به دقت بیاندیشیم که به الزاماتیکه سایر کشورها به اتحاد شوروی وارد خواهندکرد، و ما را به این تجاوز و از این قبیل متهم خواهند گردانید ، چگونه پاسخ دهیم .
10- به وزارت دفاع اجازه داده شودتا دو لشکر را به مرز میان افغانستان عزام و سر انجام به گونه ایکه اینجا پیشنهاد گردید کشورهای سوسیالیستی رااز تدبیر هایی که ما اتخاذ نموده ایم ، مطلع ساخت." (6)

خواننده های ارجمند و گرامی !
اگر این اقتباس از کتاب ارتش سرخ برشما ناخوشایند بوده باشد ، متاسفم. اما ما میبینیم که درست در سال اول کودتای هفت ثور توسط
دولت شوروی آن وقت فیصله به اعزام نیرو بخاطر سرکوب شورش بیست هزار نفری در هرات افغانستان صورت گرفته بود.و شخص بریژنیف هم رخصتی خودرا برهم زده و به ماسکو آمده بود تا بداند که رفقایش چه باید بکنندو نکنند. در این گزارش سری دیدیم که کشتار دسته جمعی در افغانستان را شوروی میدانست ولی طرفدار تغییر تاکتیک ها بود. در گذارش دیدیم که بین امین وتره کی در نحوه برخورد ها تفاوت وجود داشت و دیدیم که شوروی ها طرفدار ساختن زمینه برای لشکر کشی بودند. فرمواموش ننماییم که برای لشکر کشی و اشغال یک کشور اول زمینه سازی مینمایند ، بعدا" برای ان پاسخ از قبل تیار میکنند.
اینک توجه شما را به خواندن بخشهای یک گزارش خیلی سری و بخش خاص که گفتگوی تلفونی کاسیگین و تره کی است جلب مینمایم.

گفتگوی تلفونی به کمک مترجم :
کاسیگین : به رفیق تره کی بگویید که من میخواهم از سوی رفیق بریژنف و اعضای دفتر سیاسی به وی درودهای های فراوان را بفرستم.
تره کی : سپاسگذارم.
کاسیگین : .. رفیق تره کی ممکن است اوضاع افغانستان راشرح دهید
تره کی : اوضاع خوب نیست . رو به خرابی دارد. طی یک و نیم ماه گذشته از سوی ایران نزدیک به چهار هزار نفر نظامی با لباس غیر نظامی به افغانستان فرستاده شده اند. حالا تمام لشکر 17 پیاده به علاوه واحد های توپخانه و دفاع هوایی که به روی هواپیمای ما آتش گشوده اند، در دست آنان است. در شهر جنگ در جریان است .
کاسیگین : تعداد افراد لشکر چند است ؟
تره کی : نزدیک به 5000 نفر، کلیه مهمات و انبارها بدست آنان است.
کاسیگین : آنجا برای شما چند نفر مانده است ؟
تره کی : 500 نفر.انها تحت رهبری فرمانده لشکر در فرودگاه شهر مستقرند. برای تقویت آنان ما با هواپیما ها از کابل گروه عملیاتی پیاده نموده ایم. این گروه از بامداد امروز آنجا قرار دارند.
کاسیگین :
در میان کارگران ، شهر نشینان و کارمندان هرات، آیا کسانی هستند که از شما پشتیبانی کنند ؟
تره کی : پشتیبانی فعال از سوی مردم شهر دیده نمیشود. مردم کاملا زیر تاثیر شعار ی شیعیان مانند " سخنان بیخدایان را باور نکنید و به سوی ما بیائید " قرار گرفته اند. تبلیغات بر این پایه مبتنی است..
کاسیگین : جمعیت هرات چند است ؟
تره کی : حدود 200 تا 250 هزار نفر . مردم با در نظرداشت تحول اوضاع عمل میکنند. هرجاکه آنرا بکشانند، به همانجا می روند. حالا آنها از جانب مقابل پشتیبانی میکنند.
کاسیگین : شما دور نمای اوضاع را در هرات چگونه می بینید؟
تره کی : فکر میکنم که امروز شام یا فردا صبح هرات سقوط میکند و کاملا به دست مخالفان خواهد افتاد.
کاسیگین : آینده راچگونه پیش بینی میکنید؟
تره کی : ما معتقدیم که مخالفان واحدهای تازه ای را تشکیل داده و به پیش روی ادامه خواهند داد .
کاسیگین :
شما نیرو ندارید که آنان را شکست بدهید ؟
تره کی : کاش می داشتیم...
کاسیگین : شما در رابطه به این مساله چه پیشنهاد هایی دارید؟
تره کی : ما خواهش میکنیم که شما به ما کمکهای عملی ، انسانی و تسلیحاتی کنید.
کاسیگین : این مساله خیلی دشوار است.
تره کی : در غیر این صورت شورشیان به سوی قندهار حرکت کرده و پس از آن به سوی کابل خواهند آمد. ایران وپاکستان روی یک برنامه برضد ما عمل میکنند و به همین خاطر اگر شما حالا به هرات ضربه بیاورید، ممکن است انقلاب را نجات بدهیم.
کاسیگین : جهانیان همه از این کار آگاه خواهند شد. شورشیان دستگاه مخابره دارند ، آنها فورا اطلاع خواهند داد.
تره کی : تمنا میکنم ، کمک کنید.
کاسیگین : ماباید در بارهء این مساله رایزنی کنیم.
تره کی : تا شما مشورت کنید ، هرات سقوط خواهد کرد و آنگاه درد سرهای بزرگتری هم برای اتحاد شوروی و هم برای افغانستان به بار خواهد آمد....
کاسیگین :هرگاه به شما سریعا تعداد بیشتر هواپیما و جنگ افزار بدهیم ، شمانمیتوانید ، واحد های تازه ایرا آرایش بدهید ؟
تره کی : اینکار زمانی زیادی را در بر میگیرد ، اما هرات از دست میرود.
کاسیگین :
شما چه عملکردها یا اعلامیه هایی ایرا از ما توقع دارید ؟ دیدگاه های شما در بارهء این مساله در عرصه تبلیغات چگونه است ؟
تره کی : باید کمکهای تبلیغاتی و عملی را باهم توام ساخت . من پیشنهاد میکنم تا شما به روی تانک ها و هواپیماهای خود علایم افغانی بزنید . هیچ کسی چیزی نخواهد دانست. نیروهارا باید از جانب تورغوندی و کابل به هرات سوق داد.
کاسیگین : تا کابل باید راه پیمود.
تره کی :
تورغندی خیلی به هرات نزدیک است ، اما میتوانید سربازان را با هواپیما به کابل بفرستید. هرگاه شما سربازان تان را به کابل بفرستید و انها از کابل به هرات فرستاده شوند ، به عقیده ما هیچ کسی چیزی نخواهد دانست . همه فکر خواهند کرد که آنها سربازان دولتی افغانی اند.
کاسیگین :
هرگاه ما با هواپیما برای شما سریعا" زره پوش ، خمپاره اندازو مهمات لازمی بفرستیم ، شما متخصصانی که بتوانند این سلاح هارا استعمال کنند ، پیدا خواهید توانست ؟
تره کی :
من به این سوال نمی توانم پاسخ دهم ، تنها مشاوران شوروی میتوانند پاسخ بدهند.
کاسیگین :
یعنی میتوان چنین دانست که افغانستان کادرهای مجرب نظامی یا ندارد یا بسیار کم دارد اما در اتحاد شوروی صد ها افسر افغانی دوره های آماده گیرا گذرانده اند.این همه افسر کجایند؟
تره کی : بیشترشان مسلمانان ارتجاعی اند، به آنها نمیتوانیم تکیه کنیم، به آنها اعتماد نداریم.
کاسیگین :
نفوس کابل حالا چند نفر است ؟
تره کی :
نزدیک به یک ملیون نفر.
کاسیگین :
هرگاه برای شما سریعا" با هواپیمااسلحه بفرستیم شما نمی توانید پنجاه هزار سرباز دیگر گرد بیا ورید؟ چند نفر میتوانید جمع کنید ؟
تره کی :
ما میتوانیم تعدادی را جمع کنیم. در قدم اول از میان جوانان ولی برای آنکه آنانرا آموزش بدهیم ، زمان درازی لازم است.
کاسیگین :
شما نمیتوانید دانشجویان راجمع کنید ؟
تره کی :
ما میتوانیم در باره دانشجویان و دانش آموزان کلاسهای یازدهم و دوازدهم صحبت کنیم .
کاسیگین :
از طبق کارگر نمی توانید جمع کنید؟
تره کی :
طبقه کارگر در افغانستان بسیار کوچک است.
کاسیگین :
کشاورزان فقیر چه ؟
تره کی :
ما میتوانیم تنها بر دانش آموزان ، دانشگاهیان و تعداد کمی هم کارگران حساب کنیم. ولی آموزش آنان داستان درازی دارد ، اما هرگاه لازم باشد، ما به هر اقدامی دست خواهیم زد.
کاسیگین :
ما تصمیم گرفته ایم به گونهء رایگان ، عاجل به شما جنگ افزار بفرستیم و هواپیماها و هلی کوپتر های شمارا باز سازی کنیم. همچنان تصمیم گرفته شده است تا به شما صد هزار تن گندم تحویل داده شود و بهای گاز صادراتی شما را از 21 دلار در برابر هر هزار متر مکعب به 37،82 دلار بالا ببریم.
تره کی : خیلی خوب ، اما باید در بارهء هرات صحبت کنیم.
کاسیگین : بیایید شما نمیتوانید حالا چند لشکر از میان پیشگامانی که شما میتوانید به آنان اعتماد کنید ، نه تنها در کابل ، بلکه در دیگر جا ها هم تشکیل دهید. اسلحه لازم را ما برای شما می دهیم.
تره کی :
ما کادرهای افسری نداریم . پاکستان هم افراد و افسران خود را به لباس افغانی می فرستد.
چرا اتحاد شوروی نمیتواند ازبیکها، تاجیکها و ترکمن هارا به لباس غیر نظامی بفرستد ؟ زیرا کلیه اقوام در افغانستان شناخته شده هستند. اگر جامه ء افغانی بپوشند و نشا نه های افغانی به آنان زده شود ، هیچ کس نخواهد دانست . به نظر ما اینکار بسیار آسان است. نظر به تجربه پاکستان دیده شده که این کار بسیار آسان است.
کاسیگین :
... البته شما مساله را دست کم میگیرید. این یک مساله بسیار پیچیده سیاسی و بین المللی است. ما بار دیگر راجع به آن مشورت میکنیم و به شما پاسخ می دهیم. من فکر میکنم که برشما لازم خواهد بود که واحد های تازه تشکیل بدهید. زیرا تنها به نیروی اشخاصیکه از بیرون می آیند ، نه میتوان تکیه کرد. شما با توجه به تجربه انقلاب ایران می بینیدکه چگونه توده ها توانستند امریکایی ها و آنانی را که تلاش
می ورزیدند خود را نگهبانان ایران بنمایانند ، از انجا بیرون بیاندازند. به هرحال به شما چنین قرار میگذاریم. مشورت میکنیم و به شما پاسخ میدهیم. و شما در کشور خود با نظامیان خود و مشاوران ما مشورت کنید. در افغانستان نیروهایی هستند که شمارا با به مخاطره انداختن زنده گی خود ، حمایت میکنند و به خاطر شما مبارزه میکنند. این نیروهارا باید همین حالا مسلح ساخت.
تره کی : زره پوشهارا با هواپیما بفرستید.
کاسیگین :
شما برای راندن این ماشینها پرسنل دارید ؟
تره کی : برای 30 – 35 ماشین راننده داریم.
کاسیگین :
آنها افراد مطمئنی هستند؟ همرا با ماشین بسوی مخالفان نخواهند رفت ؟ رانندگان ما زبان شمارا نمی دانند.
تره کی :
شما ماشینها را با رانندگانی که زبان میدانند ، بفرستید. تاجیکها و ازبیکها همزبان ما هستند.
کاسیگین :
من چنین پاسخی را از شما انتظار داشتم. ما رفقای شما هستیم و مبارزه مشترکی را به پیش میبریم. از اینرو نباید از یک دیگر دور شویم. ما به شما بازهم تیلیفون خواهیم زد و دیدگاه های خودرا به شما خواهیم گفت.
تره کی :
درودها و آرزوهای نیک مارا به رفیق بریژنیف . اعضای دفتر سیاسی برسانید.
کاسیگین:
متشکرم. به تمامی رفقای تان درود برسانید. برای شما قاطعیت در حل مسایل، اعتماد به نفس و بهروزی آرزو میکنم. به امید دیدار. "
(7)

خوانندگان عزیز و ارجمند !
این هنوز گوشه ای از گزارش مستند از اسناد سری ومحرم شوروی بخاطر زمینه سازی برای آمدن شوروی است. تره کی که در رادیو و تلویزیون های کابل و افغانستان میگفت :
" با زور پرولتاریای شمشیر بدست انقلاب کرده است "" دو مرحله تاریخی را پشت سر گذاشته است " " انقلاب ثور بعد از انقلاب اکتوبر دومین وبزرگترین انقلاب دنیا است " و هوادانش اورا " نابغه شرق " " جسم و روح حزب " میدانستند و تا چنان هنوز میدانند .
از همین تره کی خواندیم که نه اعتماد به کارگر داشت، از نام دهقان طفره میرفت ، حتی اعتماد به افسران تحصیل کرده در شوروی نداشت واز رهبران شوروی خواهش و تمنا مینمود که برایش اسلحه، نفر و سپاهی روان کنند تا شورش بیست هزار نفری را در هرات و... سرکوب نمایند.
زهی به این نابغه شرق !
فیصله های کمیته مرکزی شوروی راهم خواندیم . اینک به شما وعده میدهیم که در روز های دیگر بازهم برای شما از روی اسناد سری و غیر سری شوروی گزارشهایی تهیه خواهم کرد تا آنکه روز خروج قوای شوروی تجاوزگر و علل خروج آن برملا گرددو سیاست مداران افغانستان بدانندکه :
هر که نیاموخت از روزگار
نیاموزد از هیچ آموزگار
یار زنده و صحبت باقی .
-------------------------------------------------
ماخذ و پاورقی ها :
1 – مقدمه کتاب ارتش سرخ درافغانستان نوشته بوریس گروموف . ترجمه عزیز" اریانفر"
2 - صفحه های یک و دو همان کتاب.
3 – صفحه سوم کتاب ارتش سرخ نوشته گرومکوف
4- از صفحه های سوم تا پنجم همان کتاب
5- به صفحه های شش وهفت همان کتاب مراجعه گردد. در ضمن بخاطر بسپارید که برای پاسداری از مرزها ده ملیون ربل اختصاص داده شد. تا پایان داستان حضور شوروی این اختصاص ها به چندهزار ملیون دالر میرسد وبخاطر مرزها! اما در کنفرانس لندن جانب روسیه ادعای ده ملیارد دالر قرض بالای افغانستان نمود و قرار است که در کلوپ پاریس در اینمورد صحبت ومعامله صورت گیرد. فاکت هارا جمع آوری نماییم.
* نکات بالائی دال براین اندکه روسها امروز از زیر بار پرداخت تاوان و غرمات جنگی فرار کرده و در عوض آن ده میلیارد دالر باج میگیرند. اگر این جملات مرا وزیر کنونی یا آینده خارجه کابینه حامد کرزی میخواند ، باید متوجه باشد که گپ از چه قرار است و در کلوپ پاریس چگونه برخورد باید کرد.
6- همان کتاب از صفحات پنجم تا هفدهم.
7- از صفحه 17 تا 24 کتاب ارتش سرخ نوشته بوریس گروموف – ترجمه عزیز"اریانفر".

>>>   این همه مزخرف است زیرا اگرشوروی از افغانستان رفت بجای ان به ملیون ها نفر از کشور ها مختلف داخل افغانستان شده است و میخاهن کی افغانستانرا از بین ببارن پس این هما هستقلال هست یا خیر

>>>   سلام برای برادران مسلمان نظر من این است اگر شوروی از افغانستان خارج شد ه است پس چرا کشور های مختلف داخل افغانستان شده است پس نفوس شوروی سابق بحتر 48 کشور فعلی میباشد
از طرف شاکر رهیمی از خیر خانه

>>>   قشون شوروی بیرون شد مکر نماینده های شان بنام مجاهدین در افغانستان باقی ماندند زیرا مجاهدین جامی شهادت را نوشیده بودند باقیمانده ګان به خانه و پشت روزګار خودشان رفتند . بنامی مجاهدین یا بوجایهدین نامی مجاهدین پاک کشور را ګرفته هر کس به خود خانه و قصر ساختند از خون ملت و شهدای این کشور و حالی هم در حالت عیش و عشرت شان هستند .....
نورستانی

>>>   تو ازاده خواه کمونست که میخواهی حزب کمونست و بی خدا را با مجاهدین مقایسه کنی باید اولا خجالت بکشی که نام کمونست و آزادی باهم نمی خوانند
شهلا کریمی ازکابل

>>>   روس ها اشتباه تاریخی نموده که افغانستان را اشغال نموده اند
این اشتباه از دست خانین افغانستان و خانین روس ها صورت گرفت چرا که خانین افغانستان اطلاعات غلط را برای بادارن شان داده اند بیاید کدام مشکل نیست بیاید باز امدن دیدن که چی اندازه مشکل بود باز شکست خوردن اند
جوانان خیر خانه

>>>   سلام برای همه مردم مجاهد و مجاهد پرور افغانستان بعدا می گویم ای کاش روزی 44 شوروی را نیز از افغانستان خارج کنیم اما به چهره های نو فروخته ناشده که تشنه قدرت و پول نباشد
مصطفی

>>>   به توجه محترمه خواهر شهلا كريمي از كابل :
افتخار دارم كه اين خواهر ما با درك دموكراسي با جرات شريك مناظره سياسي اند ولي در جواب شان خصومت و عقده در برابر كمونيست محسوس است . به نظر ما هر گونه افكار سياسي بايدبرمبناي اصول دموكراتيك در فضاي مسالمت اميزودرمحدوده شرايط ذهني جامعه جاي پاي پيدا كند .
در حاليكه نكاح مرد با مرد و نكاح زن با زن يا جورامد موقتي زن و مرد متاهل در اروپا و امريكا مورد قبول است اين همه در كشور ما خلاف شريعت و خلاف نظام خانواده گي مايه فساد است ايا به شما منظور است ؟
با تا سف در محلاتيكه عساكر خارجي حضور داشته باشد موجب نگراني مرد و زن است چون جنايت هاي زيادي خلاف سنن و عنعنات مردم در اكثر مناطق تحميل شده است .
اميدوارم مخاصمت با كمونيست را كنار بگذاريم چونكه فاز دوم سوسياليزم كمونيزم است و مفكوره كمونستي متكي بر ازادي مطلق بوده تا كنون در هيچ كشور جهان دولت كمونيستي وجود ندارد و تا شرايط مناسب عملي نبوده در قالب فلسفي باقي مانده و بس .
كشور هاي سرمايه داري كشور هاي سوسياليستي را از روي كنايه كمونيستي مينامند .
درطول تاريخ مبارزات مردم افغانستان طرح مفكوره كمونيستي مورد بحث و قابل تطبيق هم نبوده اگر بخاطر تحقير و اتهام پوچيزم اين عنوان را استعمال ميكنند به مفهوم عقده مندي يا ضديت بوده است .
انچه را كه ما از تاريخ مبارزات ميدانيم حزب دموكراتيك خلق افغانستان حكومت ملي دموكراتيك را جهت دفاع از حقوق كافه ملت مطرح بحث و عملي قرار داده اما در شرايط كنوني هر كس قدرت نداشت سركوب و انكه برسر قدرت حرفش قانون دانسته ميشود . يا به عباره ديگر حمايت از امريكا دموكراسي و ادعاي حق تروريزم است .

جهانيان شاهد حال است كه پيشرفت علم و تخنيك لشكر بيكاران را هر روز افزايش ميدهد ، ناظريم كه كشور هاي چون مصر و تونس و ده ها كشور ديگر جهان داد از بيكاري زده و در خود امريكا نيز گراف بيكاري سير صعودي خود را مي پيمايد . تا چه وقت از طريق توپ و تفنگ سركوب ميكنند ؟ در تقسيم منابع مادي بشري از راه زور زنده باد يا عدالت زنده باد،بلاخره كدام يك اعتراف ميكند كه ديگر كارامد ندارد يا مجبور به اعتراف ميشود.
همين اكنون سرمايه داري انحصاري د ركشور خود ما چه از طريق تخنيك پيشرفته زراعتي و چه از طريق ماشين الات كمپيوتري،
ترويج فساد اداري ، توقف نسبي توليدات داخلي و تبديل بازار به خريدار مطلق توليدات خارجي ، تشويق جوانان به فلم هاي مبتذل و
ولگردي و سگ جنگي و ده ها انحرافات و منافات اخلاقي نصف نفوس را بيكار ساخته ديگر اين لشكر بيكار براي شان كارامد ندارد. لهذا فقر و فاقگي بيكاران را به جبهه جنگ سوق داده ايا اين بيكاران فقط پول امريكا را خواهند گرفت؟يا هر كسي كه پول بدهد ؟ اين معضله چگونه حل شود ؟

ازاديخواه از قلعه فتح الله

>>>   چیزی کی عیان است چی حاجت به بیان است ما مردم خوش استیم کی شوروی را شکست دادیم. مگر من میگم خود ما مردم در مقابل شوروی شکست خودیم نه آنها .آنروز را غم بیگیریم نه جشن. شوروی رفت و سالهای سال مردم آواره شد کشور برباد شد یک شوری دیگر مانند آمریکا آمد.خوب وجود آمریکا به جای شوری چی فرق دارد.ما وقتی از آزادی خود تجلیل کنیم که مستقل باشیم .
نادری از کویته

>>>   در هنگام حمله ارتش سرخ به افغانستان ؛ خبر آن را به امام خمینی دادند ایشان به سفیر شوروی گفتند که این کار را نکنید ؛ زیرا شکست خورده مجبور به خروج از افغانستان می شوید ؛ و وقتی هم که اتحاد جماهیر شوروی رو به پاشیدن بود پیغام به روسها دادند که به پناه اسلام بیائید ؛ ولی آنها در هر دو مورد توجهی نکردند و نه تنها تمدنی با عظمت مانند افغانستان را تخریب کردند بلکه خودشان را هم تکه تکه و نوکر غیر مستقیم آمریکا و غرب نمودند .
شهناز از اصفهان

>>>   تاریخ سراپا ننگین روسها نشان داده که همیشه با جنایت زندگی کرده اند و الان هم چشم شان به دست آمریکای خونخوار است تا اجازه دخالت مجدد به آنها را در افغانستان مظلوم بدهد .
محمد علی از قرچک ورامین


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است