آیا سهم هر قوم را در ترکیب پارلمان جدید می دانید؟
پشتون‏ها 96، تاجیك‌ها 53، هزاره‌ها 61، ازبك‌ها 15، ایماق‌ها 8 عضو در تركیب پارلمان جدید دارند و سایر كرسی‌ها به تركمن‌ها، عرب‌ها، نورستانی‌ها، بلوچ‌ها ، پشه ای‌ها و ترك‌ها اختصاص دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۳    ۱۳۸۹/۱۱/۴ کد خبر: 18625 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، بر اساس تحقیق انجام شده از سوی پژوهشكده مطالعات پارلمانی مركز مطالعات استراتژیك كابل، در این انتخابات طرفداران دولت موفقیت چندانی برای ورود به پارلمان نداشته اند، در حالیكه ائتلاف تغییر و امید به رهبری عبدالله عبدالله كه اپوزیسیون دولت افغانستان است ادعای اشغال 90 كرسی را دارد.

بر اساس تحقیق این مركز مطالعاتی، حزب اسلامی كه برخی از اعضای سابق حزب اسلامی حكمتیار نیز در آن حضور دارند و ریاست آن را عبدالهادی ارغندیوال بر عهده دارد، 16 درصد از كل اعضای پارلمان یا به عبارتی 41 كرسی را به خود اختصاص داده است.

نتیجه تحقیق این مركز نشان می‌دهد كه 14 تن از اعضای حزب جمعیت اسلامی به پارلمان راه یافته اند.

بر اساس این منبع، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری محمد محقق توانسته است كه 8 كرسی پارلمان را به خود اختصاص دهد و حزب وحدت اسلامی افغانستان به رهبری كریم خلیلی تنها 5 كرسی را به خود اختصاص داده است.

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد كه عامل قومیت تاثیر عمیقی بر نتیجه انتخابات داشته و هزاره‌ها بیشتر از سایر اقوام در این انتخابات شركت داشته اند.

بر اساس این گزارش و براساس اطلاعات فارس نیوز، حضور نمایندگان هزاره در پارلمان افزایش یافته در حالی كه نمایندگان پشتون كاهش یافته اند.

این بررسی نشان می‌دهد كه 4 كرسی را حزب پیوند ملی افغانستان به رهبری سید منصور نادری و 4 كرسی دیگر را احزاب چپ كه مربوط به جریان‏های كمونیستی هستند به خود اخصاص داده اند.

حزب حزب افغان ملت تنها توانسته است 2 عضو در پارلمان داشته باشد.

در این گزارش آمده است كه پشتون‏ها 96، تاجیك‌ها 53، هزاره‌ها 61، ازبك‌ها 15، ایماق‌ها 8 عضو در تركیب پارلمان جدید دارند و سایر كرسی‌ها به تركمن‌ها، عرب‌ها، نورستانی‌ها، بلوچ‌ها ، پشه ای‌ها و ترك‌ها اختصاص دارد.

پارلمان افغانستان 249 عضو دارد و قرار است دومین پارلمان افغانستان روز چهارشنبه افتتاح شود.


این خبر را به اشتراک بگذارید
نظرات بینندگان:

>>>   برای ما هیچ مهم نیست که چقدر از کدام ملت هستند صرف خواهیش داریم اگر انها با استفاده از این که گویا هزاره پشتون و یا تاجک اینقدر هستند و به جند کرسی باید است دست داشته باشند لطف کرده حد احقل کمی برای مردمیکه از انها استفاده شده کمی خدمت کنید.

>>>   گپ جدی وجود ندارد که چند نفر از احزاب در پار المان است.
مهم اهمیت دادن به رای موکلین است .
آخر از منافع امریکا یا انگلیس دفاع میکند به امید که وکلا حساب بانکی به اندازه چند میلیون دالر وآپار تمان های12 طبقه ای داشته باشد یا باز نمایند.
رسا

>>>   بعضي ارقام نادرست است زيرا در راپور گفته شده از جمعيت ٣٦ نفر به پارلمان راه يافته اند

>>>   حزب اسلامی افغانستان شمول است و انشالله با تکیه بر مواضع برجق و داشتن افراد با تقواه که حتی دشمنان شان نیز جرئت زدن تهمت را براین پاکمردان و خواهران عزیر ما ندارند
کس ندیدم گم شود از راهی راست راستی موجب رضای خداست
افتخار به اعضای مجاهد و نام دار حزب اسلامی این سنگر که هیج حد و مرز را جز اخلاق و تقواه و عمل نیک نمی شناسد
زنده باد همه مجاهدین پاک باز
زنده باد همه عاشقان دین و ایمان
زنده باد هرمومن و مجاهد که مربوط به هرتنظیمی که باشد لیک اخلاق و تقواه یک مجاهد را داشته باشد
موقف اعضای حزب اسلامی با وجود انواع فشار همانا برادری و رواداری با همه عاشقان دین خدا و ملت مظلوم ما است .
ازهمه مجاهدین این مرز و بوم دعوت میکنیم که بیایید با هم بخاطر خدای منان اتقاق کنیم و از نفرت ها بی اتقافی های که منجر به بی عزتی مجموعی ملت مجاهد ما میشود بپرهیزیم
بیایید با صداقت تام ازیکدیکر فقط بخاطر خدا حمایت کنیم
شاد بار یاد وروح جمله مجاهدین راستین جهاد
و شاد باد روح سالار مجاهدین انجنیر احمدشاه مسعود
زند ه باد رهبر مقاومت فعلی مردم و مجاهدین افغانستان انجنیر حکمتیار
خداوند منان به مجاهدین ما که صاحبان اصلی افغانستان اند همین عقل را عنایت فرمایند که اولا بدنیا زیاد علاقه نداشته و ازخدابترسند و دوم اتفاق نمایندتا باشد از اسارت رهایی یاقته و با عزت بااتقاق کامل در سایه فرمان خد ا زنده گی کنیم
ورنه ما هیج وقت مور د رحم خدا وند لایزال قرار نخواهیم گرفت که باید از عذاب خداترسید
زند ه باد هر مجاهد افغانستان
پاینده باد اتفاق مجاهدین سایر تنظیم های جهادی که بخاطر از منافع شخصی خود بخاطر رضای خد اگذشته اند ومیگذرند
شهلا کریمی از کابل

>>>   امروزه كه جهان به سمت جهاني شدن اقتصاد، سياست و فرهنگ پيش مي رود، طرح مسائل قومي واين كه فلان قوم اين قدر كرسي دارد وفلان قوم، آن قدر؛ هيچ گرهي ازمشكلات بيكاري وفقر اقتصادي وفرهنگي مردم بد بخت وستم ديده ما( ازهرقوم ومليت) حل نمي كند وطرح ودامن زدن به مسائل قومي، خود آتش افروزي وخيانت به مردم افغانستان به حساب مي آيد. همه مي دانيم كه دليل اصلي عقب ماندگي كشور ما درگذشته وحال، طرح مسائل قومي ومليتي ومذهبي وناكارآمدي رهبران سياسي ماست؛ كساني باسرنوشت مردم افغانستان بازي مي كند كه فقط به منافع شخصي دردرجه اول ومنافع قومي در رتبه دوم، فكر مي كند، اين درحالي است كه روند جهاني، دين وهويت ما نشانه رفته ودر زمان نه چندان دور، ماباتداوم وضع كنوني،حرفي براي گفتن نداريم. اي كاش! به پارلمان كساني راه مي يافت كه هم تخصص قانون گذاري وهم اندكي فكر جهاني وفرامليتي مي داشت واين قدر به ستمكاريهاي وگذشته سياه وتبار خود نمي نازيد وخود را نماينده ووكيل تمام سكنه افغانستان مي دانست. با اين كه قانون اساسي داريم وقانون اساسي درهركشوري، مرجع نهايي حل اختلافات به شمار مي رود،متأسفانه دركشورما هنوز انديشه هاي قبيله اي حاكم است ورئيس جمهور، خودرا بالاتر از قانون اساسي مي داند. ازدست اندركاران شبكه اطلاع رساني هم تشكر مي كنم وهم تقاضا دارم به عنوان انسانهاي خدمتگزار درعرصه اطلاع رساني، به وظيفه ديني وملي خود عمل كرده ودر انعكاس اخبار ومسائل روز افغانستان، رويكرد ايجاد هويت ملي داشته باشدتا نسل آينده ما با آگاهي، سعه صدر وبرادارنه در كنار هم زندگي كنند و به آباداني آن كشور بينديشند؛ چون از قديم گفته اند:(كس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من) واز بازتاب اخبار ومسائل تفرقه انگيز بپرهيزند.
باتشكر. آفاق/ ايران

>>>   خدا کند که این نماینده‌ها کی‌ در این چند هفته به فکر خودشان بودند تا پارلمان را زودتر افتتاح کنند و به عنوان نمایندهٔ مردم داخل پارلمان شوند مردم را فراموش نکنند ،این خودش یک سوال خیلی‌ بزرگ هست که این نماینده‌ها آیا به اندازه حقّ خودشان در ورود به پارلمان از حقّ مردم هم نمایندگی‌ خواهند کرد؟؟؟؟؟

>>>   مردم ما از نماینده گان آینده آمیدهای زیادی دارد که براورده شود نه قوم پرستی یا نه اینکه در فکری جیب خود باشد
نادری

>>>   برای ما مهم نیست که چند چوکی از کدام قومیت در پارلمان راه یافتند. برای ما مهمتر ازان این است که اپوزیسیون بحیث یک گروپ برهبری یک شخص چند چوکی پارلمان را گرفتند، طرفدارهای دولت و دیگر احزاب خورد و ریزه چند چوکی را گرفتند.
بازیهای سیاسی آینده افغانستان و پارلمان باید سر احزاب مرتکز باشد نه سر قومیت ها!
لطفا کمی از خواب قومپرستی بیدار شوید!

>>>   یگ ادم با اهل وکاری هزار ها ادم دانا و کار فهم میارزد اگر واقعا به نفع افغانستان بی اندیشیم مهم نیست که میرود در پارلمان و از کدام مردم و زبان است فقط شایستگی و لیاقت و تحصیل اش باید معیار باشد و سابقه اش باید معیار باشد ادم کش نباشد و نیکتایی پوش دوکشوره وطن فروش نباشد که بعداز ختم وظیفه به کشور اصلی تشریف نبرد و در جریان وظیفه صد ها جنایت و جساسو سی نکند

>>>   سلام !
اغا رسا پچاق چین .
اگه گپ سر رای باشد . هزاره چند درصد است که از هم اقوام زیات چوکی بورد . این پالمان به نقس افغانستان است به خاطر که این پارلمان به تعصب ژبه نی و قومی استوار است .
نابعه

>>>   سلام بر افغانستان و سلام بر ملت افغانستان پشتون، هزاره، تاجیک و ازبک و سایر اقوام هیچ فرق نداره فقط بفکر سخت افغانستان باشیم
بیاید باهم بفکر ساخت کشور مان باشیم و مثبت فکر کنیم و هیچ وقت منفی فکر نکنیم که فکر منفی خودش مثل یک میدان مغناطیسی هست میان ما القا می شود. این برای ما خطرناک است.
ما برای افغانستان و افغانستان برای ما افغانها.
برای عزت خودمان فکر کنیم.
محمد میرزایی از افغانستان

>>>   هزار ها ادم دانا واقعا به نفع افغانستان

>>>   این راپور دروغ محض است. هزاره ها به نسبت نفوس شان کمتر راه پیدا کرده اند و این گزارشها برای تفرقه افگنی است.
نعمت الله وفا

>>>   کرزی تمامی خا ست ۹۶ کم است باید تما چوکی ها از این قوم باشد چون این قوم خدا پرست نیست قوم پرست است تا که در کشور ما خدا پرستی جای قوم پرستی را نگیرد ما روی آرامش را نمیبینم چی باید کرد با این قوم پرستان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
زلمی از قند هار

>>>   گلبدین حکمتیاریا به تخلصیکه شائیسته اوست (راکتیار) در سه دهه اخیر یکی ازجنایت کار ترین اشخاصی بوده که به هیچ وجه حاضر به مذاکره نشده است باری یکنفر را کمونیست و یا کافر خطاب میکرد اندکی بعد بخاطر بدست اوردن قدرت همرای همان شخص ائتلاف تشکیل میداد بطور مثال درحالیکه علیه حفیظ الله امین بنام مجاهد میجنگید اما پنهانی با او ارتباط برقرار نموده بود جنرال دوستم را ملیشه وکمونست میگفت به همین خاطر بر علیه حکومت جوان اسلامی وقت جنگید اما بعدتر ائتلافی را با وی بنام شورای هماهنگی ساخت به نزد پروردگار عالم درقدم اول حقوق بنده هایش معبتر اما است برعکس این خائین هزاران مسلمان را به ناحق شهید ساخت بدون اینکه توانسته باشد اندکترین خدمت را بدین مقدس اسلام نماید این جنایتکار مزدور تا امروز یکی ازمهره های بوده که آی اس آی از وجود نامیمون او برعلیه افغانستان استفاده عظمی نماید بعد از سالها زحمت و بادادن هزاران شهید و معلول در وقت حساسیکه دولت اسلامی مجاهدین درحال شکل گرفتن بود او بر عکس پالیسی جهاد با وجود توصیه تاریخ23 اپریل 1992قهرمان ملی کشوردست به تخریب این حکومت ناب اسلامی زد بدون این کدام منفعت برای او و حزب فاشیست او به بار بیاورد و اکنون مانندیک دزد میخواهد از غارهای که پنهان است زعیم این ملت قهرمان و ستمدیده گردد لعنت به تو وطن فروش و مزدور.
این نوکر بیگانه که به بسیار پررویی خود را جرئت داده تا باز هم با مکر و فریب در بین مردم نفاق افگند میباشد.
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
یکطرف دعوای کرسی ریاست میکنی
یکطرف آهنگ قتل عام ملت میکنی
یکطرف آیات قران را تلاوت میکنی
هر چه میخواهد دلت از بهر ملت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
تیر های آتشین با لای مردم ریختی
بمب های بی هدف ،بیجا وسرگم ریختی
خون خلق بیگناه را بی ترحم ریختی
زهر بغض خود برون چون مار و گژدم ریختی
سخت میرنجی اگر گویم رزالت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
سنگ و چوب و آب خاک شهر خونین کرده یی
بام و در را یک قلم از خون رنگین کرده یی
اندرین فن سبقت از یاران پیشین کرده یی
این عجب کاین کار ها از خاطر دین کرده یی
قتل مردم را به عنوان عبادت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
خانه خانه شاهد آثار ویرانی توست
کوچه کوچه ماتم از اعمال انسانی توست
خود پسندی جوهر احساس وجدانی توست
قتل و غارت نقطه اوج مسلمانی توست
دایمآ با خون مظلومان طهارت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
پیش تو فرقی میان خون و اب جوی نیست
قیمت آنان نزد تو بقدر موی نیست
گرک هم مانند تو درنده و بد خوی نیست
ما دعا گوی تو هستیم هیچ کس بد گوی نیست
از خدا بیزارو با شیطان رفاقت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
ازبک پشتون و تاجیک فرقه سازی کرده یی
با کتاب و مکتب و اسلام بازی کرده یی
رنگ رنگ کسب وقارو سر فرازی کرده یی
تا مقامات ولایت پا درازی کرده یی
میرسد روزی که دعوای نبوت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
خون آدم پیش تو آب کثیفی بیش نیست
در نگاهت مرد و زن مور ضعیفی بیش نیست
وحشت و ویران گری جرمی خفیفی بیش نیست
بچه شیطان ترا ماده حریفی بیش نیست
زانکه دست اویز کار خود شریعت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
دل زدستت تا که خال و خط دنیا برده است
عقل و هوش و علم و فهم را یک جا برده است
دین وایمانت نپنداری که تنها برده است
آدمیت را هم از دست تو جا برده است
بسکه در وحشی گری خویش جرات میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
بر تو میزیبد اگر لاف لپ و جپ میزنی
هر قدر از طول و عرض خویش گپ میزنی
اینکه در وقت ضرورت خویش را خپ میزنی
یا خود را از کنار راستی چپ میزنی
نوع دیگر گو یا ابراز مهارت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
در فنون کشت و خون بسیار لایق بوده یی
بی غم از درد سر مخلوق و خالق بوده یی
در سر اندازی تو دارای سوابق بوده یی
رهبر دزد و اوباش و منافق بوده یی
دیگران را اندرین مورد ملامت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
یک درخت از فیر راکتهای تو ایستاده نیست
نیست دیوار و دری کز دست تو افتاده نیست
غیر ویرانی ز خیرات سرت اباده نیست
گرچه ویران کردن یک شهر کار ساده نیست
تو مگر این کار را در نیم ساعت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
تا به اسانی کشی از تیغ پاره پاره را
طرح کردی اختلاف ازبک و هزاره را
غسل خون دادی دیگر این ملت بیچاره را
از وطن نا امید کردی مردم اواره را
کار ها ی در خور تحسین ملت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
یک نفس اواز مظلومان به گوش تو نرفت
داستان کشتن طفلان بگوش تو نرفت
قصه در دادن پیران بگوش تو نرفت
داد و فریاد مسلمانان بگوش تو نرفت
بسکه خون خلق را پا مال شهرت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
همچو کفتر در هوا خود معلق میزنی
در دل از خوشحالی بسیار دمپق میزنی
خون ناحق ریختن را مهر بر حق میزنی
عالمانه بین یک ملت خودت شق میزنی
ابتکار تازه ای در اره وحدت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
سختی تار بروتت در پر جبریل نیست
زور دست و پای تو در دست و پای فیل نیست
در جهانسوزی خشمت جای قال و قیل نیست
یکسر مو از کمالات تو نا تکمیل نیست
موبمو قانون جنگل را رعایت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
مرد و زن را از وطن اخراج کردی خوب شد
خانه ها را یک بیک تارج کردی خوب شد
پیش تیرت هرچه را آماج کردی خوب شد
زود تر اهنگ تخت و تاج کردی خوب شد
میرود فرصت اگر در کار غفلت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
بسکه دیدم سالها آسان سوگند خوردنت
نیست فرقی در میان نان و قران خوردنت
اینچنین آسان بود خون شهیدان خوردنت
نیست مشکل بعد از این مال یتیمان خوردنت
زانکه از غارت گری احساس لذت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
کو چه کو چه لاشه انسان فراهم کرده یی
خانه خانه رنگ رنگ از خون ادم کرده یی
پیکر ملت ز بار کشت و خون خم کرده یی
کار بر بادی کشور را منظم کرده یی
میکشی وزنده می سوزانی قیامت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
عاقلانه تا که تیغ زور گویی اختی
بی هراس و با شهامت قتل عام انداختی
مشفقانه بر سر مردم قیامت ساختی
گردن خود را پیش (کرین کار) افراختی
هر رقم خواهد دلت مشق سیاست میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
رحمت حق کرده است بر دست و پای تو نزول
دوستی بسیار داری با خدا و با رسول
بندگی و نذر و قربانی و خیراتت قبول
یک مسلمان نیست از رفتارت ملول
دسته دسته خلق را راهی جنت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
راست گویم تا که تیغ مامون کردی بیرون
داد و فریاد از نهاد مرد و زن کردی بیرون
نام صلح و امنیت را از وطن کردی بیرون
عاقبت مافی الضمیر خویش کردی بیرون
که بطور مستقل شوق زعامت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
حق مردم را بنام خود مسجل کردنت
مرحبا ایینه وجدان و صیقل کردنت
نور ایمانت و سر تا پای بل بل کردنت
نیست بی جا دعوی چوکی اول کردنت
انی تویی اخر که ترک شان و شوکت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
مهربانی های تو از حد فزون شد یا نشد؟
از در هر خانه جوی خون بیرون شد یا نشد؟
در دماغت شورش گرم جنون شد یا نشد؟
مرد و زن قربانی طوفان خون شد یا نشد
با کی خالی بار زنبیل خجالت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
چور وغارت را کمال کامرانی گفته یی
قتل و وحشت را نشان قهرمانی گفته یی
ننگ و ذلت را نمود زندگانی گفته یی
عقل و منطق را دلیل ناتوانی گفته یی
و قت خود را صرف انواع نصیحت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
چیست پیشت آدمیت معنی بیگانه ای
با خد ا میثاق بستی خرمن بیدانه ای
عدل و تقوا از روایات کهن افسانه ای
بو علی وقت باشد پیش تو دیوانه ای
همره روح الامین گویند صحبت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
پیش تو دیوار مسجد پایه پل دشمن است
در نگاهت مرد و زن از جز تا کل دشمن است
هر که نبود عاشق چور و چپاول دشمن است
خوب میدانی که خلق شهر کابل دشمن است
زان سبب بوده که بمباران به شدت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
جان فشانی در ره اسلام کردی واه واه
زیر آتش کوچه را تا بام کردی واه واه
منهدم دیوار های خام کردی واه واه
پخته کاری های خود اعلام کردی واه واه
رنج ملت میکشی بسیار طاقت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
با م و در از تو زیر و زبر شد یا نشد ؟
مکتب و بازارو مسجد زیر و ر شد یا نشد؟
کشور ویران ما ویرانه تر شد یا نشد؟
فرد فرد شهر کابل در بدر شد یا نشد؟
بهر خود جمع آوری اسناد شهرت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
سینه انصاف را با تیر همت دوختی
آتش آشوب را مردانه وار افروختی
از شفقت کودکان را زنده زنده سوختی
بارک الله این مساوات از کجا آموختی
مرد و زن را عادلانه یکرقم لت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی
آنچه گویند از جهنم شمه خوی تو است
آیت قهر خدا نقش لب و روی تو است
خوابگاه مادر ابلیس پهلوی تو است
روز و شب شبگیر پیچاره دعاگوی تو است
راست در دوزخ روی روزیکه رحلت میکنی
گلبدین خان آفرینت خوب خدمت میکنی

>>>   بإسلام به دوستان افغان پيپر
تبعيض ونژاد پرستي در حدود پنجاه سال پيش دراروپاه به حداوج خود رسيده بودند
دانشمندان وپژوهشگران ان زمان تحقيق وبررسي را برانسان هاي مختلف شروع كردند
بعد ازچندين سال نتجه برآن شد كه درميان انسان هاي سفيد پوست سياه پوست وزردپوست
هيچ كدام فرق فزيكي وزهني وجود ندارد ،
در ان زمان نتيجه گرفتند كه تبعيض ونژادپرستي جز بدبختي وعقب ماندگي ما را درپشت سرقرارخواهد داشت بنأ ما بايد ان را كنار بگزاريم وبرادرانه ومتهدانه كشور را آباد كنيم
قسميكه نتجه شان را امروز ميبينيم اروپاه تا چه حد پيشرفت كرده است .
زمان شوم دوران قصاب خونخوارعبدالرحمان ونادرشاه ودوران تاريك طالبان را به ياد داشته باشيد كه چه ثمره را بخود داشت .
با گزاشتن گام جديد بيايد وطن را با پارلمان جديد وپرازموفقيت افتتاح كنيم.
عبدالله همدرد سيدني استراليا

>>>   این گپها کل اش گپ است. همه و همه بخاطر سر درگمی مردم افغانستان در امور سیاسی هست در حالی که از نگاه تکنالوژی و معاصریت که ببینی افغانستان هنوز هم در قرن هژده زندگی میکند.
خدا توفیق بدهد وکلا ره که خدمت لازمه ره انجام بدهند.
"با بعضی بی سوادان که کرسی پارلمانی ره از آن خود ساخته اند تشویش در مورد قومیت چی کی اونها به نظر من اندکی تاثیر گذار بوده نمیتوانند.
خی علمیت قانون سازی خو ده شإن شان نیست...
زنده باد نسل جوان افغانستان که به پای آموختن علم هستند و گرنه گلیم افغانستان از قبل جمع است.
احمدی

>>>   شهلا جان !
از اینکه از مجاهدین واقعی حمایت کردی واقعا انسان برومندی هستی اما زمانیکه اسم از یک قاتل ....مانند حکمتیار میبری شکوه مجاهدین را زیر سوال برده یی.
در شروع که نظریه ات را خواندم به تو ا فتخار کردم اما زمانیکه مفکوره ات معلوم شد به حال ات تاسف کردم.
نصیری

>>>   اگرچه تا هنوز بررسي دقيقی از سوي هيچ نهادي صورت نگرفته است كه تركيب پارلمان جديد را از نظر قومی معين كرده باشد تا رقم هاي مشخص در اين زمينه به دست آيد؛ اما مبتني بر دريافت كه برخي از آگاهان در باره ی تركيب قومي به دست آورده اند، در فهرست جديد مجلس دوم بيشتر از 80 تن از نگاه قومي پشتون تبار، 86 تن تاجك، 52 تن هزاره، 13 تن ازبيك و باقي از مليت هاي ديگر حضور يافته اند.
شايد در طي بررسي هاي همه جانبه یی كه بعداً ارايه خواهد شد، در رقم هاي بالا تغييراتي وارد گردد، به هرصورت واقعيت هاي موجود و بررسي هاي اوليه، يك چنين آماری را نشان مي دهد.
شكستن تركيب قومي در نتايج انتخابات پارلماني جديد، محور بحث هاي جنجالي در محافل رسانه يي و سياسی گرديد. پس از اعلام نتايج ابتدايي و در پيوند به آن به تاخير افتادن اعلان نتايج نهايي، بسياري ها را واداشت تا انگيزه هاي قومي و فزون خواهانه را در آن دخيل بدانند.
در امتداد اعلان نتايج ابتدايي و نهايي، بارها مطرح گرديد كه آقاي كرزي تحت فشار برخي از چهره هاي قومي، نگراني هاي خود را به مقام هاي كميسيون هاي انتخاباتي در ميان گذاشته و از آنها خواسته بود تا در ارتباط به اين مسأله راه حلي جستجو كنن

>>>   26 نفر از حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در پارلمان جدید دارد .

>>>   سلام به همه ملت می خواهیم هر کس در پارلمان باشد به ملت زجر کشیده ما خدمت کند فرق ندارد از کدام قوم باشد فقط
صادق .خدمتگار.مسلمان.با لیاقت .وصاحب اخلاق وانسانیت باشد.وکسی که فاقد این خصوصیات باشد اگر از بهترین قوم باشد کوچکترین کارمثبت را انجام نمی دهد.
غیاثی کاپیسا

>>>   به مسمات نابعه مي گويم:
تو كه از تعصب به اصطلاح خودتان "ژبه ني" و قومي سخن گويي اگر به خود متوجه شوي مي بيني كه سراپاتعصب هستي و به كلي عين تعصب شده يي. اگر چنين نمي بود در مسأله انتخابات كه مظهر دموكراسي در يك كشور است، چگونه حرف فيصدي اقوام را به زبان مي آوردي. در انتخابات هرقومي و هرجرياني كه شركت كرد برنده است و انتخابات معمولاً نه كميت اقوام را بيان مي كند و نه آمار دقيقي از نفوس ارائه مي دارد.
بابعه عزيز! بايد بداني كه هزاره ها قومي هستند كه در گذشته مظلوم بوده اند ودر آينده ياور مظلوم و پيشگام عرصه مدنيت در افغانستان خواهد بود. عدالت خواهي، دموكراسي و آزاد انديشي و زنده گي مسالمت آميز در فطرت هزاره ها نهفته است. همينگونه ساير اقوام هم تا آنجا كه در توان شان بوده است براي آباداني افغانستان مي انديشند و انديشيده اند!
اما قوم تو! انتحار، انفجار، تعصب و كج انديشي از ويژه هاي قوم تو است. در دهه دوم قرن بيست و يكم ديگران دريشي و قلم به دست مي گيرند و به مكتب مي روند اما اطفال قوم تو واسكت انتحاري مي پوشند و خود و ديگران را به نابودي مي كشانند!
لذا قوم من در انتخابات شركت كردند و رأي آوردند ولي قوم تو حتي در روز انتخابات دست به توطئه، انتحار و انفجار زده، مراكز رأي گيري را بستند. حالا وكلاي قوم من با وكلاي ملت باهم برادر تاجك و ازبك، ايماق و ... خوشحال و سربلند به پارلمان مي روند، وكلاي ناكام قوم تو كه ا ز دست قوم خود ناكام ماندند خون گريه مي كنند و هر روز صدها مانع مي تراشند تا پارلمان افتتاح نشود.
نابعه عزيز! بدون اينكه قهرت بيايد و عصباني شوي، بايد باور كني كه قوم تو نزديك به چهار صد سال مانع پيشرفت افغانستان و باعث بدبختي و فقر در اين كشور شده است. بگذاريد استعدادهاي ديگران هم رشد كند تا توسط مغز بالنده و پوياي ديگران بتوانيد به افغانستان آرماني همه ما كه همانا آبادي و سرسبزي است برسيم.
تو كه شايد از نسل برآمده از برف و باروت باشي مثل اسلاف خودت و اخلاف عبدالرحمن خان و شاهان تن پرور و تنبل گذشته فكر نكن! وقتي ديگران را در كنار خود پذيرفتي به سربلندي مي رسي، برعكس هرقدر از حضور و موجوديت ديگران منكر شوي و رنج ببري به همان اندازه با لگد به سرميخوري و به زمين مي افتي و يا حد اقل عذاب دروني و مرض تعصب تو را خواهد كشت.
به اميد اينكه پيشنهاد برادرت ناراحتت نكرده باشد.

حسين علي
كابل

>>>   سلام به وکیل صاحبان محترم!
از پارلمان خواهش ما این است که کرزی صاحب را از وظیفه شان سبکدوش نماید. او وکیل صاحب محترم ریس جمهور دین خویش را بصورت لازم انجام نداده است و علت تمام مشکلات در ساحات مختلف خانواده کرزی است کدام حراس نداشته باشید شمارا مردم اننخاب کرده ملت غیور و جامعه بین الملی از شماحمایت مینمایند.
ثریا از امریکا

>>>   از کسانی که به زبان فارسی تسلط کافی ندارند خواهش می کنیم که به زبان مادری خودشان نظرشان را بنویسند و اگر بی سواد هستند پس از سیاست چیزی نمی دانند پس لطف نموده و نظر ندهند.
این نابغه خیلی نابغه است چون نام خودرا هم بلد نیست.

>>>   اين ارقام نا درست است افغان ملت 37 كرسي را بدست اروده است
بايد راست نوشته نمايم
احمد

>>>   سلام در پارلمان قبلی قبیله گرایان به دانیشمندان مردم هزاره
رائ اعتمات ندادند و جامعه هزاره را تحقیر کردن
این بنفع مردم هزاره تمام شد که این بار با وحدت اتحاد توانیست وکیلای بشتر را داشته باشد
ع حیدری استرالیا

>>>   سلام بر همه
اکثر مردم یکه از طرف قوم پشتون کامیاب شده، یا خو اصلیت آن پشتون نیست و یا در خدمت جبه متحد میباشد،فکر نه میکنم که این پارلمان پارلمان شود ویا ریس جمهور ریس جمهور شود، صد افسوس به مردم عاجز افغانستان

>>>   ما محیث یک پشتون پیشنهاد دارم که ملیت غیور پشتون بنام افغان وافغانستان به مسایل مربوط به پارلمان ووزرای پیشنهادی به خاطر منافع علیای کشور برخورد کند ودیگر فریب کرزی خان این شخص عاطل وباطل رانخورد.
محمد کبیر فراهی

>>>   هیج فرق نیم کند که کی ها در پارلمان مان حاضر شوند بلکه مهم این است که ما بتوانیم کشور را از این بحران نجات داد و به سوی یک فردا بهتر قدم بگزاریم . مهم نست که این پ ، ف، ت، .... در پارلمان راه یافته اند آنها هم به این امید نباشند که ما برای قوم و ملت خاص تعلق داشته و کار مان به انها باید و به نفع انها باشد نه بلکه در منافغ کشور کوشیده و خود کرا فدا منافغ کشور نمایند که نام از انها در تاریخ جاویدان باشد.
در اخر ذکر باید کرد که در افغانستان هیچ به پارلمان ضرورت نیست مملکب که 90 فیصد زیاد تر مردم در فقر زندکی می کنند و به نان صبح و شب خود حیران اند و در این فکر اند که چی طور اولاد خود را برای روز فردا آن زنده نگه داشته باشد و کار کند که نفقه به آن اماده نماید . و این معاش و یا تنخوا و یا مصارف بادی گارد و غیره که به این وکیل داده می شود در حق آن فقیر یک ظلم اشکار است اگر کسی این درک را داشته باشد که من یک افغان نه فلان فلان هستم .
بااحترام ایمل یوسفزی

>>>   برای مردم افغانستان شائسته سالاری مطرح است، نه جنگسا لاری!
متاسفانه میبینیم که بازهم همین جنگسالاران یکه دست های شان با خون 60 هزار کابلی آغشته است، وارد این پارلمان شدند.
عبیدالله

>>>   احمد خودت مثل اینکه از حزب منفور افغان ملت هستی که حقیقتی نمیتوانی باور کنی، افغان ملت تا چند وقت دیگه از هم میپاشه، این حزب حتی در بین پشتون های که به خوبی افغانستان فکر میکنند جای ندارد.
مجاهد..

>>>   خانم شهلا کریمی از کابل: قربان زبان وگفتارت ....چه خوب بیطرفانه قضاوت کردید اما مرگ بر شخص بدون نام ونشانی که شعر ضد برادر مجاهد حکمتیار را روان کرده است.
فرهاد از هرات

>>>   خدمت نطیری صاحب : با یک جمله کوتاه جواب دندان شکنت برای شهلا نام که جانبداری از آقای راکتیار کرده بود مرا دیوانه وار خرسند ساخت میخواستم در رابطه به جانبداری شهلا نام در رابطه به حزب شیطانی گلو گک نظر خودرا درج کنم هما با جواب شما سرخورده از تصمیم گذشتم و این مطلب یادم آمد که میگویند عاقل را اشارت کافیست !!! هرچند یک انسان عاقل طرفدار گل بی دین نیست خوب نمی فهمم که این خاله جان چطور به اشیاق کامل جانبداری خودرا نشان داد که بسیار جای تعصف است .
در رابطه به تعداد کرسی برادران و خواهران هزاره یمان فقط همین قدر مینویسم ما و شما مردم همیشه داد از اتفاق و اتحاد افغانها میزنیم آیا هزاره اولاد این مرز و بوم افغانستان نیستند آیا ما و شما مانند نادرخان و ظاهرخان ظالم شده به حق مشروع یک قوم تجاوز نمایم این درست است؟ بس است که این نوکران قسم خورده پاکستان دیگر اقوام افغانستانرا همیشه حقیر شمرده اند و خود همیشه به خودرا اکثریت شماریده اند مثل خود پشتونهاست که میگویند دا گز دا میدان حالا معلوم میشود که کیا اکثریت هستند و کیا اقلیت. لطف نموده به خیال پروازیهای افغان ملتیها و دارو دسته چاپلوسان با نفوس شماری ۵۰ سال قبل خود بازی نخورید و کوشش کنید که برادر وار در پهلوی یک دیگر زندهگی نمایم در غیر آن همینطور که در انتخابات شکست خوردید در همه ارثه زندهگی افغانستانی شکست خواهید خورد.
وطن پرس از ورجینیا

>>>   به مسايل قومي نبايد دامن زده شود. آمار بايد بر اساس جناح بندي ها و گرايش هاي سياسي داده شود.
احساني غزنوي

>>>   بیایید قبل از همه انسان باشیم تا به ریشه های قومیت بچسبیم بیایید حساب کنمی که جند تا ادم خوب در پارلمان است و چند تا ادم بد. همین کفایت میکند تقسیم کردن به شاخه های بی معنی قومی و لسانی و مذهبی کاملا غلط است چون اینها را به ارث کرفته ایم و لیاقت و توانایی های شخصی ما را انعکاس نمیدهد.
والسلام
صمد از خیر خانه

>>>   برای ما قومیت مهم نیست آن چه مهم است مردم افغانستان است. پس درود بر همه مردم افغانستان.
محمد دانشجو از قم

>>>   درین شهریکه بینایان عصا از کور میدزدند=من ازخوش باوری از مردمانش مهر میخواهم
محمد منصور سیغانی

>>>   واقعآ جای خوشحالیست که حد اقل در این مورد نظرات اکثر هموطنان من به اساس منافع ملی است و بسیار عاقلانه اظهار نظر نمودند این بازی دشمنان افغانستان است که ما را تقسیم بندی میکنند و مانع پیشرفت افغانستان می شوند امیدوارم کسانیکه در پارلمان راه یافتند برای خدمت به مردم و منافع ملی کوشش کنند نه به مسایل شخصی خود.
وطن دوست

>>>   برادر بی نام چرا خودت را درموفقیت اعضای حزب اسلامی اینقدر زور داده اگر حزب شان خدمت نمیکرد پس اینقدر رای نمیبرد که دربیین تمام احزاب افغانستان اول شود وقدرت ونفوس حزب اسلامی را نادیده نباید گرفت اگر حزب اسلامی انتخابات را تحریم نمیکرد ومانند دیگر احزاب شرکت میکرد من متیقن هستم که اضافه از 50 فیصد کرسی هارا از آن خود میکرد شما ببینید اکثر اعضای آن که کامیاب شده اند از قوم تاجک است وحزب اسلامی درزمان جهاد ازتمام اقشار افغانستان تشکیل شده بود مربوط به یک قوم ویا یک سمت ویا یک ولایت نبود ازهمین خاطر رای بیشتر برده هرکه در افغانستان خدمت کند برادرماست بهترین قاضی مردم افغانستان است آنها خوب وبد خوده حالا میدانند که کی درافغانستان چه کرد باز هم خدارا شکر که مجاهدین بزرگترین موفقیت را بدست آوردند بااحترام وحید

>>>   اگر یک کشور خارجی به افغانستان حمله کند . نمیگه که ملت پشتون را بکشیم یا هزاره را بکشیم یا تاجیک را بکشیم .
بلکه او میگه که مردم افغانستان را بکشیم افغان را بکشیم.
پس قومپرستی نکنید .
همه ماها در یک کشتی سوار هستیم.
ت

>>>   خدا مهربان است که بالاخره من ها تبدیل به ماشویم و ما کشور و سرزمین مان را از بدبحتی های قرون نجات دهیم.
گر من نسوزم ، گر تو نسوزی ، گر ما نسوزیم . پس چه مشعلی این نیروی طلمات را به باد فنا خواهد داد. یما

>>>   مسا و یا نه با گلبد ین احمد شا ه مسعود هم ..... است .
انتخا با ت بشکل زیرکا نه و فورمول بند ی انجنئیر ی طوری براه اندا خته شد که یک اکثریت به اقلیت و اقلیت محض به درجه دو م رسید و اگر سوم همرایش یکجا شود از کتگو ری اول زیا د میشوند در حا لیکه عملا" تما می مردم غیر پشتو ن افغا نستا ن 38 در صد کل نفو س میبا شند .
ما ره احصا ئیه

>>>   آقای حسین علی!
متوجه باشی که همین اکنون 80 فیصد از متعلمین که به مکتب ها میروند پشتون اند نه هزاره .
همین اکنون کسانیکه در پست های بسیار مشکل کار می کنند و به ابادی وطن می اندیشند و کار خستگی ناپذیر را پیش می برند همه پشتون اند .
اینکه 0.1 فیصد از پشتون ها طالب اند معنی آنرا نه میدهد که همه پشتون ها طالب اند و یا ضد علم وترقی.
شما خود تان میدانید که اکبری هزاره هم طالب است پس همه هزاره ها طالب اند؟
شما که در مدت سی سال علیه علم و ترقی که پشتونها ببار اورده بودند جنگیدید جهالت را با همدستان تان به ارمغان اوردید و وطن مارا به خرابه ها تبدیل کردید ، چطور نه میشرمید که علیه ملیت بزرگ و عظیم کشور ما تبلیغات سو بکیند؟
دولت ها وظیفه دارند تا اشوب گران و جنایتکاران را سرکوب کند که چنین کار را نیز امیر کبیر عبدالرحمان خان کرد. این جای افتخار ملت ماست که در آن زمان جنایات کاران و ادم کشان وقت را امیر کبیر نابود ساخت. امروز هم اگر ب 52 و باداران امریکایی ات نباشند ، همان درس عبرت را به شما .....و .........

>>>   باتقدیم سلام وامید به فردا و فرداهای سبز و شگوفا برای تمام ساکنین افغانستان .
برادران بیائید همه باهم مخصوصا روشنفکران تمامی اقوام تابعه افغانستان رنجور و زخمی نه تنها باسوادان {روشنفکران ازتمامی قشر های جامعه } اول از همه فرهنگ مثبت اندیشی را در افکار خود نهادینه نمائیم وهمدیگر پذیر باشیم اقوام افغانستان همه مانند انگشتان یک دست میباشد چنانچه اگر یکی ازانگشتهای این دست احساس ناراحتی نماید این دست کارآیی خودرا نسبت به یکدست سالم ازدست میدهد. حالا اگر {ما} خواهان تضعیف یک قوم و تقویت قوم دگر باشیم خودخواسته {اما نه از سرتعقل}کاری میکنیم که ما دست یک انگشتی بسازیم حالا فکر کنیم که این دست یک انگشتی قدر به انجام چه کارهای است ؟
بنا بر این خواهش این حقیر از همه برادران روشن اندیش افغانستان اینست که هر کدام در حد توانائی خود بین مردم قوم خویش آشنا همیشه یاد آوری کنیم که همه باهم میتوانیم افغانستانی بسازیم که نسل آینده به افغانستان آباد و با شکوه بتوانند افتخار نمایند وگرنه فرزندان {ما} {ما}را نفرین خواهند کرد . بنابراین برهمه ما فرض است که اول از همه بدبینی که بین اقوام افغانستان وجود دارد را ازبین ببریم که این خودش امر به معروفی است که همه به ان نیاز مبرم داریم و همه باید بدانند که تضعیف یک قوم به مثابه تضعیف افغانستان است و تا وقتی که این روال ادامه داشته باشد {ما} هیچکدام به این نماینده های پارلمان دل خوش نکنیم زیرا موقع انتخابات همه دیدند که چه پولهای هنگفتی را اکثر کاندیداها صرف تبلیغات خود نمودند که در بهترین حالت نشان دهنده اینست که این نماینده گان به فکر پر کردن جیب ها و حسابات بانکی خود شان هستند {به شرط خوش باوری ما اگر وابستگی شانرا در نظر نگیریم}. درگذشته های دور و نزدیک اشخاص با استفاده از احساسات قومی ومذهبی مردم شریف و زحمتکش همه اقوام علیه کشور مشترک {ما} استفاده های خائینانه نموده اند که امروزه اوضاع کشور اینگونه باعث شرمساری وسر افگنده گی ما درسطح جهان ومخصوصا در منطقه است .برادران تحقیر شدن تابه کی جهالت تابه کی آواره گی تابه کی بی عزتی تا به کی ؟؟؟
برادران بیایید همه باهم به دستورات دین مبین اسلام عمل کنیم وبه فرموده پیامبر گرامی اسلام :کسب علم {دانش و آگاهی}بر هر زن ومرد مسلمان واجب است .
من حیران مانده ام که بادیدن و لمس کردن این همه مصیبت چرا باز هم دنبال تفرق ایم درهمین ستون نظرات تعداد انده کی دلسوزانه نظر داده اند که جای تشکر از ایشانرا دارد وخداوند به همه{ما} فهم و ادراک خود شناسی،خداشناسی،حق شناسی عنایت کند .تاهمه{ما} به حق خود قنا عت نموده واز تضییع حقوق دیگران اجتناب نماییم تا کشور زخمی ما که هیچکدام {ما}در این وضعیت نمیتوانیم به آن افتخارنمائیم {واقع بینانه بدون تعصب}مورد رحمت الهی قرار گرفته و همه از این بدبختی رهائی یابیم
با احترام به همه جمعه علی محمدی آواره در تهران
{ما}= همه اقوام افغانستان

>>>   هیچ مهم نیست که چقدر از کدام قوم در پارلمان است، فقط همین که مسلمان و افغان باشد و واقعاً به مردم خود دلسوز باشد از همه مهمتر و با ارزشتر است

>>>   احمد شاه از کابل
ما به این عقیده هستیم که بعضی از اعظای پارلمان به فکر موکلین خود نمیباشند فقت به فکر پول وبعضی از چیزهای دیگر می باشد (فاطمه نظری) یکی ازوکلا که نمیشه گفت وکلای انتخابی ازملیت هزاره است این خانم یک شخص ......است مردم ماشاهد رای به وزرا هستند که این خانم به وکلای دیگر گفته بود تورا به سر پسرت قسم می دهم که داود نجفی رای ندهید . دیگراین که جنجال اهالی شهرک دوازده امام بالای مکتب داشتند محاصن سفیدان وبزرگان قوم قضیه را حل وفسل نموه بودنند این خانم برای کامپاین انتخاباتی یک طرف مردم را وبه شورش تحریک نمود . که تا به حالا دوقوم دربین ایشان جنجال است . این قسم وکیل نماها چی به درد مردم هزاره میخورد وما چی توقع ازاین متقلب ها داشته باشیم .

>>>   درپارلمان جدید 19 ازبک حضور دارد.
ولایت جوزجان

>>>   دوستان عزیزسلام !
بیایید به عوض اینکه بگو ئیم چند کرسی ازین قوم ویا چند کرسی از ان قوم است در پارلمان.بیایید بگوئیم چند شخص دلسوزو دانشمند ووفادار نسبت مردم ووطن در پارلمان اینده کشور را پیدا کره است حالا مهم نیست کدام شخص ازکدام قوم .ماداشتیم کسانیکه خود را نماینده گان اقوام جا زدندو ازین ادرس برای رسیدن به ثروت قدرت استفاده اعظمی ر ا کردندوهیچگا هی از منافع مردم چیزی نگفتند وهر زمنیکه منافع شخصی عایجنابان به خطر بیفتد باز دیده یشود احساسات مردم ما را به بازی گرفته از حق تلفی این ویاان قوم یاوه سرایی مینمایند .به فکر من وظیفه هر شهروند چیز فهم وتحصیل کرده ما است که نسبت به این مرز بندی ها غیر مدنی خود سا خته این ها بی تفا وت ننشسته قلم فرسایی نمایند تاچهره های اصلی این قوم فروشان هرچه خوبتر بر ملا شود
نوید ازکابل .

>>>   بیشتر از50 فیصد ولایت بلخ را ازبک و ترکمن ها تشکیل میدهد, اما درنتیجه تقلب های گسترده یک وکیل هم از ازبک و ترکمن ها انتخاب نشده است. این بزرگترین بی عدالتی است.
مراد قل - مزارشریف

>>>   خواهران و برادران مجاهد سلام !
تمیز رنگ و بو برما حرام است
که ما پرورده ای یک نو بهاریم
تقدیم به جمله مجاهدین راه حق و آزادی و بنده گان راستین خدا!
یک انسان مجاهد و مسلمان هیج وقت از تفرقه بخصوص دربین مسلمانان گپ نمی زند خداوند بما امر فرموده است که اتفاق داشته باشیم و پشت مسایل سمتی و لسانی نگردیم زیرا پیامبر بزرگوار ما گفته است که هرکی تفرقه میکند از ما نیست
اصلا درقاموس مسلمانان کلمه نفاق نیست و روح اسلام با تفرقه مخالف است
خدای متعال در قرآن پاک میفرماید :
که نشانه های مسلمانان این است که در بین خدا بسیار مهربان و بالای کفار شدید و سخت گیر استند
تمام تاریخ اسلا م شاهد محبت مسلمانان واقعی بایکدیگر است
مسله حزب اسلامی بعنوان یک حزب منسجم و افغانستان شمول که مثل آفتاب بر همگان معلوم است شما هر طرف خود را ببینید با صداقت ببیننید که چند تاانسان نیک را میابید من با شما چیلنج میکنم که از 10 نفر 8 نفر ان با حزب اسلامی در یک نوع ارتباط است یا سابقه این جزب را دارد
حادثات چند سال افغانستان وحقایق موجود این مدعای ماست
به امید کامیابی و بهروی هر مجاهد خواهر و برادر ما درسراسر ا جهان
خداوند به ما اتفاق نصیب وما را ازشر شیطان نفس های مان برهاند تاما با تسلط بر شیطان فقط دستور از خدا بگیریم
درجواب برادر ما که شعر را راجع به رهبر مقاومت مردمی ملت مجاهد افغانستان ( حکمتیار صاحب ) گفته اند فقط همینقدر میگویم که آیا همین موقف تو از خداست یا از روی نفس ؟
من هیج ارتباطی با وی ندارم نه قوم است و و نه کدام خویشی دارم و نه از او به من یا فامیلم چیزی رسیده فقط وقتی خدایی میخواهم قضاوت کنم میبینم که ملامت نیست یک توطئیه بزرگ علیه این همه داشته های این ملت مظلوم در کار بود که اینک نتیجه اش را همه میبینم
خداوند به همه ما عقل نصیب کرده است
با احترام کامل به همه برادران و خواهران مجاهد خود باید بگویم بیایید که از خد اترسیده وبه ریسمان که همانا اجکام اوست اچنگ بزنیم خداوند برما مجموعا رحم میکند انشالله واز این ذلت و اسارت رهای میابیم
با احتراما ت مزید
شهلا کریمی ازکابل

>>>   به جواب شهلا کریمی از کا بل :
خوا هر عز یز ، آیا میدا نی مسوول خون بیش از دو میلیو ن افغان کی ها اند ، آیا تما م اینها که کشته شده اند کا فر و کمو نست ووا جب القتل بو ده اند . و گلبد ین و د یگر به ا صطلا ح مجا هدین به کدا م حق و از کجا این حکم را میکنند که آنها با ید
کشته شوند. حق کشتن را رب العا لمین دارد و بس ویا دادگاه
وصو لی.
آیا شما میدا نید که افراد گلبدین با ما، با من وهمسا یه های ما چه بی حرمتی کردند؟ آیا فا میل من محکو م به جزای بی حرمتی بود؟ خوا هر عزیز نمیدانی وگر نه به وجود این ......های پا کستا نی افتخا ر نمیکردی. خوا هر جان فکر کن ، این/.....بی نا موس وو طنفرو ش به نا موس ما تجا وز کردند.
شهلا ی عزیز تو که از کا بل هستی آیا هیچ در کابل از یک ما دری نشنیدی که این .......ها چه بلای بسر آنها آورده اند آ یا گر یه مرد های با غرور همو طنت را ند یدی. من هم یک مرد هستم که تا آنزمان میگفتم گریه کار زنان است ،اما روز ی از دست مجا هدین گلبدین مانند یک طفل بی وسیله و نا توا ن گریه میکردم وتا حال هم با یاد فجا یع حز ب اسلا می و و حدت اسلا می هزاره ها گریه می کنم.
آیا تنها جنا یتکار ان مجا هد حق مغر ور بودن را دارند.
خوا هر عزیز این انسا نها ......اند . انسان اگر وحشی شود بد تر از حیوان وحشی و درنده است.

>>>   یک برادری که شاعر واری است بیسیارزحمت کرده بود در باره حکمتیار صاحب نوشته کرده .امید است که در توصیف قابل القدر والاحترام.ربانی ،خلیلی،فهیم،قانونی،دوستم،هم باید شاعری خودرا فراردهد که انها نمانندوبازگیله خواند کرد

>>>   من همه اقوام خود را به یک اندازه دوست دارم و خواهد داشتم.

>>>   برادران. اين انتخابات تقلبي بود بخاطري كه نود درصد قندز ونودوپنج در صد بغلان واضافه از هشتاد درصد بلخ را پختانه تشكيل ميدهد ولي معنوي با خيانتي كه كرد نماينده پختونها نتوانستند در اين ولايات به پيروزي برسند در حالكه پختانه اضافه از هفتاد درصد افغانستان را تشكيل ميدهد وتاجيك ها هفت درصد وهزاره ها سه درصد وازبك ها يك درصد هستند. اكثريت اكثريت است واين پختانه است كه افغانستان را حفظ كرده در غير ان تا حال افغانستان صد بار به تاجيكستان وازبكستان وايران فروخته شده بود.
با احترام نجيب الله پوپل ريس سابق موزيم ملي افغانستان فعلا باشنده امريكا

>>>   دیده های مادران را دایما تر کردۀ
طفلک مظلوم را تو بی پدر کردۀ
شادی هر خانه را تبدیل به ماتم کردۀ
عادت بچه گی ات هست تو هنوز کم کردۀ
گلبدین خان آفرینت خوب خدمدت کردۀ

>>>   نفرین بر اشخاص وافراد خایین به مردم وملت زنده باد اشخاص دلسوزوبااحساس وطن ازهررنگ ونژاد که باشد. انسانیت والا ترازقوم زبان است. شفیع الله

>>>   سلام دوستان : در حکومات دیموکرسی که البته در افغانستان فقد نامش هست کرسی به اساس احزاب در شورای ملی میتواند رقابت های سالم را به وجود بیاورد و همچنان حزب رقیب با مخالفتهای قانونی اش میتواند هم حکومت را کنترول و هم سمت خود را بشناساند . اما به اساس قومیت جز نا به سامانی چیزی دیگری به وجود نمی آورد . افغانستان کشور اقلیت هاست افغان ها باید برای یک افغانستان آزاد و سربلندکه دیگر گدای نکند بکوشند نه به دنبال آن باشند که چند تاجیک , پشتون یا هزاره به پارلمان راه یافته ؟ این مسایل درد ما را دوا نمیکند و کشور را به بهران رو برو میکند. امیدوارم مردم و نماینده گان این مسایل را در نظر نگیرند . اگر نظری به تاریخ هند بیندازیم این کشور 200 سال تحت حاکمیت انگلیس و فرانسه بود اما در 60 سال استقلالیت اش و با داشتن بیشتر از یک بلیون نفوس و هزاران قبیله توانسته است یک حکومت مردمی , دور از هر نوع قبیله گرای را به وجود بیاورد . باید ما هم از دور و بر خود بیاموزیم .
غیاثی از هند

>>>   مركزى كه توسط كمونيستها كنترول ميشود نتايج تحقيقش بهتر اين نفاق اندازى ها نيست.

>>>   سلام به همه برادران و خواهران عزیز!
متاسفم که از آدرس من سوء استفاده کرده اند و نظرات پوچ و بی محتوایی را به نام من رقم زده اند- من هرگز از هیچ گروهیکه دستان شان به خون مردم افغانستان رنگین باشد حمایت نمیکنم به ویژه از حزب اسلامی آقای گلبدین حکمتیار که عملکرد ایشان باعث همه بدبختی های هستی سوز برای مردم ما شده است و افغانستان را به قرون اوسطی کشانده است- باز هم خواهش میکنم شما را بخدا از اسم و آدرس من استفاده نکنید و بنام من نظرات خودتان را دیکته نکنید.
شهلا کریمی از کابل

>>>   به برادر که به آقای حسین اخطار داده:
بلی طالب همه اش هزاره و یا بهتر بگویم دری زبانان و ترک تباران اند.
قوم پشتون یعنی افتخار برای همه اند. ما همه به مکتب سوختاندن تان، به آثار بزرگ تاریخی بامیان باستان را که منفجر کردید، به روی دختران مکتب که تیزاب می پاشید، به آدم کشی که به انواع مختلف انجام می دهید، از این غیرت و مردانگی خدا دادی تان افنخار می کنیم....
شرین-استرالیا

>>>   اطلاعات نا درست است زیرا تاجکها تعداد کرسی هایشان در خانه ملت بیشتر از تعداد ارقام به نشر رسیده است.

>>>   برادران عزیز به قوم پشتون هیچگاه تمسخر نکند بخاطریکه قوم پشتون یگانه قوم است همین 40 کشور یهود شکست می هد .
گف دوم این قوم پشتون هرچند د دراکثر ولایت امنیت وجود ندارد وانتخابات برگزارنشود . بازه یک ضرب مثل است
شتر که هرچند بمرد بازهم در شکم خود یک نیزه آب درآب دارد

>>>   خواهر بسیار بسیار عزیزم شهلا جان قندول کریمی از کابل بسیار بسیار سلام تقدیم تان باد !
همیشه ستایشت نمودام تعریف ات نمودم و تشویق ات نمودم . هر انسان حق مشروع اش است تا نظر خود را بیان نماید .
مگر طوریکه امروز نظر مبارک شما را مطالعه نمودم بیاد روز گار تلخ کارته نو افتادم که من با فامیلم و تمام اهالی کارته نو رحمان مینه سیاه سنگ شاه شهید دروازه لاهوری شهر کهنه وغیره وغیره چهل شب و چهل روزی که نه در کدام ناول خوانده بودم ونه در کدام فلمی نظیرش را تماشا کرده بودم چی حالت را سپری وبعد از زخمی دادن وشهید دادن وچور شدن تمامی اموال خانه صرفآ با لباس جان فرار را بر قرار ترجیع داده عازم مکروریان شدیم درست هنوز به اصطلاح دم راست نکرده بودیم .که بر خلاف شعار آقای حکمتیار که به افرادش دستور داده بود تا بهر در و دیوار بنویسند که در بعضی جا ها هنوز هم باقی مانده (( جنگ حنگ جنگ تا ختم گلم جمع )) اینبار با آقای گلم جمع یکجا سر و کله اش از مکروریان کهنه بلند شد به اشخاص مثل من اصلآ باور کردنی نبود . و همچنان بفکر 35 هزار راکتش طی هر 24 ساعت افتادم باز ناگزیر بعد از دادن شهید و زخمی آواره اطراف افغانستان شدیم . قصه کوتاه همیشه نظریات شریف تان را مطالعه کرده ام دختر ویا خنم شکر مسلمان با خدا هستی افسوس که این بار مستقیمآ خود را عضو حزب به اصطلاح اسلامی معرفی نموده اید . من مطمین هستم در جریان تحریر کدام عضو حزب بد نام اسلامی در پهلوی تان بوده وشمارا زیر احساسات آورده که این یکی از خصلت های اعضای آن حزب است . امید برادران خواهرانت را خوش ساخته دوباره بنویسی که عضو طرفدار این حزب بد نام نبوده باشید .تشکر خواهر عزیزم امید آزرده نشده باشید و به اشتباه پی برده باشید .
از طرف برادرت خاکسار

>>>   خدمت شیرین - نفری استرالیای ها بگویم
.....
تا امروز تو دیدی که طالب ها به زبان دری و فارسی و یا پارسی حرف زده باشند . طالب ها 100% پشتون ها اند و ما مردم و برادران هزاره هیچ به طالب ها نپیوستیم . و کاری را که ........دال خور و انگلیس ها میکنید او روی سیاهی خود را به ما نسبت ندهید فامیدی . از تو خو گیله نیست تو فعلاً در استرالیا حمحمحم میکنید مصرف بسیار کارهای خوب هستید نی ههههههههه
شما هستید که مکاتب و مساجد را به آتش میکشانید و به روی و صورت اطفال بیگناه تیزاب پاشی میکنید و هزار بی .....دیگر

>>>   هر آن عضو كه ثابت نمايد افغان است وبراي مصلحت افغانستان كار نمود همان نماينده اصلي است وخدا كند كه برلمان جديد وظيفه خودرا درك نمايد ودر امور اجرائي وزارت خانه ها وواسطه بازي ها دخالت ننمايند وبراي وحدت وبرادري اقوام كار نمايند. در غير آن همه ما تباه خواهند شد.
والسلام
ناصح

>>>   به دوستان خوب مان در افغان پیپر یاد آورمی شوم بر اساس آمار اعلام شده ازسوی خودتان اگر درست باشد به نظر می رسد دوستان هنوز معنی دمکراسی را خوب نفهمیده اند ازسویی به نظر می رسد ناراحتی شمادوستان ازپیشی گرفتن آرای هزاره هانسبت به تاجیک هاست نه پشتون ها که به سهم واقعی شان در پارلمان دست یافته اند امادر پایان نباید یادمان برود که تمام بد بختی های که امروز دامنگیر ملت افغانستان شده از کم لطفی نخبگان بوده که به جای فکر به منافع ملت افغانستان سعی در حفظ منافع قوم یا مذهب خاصی داشته اند که متاسفانه نمود عینی آن را درپارلمان قبلی بوضوح دیدیم امید است که این وکلای جدید به چیزی جز منافع ملت خوب صبور ومظلوم افغانستان سوای از قوم ومذهب نیاندیشند.

>>>   سلام
من شهلا کریمی از کابل هستم، بار دیگر ا ذعان میکنم که شما را بخدا از آدرس من چیزی ننویسید من هرگز در مورد گلبدین حکمتیار و حزب بدنام او چیزی ننوشته ام و اصلأ با هیچ سازمانی چه اسلامی باشد و چه غیر اسلامی رابطۀ ندارم - عملکرد اینها در مقابل چشمان مردم افغانستان قرار دارد و خداوند تبارک وتعالی بر اعمال همه شاهد و گواه است- متا سفم که به نام و امضای من اراجیف خویشرا برملا میکنند از ادارۀ گرامی افغان پیپر استدعا میکنم که جلو اینچنین افراد را بگیرد در غیر آن من شاید با این سایت گرامی قطع ارتباط نموده و دیگر نظری ارائه نخواهم کرد. با حترام
شهلا کریمی از کابل

>>>   برادر خاکسار آیاگروه وتنظیم سیاسیی را در افغانستان سراغ دارید که دستش به خون ومال مردم آلوده نباشد اگر شما از طرف یکی رنج دیده اید من از طرف دیگر اینها رنج دیده ام به باور من درکشور ما هرکه هرچه از دستش آمد ظلم کرد وهیچ کس بالای ملت رحم نکرده فقط منافع خوده در نظر دارند وبس تو فکر کن اینقدر پول ها خانه ها بلند منزلها تجارت های خارجیی و.... همه وهمه از خون من وتو است یانه؟درسابق یکنفر 40 سال ماموریت میکرد یک بایسکل خریده نمیتوانست حالا یک ضابط دریک سال 3دانه کرولا میخره اگر به اعضای کابینه فعلی حتی رییس جمهور معاونین وکلا و... ببینید این پول هارا از کجا کردند حتی برادران وخویش وقوم ولخک دروازه شان سیر شده وفعلا هم تمام تجارت افغانستانه بدست دارند یک لیتر تیل ویا یک کیلو گاز را هرچه بخواهند بالایت میفروشند زیرا هیچ کس آواز مردم را نمیشنود غیر از خداوند زیرا خود هم تاجر وهم دولتمردانند فقط همینکه هیچ کس بالای ملت ما رحم نکرده خود را زیاد به تکلیف نساز فقط بخدا بسپار مه خو هیچ کدام تنظیم را نیافتیم که از صد هزار افغان مسلمان را کم کشته باشد چه کمونست ها چه مسلمان ها همین اکنون طالب ها که خوده مسلمان میگن روزانه حساب بگیر که چند نفر مسلمان را میکشند فقط صبر پیشه کو خداوند انشاالله انتقام همه مارا خواهد گرفت ازین به بعد به وحدت ملی فکر کنیم که دیگر هم ازین بد تر نشویم
وسلام برادرت حقجو

>>>   برادر عزیز،که از خود دنام نبرده اید!
متاسفانه شما هدفم را نفهمیده اید. من به جوابی کسی به صورت طعنه آمیز آن را نوشتم. لطفا دوباره بخوانید .
شرین-استرالیا

>>>   با سلام !
بازهم فریاد همیشه گی من را بشنوید که ملت مظلوم و بیچاره ما که در متن و بطن جامعه زنده گی دارند همین تعصب ها ، تفرقه ها و قوم بازی ها را باور ندارند . این افراد و اشخاص زور گو، مستبد و به دوران رسیده اند که از این ماجرا سود میبرند و همواره به شکلی از اشکال مسئله ملی کشور را دامن زده و به طول قدرت خود می اندیشند . من در اکثر ولایات کشور با تمام اقلیت های قومی در تماس دایمی میباشم از یکاولنگ بامیان تابه تخار ،جلال آبادو نیمروز در همه جا سفر نموده ام . مردم خودرا از هر قوم ، ملیت ، زبان و مذهب سخت با وقار بدون تعصب و متدین یافته ام . شما برادران هیچ تشویش نداشته باشید اکنون این بازی ها دارد کهنه میشود و دیگر جای پای در ضمیر ، دل و دیانت مردم عام کشور ندارد ، صرف تمام ملیت های باهم برادر ساکن کشور به دلسوزی ، مهربانی ، تشویق و بر خورد عالمانه نیاز دارند . با احترام .
برادر شما خلیل خاوری از شهر مزار شریف

>>>   من با آن نفرکه ظاهرا پنجشیری است وسخت از حکومت جنایت کار ربانی و مسعود دفاع کرده وآنرا حکومت ناب اسلامی نامیده به شدت مخالف هستم. آخر شرم هم خوب چیز است تو با کدام رویت آن حکومت را نا ب اسلامی میدانی کدام جنایت نبود که .....واوباشانش در کابل عزیز انجام ندادند تمام خرابی ها ی شهر زیبای کابل با شلیک راکت ها وبمباران جت های شما به خاک یکسان شدند با آنهم آنراتو ناب اسلامی میدانی ای ...
آمین یا رب العلمین

>>>   یک برادر از دموکراسی گپ زد این دموکراسی است که از ولایت کندوز ،غزنی ،بغلان هیچ یک کاندید کامیاب نشد در حالیکه اکثریت مردم شان پشتون هستند.این دموکراسی ملا معنوی است

>>>   برادری عزیز یکه از بارنده گان برادران پشتون زبان در کنز و غزنی حمایت میکنی بشنو دموکراسی همین هست که اکثریت آرا . تاریخ افغانستان را اگر بخوانی کندز و غزنی خانه تاجیک ها و هزاره ها هستند و یک خم پشتون آواره که رفته به آن دو ولایت مهاجر شده اند باید وکیل شوند . مرستیال کخ یک .....هست او باید وکیل میشد ؟ یا دیگر .....از غزنی ./////////////

>>>   این اما که با امار که بی بی سی اعلان کرده که فرق داره نکند که شما سید هارا هم هزاره جساب کرده اید ببینید این سهو را نکنید سیدا هزاره نیست به هیچ وجه و به هیج صورت وتاجیک هم نیست ولی به تاجک نزدیک است . چون سالهاست برای تاجک ها خدمت کرده اند و هیج سود شان به هزاره ها نرسیده به جز ضرر .

>>>   این رقم(61) فقط نشان دهنده شعور سیاسی و نفوس هزاره است که دومین قدرت افغانستان هست تابحال ما به حق خود نرسیده ایم انشاالاه درطی چندسال تاوقتی که نسل جدید هزاره که فعلا دردانشگاه های داخل وخارج در حال تحصیل اند به کار شروع کنند هزاره هابه قدرت اصلی که حقشان است خواهند رسید
بااحترام به نظریات همه دوستان باید گفت: بعضی عزیزان نظریات شان رابدون اندیشیدن مینویسندخواهش این است با منطقی اندیشیده نظریات تان را روان کنید
نعمت الاه احمدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است